قصص رعب l روايات رعب @roaibcom Channel on Telegram

قصص رعب l روايات رعب

@roaibcom


• لنشر افضل القصص والروايات المرعبه .
• لسناا الوحيدون فِ عالم الرعب ولكن نحن المتميزون
قنتنا الثانيه للقصص القصيره
https://t.me/kasawwm

قصص رعب l روايات رعب (Arabic)

هل تبحث عن تجربة مرعبة ومثيرة؟ هل تحب قراءة القصص والروايات التي تثير الرعب والغموض؟ إذاً، قناة "قصص رعب l روايات رعب" هي المكان المثالي بالنسبة لك! تقدم لك هذه القناة مجموعة متنوعة من أفضل القصص والروايات المرعبة التي ستأخذك في رحلة مثيرة إلى عوالم مظلمة ومخيفة. ستجد هنا قصصاً تجذب انتباهك وتثير خيالك بطريقة لا مثيل لها.
لا تقلق إذا كنت تعتقد أن هذه القناة ليست الوحيدة في عالم الرعب، فهناك العديد من القنوات الأخرى، لكن "قصص رعب l روايات رعب" تتميز بتقديمها لأفضل المحتويات بانتظاركم لتستمتعوا بأوقات ممتعة ومرعبة. انضم الآن إلى هذه القناة لتبقى على اطلاع دائم بكل جديد في عالم الرعب. اكتشف قصصاً لم تسمع بها من قبل، واستمتع بأجواء الرعب والإثارة التي ستأخذك إلى عوالم لا تعرفها. ولا تنسى، في هذه القناة، لن يكون لديك وقت للملل أو الروتين، فكل يوم ستكتشف قصة جديدة ومثيرة تجعلك تتوق إلى المزيد. انضم الآن واستعد للرعب!

قصص رعب l روايات رعب

10 Dec, 06:27


🤍تم ازالتك 🤍

قصص رعب l روايات رعب

09 Dec, 16:06


🟥خسران اذا عندك تيلجرام وما عندك هالقنوات.

https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0
https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0

لاتلوموني اذا اخدت من وقتكم اللهم اني بلغت

قصص رعب l روايات رعب

05 Dec, 19:47


🟥خسران اذا عندك تيلجرام وما عندك هالقنوات.

https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0
https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0

لاتلوموني اذا اخدت من وقتكم اللهم اني بلغت

قصص رعب l روايات رعب

04 Dec, 20:19


🟥خسران اذا عندك تيلجرام وما عندك هالقنوات.

https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0
https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0

لاتلوموني اذا اخدت من وقتكم اللهم اني بلغت

قصص رعب l روايات رعب

03 Dec, 17:48


لا تقتربْ مني ،لقد ماتَ الذي ما بيننا ،والآن حقّاً أكرهك،كم كنتُ أقدر أن أرد ل.. عرض المزيد

قصص رعب l روايات رعب

03 Dec, 07:50


🟥خسران اذا عندك تيلجرام وما عندك هالقنوات.

https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0
https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0

لاتلوموني اذا اخدت من وقتكم اللهم اني بلغت

قصص رعب l روايات رعب

02 Dec, 12:31


اليلة التي قال الله عنها خيرا من الف شهر؟

◯ ليلة الاسراء

◯ ليلة القدر

◯ ليلة الجمعة

قصص رعب l روايات رعب

02 Dec, 12:29


رقم وهمي لتفعيل الواتساب ☎️
+17163908817
اضغط على الرقم للنسخ

قصص رعب l روايات رعب

02 Dec, 12:21


لا تقتربْ مني ،لقد ماتَ الذي ما بيننا ،والآن حقّاً أكرهك،كم كنتُ أقدر أن أرد ل.. عرض المزيد

قصص رعب l روايات رعب

01 Dec, 19:13


🟥خسران اذا عندك تيلجرام وما عندك هالقنوات.

https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0
https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0

لاتلوموني اذا اخدت من وقتكم اللهم اني بلغت

قصص رعب l روايات رعب

01 Dec, 18:23


انت ولد او بنت 🤔

قصص رعب l روايات رعب

01 Dec, 09:47


انت ولد او بنت 🤔

قصص رعب l روايات رعب

28 Nov, 12:29


🚨خسران اذا عندك تيلجرام وما عندك هالقنوات.

https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0
https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0

لاتلوموني اذا اخدت من وقتكم اللهم اني بلغت

قصص رعب l روايات رعب

27 Nov, 15:26


🚨خسران اذا عندك تيلجرام وما عندك هالقنوات.

https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0
https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0

لاتلوموني اذا اخدت من وقتكم اللهم اني بلغت

قصص رعب l روايات رعب

25 Nov, 06:15


🚨خسران اذا عندك تيلجرام وما عندك هالقنوات.

https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0
https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0

لاتلوموني اذا اخدت من وقتكم اللهم اني بلغت

قصص رعب l روايات رعب

17 Nov, 06:26


متى يندم الرجل على انفصاله عن حبيبته ؟!
عندما يكتشف أن...
المزيــد

قصص رعب l روايات رعب

17 Nov, 06:14


🟥🟥 كل اللي فاتحين التليجرام هلأ
            محظوظين

🗞 دقائق ونحذف #الرابط  ⬇️⬇️ 

https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0
https://t.me/addlist/I6U2r0imRxFhY2U0
✈️ اشتركوا فهي فرصة لكم ⬆️⬆️

قصص رعب l روايات رعب

15 Nov, 15:13


🤍متصل الان تعال 🤍🤍

قصص رعب l روايات رعب

15 Nov, 00:47


وحش إنفيلد

في عام 1973، في بلدة إنفيلد بولاية إلينوي، ادعى طفلان صغيران من عائلة ماكدانييل أنهما شاهدا مخلوقًا غريبًا يتسلل في فناء منزلهما ويحاول الدخول إلى المنزل. في البداية، اعتقد والدهم، هنري ماكدانييل، أن القصة مجرد خيال أطفال. ولكن في تلك الليلة، استيقظ هنري على أصوات خدش غريبة. أخذ بندقيته ومصباحه اليدوي وخرج ليتحقق من الأمر.

بين شجرتين من الورد، رأى هنري مخلوقًا يشبه جسم الإنسان، كما وصفه أطفاله. كان للمخلوق ثلاث أرجل، وجسم قصير، وذراعان قصيرتان، وعينان ورديتان كبيرتان مثل المصابيح. أطلق هنري أربع طلقات، وكان متأكدًا من أنه أصاب المخلوق مرة واحدة على الأقل، مما جعله يصدر صوت هسهسة مثل القط البري قبل أن يهرب نحو جسر السكة الحديدية.

عندما وصلت الشرطة، وجدوا خدوشًا على باب الشاشة وآثار أقدام في التراب بالقرب من منزل ماكدانييل، ولكن لم تكن هناك أدلة تشير إلى وجود مخلوق غير عادي. على الرغم من أن هنري أبلغ عن مشاهدتين أخريين للمخلوق، إلا أن الشرطة هددته بالسجن لأنهم لم يصدقوا قصته.

قصص رعب l روايات رعب

10 Nov, 19:27


الجزء الأخير من "أسرار الغابه المظلمة"

قصص رعب l روايات رعب

10 Nov, 19:26


إلتفت كريم ليجد مالم يكن يتمنى ان يراه ...لقد رءا نفسه ولكن بشكل المستقبل، كانت عيناه واسعتين بشكل غير طبيعي، تتلألأان بلون أحمر دموي في  كانت بشرته شاحبة، وشعره الأسود الطويل يتدلى على وجهه بشكل فوضوي. كان  يرتدي  ملابس قديمة وممزقة ،وعندما تكلم قال :الصمت هو ما يغطي هذا المكان، لكن الآن أصبحنا إثنين ...أنا هنا للبحث عن روحي الضائعه!هل رأيتها؟
وبعدها بدأ بالضحك في تلك اللحظه شعر كريم بأنفاس تلامس عنقه،...إنها أنفاس الموت نفسه           
_بسامأميرة__
بعد الإنتهاء من الطعام كانوا مجتمعين ليجدوا حل لهذه المشكلة التي وقعوا بها عندما قصوا علي -صوفيا-قصتهم بدأت بمعاتبتهم لأنهم دخلوا الي هذه الغابة قالت لهم : عند سماع صوت جرس سيأتي أناس ليأخذوني أنا وأوريجانا حتي نذهب الي المعبد انهم يأتو كل عام يفتشوا في المنازل إذا كان يوجد بها أي شئ يغضب الآله
أميرة :مثل؟
الكتاب المقدس ،السيف الأرجواني،أي شئ يخص المدينه أو متعلقات البشريه،أو انتم مثلاً،..
بسام :إذن كيف سوف نحمي أنفسنا ؟
أخذتهم صوفيا إلي غرفه مظلمة في هذه الغرفه ضغطت علي زر فتح باب في في الأرض نظر بسام وأميرة ليجدوا سلم إلي الأسفل ..
أميرة :أين يقودنا هذا السلم ؟
-عندما تنزلوا الي الأسفل سوف تجدون غرفه هذه الغرفه مخزن في نهايته سوف تجدون باب..
وأعطت إليهم مفتاح وأكملت-هذا هو مفتاح الباب عند الساعه ال١٢ أفتحوا الباب واذهبوا ...هل فهمتم.
أوريجانا-ألن نراهم مرة ثانيه يا صوفيا؟
-لا أظن ذلك.
وبعدها رن جرس المنزل شاورت لهم صوفيا بأن ينزلوا الي الأسفل قالت أميرة بسرعه-لماذا تساعدينا؟
صوفيا بسرعه - لأني وضعت في نفس الموقف وكنت أشعر نفس شعور الخوف .
ثم أبسمت أبتسامه رقيقه هي وأوريجانا ...خلعت أميرة الكوفيه التي كانت تلفها حول رقبتها وقالت هذه -لك يا صوفيا -وخلعت الحلق الذي كانت ترتديه في أذنيها وأعطته لأوريجانا وقالت لهما "لن ننسي فضلكم .."  
بسام "نعم ..نحن مدينون لكم بحياتنا "بعدما ودعوا بعض،  رن الجرس مرة أخري وضغطت صوفيا علي الزر لتغلق الباب وكانا أميرة وبسام يحاولان استماع ما يقال وهو "هل انتما وحدكما في المنزل ؟ الرد :نعم يا سيدي :حسنا انتظرا في الخارج الآن  "وسمعا صوت خطوات تخطوا في جميع أنحاء البيت وبعدها بدأت هذه الخطوات تخطوا الي الغرفه لدخولها كانا أميرة وبسام يلتقطان أنفاسهم بصعوبه من الخوف وبعدها انصرف هذا الرجل وأغلق باب المنزل
-حمدا لله
بسام-عندما تأتي الساعه ال١٢ سوف نخرج من الغابة ونخبر أهل المدينه بالحادث اتفقنا ؟
-اتفقنا يا بسام
والآن لا يوجد أي معلومات عن ريما او ضوء أمل لها ...أو إشارة للاطمئنان عليها ....ولكن من الممكن أن تعرفون أيها القراء مصيرها في النهايه......
جاءت الساعه ال١٢ وخرجا يركضا أميرة وبسام من المنزل وتركا المفتاح أمام الباب الذي خرجو منه ....ركضوا كثيراً ورؤا رجلا مسن بعين بلا نن والأخرى سليمه كان يرتدي عباءة بيضاء رفع يديه ليشاور بإبهامه للأمام وكأنه يدلهم علي الطريق حنوا رأسهم له ولكنه كان بلا حركه  .....
ركضوا كثيرا حتي وجدوا خيمهم محرقه ولكنهم لو يهتموا بالأمر ...ظلوا يركضوا حتي وصلوا الي المدينه كانوا الناس ينظرون لهم بعضهم بإستحقار وبعضهم بإستغراب  

.....والآن استطاعت الشرطه وجود كريم ميت بدون عينين أو قدمين وريما   وجدوها بدون شعر ووجه مشوه
--------- ولقد ذهب طاقم كامل من الشرطه لهذه الغابه لرؤيت ما يحدث بها ولكن لم يجدوا أي شئ حتي الخيم لم يجدوا منها أي شئ لا هي ولا الرماد ..........ولهذا السبب دعوا أهل المدينه بأن أميرة وكريم -مجانين- والآن هم الإثنان في المصحه النفسيه......والغابه الآن تحولت الي مكان للمصانع في الدوله ........ولكن أهل المدينه لا يعلمون أن هؤلاء هو نهاية.....البدايه...
THE END
الكاتبه :عائشه محمد صلاح

قصص رعب l روايات رعب

09 Nov, 21:01


رقم وهمي لتفعيل الواتساب ☎️
+17163908817
اضغط على الرقم للنسخ

قصص رعب l روايات رعب

09 Nov, 19:08


مشتاق لشخص؟؟؟ ❤️❤️

◯ نعم

◯ لا 

◯ جدا

قصص رعب l روايات رعب

09 Nov, 18:32


🎙رسالة صوتية (٨:٠)

