دار مصر - روايات @darmsr Channel on Telegram

دار مصر - روايات

@darmsr


القناة الرسمية لمدونة دار مصر للروايات على التليجرام

دار مصر - روايات (Arabic)

دار مصر - روايات هي القناة الرسمية لمدونة دار مصر للروايات على التليجرام. إذا كنت من محبي القراءة والروايات العربية، فإن هذه القناة هي المكان المثالي لك. تحتوي قناة دار مصر على تشكيلة واسعة من الروايات العربية المميزة التي ستأسرك وتأخذك في رحلات مثيرة ومشوقة. سواء كنت تبحث عن روايات درامية، رومانسية، تاريخية، أو غيرها، فإن هذه القناة تلبي جميع اهتماماتك الأدبية. مع مدونة دار مصر، ستكون على اطلاع دائم بآخر الإصدارات الروائية والنجاحات الأدبية للكتاب العرب. انضم إلينا اليوم واستمتع بالتجربة الأدبية الرائعة التي تقدمها قناة دار مصر - روايات.

دار مصر - روايات

07 Dec, 12:02


-ماما هي مين سارة دي ؟
نظرت لابنتها باستغراب : سارة ؟ انت سمعتي الاسم ده فين ؟
نظرت لوالدتها بخوف وهي تقول : خلاص خلاص يا ماما مفيش حاجة
حاولت ليلي تهدئة نفسها وهي تقول بصوت حاولت جعله هادئ قدر الامكان : متخافيش يا حبيبتي ممكن تقوليلي سمعتيه فين الاسم ده
حكت الصغيرة في شعرها بتذكر: وانا قايمة امبارح عشان اشرب لقيتك في المطبخ و الباب مفتوح فدخلت عشان اشوف بابا لقيته نايم و عمال يقول سارة انت فين وحشتيني بس فطلعت برا علي طول ودخلت انام
تمالكت ليلي نفسها وهي تتنفس بعمق : طيب يا حبيبتي بعد كدة لما بابا يبقي نايم متدخليش عليه الاوضة عشان دي خصوصية اتفقنا
أومأت الصغيرة جميلة برأسها وهي تنظر لوالدتها بنظرات بريئة قائلة : انت زعلتي مني
ليلي بهدوء : لا يا حبيبتي مزعلتش بس معدتيش تعمليها تاني اتفقنا
اومأت برأسها بحماس وهي تجري خارج الغرفة لكي تكمل وصلة اللعب مع اخاها يوسف تاركة والدتها تتطلع الي الفراغ بشرود وقد ادركت استحالة نسيان زوجها الي حبيبته السابقة سارة هذة السارة التي قد دمرت حياتها وجعلت زوجها يفكر بها ليلاً ونهارا ً بدون توقف !!
تحاملت علي نفسها وهي تقف لتكمل ترتيب المنزل وعقلها شارد في زوجها وعذابها معه
عند احمد
كان احمد زوج ليلي يجلس يباشر عمله علي الحاسوب بتركيز قاطعه صوت صديقة محسن قائلاً بمرح : ايه يا عم ما تخف علينا شوية مش بنتهزق الا بسببك علي فكرة
نظر له بضحك وهو يقول : ما انتوا لو مركزين في شغلكوا زي كده كان زمان الشركة دي في حتة تانية
ضحك محسن ثم تحدث بجدية قائلاً له : ايه الجديد عندك
تنهد احمد تنهيدة تعكس كل الالم والحيرة الذي بداخلة قائلاً : مفيش جديد زي كل يوم بروح اتعشي وانام واقوم البس وافطر واروح الشغل
محسن بحزن علي حال صديقة : طب وبعدين انت بقالك خمس سنين علي الحال ده جرب يا صاحبي تحب مراتك وتنساها بقي
نظر له احمد والدموع تلمع في عينه : غصب عني والله انا حاولت كتير بس الحب مش بايدينا هي مفيهاش غلطة بس انا مش قادر اشوفها غير البنت اللي اتغصبت عليها ومش عارف انسي سارة حاولت والله ومش عارف ثم تطلع الي شاشة حاسوبه الذي يترأسها صورة سارة وهي تضحك بحب و الم وهو يشعر بخنقة تملئه
نظر له محسن بشفقة وهو يقول : ربنا معاك يا صاحبي ان شاء الله هتنساها و حياتك هتبقي احسن وهتحب مراتك وهتبقي عيلة سعيدة
نظر له احمد وهو يعرف انه من المستحيل ان ينسي سارة في حياته فهي اول حب في حياته لكنه رد عليه قائلاً : ان شاء الله ربنا ييسر الامور
ثم اكمل عمله مرة اخري بعقل شارد وهو يفكر في مستقبله مع زوجته ويتخيل حياته مع سارة اذا كانت هي زوجته وليست ليلي
مساء اليوم
عاد الي عمله بعد يوم شاق وطويل وهو ينظر الي منزلة الفارغ والمظلم كداخله تنهد بضيق وهو يتوجه نحو غرفتهم دخل وجدها فارغة تحولت نظراته للاستغراب والقلق وهو يبحث عنها بعينه خرج من الغرفة وهو يتوجه للمطبخ لم يجدها ايضاً توجه لغرفة اطفاله وجدها تحتضن يوسف وجميله وهي نائمة منتصفهم تطلع اليها بحيرة فهي اول مرة تفعلها ولا تنام معه لا يعلم ماذا حدث لكي تنام لا تنام في غرفته لاحظت ليلي وقوفه ونظراته المصوبه عليها لفتره فنهضت بكسل من علي الفراش وهي تشير له بانها خارجة خرج من الغرفة وخرجت خلفة وهي تجلس علي الاريكة وكادت ان تتكلم الا ان قاطعها وهو يقول : نايمة مع الولاد ليه ومش نايمة في اوضتنا
ردت ليلي قائلة ببرود : عادي حبيت اغير
احمد باستغراب من طريقتها : واشمعني انهاردة يعني ومن امتي وانت مش بتنامي معايا
ليلي ببرود اكبر : اعتبره من النهاردة واهو حتي يا سيدي اسيبك تتكلم مع سارة براحتك في الحلم وتقولها وحشتيني
بلع احمد ريقه بصعوبه : انت سمعتيني
اومأت برأسها دون ان ترد عليه نظر لها احمد وهو يقول باسف: حقك عليا مش هتتكرر تاني والله
نظرت له ليلي بابتسامة: ما انا عارفة انها مش هتكرر تاني
ابتسم لها احمد لكنها قطعت ابتسامته وهي تقول ببرود : لانها هنتطلق طلقني يا احمد !!!

يتبع....
https://darmsr.com/2024/10/24/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%82%d9%84%d8%a8%d9%87-%d9%84%d8%ba%d9%8a%d8%b1%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

07 Dec, 11:17


فصول جديدة من رواية هو انت مين
https://darmsr.com/2024/12/02/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%87%d9%88-%d8%a7%d9%86%d8%aa-%d9%85%d9%8a%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/

دار مصر - روايات

07 Dec, 11:00


انا غادة عبد الفتاح ممرضة سني ٢٢ سنه
ابويا عبد الفتاح المقص ترزي رجالي بيفصل جلاليب قمصان بنطلونات اي حاجة ..
اي حته قماش تقع تحت ايده بتطلع
تحفه فنيه عشان كدا سموه المقص عشان بصراحه لما بيمسك المقص بيبقي عامل زي الرسام وهو ماسك الفرشة بيبدع ويطلع كل المواهب اللي جواه علي قطعة القماش..
وفي مره وهو قاعد جوة الدكانه بتاعته اللي جوة حارة ضيقة في منطقة شعبية وكالعادة زحمه كبيرة عنده ولا كأنه محل فول وطعميه وقفت قدام الدكان عربية سودا طويلة وفخمه اوي ونزل السواق فتح الباب للكرسي اللي وراه ونزل راجل طويل وعريض عجوز اينعم سنه حوالي ٥٠ سنه لكن سنه مش باين عليه من العز اللي هو فيه شعره ابيض ناعم ولابس بالطو اسود لأننا كنا في عز البرد وفي ايده سيجار طويل ..
واول ما نزل من العربية الحارة كلها وقفت علي رجل والرجالة قبل العيال اترصوا قدام الدكان عشان يعرفوا الراجل دا جاي عند ابويا ليه ..
حتي الستات فضلت واقفة في البلكونات مستغربه وبتكلم بعضها وبيسألوا مين الباشا دا ؟!!
المهم الحارة اللي مش بتبطل دوشة ليل ونهار اتحولت فجأة لهدوء تام ترمي الابرة علي الارض ترن !!
صمت رهيب اصاب الحارة ودا كله عشان يحاولوا يسمعوا الراجل دا دخل حارتنا ليه وجاي عند ابويا بالذات عشان ايه ؟!!
المهم الراجل دخل الدكان وابويا قلق لما شافه جاي ناحيته وقام واقف علي حيله
الرجل.. انت عم عبدالفتاح المقص
عبد الفتاح .. ايوا انا يا بيه ..
حضرتك عدم لا مؤاخذة مين ؟!!
الرجل .. هتعرف كل حاجة ..
بس ياريت نكون لوحدنا بعد ازنك
عبد الفتاح .. هو عدم لا مؤاخذة انا عملت حاجة ؟!!
انا طول عمري في حالي وماشي جمب الحيط !!
الرجل .. متخفش يا راجل يا طيب ..
انا عايزك في موضوع خير
عبد الفتاح .. خير !!
طب يا جماعة بعد ازنكم سيبونا لوحدنا دقيقتين
وتخرج جميع الزبائن ويغلق عبد الفتاح باب الدكان ثم يسأل في دهشة
عبد الفتاح.. أأمر يا سعت البيه ..
الرجل .. مالك يا راجل يا عجوز وشك اتخطف ليه كدا وجاب الوان اول ما جيتلك؟!
عبد الفتاح .. اصل بصراحة شكل سعتك وهيئتك متقلش انك جاي تفصل عندي حتة قماش .. عدم لا مؤاخذة البالطو اللي عليك دا بالشئ الفلاني ومستورد كمان
الرجل .. انا فعلا جايلك في موضوع تاني غير التفصيل .. بص يا سيدي انا زاهر ابو النورس رجل اعمال معروف في الدنيا كلها وجاي انهارده عشان اطلب ايد بنتك غادة
عبد الفتاح.. غادة !!
بنتي انا ؟!!
الرجل .. ايوا
عبد الفتاح .. تقصد جواز يعني ؟!!
الرجل .. امال هطلب ايديها عشان اكل بيها مثلا ؟!!
طبعا جواز يا راجل يا عجوز
عبد الفتاح .. ومين العريس يا بيه ؟!!
الرجل .. انا
عبد الفتاح .. ايه ؟!!
ازاي ؟!!
الرجل .. ازاي ايه ؟!!
عبد الفتاح .. ازاي حضرتك تتحوز بنتي احنا فين وانت فين يا باشا ؟!!
الرجل .. لا انا الحاجات دي مبتهمنيش ..
المهم عندي اني لازم اتجوز بنتك
عبد الفتاح .. وحضرتك شفتها فين عدم لا مؤاخذة ؟!!
الرجل .. كل يوم بشوفها في احلامي وفضلت ادور عليها لحد ما عرفت انها بنتك
عبد الفتاح .. ازاي يا بيه شفتها في احلامك ؟!!
الرجل .. سيبك من الكلام دا اللي بيضيع وقت بدون فايدة خلينا في المهم ..
مهر بنتك مليون جنيه وهتقعد في فيلتي في الزمالك والفرح هيكون في اعظم فنادق في مصر وشهر العسل هيكون في اليونان ..
قلت ايه ؟!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عبد الفتاح .. اصل .....
الرجل .. يبقي نقول مبروك وادي شيك ب ٣٠٠ الف جنيه اعتبرهم في الصينيه ..
اقري الفاتحه يا راجل يا طيب
عبد الفتاح مندهش ويقرأ الفاتحة
الرجل .. آمين .. الفرح بعد اسبوعين ..
سلاموا عليكم
عبدالفتاح .. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ويعود عبد الفتاح الي المنزل فرحا مهللا ليخبر زوجته وابنته بما حدث
عبد الفتاح .. زعردي يا حسنية بنتك اتخطبت انهارده
حسنية .. لا والنبي ؟!!
مين يا عبد الفتاح اكيد الواد حمو ابن جلال المزين
عبد الفتاح .. المزين !!
لا مش المزين .. دا راجل اعمال كبير اوي نازل من عربيه فخمة قفلت الحارة اسمه زاهر ابو النورس
حسنية .. راجل اعمال !!
وراجل اعمال يطلب بنتك للجواز ليه ؟!!
عبدالفتاح .. بيقول انه شافها في الحلم واعجب بيها وفضل يدور عليها لحد ما عرف انها بنتي
حسنية .. شافها في الحلم !!
ايه الكلام الغريب دا ؟!!
عبدالفتاح .. ياستي شافها في الحلم .. شافها في الحقيقة .. المهم انه شافها وخلاص وعايز يتحوزها دا هيدفع مليون جنيه مهر وهيسكنها في فيلا في الزمالك وشهر العسل هيقضوه في اليونان كمان ..
انتي عرفة رمي كام في الصينية ؟!!
حسنية .. ٢٠٠ جنية ؟
عبدالفتاح .. ٢٠٠ جنيه ايه يا وليه يا فقرية دا اداني شيك ب ٣٠٠ الف جنيه
حسنية .. يا لهوي !! معقول
عبد الفتاح .. امال ايه .. امسكي واقري بنفسك
حسنية .. يا الف نهار ابيض .. هي دي الجوازة السقع اللي بحق وحقيق
عبد الفتاح .. طب قبي بزغرودة بقي وفرحينا
الام تزغرد وتأتي غادة من حجرتها متعجبة

