"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙" @nairaahmed1 Channel on Telegram

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

@nairaahmed1


ستجد هنا مجموعة من القصص القصيرة تروي لك ما يدور في خاطرك ستجد ما لا يمكنك البوح عنه في كلمات تلمس قلبك و روحك 💙

قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙 (Arabic)

هل تبحث عن قصص قصيرة تلامس قلبك وروحك؟ هل ترغب في السفر عبر عوالم من الخيال والواقع في نفس الوقت؟ إذا كانت إجابتك نعم، فقناة "قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙" هي المكان المثالي لك! تستطيع هذه القناة أن تقدم لك مجموعة متنوعة من القصص القصيرة التي تروي لك ما يدور في خاطرك وما لا يمكنك البوح عنه بكلمات. تأخذك الكاتبة نيرة احمد في رحلة سحرية من خلال كتاباتها، تجعلك تشعر بأنك تعيش القصة بكل تفاصيلها. ستجد نفسك معلقًا بين السطور، معترفًا بأن هذه القصص تستحق كل اهتمامك. انضم الآن إلى قناة "قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙" واستمتع بالقراءة والاستمتاع بعوالم جديدة ومثيرة!

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

27 Oct, 22:10


معرفش ازاي دموعي نزلت مني قعدت اعيط و انا بفتكر مشهد بابا وهو ماسك رأسه و بيشرب قهوة من كتر التعب و ايده بين ضهره بعد ما شال أنبوبة يطلعها الخامس و ايد ماما اللي اخشنت من كتر المسح و الغسل ، ازاي يبقوا متشافين أقل ناس ف المجتمع! ازاي بعد شقي العمر ده يتشافوا كده انا كنت راسمة حاجه تانية كنت شايفة أنهم ابطال و أنهم ف يوم هيطلعوا ع التلفزيون يتكرموا علي تعبهم ده من كتر ما انا شايفاهم حاجه كبيرة بس طلع ان افكار الطفولة دي مش قادرة تواجه الواقع ، العالم جنب الافكار البريئة دي بشع.

-بتعيطي؟
مسحت دموعي و دروت وشي عنه الناحيه التانية

- احم طب خلصتي الاكل؟
_حاجات بسيطة و يكون جاهز ، ماما كويسة؟
- اه بس هي مش معايا
اتوترت _امال هي فين ؟
-مع منتصر انا سبتها و جيت لاني نسيت موبايلي.

_تمام انا ثواني و هجيب لحضرتك الاكل
-تمام

طلع برا و انا مكنتش عارفة انا متوترة من ايه لدرجه ان ايدي تلجت حرفيا! معرفش هل لاني هنا لوحدي معاه ولا لانه دخل و شافني وانا بعيط.

حطيت الاكل ع السفرة تحت نظرات ترقب منه

-بالف هنا
_مش هتقعدي تأكلي ؟
-شكرا تسلم

دخلت اوضتي قفلت عليا بالمفتاح عشان اغير هدومي و امشي

طلعت و كان هو بيعمل اتصال ف البلكونة لميت السفرة و دخلت عملت له شاي و قفلت علي كل حاجه و خرجت

-اتفضل
_شكرًا
- انا همشي النهاردة بدري لاني جيت بدري و مكنتش قايلة لماما هناء أنا مجهزة كل الاكل و كل حاجه علي التسخين بس عشان هي متقفش ولا تتعب.

_طب ما تخليكي لحد ما هي تيجي؟
- كان نفسي بس ورايا مذاكرة
_تمام هبلغها
-شكرًا

مشيت و وصلت البيت نمت علي السرير و قعدت اعيط لحد ما نمت.

تاني يوم ف الجامعه

-محمد ازايك؟
_الحمد لله يا هيثم انت اخبارك ايه؟
-الحمد لله يا حبيبي ، بقولك عايز منك خدمة
_اتفضل يا حبيبي

-عايز رقم والد مُوج لو تقدر تجيبه من ملفها
_ سهلة بس ليه؟

-واحد صاحبي عايز يتقدملها يا عم و مكسوف يكلمها ف قولتله يدخل ع طول لباباها.

_ بس ، بس مش انت كنت عايز تتجوزها؟
-ده من فترة انت لسه فاكر ، انا بحب لميس دلوقتي و زي ما انت شايف.
'قولتله كده وانا بشاورله علي الدبلة.'

_عنيا يا حبيبي سهلة بس هعرف مُوج الاول

- لا لا ياريت متعرفش عشان الترتيب بتاع صاحبي كله ميقعش و هيزعل مني و دي خدمة بطلبها منك.

_حاضر يا هيثم اديني ساعة كده او شوية و هجبلك الرقم

-تسلملي يا حبيبي متحرمش.

مشيت وانا بردد بضحك - انا بقا يا حلوة هوريكي المرض علي اصوله يا بنت البواب.

- جيتي النهاردة متأخر ليه؟
_معلش يا حبيبتي كنت ف الجامعه و المواصلات أخبرتني

-انا زعلانه منك اوي ، كده تمشي امبارح من غير ما تستنيني؟

_حقك عليا بس مكنش ينفع ابقي قاعدة و ابنك هنا الظروف اتغيرت و ده اللي خلاني امشي.

- لا كده انتي معاكي حق صلحتك خلاص

ضحكت و انا ببوسها_هقوم اعملك احلي اكل
- لا بلاش فريد عازمنا برا النهاردة.

_عازمك انتي و استاذ منتصر!
-لا انا وانتي و هو
_انا!
-اه قالي عشان مبقاش قاعدة قلقانة عليكي
_متقلقيش عليا انا هكون مشيت اصلا

-لا ما انتي مش هتمشي غير ما تيجي معايا و نقضي يوم سوا.

_عشان خاطري يا ماما بلاش عشان متأخرش
-هوصلك لحد البيت
_بس..
-هعتبر اني دي مصالحتي علي انك مشيتي امبارح و كفاية انك جاية النهاردة اهو قبل المغرب كمان.

_حاضر يا ماما عشان خاطرك بس.
حضنتني و هي فرحانه -متحرمش منك ابدًا.

طلعت حضرت لها هدومها و اكسسواراتها وانا لبست و كنا مستنين فريد.

لقيناه جاي كان لابس اسود ف اسود و الحقيقة انه كان كينج ف الاسود يخرابي ركبنا العربية و طول الطريق بيتكلموا و بيشاركوني الحوار أو بمعني أدق ماما هناء هي اللي بتشاركني.

ريحه البرفيم بتاعته كانت قالبة العربية و انا اللي كان لافت نظري شكله ف الاسود.

رحنا مطعم مشهور اوي ف القاهرة ، مطعم اللي بيدخلوه ولاد ناس جامد يعني ، انا لما شوفت الاسعار قولت اي البذخ اللي انتوا فيه ده!! الواحد مش عايش يجدعان.

الاكل جه و الحقيقة انه كان جامد اكلنا وهو كان كل شوية يبصلي و حساه مش طايقني بس واخدني عشان ماماته ، المهم يا بت ان الاكل حلو كلي و فكك منه.

خلصنا الاكل و طلعنا علي بتاع عصاير و رحنا كذا مكان و الحقيقة أن برغم نظراته و قلة كلامه معايا الا اني كنت مبسوطة اني دخلت الاماكن الغالية دي و عيشت التجربة الجامدة دي.

الساعة وصلت ١١ ونص و هما راحوا وصلوني لحد البيت و شكرتهم علي اليوم ده و ماما هناء باستني و ادتني باقي اكل و العصائر ليا ولاسراء.

بصيت ورايا ولسه هدخل العمارة لقيت بابا واقف قدام العمارة و بيبصلي ، الشنط وقعت من ايدي

لقيته بيقرب عليا و.....

يُتبع.....

#لأنكِ_انتِ

#نيرة_احمد

رأيكم مهم عندي جامد يا حبايب قلبيي♥️♥️🫀

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

27 Oct, 22:10


- احم الاكل ناقص ملح
_هو انت دوقته؟
-اه شكله كده ناقص ملح
_ طب استني
-بتعملي ايه؟
_بَعد ذرات الملح اللي ف البسلة عشان اشوف كام ذرة ناقصة.
بصلي بقرف من فوق لتحت -خفة دم علي ايه؟ اسمعي الكلام من غير مقاوحة.

دخلت جبت الملح و حطيته قدامه و لسه هقعد
- وصلتي الكاتيل؟
_لا ليه ؟
-عايز اشرب نسكافيه

مامته ردت وهي بتقرصه _ مش لما تاكل الاول يا فريد.

-انا بحب النسكافيه مع الاكل
_تمام

دخلت عملت له النسكافيه و حطيته جنبه و بصيتله بقرف و كنت همشي

-رايحه فين يا حبيبتي
_هدخل البلكونة يا ماما اشرب شاي
-طب والأكل
_مليش نفس
رد ببرود وهو بياكل -احسن.

بصيت له بقرف و دخلت جوا
اخدت نفس بس برغم مقاوحتي معاه كنت حاسة ب احساس وحش اوي مش عارفة اوصفه بس احساس مش الطف حاجه ممكن حد يمر بيها.

ماما هناء دخلت وهي بتطبطب علي كتفي

-حقك عليا متزعليش كلها يومين و هيمشي و هنقعد نرغي انا وانتي للصبح

_مش زعلانه انا هنا عشانك ، هيمشي يسافر؟
-لا مش هو قعد خالص و هسيتقر هنا ف القاهرة هيجيلي ٣ ايام و يقعد هناك الباقي

_حلو ربنا يوفقه
-بتقفلي كلام ليه؟
_عشان ميسمعناش و يفكر أنه محور الكون و بنتكلم عليه طول ما احنا قاعدين.

-ده هو خرج
اخدت نفس و قلعت الطرحه _ياختي يا ساتر ده عامل زي الغيامة السودا.

ضحكت -انتي يا بت بتجيبي الكلام ده منين
_من العند اللي ابنك فيه معايا.

خلصت عند ماما هناء و طلعت علي البيت اخدت شاور و قعدت مع اسراء

- و شرب النسكافيه فعلا مع الاكل؟
_طلعت الم السفرة لقيته زي ما هو
- بيعند معاكي يعني؟
_لا مش عايزني اكل معاهم شكله قرفان مني
-ده يبقي حمار و لامؤاخذة يعني

_رجالة عايزة الح.رق
-المهم كان شكله حلو وهو خارج

_هو حلو من غير حاجه ابن هناء ، كان لابس قميص كافيه و بنطلون چينز فاتح كده و هاف و شعره و دقنه و عيونه ياختيي حوار ، حاجه تتاكل والله بس لو يقفل بوقه.

-امم ، بس مش ملاحظة حاجه ؟
_ايه هي؟

ضحكت -انك اول مرة حد يضايقك و متبقيش مضايقة؟ لا و كمان عاجبك؟

_عحبني ! لا ده انتي طموحاتك ضعيفة اوي ده لو اخر واحد استحالة ابصله ده عليه لسان و دماغ محتاجين يتعالجوا والله بدل ما هما متكاثرين ذاتيًا كده.

قعدنا نضحك و نفكر هنوصل معاه لايه ف اليومين دول

رجعت بضهري لورا كده ب انبساط -لا بس بقولك ايه البيت من غير لميس ايه متعة تانية

_ اه بصراحه الواحد عارف ياخد نفسه و الشقة ريحتها حلوة

قعدنا نضحك -اااه متفكرنيش.

رحنا تاني يوم الجامعة
نزلت لاتحاد الطلبة و كنت قاعدة لوحدي بخلص شوية حاجات

' هيثم ' دخل فجأة و قعد قدامي

- وحشتيني

بصيت له بقرف و اخدت حاجتي و كنت همشي مسك ايدي و وقفني

شيلت ايدي منه بقوة و ضربته علي وشه

_اياك تلمسني و لاتيجي قدامي تاني ب اي شكل

قرب وهو متعصب - ايه اللي انتي عملتيه ده

_ عملت اللي تستحقه ، و بقولهالك تاني لو عندك ذرة كرامة مشوفش وشك هنا ولا في اي حتة تاني

مسك ايدي بقوة - انتي نسيتي نفسك يا بت ولا ايه؟ انتي ناسية انتي مين انتي خدامه ، خدامة وابوكي بواب و امك خدامة يعني تمشي و انتي راسك ف الأرض و لولا حركة انك رفضتيني دي ادتك سيط علي قفايا مكنش حد عبرك ولا حاول يخليكي ف المكانة اللي انتي فيها دي

بعدت ايده عني و زقيته بعيد

- الخدامة دي برقبة عيلتك كلها و لا نسيت! مفكر كل كلامك ده هياثر فيا ولا هز فيا شعرة ، بنت البواب دي جت هنا و عملت لنفسها مكان و محبة لو قعدت تسعي عمرك كله مش هتوصلها و كفاية أهمهم و هي اني علمت عليك لما رفضتك ، و بعدين انت مين يقبل بواحد مريض زيك! ده حتي اللي قبلت بيك كده مفرقتش عنك حاجه.

ضحك_مضايقاكي اوي وجودها قدامك كده و هي معايا مضايقك و حا.رق قلبك اوي لدرجه انك قولتي لصاحب البيت و مشتيها.

قعدت اضحك علي كلامه

-عجبني اوي انك راسم السيناريو ف دماغك بالطريقة اللي تشبع نرجيستك ، صاحب البيت هو اللي شافكم وانتوا سوا والله اعلم بقا ، مش بقولك مريض روح اتعالج اسهلك من اللف ورايا و الحوارات اللي بترسمها دي ، و احمد ربنا و اشكرفضله إننا سترنا عليكم محدش فينا لا انا ولا اسراء اتكلمنا عن اللي عملتوه ف العمارة و عن طردها من العمارة ده كرم اخلاق مننا مع انك لا انتي و لا هي تستاهلوه.

اخدتي نفسي و مشيت وانا بضحك علي كلامه قعد يبرطم كتير و مشيت ولا كأن الكلام موجه ليا.

مشيت من الجامعه و رحت علي بيت ماما هناء
كانت ماما هناء و ابنها فريد بيكشفوا عليها عند الدكتور هي متعودة كل اسبوع تروح للدكتور.

كنت واقفة بعمل الاكل و قعدت افكر ف كلامه انا في الحقيقة قلبي كنت حاسة إنه مقسوم نصين كلامه علي قد ما بينت أنه مفرقش بس وجعني اوي.