قصص رعب l روايات رعب

08 Nov, 21:39


المشكله هنا انه يوجد يد تقترب من ريما ....صدر صوت صراخ يكفي انه يخرم طبلة الأذن وتم سحب ريما الي الداخل .. ولم يصدر منها غير صوتها وهي تصرخ"آه"
-وضعت أميرة يدها علي فمها وابتعدت وحاول بسام ان يكسر الباب وهو يصرخ ويقول"ريييماااا إفتحي الباب من بالداخل" ولكن لا يوجد أي رد حاول مرارا وتكراراً ان يكسر الباب ولكن ...بلا فائِده سقطت أميرة علي ركبتيها وهي تبكي بحرقه وتقول "لا أرجوك لا تتركيني ياريمااا عوديي إلي"
ولكن لم تجب ريما
..........
والآن يجلس كل واحد من بسام و أميرة ينتظرون مصيرهم من الحياه وهم مستسلمون
أميرة:يجب ان نحاول الخروج من هذه الغابه يا بسام.
بسام:نحاول اكثر من هذا ؟...كيف هل رأيت كيف عانينا في الأيام الماضيه .؟
اميرة:ماذا نفعل الآن ؟
بسام :كنت افكر في العوده في هذا البيت .
أميرة:مالذي تقوله يا بسام ؟..هل انت في وعيك ؟
رد عليها بسام وهو يمشي نحو طريق البيت"انا في وعيي ....لا بل في كامل وعيي لا أريد العوده بدون أصدقائي ..وإنت ..هل سيكون لك الجرأه للذهاب الي المدينه وأصدقائك مفقودين؟؟"
أميرة وهي تبكي "ولكن..."
قاطعها بسام قائلا ووقف:أميرة أرجوك لا تبكي انا لا أقصد جرحك بالكلام ولكن ...لن نستطيع الذهاب من دونهم "
أميرة :حسنا أيمكنك وعدي بأن عندما نجد أصدقاؤنا سنخرج من هذه الغابه الملعونه؟
وعندما قالت الغابه الملعونه ضرب رعد بصوت مخيف وبدأ الجو بالتمطير ...
أميره: بسام ..هل تسمع ذلك؟
بسام:اسمع ماذا ..أنا لا اسمع شئ؟
-يوجد صوت أناس كثيرون ...ان الصوت يقترب....
وبعدها ظهرت فتاة من بعيد وهي تمسك مصباح مضئ وهي تصرخ "إنهم هنااا لقد وجدتهم" كانو يظنون انهم كمساعده لهم ولكن ....فركضوا إليهم  ...ولكن وهم يركضون وجدوا ان هناك شعب كامل يركض إليهم وهم يصرخون ويمسكون السكاكين والعصي وكانو يرتدون ملابس غريبه مقطعه ومطلعه بدماء .....
عندما أيقنوا لنهم ليسوا مساعده لهم وقفوا حتى يعودوا الي الخلف ويركضوا 
أمسك بسام بأميرة حتي يركضوا من هؤلاء المجرمين ركضوا في أعماق الغابه كثيرا حتي يجدوا شيئا ما ينزل علي رأسهم بقوه كاد ان يقتلهم !............
يستيقظ بسام وهو يتمتم ويقول (آه...آه...أميرة أين نحن  .....كريم ..ريماا*)ولكن يفتح عينيه ببطئ يجد نفسه في بيت أمام شعله من النار وأميرة ملقاه علي السرير الذي بجانبه حاول جاهدا فتح عينيه حتي أستطاع أن يراه شخص ما يقف بجانب أميرة، ويضع علي رأسها (كمادات) لتخفف آلامها،
وأخيرا أستطاع الرؤيه بوضوح من الشخص الغريب الذي في المنزل الغريب ،قاوم جاهدا حتي أستطاع الاعتدال من وضعية نومه الي الجلوس كان الشخص الغريب في المنزل هي امرأه ،عيناها كفيله أن تؤنبه علي فعلته ،صحيح ليس هو صاحب الفكرة إنها أميرة ...ولكنه يجب أن يتحمل المسؤليه لأنه صار الولد الوحيد بينهم،
قال بصوت خافتٍ مذعوراً-أين ...أنا مالذي تفعلينه بها...هل هي بخير ؟
-كان صوتها كصوت باب لم يفتح من قديم الأزل والآن تحرر وفُتِح:انها ليست بخير ...لو ما كنت أنا التي انقذتكم لكنتم الآن تحرقون .
-أرجوك أريد العثور علي أصدقائي.... ونخرج من هذه الغابه اللعينه ....أطلبي ما شئت...سأفعل ما تريدينه ولكن...أعثر علي أصدقائي..
قالت له وهي تُستَدير الي الخلف ببطئ لتحمل كوبا من شئ يخرج منه بخار :أيها الفتي الغبي ....اليوم هو اليوم الذي يقيمون فيه الطقوس ....كيف كان لك الجرأه ان تخرج الي أعماق الغابة في مثل هذا اليوم ؟
-طقوس؟..طقوس ماذا؟
طقوس تحضير الآله .؟
-آله !..ما الذي تقولينه انتي ؟
نظرت له نظرة ثاقبة وقالت:يمتد هذا التقليد العتيق جذوراً إلى عصور قديمة، مُظللًا بأساطير تُروى عبر الأجيال، حيث كان يُمارس كطقس يهدف إلى استرضاء الآلهة أو استنزال القوى الخارقة. في ليلة حالكة يحوم حولها ضباب كثيف، يجتمع المشاركون في مكانٍ معزول، محاطين بالظلام ورموز غامضة تُنيرها الشعلة الرفيعة التي تحترق في الوسط.
- غالبًا ما تكون حيوانات تُذبح بوحشية - في علامة على الولاء والتضحية. تنساب دماء القرابين على الأرض، مما يُثير أشجان الروح وجذوة من الرهبة العميقة .....ولكن البشر العاديين لا يعرفون هذه الطقوس..وحتى لا يستجرؤون علي تجربتها .
-بشر عاديون؟ ....إذا انتم لستم بشر عاديون أليس كذلك.
-منذ صغري وانا لست مقتنعه بما يفعلون لأن في يوم من الأيام.........
وفجأه بدأ شخص ما بالضرب علي الباب حتي يفتح ...
نظرت له وهي قلقه وقالت :أذهب واصعد علي هذا السلم وادخل الي اول غرفه تقابلك ....بسرعه..
نعم إنه كان قلقا ولكن .هناك خيارين اثنين إما الموت أو الصعود علي هذا السلم الخشبي القديم.
نظر الي أميرة وهو قلق عليها وقال:ولكن أميرة؟

قصص رعب l روايات رعب

08 Nov, 21:39


_لا تقلق بشأنها إذهب انت الآن ..
فتحت هذه المرأه الباب بينما هو يصعد علي الأدراج فنظر من بين الخشبتين التي يسند عليها عند الصعود علي هذا الدرج وجد رجلا كبيرا في السن هذيل الجسم والصحه كانت عينيه الوحيده تدور في جميع أنحاء البيت بينما الأخري ثابته لا تتحرك وفجأه وقف علي عين بسام وهو يبحلق فيهما قال بسام في نفسه "من المستحيل أن يراني" ولكن ركز في المرأه وجدها تكلمه وتقول كلام غريب ،لف وجهه حتي يكمل طريقه إلي الغرفه ،وعندما أدار وجهه وجد طفله صغيره تحمل دميه تجلس علي السلم وتمد يديها له وتقول بصوت خافت خوفا من أن يسمعها أحدهم "هيا أكمل" أمسك بيدها الناعمه الصغيره وهي تصعد الي السلم قالت له(مالذي رماك إلي هذه الغابة اللعينه؟)
-..لقد كانت رحلة تخييم .
أدخلته غرفه من الواضح انها لم تفتح منذ سنين أضاءت مصباح ضعيف خافت وكأنه مذعور من شئ وأضافت بصوت طفولي : ما أسمك ؟
-إسمي -بسام- وأنت؟
-انا -أوريجانا-من الممكن أن تناديني ب-أوري- مدت يديها ليصافحها وقالت -سررت بمعرفتك-
مد يديه قائلاً -وأنا أيضا ..ولكن ما عمرك ؟
-عمري ٥أعوام
-هل المرآه التي في الأسفل هي والدتك ؟
-لا إنها أختي الكبري
-إذاً أين والدك ووالدتك؟
-لقد توفيت أمي بعد ولادتي وأبي فهو ......
-ما به!؟
-سأقول لك..ولكن لا تخبر أختي انني أخبرتك ...
-حسناً لن أخبر أختك بأي شئ
-إنه رجل غير جيد لقد تركنا بعد وفاة أمي وتركني انا واختي *صوفيا*
-إذا من أين تجلبوا المال ؟
-أختي صوفيا تذهب الي المدينه للعمل في المصنع.
-المدينه؟
-نعم ولكن لا أحد يعلم بذلك ..إذا علموا أهل الغابة..سيأخذون أختي إلى الآله ليعاقبها(قصه من الخيال ده شرك طبعاً)
-وكيف هو عقاب الآله؟
-من الممكن أن يأخذها وتبقي خادمه في المعبد المقدس ولا نراها مرة ثانيه في حياتنا لأن ممنوع أهلها أن يدخلوا في هذا المعبد لأنها متواجده فيه والثاني إذا دخل شخص غريب عن الغابه وأهلها يأخذوه ويقيمو عليه الطقوس المقدسه (ده شرك طبعا)
-وما هي الطقوس؟
-أولا يتم تحضير ال......
ومن ثم دخلت صوفيا وهي تنظر الي أوري وقالت -الفتاة أستيقظت وهي تريدك .
-هم قائما لينزل الي الأسفل الي أميرة حتي يطمئن عليها
عندما رآها وهي جالسه علي الكرسي وتبكي جرى إليها ليحتضنها بشده وقال -هل أنتِ بخيرٍ يا أميرة ؟...ما بك؟
ردت عليه قائله - أنا لست متفائله أننا سنعود الي المدينه ثانية...
رد عليها قائلا:لا بل تفاءلي..ونظر إلي يديها الأثنتان اللتان كانتا يرتعشا من الخوف والقلق ،وبعدها أمسكهما وقال وهو يتأمل في عينيها:"عيناك تكتبان قصة لا تُنسى، وكل لمحة منهما تجعل قلبي ينبض بإيقاع جديد ، كأنهما نجمتان تتلألآن في سماء مشاعري، تشرق مع كل ابتسامة لك ....فأرجوك تبسمي ..!
نظرت وأدارت وجهها بكسوف وابتسمت وقالت : أرجوك يا بسام ..ليس وقته .
كان سوف يرد علي كلماتها ولكن سبقته ''أوري'' وهي تحمل طعام ''هيا إلي الطعام ''
جلسا بجانب بعضهما وبدأ بالأكل مع صوفيا وأوري التي تراها أميرة للمرة الأولي ..نظرت إليها بحنان وقالت''ما أسمك يا جميله؟
ردت أوري قائله-أسمي هو أوريجانا ويمكنك مناداتي بأوري ...وانتِ؟
-أدعي أميرة
قالت صوفيا ناهية للحوار-هيا كلوا
كانوا يأكلن لحمه مقدده مع خبز محمص ساخن وزبده مع عصير رمان أميرة وبسام حتي لا يعرفان كيف صنع ......................كريم ........  يستيقظ كريم ليجد نفسه في غرفه بأربع جدران لا يدخل فيهما لا ضوء ولا شمس للأمل بدأ بألتفات وجهه في كل جدار ليرا كلام مكتوب بدماء وكأن الدماء طازج كانت كل العلامات -ماسونيه-مثل مثلث بداخله عين ونجمه نظر الي كلام الذي مكتوب-إذا شعرت بشئ يلامسك من خلفك ....فلا تتجاهله، إنه ينتظرك أن تلتفت! -ومأن شخص ما حاول جاهدا مسحها بلع ريقه بصعوبه ليجد ان هناك شخص ما وضع يده علي كتفه أرتعش من الرعب وجد أن الذي خلفه يضربه علي كتفه حتي يلتفت لم يكن هناك خيار سوى الإلتفات بدأ بالإستدار حتي يري من الذي يريده ليجد ....... يتبع