دار مصر - روايات

07 Dec, 11:00


غادة .. ايه يا ماما بتزغردي ليه؟!!
حسنية .. مبروك يا بنتي جالك عريس وخطبك من ابوكي
غادة .. عريس !، ودا يطلع مين ؟!!
عبد الفتاح .. راجل اعمال كبير اوي ..
مليونير من الاخر
غادة .. مليونير !!
ودا هيجي يخطبني ليه ؟!!
حسنية .. ليه يا بنتي هو انتي قليلة ولا ايه ؟!! انتي ممرضة اد الدنيا
غادة .. ودا عنده كام سنه دا؟!!
عبدالفتاح .. يعني يطلع في سني كدا
غادة .. ايه ؟!! يعني راجل عجوز ؟!!
عبد الفتاح .. بس معاه فلوس ..
وبعدين من الابهه اللي هو فيها يبان ولا شاب في العشرين
غادة .. وانت قلتله ايه ؟!!
عبدالفتاح.. قرينا الفاتحة والفرح بعد اسبوعين
غادة .. كدا من غير ما تاخد رأيي ؟!!
عبد الفتاح .. اخد رأيك ليه هو انتي تطولي تتجوزي واحد زي دا ؟!!
انتي فاكرة نفسك مين ولا اهلك مين انتي اخرك حمو المزين ولا واد ممرض معاكي في الشغل
غادة .. اديك قلتها اني اخري واحد علي ادي .. يبقي المليونير دا جاي يتجوزني ليه ؟!! وشافني فين اصلا ؟!!
وبعدين انا متجوزش واحد اد ابويا
عبد الفتاح .. اسمعي يا بنت انا وافقت خلاص وقريت الفاتحة معاه والفرح بعد اسبوعين زي ما اتفقنا ..
انا خلاص معدتش حمل قعدة المكنة والخياطة .. انا نظري خلاص بيضيع مني والراجل دا هينجدنا كلنا وهيرفعنا فوق وهيريحنا من ذل الفقر اللي عايشينه .. وهتتجوزيه برضاكي او غصب عنك .. سامعة
ولم تملك غادة من امرها شئ فالابوان مصممان علي الجواز..
وبالفعل يتم الزواج وبعد ليلة زفاف جميلة داخل احد الفنادق الشهيرة سافرت غادة مع زوجها اليونان لقضاء شهر العسل وهناك نزلا بأحد الفنادق الشهيرة ودخل زاهر يأخذ شاور ليخرج من الحمام مرتديا بيجامة سوداء اللون مما يثير دهشة غادة
زاهر .. ايه يا حبيبتي هو انتي لسة مغيرتيش هدومك؟!!
غادة .. ايه دا ؟!!
هو في عريس يلبس يوم فرحه بيجامة سودا ؟!!
زاهر .. اه .. انا نسيت اقلك اني بعشق اللون الاسود في كل تفاصيل حياتي
غادة .. بس دا مش معناه انك تلبس بيجامة سودا يوم فرحنا !!
دا فال وحش
زاهر .. ولا فال وحش ولا حاجة قومي بس خديلك شاور والبسي قميص النوم الاسود اللي انا جايبهولك
غادة .. وكمان انا كمان هلبس قميص نوم اسود ؟!! لا دا مش طبيعي ابدا !!
زاهر يقبل احدي يديها قائلا
زاهر .. عشان خاطري متزعلنيش الليلة دي بالذات .. ارجوكي
غادة .. حاضر .. اما نشوف اخرتها ايه !!
وتدخل غادة لتأخذ شاور ثم تخرج لتفاجأ ان زاهر قد وضع علي السرير حبل ومقص وشريط لاصق .. ؟!!!!!

يتبع....
https://darmsr.com/2024/10/24/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b5%d8%b1%d8%ae%d8%a9-%d9%85%d9%83%d8%aa%d9%88%d9%85%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

07 Dec, 10:01


كان بيعمل معاكي ايه ورا الشجره انطقي متطلعيش اجناني عليكي
انتفضت برعب وقالت بغضب..كان لازم تسأل السؤال ده وتفهم قبل ما ترقدو في المستشفى مش حرام عليك اللي عملتو فيه

مسح على وشو بعصييه ورجع بصلها وقال...انا سألتك سؤال ردي عليا يا بدور متخلنيش اكسر الاوضه على دماغك

تنهدت وقالت بتوتر ...ولا حاجه انت جيت قبل اي حاجه

مسكها من دراعها بغضب وقال..ولو مجتش كان هيعمل ايه ها...هيعمل ايه يا بت محروس

بدور قالت بخوف وعصبيه...ابعد عني . هملني بقى..انت ملكش حكم عليا و..و كمان مش خايفه منك انا مغلطتش في حاجه ..كل الحكايه الزرار بتاع البلوزه اتقطع ومخدتش بالي قام هو شافه وكتر خيره نبهني واخد دبوس من الطرحه وعملهولي بس كده

كان هيتجنن حرفيا من الغضب وقال ..لا يا شيخه...طب مش تقولي ظلمتو وقال بزعيق وجنون..ومتعلهوش لوحدك ليه..اتشليتي علشان تخليه يبصبص على جس،،مك
بقلم..زهرة الربيع
بدور انتفضت من مكانها بخوف وشافت مفيش فايده من الكلام معاه دلوقتي قربت من وقالت بدلال...والله ما عملنا حاجه...انت عارفني زين ومربيني...هو كان بيساعد بس..وانا خوفت الدبوس يشوكني وبقت تساوي جلابيتو من فوق بدلال وقالت...يعني يرضيك يشوكني يا ايوب

ايوب بلع ريقه بارتباك من قربها ومسكها من درعاتها بقوه وشدها عليه جامد وقال..لا ميرضنيش.. لان محدش هيشكك غيري ...اجهزي الأسبوع ده هتجوزك

بدور بصتلو بصدمه وقالت..ايه

ايوب قال بغضب..زي ما سمعتي ...انا كنت عايز اعمل بأصلي واسيبك تكملي علامك بس الظاهر انكم صنف مياجيش بالمحايله

ودفعها واتقدم ناحية الباب وهيه اتصدمت وجريت وراه وقالت .استنى هنا انا قولتلك قبل كده مش هتجوزك ولا دلوقتي ولا بعد ما اخلص علامي انا مش عيزاك و

بس سكتت بخوف لما قال بزعيق..اكتمي ..اياك فكراني باخد رأيك..اجهزي يا عروسه..وبصلها من فوق لتحت وقال بطريقه تخوف...انا هوريكي كيف بيكون شك الدبوس يا بنت محروس
قال كده ونزل بسرعه وهيه قعدت على السرير بزهول وخوف

ايوب نزل تحت وكانو فيه اتنين رجاله كبار في الخمسينات بيتكلمو سوا دول عمه ووالده

ايوب اتنهد وقال...عمي...انا هتجوز بدور الأسبوع ده ..وياريت محدش يسأل ليه ولا يعارض

عمه وابوه بصو لبعض بزهول وعمه قال....ايوه يا ولدي بس البت مش راضيه و

ايوب قاطعو وقال...بتك مدلعه يا عمي...وانا مش فايق لدلعها ..الاسبوع ده هنعمل الفرح جهز كل حاجه يا ابوي

وسابهم ومشي وهما بيبصو لبعض بزهول
وتم تجهيز كل الترتيبات و اتعمل فرح كبير بوجود اعيان البلد وكان ايوب مبسوط جدا وطلع على الحصان بقى يرقص بيه وبيضرب نار بسعاده وسط زغاريد اهل الكفر

عند بدور كانت وجهزت والكوافيره خرجت من عندها وهيه قاعده بحزن شديد في الاوضه.... بس عقدت حواجبها باستغراب لما سمعت صوت عند البلكونه

التفتت للصوت اواتفاجأت بشاب بيشاورلها جريت عليه وقالت بلهفه... رجب انت بتعمل ايه اهنه وطلعت من المستشفى ميته
بقلم...زهرة الربيع
الشاب كان واضح عليه علمات الضرب وقال..خرجت من يومين و لما عرفت انهم هيجوزوكي جيت على طول ..يلا تعالي معايا هنهربو من هنا

بدور بصتلو بزهول وقالت...نهربو.. نهربو كيف
رجب قال بارتباك... مش وقتو يا بدور لو لقيونها هيسونا على الهادي اخلصي انزلي معاي والناس مشغوله في الفرح هنهرب ونتجوز ومحدش هيلاقينا

بدور كانت خايفه ومتردده بس نزلت معاه على السلم وطلعو جري سوا في انشغال الجميع في الفرح وكان رجب مأجر عربيه مستنياهم على بعد مسافه من البيت

عندي ايوب كان دخل هو وابوه وعمو في المندره معاهم مأذون هيكتبوا الكتاب

ايوب طلع وفتح الباب ودخل واستغرب جدا لما ملاقاش بدور في الاوضه

دور عليها شمال ويمين وفي الحمام بس اتصدم لما لقى البلكونه مفتوحه وطرف من الطرحه بتاعتها عالق في البلكونه وووو

يتبع....
https://darmsr.com/2024/10/24/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d8%b3%d9%8a%d8%b1%d9%87-%d8%a8%d9%82%d9%84%d8%a8-%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%82-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/