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

27 Oct, 22:10


"لإنكِ أنتِ "
"الحلقة السابعة"

- في ايه يا عم ابراهيم حصل ايه؟

_البت دي لازم تمشي دلوقتي ، بدل ما ادفنها مكانها

-حصل منها ايه ل ده كله!

ردت هي بعصبية و صوت عالي _ وانتي مالك انتي بتدخلي ليه ملكيش دعوة

- دي ضفرها برقبتك انتي اللي زيك ميقعدش هنا بكره اجي الاقيكي مشيتي و الا اللي يجيلك مني يكفيكي

بدأت تكلمه بإستعطاف_طب اديني فرصة لآخر الترم هروح فين الفترة دي بالله عليك

-تروحي في اي داهية غير هنا انتي تعرفي ربنا اصلا منك لله.

_والله كل اللي سمعته عني غلط الي وصلك المعلومة دي غلطان و عايزك تطردني حسبي الله.

'كانت بتقول الكلام ده و هي بتبص ليا انا و اسراء'

-مش هما اللي قالولي الجيران كلهم اشتكوا من سفالتك و قلة ادبك و انك كل يوم مع الشاب اللي كان معاكي وانا كدبتهم بس دلوقتي انا شوفتك بعيني و انتي بتعملي حركات زبالة زيك معاه هي كلمة واحده اجي بكره مشوفكيش هنا ، ربنا يلعنك.

اسلوبهم مع بعض فاجئنا و هي بصت علينا و قعدت تحسبن و تقول كلام وحش اوي علينا

بقينا واقفين مش قادرين نتخيل هو شافها معاه ازاي ! و هي ازاي بالجبروت إنها تجيبه هنا اصلا!

' كنا بنفرط البسلة ف البلكونة مع كوبايتين شاي'

-و بعدين مشيت؟

_قمنا الصبح لقينا المفتاح علي السفرة و اوضتها مفتوحة

-بس دي قادرة أنها تعمل حاجه زي دي عيني عينك كده

_هي معملتش حاجه اكيد باسته بس صح؟

ضحكت و هي بتقرصني ف كتفي

-اتلمي يا بت عيب

_والله يا ماما بعيدا عن الهزار انا ما عارفة ازاي قبلت كده ع نفسها ده احساسها نفسه مقرف ،الحمد لله ربنا يعافينا

-الشيطان لو سيطر علي البني بيبقي ضعيف كده

_الشيطان مبيسطرش غير علي البني ادم الضعيف ، و ده واحد هي واثقة مليون ف المية أنها مبتحبوش يبقي تسمحله يقربلها ازاي!

-ربنا يكملك بعقلك يا حبيبتي و يحفظك لنفسك.

_يارب يا روح قلبي ، امال ابنك ابو لسانين فين؟

ضحكت -اسكتي ل يسمعك ، نايم فوق
_هو اخد الاوضة اللي فوق !
-اه عشان تبقي براحتك هنا وهو مش هيقلقك
_بقولك ب لسانين بقولك
- يا بنتي اسكتي بقا ل يسمعك

_ لا ما انا سمعتها خلاص

اتخضيت من الصوت و قلبي دق بس مبصتش عليه يجدع انت طب قول صباح الخير!

-انت هنا من امتي يا حبيبي

جه حضنها و باس راسها و بصلي بقرف

-من اول ابو لسانين
ضحكت _ده مين الي قال كده بس؟

بس هو اخد الكلمة علي قلبه اوي و اتكلم ب اسلوب وحش

-هيكون مين غيرها يعني ، انا من اول ما جيت مش متقبل وجودها هنا اصلا.

اخدت نفس _ماما انا هقوم اعمل الغدا عشان الحق امشي.

-ما تردي ردي ولا كلامي معجبكيش

كان بيقول كده و هو بيقرب عليا

بصيت له بثبات و ده كان عكس اللي جوايا تمامًا

- انا وجودي هنا مش عشانك ، و متضايقتش من كلامك زي ما انت مستني

_طالما بتخدمي هنا يبقي وجودك هنا للكل و طالما في واحد ف الكل مش متقبلك يبقي تعملي اي؟

مكنتش حابة توتري يبان من قرب المسافة بينا

ابتسمت برخامة -اعمل الغدا.

سبته و مشيت

_ اي البني ادمة دي يا ماما انا ف حياتي مشوفتش قلة كرامة كده!

-شارية خاطري يا فريد دي حاجه تزعلك ، انا وهي بينا عهد أنها متسبنيش أبدًا وانا عملت فيها مواقف كتير وحشة و برغم كده مسبتنيش وانا حلفت من يومها ما هسيبها ابدًا.

_ميزعلنيش أنها بتخدمك كويس لكن قصاد ده ميحقش لها انها تاخد راحتها اوي ف الكلام و البيت و كل حاجه كده! لان قصاد خدمتها دي بتاخد فلوس.

- انت من امتي بقا تفكيرك سطحي كده! امال السفر و الغربة غيروا فيك ايه! الناس مش بكده يا حبيبي انت يبقي يا فرحتك لما تمشي وانت سايباني معاها و مطمن أنها بتحبني زيها زيكم و هقولهالك تاني دي مش خدامه هنا دي مساعدتي ياريت الكلمة دي متنطقهاش تاني.

_سيبك من الكلام الفاضي ده ، انا كده كده مش ناوي امشي تاني أن شاء الله

ضحكت و قلبي فرح - بجد يا فريد! بجد يا حبيبي مش هتسافر تاني.

_اه يا حبيبتي نقلت شغلي هنا ف القاهرة و هبدأ استقر هنا.

- ده احلي خبر سمعته طب و مخبيه عني ليه؟

_ده لاني مش هبقي هنا علي طول هيبقي هنا ٣ ايام و في المكان القريب من شغلي ٤ايام.

-طب و ليه المرمطه دي ما تبقي تيجي من شغلك علي هنا علي طول و انت معاك عربيتك.

قمت حضنتها و انا ببوس أيدها

_شغلي بيحتاجوني ف اي وقت و ممكن اجي متأخر ف اي يوم و هنا الشوارع مش مضمونة و غير كده انا ببقي راجع مش قادر اسوق ف الشركة اخدتلي شقة جنب شغلي بس انتي يا حبيبتي مش هسيبك هيبقي معاكي كل يوم علي الموبايل.

طبطبت عليا - الحمد لله علي رجوعك و وجودك معايا ده بالدنيا احنا كنا فين و بقينا فين الحمدلله.

عدي ساعة و هما بيتكلموا وكنت أنا خلصت الاكل و حطيته ع السفرة

- يلا يا ماما الاكل جاهز

بصيت لقيتهم جم و هو حاضنها قعدوا هما الاتنين تحت نظرات منه ليا وحشة و مش طايقني.

'كنت لسه هقعد'

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

27 Oct, 22:08


قعدوا كلهم سوا طول اليوم و جه الوقت عشان اقدم الاكل
عملتلهم سفرة حلوة و قعدت عشان ناكل سوا كالمعتاد يعني.

-هي هتقعد تاكل معانا مش المفروض مكانها المطبخ؟

كنت لسه مقعدتش بصيت له وانا برفع حواجبي ، الشكل ماشاء الله بس ليه فتحت بوقك ما انت كنت حلو.

-بتبصي كده ليه؟
_مقصدش يا استاذ فريد

-ولو تقصدي يعني هتعملي ايه مكانك المطبخ و بعد ما تلمي الاكل كمان مش دلوقتي.

_معاك حق انا اسفة

ماما هناء شدت ايدي قعدتني
-موج مكانها معانا هنا مش ف المطبخ وهي مش خدامة عشان تعاملها كده ، دي مساعدتي.

_امم تمام قعديها

-خلاص يا ماما انا مش هقدر اكل اصلا مليش نفس

اتكلم بتريقة _يكون احسن

اخدت نفس و سبت المكان بهدوء دخلت البلكونة اقعد فيها

شوية و ماما هناء جت ورايا

-معلش يا حبيبتي حقك عليا هو مش فاهم قوة علاقتي بيكي و انتي ايه عندنا.

_ابنك ده زيرو تربية و ذوق انا عارفة ايه خلاه يتكلم ما كان شكله حلو.

-بت مسمحلكيش ده ابني

قعدنا نضحك و دخلت اعملهم شاي و انا داخله المطبخ كان هو خارج من الحمام و لما شافني رمي الفوطة ف الأرض جنبي كان بيبص عليا شيتلها حطيتها مكانها وأنا ببتسمله برخامة.

- يا ساتر يارب ايه الولا ده؟
_مع أنه شكله حلو ابن ال..
-مالك ها مالك؟ اول مرة حد يهزقك و تبقي عادي كده

_عشان انا عارفة مكانتي ايه هناك يا اسراء.
-ما توريني شكله كده ف الفيديو اللي صورتين
_اه صح استني

جبت الموبايل وريتها الفيديو

ضحكت
-ياختي سمالله اي الرجالة اللي تفتح النفس دي

_يفيد ب ايه و هو اسلوبه قذر
- مع إنه شكله قمور ميبنش علي أنه اسلوبه كده خالص

_ياختي اهم حاجه ماما هناء أنا مالي و ماله.
- اه علي رايك اهم...

قمنا احنا الاتنين علي صوت عالي من لميس
طلعنا برا لقينا صاحب البيت بيطردها و بيغلط فيها بشتايم وحشة جدًا

-ايه يا عم ابراهيم حصل ايه
_البت دي لازم تمشي يا مُوج و دلوقتي بدل ما ادفنها مكانها.

-عملت ايه!!!

يُتبع.....
#لإنكِ_انتِ
#نيرة_احمد

رأيكم يهمني في حلقة النهاردة يا حبايب♥️♥️🫀

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

27 Oct, 22:08


_كله من القعدة مع مُوج القعدة معاها بترجعني لشبابي تاني مشاركاني كل حاجه هي بتعملها ف بقيت اتعلم منها.

-ايوة يا عم ، امال هي فين؟
_في الجامعه وراها امتحانات النهاردة صليت و عدت ادعيلها ف الفجر

- كمان تعديلها اللي يشوفك دلوقتي يا ماما ميشوفكيش من ٣ شهور لما كنتي...

_اكتر حاجه بندم عليها اني فكرت أذيها تعرف اني بدات أحس ف الفترة الصغيرة دي اني عندي بنت مجبتهاش للدنيا ، انا بيتهيألي لو كنت خلفت مكنتش هتبقي بحنيتها عليا و خوفها وقلقها لما بتعب ، و تفكيرها ف أنها دائمًا تعملي الحاجة اللي بتفرحني

-اه الحاجات اللي الدكتور منعها و انا حظرتها مرة من المسبكات لكن انتي شكلك بتحبي المحشي بتاعها

_اه يا واد منتصر عليها حبة محشي ولا شوية بسلة ايه يتاكلوا اكل.

'بعد الامتحان'

-عملتي ايه ف امتحان النهاردة ؟
_الحمد لله يا اسراء انتي عملتي ايه؟
-عديت الحمد لله المادة دي ربنا يعدينا منها علي خير.

_ياختي يارب ، شوفتي هيثم عمل ايه النهاردة ؟

-عمل ايه المعتوه ده
_كنت طلعت بدري من الامتحان و قولت اتمشي ناحية هندسة كده و اقعد ف الجنينة هناك لقيته واقف هو و لميس و بيتخانقوا و بين الخناقة راح شتمها شتيمة صعبة و ضربها بالقلم.

-ينهاره مش فايت! وهي سكتت!!!!
_قعدت تعيط كتير و سابها ومشي
-معرفش هي مكملة معاه ليه بجد لما هو قذر كده!
_هي مفكرة أنها كده مالكة حاجه تضايقني بيها بس للاسف متعرفش إنه والله ولا فارقلي.

-خليها ايديها بتخسر ف مشاعرها و قلبها لحد ما يسود زي وشها.

_يلا ربنا يسترها ملناش دعوة بحياة الناس يا به

ضحكت -لا يا شيخه ؟ قولي والله.

رحت البيت عند مدام هناء و اللي بالمناسبة اسمها دلوقتي ماما هناء.

لقيت المدخل كله ورد و زهريات و فروع شجر خضرا

-ايه يا ماما الحاجات اللي برا دي

_ يا بت انتي داخله هجوم كده علي طول قوليلي الاول عملتي ايه ف الامتحان طمنيني

-كان حاجه اخر واو
_يلا عقبال الباقي
-ايوة برضو الحاجات اللي برا دي جبتيها منين و لمين؟

_جبتها من واحد ع اول شارعنا

-خرجتي؟ خرجتي من ورايا يا هناء ؟ ده انا مبقاش ليا لازمة بقا.

_اه لو تطلب طولة لسان يلا عشان نشوف هنعمل بيهم ايه

صحيتها من النوم و انا مغمضة عينها

يلا واحد اتنين تلاتة

-ايه رااايك في شكل البلكونة الجديد

ضحكت_الله ايوة كده زي ما كنت عايزة بالظبط تسلم ايدك يا حبيبتي.

-دي اقل حاجه تتقدم ف حقك يا ماما هدخل أعمل لنا كوبايتين شاي بالنعناع و اجي اقعد معاكي.

دخلت عملت الشاي و رحت اقعد معاها و بدأنا نرغي كتير

-ماماتك و باباكي و اخواتك عاملين ايه؟

_الحمد لله كويسين كلمتهم النهاردة بعد الامتحان يجي نص ساعه فيديو كول

- باباكي تلاقيه كان قلقان عشان الامتحان

_جدًا كأني لسه ف ثانوي أو اعدادي بابا انا عنده مبكبرش و دي حاجه بحبها اوي فيه.

-تستاهلي أنه يحبك كده برغم اني مشوفتش حد فيهم بس أنهم يعرفوا يربوا حد بالشخصية القوية و الشجاعه و أنهم يسيبوها لوحدها ف مكان متعرفش فيه حد ف دول عارفين انهم مربيين و واثقين فيكي.

_اقل حاجه اقدمها ف حقهم اني محاولش اهدم الثقة دي.

- يارب يا حبيبتي ، عجبك الدريس بتاع امبارح ؟

_كان خطير ، خطير و عجب اسراء صاحبتي اوي

-كنت هجبلك اكسسورات جديدة عليه بس مش عارفة ايه حبك ف اكسسوراتي مع انها موضة قديمة خالص.

