"لإنكِ أنتِ "
"الحلقة السابعة"
- في ايه يا عم ابراهيم حصل ايه؟
_البت دي لازم تمشي دلوقتي ، بدل ما ادفنها مكانها
-حصل منها ايه ل ده كله!
ردت هي بعصبية و صوت عالي _ وانتي مالك انتي بتدخلي ليه ملكيش دعوة
- دي ضفرها برقبتك انتي اللي زيك ميقعدش هنا بكره اجي الاقيكي مشيتي و الا اللي يجيلك مني يكفيكي
بدأت تكلمه بإستعطاف_طب اديني فرصة لآخر الترم هروح فين الفترة دي بالله عليك
-تروحي في اي داهية غير هنا انتي تعرفي ربنا اصلا منك لله.
_والله كل اللي سمعته عني غلط الي وصلك المعلومة دي غلطان و عايزك تطردني حسبي الله.
'كانت بتقول الكلام ده و هي بتبص ليا انا و اسراء'
-مش هما اللي قالولي الجيران كلهم اشتكوا من سفالتك و قلة ادبك و انك كل يوم مع الشاب اللي كان معاكي وانا كدبتهم بس دلوقتي انا شوفتك بعيني و انتي بتعملي حركات زبالة زيك معاه هي كلمة واحده اجي بكره مشوفكيش هنا ، ربنا يلعنك.
اسلوبهم مع بعض فاجئنا و هي بصت علينا و قعدت تحسبن و تقول كلام وحش اوي علينا
بقينا واقفين مش قادرين نتخيل هو شافها معاه ازاي ! و هي ازاي بالجبروت إنها تجيبه هنا اصلا!
' كنا بنفرط البسلة ف البلكونة مع كوبايتين شاي'
-و بعدين مشيت؟
_قمنا الصبح لقينا المفتاح علي السفرة و اوضتها مفتوحة
-بس دي قادرة أنها تعمل حاجه زي دي عيني عينك كده
_هي معملتش حاجه اكيد باسته بس صح؟
ضحكت و هي بتقرصني ف كتفي
-اتلمي يا بت عيب
_والله يا ماما بعيدا عن الهزار انا ما عارفة ازاي قبلت كده ع نفسها ده احساسها نفسه مقرف ،الحمد لله ربنا يعافينا
-الشيطان لو سيطر علي البني بيبقي ضعيف كده
_الشيطان مبيسطرش غير علي البني ادم الضعيف ، و ده واحد هي واثقة مليون ف المية أنها مبتحبوش يبقي تسمحله يقربلها ازاي!
-ربنا يكملك بعقلك يا حبيبتي و يحفظك لنفسك.
_يارب يا روح قلبي ، امال ابنك ابو لسانين فين؟
ضحكت -اسكتي ل يسمعك ، نايم فوق
_هو اخد الاوضة اللي فوق !
-اه عشان تبقي براحتك هنا وهو مش هيقلقك
_بقولك ب لسانين بقولك
- يا بنتي اسكتي بقا ل يسمعك
_ لا ما انا سمعتها خلاص
اتخضيت من الصوت و قلبي دق بس مبصتش عليه يجدع انت طب قول صباح الخير!
-انت هنا من امتي يا حبيبي
جه حضنها و باس راسها و بصلي بقرف
-من اول ابو لسانين
ضحكت _ده مين الي قال كده بس؟
بس هو اخد الكلمة علي قلبه اوي و اتكلم ب اسلوب وحش
-هيكون مين غيرها يعني ، انا من اول ما جيت مش متقبل وجودها هنا اصلا.
اخدت نفس _ماما انا هقوم اعمل الغدا عشان الحق امشي.
-ما تردي ردي ولا كلامي معجبكيش
كان بيقول كده و هو بيقرب عليا
بصيت له بثبات و ده كان عكس اللي جوايا تمامًا
- انا وجودي هنا مش عشانك ، و متضايقتش من كلامك زي ما انت مستني
_طالما بتخدمي هنا يبقي وجودك هنا للكل و طالما في واحد ف الكل مش متقبلك يبقي تعملي اي؟
مكنتش حابة توتري يبان من قرب المسافة بينا
ابتسمت برخامة -اعمل الغدا.
سبته و مشيت
_ اي البني ادمة دي يا ماما انا ف حياتي مشوفتش قلة كرامة كده!