دار مصر - روايات

07 Dec, 09:00


لتقترب نجاة من اذن صغيريها و تأمرهم بالذهاب الى غرفتهم ، و تقف تراقبهم حتى تتأكد من بعدهم بالقدر الكافي حتى لا يستطيعا سماع حديثها مع شقيقها ، لتستدير مرة اخرى لشيخون و هى تنظر اليه بتحدى قائلة : بتسالنى اكنك ماتعرفش انى اقصد مين بحديتى ده
شيخون : لا تكونى فاكرة انى بنجم ، هعرف منين انى انتى تقصدى مين
نجاة بترصد : جابر .. اقصد جابر يا شيخون
شيخون بجمود : ايه الحديت الماسخ ده ، و هو جابر كان اتقدملك من تانى بعد موت المصيلحى و انى ما اعرفش و اللا ايه ، و حتى لو كان اتقدملك .. هى حسنة دخلها ايه فى حكاية زى دى
نجاة : و كان دخلها ايه النوبة اللى فاتت يا شيخون
شيخون : كان غرضها مصلحتك
نجاة بعتاب مخلوط بسخرية لاذعة : مصلحتى برضبك و اللا مصلحة سميحة اختها
شيخون بجمود : و ايه دخل سميحة هى كمان فى الحكاية دى
لتتجه نجاة الى الاريكة و تجلس عليها باريحية و تقول : لو حاولت تعمل انك ماتعرفش مش هصدقك يا اخوي ، فبلاش احسن
شيخون بحدة : و بعدها لك انتى و حكاويكى الماسخة اللى مش عاوزة تخلص دى الليلة دى ، ماتقولى اللى عندك نوبة واحدة وتخلصينى
نجاة بحدة مماثلة : هقولك اللى عارفة انك عارفة كويس يا شيخون ، هقول لك ان حسنة النا.ر قادت فى جتتها اما عرفت ان جابر رايدنى و عاوز يتجوزنى ، بعد ما سميحة بعتتله مرسال يقول له انها عاشقاه و رايداه ، بس هو رد على المرسال بان قلبه مش خالى
و بعدها بكام يوم عرفت انه اتقدملى و طلبنى منيك ، تقوم تعمل ايه ، تقوم تطلع عليه الحديت الماسخ اللى مافيش عيل صغير يصدقه ، ماهو مين يصدق ان جابر اتعرض لبنت من بنات البلد .. لأ و مين ، سميحة اخت مرة صاحبه الروح بالروح ، لا و كمان و فى نفس الليلة تروح بنفسها للمصيلحى و تعمل فيها خاطبة و تعرضنى عليه بحجة انه الوحيد اللى يقدر يقف فى وش جابر و يبعده عنى بعد ما قالت له انه بيتعرض لها و بيتعرض لى انى كمان
شيخون بذهول : انتى جيبتى الحديت ده منين .. جابر اللى قال لك الحديت ده
نجاة بسخرية : لو قلتلك ان المصيلحى بذات نفسيه هو اللى قاللى .. هتصدق
شيخون بصدمة : المصيلحى
نجاة بشرود : ايوة المصيلحى ، كان بيحكيلى و هو فاكر انه بيتباهى بجوازه منى ، و انه حمانى من جابر و طمعه فيا ، لكن بعد مده من حديته ده .. فى ساعة صفا بعد ما ربنا رزقنا بعبد الله و عبد الرحمن .. المصيلحى قاللى انه ماصدقش سميحة ، و انه من وقتها عارف ان كان ليها غرض من جوازه منى ، لكن انى اللى احلويت فى عينيه و لقاها فرصة انه يتجوزنى ، خصوصى ان كان عدى على موت مرته وقت طويل و كان نفسه فى ونيس ، و خصوصى برضيك ان ربنا ما رزقهوش بعيال قبل عيالى .. و كمان كان زعلان لما لقى ان علاقتك بجابر اتعكرت و مابقيتش زينة زى الاول و بقى نفسه يعرف مصلحة سميحة ايه فى الحديت اللى قالته له ، بس انى مارضيتش اقول له الحقيقة .. سيبته على عماه ، لكن انى اللى فتحت و عرفت
شيخون : و انتى عرفتى منين حكاية سميحة و مرسالها لجابر دى ، المصيلحى برضيك هو اللى قال لك
نجاة : رغم ان المصيلحى خمن ده ، لكن لاا .. مش المصيلحى اللى قاللى ، انما المرسال اللى سميحة بعتته لجابر هو اللى قاللى
شيخون بفضول : و يبقى مين بقى المرسال ده
نجاة بتنهيدة : مامنوش لزوم خلاص ، الموضوع عدى عليه سنين
شيخون بحدة : مين المرسال ده انطقى
نجاة بجمود و عيناها تراقب انفعالات شيخون : زينب
شيخون بغضب : زينب بتى انى ، انتى جيبتى الحديت ده منين ، بتى انى راحت لحد جابر و كانت كمان مرسال غرام ، راحتله فين و ازاى
نجاة و هى تحاول امتصاص غضبه : ماراحتلوش فى حتة ، جابر كان عنديك فى دارك ، و كان قاعد فى الجنينة مستنيك ، و كانت سميحة كمان عنديكم وقتها فبعتتله زينب بالكلمتين دولى و خلاص ، و وقتها زينب كانت لسه عيلة و مش فاهمة حاجة
شيخون بترصد : و زينب قالتلك الحديت ده ميتى و ايه المناسبة
نجاة : من زمان يا شيخون ، و برضيك كانت لسه عيلة ، و كانت بتحكيلى عادى من غير ماتفهم حاجة ، و وقتها انى نبهت عليها ماتعيدش الحديت ده نوبة تانية و يمكن كمان تكون نسيته ، لكن انى مانسيتش و عشان اكده بقوللك .. ابعد مرتك و اخواتها عنى ، لانى حتى لو قلت يا جواز .. بكر هيبقى اخر راجل ممكن اتجوزه
شيخون : ماشى يا نجاة .. بخاطرك ، انى مش هغصب عليكى فى حدوتة بكر دى ، لكن برضيك عاوز اسالك سؤال و تجاوبينى بأمانة الله
نجاة : و من ميتى كان عندى غيرها يا شيخون .. اسأل
شيخون : جابر .. حاول انه يبعتلك و اللا يتكلم معاكى بعد موت المصيلحى
نجاة : ماحصلش ، و حتى لو كان حصل انى عمرى ماهوافق ابدا ، و انت خابر زين انى برضيك زمان كنت مجبورة عليه ، و بعدين كمان انت عارف ان جابر بيفهم فى الاصول كويس اوى و مايعملهاش
شيخون باستنكار : انتى ليه بتحاميله اوى اكده انى مش فاهم
نجاة : عشان اتظلم زيى يا شيخون ، و كفاية اوى انه صان العشرة و ما حاولش يفضح اخت مرتك و لا يحكى على اللى حصل منيها
شيخون : طب يعنى هتفضلى عايشة لحالك اكده

دار مصر - روايات

07 Dec, 09:00


فى قرية من قرى الصعيد التى امتدت اليها معالم التطور الخارجى الظاهرى ، و لكنها لم تمتد بعد الى بعض العقول
كان منزل شيخ البلد الراحل و الذى مضى على موته ستة اشهر فقط ، كان منزلا كبيرا بسياج من الحديد العتيق المتشابك و الذى يحيط ببعض اشجار الكافور و السيسبان ، و التى كانت تعطى رونقا من الجمال و الاصالة
كان شيخ البلد قد ورثه عن زوجته الراحلة و التى لم تنجب له ، و لكنه لم يفكر يوما ان يتزوج بأخرى خوفا من ان تسترد اموالها منه ، حتى مرت السنوات تلو السنوات ، لتفارقه زوجته و ترحل عن الدنيا تاركة لزوجها العديد و العديد من الأراضى دون ان تترك له وريث
و لكن بعد فترة من وفاتها يفكر مجددا فى الزواج بعد ان خطت التجاعيد وجهه و جبهته ملأتها الغضون ، و بعد ان من الله عليه بالذرية .. ماهى غير عدة سنوات ليرحل هو الاخر تاركا زوجة شابة و صبيين توأم
وكانت ارملته نجاة تقف فى وسط منزلها و هى تلتحف السواد و تضم اليها صغيريها و هى تنظر بشراسة الى ذلك المعتد بنفسه و الذى يقف قبالتها قائلا فى خيلاء : المفروض الحديت ده انتى من نفسك تبقى عارفاه يا نجاة ، مش انى اللى هعلمك سلونا
نجاة بحقد : سلوكم .. انهى سلو ده اللى بتتكلم عنيه يا شيخون ، سلوكم ده اللى رملنى و انى فى عز شبابى و يتم عيالى و هم لسه ماشافوش من الدنيا حاجة ، ارحمونى بقى و اتقوا الله فيا و فى اليتامى دول
شيخون باستنكار : و هو احنا اللى رملناكى و يتمنالك عيالك اياك ! ده ليه بقى ان شاء الله .. كنا احنا اللى موتنا لك راجلك و اللا ايه
نجاة : اما تظلمونى و تجوزونى راجل اكبر منى بخمسة و اربعين سنة و هو رجل جوة و رجل برة تبقوا عملتوا فيا ايه ياشيخون ، و جايين دلوق تظلمونى من تانى ليه
شيخون : و هو احنا نبقى بنظلمك لما نبقى عاوزين انك تبقى فى حمى راجل
نجاة بحدة : انهى راجل ده اللى بتتكلموا عنيه ، هو انى بيعة و شروة عشان تبيعوا وتشتروا فيا كل ساعة و التانية ، لكن لاا يا شيخون ، النوبة اللى فاتت رميتونى للمصيلحى و انتو عارفين انه فى عمر جدى و جدك ، و استغليتوا سنى الصغير و خوفى على زعل ابونا و انى مش هقدر اقوللكم لاا و لا اخالف حديتكم
لكن المرة دى لاا يا شيخون ، مش هسمحلكم ابدا تزلوا عيالى و تتحكموا فيا من تانى
شيخون و هو يدير نظره عنها : انتى عارفة انى ماليش صالح بكل الحديت ده ، و اللى هقول لك عليه هو اللى هيتنفذ و من سكات
نجاة بغضب : فوتونى فى حالى بقى و ماحدش له صالح بيا و بعيالى
شيخون : اياكى تكونى مفكرة حالك هتقعدى اكده من غير راجل
نجاة بتحدى : قعدتى من غير راجل احسنلى و احسن لعيالى اللى لسه ماشبوش من الطوق يا شيخون ، واحد غيرك كان يقف للى يقوللى اتجوز بالطريقة دى من تانى و تبقى سندى و عزوتى ، لكن انت ماشى ورا الدوى اللى فى ودانك و خلاص من غير حتى ماتفكر فيه
شيخون بانكار : دوى ايه ده اللى انتى بتقولى عليه
نجاة بسخرية : حديت حسنة اللى ملت بيه ودانك ، بس انى عاوزاك تطمنها و تقوللها ان لو نجاة هتموت من الجوع هى و عيالها مش هتمد لك يدها و لا هتقوللك ادينى ، و مصيلحى الله يرحمه سايبلى و سايب لعياله اللى يغنيهم عن سؤال الكريم و اللئيم يا ابن ابويا ، و المصيلحى ماكانلوش عيال يقولولى مالكيش حدانا ورث زى ماسبق و قلتهالى يا ابن امى و ابويا
و قول لمرتك كمان انى لو فكرت اتجوز و كان بكر اخوها اخر راجل على وش الدنيا عمرى ماهبص له و لا هتجوزه
شيخون بحدة : ايه الحديت الفارغ اللى انتى بتقوليه ده
نجاة باعتداد : حديتى عمره ماكان فارغ يا شيخون و انت و مرتك عارفين الحديت ده كويس اوى ، حسنة مفكرة انى مش هعرف ادبر حالى بعد موت جوزى و انى يمكن اميل عليك و اطلب مساعدتك لجل ما فلوس العيال اتحطت فى المجلس الحزبى ، لكن قوللها تتطمن ، انى عارفة هدبر حالى كيف من غير ما اطلب منيك و لا من غيرك كويس اوى
و كمان مرتك عاوزة تجوزنى اخوها عشان تسد الطريق على ناس تانية ، لكن برضيك طمن قلبها و قول لها انى مابفكرش فى الجواز من اصله لا من اخوها و لا من الناس التانية ، و ياريت تريحوا بالكم و تسيبونى فى حالى انى و عيالى
شيخون باستنكار : ناس مين دى اللى حسنة هتبقى عاوزة تسد الطريق عليهم ، و بعدين ماله بكر .. عيبه ايه
نجاة : عيبه انى مش رايداه يا شيخون ، ده غير انه متجوز و على ذمته اتنين كمانى مش واحدة بس ، إيه .. ناوى يعملنا سبحة اياك ، ولادى هيروحوا فين وسط ولاده السبعة ، و اللا حسنة و اخوها فاكرين انى ممكن اسيبهم يحطوا يدهم على ارضى .. نصيبى من الورث اللى سايبهولى المصيلحى
شيخون : بكر مش ناقص ارض عشان يطمع فى ارضك و لا ارض عيالك يا نجاة
نجاة : و لا ناقص حريم عشان يقول يا جواز من تانى يا شيخون
شيخون : طالما مقتدر ايه المشكلة
نجاة : المشكلة انى مش عاوزاه و مش موافقة عليه يا شيخون ، ارحمونى بقى
ليصمت شيخون لبرهة و هو يتمعن بملامحها الغاضبة ثم قال باستدراك : ماقلتيليش برضيك ، انتى تقصدى ناس مين دى اللى حسنة هتبقى رايدة تسد الطريق عليهم