_انا بحب الحاجات القديمة موت ملكيش دعوة انتي

ضحكنا و جه الليل و هي قامت تنام و انا روحت البيت عشان المذاكرة و الامتحان بتاع بعد بكره ، نسيت اقولكم انا يومي بيكون عبارة عن اني بروح الجامعه و بعدها اروح علي ماما هناء و بعد ما نخلص قعدتنا سوا و رغينا بقوم اروح بيتي عشان المذاكرة و اكتر حاجه انا مبسوطة من نفسي فيها بقالي فترة كبيرة اني قدرت املي الفراغ اللي في حياتها و قدرت اكون مصدر امان صغير كده لها ، وهي كمان بقت بتشاركني كل حاجه حتي اكسسوراتها و هدومها بتاعت ايام الشباب و حاجات كتير اوي.

استاذ منتصر بيرن اصبري ليكون في حاجه ، رديت عليه و كنت مبسوطة اوي بالخبر اللي قاله و قعدت اضحك

-بتضحكي و مبسوطة كده ليه يا به ؟
_اسكتي يا بت يا اسراء أما حتة خبر
-ايه ما تقولييي!
_ 'فريد' ابن ماما هناء راجع النهاردة مفاجأة لها
-بتهزري !! دي هتفرح اوي.

رحت البيت و روقته و عملت اكل حلو جدًا و استاذ منتصر بلغني انهم داخلين ع البيت قمت بسرعة و رحت عند ماما هناء غميت عينها بالطرحه و وقفتها قدام الباب و فتحت الموبايل عشان اوثق اللحظة.

دخل استاذ منتصر و وراه ابنها التاني و الحقيقة أن انا اللي اتفاجئت ايه الولا ابن الناس ده! يخرابي علي الطول و العيون الخضرا و الضحكة و الغمازات بتاكل مبصتش للموبايل قد ما بصيت له.

فكيت لماما هناء الطرحه وهو جه من وراها وهو بيقولها "وحشتيني يا ماما "

صرخت اول ما شافته و قعدت تحضن و تبوس فيه وهي بتعيط وهو بقا عمال يبوس ف أيدها و رأسها و بدأ يعيط و المشهد ده خلانا كلنا نعيط.

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

27 Oct, 22:08


-ازايك يا مُوج ؟
-الحمد لله بخير
_انتي مستغربة اني طلبتك تاني بعد اللي حصل ده و انا عارفة انك مش عايزة ترجعي ، بس كل اللي حصل ده كان غصب عني و..

-غصب عنك! انك تجيبي الدهب من فوق و تطلعي و تنزلي و تقرري تحطيه ف شنطتي و تبلغي عني عشان اتسجن و تقوليلي غصب عنك! ده ب انهي منطق!

_مش هنكر اني بحركه زي دي كنت ممكن اضيع مستقبلك وانا مش واعية بس مكنتش هسيبك تتسجني صدقيني انا عملت كده لاني كنت عايزاكي تمشي ب اي طريقة و منتصر يرجع يقعد معايا تاني.

-ازاي و استاذ منتصر عنده بيت مستقل عن حضرتك

_منتصر لما مبيلاقيش حد بيقعد معايا كان بيجي و يخدمني حتي لو مستعجل بس كنت بحس بلمسة حنينة منه مش لمسة جافة من ايد مكبرتش بين حضني كان عندي استعداد اعمل اي حاجه عشان اللي بيجيبهم يمشوا و هو يرجع يقعد معايا تاني.

- حتي لو كنتي هتسجنيهم؟
_عمري ما كنت هسيبك يحصل فيكي كده صدقيني.

-طب ليه متطلبيش منه أنه يجي كل يوم يقعد معاكي طالما بتشتقيله كده ؟

_هشحت حنيته؟ هعلمه ازاي اوحشه زي ما بيوحشني!

بدأت أحس ان صوتها بدأ يضعف و عينها بدأت تدمع ، قررت ساعتها اسكت و اسمعها

_ بابا منتصر و فريد مات و كان 'منتصر' وقتها ٢٥ سنة و 'فريد' كان ١٥ باباهم ساب لهم أمامهم ف الدنيا من ناحية الفلوس و الحمد لله كان ساترنا ، أنا كبرتهم و كبروا ف حضني كانوا هما أماني ف الدنيا الكل قالي اتجوز لاني كنت حلوة اوي و انا صغيرة بس قررت اعيش عليهم كنت بقول بيني و بين نفسي كفاية يا بت اللحظة اللي بتقفلي فيها الباب بالمفتاح عليكم و هما ف حضنك كده و بتذاكريلهم و تاكلوا سوا و الحقيقة إن عيالي كانوا حنينين اوي وهما صغيرين

فجأة مرة واحده الدنيا كبرتهم و خدتهم مني منتصر اتجوز و جاب مراته معايا هنا و كانت بتحاول بكل الطرق تبعده عني لما تشوفه بيعملي حاجه برغم اني كنت بحاول أكسبها عشان مكنش ليا بنات و قولت دي اول بنت تدخل بيتي بس هي علي العكس تمامًا بعدته عني لدرجه انها سكنته بعيد عني عشان تعرف تخليه لها هي بس

بدأت تعيط و دي كانت أول مرة اشوفها بتعيط و ضعيفة بالشكل ده

عارفة ، عارفة أنه بيجي هنا سرقة وهي متعرفش إنه بيجبلي عشان كده بيبقي مستعجل يمشي حتي عياله مناعهم عني بشوفهم ف الاعياد و المناسبات بس.

بدأت انا كمان اعيط ع كلامها و اتأثرت بمشاعرها و اسلوبها و نبرة صوتها.

فريد كمان اول ما جاتله الفرصة بعد عني حتي و هو هنا كان بعيد ف شغله و حياته و اوضته ، قولت مش مشكلة كل ده طالما قادرة اقف علي رجلي ، لكن حتي دي خانتني! و صحتي لما خانتني كانت اصعب حاجه عليا لاني مكنتش بقعد كنت بهرب دايما برا من التفكير لما قعدت اكتر ف البيت عرفت يعني ايه وحدة و فراغ و اني اتعب و ارن علي ابني ف نص الليل و ميردش ، وقتها بدأ منتصر يجبلي بنات تخدمني ، بس انا مكنتش عايزة غيره هو و فريد

انا ، انا كنت راسمة حاجات كتير اوي ف دماغي وهما صغيرين كنت بقول دائمًا يارب اجعلهم عوضي ف الدنيا لما كانوا بيتعبوني وانا لوحدي ف تربيتهم كنت اقول بكرا يكبروا و يعوضوني لكن لقيت أن واحد ما بيصدق واحدة تيجي تشيل زني عليه اني بس اشوفه كل يوم لانه بيوحشني و التاني شايف أنه عامل كل اللي عليه طالما ببيبعتلي فلوس و مكفيني بس انا مكنتش عايزة حاجه غيرهم ، كنت عايزة حنيتهم عليا بس.

عياطها زاد اكتر و بدأت تمسح ف دموعها وقتها رحتلها و قعدت اطبطب عليها و مكنتش قادرة اتكلم لاني انا كمان كنت بعيط.

- الواحدة مننا لما بتكبر يا بنتي بترجع عيلة صغيرة بتخاف تبات في بيت لوحدها بتخاف حد يدخل عليا يموتها ولا يعمل فيها حاجه و خصوصا لو مش معاكي امان غير ربنا كل اللي كنت عايزاه شوية حنية.

_فهماكي ، مقدرة مشاعرك و فهماكي
-حقك عليا متزعليش مني

طبطبت عليها_محصلش حاجه اهم تكوني بخير

- بخير طول ما انتي هتبقي معايا خليها صفحة جديدة نبدأها سوا وانا اوعدك مش هأذيكي.

_هو كان حصل ايه اصلًا؟
ضحكت وهي بتمسح ف دموعها

-اعملك لمون؟
_بالنعناع؟
-اها و هحطلك عسل مش سكر زي ما بتحبي
_ماشي
-هروح اعملك واجي علي طول
_تعالي الاول هاتي حضن
ضحكت -عادي ، مش هتقرفي يعني

قربت و حضنتها

_عمري ما هعمل اي حاجه أذيتك بيها ف يوم تاني.

و الحقيقة أنها من يومها و هي متغيرة بطريقة غير طبيعية ، شوفت شخصيتها الحقيقة مدام هناء كانت درس كبير ليا اني مينفعش احكم علي حد من غلاف حياته ، ست كل اللي عايزاه امان و حنية من عيالها اللي تعبت عليهم و مكنتش قادرة تتقبل كده من حد تاني الا العبد لله خاليتها تحبني من معاملتي الحلوة معاها لدرجة أن استاذ منتصر نفسه بقا بيغير من معاملتها ليا و ضحكها معايا.

-ايه يا ماما الحركة اللي عملتيها ب ايدك دي معناها ايه؟

_يعني بحبك بالكوري

ضحكنا احنا الاتنين - مُوج برضو اللي علمتها ليكي انا مش عارف هتعمل ايه تاني بقيتي عارفة حاجات انا معرفهاش يا ماما.

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

27 Oct, 22:08


" لإنكِ أنتِ "
" الحلقة السادسة "

الظابط كلف واحد يفتح شنطتي وكلهم قاموا واقفين بيتفرجوا ، وقفت بثبات و حاولت مبينش اني خايفة برغم ان ضربات قلبي كانت سريعة.

فتحوا الشنطة و خرجوا كل اللي فيها ملقوش الدهب!

الظابط بص للمدام و اتعصب

- فين يا مدام الدهب اللي سرقتيها فيه؟

اتعصبت و بقت تفتش تاني ف الشنطة _انا متأكدة أنه كان هنا انا شوفتها.

-احنا دورنا في كل حاجه تخصها ولا هي لها مكان تاني هنا غير الاوضة دي.

بصتلي و سكتت

_احنا اسفين يا آنسة ، وانتي يا مدام تاني مرة متتهميش الناس من غير ما تتأكدي

-حضرتك هتمشي كده بسهولة؟
_عايزانا نعمل ايه ، اعتذرنا!
-طب و اتهامكم ليا و بهدلتكم لحاجاتي دي بسهولة؟

بص للمدام بنرفزة _هكررها تاني لو جه من هنا أي بلاغ كاذب تاني هاخد اللي هيبلغ معايا حتي لو كان كلامه صح.

كلهم مشيوا و مفضلش غيري انا وهي لميت حاجاتي و انا بعيط ، هي دخلت البلكونة من غير ما تتكلم معايا خالص.

اخدت كل حاجاتي اللي ف الاوضة و هدومي و شنطتي و دخلت عليها البلكونة

حطيت قدامها "علبة الدهب"

- دهبك اهو يا مدام ، كان ممكن أطلعه قدام الظابط و اقول انك اتهمتني بالباطل ، و كان ممكن اخده و امشي و مكنتيش هتطوليه مني ، ربنا أراد اني اشوفك وانتي بتحطيه ف شنطتي ، عمري ما كنت اتخيل انك ممكن تحطيني ف سجن و تبلغي عني الايد اللي بتخدمك و تشيلك تهتميها بسرقتك! برغم معاملتك ليا واني استحملت منك كتير و اقول زي ماما و كنتي بتصعبي عليا من وحدتك و برغم اسلوبك اللي تاعبني عمري ما اشتكيت بالعكس كنت طول الوقت بحاول معاكي عشان مكنش هاين عليا اسيبك و عشان كنت ف حاجه القرش اللي باخده منك اللي ذليتيني عليه ايام و ليالي ، انا مش مسمحاكي مش مسمحاكي علي طيب خاطري ناحيتك و سوء نيتك ليا ، انا هبلغ استاذ منتصر إن ده اخر يوم ليا هنا.

كانت ساكتة برغم عياطي و عصبيتي متكلمتش بس لقيتها دورت وشها وهي بتعيط!

اخدت حاجاتي و مشيت و سبت المفتاح مكانه.

دخلت الاوضة و نمت بهدومي وانا بعيط مكنتش قادرة اقاوم خوفي ف الوقت ده اول مرة اخاف يعني لو مكنتش انا شوفتها كان ممكن بسهولة اتسجن! ابقي من طالبة جامعية لحرامية! ازاي حد يهون عليه يضيع مستقبل بني آدم قدامه بالشكل ده ! و ازاي إنسانة زي دي بشيلها علي كفوف الراحة وهي بتفكر طول الوقت ازاي تأذيني!

دخلة الظابط رعبتني
خوفي من السيناريو اللي كان ممكن يحصل رعبني

قعدت اعيط لحد ما نمت

'تاني يوم'

حضرت المحاضرات و نزلت قعدت ف الكافتيريا اخلص شوية شيتات ، استاذ منتصر رن عليا كتير بس مردتش عليه مكنتش قادرة اتكلم

-مش ملاحظة حاجه النهاردة ؟
_ايه هي؟
-لميس و هيثم قاعدين قدامك بقالهم بتاع نص ساعة و عمال يبصلك

_ماخدتش بالي و مش عايزة اركز معاهم.
-مالك ؟
_مفيش يا اسراء متضايقة حبة بس
-من ايه طيب حد زعلك؟

_لا خالص توتر بس من الامتحانات اللي قربت واني عايزة اقعد من الشغل و مش عارفة

-خلاص اقعدي و ندور علي شغل تاني طالما الست دي تعباكي كده

_شكلها هتبقي كده فعلًا هنزل من النهاردة ادور
- وانا معاكي ان شاء الله.

روحت البيت اخدت شاور و بدأت اذاكر بعد لف طول اليوم علي شغل و ملقتش.

رقم غريب رن مرة و اتنين ، رديت لاني شكيت انه ممكن يكون بابا

- الو !
_ازايك يا موج
-الحمد لله مين؟
_انا منتصر لو سمحتي ياريت متقفليش

-انا مقدرش اعمل كده يا استاذ منتصر حضرتك معملتش معايا حاجه وحشة عشان اقفل ف وشك

_امال مردتيش ليه علي رقمي؟

-عشان مكنتش حابة اتكلم ماماتك أكيد حكتلك عملت فيا ايه امبارح وانا مش قادرة اتخطي ده.

_انا عارف ان اللي عملته غلط و انتي متستحقيش منها كده بس ، بس هي عايزاكي ترجعي حتي لو طلبتي فلوس اكتر و مش هتضايقك تاني ب اي شكل.

-حضرتك بتتكلم في ايه الموضوع! مش فلوس خالص! انا حتي لو بحاجه لفلوس عشان ظروفي أجبرتني علي كده لكن دي كانت هتسجني! كانت هتدمر مستقبلي و دلوقتي عايزة تقابلني؟

_ حقك عليا صدقيني عمرها ما هتكرر تاني ، هي ندمانة علي كده و عايزة تشوفك و تتكلم معاكي لو قدرتي تجيلها بكره يكون كتر خيرك

- انا اسفة بس مش هقدر

_لو ليا خاطر عندك ده اول مرة اطلب منك طلب وانا اول مرة ف حياتي اشوف ماما ندمانه كده تعالي و هتشوفي بنفسك.