-شارية خاطري يا فريد دي حاجه تزعلك ، انا وهي بينا عهد أنها متسبنيش أبدًا وانا عملت فيها مواقف كتير وحشة و برغم كده مسبتنيش وانا حلفت من يومها ما هسيبها ابدًا.
_ميزعلنيش أنها بتخدمك كويس لكن قصاد ده ميحقش لها انها تاخد راحتها اوي ف الكلام و البيت و كل حاجه كده! لان قصاد خدمتها دي بتاخد فلوس.
- انت من امتي بقا تفكيرك سطحي كده! امال السفر و الغربة غيروا فيك ايه! الناس مش بكده يا حبيبي انت يبقي يا فرحتك لما تمشي وانت سايباني معاها و مطمن أنها بتحبني زيها زيكم و هقولهالك تاني دي مش خدامه هنا دي مساعدتي ياريت الكلمة دي متنطقهاش تاني.
_سيبك من الكلام الفاضي ده ، انا كده كده مش ناوي امشي تاني أن شاء الله
ضحكت و قلبي فرح - بجد يا فريد! بجد يا حبيبي مش هتسافر تاني.
_اه يا حبيبتي نقلت شغلي هنا ف القاهرة و هبدأ استقر هنا.
- ده احلي خبر سمعته طب و مخبيه عني ليه؟
_ده لاني مش هبقي هنا علي طول هيبقي هنا ٣ ايام و في المكان القريب من شغلي ٤ايام.
-طب و ليه المرمطه دي ما تبقي تيجي من شغلك علي هنا علي طول و انت معاك عربيتك.
قمت حضنتها و انا ببوس أيدها
_شغلي بيحتاجوني ف اي وقت و ممكن اجي متأخر ف اي يوم و هنا الشوارع مش مضمونة و غير كده انا ببقي راجع مش قادر اسوق ف الشركة اخدتلي شقة جنب شغلي بس انتي يا حبيبتي مش هسيبك هيبقي معاكي كل يوم علي الموبايل.
طبطبت عليا - الحمد لله علي رجوعك و وجودك معايا ده بالدنيا احنا كنا فين و بقينا فين الحمدلله.
عدي ساعة و هما بيتكلموا وكنت أنا خلصت الاكل و حطيته ع السفرة
- يلا يا ماما الاكل جاهز
بصيت لقيتهم جم و هو حاضنها قعدوا هما الاتنين تحت نظرات منه ليا وحشة و مش طايقني.
'كنت لسه هقعد'
"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

Similar Channels



تألق الإبداع: استكشاف قصص ونصوص الكاتبة نيرة أحمد
تمتاز الكاتبة نيرة أحمد بأسلوبها الفريد في سرد القصص القصيرة، حيث تأخذنا عبر تجارب إنسانية عميقة ومؤثرة. قصصها ليست مجرد سرد للأحداث بل هي رحلة حقيقية إلى عمق المشاعر وأحاسيس الحياة اليومية. نيرة تتناول مواضيع متعددة تتراوح بين الحب، الفقد، والأمل، مما يجعل من كتاباتها ملاذًا للعديد من القراء الذين يبحثون عن التعبير عن مشاعرهم وأفكارهم بطريقة تتجاوز الكلمات. من خلال أسلوبها السلس والمليء بالعواطف، تتمكن نيرة من لمس القلوب واستحضار الذكريات، مما يجعل قصصها تعكس ما يدور في خواطرنا بطريقة فنية جميلة. باختصار، نيرة أحمد ليست مجرد كاتبة؛ إنها فنانة في التعبير عن الروح البشرية من خلال الأدب.
ما هي أبرز مواضيع قصص نيرة أحمد؟
تتطرق نيرة أحمد في قصصها إلى مجموعة متنوعة من المواضيع التي تعكس التجارب الإنسانية المختلفة. من أبرز هذه المواضيع الحب، حيث تنسج القصص حول العلاقات العاطفية والصراعات التي قد تواجه الأزواج. تؤكد على الجوانب العاطفية والعميقة للعلاقات وتستعرض كيف يمكن أن يتكامل الحب مع الفقد والألم.
بالإضافة إلى الحب، تتناول نيرة أيضًا موضوع الفقد والخسارة، مما يجعل قصصها تلامس شغاف القلب. من خلال شخصياتها، تجعل القارئ يشعر بحقيقة المشاعر الإنسانية، مثل الحزن والأمل والصمود. كما تستعرض قصصها تجارب الحياة اليومية بأسلوب بسيط لكنه مؤثر، ما يجعلها قريبة من واقع القراء.