دار مصر - روايات

07 Dec, 09:00


نجاة : انى مش لحالى ابدا ، ولادى معايا ، و الغفر حوالين الدار ، و ام سعيد مابتفوتنيش لا ليل ولا نهار
لينظر اليها شيحون و كأنه يحاول قراءة ما يدور برأسها ، ثم عدل من هندامه و تركها و انصرف دون ان يزيد كلمة واحدة
لتتنهد نجاة بقلة حيلة و هى تدلك وجهها و تستغفر و تحوقل لتتجه لبصرها الى اعلى الدرج لتجد ولديها و اللذان لم يكملا عامهما العاشر بعد .. يجلسان بترقب على اعلى درجاته و هما ينظران إليها بترقب لتبتسم إليهما قائلة : تعالوا
ليهرع اليها الصبيان و يرتميان بأحضانها فقالت : ايه اللى خرجكم من اوضتكم
عبد الله : كنا خايفين نقعد لحالنا
نجاة باستنكار : خايفين من ايه
عبد الرحمن : خالى كان عمال يزعق لك جامد
نجاة : ماكانش بيزعق لى و لا حاجة ، هو بس كان بيحكيلى على حاجة مضايقاه و عشان اكده كان صوته عالى حبتين
ليتبادل الصبيان النظرات ثم يقول عبد الله بحذر : هو انتى صحيح هتتجوزى يا امة
نجاة بامتعاض : الحديت ده حديت كبار يا عبد الله ، ماينفعش تتكلموا فيه
عبد الرحمن : يعنى هتتجوزى
نجاة بفضول : لو اتجوزت هتزعلوا
عبد الله : ماتتجوزيش عم بكر
نجاة بدهشة : و اشمعنى يعنى
عبد الرحمن : بنخاف منيه ، و كمان بيضر.ب فاطمة جامد
نجاة : فاطمة بته
عبد الرحمن : ايوة
نجاة : و عرفت منين انه بيضر.بها
عبدالله : هى قالت لنا ، و كذا مرة تاجى المدرسة و هى معيطة و ودنها بتوجعها مطرح مابيملص لها ودانها كمان
نجاة بضحك : يملص لها ودانها
عبدالله : ايوة .. يعنى بيقرصهم جامد ، هى قالتلنا اكده
نجاة : لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ، عموما ماتخافوش .. انى مش هتجوز من اصله ، و لو اتجوزت مش هتجوز بكر ، ياللا روحوا خلصوا الواجب بتاعكم
اما فى مكان اخر ، كانت تجلس حسنة بصحن منزل شيخون و الذى كان شبيها بالدوار ، و كان يجلس بجوارها شقيقها بكر و هو يقول : يعنى فكرك شيخون هيقدر عليها
حسنة بخيلاء : و لو شيخون ماقدرش عليها ، اومال مين اللى يقدر
بكر بفرحة : و اخيرا يا نجاة هتبقى فى دارى
حسنة : المهم انك تحسس شيخون انك هتتجوزها عشان تربيلها اليتامى ، يعنى عاملين فيهم جميلة
بكر و هو يفرك كفيه ببهجة : رغم انى مش فاهم غرضك ايه من الحكاية دى ، بس ماشى ، انى المهم عندياتى نجاة و بس
و فى وسط حديثهم يدخل عليهم شيخون و هو يقول بترحيب : السلام عليكم .. منور الدار يا بكر
لينهض بكر محييا شيخون و هو يقول : الدار منور باصحابه يا شيخون
شيخون : ايه يا حسنة .. مش هتغدينا و اللا ايه
حسنة : الاكل جاهز من بدرى .. انت اللى عوقت عند نجاة .. على الله يكون بفايدة و تكون جايبلنا خبر حلو معاك
ليخلع شيخون عبائته من فوق كتفيه و يلقيها على احد المقاعد دون ان يلقى بالا لحديثها و يقول : هتغدينا يعنى و اللا هنقضيها حديت مالوش عازة
بكر : جوزك باينه جعان يا حسنة ، اكليه الاول و بعدين ابقى اتحدتى فى اللى عاوزة تتحدتى فيه
لتنهض حسنة بامتعاض و تتجه الى الداخل قائلة : هقول لهم يحطولنا الاكل على ما انده للعيال
بكر : ماتعمليش حسابى .. انى اتغديت
شيخون : و ده حديت برضيك ، اقعد كل لك لقمة معانا على اد نفسك
لينظر بكر الى شيخون و يقول بفضول : عملت ايه مع نجاة ، حددتها
شيخون متصنعا عدم الفهم : حددتها فى ايه
بكر باستغراب : هيكون فى ايه يعنى يا شيخون ، فى جوازى منيها ، هو مش انى اتحددت معاك و انت وافقت و كان ناقص بس موافقتها
شيخون و هو يتصنع الذهول : لا هو انت كنت بتتحدت جد ، انى فكرتك بتهزر
بكر باستنكار : اهزر .. هو الجواز فيه هزار برضيك يا شيخون ، و بعدين مانى قلتلك عشان اربى العيال اليتامى دولم و اكسب فيهم ثواب و انت وافقت على حديتى ايه اللى غير رأيك
شيخون : انى ماغيرتش رايى و لا حاجة انى سايرتك فى حديتك و انى فاكرك بتهزر
بكر باستنكار : هتقوللى تانى بهزر ، طب يا سيدى انى ما بهزرش ، ها .. ايه قولك
شيخون و هو يتصنع التفكير : قولى فى ايه يا بكر ، و هم حريمك التنين لو عرفوا انك عاوز تجيب عليهم التالتة لعيالها هيسكتوا لك اياك ، دولم نش بعيد يعملوا على جتتك فتة بالخل و التوم
بكر : يمين بعظيم لو واحدة منهم اعترضت ماتبات على ذمتى
شيخون : هدى خلقك بس عشان خاطر عيالك ، و بعدين يعنى ، نجاة ممكن ماتوافقش بسبب خوتة العيال ، ده انت البيت عنديك و لا المروستان يا راجل من كتر دوشة العيال
بكر : يا سيدى لو حكمت احبسلها العيال و اكتفهملها كمان لو عاوزة ، بس تاجى مبسوطة
شيخون : طب و عيالها
بكر : عيالها اكنهم عيالى
شيخون بمرح : اللى لسه حابسهم و مكتفهم من شوية دولم
بكر بترصد : هو فى ايه يا شيخون
شيخون : فيه انى مش عاوزك تزعل منى يا بكر
بكر : و انى ايه اللى هيزعلنى منيك
شيخون : رأيى هيزعلك
بكر : و ايه بقى رأيك اللى هيزعلنى ده
شيخون : ان نجاة ماتنفعكش يا بكر .. نجاة لسه حزينة على موت جوزها و مايصحش نتكلم فى حاجة زى دى دلوق

دار مصر - روايات

07 Dec, 09:00


يتبع....
https://darmsr.com/2024/10/24/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%88%d8%b4%d9%85-%d8%b9%d9%84%d9%89-%d8%ad%d9%88%d8%a7%d9%81-%d8%a7%d9%84%d9%82%d9%84%d8%a8-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88/

دار مصر - روايات

07 Dec, 09:00


كانت حسنة فى طريقها إليهم لتدعوهم الى الغداء ، و عندما سمعت حديث شيخون قالت بتهكم : هى مين دى اللى حزينة على جوزها ، اشحال ان ماكانتش متجوزاه غصب عنيها
شيخون بهدوء : الاكل جهز و اللا لسه
حسنة باستغراب : جهز
لينهض شيخون و يتجه الى مكان غرفة الطعام و هو يقول : ياللا يا بكر .. تعالى كل لك لقمة معايا احسن انى واقع من الجوع
بكر و هو يتبادل نظرات الاستفهام مع حسنة : ماقلتلك اتغديت ، كل انت براحتك و انى هروح ابص على كام مصلحة اكده و ابقى اشوفك تانى بالليل
شيخون دون ان يلتفت اليه : ماشى
ليميل بكر على أذن حسنة و يقول بفضول : ايه اللى قلب جوزك القلبة دى ، مش مصدق انى حكاية انه كان فاكرنى بهزر دى
حسنة و هى تلتفت اتجاه زوجها ، هو قال لك اكده
بكر : ايوة ، شوفى ايه اللى قلبه القلبة دى و عرفينى ، و حصليه ياللا .. سلام
لتغلق حسنة الباب بعد خروج شقيقها و عند التفاتها تجد زينب و هى فى الثانية و العشرين من عمرها تقف تراقبهم من على بعد و ترتسم على معالمها علامات الاستياء ، فتقول لها حسنة : انتى واقفة اكده ليه ، ياللا عشان ابوكى مستنيكم على السفرة ، و اندهى اخواتك هم فين
زينب و هى تتجه الى غرفة الطعام : احمد مش هنا اصلا ، و زهرة راحت لابويا
حسنة بامتعاض : طب ياللا عشان ابوكى ما يستعوقناش
و عندما وصلت حسنة لغرفة الطعام لم تجد شيخون مكانه ، و لكنها وجدت زهرة تأكل منفردة فقالت بدهشة : اومال ابوكى فين
زهرة و هى فى عامها العشرين : قابلته على السلم و انى نازلة و قاللى انه مش جعان دلوقيت ، و هينام شوي و لما يصحى هيبقى ياكل ، و قال لى كلوا انتو ماتزنبوش حالكم معايا
حسنة و هى تردد بصوت خافت : ايه حكايته ده ، كان لسه عمال يقول انه هيموت من الجوع ، ياترى عملت فيك ايه نجاة خلتك ترجع بوش غير الوش
لتجلس زينب بمقعدها و تشرع فى تناول طعامها و هى تراقب حسنة فى صمت تحت نظرات زهرة المراقبة لهما هى الاخرى ، و التى قالت بفضول : هو ايه الحكاية ، هو حصل حاجة و اللا ايه
و قبل ان يجيبها احد سمعوا صوت شيخون يصيح بصوت عالى و هو ينادى باسم زوجته ، لتنتفض حسنة من مكانها و ترد بصوت عالى يبدو عليه الاصطراب : ايوة .. جاية اهو
ثم تتجه الى الاعلى و هى تدير برأسها العديد من السيناريوهات عما سيقوله لها شيخون
و ما ان وصلت الى غرفتهما حتى وجدته يجلس بالشرفة بعد ان بدل ملابسه ، فتوجهت اليه قائلة : هو انت مش كنت بتقول جعان و هتموت من الجوع كمان ، ما حطيتش حاجة فى بقك يعنى و جيت على هنا ، و قلت كمان لزهرة انك هتنام و اديك قاعد اهو و مانمتش ، ايه الحكاية
شيخون : و لا حكاية و لا رواية .. انى بس ماكنتش عاوز ازعل بكر
حسنة بترصد : و ايه اللى كان هيزعل بكر مش فاهمة
شيخون بتورية : يعنى .. عشان الحكاية اياها بتاعة نجاة
حسنة : طب مانى عارفة ، لكن برضيك مش فاهمة ايه اللى هيزعله
شيخون و هو ينظر بعينا حسنة : نجاة ماوافقتش
حسنة بعدم اهتمام : و هو من ميتى بناخد رأى الحريم فى جوازنا يا شيخون ، توافق و اللا ماتوافقش ، المهم كلمتك انت ، و انت موافق ، يبقى هى مالهاش كلمة
شيخون : مش مشكلة و لا حاجة ، بس الصراحة مش شايف ان ظروف بكر احسن حاجة يعنى ، ايه اللى يخليها تتجوز واحد معاه حرمتين و سبع عيال غيرها هى و عيالها ، نجاة لسه صغيرة و حلوة و الف مين يتمناها كمان
حسنة بترصد : زى مين بقى
شيخون و هو يتململ بجلسته : سيبك من الحكاية دى دلوق ، اصلك ماتعرفيش انى شفت مين النهاردة و من وقتها و انى دماغى عمالة تروح و تاجى
حسنة بفضول : شفت مين يعنى
شيخون : شفت اختك سميحة
حسنة : و ايه المشكلة يعنى انك تشوف سميحة
شيخون و هو يركز بملامح حسنة و كأنه يدرسها بعناية شديدة : مش المشكلة انى شفتها ، المشكلة شفتها واقفة و هى بتتكلم و بتضحك كمان مع مين
حسنة : مع مين يعنى
شيخون : مع جابر
ليبهت وجه حسنة و تقول بتردد و هى تزدرد لعابها : و دى فيها ايه يعنى
شيخون بلهجة استغراب : فيها ايه ازاى يعنى ، انتى نسيتى اللى حصل زمان و اللا ايه ، وبعدين مهما ان كان اختك متطلقة ، و لو حد شافها واقفة معاه و بتتساير و تضحك اكده يقولوا ايه و خصوصا بعد اللى هى بنفسها قالتهولنا عليه زمان ، و اللا نسيتى ان حديتها ده كان هو السبب اننا رفضنا جوازه من نجاة اياميها و اول ما المصيلحى طلبها جوزناها له غصب عنيها كمان
حسنة بلجلجة : لا طبعا مانسيتش و لا حاجة ، بس يعنى جابر كبر و عقل ، و يمكن النصيب يجمعهم سوا
شيخون باستدراج : يجمع مين مش فاهم
حسنة و هى تهرب بعينيها من شيخون : جابر و سميحة
شيخون بحزم : يوم ماجابر يفكر انه يطلب سميحة ، هيبقى جوازهم على جثتى يا حسنة ، و فهمى اختك كويس الحديت ده عشان لو معشمة روحها بيه .. ماتخليش العشم ياخدها لبعيد ، عشان ماتتعبش و هى راجعة