اخدت نفس و مكنتش عارفة ارد عليه - تمام اديني يومين لاني بدور علي شغل و مش فاضية

_متدوريش علي حاجه مكانك هنا محفوظ و حقك عليا و عليها للمرة التانية ، هستناكي بكره.

- تمام ان شاء الله.

رحت تاني يوم الجامعه و بعد رن كتير و محايلة من استاذ منتصر قررت اسمع كلامه و اروح برغم اني كنت مقررة اني مروحش.

خبطت علي الباب و هو فتحلي و قعد يعتذر عن اللي حصل و أنها مقررة أنها تقعد معايا لوحدي و هو مضطر يمشي لأنه وراه مواعيد ، الحقيقة اني كنت قاعده قلقانه.

نزلت من فوق و جت قعدت قدامي و هي بتبسم

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

27 Oct, 22:08


_انتي من الناس الغاليين عندي و دي اقل حاجه ، ربنا يكتبلك الخير.

تاني يوم بليل

-انتي مجنونة ؟ بعد كل اللي قاله ليكي ده هتوافقي؟

_مرتبها كبير و حلو و بعدين دي ست كبيرة مش هقدر عليها يعني

-بيقولك الناس هناك مبتكملش يومين من اللي بتعمله فيهم انتي هتقدري عليها؟

_هجازف ، هجازف و هبقي قدها انا متاكده
-الله يعينك و يوفقك وانا عارفة انك قد كل حاجه.

تاني يوم وصلت ع العنوان و قابلت ابنها الكبير (منتصر) قدام بيتها

كان راجل ف الاربعين وسيم و چنتل شكله ابن ناس يعني و اسلوبه محترم جدًا قعد يحكيلي عنها و اني استحمل منها اي حاجه و اقدر أصاحبها و وقتها مرتبي هيزيد.

دخلنا البيت كان بيت دورين الدور اللي تحت أساسه شيك و غالي و الدور اللي فوق هي موجودة فيه ، فيه كل حاجاتها محدش بيدخله ايًا كان مين هي بس اللي بتطلعه اخر اليوم و كل قاعدتها ف الدور الاول ، فضلنا قاعدين تحت مستنينها لحد ما جت

مرة واحده ظهرت قدامنا ، كانت ست كبيرة حوالي ٦٨ أو ٧٠ سنة ماشية ب انحناء ف ضهرها شكلها حلو و شيك كده ف نفسها أول ما شافتنا مرمتش حتي السلام ، قليلة الذوق اوي ماشاء الله ، قعدت قدامنا و فضلت تبصلي بقرف.

منتصر قرب عليها و باس أيدها - ازايك يا اُمي اخبارك ايه يا حبيبتي ؟

طبطبت علي كتفه_الحمد لله بخير يا حبيبي

شاور عليا - دي مُوج يا امُي اللي كلمتك عليها ، بنت محترمه و هتعجبك جدًا

_الاهم أنها عاجبك انت
بصيت لها وانا برفع حواجبي
انفعلت - بتبصي كده يا بتاعة انتي ؟
_مقصدش يا مدام والله انا بس استغربت الكلمة

-استغربتي ايه ياختي!

منتصر ادخل و هداها_ طب يلا يا مُوج تعالي افهمك هتعملي ايه ف الساعات اللي هتكوني فيها هنا.

- مش قولتلك تحاولي تفوتي لها؟
_معلش يا استاذ منتصر مقصدتش والله
- طب تمام ركزي معايا بقا هتعملي ايه

قعد يشرحلي هعمل ايه و اني هكون موجودة من الساعه ١ لحد ٦ المغرب هروق المكان و اعملها اكلها و اديها علاجها لاني عندها شبه زهايمر ، بقيت اسمع وانا مش عارفة انا هكون قد كده ولا لا بس افتكرت اني عديت ب اكتر من كده ف الخدمه عند الناس و ياما كنت بعمل بالشقتين ف اليوم ترويق عند الناس ف عمارتنا ف البلد.

غيرت هدومي و جيت أخرج من الاوضة عشان ابدأ ترويق لقيتها قاعده قدام الباب

اتخضيت بس حاولت مبينش

ابتسمت - تحبي اعملك الاكل الاول و بعدها ابدأ بالترويق

بصلي بقرف_هاكل من ايدك انتي؟!
-تجربي؟ اكلي هيعجبك اوي
_لا روقي الاول عايزة كل حاجه بتلمع
-عنيا حاضر

سالتني وقامت قعدت ف البلكونة بالمناسبة عندهم بلكونة ف الدور الاول كبيرة و تحسوها من بتاعت زمان دي ناقصها بس حياة ، يعني ورود كده و كراسي و شوية حاجات

خلصت ترويق البيت و رحت عشان اديلها العلاج و عملتلها شوربة خضار.

- طب و بعدين عملت ايه معاكي ؟

_انا ببص لقيتها لما عرفت أن ابنها داخل ع البيت مسكت الباقي من الطبق كبته ع أيدها و مكنش سخن اساسًا و قعدت تزعقلي و تقول قدام ابنها اني انا اللي كبيته و لبستني الليلة.

-يلهوي كل ده يطلع من ولية كبيرة كده؟

_اه والله يا اسراء زي ما بقولك ده غير اني لما دخلت اصلي بعد ما حطيت لها الاكل و خلصت ترويق طلعت لقيتها ملطخة المرايات بالزيت و بتوريها لابنها أنه يعني قلة نضافة وكده.

-طب و ابنها عمل ايه؟

_كان عارف ده كله و أن لها كل مرة حوار مع واحده ف كان عارف ان مفيش حاجه من دي حصلت.

-طب ما تسيبي الشغل ده طالما الست دي تعباكي كده تغور الفلوس اللي تذلك كده.

_بالعكس ده انا هتمسك اكتر لحد ما اشوف آخرها ايه؟

مر اسبوع و اسبوع كله مرار عارفين المرار انا شوفته بعيني حرفيًا منها مرة كسرتلها مرايتها الصغيرة اللي بتحبها و مرة حطيت لها سكر ف الشوربة و مرة حاولت اقصلها شعرها مع اني اقسم بالله ما كنت بعمل اي حاجه صغيرة حتي تضايقها ، بس اللي كان مصبرني ان ابنها كان اداني نص المرتب عشان الحق اجيب مذاكراتي و قالي اني حتي لو مشيت ف هو مش عايز الباقي ، كان راجل ذوق و كريم علي عكسها تمامًا.

كنا يوم الخميس و ده تاني اسبوع ليا و كنت خلاص بلبس عشان امشي لقيت ظابط واقف ع الباب وهي معاه و بتشاور عليا

- هي دي اللي سرقت مني دهبي

وقفت مصدومة و قلبي دق بسرعة _ انا؟ انتي بتقولي ايه؟!

-زي ما بقولك يا حضرة الظابط هي اخدت دهبي و دخلتةالاوضة دي انا عايزاك تدخل و تفتش شنطتها و حاجاتها و هتلاقي دهبي.

اتوترت و خوفت من منظر الظابط و الناس اللي وراه

_دهبك؟! انت اخدت دهبك! محصلش والله يا حضرة الظابط انا هدخل اجبلك كل حاجاتي و انت تشوف انا اخدت ولا لا

-لا خليكي زي ما انتي ، ادخل يا احمد اقلب الاوضة دي و شوف الدهب فين

الراجل دخل وهي و الظابط جم وراه بقيت واقفة ابص علي الاوضة وهما بيلقبوا كل اللي فيها و بيدوروا في حاجاتي كنت هموت و اعيط بس تمالكت نفسي

فجأة فتحوا شنطتي و كلهم بصوا ليا....

يُتبع.......

#لإنكِ_انتِ
#Naira_Ahmed

رأيكم يهمني ف حلقة النهاردة ♥️🍓

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

27 Oct, 22:08


_ انا عملت كده اول ما خرجت من هناك ملقتش كل الاماكن عايزة تمشي ناس.

- طب متزعليش نفسك ربنا هيفرجها إن شاء الله.

_يارب اتمني.

مر اسبوعين محصلش فيهم اي جديد هيثم كان بيتجنب اي مكان انا فيه و حتي الشيتات كلف ناس معانا هي اللي تلمها و مبقاش بيحضر معانا ف اتحاد الطلبة ، طول الوقت ده اللي كان شغلني هو شغلي مكنتش عارفة هجيب باقي مذكراتي و اللي محتاجه منين ، بابا انا كنت مخففة عنه ف الحته دي جامد وهو حتي بقي بيتعب من الشغل الزيادة اللي بيجيله و دي اكتر حاجه ضايقتني من هيثم انه قعدني من شغل زي ده.

فتحت الباب و دخلت هجوم

- الحقي الحقي
_ ايه يا به خضتيني في ايه
-شوفي مين قرأ فاتحة

ورتني الصورة فتحتها و اتصدمت

- لميس و هيثم ؟!!!

اسراء اتكلمت بتريقة _اتاريها الصفرا بقالها تلات ايام مجتش هنا.

- بس حلوين لاقيين علي بعض
_ صدقتي ، حساكي زعلتي؟

ضحكت -بالعكس انا مبسوطة ان هو بيحاول ينسي اي واحده بيا و راح لاكتر واحده كنت بشتكيله منها مفكر انه هيضايقني ، ده الله يعينه علي المهلبية اللي في دماغها.

_اه والله بس شوفي ضحكته تحسيها رنته علقة عشان يضحك ، بيضحك بالعافية.

ضحكت - دي اللي هتترن العلقة منه بس استني

_ ممكن يعملها بجد؟
- بني آدم مريض زي ده تخيلي منه اي حاجه.

قعدنا نتريق عليهم و ننم و الحقيقة إن الحوار ده فرحني ، اثبتلي اني سبت بصمه كبيرة ف حياته مش هيسناها ، معلش يعني ايه يخليه يخطب بعدي رفضي اه ب ٣ اربع اسابيع ؟ و اشمعنا لميس بالاخص مفكرني هتضايق! بني آدم براس فرخة والله.

رحنا تاني يوم الجامعه و لقيناه جيبها لحد قاعة المحاضرات و ماشية ماسكة ايده بص عليا و مسك أيدها باسها

انا الحقيقة وقتها مقدرتش امسك نفسي من الضحك و بقيت ابص للموبايل

نزلنا انا و اسراء نقعد ف الكافتيريا

لقيناه هو وهي جايين و هو اساسًا مكنش بيجي الكافتيريا لو انا فيها.

الكل قعد يباركلهم لما نزلنا الكافتيريا و فضلوا واقفين بتاع نص ساعه علي الحال ده.

لميس رجعت و بقت بتحاول بكل الطرق تضايقني و استفزني لأنها عارفة أنه متعلق بيا

- ايه دخلك الحمام هنا؟

إتلفتت بخضة_انتي يا بني ادمه انتي معندكيش ذوق بتدخلي هجوم كده ع الناس ؟

- اه ، بتعملي ايه هنا بقولك؟
_بغسل ايدي
- حلاوة ايدك ، وانتي معندكيش حمام ف اوضتك؟ امال انتي واخده اكبر اوضة ليه؟

_حبيت اغسل ايدي هنا.

- لا يا حبيبتي ليكي حمام ف اوضتك تدخليه هنا لا سمعتي ولا اسمعك تاني.

- انا ادخل مكان ما احب
_ مكان ما تحبي ده يا لميس عند الست والدتك مش هنا.

- مش بقولك انتي بني ادمه مش محترمه مش هنزل مستوايا ليكي و اكلمك.

_مستواكي ده اللي انا بعاملك بيه يا لميس من يوم ما شوفتك.

قربت وهي بتضحك - انا مدياكي عذرك ، ما هو رماكي و جالي و دي لوحدها مجنناكي

ضحكت بصوت عالي و مردتش

- بتضحكي ؟ بتضحكي علي خيبتك التقيلة انا عارفة

_خالص والله لو فيه حد خايب ف هو انتي ، و كفاية عندي انك وطيتي كده و اخدتي حاجه انا رميتها.

-رمتيها؟!
_اه ، هو مقالش ليكي اني انا اللي سيبته؟ ملوش حق يلا اديكي عرفتي

-حلاوة روح دي ؟ مفكراني هصدقك
_بصيلي كويس و بصي لملامحي و انتي تعرفي انا بكدب ولالا .

-عمومًا حتي لو كده انا هعرف ازاي انسيه واحده زيك لانك اساسا متتذكريش ف حياته مجرد واحده اتسلي بيها شوية و رماها لكن انا اللي دخلي بابي من بيت اهلي.

قعدت اضحك بصوت عالي و هي كانت متنرفزة من ضحكي زقتني جامد و مشيت.

كنت مكلفة كذا حد من الجامعه يسألي علي شغل كويس لان مر شهرين و نص وانا مكنتش بشتغل و محتاجه حاجات كتير بخصوص الدراسة و هتكسف اوي اطلبها من بابا كفاية اللي هو فيه عشان اخواتي و مصاريفهم.

خلصنا اجتماع اتحاد الطلبة

-استني يا مُوج عايزك
_اتفضل يا محمد ، خير؟

-انا لقتيك شغل حلو اوي مرتبه فوق ال 6000 آلاف و فيه زيادات كمان

فرحت اوي و قلبي فرح المرتب جامد بصراحه و عمري ما اخدت مبلغ زي ده و كمان هينفعني كتير

_بجد ، تسلم يا محمد ، طب طبيعة الشغل ايه ؟
-هو طبيعته صعبة شوية و بشروط
_زي؟

-هتبقي ممرضة لست كبيرة تشوفي كل طلباتها وهي قاعدة ف بيت لوحدها ابنها الكبير متجوز و منفصل عنها هو و عياله ف بيت و ابنها الصغير مسافر برا مبيجيش خالص.

_ طب ايه الصعب في كده طالما قاعده لوحدها و هروحلها كام ساعه بس ف اليوم؟

-هتروحليها ساعات بسيطة بعد الجامعه كل يوم
_ايوة المشكلة فين؟

-الست دي صعبة مفيش واحده بتكمل معاها يومين علي بعض بتعمل اي حاجه ممكن تتخيلها عشان تمشيهم.