قصص رعب l روايات رعب

08 Nov, 21:26


تفاعل وانزل الجزء التاني من "أسرار الغابة المظلمة"🔥

قصص رعب l روايات رعب

07 Nov, 15:59


تفاعل عشان ننزل الجزء الثاني

قصص رعب l روايات رعب

07 Nov, 15:58


بسام"حسنا يارفاق ."
أميرة"هيا بنا "
وهم في طريقهم كانت ريما تلقط صور كثيره لهذه الغابه والزرع الذي بها مضي أكثر من ساعه .....تكلموا وضحكوا عكس كريم الذي كان يحاول نسيان الأمر
قالت أميرة"أظن أنه يجب ان نفترق"
بسام"حسنا ..انت إذهب يا كريم الي الامام وانت يا ريما الي اليسار وانا سوف اذهب معك يا اميره وسوف نجتمع أمام هذه الشجرة الكبيره "
كريم وهو متوتر"حسنا  .....هيا بنا "
وفي طريقهم الي العوده تقابلوا جميعهم أمام الشجرة وهم يحملون أكياس بها فاكهه وخضروات  وجدوا  ان كريم قد تأخر قليلا ريما"أظن ان كريم قد تأخر يل رفاق لقد بدأت بالقلق عليه!"
بسام "إذهبوا أنتن وأنا سوف أبحث عليه "
نظرت إليه أميره بقلق ورفق "حسنا ....أتمني أن تعودو سالمين"
بعدما ذهب بسام للبحث عن كريم ذهبن أميره و ريما الي مكان التخييم الرئيسي وهما قلقتان
قالت ريما " هذه الغابة أظن أن ورائها قصة طويله وغامضه.
-أنا أيضا اظن ذلك 
ريما "ولكن اتمني ان يعود كريم سالما .
-اتمني ذلك .
بعد جلوس ريما وأميرة قليلا وهم قلقتان
ريما "لقد تأخر الوقت يجب أن أتصل علي أي أحد منهم.
-لقد أتصلت سابقا ولا يوجد شبكه!
-يا إلهي مالذي نفعله الآن يا أميرة ؟
-لا أعلم.
وهنا سمعوا صوت أحد قادم بسرعه وينادي
(ريماااااااا أميرااااااااا *)
وبعدها أقترب بسام وهو يبكي ويقول "لقد وجدت قدم شخص مبتورة......يشبه .....حذاء ..كريم "
وضعت يدها علي فمها ريما بصدمه وهي تبكي "
"لا يمكن أن يكون كريم "
_وبعدها سمعوا صوت كريم يصرخ ويقول "أنقذوووونييي .... لا تفعل هذا بي  .....أنقذونيييي"
بدأو الأصدقاء بالبكاء فهم لا يعرفون ماذا يفعلون في هذه الورطه البشعه"
بسام"يجب علينا أن نذهب ونخبر أهل المدينه حالاً هيا بسرعه خذوا أمتعتكم واتركوا الخيم حتي تكون دليل"
ريما وأميرة"حسنا هيا "
بعدما أحضروا حقائبهم حتي يذهبو.....وهم في طريقهم الي العوده وجدوا ان الطريق قد تغير وبدأ يحل الظلام
أميرة-بسام ..هل انت متأكد من هذا الطريق ..؟" 
ريما"لم أر هذا الطريق عندما جأنا الي الغابه!!!!"
أميرة بصدمة وخوف "يا رفاق ما هذه الدماء!"
ريما"يا إلهي ماهذا كله انها دماء كثيره وفي خط واحد"
بدأت ريما تشعر وكأن كريم في خطر وبدأت بالبكاء..
بسام"أشعر وكأنها تدلنا الي شئ "
وبالفعل كانت هذه الدماء تقريبا تدلهم علي مسقط رأسهم وهم كانوا لا يشعرون بذلك بدأو بالمشي علي مسار الدماء وهم متوترون..... ....حتي وهم في الطريق وجدو منزل قديم من الخشب ويوجد به ضوء من الخارج بدأو بالتساؤل(هل ندخل أم لا )
ريما "أظن أنه يجب أن ندخل في هذا المنزل حتي نستغيث من أي أحد من السكان "
بسام " حسنا هيا بسرعه "
وصلوا الي المنزل وكان قديم جدا ...
وقفوا أمام الباب وهم مترددون
بدأ بسام بالتقرب من الدرج الخشبي القديم عندما صعد علي هذا الدرج علا صوت الصرير وكلما صعد درج تصعد وراءه الفتاتان وهم خائفون حتي وصلو الي الباب الرئيسى للمنزل وبدأ بسام يخبط علي الباب ليفتح من بالداخل ولكن... فتح الباب وحده ..
أبتعد الرفاق قليلا وتأكد بسام من عدم وجود أحد في المنزل وهو يقول "هل من أحد هنا ؟"ولكن لم يتم الرد تسارعت ريما ودخلت  الي الداخل حتي تكتشف المكان وشاورت لأصدقاءها حتي يدخلو ولكن تعابير وجههم كانت تدل أنهم خائفين ومصدومون ولكن لماذا .....
المشكله هنا انه يوجد يد تقترب من ريما ....صدر صوت صراخ يكفي انه يخرم طبلة الأذن وتم سحب ريما.....يتبع

قصص رعب l روايات رعب

07 Nov, 15:58


أسرار الغابة المظلمة"
تدور أحداث القصة حول مجموعة من الأصدقاء قرروا الذهاب في رحلة تخييم إلى غابة نائية، تُعرف بين السكان المحليين بأنها "غابة الأرواح". يُقال إن الغابة تحتفظ بأسرار مظلمة، وأولئك الذين يدخلونها لا يعودون أبداً كان هؤلاء أربع أصدقاء(فضوليون ) ويحبون المغامرات والتنزه فقرروا في نهاية العام الدراسي  في الصف الثاني الثانوي كانت ،أميرة سوف تكون هي قائدة هذه الرحله الغامضه ومن الواضح انها فتاة قويه تحب الغموض والإستكشاف عكس بسام صديقها يسعى دائماً لتجنب المشاكل، لكن حماسته لدعم أصدقائه تدفعه للانضمام.
أما ريما:فهي فتاة حساسة تتمتع بحدس قوي، لديها مشاعر غامضة حول الغابة ولديها فضول لتعرف وا سر هذه الغابة وما ورائها
أما  كريم:فهو الشخص المتهور الذي يعتقد أن القصة مجرد خرافات، وهو من يسعى لاستكشاف الأماكن المظلمة.
كل واحد منهم جلب حقيبة مناسبه لتخيم ٣أيام كان يوم جمعه وهم في طريقهم الي الغابه شعرت أميرة انهم خائفون من هذه الرحله بدأت بالحديث حتي تلهيهم وقالت -لقد سمعت ان هذه الغابه من قديم الأزل ..الا تظنون ذلك ؟
بسام-انا ايضا اظن ذلك ..
ريما-أشعر وكأني خائفه قليلا ولكنني متشوقه لرؤيتها !
تبادلوا الكثير من القصص العامه حول هذه الغابه الغامضه عند وصولهم الغابه ،بدأ كل واحد منهم بترتيب أشياءه ولكن كانو يشعرون بشئ غريب الجو بارد قليلا ولكن كيف وهم في العطله الصيفيه ؟ويوجد نفس غريبه كأن أحد ما يراقبهم كان كريم يتلفت في كل لحظه لأنه كان غير مطمئن قليلاً وهذا ما لاحظته ريما
-كريم أرجوك لا تكن جبانا هكذا لماذا انت خائف .؟
-ومن قال لكي انني خائف انا لست خائف أبدا ولكني ...لست مطمئن لهذا المكان ..
-قضو يوم جيد تبادلوا الأحاديث عن أحلامهم المستقبليه وطفولتهم الغريبه تبادلوا الضحكات وكان يوم جيد إلي انهم سمعوا فتاة تصرخ من بعيد وأول من سمع هذا كان (بسام*)
-ماهذا يا أصدقاء؟ هل تسمعون ..
كريم -أنا أيضا سمعت إنه صراخ فتاة أليس كذلك؟!
-يا إلهي من أين مصدر الصوت !
وفجأه توقف الصوت جلسوا صامتين قليلا حتي يفسروا من الذي يريد إخافتهم بهذا الشكل ،حتي بدأ صوت ضجيج وصراخ نساء من جديد ،كان يعلو الصوت كل حين وآخر بدأو بالخوف جميعا ولكن بقي هذا الصوت الي ما يقارب دقيقتان بدون توقف ،وعندما توقف الصوت بدأ الهواء الشديد مع الرياح التي تصاحبها التراب والرمل عندما توقف هذا الضجيج قالت أميره وهي متحمسه :هيا بنا للإستكشاف
نظر بعضهم الي بعض من غرابتها قالت :ألن يأتي معي احد ؟ حسنا سأذهب وحدي .
بسام-لا لن تذهبي ..هل جننتي يا اميره اظن اننا في خطر لن يذهب أحد .
-لما انتم هكذا يا رفاق،ألم نأت للمغامره والإثارة؟
ريما -يا أميرة أنتظري قليلا أرجوك لا تذهبي .
-حسنا لنجلس هكذا ونتأمل في وجه بعضنا بعضا...
ساد الصمت كانت ريما تحاول تفسير مالذي يحدث ولكن لم تصل الي اي تفسير لاحظ بسام ملامح الغضب علي وجه (أميرة )فبدأ بالتكلم أن أحداث الماضي وذكريات الطفوله التي كانو يقضونها معاً ،تعالت الضحكات وكان الجو جميل ،ولكن هم لم يكونو يعلمون أن هذه هي (بداية اللعنه* ) 
كريم-أظن ان الوقت قد تأخر هيا لنخلد إلي النوم يا رفاق ،
ذهب كل واحد منهم الي خيمته الصغيره التي سوف ينامون فيها ،.............
تستيقظ ريما علي صوت ضحكات الشباب(رفاقها ) فتحت الخيمه بغضب وقالت -ألن تنامو هذه الليله ام ماذا؟غيركم يريد النوم ....
ولكنهم عندما سمعو صوتها توقفت الضحكات ونظروا إليها نظره حاده ولكنها لم تهتم إليهم وذهبت الي النوم مرة أخري ...
في الصباح
استيقظ الرفاق  في الصباح قالت ريما بغضب موجه الكلام الي الشباب"أنا لم أستطع النوم البارحه بسببكم"
كريم "ماذا تقولين... أنا الذي لم أستطع النوم بسببكم رأيتكم تشعلون النار وتأكلو اللحم وتضحكون!!!
أميرة -مالذي تقوله ...نحن لم نستيقظ الأمس !!!
بسام"هل هذه مزحه ام ماذا انا أيضا رأيتكم البارحه!!
قالو في تعجب بصوت واحد "إذا من يفعل هذا ؟"
بسام "يا رفاق أظن أن علينا الخروج من هذه الغابه ..لا أريد أن يتأذى أي أحد منكم .."
ريما "أظن أننا يجب أن نعرف عنها أكثر حتي نذهب ونخبر أهل المدينه عنها "
أميرة "وماذا بعد ؟"
كريم"يا رفاق من الذي بخلف هذه ....... الشجره ؟"
نظروا جميعهم خلف الشجره وقالو "لا يوجد شئ يا كريم مالذي تراه؟؟"
كريم "يا إلهي ..يوجد رجل يرتدي الأسود ينظر إلي "
بسام "هل انت تمزح يا كريم أم ماذا؟ "
كريم "لا أمزح يا رفاق صدقوني انه يذهب الآن "
بسام"هل أنت بخير يا كريم"
كريم" أظن أنه لا يمكننا التخييم هنا لفترة أطول من هذه"
ريما تحاول أن تنسيهم الموضوع لأنها تريد أن تكتشف المكان اكثر"...أظن أننا ممكن ان نذهب بعيدا عن هنا لأن الماء الذي معنا سوف ينتهي "

قصص رعب l روايات رعب

07 Nov, 15:10


انت ولد ولا بنت .؟

◯  ولد 🙋🏻‍♂ .

◯ بنت 🙋🏻‍♀

قصص رعب l روايات رعب

07 Nov, 07:01


مشتاق لشخص؟؟؟ ❤️❤️

◯ نعم

◯ لا 

◯ جدا

قصص رعب l روايات رعب

05 Nov, 15:03


انت ولد ولا بنت .؟

◯  ولد 🙋🏻‍♂ .