دار مصر - روايات

07 Dec, 08:09


فصول جديدة من رواية الأربعيني
https://darmsr.com/2024/11/17/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%a3%d8%b1%d8%a8%d8%b9%d9%8a%d9%86%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

07 Dec, 08:00


نور: أستاذ عامر لو مش عايز أنا ممكن أروح أي مكتب تاني
عامر: لا طبعًا إنتي تأمري اللي إنتى عايزاه
نور: تمام أرفع قضية
عامر: تمام
نور: مع السلامة يا أستاذ عامر
عامر: مع ألف سلامة يا فندم
عندما غلق عامر الهاتف كَان في قمت السعادة و كيف لا و هو يعشقها و حبها مِن زمان و لكن بسبب ذالك المُتعجرف أحمد تركها لهُ لأنه كان يرىٰ نظرات السعادة في عينيها و لكن الآن انتهىٰ كُل شيء نعم سوف تصبح ملكه علىٰ عرش قلبه و ملكة علىٰ عرش منزله أيضًا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

يتبع....
https://darmsr.com/2024/10/24/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ae%d9%84%d9%81%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%a8%d9%86%d8%a7%d8%aa-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

07 Dec, 08:00


-النهاردة قراية فتحت جوزي مِن منار لبست و اتشيكت و نيمت البنات
و حطيت ميكاب كامل أه دا النهاردة قرايه فتحت جوزي
-تقف وهي أمامه بكُل جَبروت نعم لم تبكي و لن تبكي هو الذي سيبكي تقف بكل أناقة و جمال مَن ينظر لها يعتقد إن اليوم حفلة
لا يعلم إن النهاردة هى قراية فتحت زوجها
نعم علمت مِن الخارج
تجلس بكل هدوء علىٰ الكرسي أمام الباب ويفتح الباب بكل هدوء عندما دخلت وجدته يجلس علىٰ الكرسي بأبتسامة جميلة
ـ حمدللّه علىٰ السلامة يا عريس
نور أنا
ـ تؤ تؤ أي يا عريس مش المفروض كنت قولت علشان أشوف مرات جوزي
-طب براحه فين البنات الأول
_هما البنات فرقين معاك في حاجه
-أنا عملت كده عشان بناتك
_أنتَ عملت كدا علشان نفسك مش علشان البنات علشان أنتَ راجل شرقي فاكر إن الولد أهم حاجة
طب أعمل أي الدكتور قال إن مفيش آمل
_فعلاً مفيش آمل طلقني
-أنتي بتقولي ايه
_ايوا طلقني بقولك طلقني أنا مش عاوزك
-يا نور أنا بحبك
_إنتَ مش بتحب حد غير نفسك أنا اللي غبية فكره إنك بتحبني بس خلاص فوقت
-هترجعي
_لا أنتَ هتيجي تبوس رجلي و أنا هطردك، هعيش لنفسي أنا و لبناتي و هتجوز و هعيش حياتى و هدوس علىٰ قلبي بالجزمة و أنتَ روح أتجوز بس أعرف دايمًا إنك وقعت في مصيبة
-يخرج من المنزل
أستوب أحب أعرفكم بنفسي أنا أحمد جوز نورا عارف أنكم كلكم شايفين إني راجل واطي و متخلف بس لا أنا مش كدا أنا هقولكم الحكايه أنا الولد الوحيد لأمي و أبويا علىٰ أربع بنات أبويا بيحبني كنت شاطر في التعليم خلصت ثانوي و سافرت علىٰ طول عشان أكمل تعليم برا طبعًا سافرت عملت كل حاجه اه كل حاجه متستغربوش مش هقول أنا نبي لا أنا شيطان شربت و سكرت و حريم، كُل حاجة بس دا مش معناه إني كُنت فاشل بالعكس خلصت دراسه محبتش أرجع كُنت أتعودت علىٰ الحرية خلاص بعمل كُل حاجة و محدش ليه عندي حاجة وعملت شغل خاص بيا أه أصل أنا درست إدارة أعمال و اشتغلت و عملت شركة صغيره و أول ما بدأت تكبر أبويا اتصل لازم أرجع علشان أمسك الشركة و الصراحه كُنت مدايق بس هعمل أي صفيت كُل حاجة و رجعت مصر و أول يوم روحت
في الشغل عند بابا شوفت بنت جميلة جدًا خفيفة بتتحرك في كُل مكان تحس إنها فراشة مش هقول حبتها لا بس كنت عايز احطها في القايمة أه أنا مفيش واحده تقولي لا بس اللب حصل إنها عملت فيها شريفه و جدعة ملقتش حل غير إني أعمل إنب عايز أخطبها و فعلًا أتخطبنا و حاولت معاها و رفضت و اتصلت بيها كتير مِن أرقام غريبة و نفس الحاجة ساعتها اتأكدت إن دي الأنسانة اللي تنفع تبقىٰ زوجة و أتجوزنا مش هكدب و اقول إن قلبي مدقش لا دق ليها بس قولت بعد الجواز هرجع تاني لكن اللي حصل غير كدا
أتعلقت بيها طبعًا روحت و جريت علىٰ ست تاني و رجعت ازبل من الأول بس هي اتخنقت معايا وكانت عايزه تطلق طبعًا عملت نفسي الملاك و هى كمان اكتشفت إنها حامل الصراحة كُنت مبسوط جدًا أه كُنت هموت مِن الفرحة كدا أنا ضمنت إنها هتفضل معايا علىٰ طول و عرفت إنها بنت كُنت مبسوط جدًا و اتغيرت فعلًا و بعد كدا خلفنا وسام كنت زعلان كَان نفسي في ولد بس قولت عادي إن شاء اللّه هنجيب ولد و فعلًا نور حملت في ولد يا فرحت قلبي ساعتها كنت مبسوط جدًا و قعدت من الشغل عشان أفضل جانبها بس أتولد في التامن و مات تعبت و زعلت و أتقهرت بس هعمل ايه يعني بعد كده عرفت إنها حامل تاني و جابت أسماء ساعتها عرفت إني أبو البنات ساعتها كنت أتعرفت علىٰ منار ست متجوزة أه متجوزة و أم لطفلين بس صُبيان ساعتها دخلت في دماغي إن لازم تطلق و أنا هتجوزها و فعلًا اتقبلنا مع بعض و عملنا كل حاجه و اطلقت من جوزها و بعد كدا روحت قرأت الفتحة و رجعت البيت
نرجع...
خرجت من البيت
هو فيها أيه يعني لما أتجوز تاني هو أنا هعمل حاجة غلط و بعدين الغلط عليها هي اللي مش عارفة تجيب عيال أفرح بيها كُل خلفتها بنات و بعدين كدا كدا هترجع تبوس أيدي علشان ارجعها أه فعلا أنا صح
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ مامي مامي
_ نعم يا سما في ايه يا قلبي
ـ أنا عايزة بابي
_ سما مش انتى بتحبى مامي
ـ قد الدنيا
_ خلاص يبقىٰ أسمعي الكلام هنبقىٰ نروح لجدو و نشوفوا هناك
ـ يعني هو مش هيجي هنا تاني
_ لا يا سما
ـ ممكن تنامي بقا
_ حاضر
تدخل غرفة النوم تبكي نعم تبكي علىٰ كُل شيء تبكي علىٰ نفسها و علىٰ هذا الرجل الذي كانت تحبه و مازلت نعم مازلت
تبكي علىٰ سنين عمرها نعم أعلم أنكم تقولون إنها مازلت صغيرة
و لكن لا هي ليست صغيرة هي أنسانة تحملت الكثير من الأشياء و هي صغيرة و عندما تزوجته شعرت إنها سوف ترتاح من كل ذالك لكن لا لم يحدث ذالك، لأنها أصبحت أم و أب نعم سوف تعمل لكي تُنفق علىٰ البنات قامت و مسحت دموعها و أتصلت بالمحامي
نور: الو
عامر: الو اهلًا يا مدام نورا عاملة ايه؟
نور: الحمدللّه يا أستاذ عامر حضرتك عامل إيه
عامر: تمام الحمدلله خير في حاجة؟
نور: فعلًا أنا عايزاك ترفع قضية خُلع علىٰ أحمد جوزي
عامر بسعادة و فرح: إيه حضرتك بتقولي إيه؟

دار مصر - روايات

07 Dec, 07:49


فصول جديدة من رواية حب مخفي
https://darmsr.com/2024/11/20/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ad%d8%a8-%d9%85%d8%ae%d9%81%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9/

دار مصر - روايات

07 Dec, 07:39


فصول جديدة من رواية شغف الصقر
https://darmsr.com/2024/05/04/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b4%d8%ba%d9%81-%d8%a7%d9%84%d8%b5%d9%82%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/

دار مصر - روايات

07 Dec, 07:29


فصول جديدة من رواية حواء بين سلاسل القدر
https://darmsr.com/2024/06/30/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ad%d9%88%d8%a7%d8%a1-%d8%a8%d9%8a%d9%86-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d8%b3%d9%84-%d8%a7%d9%84%d9%82%d8%af%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81/

دار مصر - روايات

07 Dec, 07:19


فصول جديدة من رواية سلطان والغرام
https://darmsr.com/2024/12/04/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b3%d9%84%d8%b7%d8%a7%d9%86-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%ba%d8%b1%d8%a7%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