_طب و ده ليه ؟

-الحقيقة مش عارف انا ابنها الكبير صاحبي و كان مكلفني ادور علي حد امين و كويس يساعدها ، انتي ايه رايك؟

قعدت افكر شوية و فكرت ف المرتب اني مش هلاقي الفرصة دي تاني.

-بلغه اني موافقة يا محمد
_متاكدة؟ انا عرفتك كل اللي فيها عشان متزعليش مني بعد كده.

-مش زعلانه كتر خيرك اني كنت ف بالك و دورت ليا زي ما قولتلك

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

27 Oct, 22:08


" لأنكِ أنتِ "
"الحلقة الخامسة"

-عايز تتجوزني ، عايزني ف الحلال ؟

ابتسم_ اه نفسي اوي و علي استعداد اعمل عشانك اي حاجه

بقيت اضحك و دورت وشي

_ اي في كلامي يضحك يا مُوج ؟

كملت ضحك و انا بسقفله - أدائك بيرفيكت بصراحه ولا غلطة.

_ادائي؟!
-انت مفكرني عبيطة؟ مفكر اني مسمعتكش!

بدأ يتكلم بتوتر _ سمعتيني ؟ ازاي مش فاهم و سمعتي ايه ؟

قربت وانا ببصله بقرف - سمعتك انت و صاحبك و انتوا بتتفقوا عليا ، سمعته و هو بيقولك طالما كل السكك اتقفلت يبقي خليك ف سكة الحلال و انت ماشاء الله مشيت علي خطته بس بصراحه انت ادائك لو مع واحده تانية مكنتش صدقت ان كل ده تمثيل منك عشان تطولها بس و بعدها تعتبرها كارت محروق ، براڤو بس للأسف انت خارج من كل الجري واللف ده خسران.

دورت وشي وكنت هاخد اسراء و امشي جه مسكني من ايدي جامد

اتكلم بعصبية و صوت عالي _ استني هنا ، انتي هتمشي كده عادي ولما انتي عارفة ده كله كملتي ليه ، علقتيني بيكي ليه؟

بَعدت ايده عني و كلمته بصوت عالي - نفس اللي كنت عايز تعمله معايا بالعكس انا اللي عملته ميجيش حاجه من اللي كنت ناوي تعمله فيا.

- بس انا حبيتك ، انا بجد حبيتك انا لو كنت عايز اسمع كلام خالد ايه كان هيقعدني ده كله ما كان من بعدها علي طول جيت و اتقدمتلك ، انا ...

_انت استنيت لما انا كمان اتعلق بيك ف تبعد عني ، استنيت كل ده عشان...

' قاطع كلامي '

-انا كنت نسيت كلام خالد من وقتها ، انا كنت شايفك حاجه نضيفة اوي و حاولت من جوايا اني ابقي احسن عشان استاهلك ، وانتي كل ده بتلعبي بيا و بمشاعري ناحيتك ، طب و كلامك انتي كان ايه ؟ ازاي قدرتي تمثلي مشاعرك كل ده ؟ ازاي قدرتي تخدعيني!

_انا معملتش حاجه أقل من اللي كنت عايز تعملها معايا ، انت واحد مشاعرك رخيصة ، اوعي تكون مفكر اني مكنتش اعرف انك بتكلم كذا واحده و في نفس الفترة دي كلها اللي كنت تعرفني فيها و بتحاول تثبتلي بكل الطرق حبك ليا ، كنت بتخلص كلام من هنا تروح و تقابل بنات ف الكافتيريا و ف الكافيه اللي جمب الجامعة ، عرفت مين فينا اللي رخيص ، عرفت مين فينا عايز يتعالج ، انت بني آدم نرجسي عايز كل حاجه ليك بس و اول ما الحاجه دي تملكها تبقي كارت محروق عندك و تروح تشوف غيرها.

ضحكت وانا ببصله من فوق لتحت وهو كان واقف مش قادر يرد

_ بس عارف انا الحاجه الوحيده اللي معرفتش تملكها ولا عمرها هتكون بين ايدك و كفاية ان اسم موج هيفضل معلم في حياتك طول عمرك.

كان واقف مصدوم و مش قادر يتكلم اخدت نفس و ضحكت و اخدت اسراء و مشيت.

_عملتلي شاي و قعدنا ف البلكونة_

- انا لحد الآن مش قادرة استوعب اللي عملتيه ده! بجد ازاي قدرتي تكدبي كل ده !

_انا مكدبتش بالعكس انا عمري ما ارتحت له و جايز انا قولتلك مشاعره ناحيتي لاني كنت متغلبطة يا به ، مكنتش قادرة استوعب ان مشاعره دي تمثيل كنت عايزة حد يفوقني يقولي إنه لا فعلًا بيحبني صدمتي فيه لما سمعته هو و صاحبه مكنتش مفارقاني بجد و حلفت من يومها اني هربيه و بنفس طريقته.

-بس المفروض من اول يوم سمعتي فيه كده كنتي بعدتي عنه مكنتيش مشيتي معاه ف الكدب ده.

ضحكت _النوعيات دي لازم حد يسيب بصمة في حياته ب إنه اترفض احساسها بيبقي وحش اوي و بيبقي معلم و أنا كنت حابة ان البصمة دي تكون بتاعت العبدلله

-بتضحكي ؟ لا والله بتضحكي ! انتي عارفة عواقب اللي عملتيه ده ايه! فكرك هيثم هيسكت ؟

_يعمل اللي يعمله هو عارف كويس اوي انه ميقدرش يعمل حاجه اللي انا اعرفه عنه يخليه يخاف يتكلم.

-تعرفي ايه؟

ضحكت وانا برفع ايدي _لا دي اعراض وانا محبش اتكلم ف الأعراض

ضربتني ف كتفي - انتي مطلعتيش سلهة خالص يا به حاسة كاني اول مرة اعرفك.

_ اللي انا مريت بيه ف حياتي يخليني استحمل اي حاجه ف الدنيا إلا ان حد يجي عليا و ده كان أول عهد خدته علي نفسي اول ما جيت هنا.

- بس انتي قوية عندك شجاعه و قوة تحمل واحده غيرك كانت اول ما عرفت بهدلته لكن انتي عملتي اللي محدش قدر يعمله معاه.

_يستاهل ، يلا عشان نكمل مذاكرة و ننام
-خايفة من بكره بصراحه
ضحكت _متخافيش انا موجودة .

رحنا تاني يوم الجامعه و حضرت المحاضرات و جه وقت اني انزل لاتحاد الطلبة لأن محمد كان عايزني

دخلت لقيت 'هيثم' قاعد اول ما شافني بصلي بقرف و قام كان عايز يمشي ، (محمد) حاول يقعده بس هو رفض ، كل ده وانا كنت قعدت مكاني و كنت بتفرج محدش قدر يقعده و مشي ، كملنا كلامنا عادي و جيت امشي (محمد) سألني إذا كنت ضايقت "هيثم " بس أنكرت و قولتله اني انا نفسي مستغربة طريقته وانا من جوايا كنت هموت و اضحك.

تاني يوم جيت اروح الكافيه عشان اشتغل ، لقيتهم صفو حسابي من هناك حاولت اعرف بسبب ايه محدش رضي يقولي ، بس انا كنت متاكده إن هو ورا ده كله.

- طب و بعدين هتعملي ايه؟

_ مش عارفة يا اسراء ، الخطوة دي مكنتش عامله حسابها و الكافيه كان مرتبه حلو

- طب تيجي ننزل ندور ف الكافيهات اللي عند الجامعه و نشرب عصير و منها نتمشي.

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

26 Oct, 17:58


اسراء اتكلمت - خلاص يا مُوج روحي انا هجيب الباقي.

مشي ف مشيت وراه وقفنا برا

- مبترديش عليا ليه و سايباني ف التوهه دي من امبارح ليه؟

_عشان انا مكنتش عارفة اقول ايه ؟ وانا عملت ايه عشان اوصل الكلمه دي؟

- المشاعر مش بتحتاج معافرة دي مشاعري و مكنتش قادر اخبيها اكتر من كده!!

_طب وانا...

- طب وانتي لما غيرتي عليا لما كنت واقف مع واحده وهي سندت علي كتفي زعلتي ليه؟ عشان مشاعر غيرة مقدرتيش تخبيها!

_ قولتلك قبل كده مكنتش غيرة قد ما هي كانت نصيحه ليك انك تراعي ربنا ف كل حاجه بتعملها ده بحكم اننا صحاب!

-طب انا بحبك ، انا بحبك مش شايف صحاب دي انا اقسم بالله ما قادر اتحمل بُعدك عني ولا قادر اتحمل اني كل ده مش قادر اوصل عندك للمكانة اللي انتي واصلة ليها عندي مش قادر افتح مشاعرك ليا كل ده بيصعب عليا اوي نفسي ، مش هنكر انك غيرتيني انا اقسم بالله ما كان بيفرق معايا حد مكنتش في واحدة بتهز شعرة في راسي كانت حياتي كلها عك لحد ما عرفتك لحد ما لقيتك عرفتيني يعني ايه حرام من حلال ماليتي فراغ كبير ف حياتي مبقتش بشوفك صاحبتي بس بقيت أشوفك حبيبتي ، و حاجات كتير اوي حلوة يا مُوج ، كتير اوي بجد.

_مقدرة مشاعرك والله بس انا مش هقدر اقول...

- مش هتقدري علي ايه ، انتي ليه بتهربي وانا عارف انك بتحبيني ، ليه مش عايزة تقوليها!

_عشان انا محبش ادخل ف علاقة ملهاش مسمي بحبك ، طب و بعدين ؟ بعدها ايه مش فاهمه اي العلاقة الرسمية اللي بتربطني بيك؟

-انا مستعد اتقدملك ، مستعد اجيلك من بكره والله

_و انت لسه معيد جديد؟

-اهلي مستواهم حلو وانا معايا مش هخليكي محتاجه حاجه

_و بتعمل ده كله ليه؟

-عشان عايزك في الحلال حلال ربنا و شايف انك...

قاطعته ف الكلام و بصيتله من فوق لتحت بشماته وانا ببتسم

_ حلوة فكره الحلال!

يُتبع....

#لإنكِ_أنتِ
#نيرة_احمد

كومنتات كتير يا حلوين و سيبوا رأيكم لانه بيفرق معايا♥️♥️🫀

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

26 Oct, 17:58


-و مكروهة بسبب كده بس انا مبحبش حوار السلام ب الايد ده خالص عشان كده.

_ بس انا بحب فيكي كده و يكفي أن واحد بس يحب كده ، طب انا اعمل اي لو اتكررت تاني؟

-تبعد و تخلي فيه مسافة ده عشانك.

_هحاول اعمل كده ، شكرا انك دائمًا بتفكريني بالحرام و تبعديه عني من يوم ما عرفتك وانا بكتشف فيكي حاجات مخيبتش نظرتي ليكي.

-------------------------

- خدي دول
_ ايه ده ؟

- شنطة فيها مياه و عصير و حاجات مسكرة الجو حر و المراوح هنا ميتة و كمان جبتلك مروحة صغيرة كده بزرار كل شوية شغليها عشان متتخنقيش المادة دي صعبة.

ابتسمت_مش عارفة اقولك ايه بصراحه!

- متقوليش حاجه كفاية ابتسامتك ، يلا ربنا معاكي.

---------------------------

- انتي فين؟ عمال ادور عليكي ف الجامعه
_تعبانه شوية
-مالك؟
_عندي برد و معدتي تعباني شوية.
-طب اخدتي علاجك؟
_اه الحمد لله
-الف سلامه عليكي طب دفئ نفسك و اشربي سوايل.
-------------------------
- انا مش فاهم ايه كان موقفك معاه؟

_كان بيسالني علي حاجه ف المنهج انا من امتي بتأخر علي اي حد وانت عارف كده

- مش كافي برضو مينفعش انك تعملي كده و تقفي معاه.

_طب ما انا بقف معاك؟!
-انا غير اي حد انا عندك المفروض ابقي غير اي حد.

_ده ازاي ده ! و بعدين انا ببرلك ليه؟ و انت ازاي تتكلم كده معايا قدام الناس الصبح في الكلية؟

-انتي تخصيني عارفة يعني ايه؟
_انا مخصكش ف حاجه متنساش نفسك.
-منساش نفسي ؟!
_ اه انت معيدي مش ولي امري!
- و صحاب؟
_حتي لو صحاب ملكش انك تحكم علي تصرفاتي!

- طب متعمليش كده تاني يا مُوج ، لو سمحتي الموضوع ده ميتكررش قدامي.

_اسلوبك ده لو متعدلش معايا يبقي ملكش كلام تاني معايا.

قفلت الداتا و عملت الموبايل طيران لاني عارفة إنه مش هيبطل رن.

تاني يوم رحت الجامعه و كان متجنب الكلام معايا ك عقاب ليا و بيحاول بكل ما يقدر يبعد بنظره عني بس مكنش بيقدر

- ده مفكر ان الصمت العقابي اللي عامله عليكي بقاله ٣ ايام ده هيحوق فيكي ، ده ميعرفش أنه عمل فيكي معروف ده انتي ولية قادرة.

ضحكت_لا و كل ما عيني تيجي في عينه يدور وشه

-امال هيضحك يضيع الكاريزما؟
_علي رايك

- طب خلينا نتكلم جد ، نهاية الحوار ده ايه؟
_كل خير.

-ايوة يعني نهايته ايه متنسيش مبادئك وانتي بتصلي كمان ف متناقضيش نفسك.

_خالص والله انا بس في حاجه معلقاني ايه هي مش عارفة جايز أنه حنين و بحسه بجد بيحبني و جايز إنه عايز يتجوزني بس مش عارف لانه ظروفه متسمحش انت عارفة أنه متعين من سنيتن تلاتةو ..

- مطلعيش مبررات اللي غاوي بيمشي لحبيبه بلاد.
_معاكي حق انا قريب اوي هحط حدود للعلاقة دي.

- انتي يا حبيبتي ماشاء الله عليكي حاطه حدود بطريقة خنقاه بس هو فعلا لو بيفهم هيعرف ان الحدود دي طالعه من واحده متربية في بيت كله اصل ف يمسك فيكي ب ايده و سنانه.

_مش هجبره علي كده اكيد انا هسيبها تيجي منه هو.

-----------------------

قولت اروح عند كلية هندسة اقعد ف الجنينة بتاعتها بعيدا عن دوشة كُليتي و كمان عشان اخلص شوية حاجات ورايا قبل ما اروح الشغل

لقيته قعد قدامي و حط بوكيه ورد.