◯ بنت 🙋🏻‍♀

قصص رعب l روايات رعب

29 Oct, 21:09


-إتتي بتبتسملي أهو ...إنتي داخله دلوقتي .
-عمر...
-إيه
-ألحقني..
رميت التليفون من إيدي وانا مصدومه من اللي انا شايفاه قدامي
أنا حاليا شايفه نفسي قدامي ...وانا  نايمه علي السرير ومنار وملك بنفس المنظر البشع كنت نايمه لقيت ملك ماسكه إيدي وبتقطع شرايين إيدي بموس ومنار بتبتسم ..الست الي قدامنا ظهرت من ورا السرير بصت عليهم وهما أبتسمولها بصت عليا بابتسامه ورفعت ورقه مكتوب عليها (مالك-ومنار ..بيقولولك ..مش هنسيبك )
وفجأه فتحت عينيها جامد أوي واختفت إبتسامتها وتحولت لصرخه جامده أوي مع صوت جرس الباب بصي علي الباب ورجعت بصيت علي الأوضه لقيت كل حاجه أختفت عدا(نقطة د*م)
طلعت جري علي الباب عشان أفتح
-اهلا بيكي انا مي اللي ساكن تحتك
-آه عرفتك ...اهلا بيكي إتفضلي
-مالك مصدومه من حاجه !
-إيييه....لا لا ولا حاجه
-انا كنت بس جايه أعزيكي علي وفاة صحابك
-إيده ..إنتي عرفتي ازاي
-انتي الشارع بالجامعه بيتكلمو عليكي يا بنتي ..هو إنتي مش هتيجي الجامعه ولا إيه؟
-ليه ..هي الساعه كام ..
-الساعه ٧ونص
طلعت جري علي الأوضه لبست ونزلت معاها وصلنا الكليه وكل واحد راح في حالو بصيت علي الشجرة الكبيره اللي كنت انا ومنار وملك بنقعد فيها دايما تخيلت شكلنا وإحنا بنضحك
رحت اقعد هناك تحت الشجره فتحت الكتاب وفضلت أراجع شويه ..حسيت ان في حد واقف بيبص عليا ..بصيت لقيت عمر واقف ....كانت نظرات الإعجاب باينه علي وشه وأول ما عيني جات في عينه
فرد ظهره وحاول يخفي النظره.....اللي انا قدرت أخفيها بس تقريبا كده هو نجح يخفيها بعدين ..أنا وهو قلنا بصوت واحد (من غير قصد)
-إزيك..
علامات الإحراج بانت علي وشي وهو لف وشه وضحك ضحكه خفيفه مليانه بعلامات الاعجاب
-علي فكره انا قلقان من الصبح عليكي
-لا لا ولا حاجه حصلت دا بس انا نسبت البيض علي النار واتحرق..
-لا المره الجايه تاخدي بالك كويس أوي
اكتفيت بنظره ومردتش
-في حاجه واقفه عليكي ..
-الصراحه آه
-وريني كده
شاورت علي النقطه اللي مكنتش فاهماها
قعد جمبي وفضل يشرح ..وكان كل شويه يبص عليا لكن انا كنت بكتفي بالنظر في الكتاب وبس ..لكن المره  دي..عيني جات في عينه وهو وقف شرح....وفضل يتأمل فيا ..ابتسم ابتسامه خفيفه وانا ابتسمت للكتاب
لقيت ان الموضوع طول قلت
-هي ...هي الساعه كام
-أيوه صح يلا نطلع
-طلعت وكل واحد راح علي القاعه بتاعتو لكن من الواضح إنه وقف إستناني ادخل وهو دخل
(بعد الإمتحانات)
-ها إمتحانكم كان حلو
-آه حلو الحمدلله
-طيب تحبي تاكلي إيه .
-لا لا انا لازم اروح عشان استريح شويه ..
-لا انا داخل المطعم اجيب ليا انا واصحابي ها أجيبلك إيه
-لا أنا مش عايزه حاجه والله
-خلاص يا ستي ماشي..لو احتجتي حاجه رقمي معاكي تمام 
-خلاص ماشي
-باي
-باي
-إسراء...
-نعم..
حسيت انو اتكسف شويه وبعدين قال
-انا...
-...
-خلاص ...خلاص ولا حاجه
-حسيت اني فهمت هزدو عايز إيه..
ابتسمت ابتسامه ومشيت
روحت البيت وانا طالعه علي السلم سمعت صوت بنت بتعيط وصحابها بيهدوا فيها (من الواضح إنها كانت هتسقط في الماده )كملت طريقي وطلعت البيت اخدت دوش ونمت شويه صحيت الساعه ٦ اكلت ...وشربت..ومسكت المذكرات بتاعتي عشان اكتب اللي حصل في يومي
بدأت اكتب وسمعت صوت حاجات بتتهبد علي السلم كان حد بيطلع عفش
بصيت من العين السريه لقيت احساسي في محلو
-يييييوه هيقرفونا بقي
رنيت علي مي عشان اعرف مين الي هيسكن
-ألو
-الو
-بقولك يا مي هو مين اللي هيسكن والله اللي انا اعرفه ان هما ٤ بنات وولد صغير وأم وبنتين كبار في الجامعه اسمهم ملك ومنار
-إيييييه
-مالك يا بنتي
-لا ولا حاجه
-يلا سلام
رميت التليفون من إيدي فضلت افكر في الموضوع لحد الساعه ٢ ونص
-اخدت مذكراتي عشان اسجل اللي بيحصل عملت كباية شاي ..ودخلت البلكونه فضلت اكتب لحد فجأه بصيت في البلكونه اللي قدامي لقيت ملك ومنار واقفين بيبتسموا ليا ..كان شكلهم حلو اوي ..
-مناار...وملك ...إنتواعايشين  -نفسك تعيشي معانا ..و تشوفينا دايما معاكي ؟
-آه ...آه نفسي اعيش معاكم
بصو لبعض وضحكوا ضحكه لطيفه
-طب الفرصه جيالك لحد عندك ..
وهما داخلين قالت ملك .
-مستنيينك  
انفجرت من العياط حسيت اني اتحولت لانسانه تانيه إنسانه ....مدمنه   ...
شميت ريحة حاجه بتتحرق جايه من الشقه اللي قدامنا ..
وظهرت الدخانه فهمت هما عايزين إيه بدأو الناس يصوتو وصوت حاجات بتتكسر-لقيت الولد والبنت اللي وقفوا لمنار وملك ...أنا شفت منار وملك واقفين جوه الشقه .....
حاليا انا بكتب في المذكرات دي ...وياريت تلاقوها ...وآسفه يا ماما ..آسفه عشان موفتش بوعدك ..
أنا هروح ..هروح في نفس المكان اللي صحابي راحوا فيه..
النهايه
THE END  



 

قصص رعب l روايات رعب

29 Oct, 21:08


وبتبتسملي ....لقيتها فجأه وقعت ورقه من ايديها (بقصد)
مكتوب عليها (ملك ،منار،بيقولوك-مش هنسيبك)
فضلت مبلمه وانا مصدومه من اللي بيحصل ركزت عليها لقيتها وصلت لمكان في سلم بينزل تحت الارض ومنار وملك واقفين تحت بنف الهدوم اللي هما دخلوا بيها الشقه اللي قدامنا وقفت وكنت علي أتم أستعداد اني اجري عليهم لكن لحقني صوت حد بينادي عليا من بعيد (إسراااء   إسراااااااء ) الصوت فضل يقرب مني لحد ما اللي بينادي عليا بقي خلاص ورايا وحط إيده علي كتفي ركزت لقيته صوت عمر
(حبيب ملك)
-إنتي إسراء....مش كده ؟
_أيوه إنت عرفتني إزاي ؟
-هو إنتي غريبه عليا يعني ملك كانت دايما بتكلمني عليكي انتي والبت التانيه .
-بت دي ليها إسم علي فكره ربنا يرحمك يا منار ..
-إيييه إسمها إيه ..
-إيه في إيه إسمها منار.
-منار محمد خالد ؟
-أيوه إنت عرفت إزاي
-دي كانت خطيبة واحد صاحبي بس قالي إن في الفتره الأخيره كانت تصرفاتها غريبه ومحصلش نصيب .
-إنت بتهزر صح ...منار مكنتش مخطوبه وأخويا ياسر كان عايز يخطبها ليه .
-إيده ...إنتوا معقوله كنتوا صحاب ..وكمان في بيت واحد!؟
-انا عارفاها من تالته ثانوي إزاي تخبي عليا حاجه زي دي إنت بتتكلم جد...
-ياستي لو مش مصدقاني إسألي أمجد اللي كان خاطبها الخبر نزل عليا زي الصاعقه مقدرتش اتكلم حسيت بخيبة امل كبيره مقدرتش أمسك دموعي مشيت من قدامو وانا منهاره لحد ما وصلت للبيت
ياسر:مالك يا إسراء بتعيطي ليه.
دخلت أوضتي وانا منهاره من العياط مكنتش عارفه انا ببكي علي الصحابي اللي انا خسرتهم ولا ابكي علي الخيانه اللي انل كنت عايشه معاها ولا الايام الحلوه اللي كلها بدأت تجيلي في وقت واحد في دماغي ..
الأم:مالها أختك يا بني إيه اللي جرالها
ياسر:بتعيط يا أمي....طبعي جدا هتفتكر صحابها وتعيط عليهم .
الام:طب ادخل شوفها مالها..خالتك تعبانه ويمكن اقضي معاها النهارده وبكره خد بالك من اختك
ياسر:ماشي يا امي سلام  .
-سلام
ياسر:إيه الأم دي...في أم تبقي شايفه بنتها بتبكي وتنزل لأختها؟
-مالك يا إسراء ..بتعيطي بحرقه كدا ليه
مردتش إسراء
-ياسر -خلاص انا فهمت......دا أنا اللي كنت بحب منار وهخطبها معيطش عليها كدا
إسراء بعياط-يا أخي إنت جاي تهديني ولا جاي تتوق عليا الدم إنت عايز إيه مني
-خلاص يا بنتي ...طب أقولك إيه رأيك أن ماما هتبات عند خالتو اليومين دول وانا وانتي هنسهر و نطلب اكل ونتفرج علي فلم .
إسراء -لا مش عايزه ولا اتنيل اكل ولا ولا أتفرج علي فيلم
ياسر-مبلاش الكآبه دي ..إنسي اللي فات وابدئي صفحه جديده واتصاحبي علي بنات جديده وانسيهم خالص
طبعا أنا مكنتش بعيط علي عدم وجودهم معايا وبس ..والحوار اللي دار بيني وبين عمر بس طبعا مكنش ينفع أقولو اني تكلمت مع ولد لإنو لو عرف -هيقتلني-
إسراء-هحاول يا عم...قصدي يا ياسر..
-إييييييه مين عمر ده؟؟
أتلخبط عادي ..في إيه..
-طب خلاص انا هسيبك تنامي وهنزل نص ساعه كده وهطلع تاني.
إسراء-ماشي
بعد ما نزل ياسر حطيت راسي علي المخده حسيت ان شريط حياتي إتقص منو حته ..ودي كانت البدايه ..
ياسر وهو بيزعق :ليه عملتي كده يا إسرااااء إنتي إتجننتي ....إسرااااء ردي عليا!
كنت بسمعو وانا مش حاسه بنفسي بصيت جنبي علي سرير المستشفي لقيت إيدي بتنزف جامد والدم مالي السرير كأني كنت بحاول أنتحر ..  بموس ..الدنيا كانت ملغوشه قدامي كأن حد إداني مخدر في جسمي كله صحيت لقيت امي ماسكه إيدي اللي ملفوفه بشاش أصلو أبيض بس من كتر الدم احمر غامق
-إسرااء إيه اللي جرالك عشان تعملي في نفسك كده منك لله يا بني أنا قولتلك تخلي بالك منها تقوم تسيبها تقتل نفسها ...ليه عملتي في نفسك كده يا بنتي
كانت بتقول الكلام وهي حرفيا منهاره من العياط بصيت علي جنبي التاني لقيت ياسر حاطت إيده علي راسه وعلمات الاستفهام باينه عليه
إسراء-ماما......إيه..اللي ..حصل ..
ياسر وهو بيمسك إيدي عشان أشوفها ..
-بصي يا هانم اللي حصل ..هااا عرفتي اللي حصل!
الأم بعياط  : بس ..كلو منك انت اللي سبتها ومشيت ..أومال لما أموت مين اللي هياخد بالو منها غيرك لما أموت..عايزه أموت وانا متطمنه ...بس إزاي ..إزاي وانا عايشه مع بني آدم فاشل إسراء: ماما ..مين اللي عمل فيا كده ..
الأم وياسر بصو لبعض بصدمه ممزوجه بعلامات التساؤل والقلق ..
:ومين كان غيرك في البيت يا هانم ؟
إسراء-صدقوني  ....أنا معملتش حاجه والله ..أنا مقدرش اعمل في نفسي كده.
-يابنتي فوقي لنفسك انتي كنتي عايزه تقتلي نفسك.
إسراء-والله ماحصل انا معملتش كده في نفسي..
ياسر بيكلم ماما -شكلها صدمة وفاة صاحباتها مأثره فيها ...يلا نروح انا هنزل ادور العربية