07 Dec, 07:09


فصول جديدة من رواية المغرورة
https://darmsr.com/2024/12/06/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%ba%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/

دار مصر - روايات

07 Dec, 07:00


هو انا كل يوم هلاقيك زانق البنت عند الحيط كده احترم وجودي حتى ولم نفسك شويه

قال بضيق شديد..وافقي على جوازنا وتخلصي من كل ده يا مرات عمي

قالت بغضب..مية مره قولتلك البت مش عيزاك بتكرهك بتخاف منك اجبرها يعني

قال بغضب شديد اه اجبريها لو مش عيزاها تفضل قعدالك زي البيت الوقف اجبريها يا مرات عمي.. ولاخر مره هقولك نبيله لو مكانتش ليا مش هتكون لغيري ...علشان متستنيش على الفاضي

مرات عمه قالت بغضب..لا انت حالك مبقاش يعجب ابدا ومتزعلش بقى لما اعرف اهلك يا معتز

معتز ضحك بسخريه وقال..البيت كلو عارف وساكت يا يا مرات عمي...واصلا معروفه من زمان ان محدش هيتجوز نبيله غيري

قال كده ومشي وسابها باصه لطيفه بغضب وقالت بصوت عالي ..وانا مش هجبر بنتي يا معتز وهوافق على اول عريس يتقدم لها

ضم اديه بغضب ومبصلهاش وقال...يبقى بتجهزيها لقبرها مش لفرحها يا مرات عمي

مشي بعد ما قال جملتو الي صدمتها وخلتها مش قادره تنطق

معتز كان هيطلع من البيت وهو متعصب بس شافها داخله المطبخ راح وراها وهو متعصب جدا

كانت بنت جميله في العشرين واقفه بتجهز الاكل بس اترعبت لما قال من وراها...نبيله هطلبك للمره الالف من والدتك ....وافقي احسنلك

نبيله بلعت ريقها برعب وحاولت تقوي وقالت...ردي هيبقى تفس ردي للمره الألف يا معتز مفيش حاجه هتتغير

معتز اتنرفز وشدها من دراعها بقوه وبقت بين اديه وقال بغضب...لا هيتغير واقصري الشر يا نبيله..كده كده محدش هيتجوزك غيري هتفضلي كده لامتي
بقلم...زهرة الربيع
نبيله قالت بخوف وغضب...لحد ما اموت ..انا ..انا تمام موافقه مكنش لحد تاني بس برضو مش ليك يا معتز

معتز بصلها بغضب ومسكها من فكها بقوه وايده التانيه محاوط بيها وسطها جامد وقال بطريقه مخيفه ...متخلنيش اذيكي يا بنت الناس مش عايز ازعلك... انا عندي سفريه تبع الشغل ل٣ ايام عايز ارجع الاقيكي جاهزه لجوازنا تمام يا قمري...متخلنيش اضطر اتجوزك من غير عقد يا حلوه تمام...ودفعها وخرج من البيت بعصبيه

نبيله بقت تبكي بحزن وقالت.. فينك يا بابا الله يرحمك

دخلت والدتها وقالت بدموع...انا هنا يا قلبي انا امك وابوكي ومش هخليكي تعملي حاجه غصب عنك..

نبيله حضنتها وهيه بتبكي وامها قالت..اهدي يا قلبي واسمعيني كويس في الي هقوله

بالليل كان معتز ماشي وجهز شنطتو وبيودع الكل ابوه وامه ومرات عمه وبص لنبيله شويه

نبيله ابتسمتلو ابتسامه جميله وقالت..ترجع بالسلامه يا معتز
معتز اتفاجأ لانها مش بتكلمو كويس ابدا وابتسم وقال الله يسلمك يا نبيله وسلم عليها وباس جبينها ومشي وهو مبسوط جدا وحاسس انها وافقت عليه علشان كده غيرت معاملتها معاه

عدو يومين وكان معاد رجوعه في اليوم التالت بس مقدرش يستنى اكتر ورجع بسعاده ولهفه بس اتفاجأ بزغاريد من البيت واضويه وناس كتير طالعه العماره عندهم وقف واحده ست وقال..هو فيه ايه يا ام مصطفى مين هيتجوز عندنا في اعماره

ام مصطفي قالت باستغراب ..يوه هو انت ازاي متعرفش ده كتب كتاب نبيله بنت عمك انهارده زمانهم كتبو الكتاب عقبالك يا معتز يا حبيبي

معتز كان هيقع من طولو وقعت الشنطه من ايده وطلع جري على السلم وهو مش شايف قدامو من الصدمه والغضب وووو

يتبع....
https://darmsr.com/2024/10/26/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ad%d8%a8-%d9%81%d8%a7%d9%82-%d8%aa%d9%88%d9%82%d8%b9%d8%a7%d8%aa%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

07 Dec, 06:49


فصول جديدة من رواية قوه الحب
https://darmsr.com/2024/11/27/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%82%d9%88%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%a8-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9/

دار مصر - روايات

03 Dec, 10:59


يعني ايه تجوزوني واحد مريض نفسي انتو اتجننتوا انا استحاله اوافق علي الكلام ده
' اسمعي يابت انتي زين ده عقله عقل طفل وانتي هتجوزيه وتستغلي واضعه لحد مينقلنا الملكيه
: بصدمه... انتو بتقولو ايه انتوا اتجننتوا'وسبتهم ومشيت بس وقت لما سمعتهم بيقولو'
بخبث... بس انتي لو موافقتيش انتي استحاله تعرفي تنقذي اختك من بين ادينا يا ملك
في مكان تاني...
الاب... اهدي يا زين مش كده اهدي بلاش العصبيه وهعملك كل الي انت عاوزه
زين بغضب وبيكس.ر كل الي بيطلع قدامه
الاب: يا سما يا سمااااااا. "ودي الممرضه بتاعته"
سما جات جري: تحت امرك يا بيه
الاب_ انتي لسه هتبصي اناي مش شايفه حالته اجري اتصرفي وخاليه يهدا
الممرضه بخوف منوا: ح حاضر حاضر "وجريت من قدامه تجيب الحقنه عشان تنيمه"
سما لسه هتقرب منوا زين ز.قها وو.قعت ع الارض والز.هريه وقعت فوقها ودمغها كله بقي عبارة عن د.م
الاب بغضب: زيييييين كده كتير اوي انتي بقيت لا تطاق ولسه هيروح يرفع ايده عليه بس ايد واقفته
ياسر بخبث: اهدي يابا مش كده كل حاجه هتتحل وبيبص وراهم ملقوش زين
الاب بجنون: ز زيييين زييييين اجري ياااااا ياااااسر شوف اخوك
عند زين كان بيجري في الشارع زي المجنون... ولكن هو ايضا مجنون...
وهناك. سيارت تتجهه جميع اتجاهات الي وان جايه عربيه سريعه نحيت زين في وقت وصول ابوه واخوه
الاب بصريخ... زيييييييييين... الا وان فات الاوان ووو

يتبع....
https://darmsr.com/2024/08/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d8%ad%d8%a8%d8%a8%d8%aa-%d9%85%d8%ac%d9%86%d9%88%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88-2/

دار مصر - روايات

03 Dec, 09:59


-انا جاي ليكي هنا وبترجاكي أنك متتجوزيش جوزي ومتد مريش حياتنا....الرجالة مخلصتش يا بسنت !!
قولتها لبسنت وانا بترجاها كانت الدموع بتنزل من عينيا ...وانا حاسة بخـ نقة كبيرة مش قادرة اني أنا بعمل كده ...أنا بترجى بسنت انها متتجوزش سلطان ...
بصتلي بسنت بصدمة وقالت:
-ايه اللي انتي بتقوليه ده يا دعاء ...انتي واعيه بتقولي ايه ؟!مفيش حاجة تمت غصب عنك ...انتي اللي بنفسك اللي سعيتي عشان اتجوز سلطان ...انتي اللي اقنعتيه وبعد ما خلاص كتب كتابي هيكون بكرة عايزاني الغي كل حاجة ....عايزاني اد مر احلامي بإيدي !!!!
بكيت وقولت:بقلم سولييه نصار
-كنت غلطا نة. ..كنت غبـ ية يا بسنت ...مكانش لازم أعمل كده ...أنا اكتشفت اني بحب سلطان ...أنا بعشقه مش هقدر اشارك حد فيه ...عشان خاطري الغي كل حاجة وربنا هيعوضك بالاحسن منه ....
هزت راسها وبكت وهي بتقول:
-أنتي انا نية يا دعاء ....عايزة تد مري حياتي ...بعد ما خلاص الدنيا ضحكتلي وهتجوز أخيرا بعد ما عديت التلاتين سنة جاية تقفليها في وشي ...حرام عليكي ...انتي من الأول قولتي أنك.مش معترضة على جوازي من جوزك ...انتي بنفسك جيتي طلبتيني ايه اللي حصل.
عيـ طت وانا بقول بإ نهيار :
-غيرت رأيي أنا مش هستحمل ان جوزي يتجوز عليا افهميني ارجوكي ...مش هقدر ...ده صعب عليا ....
-ومكانش صعب ليه الشهور اللي فاتت ...مكانش صعب ليه وانتي شغاله تز ني عليا عشان اتجوز جوزك وبتقولي مش معترضة وانك هتعامليني كأختك...هي قلوب الناس لعبة في ايديكي يا دعاء ..حرام عليكي...عايزة تحر قي قلبي وقلب اهلي ليه...اتقي الله ....لا يا دعاء أنا اسفة أنا مش لعبة في ايديكي ...أنا مش موافقة ...أنا هكمل في الجوازة دي ....لما سلطان بنفسه يقول مش عايز أنا هبعد...
بصتلها بصدمة وانا ببكي حسيت ان الدنيا بتلف بيا ....فضلت اعيط جامد بس هي كمان كانت بتعيط ...هي كمان كانت صعبانة عليا ...أنا السبب في كل حاجة ....
...
كنت ماشية في الشارع وانا بمسح دموعي ....كنت حاسة بقهـ رة غير طبيعية...أنا اللي عملت في نفسي كده ...أنا اللي د مرت حياتي ...أنا السبب في كل حاجة ....أنا وسلطان اتجوزنا عن حب ....حب كبير اووي كان الكل بيحـ سدنا على حبنا سلطان كان راجل فعلا ...عمره ما زعلني ولا رفضلي طلب...كان نعم الزوج ...مكانش منغص حياتنا في جوازنا الا حملي اللي اتأخر ...الموضوع عملي ر عب بس سلطان كان بيهديني وبيقول أننا مش مستعجلين....وبعد مرور سنة صممت اروح الدكتور وكانت اسو أ لحظة في حياتي ...تحاليلي طلعت اني مبخلفش...أنا كنت عاقر !!!وقتها انها.رت وفضلت اعيط جامد .....سلطان حاول يهديني بس مقدرش ...دخلت في نوبة اكتئاب وسلطان وقف معايا ووداني دكتور نفسي ...كان حزين على حالي...لما بدأت استرد نفسي شوية بعد شهور جاتلي حماتي اللي كنت بعتبرها امي التانية من كتر حبي ليها...لسه فاكرة كلامها اللي كان صدمة تاني ....
...
كانت نورهان حماتي قاعدة وهي بتبصلي بشفقة ...قربت مني وقالت:
-انا قصدت اجي لما يكون سلطان في الشغل ...اعذريني يا دعاء انتي زي بنتي وبحبك والله ...بس سلطان نور عيني...سلطان ابني الوحيد وانا نفسي اشوفله عيل قبل ما امو.ت ...ربنا يعلم انتي الوحيدة اللي اتمنيتك تكوني مرات ابني وحبيتك والله بس دي ارادة ربنا والتعدد شرع الله اللي منقدرش ننكـ ره ودلوقتي ابني من حقه يتجوز من حقه يكون ليه ابن من صلبه يا دعاء ...أنا عرضت عليه وهو رفض تماما ...هو خايف يخـ سرك ...عشان كده أنا جايالك وبطلب منك أنك تقنعيه انه يتجوز ....خليه يتجوز يا دعاء وانا عندي العروسة!!