كيف تعكس قصص نيرة أحمد تجربة القارئ؟
قصص نيرة أحمد تمزج بين التجارب الشخصية والفنية، مما يجعل القارئ يجد نفسه في مواقف الشخصيات. من خلال أسلوبها الواقعي، تعكس مشاعر القلق، السعادة، والألم، مما يسمح للقراء بالتواصل عاطفيًا مع الأحداث والشخصيات. يتعرف القراء على أنفسهم في قصصها ويشعرون بأنهم ليسوا وحدهم في تجاربهم.
تستخدم نيرة أيضًا رموزًا وصورًا قوية في الكتابة، مما يعزز الفهم العميق لما تعنيه المشاعر والأحاسيس. قد يتذكر القارئ شخصية مرّت بتجربة مشابهة، أو يمكنه استحضار مشاعر معينة من حياته الخاصة. كل قصة هي دعوة للتفكير والتأمل في تجارب الحياة.
ما هو الأسلوب الأدبي الذي تستخدمه نيرة أحمد في قصصها؟
تستخدم نيرة أحمد أسلوبًا أدبيًا يتميز بالبساطة والعمق في آن واحد. فهي قادرة على التعبير عن الأفكار المعقدة بطريقة واضحة وسلسة، مما يسهل على القارئ فهم المشاعر والأفكار التي ترغب في نقلها. تبني جملها بشكل يجذب الانتباه ويشعر القارئ بأنه جزء من القصة.
كما أن استخدام نيرة للأوصاف التفصيلية يجعل الأماكن والشخصيات تنبض بالحياة. من خلال الكلمات، تستطيع رسم صورة واضحة في ذهن القارئ، مما يعزز تجربة القراءة بشكل عام. يُعتبر أسلوبها أدبيًا مميزًا، حيث يجمع بين السرد المعاصر والتفاصيل الشعرية.
كيف يمكن للقارئ الاستفادة من قراءة قصص نيرة أحمد؟
قراءة قصص نيرة أحمد توفر للقارئ فرصة للتأمل في مشاعره وتجربته الشخصية. من خلال شخصياتها، يمكن أن يتعرف القارئ على نفسه ويتفاعل مع الأحداث بطريقة عاطفية. يمكن أن تثير القصص حوارات داخلية وتساعد في معالجة المشاعر المعقدة.
علاوة على ذلك، تقدم نيرة أحمد دروسًا في الصمود والأمل، مما يجعل قراءتها ملهمة. تقدم قصصها رؤية متفائلة للحياة، حيث تظهر كيف يمكن للناس التغلب على الصعوبات والتعافي من الألم. من خلال قراءة قصصها، يمكن أن يجد القارئ الإلهام والدافع للمضي قدمًا.
هل هناك تأثيرات ثقافية واضحة في كتابات نيرة أحمد؟
نعم، تتأثر كتابات نيرة أحمد بالثقافة العربية والمجتمع التي تنتمي إليه. تعكس قصصها القيم والتقاليد العربية، مما يضيف عمقًا لأعمالها. تُظهر كيفية تأثير هذه القيم على العلاقات الإنسانية وكيف تتعامل الشخصيات مع المواقف المختلفة.
كما تتناول في بعض قصصها قضايا اجتماعية معاصرة، مثل حقوق المرأة والمساواة. من خلال تسليط الضوء على هذه القضايا، تعكس نيرة واقع المجتمعات العربية وتعزز الوعي لدى القراء. تأثيرها الثقافي يجعل قصصها أكثر ارتباطًا بالقراء العرب.
"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙" Telegram Channel
هل تبحث عن قصص قصيرة تلامس قلبك وروحك؟ هل ترغب في السفر عبر عوالم من الخيال والواقع في نفس الوقت؟ إذا كانت إجابتك نعم، فقناة "قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙" هي المكان المثالي لك! تستطيع هذه القناة أن تقدم لك مجموعة متنوعة من القصص القصيرة التي تروي لك ما يدور في خاطرك وما لا يمكنك البوح عنه بكلمات. تأخذك الكاتبة نيرة احمد في رحلة سحرية من خلال كتاباتها، تجعلك تشعر بأنك تعيش القصة بكل تفاصيلها. ستجد نفسك معلقًا بين السطور، معترفًا بأن هذه القصص تستحق كل اهتمامك. انضم الآن إلى قناة "قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙" واستمتع بالقراءة والاستمتاع بعوالم جديدة ومثيرة!