-انا اسف.
سبت القلم والورق و بصيتله

_علي ايه؟

-علي اني اتعصبت عليكي و زعقتلك مكنتش اقصد ازعلك و لا عمري اقدر علي كده.

اخدت نفس و بصيت الناحيه التانية و سكت

-لسه زعلانه؟
_اه
-طب حقك عليا اعمل ايه تاني و بعدين انا هونت عليكي متكلمنيش اربع ايام ده احنا بقالنا ٦ شهور قريبين من بعض مبقدرش افوت يوم من غير ما اكلمك انتي قدرتي تبعدي؟

_ عشان عمر ما حد زعق فيا كده ، حتي بابايا نفسه عمره ما زعقلي قدام حد زي ما انت عملت ثم انا مش فاهمه ليه؟ ليه تغير اصلًا و احنا مجرد صحاب مش اكتر!

-يعني انتي متعرفيش ؟
-لا هعرف منين انا!
_انتي عارفة أننا مش مجرد صحاب ولا انتي طالبة و انا معيد.
-مش فاهمه يعني تقصد ايه؟

اخد نفس و ابتسم وهو بيقول بهدوء _
'يعني بحبك'

قلبي دق بسرعه من الكلمة و نظرته وهو بيقولها اتلغبط و لميت حاجاتي و قمت بسرعه

كنت ف المواصلات سبت وشي و ايدي للهوا و بقيت ابتسم كل ما افتكر نظرته و الكلمه وهو بيقولها قلبي بقا يدق بسرعه مجرد ما برجع فلاش باك ، مكنتش عارفة احدد انا حاسة ب ايه بس مبسوطة ، خالص كمان.

خلصت شغل بعد يوم طويل و رجعت فتحت واتساب لقيته باعت مسدجات كتير مدخلتش عليهم قفلت و نمت بعد تفكير كتير اني ازاي هتصرف معاه بعد ما قالي كده! اكيد مش هقبل بعلاقة ملهاش مسمي و الاكيد كمان اني مش هطلب منه يجي يتقدملي بطريقة مباشرة أو غير مباشرة ، طب و الحل؟

تاني يوم كان اجازة نزلت السوبر ماركت اشتري حاجات للبيت انا و اسراء

- مُوج الحقي مين وراكي!
_مين
-هيثم و جاي علينا
_احيه ، يلهوي هعمل ايه عرف منين اني هنا ؟

-ازايكم يا بنات ازايك يا موج ازايك يا اسراء
اسراء ردت _ بخير الحمد لله
-دايما يارب ، مُوج كنت عايزك ثانية برا لو سمحتي

_احم بس انا مش فاضية هخلص...
- مش هعطلك عن حاجه دقايق بس

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

26 Oct, 17:58


" لأنكِ أنتِ "
" الحلقة الرابعة "

-احم تشربوا ايه؟
إتلفت و بصيت لها بصدمه _ مُوج ؟
ابتسمت وسكتت
بصيت ل خالد بتوتر و رجعت بصيت لها تاني - انتي .. انتي هنا من امتي؟

- من وقت ما سألت تشربوا ايه، اتفضلوا؟

خالد اتكلم بثبات لما لاقاني متوتر _ نشرب شاي.

- تمام.

- ايه يالا في ايه ما تمسك نفسك كده!
_ تفتكر سمعتنا؟

- ولو سمعتنا عادي ما تغور ف داهية! قدامك غيرها الف.

_ هي بالألف متقولش عليها كده

- هيثم اظبط نفسك كده اللي انت بتعمله ده مينفعش توترك ده حسسها ان فيه حاجه.

_مكنتش متوقع انها هنا دلوقتي كده.

شوية و جابت لنا الشاي

- احم..انتي عامله ايه يا موج و الشغل ؟
_كويس الحمد لله
- امال اي مخليكي هنا لدلوقتي؟
_عندي شيفت اضافي عشان عندنا حفلة.
- امم ربنا يعينك

خلصت يومي بعد شغل كتير لان كان عندنا حفلة خطوبة و الشيفت الزيادة ده هيزود المصاريف حبة معايا ، رجعت البيت كان مضلم

فتحت لمبة الصالة و قعدت اخد نفسي ببص جنبي لقيت تاب لميس.

تاني يوم عند كافتريا الجامعه جه وقف قدامي و انا كنت قاعده.

-مستنية حد؟
_اه اسراء جاية دلوقتي
ابتسم - احم شكلك حلو اوي النهاردة.
_ متشكرة.
- ممكن اقعد معاكي ؟
_ اكيد طبعًا
قعدت علي مسافه بعيد عنها - غريبة اول مرة متقاوحيش؟

ضحكت _ انا مش بقاوح والله كل اللي فيها اني بجتنب اي حاجه هتجبلي ضرر و تمسني ب شر.

- مُوج انتي منين؟
_الشرقية
- احسن ناس ، و باباكي بيشتغل ايه؟
_ ده ليه؟
- هتعرفي قريب

بصيتله بإستغراب و مكنتش فاهمه

_مش عايزة تجاوبي براحتك

اخدت ثواني علي ما جاوبت اخدت نفس - بابا شغال..حارس عمارة.

حسيته استغرب بان اوي اوي علي ملامحه سكت شوية و قام و قالي إنه هيكلمني ضروري بليل و طلب مني اشيل البلوك.

بليل ف الشقة في اوضة اسراء بعد المذاكرة قمنا قعدنا ف البلكونة واحنا بنشرب شاي.

- مكنتيش قولتي علي طول أن باباكي..
_متخيبيش نظرتي ليكي ، هو حارس العمارة ده عار يعني ولا ايه ..

-مقصدش والله ما اقصد حقك عليا
_مزعلتش انا بس زعلت من رد فعله هو
-جايز مكنش متوقع عادي
_يعني ايه و بعدين....

دخلت لميس علينا وهي متعصبة

-مين فيكم اللي كسر التاب بتاعي؟!
اسراء اتكلمت _ و احنا هنشوفه فين ده؟

- كان ف الصالة امبارح نسيته مفيش غيرك انتي يا حيوانة

سبت الشاي و قمت وقفت قدامها _ صبري عليكي طال خلي بالك ، تاب اي العرة ده اللي هكسره ليكي؟

-عرة ؟ انتي تطولي تشيله اصلا يا ح..

قربت منها وانا بضحك و مسكتها من شعرها بقوة _قولتلك اني صبري طال المرة الجاية هيبقي شعرك الحلو ده جنبك علي المخده.

سبتها تحت صراخ منها و تدخل اسراء

-انا هوريكي والله لوريكي يا مُوج وبكره تقولي لميس قالت.

مشيت وهي بتبرطم بالكلام و انا قعدت اكمل الشاي

اسراء اتكلمت بصدمه _ انتي يا به تعملي كده؟

-هي اللي جات علي سكتي وانا اللي بيجي عليا مبرحموش

_بس حرام التاب اتكسر

-لا ما انا مش بالقسوة دي ، انا كسرتلها الاسكرين بس عشان تبقي قرصة ودن لها.

خلصنا كلام و دخلت عشان أنام لقيت رسالة منه ، اه نسيت اقولكم اني شيلت البلوك..

-طمنيني عليكي
_بخير
-اخبار مذاكرتك ايه؟
_كويسة
- امم بتعملي ايه دلوقتي؟
_هنام
- ممكن تقعدي معايا شوية
_ليه؟
-حابب اتكلم معاكي
_اتفضل.
- انتي حياتك ماشية ازاي يعني بعيدًا عن الجامعه يعني؟

_الجامعه و شغلي و اهلي بس
-يعني ملكيش صحاب؟
_ليا اسراء و كذا حد من زمايلي
- اقصد ولاد يعني؟
_لا محبش و مبتقبلش الفكرة دي.
-ليه؟

_ اولًا حرام ، تاني حاجه مفيش علاقة بين ولد و بنت مبتنتهيش ب حُب سواء من الاتنين أو من طرف واحد هما بس بيضحكوا علي بعضهم ب كلمة صحاب.

-مش كله كده عندك انا مثلا حابب نكون صحاب بس مفيش اي نية من الكلام اللي قولتيه ده.

_انا بقولك مش متقبلة الفكرة مش مستنياك تقنعني؟

- وانا نفسي اقنعك بجد ، انا نفسي نكون صحاب انا مليش حد بثق فيه خالص و من يوم ما شوفتك و انا حاسس اني لقيت امان كده برغم قلة كلامنا بس مجرد الكلام معاكي لوحده بيطمن و بحس فيكي أهل للثقة كده.

_اممم بس ماشاء الله انت ليك أصحاب كتير سواء ف الجامعه او برا؟

-مرتاحتش لاي حد زي ما ارتاحتلك انتي بجد.
_متشكرة
-موافقة؟
_مش عارفة بصراحه بس مش حابة كده.
- هخليكي تحبيها.
بعت ايمو بيضحك_مش مستنية بصراحه.

و الحقيقة انه مكدبش خالص لما قال كده
جدعان يخرابي علي تعامله معايا قدام اتحاد الطلبة ولا بيني و بينه ملاك متحرك بجد!

- احنا ف الاول هناخد فكرة مُوج ده اساس

كان بيتكلم وهو بيبصلي غمزلي و ضحك

ضحكت و دورت وشي_ هيوديني في داهية انا عارفة.
------------------
- خلصتي الشيتات؟
_مش كلهم
-هتكبهم ليكي انا.
----------------------

-مينفعش تبقي واقفة حاطه أيدها علي كتفك
_بتغيري يا بطة ؟

-خالص والله ، انا بكلمك ف الحرام

" لأن يطعن في رأس أحدكم بمخيط من حديد خير له من أن يمس امرأة لا تحل له"

_عشان كده مبتسلميش علي رجالة؟

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

26 Oct, 17:58


_ دي ولية قادرة يالا.
- مش بقولك
_طب جربت تدخلها ف سكة الحلال ؟

-مجربتش بس مش ناوي علي خطوبة انا دلوقتي

_هو انا بقولك أخطب انت عبيط

غمزلي - انت تجرب بس جايز تجيب نتيجه

- مش عارف بس ممكن السكة دي تجيب معاها؟
_ دي تجيبها هي شخصيا
- يبقي تمام ندخل في سكة الحلال

_احم تشربوا حاجه؟
- موج!!!

يتبع.....

#لإنك_انتِ
#نيرة_أحمد

كومنتات كتير و انزل الحلقة الرابعه بكره كده كده هي جاهزة بس عايزة الاقي تفاعل مش اكتر♥️🫀

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

26 Oct, 17:58


انفعلت من طريقته و خصوصا انه بيتكلم وهو بيضحك و بيبص بنظرة مش تمام

- انا مسمحلكش تتكلم بالطريقة دي معايا ايًا كنت مين و لو سمحت ياريت ميبقاش فيه بينا كلام تاني.

_ طب استني انا اسف مقصدش.

سبته و مشيت

مرضتش احكي لإسراء لما روحت ده لاني كنت تعبانه جامد و البرد زاد عليا بليل

و بالفعل حصل و تعبت بليل جامد اسراء اخدتني و نزلنا الصيدلية اخدت حقنة و جبت أدوية

مقدرتش اروح الجامعه ٣ ايام و دول كانوا كتير لان فيه حاجات ببقي لازم احضرها و مضيعش ولا محاضرة بس اسراء كتر خيرها كانت بتسجلي كل حاجه.

- شبعتي ؟
_الحمد لله يا حبيبتي تسلم ايدك الاكل كان زي العسل.

- بالف هنا شدي حيلك كده الجامعه وحشة اوي من غيرك.

_هنزل كمان يومين ان شاء الله لاني مش قادرة فعلا

-احم عارفة مين سألني عليكي؟
_مين؟
ابتسمت - هيثم.
_ ماله ده كمان
- كان متوتر اوي و هو بيسالني و حسيته زعل جامد لما عرف انك تعبانه.

_مكنتيش قولتيله حاجه.
-خلاني قاعده ف الجنينة و جه و سألني و قالي سلميلي عليها.

_ماشي قومي يلا عشان عايزة انام مش قادرة.
- اوكيه اتدفي كويس.

تاني يوم علي الساعه ١٢ الضهر لقيت الباب بيخبط

اتخضيت لاني الوقت ده لميس و اسراء ف الجامعه والاتنين معاهم مفاتيح.

- مين؟
_ مندوب يا فندم

فتحت الباب نص فاتحه و انا بكلمه بحرص شديد

- اتفضل.
_الورد ده لحضرتك ياريت تمضي انك استلمتيه
- ليا انا ؟
_ اه اتفضلي

اخدته منه ومضيت

- والشنطه دي كمان عشانك
_ طب مين اللي بعته؟
-معرفش والله.

اخدته وقفلت الباب شميت في الورد كانت ريحته حلوة و شكله خطير ، فتحت الشنطة التانية كانت فيها علاج و شوكلاتات كتير ، اتبسطت بس متوقعتش مين يكون بعتهم قطع تفكيري رنة موبايلي من رقم غريب بس مألوف ليا.

-الو؟
_الورد عجبك؟
-انت!!

_انا اسف مكنتش اقصد آخر مرة ازعلك صدقيني انتي متعرفيش انتي عندي ايه و انا كنت بتكلم بعفوية شوية مش اكتر.

-متشكرة لذوقك بس انا مش فاهمه الهدية دي ايه مناسبتها ؟

_ اعتذار عن غلطي و كمان عشان عرفت انك تعبانه ف قولت دي حاجه بسيطه و ياريت مترفضيش الرسول قبل الهديه.

-متشكرة لذوقك مش عارفة اقولك ايه بصراحه

_كفاية اني فرحتك ، العلاج هتلاقي كل حاجه مكتوب وقتها و ده اقوي علاج عشان ترجعيلنا تاني.

ابتسمت -شكرًا مرة تانية.

- يلهوي شكل الورد خطير خطير ، الولا ده شكله واقع بجد.

_مكنتش عايزة اقبلهم بصراحه بس نبرة صوته خلتني مرفضش كأنه كان بيترجاني كده.

ضحكت وهي بتضربني في كتفي بخفة - مش بقولك واقع من الدور الستاشر.

_بس انا مش حابة كده مش عايزة ادخل ف السكه دي

- مش عايزة تدخلي ف السكه دي و لا قلبك بدأ يميل في خايفة تدخلي التجربة دي؟

_مش عارفة صدقيني.

بعدها بيومين نزلت الجامعه و مش قادرة اقولكم انا حسيت اني رجعت اتنفس لما شوفت الجامعه و دخلتها روحي هنا بجد.