يتبع....
https://darmsr.com/2024/08/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%82%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8%d9%82/

دار مصر - روايات

03 Dec, 08:59


يعني اي ي شيخ طه هتخلي الولد يدخل الاسلام وبعدين ده لسه مولد ؟
انا زوجه الشيخ طه واسمي ساره زوجي محفظ قران وعندنا شويه غنم معيز بنرعي فيهم احنا عايشين في حي شعبي في يوم كنت مع زوجي الشيخ طه كنا بنجيب طلبات للبيت واحنا ماشين سمعنا جوه بيت أن في وحده عماله تصرخ وصوتها عمال يعلا ف اصريت اني اروح اشوف في اي وخبطت علي الباب وسمعت صوتها بتقول الحقوني فقولت ل طه أنه يكسر الباب فقال ل يكون خطر علينا ي ساره
ساره . وممكن تكون فعلا محتاجه مساعده يبقا انقذنها وخدنا ثواب بص في بيت هناك اهو روح خبط عليه ولو راجل طلع اشرح لي الوضع وخليه ياجي معاك بحيث لو حصل حاجه يكون شاهد علينا وبكده مفيش خطر
طه. حاضر ي ساره وفعلا راح خبط علي البيت وطلع راجل و وراه زوجته ف الراجل قال ل طه نعم
طه. حكي ليه اللي حصل ،،، دلوقتي تعال معايا البيت هناك اهو
الراجل. بس ده بيت وحده مسيحيه وكمان عايشه لوحدها
زوجه الراجل. قالت ي صالح خلينا نشوفها ونساعدها ممكن يكون حصل ليها حاجه وهيا لوحدها
صالح. طيب يلا نشوف في اي وراحوا فعلا وطه قال ليهم اني دي بتكون مراته ساره وبعدها صالح وطه راحوا وكسروا الباب ودخلوا
الست اللي في البيت كانت بتصرخ وتقول الحقوني بولد بولد ومفيش حد جانبي وانا خايفه وبموت وفضلت تعيط فقربت منها ساره وزجه صالح حفصه وقالوا متخفيش و خلوا صالح وطه يطلعوا يستنوا بره
حفصه قالت ايدك معايا ي ساره نولدها
ساره. انتي بتعرفي
حفصه. قالت ايوه
ساره. ساعدتها وبعد شويه سمعوا صوت البيبي وساره اخدته من حفصه وشالته وخبطت علي ظهره كده وبعدها عطته ل أمه تشيله
ف ام البيبي قالت ل ساره بعد ما شالت ابنها خلي بالك من ابني هو دلوقتي ملهوش حد غيرك وبعدها الام توف،،ت
ساره. شالت الولد وهيا بتعيط ومتأثره
وحفصه. كمان عيطت وقالت هنعمل ايه دلوقتي ي ساره
ساره. احنا هنطلع ونقول اللي حصل وبعدها نشوف
وطلعوا وقالوا إن الست ما،تت وأنها كلفت ساره أنها تاخد بالها من الولد
صالح. طيب هنعمل ايه في الست اللي جوه دي اكيد مش هنسبحها كده
حفصه. انا هدخل اجهزها للد،،،فنه ولازم ند،،فنها اكيد مش هنسبها كده
ساره. بس انا مش هقدر ادخل معاكي اعذريني
حفصه. تمام انا متفهمه امرك خليكي بس مع الولد
ساره. تمام
وبعد شويه وقت كانت حفصه خلصت وصالح وطه دفن،،وها ورجعوا
صالح. اي مصير الولد دلوقتي وهيروح فين
طه. بما أن الست كلفت زوجتي بيه ف اكيد هناخده معانا ونربيه
حفصه. بس الست كانت مسي،حيه يبقا كده الولد مس،،يحي ولا اي
طه. هو اه أمه كانت مسيحيه بس توف،ت قبل ما تقول للولد التراتيل اللي بيقولوها علشان كده يبقا ديانته مسي،حيه
صالح. وضح اكتر ي شيخ
طه. كل مولد بيتولد سواء كان مسلم أو أي ديانه تانيه بيكون علي الاسلام يعني مسلم ف المسلم بيفضل علي الاسلام إنما النصاري اللي هو المسيحي بيحول ديانته من مسلم ل مسيحي
ف احنا كده هنخلي الولد مسلم
حفصه. وهتخليي الولد يدخل الاسلام ازاي وبعدين ده لسه مولد يعني مش هيقدر أنه يقول الشهاده
طه. مش الولد المسلم لما بيتولد أهله بيكبروا عند ودنه كده احنا هنعمل كده وبكده هيكون مسلم وهنربي الولد علي الاسلام والدين الإسلامي
صالح. بارك الله فيك ي شيخ وفي علمك انا وقفت معاك شويه استفدت انا وزوجتي ما بالك لو قعدنا كتير ههه
طه. اكيد هتعرفوا كتير ههه وانا جاهز اعلمكم اي شيء انتوا عايزينه
صالح. اكيد احنا دلوقتي زي الاخوات
طه. وانا اتشرفت بمعرفتك
حفصه. هتسموا الولد اي ي ساره
ساره. اي رئيكم في مسلم
حفصه. جميل خالص ي ام مسلم
ساره. وانت اي رئيك يشيخ طه
طه. جميل ي ام مسلم طيب اي يلا نمشي
ساره. حاضر وبعد سلام مشيوا ورجعوا بيتهم
طه. ي ترا هنكون قد مسؤولية الطفل ده ي ساره
ساره. ان شاء الله هنكون قدها والا ربنا مكنش اختارنا علشان نربيه واكيد ربنا هيسهل لينا تربيته
طه. ان شاء الله وبعدها مسلم عيط
ساره. شالته وقالت مالك ي حبيبي وليه بتعيط اكيد جعان
وقالت طه شوف كده احنا جبنا لبن معانا ولا فيه لبن جوه
طه. حاضر وراح يشوف ومفيش لبن ورجع وقال مفيش لبن والوقت اتاخر واكيد مش هنخبط علي الجيران متأخر كده
ساره. بس الولد جعان وبيبكي هنعمل ايه وفكرت وقالت بقولك ايه ي شيخ طه
طه. قولي ي ساره
ساره. ،،،،،،،،،،،
ي ترا هيتصرفوا ازاي ؟

يتبع....
https://darmsr.com/2024/08/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%b3%d9%84%d9%85-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

03 Dec, 08:30


فصول جديدة من رواية الأربعيني
https://darmsr.com/2024/11/17/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%a3%d8%b1%d8%a8%d8%b9%d9%8a%d9%86%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

03 Dec, 08:25


فصول جديدة من رواية موضوع عائلي 3 (بيت الهنا)
https://darmsr.com/2024/08/02/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d9%88%d8%b6%d9%88%d8%b9-%d8%b9%d8%a7%d8%a6%d9%84%d9%8a-3-%d8%a8%d9%8a%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%87%d9%86%d8%a7-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a/

دار مصر - روايات

03 Dec, 07:59


اجلس على السرير ودقات قلبي عالية من شدة الخوف والرعب.. كل لحظة بلف براسي ناحية الباب ..منتظرة يفتح في أي وقت ويدخل زوجي اللي معرفش اسمه ولا شكله حتى اللحظة دي.
اخدت نفس عميق وانا بقول لنفسي:
خليكي قوية يا همس انتي مش بتعملي حاجة غلط وده جواز على سنه الله ورسوله ومش بتعملى حاجة حرام.
رفعت راسي وبصيت للسقف بشرود بتذكر اللي حصل مع مرات ابويا.
-انتي هتتجوزي النهاردة.
بصيت ليها بصدمة وقلت:
انتي بتقولي ايه؟ اتجوز اللي هو ازاي.. انتي بتهزر.. اكيد قولتي هي مبسوطة النهاردة.. يلا أروح أنكد عليها.
بصت ليا وقالت بنبرة باردة زي قلبها:
اللي سمعتيه كويس.. النهاردة هيتكتب كتابك.
ربعت أيدي الاتنين على صدري وقلت ليها برفض:
وأنا بقولك لا.. أنا مش عايزه.. انتي عايزاني اتجوز واحد ولا شفته ولا حتى أعرف اسمي.. لا يا مرات ابويا.
صمتت شوية وبعدين ضحكت وقالت بسخرية:
صوتك طلع وبقيتي بتعرفي تقولي ليا لأ.. لأ بتاعتك كترت اوي اليومين دول من وقت ما توظفتي محاسبة في المستشفى يا همس.
قلت لها بقوة:
ايوه وان شاء الله هيجي اليوم اللي نعيش فيها انا واخويا بعيد عنك وعن ظلمك.
قربت مني وهي بترفع يديها عايزه تضربني بالقلم لكنها نزلت ايديها وقالت وهي تضغط على اسنانه:
لولا أن جوازك النهاردة كنت ضربتك وعلمتك الادب.. انا مش عايزه اي علامة على وشك وعلى جسمك النهاردة..
رجعت خطوة للخلف.. خايفة ترجع في كلامها وتمد إيديها عليا زي كل مرة لما اعارضها في حاجة.. قلت ليها:
انا مش هتجوز.. وده كلامي النهائي.
ابتسمت ابتسامة صفراء وهي بتقول بخبث:
هتتجوزيه ياهمس ورجلك فوق رقبتك.
ابنتها أدخلت بينا وقالت:
ما اتجوزه انا يا ماما وكده الموضوع اتحل.
لفت لبنتها وقالت بحدة:
مينفعش ما لو كان ينفع كنت جوزتك انتي.. بس هي مطلوبة بالاسم وهيدفع فيها مبلغ محترم.
ضربت بنتها على الأرض بقدمها بقوة وقالت:
ليه مينفعش يا ماما.. خلينا نطلع من الفقر اللي أحنا فيه.
ردت عليها بنفاد صبر:
معرفش والله علم علمك.
ثم إدارات رأسها ليا وقالت:
يلا جهزي نفسك عشان كتب الكتاب بالليل وهتمشي على بيت جوزك.
فقدت اعصابي وانا حاسه اني مجرد سلعة عايزه تبيع وتشتري فيها.. وقلت ليها بإصرار:
لا بقولك لأ.. افهمي بقا ولا اجبلك مترجم يترجملك كلامي.
ردت عليا بابتسامة ساخرة:
مش محتاجة.. عشان انا عارفة هخليكي توافقي ازاي.. مفيش غير اخوكي.
شهقت بمجرد ما جابت سيرة اسمه وسألته:
ماله اخويا.
ردت بخبث والابتسامة لسه على وشها:
عندك اختيارين يا تتجوزيه.. يا لأ
قاطعتها بسرعة:
تمام مش هتجوزه.. اتحلت خلاص
قالت بنبرة غير مريحة:
استنى لما تسمعي باقي الكلام..
حسيت بشيء غير مريح في كلامها واني هسمع كلام مش هيعجبني.. كملت كلامها بنفس النبرة اللي خلت قلبي يدق:
لو رفضتي كلامي ومتجوزتهوش يبقا تنسي عملية اخوكي اللي كمان اسبوع.
نظرت ليها بصدمة بحاول استوعب كلامها وقولت ليها بعد صمت دام عدة ثوان:
انتي بتقولي ايه.. احنا اتفقنا مع الدكتور والميعاد اتحدد.
قالت بصوت بارد:
صح اتفقنا بس الفلوس لسه متدفعتش.. هو انتي متعرفيش ان الفلوس اللي بأسم اخوكي في البنك سحبتها ومفيش ولا جنيه في رصيده.
زعقت في وجهها وانا بقول:
ازاي سحبتي الفلوس من حسابه.. ازاي.. انا هتصل بالبنك اكيد بتكذبي عليا عشان أوافق على الجوازة.
ضحكت وقالت:
ما هو انا مضته على توكيل وعن طريقه سحبت كل الفلوس.
قلت ليها بصدمة وانا مش عايزه أصدق كلامها، اول حاجة عملتها مسكت الفون واتصلت بالبنك واول ما الموظف رد على سؤالي.. قفلت السكة وبصيت ليها بصدمة وانا بقول:
هبلغ عنك وهطعن في الامضة.. اخويا شاب مش بيتحرك ومريض وانتي خلتيه يمضي بالغصب.
ضحكت بقوة وهي بتقول:
تعرفي تثبتي اثبتي.. معاكي فلوس توكلي محامي.. طبعا معاكيش.. اقولك جربي ترفعي قضية وياعالم بعد كام سنه يا تخسر او تكسب.. وفي خلال الوقت ده هيكون اخوكي مات وشبع موت يا همس.. حكمي عقلك واسمعي كلامي و اتجوزي الراجل.. النهاردة كتب الكتاب.
عيوني اتملت بدموع القهر والظلم وهمست بألم:
خلي عندك في قلبك رحمة.. اخويا لا حول له ولا قوة.. بلاش تدخليه بينا.
هزت كتفيها ولوت شفتيها وهي تقول:
اوعدك اول ما تتجوزي هدفع فلوس العملية.. هسألك تاني موافقة على الجوازة دي.
ميلت راسي إلى الخلف وقلت بألم:
موافقة.
أول ما قلت موافقة زغرطت العقربة اللي بلاني بها بابا قبل ما يموت.
وعلى بالليل لبست فستان ابيض اخترته ليا مرات ابويا.. دخلت عليا الأوضة وسألت:
جهزتي ولا لسه.
اومأت براسي في صمت وبعدين همست:
ايوه.
ومن غير ما تتكلم مسكت أيدي وبعدين قالت:
يلا بينا. المأذون والعريس برا.
أول ما طلعت وشوفت العريس انصدمت وشهقت وقلت ل مرات ابويا بهمس:
ده العريس.. ده من سن ابويا الله يرحمه.
ردت عليا بنفس النبرة الخافتة:
ده مش العريس... ده وكيل عن العريس. ويلا ورايا من سكات وامضي على العقد.