قصص رعب l روايات رعب

29 Oct, 21:08


-وعليكم السلام إزيك يا إسراء
-الحمدلله إنتي إيه أخبارك
-بخير الحمدلله
-بقولك يا إسراء ...منار صحبتك
أتنفضت من مكاني
-إيه خلاص كلمت باباها
-لأ بس إنتي حاولي تفتحي معاها الموضوع ومتبهدليش الدنيا أمي كلمت مامتها
-تمام يلا سلام
قومت عشان أكلم منار
-بقولك يا منار هو إنتي لو عريس أتقدملك دلوقتي ..هتوافقي ؟
-إيه يا إسراء جايبالي عريس
-لا ولا عريس ولا حاجه ..أنا بس بشوف رأيك مش أكتر
-والله لو هكمل تعليمي معنديش مانع ...بس ليه بتسأليني أنا يعني؟
-بشوف رأيك
دخلت علينا ملك في نص الكلام وقالت (ياسر أخو إسراء بيحبك ومستني الأجازة تيجي عشان يتقدملك  ) أتصدمت منار وقالت في فرح -بجددد إنتو بتهزروا؟
إسراء -وهو الكلام ده في هزار إيه رأيك فيه؟
-والله الموضوع كله يرجع لأهلي مقدرش أقول من وراهم آه أو لأ ..
إسراء -لا يعني إنتي إيه رأيك في شخصيته؟
منار-والله هو راجل وجدع وكلمته واحده ده من كلامك عليه قدامنا
إسراء -يعني لو أهلك وافقوا إنتي هتوافقي؟
منار-الصراحه .......آه
فضلنا نضحك شويه ونهزر مع بعض
ملك -مش يلا نذاكر يا بنات الإمتحانات عليها إسبوع
إسراء-بصو بقي هنذاكر ساعتين وناخد نص ساعه راحه..تمام
قومنا حضرنا الورق وكل حاجه كانت تمام وفعلا قعدنا نعفر عشان نوصل للنص ساعه الراحه
منار -قومي يا ملك إعملي شاي بعد إذنك
ملك - آهههههه مش قادره أقوم وفعلا قامت ملك تعمل شاي
فجأه وملك بتعمل الشاي أختفي صوت الناس تماما وصوت منار وإسراء اللي بيتكلموا مع بعض مش موجود فجأه ظهر طفل صغير من الواضح إن هو كان بيجري من حد شافني وأتصدم وفضل واقف متنح ..ظهرت واحده بنت كأن عندها ١٦ سنه لابسه لبس مدارس زمان جيبه سوده مخططه أحمر وأبيض فوق الركبه وقميص أبيض داخل جوه الجيبه
-مش ماما قالت متجريش منها تاني
سمعت صوت ناس كتير ...رجاله -وستات-وبنات -وشباب خرجت أشوف اللي بيحصل لقيت البيت متغير تماماً عفش قديم وتلفزيون صغير شغال عليه قناة(ماسبيرو زمان ) وأطفال كتير قاعده قدامه دخلت الأوضه اللي طالع منها صوت الناس كان اللي لابس بدل وناس آخر شياكه بدأت أتلفت يمين وشمال وأنا مش فاهمه اللي بيحصل لمحت الست اللي ساكنه قدامنا بتبتسملي وبعدها الكل ركز عليا وفي صوت حاجات بتتكسر في المطبخ وجلت من بينهم طفله مسكت إيدي بتقولي (إنتي نسيتي الشاي  *)أظافرها كانت داخله في إيدي لدرجة إن إيدي بدأت تنزل دم روحت معاها زي السرحانه جه صوت من بعيد
-ملك ...ملك
فوقت وهي إسراء قدامي
-إيديك مالها إيه اللي عورك كده يا بنتي
منار -إهدي وإحكي اللي حصل .
-أنا مش هقدر أكمل في الشقه دي
-يابنتي إزاي ده الإمتحانات عليها إسبوع بس هنروح فين..ولا هنرجع إسكندرية تاني ؟
فجأه صوت الباب اللي قدام الشقه بيتقفل
طلعنا نجري نبص من العين السريه لقيناها الست اللي قدامنا بهدوم شيك وبناتي ونازله مبسوطه وعادي
بس الباب بيتفتح تاني قي ريحه حاجه بتتحرق ودخانه طالعه من الشقه اللي قدامنا
وفجأه صوت أطفال صغيره بتعيط وكانت الصدمه بالنسبه لملك الولد والبنت اللي شافتهم الولد اللي إتصدم ،البنت اللي مسكت إيدها وجأه دخلو تاني من كتر صدمة ملك طلعت تجري عليهم ....وراحت منار وراها.........وفعلا راحوا هما الاتنين....
حاليا أنا إسراء بكتب الكلام ده وأنا في المقابر كنت بقرألهم شويه من القرآن وأدعيه ...بس المشكله هنا هي الست اللي كانت ساكنه قدامنا بتعمل إيه
هنا ...بتبتسملي ........وبتقرب مني.........
أتمني الإعجاب
،
- عائشة محمد صلاح  
  

قصص رعب l روايات رعب

29 Oct, 21:08


..........صرخة ملك وهي بتقول :إلحقيني يا منار صرصار
منار:الله يخرب بيتك ياشيخه أنا قولت البنت حصلها حاجه ولا شافت عفريت .....عفريت أما يلبسك يا شيخه
إسراء..
طلعت علي صوت الباب اللي قدامنا بيتقفل مهتمتش لإني كنت مخضوضه من صرخة ملك اللي عماله بترن في وداني لحد دلوقتي...طلعت  لقيت منار ماسكه (شبشب)
إسراء: إيه ...في إيه..إيه اللي حصل..
منار:خمني إيه اللي حصل ...الهانم لقيت صرصار....أصلي الصراصير اليومين دول بياكلو الناس
إسراء :خلاص يا منار بقي خلاص بصيت لملك لقيتها فطسانه ضحك علي شكلنا وإحنا مفزوعين قولت(منك لله يا بنتي )
دخلت المطبخ أنا ومنار فضلنا نتبادل الموضيع..مواضيع بنات عاديه
منار :أيوه صحيح شفتي الولد اللي كان واقف مع ملك إمبارح في الجامعه.
إسراء:أموت وأعرف مين.
منار:لما سألتها تسبلت وقالت (ده هو بس خد رقمي عشان يدخلني في جروب شرح المادة)
بصينا لبعض وفهمنا اللي بيحصل رديت عليها(عشان كده عنيها أربعه وعشرين ساعه في التليفون)
فضلنا نضحك شويه دخلت علينا ملك وهي بتقول (بتضحكوا علي إيه ...ضحكوني معاكم )
إسراء _أهو موضوع كده كنا بنضحك عليه
(ومن الواضح إن هي سمعت كل كلمه إتقالت)
قعدنا ناكل سوا وتكلمنا في مواضيع عاميه فجأه وأنا بتكلم جاتلي رساله من ماما بتتطمن عليا،إستغربت هي إزاي صاحيه دلوقتي إتطمنا علي بعض وخلصنا كلام الساعه2:00 فجأه رن تليفون ملك بصت في التليفون ووشها حمر وإتكسفت أوي بصينا لبعض أنا ومنار وإبتسمنا (من الآخر فهمنا مين بيرن)مسكت التليفون وطلعت تجري علي البلكونه كملنا أكل أنا ومنار وخطفتنا المواضيع ونسينا تماماً إن ملك دخلت البلكونه الساعه 2:05
..ملك
فجأه وملك بتتكلم رقم غريب بعتلها (مش نبيل حذرك متدخليش البلكونه الساعه 2:00)
دخلت ملك لمنار وإسراء
-مين الظريفه اللي باعته كده؟
إسراء-مفيش واحده فينا مسكت التليفون
منار-أيوه صحيح ،إنتي نسيتي نفسك ولا إيه إنتي دخلتي البلكونه الساعه٢ يا هانم
ملك-يووووه بقي القرف ده واللي عايزه تتكلم مكالمه خاصه وبعدين هي هتعمل....
فجأه النور قطع بسرعه وتفتح تاني فضلنا نصوت والأصوات اللي في الشارع إختفت فجأه
واختفي صوت العربيات ......واترزع باب أوضة ملك رزعه جامده أوي . . . .
إتجمدنا مكانا  .. . .فضلنا في الصاله لحد الساعه ٤ الفجر وإحنا مرعوبين بس طبعا أنا قلبي جامد شويه بدأت أقرأ آية الكرسي بصوت عالي حسينا بإطمئنان شويه وبعدها أذن الفجر قومت  أتوضي  وأصلي قامو معايا ملك ومنار بس ملك وضوئها كان مختلف تماماً كنت بتعافر عشان تتوضي مكانتش قادرة ترفع رجلها ولا إيدها الاتنين فضلنا نساعدها.....
ونفس الكلام مع الصلاة ...كانت حاسه ان حد ماسك إيديها الاتنين ورابطهم جامد ونفس الكلام حصل مع رجلها الاتنين وبعد كده نامت ملك ....
إسراء-أحييييه الساعه ٨
دخلت أوضة منار بسرعه  عشان كنا إتأخرنا علي الجامعه  إسراء-منااار قومي بسرررعه
منار-إيه إيه في إيه 
إسراء -هنتأخر علي الجامعه
دخلت أوضة ملك لقيت وشها أصفر بمعني الكلمة....
إسراء-في إيه يا بنتي مالك ..
ملك -هي...الساعه..كام
-الساعه ٨:١٠ سمي الله وقولي اللي حصل دخلت علينا منار عشان تسمع
ملك- كنت حاسه إن أنا هموت حرفيا يا بنات فجأه كده صحيت علي صوت بنت صغيره بتعيط وناس كتير بيجروا في الأوضه طبعاً مكنتش عارفه أفتح عيني كويس والدنيا كانت حر أوي ولساني كان عاجز عن قراءة القرآن فجأه البنت اللي كانت بتعيط دي قامت وقربت إيدها من رقبتي وكانت بتخنقني مكنش عارفه أنطق كلمه واحده بس في الآخر إنتي دخلتي وخبطتي علي الباب
طبعا إحنا كنا مذهولين من الكلام اللي ملك بتقوله
إسراء -خلاص يا ملك حصني نفسك كويس بأذكار الصباح والمساء والنوم وقومي يلا عشان تصلي الضحي وفكروني أشغل قنات القرآن قبل ما أنزل  وفعلا جهزت نفسي وشغلت القرآن علي التلفزيون قبل ما أنزل
عده اليوم في الجامعه عاااااادي زي أي يوم من الأيام بس النهارده ملك كانت هتقابل(عمر) وطول ماهتقابل
عمر إعرفو أنى ملك هتبقي زي الفل ..فضلنا أنا ومنار نراقبهم ونبتسم ..
إسراء-إيه إقتحام الخصوصيات دي
منار -صح بس هنمشي من غيرها إزاي
إسراء -أنا هبعتلها إن أحنا هنمشي ....وفعلا بعتلها و ملك 
إستأذنت من عمر ورجعتلنا
منار -الحمدلله علي السلامه يا ......آنسه
ملك- الله يسلمك ...أنا جعانه أوي هروح أجيب أكل وأرجع يلا باي   
بعد ما طلعت لقيت التلفزيون مقفول عملت نفسي قفلته قبل ما أنزل ومهتمتش...
مسكت التليفون لقيت أخويا (ياسر)بيرن ..وعايزه أقولكم إن ده مش أخويا وبس ..لأ ده أبويا بعد أبويا اللي مات
-ألو السلام عليكم إزيك يا ياسر

قصص رعب l روايات رعب

29 Oct, 21:07


أنا أسمى إسراء في كلية حقوق القاهره ودي أول سنه ليا في الجامعه ......وممكن تكون آخر سنه ليا ....في حياتي
إسراء _ألو السلام عليكم
_وعليكم السلام ..مين معايا
_أنا إسراء اللي كنت بسأل علي شقه عند عمو إسماعيل هو إداني رقم حضرتك .
_أهلا وسهلا بحضرتك معاكي الأستاذ نبيل
_تشرفت بحضرتك
_هو إنتي واحده بس ولا هيبقي معاكي حد في السكن؟
_آه آه..في إثنين زمايلي كمان معايا
_تمام عشان أفرجكم علي الشقه إنتي في شارع إيه حاليا؟
_أنا حاليا في شارع(****)
_تمام خمس دقايق لما أرن عليكي قابليني علي أول الشارع
_خلاص تمام شكرا يا أ/نبيل
هااا أي خدمه يا بنات
منار_ وأخيرا لقينا سكن من غير سماسره وقرف
ملك_بس قولي ربنا ييسر الأمور
إسراء_يا بنات أنا جعانه أوي والسفر كمان تاعبني أوي متيجو نروح مطعم عبال ما أ/نبيل يرن
ملك _تمام يلا بينا
....بعد ماروحنا المطعم وكلنا وكان مل حاجه تمام رن أ/نبيل _السلام عليكم إحنا حاليا قدام القهوه اللي أول الشارع، حضرتك فين؟
_هو إنتي اللي لابسه دريس بيبي بينك وفيه ورود وفي معاكي بنات؟
_أيوه أنا شفت حضرتك خلاص
وإحنا في طريقنا للشقه أتفقنا علي الإيجار وكل حاجه كانت ماشيه تمام ولكن وإحنا طالعين علي السلم البيت كان قديم شويه بس ...كويس يعني ،كانت كل شقه قدام منها شقه تاني
ملك_هو مفيش حد في البيت ولا إيه؟
بانت ملامح التوتر علي أ/نبيل
_إييييه.....في ..واحده ساكنه قدامكم ....بس نصيحه من أخوكم....محدش يحتك بيها أو يكلمها !
منار_ليه يا أستاذ نبيل هي تعبانه ولا حاجه؟؟
_إيييه لا لا ولا حاجه....إسمعوا مني وخلاص..
بعد ما علمات التوتر بانت علي وشه والقلق بان علينا خلاص وصلنا للشقه وبدأ يمشي ببطئ ويفتح باب الشقه اللي كانت كأنها بقالها سنين متفتحتش بقالها سنين والتراب كان مليها تماما
إسراء_ طيب هي الشقق التي تحت دي مقفوله ليه
أ/نبيل_ عليها مشاكل بسبب الورث وكده
إسراء _ آه فهمت
دخلنا الشقه كانت حلوه ...يعني مكونه من ثلاث غرف،وحمام ومطبخ واسعين.
بعد ما فرجنا علي الشقه خلاص وكانت عجباني أوي وده بالنسبه للشقق اللي أنا شفتها
وهو بيمشي في الشقه بيقول_لو عايزين تبقو في أمان أوي محدش يطلع البلكونه الساعه ٢الفجر
كلنا بصينا بإستغراب وكانت كل أسألتنا ه و قال كده ليه؟؟
_ليه يا أستاذ نبيل هو في حاجه
قال بتوتر_لا ولا حاجه .. إيييه ..بس الجيران مش بيحبوا الدوشه...
قلت في دماغي  ..دوشه إزاي وهو مش ساكن في البيت غير
واحده...وكمان شكلها مريضه نفسيا ؟؟
نبيل_الشقه عجبتكم؟
بعد تفكير طويل لقيت البنات متوترين ومش بيردو
أنا_آه ماشاء الله يا أستاذ نبيل
_لو عايزين أسلمكم مفتاح الشقه دلوقتي مفيش مشكله
إسراء_تمام والايجار حضرتك هتيجي تاخده آخر الشهر؟ ؟
نبيل /لما تحضريه إبقي رني عليا
بعد ما خلاص أخدت منو المفتاح وهو نزل خلاص بصيت ورايا لقيت البنات مصدومين (إيه مالكم في حاجه ولا إيه؟)  
ملك_ بجد إنتي مسمعتيش التحذيرات ولا إيه ؟؟
إسراء _في إيه يعني وبعدين إنتي نسيتي اللف ده كله عشان ألاقي شقه تكفينا ......المهم يلا ننظف الشقه بدل المزبله دي
بعد ساعات من التنظيف
عدت أسابيع بدون أي خوف أو قلق غير إن إحنا كنا بنسمع الست اللي قدامنا تصوت أو بتعيط قدام الباب أو بتكلم نفسها مهتمناش بالمواضيع دي غير إن إحنا كنا بندعي ربنا يشفيها....بس بعد اليوم ده أخدنا حذرنا منها جدا جدا
منار_أيوه صحيح يا بنات،فاكرين أول يوم جينا في الشقه..لقيت الست اللي قدامنا مواربه الباب وبتبص علينا
إسراء _ إنتي بتهزري ؟
منار_صرخاتها بتزعلني أوي بحسها وحيده أو محتاجه حد جمبها
إسراء _ إحنا هنسمع كلام الأستاذ نبيل وخلاص ....أنا بقي هنزل أجيب أكل عبال ما تنظفوا الصاله .
بعد مانزلت روحت أقرب مطعم وجبت منو أكل وأنا طالعه علي السلم هنا كانت الصدمه السلم ريحته كانت وحشه أوي حسيت إن في صوت حد لقيت واحده لابسه عبايه سوده قديمه جدا جدا
وكان شعرها أبيض ورفيعه
جدا نزلت سلمتين براحه أوي وراقبتها هي بتعمل إيه لقيتها بتطلع سكينه من وراها وبتحاول تفتح الباب من كتر الصدمه والخوف كنت هصوت حطيت إيدي علي بقي بسرعه ونزلت براحه أوي وأنا بعيط طلعت من البيت ورنيت علي منار بسرعه
ألو منار ألحقي في واحده ست
بتحاول تفتح...سمعت صوت صرخة ملك وهي بتقول....
يتبع..