الكل كان مبسوط بيا و ناس كتير جت و سلموا عليا منهم ناس معرفهاش اصلًا.

رحت في استراحه جنب الكافتيريا كنت بتهرب اني اشوفه

بس للاسف محاولة فاشلة

قعد جنبي بس في حته بعيده خالص

- حمدالله علي السلامه فرحت اوي اني شوفتك
ابتسمت و كنت متوترة _الله يسلمك.
- الورد عجبك؟
_ اه كان جميل

كنت كل ما احاول ابص عليه الاقيه بيبص بفرحه كبيرة كأني مثلا كنت غائبة بقالي سنة

-كنت سمعت انك بتدوري علي شغل؟
_اه بقالي فترة.

- طب انا عندي شغل هو مش قد مقامك بس هيناسب الجامعه والمذاكرة

_طب كويس فين؟

- في كافيه جنب الجامعه هتاخدي شيفت من بعد الجامعه لحد الساعه٧ و مرتبه كويس جدًا يناسبك؟

_ حلو جدا بس هما هيوافقوا خصوصا اني ف جامعه وكده؟

- هما يطولوا

ضحكت و خبيت وشي الناحيه التانية

_ ايوة كده يا شيخه خلي الشمس تطلع.

و قد كان رحت الشغل و الحقيقة انه كان متعب حبتين لكن كنت مرتاحه وانا حاسة اني شايلة نفسي و بشيل مع بابا حبة.

كنت قاعد مع خالد صاحبي في الكافيه اللي هي شغالة فيه و انا عارف انها مش موجودة ف الوقت ده ، كنت محتار و التفكير هياكل دماغي

- شاغلاني عارف حاسس اني اول مرة اتعامل مع بنات عقلية غير كل اللي شوفتهم.

_ ده مين اللي خلت هيثم كده اكيد جبروت

- هي شخصيتها قوية بصراحه بس عارف مش دبش ولا مدب بتعرف تحرجك وهي مبتسمه كده و بأدب يعني تتقبل منها الاحراج عادي و تقولها قولي كده تاني ، غير أنها مَرنة في التعامل بتعرف تقول لا و مبتتسرعش كده ف الرد عارف الشخصية الكاريزما هي دي برغم سنها الصغير ده.

ضحك_ يسلام؟ وهي حلوة بقا علي كده؟

- قمر عيونها مرسومة كده مش ميكب ولا حاجه لا رموش و عيون و نمش و مظبوطة كده مع أن لبسها محتشم بس انا اكتر حاجه شداني ليها شخصيتها.

_ طب جربت تجاريها تعمل الحوارات اللي بتعملها معاهم دي ؟

- عملت كل حاجه ممكن تتعمل توقع قلبها لكن لا بتشكرني كده برقة و خلاص اخر مرة عملتي بلوك و الحاجه الوحيده اللي متعمليش فيها بلوك هي رقمي ف الاتصال بس.

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

26 Oct, 17:58


-الانسان مش بهدومه ولا ماركتها الانسان بنضافة قلبه وانتي قلبك مريض يا لميس ، عمومًا البلوزة دي هيبقي مكانها حاجه هتضايقك اوي متقلقيش.

ضحكت بإستهزاء و قامت دخلت أوضتها.

اسراء دخلتلي اوضتي و قعدت جنبي

-متزعليش البسي اي واحدة من عندي

_انا كنت جايباها عشان الفاينل بكره وقولت البس حاجه جديدة بدل اللي اتحفظت بيهم دول و حوشت تمنها بالعافية من مصروفي.

- البسي من عندي ما انا لبسي هو لبسك

_كتر خيرك يا حبيبتي بس انتي عارفة اني مبحبش البس مكان حد.

- طب مش عايزاكي تزعلي.

_انا زعلانه بس وحياة ابويا قصاد زعلي ده لاوريها.

رحت تاني يوم الفاينل و بدأت اقرأ اذكار بصيت لقيته هو ! هو اللي هيراقب عليا ؟ احيه

-ورقتك
قدمها وهو بيضحك
يجدعان عيل عبيط والله و هيشبهني.

الجو كان حر بطريقة بشعه و المروحة مش جاية عليا بقيت كل شوية اكتب و اهوي بالورقة علي وشي

شوية و لقيته جايبلي مناديل و مياه ولاني كنت في اخر اللجنه حاطهم جنبي بحذر كده عشان محدش ياخد باله

معرفش ليه عملت كده بس لقيتني ببتسمله! و بشكره

موقف لطيف منه و الحقيقة اني كنت عطشانه جامد .

خلصت الفاينل و كانت اجازة نص السنة اسبوعين ، روحت البلد اهلي كانوا وحشني اوي اوي قولت اقعد اسبوع.

قعدت مع ماما و بدأت احكيلها كل الحاجات الحلوة اللي بشوفها هناك واني ببعد عني اي حاجه وحشه و تضرني ، ماما كانت مبسوطة اوي بكلامي كان باين علي ملامحها بقت كل شوية تبوسني و هي بتسرح ليا شعري مرضتش احكي عن اي حاجه وحشه زي لميس و غيرها.

بابا كان بيصعب عليا اكتر لاني بقا بياخد شغل زيادة و يعتبر مقعدش معايا و ده خلاني أقرر اني اول ما أنزل القاهرة هدور ع شغل بجانب دراستي حتي اتكفل بنفسي كفاية عليه اخواتي بس مقولتش له عشان ميحلفش عليا و يزعل.

كان باقي يومين علي النتيجه وانا واهلي مستنيتها كالعادة بقلق

-مبروك نجاحك يا مُوج

كانت مسدج من رقم مش متسجل ببص علي الصورة لقيته هو ' هيثم '

_عرفت ازاي؟
-جبتها ليكي من الكنترول
ابتسمت وانا بكتب _ شكرا لذوقك الله يبارك فيك

قمت بسرعه بلغت ماما و بابا و كانوا مبسوطين و ماما قعدت تزغرط.

قعدت معاهم شوية و رجعت اوضتي عشان انام لقيت مسدج تانية منه

-مفيش شكر بينا انتي تستحقيها
_مش عارفة اقولك اي متشكرة.

-متقوليش حاجه ، انتي كويسة طمنيني عليكي
_بخير الحمد لله
-وانا كمان كويس الحمد لله بما انك مسالتيش

_مقصدش بس انا معرفش بصراحه انت جبت رقمي منين ف مستغربة مش اكتر

-انتي ناسية اني ف جروب الدفعه و غير كده ماشاء الله انتي اكتر واحده متفاعله عليه بمساعدتك لزمايلك

_ اه صح
-انتي منين يا مُوج كلميني عنك شوية

_ انا مقدرة ذوقك بس بصراحه انا مش حابة كده.
- الِ هو ايه؟
_كلامنا يعني
- بس انا حابب فعلا اتعرف عليكي انتي مش ملاحظة انك لافتة انتباهي

_ انا مش ملاحظة حاجه غير انك معيدي وانا طالبة و كلامنا غلط و لولا انك المعيد بتاعي كنت هيبقي ليا تصرف تاني

لقيته باعت ايمو بيضحك - زي ايه مثلًا ؟

بتضحك ؟ طب حلو احلي بلوك عليك يا غالي.

خلصت الاسبوعين الإجازة و رجعت القاهرة تاني و قابلت اسراء

خلصنا اكل و قعدنا نحكي مع بعض و حكيت لها علي اللي عملته مع هيثم

- يخربيت جبروتك يا شيخه

_ لا و يقولي ايه لافته انتباهي كان نفسي أقوله والله ؟ وحياة امك ؟ مفكر نفسه محور الكون يا به.

-له حق معيد و طول و هيبة و وسيم و ...
_لأمه مش ليا
ضحكت- طب يلا علي المحاضرة يا ام لسانين

مر شهرين كنت فيهم بحاول علي قد ما اقدر ادور علي شغل فيه و فعليًا لقيت شغل كتير بس مش مناسب اوقات مذاكرتي و الجامعة ، في خلال الفترة دي هيثم كان بيبصلي بنظرات بحسه عايز يقوم يخبط راسي ف الحيطه و كذا مرة يحاول يوقفني يتكلم معايا بس كنت بتهرب منه ، مكدبش عليكم عجبني اوي أنه مهتم و احساس جديد عليا أن حد بيحاول بكل اللي يقدر عليه عشان بس ابصله مش اتكلم معاه.

كان التيم بتاع اتحاد الطلبة متجمعين منهم كان هو معانا

محمد سأله:-

- ايه رأيك يا هيثم في الأفكار بتاعت الترم ده ؟

_افكاركم كلها حلوة بس فكره مُوج عجبتنني اكتر حسيتها فيها فكره حلوة كده.

اتصدمت من رده بصراحه ده لاني حرفيا كنت متجاهله ردوده و انفعالاته.

محمد رد- مُوج أفكارها علي طول مميزة و بتفكر كذا مرة قبل ما تعمل الحاجه بحييها علي ضميرها.

ابتسمت_تسلم لذوق حضرتك والله.

مش عايزة اقولكم الشرار كان بيطلع من هيثم ازاي الناحيه التانية اني رديت علي محمد وهو لا.

خلصنا كلام و الكل طلع كنت أنا لسه بخلص شوية حاجات وهو فضل قاعد ممشيش.

-احم خبارك ايه ؟
_بخير الحمد لله
- ينفع اللي عملتيه ده؟
_عملت ايه؟
-البلوك ولا نسيتي دي طريقة تفاهم؟

حطيت الورق و قعدت علي الكرسي قدامه

-هو الي انا مش فهماه حضرتك عايز ايه؟
_عايزاك.
اتفاجئت من رده - وانا مليش ف الجو ده خالص.
_ هو انا بقولك عايزاك ف الحرام لامؤاخذة ؟

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

26 Oct, 17:58


" لأنكِ أنتِ "
"الحلقة التالتة "

-قصدك هيثم؟
_انتي تعرفيه؟
- اكيد ده معيد تبع دكتور عبدالله
ضحكت وهي بتضربني ف كتفي _ امم بس شكله واقع.

ضحكت واتلفت بصيتله لقيته لسه بيبص عليا رجعت بصيت لها تاني وانا باخد نفس براحه

- بس انا مش جايه هنا عشان كده انا عايزة ادي كل مرحلة وقتها و المرحلة دي وقتها دراسة ، دراسة و بس.

_كلامك مظبوط بس برضو احنا معانا بنات كتير متجوزين عادي و عايشين عادي المرحلتين!

-ظروفي انا مختلفة عن اي ظروف بابا محتاج مني احس بيه وهو مش شايفني حاليا غير ف أبلة مُوج بس.

ابتسمت وهي بتطبطب علي كتفي _تعرفي علاقتك ب باباكي و احساسك و حبك ليه خلاني احسن كتير من علاقتي ب بابا و كل يوم بتعلم منك حاجة.

- ربنا يديم الود و يحفظلك باباكي من كل شر

_ اللهم امين ، بقولك ايه يلا نقوم لميس الشرار بيخرج من عينها.

ضحكت وانا ببص علي لميس - عجبني شكلها كده بس للاسف هضطر اقوم ورايا محاضرة.

مر اسبوع

-ما تيجي نروح نسلم سوا الشيت بتاع دكتور عبدالله

_انا سلمته امبارح
- طب تعالي معايا وخلاص
ضحكت _ انتي خايفة ولا ايه يا مُوج مش هياكلك متخافيش

-مش خايفة منه انتي عبيطه ، انا بقول عشان نمشي سوا انا و انتي.

_ لا روحي انتي وانا هستناكي ف الكافتيريا.
ضربتها ف كتفها - ماشي يا اسراء افتكريها

مشيت وهي بتضحك

رحت مكتب المعيدين لقيته هو لوحده اللي بيتسلم الشيتات و فيه بنات كتير بياخد منهم

وقفت لحد ما خلصوا و علي الحظ الاسود كنت انا اخر واحده

- استني لحظة
_نعم؟

قام وقف و جه قدامي

يستار يارب اي الطول ده!

اتكلم وهو بيضحك - ايه يا عم مالك براحه شوية انا لسه...
_عم!

سيبته و مشيت قبل ما يكمل كلامه

- الحقي ده جه برضو وراكي الكرامه بتستغيث.

ضحكت علي طريقتها _ خليه يجي والله هبهدله.

- لا هو هيفضل يبص من بعيد متقلقيش مغلطش لما قال عم ده اسلوب ده!

_ اتكتمي يلا عشان جعانه يدوب نروح و نلحق نذاكر.

مر اسبوع و اتنين وانا بذاكر و بحضر مع اتحاد الطلبة و شوية شوية بقيت اتعرف لاني بساعد الطلبة علي جروب الدفعه لو حد احتاج شرح و مببخلش بمعلومة.

- امال محمد فين؟
_اللي هيجي مكانه النهاردة هيثم
-مين؟

_اي مش عاجبك؟

بصيت لقيته ورايا بصيتله و مردتش عليه

بدأنا نتكلم ف مشروع هنعمله و نتفاعل مع بعض

كنت كل ما اتوتر من نظراته احاول امسك نفسي و كنت بنجح في كده.

-بس انا معارض في الفكرة دي بصراحه؟
ردت سمر _ ايه وجهه نظرك يا هيثم؟
-معارض مش عجباني.

بصيتله بتناحه- اظن احنا مش متجمعين هنا عشان نجمع افكار تعجب حضرتك؟

انفعل_ واظن برضو انك متنسيش انك بتتكلمي مع معيدك.

- مش ناسية حاجه زي دي بس انا الفكرة دي متفقين انا و استاذ محمد عليها ف مش لسه بنتفق يعني!

قام وقف و كان ماشي _لما محمد يجي انا ليا كلام معاه.

سمر اتكلمت_ اي اسلوبك ده يا مُوج ؟ هو انتي متعرفيش هيثم؟

-لا عارفاه بس الفكرة دي بالاخص متفقين عليها انا و محمد هو ايه دخله؟

_سيبك من الأفكار لو حطك ف دماغه متعرفيش ممكن يعمل ايه وانتي اول سنة جبتي امتياز مش عايزاكي تتضري.

خلصنا كلام انا و اسراء

- طب ما كلامها صح ،انتي ناسية انه فعلا ممكن يأذيكي.

_ و الحل؟
- تت...تعتذريله

خبت وشها ف المخدة وهي بتضحك

ضربتها ف كتفها _ اتجنيتي صح؟

- بتكلم جد مفيش حل غير ده خلي بالك ، و بعدين افتكري انك اي خطوة هنا محسوبة و ده معيدك مش عيل بيعاكسك.