قصص رعب l روايات رعب

25 Jul, 10:02


عاوز تفاعل

قصص رعب l روايات رعب

24 Jul, 18:13


#شيطان_من_البشر

#الجزءالرابع_والأخير

اللي على الباب كانت الشرطه، بلعت ريقي بالعافيه وقلت
_افندم في حاجه؟

= حضرتك الشيخ محروس مش كده؟

_ اه انا الشيخ محروس في ايه؟

= حضرتك عندك امر ضبط واحضار.. ويا ريت تتفضل معانا من سكات ومن غير شوشرة

_ طيب ممكن افهم بس في ايه؟

= هتفهم في قسم الشرطه
...

خرجت معاهم وانا قلقان البلد كلها كانت واقفه تتفرج حرفيا، ركبت معاهم البوكس واتحرك بيا على القسم
لما وصلت هناك دخلوني لشخص قاعد على مكتب من الواضح انه رائد شرطه، طلب من العسكري يخرج بره واتكلم وقال

_ انت عارف انت هنا ليه يا شيخ محروس؟

= في الحقيقه لا مش عارف.. واحب اعرف؟

_ انت هنا متهم بالتحريض على الفسق والفجور وكمان التحريض على القتل والسرقه يعني مجموعه تهم كده توديك ورا الشمس

= في دليل على كلام حضرتك ولا مجرد كلام مرسل؟

_ في شهود عليك منهم مثلا مخلص اللي انت طلبت منه انه يسرق المحل عادي وقلتله ده حقك وانه مش حرام وكانت النتيجه انه سمع كلامك ولما حاول صاحب المحل يبلغ عن السرقه مخلص قتله بالغلط لكنه جه امبارح واقر بكل حاجه، وعلى الاساس ده بدأ التحقيق، مع كل الناس اللي حصلت عندهم الجرايم الفتره الاخيره والنتيجه إن كلهم اتهموك ان انت اللي حرضتهم على افعالهم سواء كانت سرقه او قتل او انتهاك عرض

= الكلام ده محصلش، ده كدب وتلفيق وانا عارف مين اللي وراه

_ مين اللي وراه بس خلي بالك لو هتجيب سيره حد بشكل رسمي لازم تجيب سيرته بدليل

= في الحقيقه انا ممعيش دليل، بس هو الشيخ طاهر اللي جه البلد عشان ياخد مكاني واكيد هو اللي حرض الناس عليا

_ طيب تعرف ان الشيخ طاهر نفسه بتهمك بقتل حسان اللي لقيوه غرقان في الترعه

= محصلش يا باشا، وبعد اذنك انا هطلب محامي طالما اتهامك ليا رسمي
....
وبعد ما طلبت المحامي الظابط أمر بحبسي اربع ايام على ذمه التحقيق لحين عرضي على النيابه... ودي كانت اول مره ادخل الحجز طبعا مش عايز اوصف الوضع جوه كان عامل ازاي؟
لكني قعدت مع نفسي بفكر هعمل ايه؟
لكن فجأة انوار المكان بدأت ترعش الناس كلها اللي في الحجز حصلهم زي حاله اغماء، ولقيته واقف قدامي من تاني ايوه الشيطان واقف قدامي ببدلته الشيك وهيئته البشريه وأتكلم قال
_ متخافش على محروس، مفيش حد هيقدر يعملك حاجه انت في امان بس انا عندي ليك عرض لو قبلته اوعدك هترجع البلد مرفوع الراس والشيخ طاهر مش هيكون ليه وجود، وبدل ما انت متبهدل انت هترفع على الاعناق والناس كلها هتهتف باسمك

= وده ازاي واكيد اهل البلد كلهم دلوقتي عرفوا انا هنا ليه؟... بس قول ايه العرض بتاعك؟

_ مفيش حاجه بسيطه خالص مقابل حريتك هتسجدلي بس!

= نعم!!... انت بتقول ايه مستحيل طبعا، انا مش ممكن اعمل كده مش ممكن اغضب ربنا

_هههههه، ضحكتني مش ممكن تغضب ربنا، وكل اللي عملته ده كان ايه يا ابني انتوا عديتوا الشيطان بمراحل انتوا البشر بقيتوا خير معلم للشياطين

= حتى لو كنت عملت حاجات كتير غلط فده كان بسببك وممكن اتوب عادي

_ تتوب.. هو انت فاكر الموضوع سهل كده لا انت لسه مشفتش وشي الثاني
....
فجاه شكله البشري اتحول لمسخ دميم جلده تحول لللون الازرق شعره كله وقع اسنانه بقت اشبه بالدبابيس وطلع منه صوت اجش وقال اوعى تفتكر اني هسيبك تتحبس لا انت هتخرج بس هتواجه الناس اللي شبهك الناس دلوقتي اللي مستنيه خروجك عشان ينهشوك لانك السبب في كل حاجه حصلتلهم كان قدامك فرصه انك تكون من اتباعي على الارض وتعيش في جنه على الارض بس كالعاده انتم اغبية وفي وقت الجد مش معاكم غير الشعارات رغم انكم بتعملوا ذنوب كتير ومش بتتعلموا
..
واختفى من المكان والناس كلها فاقت وهي مش فاهمه حاجه تاني يوم اترحلت على النيابه والمفاجاه ان كل الناس رجعوا في اقوالهم والنيابه اخلت سبيلي
ورجعت على البلد حرفيا كانت كل الناس بتبصلي باستحقار، مكنتش قادر ابصلهم دخلت بيتي وحاولت اني متكلمش مع حد لكن الباب خبط لما فتحت لقيت اهل البلد كلهم قدام الباب واتكلموا وقالوا

_ اسمع يا جدع انت احنا عرفنا كل حاجه وانك انت اللي ورا كل حاجه حصلت الفتره اللي فاتت وعشان كده هنديلك فرصه تمشي وتسيب البلد دي والا هتكون انت اللي اخترت نهايتك او بمعنى صح اخترت موتك

= يا جماعه يا جماعه انا ندمان، والله ندمان على كل حاجه عملتها ارجوكم سامحوني وساعدوني اتوب انا في النهايه بشر يخطئ ويصيب

_ الكلام ده مينفعش معانا، احنا مش هنصدقك تاني عاوزنا نصدق شيطان طب ازاي؟... قدامك يومين يا تسيب البيت يا الا استحمل بقى اللي هيجرالك
...
قفلت الباب وانا سامع صوت ضحكوا من ورايا، بصيت ورايا لقيته واقف وبيقولى
_ انت بجد عاوز تتوب بعد كل اللي عملته وفاكر الناس هتغفرلك انسى قدامك يومين يا تنفذ اللي قولتلك عليه وتبقى من اتباعي وساعتها هرجع الناس دي كلها تحت طوعك يا الا تكمل في طريق التوبة ده وساعتها محدش هيرحمك

قصص رعب l روايات رعب

24 Jul, 18:13


= بعد كل اللي عملته عشانك بتبيعني خلاص انا مشيت وراك في كل حاجه طلبتها مني قتل سرقه تحريض على علاقات محرمه كل ده وجاي في الاخر تبيعني

_ لا لا محروس متشيلنيش ذنبك انا بريء منه كل واحد منكم عارف الصح من الغلط والخير من الشر والحلال من الحرام وانتوا اللي بتختاروا مش انا انا مجرد وسواس ممكن تسمع كلامي وممكن لا هو مش انت ربنا ميزك بالعقل اخترت تمشي طريق الشر ليه ودلوقتي جاي تلوم عليا وتقولي انت السبب
...
سبته وخرجت ورحت على بيت الشيخ طاهر خبطت على الباب وفتحلى وقلتله
_ انا عايز اتوب عايز ارجع عن طريق المعصيه بس هو مش سايبني في حالي اعمل ايه عشان اتوب

= ده بجد ولا ملعوب من الاعيبك؟

_ والله العظيم بجد انا ندمت على كل حاجه عملتها انا كنت ماشي في طريق الشيطان وندمت بعد كل حاجه عملتها عشانه بيقولي انا برئ من ذنبك

=ماهو ده الشيطان يا ابني؟.... ربنا قال في كتابه العزيز
بسم الله الرحمن الرحيم
كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلْإِنسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِّنكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ
صدق الله العظيم

_ عندك حق يا شيخ طاهر بس ارجوك ساعدني انى اتوب
...
الشيخ طاهر اخدني ورحنا على الجامع اتوضينا وصلينا ركعتين لله وقالى ادعي لربك انه يغفرلك وتوب اليه توبه نصوحه وربك بيغفر الذنوب واعزم انك لا تعود للمعاصي مره اخرى
****

السلام عليكم انا الشيخ طاهر اخر مره شفت فيها محروس كان معايا في الجامع وكان ندمان على كل حاجه عملها وتاب ورجع لربنا واتكلمت مع الناس واقنعتهم انه يكمل في القريه وانه مش هياذي حد لكن بعدها سمعنا صوت صراخ عالي جاي من بيته ولما رحنا هناك ملقتش محروس اللي انا اعرفه واللي لسه كان معايا من ساعات، لقيت شخص مجذوب لابس جلابيه مقطعه دقنه كبيره شعره منكوش ماسك في ايده صفاره وعمال يقول انا مين انا محروس انا مش مجنون، الله اعلم العهد اللي كان بينه وبين الشيطان كان ايه عشان يوصله انتقامه منه ومن توبته بالشكل ده، في النهايه احب اقولكم انه فعلا هو بيحاول يخلي ليه اتباع كتير في الارض لنشر الفساد لكن صدقوني احنا اقوى واحنا اللي على حق وهيجي يوم وهينتصر فيه الخير على الشر وهتكون دي النهايه الابديه.

تمت

قصص رعب l روايات رعب

23 Jul, 15:54


#شيطان_من_البشر

#الجزءالثالث

ظهرت واحده كانت بتعيط معرفش مين دي؟... لقيت ام عوض بتبصلها وبتقولها حسبي الله ونعم الوكيل فيكى، انتى السبب في موت عيالي... الناس كانت واقفه مش فاهمه حاجه بس انا كنت فاهم
اكيد دي مرات اخو عوض واللي انا شورت عليه انه يدخل معاها في علاقه ويدوق اخوه من نفس الكاس
وفي الوقت ده دخل علينا راجل لابس جلابيه وشكله صعيدي وواضح انه ابو البنت دي، اول ما البنت شافته كانت هتموت من الرعب قرب منها وقالها حطيتي راسي في الرمل ليه؟... عملتي كده ليه؟
الناس كانت بتحاول تتدخل وتحاول تهديه عشان محدش كان فاهم حاجه اصلا... لكن في وسط ده الراجل خرج من جيبه سكينه وطعن بيها بنته كذا طعنه
الصراخ زاد والشرطه كانت في كل مكان، اما انا فرجعت البيت وكأني معملتش حاجه... بس المره دي لما رجعت البيت مسمعتش صوت في عقلي ولا حاجه لا، المره دي
ظهرلي بنفسه ظهر بشكل بشري عشان مخافش منه كان مبتسم وباين عليه الفرحه وأتكلم وقال

_ كل مره بتبهرني يا شيخ محروس، انت بتعمل اللي احنا عاوزينه واقدر اقولك انك تفوقت على الوالد انت اذكى منه

= انا عايز اعرف ايه المطلوب مني تاني، لو فضلت على نفس الاسلوب هتكشف وساعتها الناس دي مش هتسمي عليا

_ هو في الحقيقه انا ظهرتلك المره دي مش عشان كده، اقدر اقولك ان اننا داخلين حرب في شخص جاي وهيسكن في القريه دي، اسمه الشيخ طاهر وجوده خطر علينا وعليك انت بالتحديد

= مش فاهم وجوده خطر ازاي يعني؟

_ يعني الشيخ طاهر ده راجل متدين وعارف ربنا يعني لو اكتشف اللي انت بتعمله هيخلي الناس تقلب عليك

= طيب وايه الحل دلوقتي؟

_ طاهر ده لازم ميطولش في القريه، لازم تكره الناس فيه لازم تطلعوا نصاب او دجال المهم انك تقدر تعمل ده بسهوله انت الناس بتثق فيك وهتصدق كلامك المهم انك متوقعش قدامه في اي موقف يثبت من خلاله انك بتاذيهم مش بتساعدهم.. فهمت؟

....

واختفى المخلوق ده من قدامي.. بصراحه كنت قلقان من كلامه اصله طالما ظهر بنفسه عشان يبلغني حاجه زي دي يبقى معنى كده ان الشيخ طاهر ده مش سهل

عدى اليوم ده وتاني يوم الصبح، خرجت من البيت على صوت عربيه وواحد بيكلم شخص لابس جلابيه بيضة ودقنه طويله وماسك في ايده سبحه وبيقوله نورت البلد يا شيخ طاهر، قربت منه وقلتله

_ السلام عليكم ورحمه الله وبركاته، حضرتك ساكن جديد هنا

= وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته، ايوه ان شاء الله حضرتك مين؟

_ انا الشيخ محروس شيخ الجامع وحضرتك مين؟

= انا اسمي الشيخ طاهر، انا معالج من المس والسحر كان مكلمني واحد من القريه دي ان في حاجات غريبه بتحصل وناس بتموت كتير في جرايم قتل بسبب فتن وعشان كده انا جيت اطمن بنفسي واشوف لو كان الكلام ده صح وربنا يقدرني على فعل الخير

_ بس انا موجود هنا واللي بيحصل عادي ده مقدر ومكتوب

= اكيد انا مش بقلل من وجودك بالعكس ده انا هستفيد منه جداً انت هتفيدني كتير يا شيخ محروس وايدنا في ايد بعض عشان نشوف ايه اللي بيحصل في البلد

_ ان شاء الله خير

....

دلوقتي بس فهمت ليه حظروني منه، ده مش مجرد واحد جاي يسكن ده جاي يشوف المشاكل اللي بتحصل في البلد الفتره الاخيره بس يا ترى هيعرف يتصرف ويمنع البلاوي اللي جاية في الطريق ولا لا

فات اليومين اللي كنت مديهم للست سوسن ورجعتلي تاني
كنت جهزتلها عمل عشان تاذي بيه مرات ابنها اخدته ومشيت بعد ما دفعت فلوس كثير، العمل المفروض اخره اسبوع هيخلي كل اللي في البيت يصابوا بسحر الجنون حياتهم هتتقلب خراب لحد ما هتوصل للقتل حد فيهم بقى هيخلص على التاني

نمت في اليوم ده وحلمت حلم غريب شفت الناس واقفين زي الاصنام وبيتحركوا باشاره من الشيخ طاهر ناحيه بيتي وكل واحد منهم معاه مشعل مولع كلهم في وقت واحد رموها على بيتي وشفتني وانا النار بتاكل في لحمي.... صحيت من النوم مفزوع باخد نفسي بالعافيه، الكابوس ده بيصدق على كلام المخلوق او خليني اقول بيصدق على كلام الشيطان اه الشيطان يا جماعه مستغربين ليه؟
ما هو اللي بيكلمني في عقلي ده وظهرلي من كام يوم وحذرني من الشيخ طاهر ده الشيطان اللي بيقول عليا اني تابع ليه

يومها بالليل خرجت من بيتي وشفت واحد من اهل البلد اسمه حسان داخل بيت الشيخ طاهر واضح انه حسان ده هو السبب ان الشيخ طاهر ده يجي هنا، قعدت على كنبه قدام البيت مستنيه يخرج لكنه خرج ومعاه الشيخ طاهر وراحوا على بيت سوسن، عرفت ان مفعول السحر اشتغل وانه حسان جايب الشيخ طاهر من بيته عشان يوريله اللي بيحصل... وبعد شويه رجع الشيخ طاهر على بيته وقفل عليه بابه، الساعه كانت وصلت واحده بالليل والدنيا فاضيه ومفيش غير حسان قاعد ناحيه الترعه بيشرب سيجاره بصيت حواليا واتاكدت ان مفيش حد شايفني وكتمت نفسه ايوه كتمت نفس حسان كان بيحاول وبيقاوم ولكن بدون فايده وبعد ما اتاكدت ان روح خرجت رميته في الترعه ورجعت بسرعه على بيتي

قصص رعب l روايات رعب

23 Jul, 15:54


....
مكنتش عارف انا عملت كده ازاي؟ كل تفكيري ان اللي عمل كده يموت اللي جاب الشيخ طاهر البلد دي لازم يموت مكنتش بفكر في اي حاجه تاني.
وتاني يوم وكان يوم جمعه صحيت على صرخه جديده واهل البلد متجمعين عند الترعه عشان يخرجوا جثه حسان رحت وقفت معاهم وانا بقول لا اله الا الله انا لله وان اليه راجعون
جات الاسعاف واخدت جثته واهل البلد واقفين في سكون تام لحد ما بصيت على الشيخ طاهر واللي لقيته بصصلي بصه كلها شر وكانه عرف عني حاجه
بس في الحقيقه احنا ملحقناش نفوق من موت حسان عشان بعد ساعه بالظبط، الست سوسن ترمي مرات ابنها من الدور التالت وهي بتصرخ زي المجنونه وبتقول مش انا اللي قتلتها وفي عز ما انا واقف سرحان لقيت الشيخ طاهر في وشي وبيقولى... قتلت حسان ليه؟

رديت عليه وقلتله

_ انت بتقول ايه، انت ازاي تتهمني اتهام زي ده؟

_ انا واثق ان انت اللي قتلته.. زي ما واثق بالظبط انك انت اللي ورا كل حاجه بتحصل في البلد دي.. الست سوسن
قلتلى انك انت اللي اديتها العمل عشان تاذي بيه مرات ابنها والمشكله انها مش فاكره اي حطيته فين كانت مغيبه وهي بتتكلم معايا كانها اتجننت

= انا مالي باللي انت بتقوله ده اديك انت اللي قلت بنفسك ست مغيبه مكنتش في وعيها بتقول كلام وخلاص

_ نفسي اصدقك بس مش عارف، بس تاكد اني لو عرفت انك انت اللي ورا اللي حصل ده انا مش هسيبك
...
مشي من قدام الشيخ طاهر وقفلت الباب ولسه هدخل لجوه الباب خبط تانى ولما فتحت كانت الصدمه.. يتبع الجزء الرابع والأخير
....

#قصص_رعب

قصص رعب l روايات رعب

23 Jul, 15:54


#شيطان_من_البشر

#الجزءالثاني

لما فتحت الباب لقيت الناس كلها بتجري وبتقول ان صاحب السوبر ماركت اتقتل مكنتش مدرك ايه اللي حصل بالظبط، لكن لقيت الراجل اللي كان معايا في الجامع الناس ماسكاه كان بيبكي وبيقول انا معملتش حاجه، انا معملتش حاجه سيبوني حرام عليكم
الراجل اخدوه الناس لاقرب قسم شرطه واتصلوا بالاسعاف
اللي بدورها جت واخدت جثه الراجل، الشرطه ملت القريه
واتفتح تحقيق طويل عن طبيعه العلاقه بين الجاني والمجني عليه وهل كان في بينهم خلافات ولا لا؟
وبعد ما الشرطه خلصت ومشيت، خرجت انا من بيتي وكأني مش فاهم حاجه، وسألت الناس هو في ايه؟
رد عليا واحد وقالى
مش عارف اقولك يا شيخ محروس، الواد مخلص قتل صابر صاحب السوبر ماركت، احنا سمعناهم بيتخانقوا من شويه ومخلص كان بيقول لصابر ايوه انا كنت باخد من المحل عشان ده حقي وهفضل اخد منه ومش هستنى الفلوس اللي انت بتدهالي وبعدين انا بكسب اكتر منك انت بتيجي بس تباشر الشغل وتمشي
رد عليه صابر وقال
اي يلا البجاحه دي؟!... يعني انت شغال هنا عندي ومش عاجبك الفلوس اللي بديهالك وبتسرقني ومحللها لنفسك تصدق اني هسلمك للشرطه وهي تتصرف معاك
...
وقتها يا مولانا صوتهم علي جداً وفجأة سمعنا صرخه صابر جرينا على المحل ولقينا صابر سايح في دمه يعني مخلص مكفهوش انه كان بيسرق الراجل لأ ده كمان قتله

اتكلمت انا في اللحظه دي وقلت
لا اله الا الله هي الدنيا جرى فيها ايه، رجعت البيت عشان الصوت يخترق عقلي من تاني بس المره دي كان بيقولى

_ هايل، هايل يا شيخ محروس تمثيلك على الناس عجبني وكانك معملتش حاجه

ولأول مره ارد على الصوت وقلتله
= بس انا فعلا معملتش حاجه

_ معملتش حاجه ازاي؟... انت اعطيت للراجل فتوى بالسرقه هل ده حلال؟

= هو ممكن يجيب سيرتي في التحقيقات؟

_ اكيد طبعا ممكن وانت ليك الحق في الانكار انت وهو بس اللي كنتوا في الجامع ومفيش شهود على كلامه يا شيخ محروس، وبعدين الناس هتكذب الشيخ محروس ويصدقوا واحد زي ده
.....

كلاموا مقنع عشان كده سكت... بس هو رجع واتكلم وقال

_ كمل يا شيخ محروس، كمل لسه الطريق طويل، انا قلتلك قبل كده انت اثبت ولائك لينا وانت دلوقتي واحد من اتباعي على الارض
....
فات اسبوع على موت الشاب صابر والغريبه ان مخلص مجابش سيرتي في تحقيقات النيابه
في اليوم ده بعد صلاه العشاء رجعت على البيت حضرت عشا لنفسي ولسه هاكل باب البيت خبط
رحت وفتحت الباب، كان عوض النجار واحد من القريه وكان باين عليه الغضب الشديد واتكلم وقال

_ السلام عليكم يا شيخ محروس، ممكن اخد من وقت حضرتك دقيقه

= وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته، اكيد طبعا اتفضل

_ انا جايلك في مشكله، وعاوزك تحلهالى قبل ما ارتكب جنايه

= طيب هدي اعصابك بس وقولي في ايه؟

_ الموضوع من كتر ما هو مخجل مش قادر اقول كان ممكن اخلص عليهم هما الاتنين، بس ربنا بيقول في كتابه العزيز
بسم الله الرحمن الرحيم
واطيعوا الله واطيعوا الرسول وأولى الامر منكم
صدق الله العظيم
وعشان كده انا جيتلك يا شيخ محروس

= لا يا ابني انت كده قلقتني اتكلم على طول؟

_ انا اكتشفت ان في علاقه بين مراتي واخويا!!

= اعوذ بالله من غضب الله، انت مدرك انت بتقول ايه، وعارف يندرج تحت مسمى ايه؟؟!

_ للاسف يا مولانا عارف؛، وانا دلوقتي في حيره من امري مش عارف اتصرف ازاي ولا اعمل ايه؟.. فكرت اقتلهم هما الاثنين
بس حرام اضيع نفسي عشان ناس خاينه متستاهلش

= طيب واللي يلاقيلك حل مناسب يرضيك؟

_ ايه هو الحل يا مولانا؟

= اخوك ده متجوز صح؟

_ اه متجوز بس بتسال ليه؟

= خلاص يا ابني يبقى العين بالعين والسن بالسن والبادي اظلم

_ قصدك ايه يا عم الشيخ وضح؟

= يعني من الاخر، شربه من نفس الكاس ادخل في علاقه مع مراته

_ حضرتك بتقول ايه، ازاي اعمل حاجه زي كده، ازاي ممكن افكر في واحده بعتبرها اختي واحده من محارمي

= زي ما هو فكر بالظبط، ما فيش غير الحل ده، يا اما خليك بقى عايش مع ناس خاينه وتضطر في الاخر انك تقتلهم وتدخل السجن
....