رحت تاني يوم المكتب و رجل بتخطي و رجل لا

خبطت علي المكتب و دخلت

-احم مساء الخير
_مساء النور
-بعتذر عن امبارح انا مكنتش اقصد اني..

رد بسرعة فاجئني بصراحه

_اعتذارك مقبول بس بشرط

اخدت نفس

- ايه هو؟
_تشربي معايا قهوة.
ضحكت - بس انا مبحبش القهوة!
ابتسم _خلاص نسكافيه انا عايزة اخد رايك ف حاجه.

- ايه هي؟
_اقعدي بس الاول و هطلب نسكافيه ولما يجي هقولك

قعدت وهو جه قعد قدامي و طلب لنا نسكافيه

اخدت رشفة وهو كان قاعد متنح ليا بس

_اتفضل؟
-انتي اسلوبك حاد معايا ليه؟

حطيت النسكافيه قدامي و بصيتله

_هي دي الحاجه اللي مقعدني عشانها؟
- مش شايفه انها حاجه مهمه؟

_ده لأن اسلوبي مش حاد ولا حاجه انا اسلوبي امبارح بس كان انفعالي شوية و ده اللي خلاني اجي اعتذر النهاردة.

فضل باصص ليا وساكت نظراته احرجتني بصراحه

قمت وقفت -شكرًا علي النسكافيه عن اذنك.

- انا كنت غاسلة البلوزة دي وناشرها قبل ما انزل مين حط عليها كلور وهي علي الحبل بوظها كده ؟

_انتي مجنونة انتي تكلميني انا ليه؟ و بلوزة اي المعفنة دي الِ ابوظها ليكي؟

-مفيش حد يعمل الحركات الزبالة دي غيرك يا لميس ، عشان البلوزة جديدة صح ؟

ضحكت ب استهزاء _ ليه ماركتها ايه؟ ادخلي شوفي هدومي وانتي تعرفي يعني ايه هدوم بدل هلاهيلك اللي جاية تقوليلي اني بوظتها.

بصيت لها من فوق لتحت بإستهزاء

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

26 Oct, 17:57


عدي يوم و اتنين لحد ما وصلنا اسبوع و الاسبوع عدي لأربع شهور! جايز من الروتين بتاع الايام كانت الحياة كالتالي بقوم اروح الجامعه و ارجع أروقة اوضتي و اكلم اهلي في الموبايل و اتغدي انا و اسراء و بعدها نقعد نتكلم شوية و اخلص مذاكرتي انا وهي و انام و البنت التالتة اللي معانا كانت بعيده عننا و اسلوبها متعجرف و لبسها مش كويس غير كده مكنتش بتحضر هي يدوب تخرج مع اصحابها او هما ييجولها يقعدوا معاها و يشغلوا اغاني كانت عكسنا ف كل حاجه بالمناسبة اسمها "لميس"

-بتتكلمي جد يا مُوج؟ جالك انجليزي و نجحتي يعني هتبقي ابلة انجليزي ؟

_اه يا حبيبي الحمد لله و هشرفك بتقدير حلو أن شاء الله احنا لسه نص السنة آخر السنة هجبلك امتياز.

- يا حبيبتي يا بنتي ربنا يسعدك و ينجحك
_بوجودك معايا يا بابا امال ماما فين؟
-بتنضف شقة مدام هناء

زعلت لما ملقتهاش جنبه _ طب قولها يا بابا اني نجحت فرحها وانا هستناها تكلمني

- عنيا يا حبيبتي ، مش ناقصك حاجه الفلوس اللي ببعتها بتكفيكي؟

اخدت نفس لأني مبحبش اكدب - اه يا حبيبي الحمد لله
_ربنا يباركلك و ينجحك هقفل عشان ورايا مشاوير للعمارة دلوقتي عايزة حاجه
-سلامتك يا حبيبي ربنا يعينك.

خلصت كلام و اسراء كانت جنبي

-بتكدبي ليه؟
_في مواقف لازم تكدبي عشان متجرحيش الِ قدامك خصوصا لو الِ هيتجرح ده من أهلك و كمان لو عامل كل الِ في وسعه عشانك

طبطبت علي كتفي - كل يوم بحبك عن الاول و بحترمك.

_ربنا يعلم انا بحبك قد ايه و أن الأيام البسيطة دي خلتك عندي كأننا بقالنا سنين صحاب.

- حبيبتي ربنا يديم المودة، يلا عشان نصلي و نبدأ مذاكرة.

قمت علي صوت عالي و خناق بين مُوج و لميس

- في ايه يا مُوج حصل ايه؟
اتكلمت بإنفعال _ كذا مرة اقولها متبهدلش الصالة تاكل و تسيب مكانها و كوبايات الشاي و القهوة مرمية ف كل حته مرة و اتنين أشيل وراها هي لسه مش طفلة يعني.

لميس ردت ببرود و بتحاول تستفزها - وانا بقولك انتي مالك ملكيش دعوة ، اعمل اللي يريحني.

_اللي يريحك ده في بيتكم ، احنا هنا مشتركين ف كل حاجه و اظن النضافة من الإيمان ولا احنا نهتم بنضافة شكلنا و اي حاجه تانية مش مهم؟

ردت اسراء و هي بتبعدهم عن بعض و بصت ل مُوج - خلاص يا مُوج عيب الكلام ده وانتي يا لميس خلاص كل واحد يشيل مكانه.

قربت لميس علي مُوج و زقتها ب أيدها - احترمي نفسك وانتي بتتكلمي معايا مبقاش الا الفلاحين كمان اللي هيعدلوا عليا و يقوليلي اعمل ايه و اهتم ب ايه.

_الفلاحين دول علي الاقل انضف منك وانا هعمل نفسي ماخدتش بالي من زقتك دي لمصلحتك ، وانا بقا ليا كلام مع صاحب البيت يا تتعدلي يا تشوفي حته تانية تلم زبالتك

سبتها و دخلت اوضتي وهي بتبرطم و ترمي كلام مش كويس بس انا عارفة هعلمها الادب ازاي.

اسراء بعدها بشوية خبطت عليا و دخلت قعدت تلطف بالكلام معايا.

عدي اسبوع

كنا ف الجامعه و قابلت لميس ف جنينة الكلية كنت قاعده مستنية اسراء عدت هي و أصحابها و قعدوا يبصولي بصات مش كويسة و يضحكوا بصوت عالي.

جت اسراء و قعدت جنبي وهي بتضحك

- معلش تلاقي كلام الحج ابراهيم مضايقها
_ اه ما هو ظبطها وقالي أنها اعتذرت و قالت مش هتعمل كده تاني.

- طيب يبقي طنشيها هي و أصحابها التافهين دول

_ انا مش شايفهم اصلا بدليل أنهم قاعدين ع الحال ده بقالهم ساعه و ببصلهم كمان عيني ف عينهم النوعيات دي مش عايزة حد بيتكسف.

- معاكي حق ، المهم مبروك يا عم علي انك اشتركتي ف اتحاد الطلبة.

_الله يبارك فيكي يا روح قلبي

-تستاهليها بصراحه كفاية مساعدتك الدفعه كانك بقالك سنين هنا مش سنة واحده

_قصاد المساعده دي ربنا بيقف جنبي كتير و بيساعدني
- عايزة اقولك ع حاجه
_ ها ؟

-فيه واحد وراكي بس متبصيش بقاله كذا يوم بيجي يقف هنا و احنا قاعدين و يبص عليكي كتير

_فين ده ؟
-يا تخلف بقولك متبصيييش
_ايوة مين فيهم و مش هبص
-اللي لابس بيبي بلو و ساند ع العربية

هبص كاني ببص عادي و انتي كملي كلامك

جيت ابص اتصدمت
رجعت بصيت لها تاني _ قصدك هيثم؟؟!
-انتي تعرفيه!!!

#لإنكِ_أنتِ

#نيرة_احمد

كومنتات كتير بقا و انزلكم بكره الحلقة التالتة♥️🤌

"قصص و اسكريبتات الكاتبة نيرة احمد 💙"

26 Oct, 17:57


" لإنكِ أنتِ "
"الحلقة التانية"

حسيت اني اتخضيت من خبطه الباب ..
رحت فتحته نص فاتحه وانا ببص من وراه لقيتها بنت معاها شنط.

- أنتِ مُوج؟
_اه.
ابتسمت - انا اسراء الِ هسكن معاكي هنا
فتحت الباب وانا ببتسم _ اتفضلي مكانك

بدأت تدخل حاجاتها و كنت بساعدها
دخلت فضلت تتفرج علي الأوض وانا كنت واقفة ف الطُرقة

بدأت اتكلم انا ..

- امال فين مفتاحك؟
_ الحج ابراهيم قالي أن مفيش غير نسخه واحده اللي هي معاكي.

- تمام ابقي خديه اعملي نسخه.
_تمام ، هي الاوضة دي مقفولة ليه؟
-مش عارفة بس اكيد بتاعت البنت التالتة

بدأت كل واحده فينا تنضف اوضتها وانا كنت علي المغرب مخلصة كل حاجه تطبيق هدومي و سريري و كل حاجه ف اوضتي حسيت اني جوعت ف قمت اسخن الاكل اللي ماما جابته ليا ف قولت احاول اتخطي حتة الخوف من اني لوحدي هنا و ادخلها ..

فتحت وكانت لابسة إسدال
ابتسمت- تقبل اللَّه
_منا و منكم يا حبيبتي
- عملت غدا ليا انا وانتي اكيد جعانة
ضحكت _تسلمي والله ليه كلفتي نفسك

- مفيش تكلفة ولا حاجه
دخلت اوضتها كانت ريحتها حلوة و هادية حطيت الاكل و بدأنا ناكل سوا

- انتي منين يا مُوج ؟
_من الشرقية وانتي ؟
-من المنصورة
_ياه بعيده اوي
- حصل

ضحكت ف ضحكت معاها
اكلت بسرعه و شكرتني علي الاكل وقتها اتكسفت لاني بعد الاكل كان لازم امشي عشان اسيبها ع راحتها انا برضو معرفهاش بس برضو كنت خايفة انام لوحدي..

كنت خارجه من اوضتها وقتها باب الشقة خبط انا وهي بصينا لبعض و هي قامت عشان تفتح وانا دخلت المطبخ ادخل الاطباق

طلعت لقيت بنت واقفة و معاها شنط بس كان لبسها شوية ضيق لا مش شوية بصراحه لبسها يدوب داخل فيها اساسًا ..بصت ليا من فوق لتحت و دخلت اوضتها متكلمتش.

كل واحده فينا دخلت اوضتها في صمت

داخلين علي الفجر وانا مشغلة كل النور اللي ف الاوضة و كل شوية اتقلب علي السرير و اقوم ابص ع الجامعه و ابص علي الطقم بتاع الصبح و الشنطه و الجزمة و اضحك و مرة اخاف من اني لوحدي و مرة تانية احس اني اهلي وحشوني مع اني طول اليوم بكلم ماما ، مش عارفة انام لحد ما الفجر اذن

قمت صليت و قعدت شوية اقرأ قران و لما جت الساعه ٨ لبست و حطيت شوية ميكب خفيف من اللي ادته ليا بطه

وقفت شوية قدام المراية كان شكلي حلو اوي اللبس كان جميل عليا جايز لانه جديد؟ ولا انا فرحانه بزيادة ف احلويت اكتر؟

جيت انزل بس افتكرت ان مفيش غير مفتاح واحد معايا خبط علي كل واحده
اسراء كانت لابسة و مستعدة و خبط علي البنت التانية لقيتها فتحت وهي متعصبة

- بتخبطي ليه دلوقتي مش فهماكي انا؟
اتخضيت من أسلوبها _عشان المفتاح انا نازلة..
-ماشي وانا مش نازلة
_ بس احنا اول يوم النهاردة

لقيتها قفلت الباب في وشي..
اه يا خنزير.ة

اتضايقت من اسلوبها و رد فعلها القذر ده ، رحت عند الباب لقيت اسراء واقفة مستنايني ننزل سوا و الحقيقة اني فرحت برغم الموقف اللي حصل ده..

دخلنا الجامعه بورقة الترشيح و بقينا انا وهي نسأل علي مكان جامعتنا و المدرجات وكده شكل الجامعه كان جميل كنت حاسة اني ماسكه الحلم ف ايدي ف كل خطوة بمشيها احساس جميل ربنا يكتبه علي كل الِ بيسعي.

دخلنا المدرج و قعدنا شوية و بعدها نزلنا نتمشي ف الجامعه..

طول ما انا ماشية بشوف الولاد و البنات مع بعضهم عادي و بيهزروا بالأيد كمان ، البنات بشعرها و شكلهم جميل ، حسيت اني لبسي مش اوي جنبهم بس لما بصيت لاسراء لقيت لبسها محتشم و جميل و ده طمني بصراحه اني هلاقي كتير زيي و زيها.

- مالك بتضحكي كده ليه؟
_باين عليا؟
ضحكت - لا خالص انتي كل ما بتبصي علي حاجه بتضحكي ليه؟
_ مبسوطة اوي متتخيليش انا تعبت ازاي عشان اجي هنا.

- كلنا ذاكرنا الاهم تركزي ف اللي جاي يا مُوج
_ان شاء الله ، هو احنا هنعمل ايه دلوقتي؟

- بيقولوا نيجي بكره عشان نقدم علي القسم اللي هندخله ، ناوية علي ايه ؟

_ انجليزي
-بصرة
_بجد ياريتك تكوني معايا انا حبيتك اوي و ارتاحتلك.
- وانا كمان ارتاحتلك ، بس ده اللي هيحدده التنسيق هنا بيختاروا بالمجموع بتاع المواد.

_ الحمد لله انا مجموعي حلو جدا في كله ف واثقة اني هدخل انجليزي ..

-إن شاء الله تجبيه و نبقي سوا
_انا جوعت ..
ضحكت - وانا كمان بصراحه
_طب تيجي نسأل فين المطعم أو الكانتين اللي هنا.

ضحكت - كانتين ايييه ، اسمها كافتريا انسي المصطلحات دي هنا

_وانتي عرفتي اسمها منين؟
-كنت بروح مع اختي لما كانت ف الجامعه ف عارفة شوية حاجات.
_ اشطا فين الكافتيريا دي؟
-هنسال.

روحنا البيت بعد تمشية كتير والحقيقة اني اتطمنت شوية عن امبارح و اسراء مريحه ف التعامل بشكل مش طبيعي فيها قبول كده.