ولتاني مره اسمع ضحكه الشخص ده في عقلي وهو بيقولى
ابهرتني يا شيخ محروس، بصيت للشاب اللي قدامي اللي تقريباً اقتنع بكلامي وقام من غير ولا كلمه وخرج من بيتي
يا ترى ايه اللي هيحصل المره دي، في ناس هتموت تاني ولا الموضوع هيمشي ازاي؟

بس في الحقيقه الوضع مكانش ينفع يستمر كده، كان لازم اعمل حاجه اتخطى فيها مرحله حب الناس انا عاوز اخليهم تحت سيطرتي وعشان اعمل كده، نشرت بينهم فكره اني بعالج من المس والسحر وان اي حد معاه مشكله يقدر يزورني في البيت وهيكون عندي الحل
واقدر اقولكم اننا وصلنا لمرحله من الجهل ما تتوصفش الناس ما هتصدق وهتيجي جري عشان يفكوا العمل ويعيشوا حياتهم

قصص رعب l روايات رعب

23 Jul, 15:54


وده اللي حصل فعلا، من تاني يوم الناس كانت علي بيتي طوابير عشان تتعالج من السحر والأذي اللي صابهم
بس في الحقيقة أنا كنت بضحك علي حالهم اللي يصعب على
الكا،فر، وطريقة تفكيرهم اللي متمكن منها الجهل
....
لحد ما دخلي حالة الست سوسن ودي ست معروف عنها إنها ست صعبة في التعامل مع الناس وبدأت كلامها وقالت

_ السلام عليكم يا شيخ محروس، أنا كنت جيالك في حاجة كده ومستعدة أدفعلك الطاق طاقين وعشرة كمان

= خير يا ست سوسن، إي المشكله اللي معاكي؟

_أنا شاكة إني معمولى عمل، واليومين دول بشوف كوابيس صعبة وبشوف نفسي بموت

=أمممم طيب غمضي عينيكي يا ست سوسن
...
حطيت إيدي على دماغها وبدأت أردد كلام وطلاسم كتير، وبعدها قولتلها فعلاً معمولك عمل بالموت يا ست سوسن

_ ومين اللي عاملى العمل ده يا مولانا؟

= إنتي شاكة في حد معين؟... أصلها واحدة وقريبة منك أوي

_ مفيش غيرها مرات إبني العقربة هي الوحيدة اللي بتكرهني

= للأسف هيا هي ست سوسن، وخلى بالك ناويلك على الشر

_ وربنا لاوريها الشيطانة دي، أسمع يا مولانا أنا هديك اللي إنا عاوزه في مقابل إني أشوفها بتتعذب وحياتها بتدمر

= امممم، بس ده هيكلفك كتير أوى يا ست سوسن

_اللي إنت عاوزه يا مولانا

= طيب هتعدي عليا بعد يومين عشان أكون جهزتلك العمل بس لو حد سألك بره، تقوليله إنك استريحتي وإن أحسن وبمجرد موت مرات إبنك... كل حاجة هتنتهي والسحر هيبطل
...

مشيت من عندي الست سوسن اللي محدش عملها سحر ولا إي حاجة، ده كان مجرد طعم عشان تاجي تاني وتالت ومليون
وفي عز تفكيري فاللي هعمله... سمعت صوت صراخ رهيب جاي من بره البيت جريت فتحت الباب وخرجت لقيت لمة والستات بتصرخ وبتلطم وقربت عشان أشوف في إى لقيت جثتين على الأرض جثة عوض النجار وأخوه، الأخين خلصوا على بعض
وفجأة... يتبع الجزء الثالث
.....

إنتظروني في الجزء الثالث من قصة شيطان من البشر واللي هياخد القصة في حتة تانيه خالص إنتظروني

#قصص_رعب

قصص رعب l روايات رعب

23 Jul, 15:53


خرج الشيخ عطية من عندي وأنا مبسوط، بس في الحقيقة أنا مبسوط لسبب تاني خالص، لما خرج الشيخ عطية قعدت علي كرسي في الصالة وأفتكرت اللي حصل معايا زمان قبل وفاة أبويا بيوم
لما دخلت الأوضة وقريت الكلام اللي على القماشة.. ساعتها ظهر قدامي شخص شكله كان عادي بنى ادم قريب منى وقال
إنت الوريث يا محروس، إنت اللي هتورث عهدنا مع والدك ومتخفش إنت لما تكبر هتتهيئ ليك فرصة عظيمة تثبت فيها ولائك ليا وإنك واحد من أتباعي، بس لو خونت العهد اللي بيني وبينك ساعتها هيكون مصيرك الهلاك

ودلوقتي فهمت، هي دي الفرصة اللي كان بيكلمنى عنها


خرجت من البيت على صلاة الظهر ودخلت الجامع، لقيت الناس بتوسعلي الطريق عشان أصلي بيهم وصليت بيهم فعلاً
وبعدها قعدت معاهم أسمع مشاكلهم وكنت بتناقش معاهم وبحاول أحللهم المشاكل على قد ما أقدر عشان يثقوا فيا
لحد ما واحد إسمه فتحي إتكلم وقال
أنا دلوقتي يا مولانا مراتي عليها جن.. ومش راضي يخرج منها وأهلها طلبوا منى أجيلك يمكن تلاقيى حل

رديت عليه وقولتله عدي عليا بليل وهحاول أتصرف
....

قامت الناس ومشيت وقبل ممشي شوفت شاب قاعد في ركن لوحده وبيعيط... قربت منه وقولتله

_مالك يبني بتعيط ليه؟

=تعبان.. تعبان أوي يا مولانا وضميري بيعذبني

_ ليه إنت عملت إى؟

= سرقت... سرقت فلوس من الراجل اللي شغال معاه في السوبر ماركت ولو عرف هتفضح وهيتقبض عليا
أنا عارف إن اللي عملته حرام بس انا مش عارف أتصرف

= مين قالك إنك غلطان؟ ومين قال إنك عملت حاجه حرام؟


_أزاي يا شيخ محروس فهمنى؟

=إنت مش بتشتغل معاه وأكيد بتتعب أكتر كتر منه، عادي يعني أخدت فلوس نظير تعبك

_إيوة بس لازم يكون بعلموا هو

= مش لازم وأنا بقولك مش حرام خلاص وخد من الفلوس تانى ده حقك
...
قام الراجل ومشي وسبني فى الجامع وانا رجعت البيت وفي وقتها سمعت صوت في عقلي بيضحك وبيقولي لقد أثبت ولائك وإنك من أتباعي
دخلت نمت شويه وصحيت علي صوت صريخ وزعاق بره البيت وسمعت حد بيقول صابر صاحب المحل أتقتل.. أتقتل
...
انتظروني في الجزء الثاني
#قصص_رعب

قصص رعب l روايات رعب

23 Jul, 15:53


حرب الخير والشر معروفة من قديم الأزل هى حرب ملهاش نهاية إلا بنهاية الدنيا، بس زي ما قرينا وأتعلمنا إن اللى بيختار طريق الشر بيتبع طرق وأساليب كلها خبث ومكر وكل حاجة ممكن تغضب ربنا فى إى حرب ضد الخير، ونهايته بقى ربنا إللي أعلم بيها
....
ياااه فات عشر سنين على دخولى القرية دي، كل حاجة هنا أتغيرت للأحسن الحمدلله.. أصل القرية دي لو حد دخلها من عشر سنين كان طلع عليها أسم الخطايا من كتر اللى كان بيحصل فيها
وكل اللى كان بيحصل من قتل وسرقة ونهب وفجر كان بيحصل بسبب جهل الناس اللي نسيت إن ربنا موجود وقادر على كل شيء... بس صدقت مقولة إننا تفوقنا علي الشيطان بمراحل



#شيطان_من_البشر

#الجزءالأول
....
كل الناس بتناديني بمحروس المجذوب، وفي منهم بيقول عليا العبيط، ده غير العيال الصغيرة اللي بتجري ورايا بالطوب وهي بتقول العبيط أهو... معذورين ما أهم ميعرفوش إن كنت بنيم القرية دي من المغرب والكل كان بيعملى ألف حساب
لكن تقول إى الدنيا دوارة وعمرها ما دامت لحد، وخصوصا الشخص المؤذي... أنا محروس الصواف عندى دلوقتي 40 سنة بس اللي هحكيه دلوقتي حصل زمان أوى
الحكاية بدأت مع أبويا عدوي الصواف والكلام ده كان في التسعينات، أبويا كان من الأخر دجال بس كان مسمي نفسه الشيخ عدوي الصواف، لف في بلاد كتير لحد ما وصل القرية دي
واللى ساعده يقعد فيها وقتها هو جهل الناس اللي ما صدقت لقيت حلال العقد من وجهة نظرهم
أبويا أشتري بيت هناك وقعد فيه مع أمي اللي كانت حامل فيا وقتها بس مكنتش راضية عن تصرفاته بس هو كانت شخصيته قوية جداً وعشان كده هي كانت بتسكت عشان بتخاف منه وكانت خايفة عليا ليضربها وتحصلي حاجة
وعدت الشهور لحد ما جيه اليوم الموعود... يوم ما جيت أنا للدنيا وقتها محدش منهم كان يعرف موضوع تحديد نوع الجنين
عشان كده فرحة أبويا بالولد اللي هيكمل مشواره كانت متتوصفش
...
بعد الولادة أمى أتكلمت معاه عشان يتوب عن الحرام ويحاول يشوفله شغلانة شريفة لكنه رفض وكمل أبويا في الأعمال وأذية الناس، واللي كان بيلجأ ليه كان بيساعده بس بعد ما ياخد منه فلوس كتير
وأستمر الوضع ده لحد ما تميت العشر سنين..وقتها كنت بدأت أوعى على الدنيا وأشوف أبويا بيعمل إى بالظبط، كنت بخرج وراه وأشوفه بيروح الترب ويفتحها ويخرج منها عضم وكنت أشوفه بيدبح حيوانات زي قطط وكلاب ويصفي دمهم ويكتب بيه علي قماش وورق، وكنت بشوف الناس وهي بتبوس إيده عشان يرضي عنهم
لحد ما في يوم أستنيت لما أبويا خلص الشغل في اليوم ده ودخل
اوضة النوم.. ودي كانت أول مرة أدخل أوضة الشغل الخاصة بأبويا وأنا لوحدي، كنت خايف يومها وركبي بتخبط في بعض
بس أنا كان عندى فضول أفهم إى اللي بيحصل في الأوضة دي، لحد لما لقيت قماشة مكتوب عليها بالدم حروف بالمقلوب وكلام مش مفهوم... وبمجرد بس ما حاولت أقرئ.. حسيت بكهربا أجتاحت جسمي كله ووقعت على الأرض، ودي أول مرة كنت أشوفهم فيها... أشوف مين؟! هتعرفوا أكيد هتعرفوا
...
خرجت من الأوضة وأنا بترعش ومش عارف فيا إى؟!.. رجعت على سريري وغطيت نفسي بالبطانية ومن كتر خوفي نمت على نفسي
صحيت علي صوت أمي بتصرخ وبتقول
عدوي مات... عدوي مااات

مكنتش عارف وقتها ده حصل إزاي؟... لكن البلد يومها كانت مقلوبة بسبب الخبر ده
وعشان أمي كانت مش عاوزاني أطلع زي أبويا.. قفلت الأوضة بتاعته كويس بعد ما العزا خلص وقلتلى ممنوع أقرب منها ومن بعدها بدأت الحياة تاخد شكل تاني، بدأت أمي تعلمنى الصلاة وتحفظني القرآن الكريم وبدأت إلتزم... الناس كانت فكراني هكون زي أبويا لدرجة إنهم لما كانوا بيشوفوني في الشارع كانوا بيحترموني أكتر من إى حد، لحد ما وصل سنى 25 سنة وماتت أمي كنت حاسس إني وحيد في الدنيا دي.. لكن كنت بحاول اتأقلم
وفي يوم لقيت باب البيت خبط وقومت فتحت
لقيت شيخ البلد على الباب الشيخ عطية.. دخل الشيخ عطية البيت وأتكلم وقال

_ أزيك يا واد يا محروس، عامل إى طمنى عليك؟

= الحمدلله يا شيخ عطية في نعمة والله

_ كنت جايلك كده وعاوزك في موضوع مهم بس تفتح دماغك معايا وتفهم

= خير إن شاء الله؟!

_ إنت عارف يا محروس إني أنا كبرت وخلاص كلها يومين وهطلع على المعاش ومش هينفع أكون شيخ البلد مرة تانية ولا حتي إمام بيصلي بالناس

= ربنا يديك الصحه وطولت العمر يا شيخ عطية... بس أنا الحقيقة مش فاهم حاجه

= هفهمك... أهل البلد أختاروك عشان تكون شيخ البلد الجديد وإمام المسجد

_ أختاروني أنا؟!... طب إزاي؟

= مالك مستقل بنفسك ليه؟... إنت راجل محترم ومتدين وعارف ربنا ولسه في مقتبل العمر

_لا مش مستقل بنفسي ولا حاجه.. إن شاء الله خير وهكون على قدر المسؤولية بإذن الله

= تمام يبني يبقي علي بركة الله
...