دار مصر - روايات

03 Dec, 07:59


مضيت على العقد وعيوني مليانة بالدموع ومكنتش شايفة حاجة قصادي وبعد ما أصبحت زوجة رسمي.. سمعت زغروطة من مرات ابويا وبعدين قالت:
يلا على بيت جوزك.
خرجت ورا الرجل وانا حاسه بظلم وغضب على الوضع اللي اتحطيت فيه مجبرة.. المفروض النهاردة تكون أسعد ليلة في حياتي.. لكن للأسف لا.. النهاردة اتعس يوم عشته من يوم ما مات بابا.
ركبت العربية وركب جنبي الراجل الغريب وقال للسواق يطلع واعطي له العنوان.
انصدمت لما عرفت احنا راحين فين.. سألته بخفوت:
دي المستشفى اللي شغالة فيها مبقاليش أسبوع.
من غير ما يلتفت قال وهو ينظر أمامه:
عارف.. وعارف كل حاجة عنك من أول ما تولدتي لحد دلوقتي.
شعرت بالحيرة.. ف سألته:
انا مش فاهمة حاجة.
رد عليا:
كلها ساعة وتفهمي كل حاجة وكل المطلوب منك.
ذهبت إلى المستشفي واتفاجأت لما وقفني قصاد عيادة النساء.. قلت ليه بخفوت:
احنا ليه جايين هنا؟
رد عليا وهو بياخد نفس:
شوية اسئلة من الدكتورة وشوية تحاليل عشان نشوف هينفع النهاردة ولا نأجل ليوم تاني.
سألته بحيرة:
ايه اللي ينفع ومينفعش ده.
-بعدين لما تخلصي وتروحي القصر.
ثم أشار لي بالدخول إلى الغرفة.. دخلت بخطوات مترددة.. خايفة وحسه اني ماشية نحو مصير مظلم نهايته مرعبة.
بعد مرور بعض الوقت الطبيبة.. دلف هذا الراجل إلى الداخل وسأل الطبيبة: ينفع الليلة
ردت عليه الطبيبة:
الفترة دي مناسبة ليها جدا.. دي فترة التبويض المثالية ليها.
انصدمت من اللي سمعته وقلت:
هو في ايه بالظبط؟
رد عليا هذا الراجل الذي أجهل اسمه حتى الآن:
كل اسئلتك هيجاوب عليها البيه الكبير.
قلت له بحدة:
انا مش هتحرك من هنا الا لما تجاوبني انت.
أخد نفس عميق وقال:
بصي يا بنتي انا عبد المأمور.. تعالي معايا وهناك البيه هيقولك المطلوب منك.. وفكري في مصلحك اخوكي لو رفضتي تيجي معايا دلوقتي.
قلت ليه بصدمة:
هو انت كمان تعرف ظروف اخويا.
زفر بعمق وقال:
انا قولتلك قبل كده اننا نعرف كل حاجة عنك.. يلا قومي وتعالي معايا وهناك هيتجاوب على كل اسئلتك.
قمت ومشيت وراه زي المغيبة مش مصدقة اللي بيحصل ليا.. ركبت العربية وفضلت العربية ماشية لحد ما وقفنا قصاد قصر مهيب مشفتش زيه غير في الأفلام.
العربية وقفت وانفتح الباب ليا وقال ليا الراجل الغريب:
انا مهمتي انتهت لحد كده.. وربنا معاكي يا بنتي.
خرجت وانا مضطرة واول ما وقفت قصاد البوابة انفتحت لوحدها وظهر شخص امامي فجأة وأشار لي في صمت لكي امشي خلفه. تحركت خلفه وانا ألعن حظي.
توقف الشخص امام باب غرفة عتيق فتح الباب وأشار لي بالدخول وبمجرد ان أصبحت في الداخل أغلق الباب خلفي.
الغرفة كانت شبه مظلمة ولم استطع تمييز ملامح الشخص الجالس امام المكتب.
سمعت صوت عميق:
اجلسي هناك على هذا الكرسي في الزاوية وولعي الاباجورة على الطاولة اللي جنبك.
وعندما ظللت في مكاني.. تحدث هذه المرة بنبرة قاسية:
لا أريد تكرار كلامي مرتين.. انتي متعرفنيش كويس.
تنهدت فأنا مجبرة على تنفيذ ما يقول وانا اجلس الكرسي واضيء الاباجورة.. أصبح الأن هو يراني وانا لا.
همست لنفسي:
انا مجبرة على تنفيذ كلامه.
نفذت ما قاله لي.. ثم ترددت وأنا أسأله:
ممكن أعرف ايه اللي بيحصل؟
-كل اللي عايزه حفيد ليا وفي المقابل هسفر اخوكي وهعالجه برا في أحسن المستشفيات ولما تجيبي لي الحفيد هخليكي تسافري لاخوكي وهشتري ليكي شقة وهجيبلك وظيفة وهديكي عشرين مليون تأمني بيهم مستقبلك.. ده في حالة لو وفقتي تتمي الزواج وتديني الطفل.. اما لو موافقتيش انسى ان اخوكي يعمل أي عملية.. ادامك دقيقة هتفكري في كلامي واسمع الرد.
الدقيقة عدت وفضلت ساكته.. سمعته بيقول:
اسمع الرد.
شعرت بغصة في حلقي والكلام خرج مني بالعافية:
موافقة.. موافقة.
رد عليا:
يبقا نحتفل.
وضغط على رز في مكتبه وقال:
واحد عصير.
لم تمر عدة ثوان ودلفت سيدة تحمل صينيه عليها كوب عصير وضعته على الطاولة. ثم انصرفت في الحال.
سمعت صوته يأمرني:
اشربي العصير.
تناولت الكوب على مضض ورشفت ما فيه أريد الانتهاء من هذا الكابوس الذي اعيشه بسرعة.. وعندما انتهيت قال لي:
اخرجي وعندما تصبحين في الخارج ستجدين خادمة سوف تدلك إلى غرفتك وبعد قليل سيأتي لكي حفيدك لكي يتم زواجه منك.
عودة إلى الحاضر وهي في الغرفة تنتظر مجيء المدعو زوجها.
وفجأة انقطع النور وغرقت الاوضه في الظلام.. فهمست بتوتر:
لازم النور يقطع دلوقتي.. وليه حسه بخمول غريب في جسمي وعايزه انام.. غريبة دي.
تنهدت وأنا اضع رأسي على الفراش وهمست:
ريحي نفسك شوية.
اغلقت عيني وتمتمت بهذيان:
انا حرانه اوي. هو انا شربت ايه بالظبط.
وفجأة سمعت صوت باب الغرفة يغلق جامد وسمعت صوت أقدام شخص تقترب مني.
حاولت رؤية ملامح هذا الشخص في الغرفة الشبه مظلمة.. الا من الضوء القمر القادم من الشباك.
الرؤية كانت ضبابية امامي ولم استطع تبين ملامحه. حاولت النهوض ولكني سمعت صوت أجش مثير:
متتحركيش.. تعرفي انك الزوجة رقم عشرون لي.. واتمنى من كل قلبي ان نتيجة الليلة دي تكون مثمرة.
تمتمت بهذيان:
بتقول ايه؟

دار مصر - روايات

03 Dec, 07:59


اكمل قائلا ضاحكا وكأني لما أسأله شيء:
وأول زوجة لي مشوفهاش.. معرفش ايه اللعبة اللي بيلعبها جدي معايا..بس تعرفي انا مش ممانع على اللي بيحصل ده. القليل من التغيير. مش هيضر
خلص كلامه واقترب منها وفقد السيطرة على نفسه أمام تلك الفتاة التي لم يقابلها من قبل ولم يراها حتى الآن. وأتم زواجه بها.

يتبع....
https://darmsr.com/2024/08/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b2%d9%88%d8%ac%d8%aa%d9%8a-%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%ac%d9%87%d9%88%d9%84%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/

دار مصر - روايات

03 Dec, 06:59


في ڤيلا الجبالي ....
في مكتب الجد حسن ...
كان قاعد ادهم وهو ماسك الاوراق ومصدوم من الي فيها ..
/ايه ده يا جدي حضرتك كتبت كل حاجه باسمي ليه مش فاهم ..
وقف حسن بهيبه/اسمع حديدي ده زين يا ادهم يا ولدي انا شربت المر علشان اعمل الثروه دي كلها ومش هسمح أنها تتضيع وانت انسب واحد يكون مسؤول عن كل ده ...
ادهم بقلق /ارجوك يا جدي بلاش انا بالذات انت عارف انا اصلا مش من العائله ووو..
حسن بغضب /انا جولتلك جبل سابق انسا موضوع الملچا دي انت ابن الجبالي وحفيدي فاهم ولا لا والموضوع خلاص لحد كده انتهاء الحديد فيه ....
........
علي باب المكتب كان واقف ريان بعد ما سمع كلام جده كل يوم حقده وكره ل ادهم بيكبر لأن في أيده كل حاجه...
/ماشي يا ادهم خليك بحركاتك دي واكل عقل جدي بس الحكايه دي مش هتستمر كتير يا ابن عمي ....
ادهم مدير شركه الجبالي شخصيه جاده جداا وحازم في كل قرارته ...
ريان مهندس في الشركه شخصيه حقوده ومستهتر لابعد الحدود...
❤️❤️❤️❤️❤️
في الجناح الاعلي.....
كانت واقفه منه وهي بتحط مكياچها قربت منها هند اختها بضيق ...
/هو مينفعش النزول غير وأنتي ملخبطه وشك كده وكل ده ليه علشان واحد تافه زي ريان ..
منه بزهق /اووووف هو كل يوم نفس الاسطوانه ايوه يا ستي علشان ريان علشان حبيبي انتي لما تحبي هتفهمي كلامي هتبقي ساعتها نفسك تبقي اجمل واحده في الدنيا علشانه ..
هند باستنكار /لا طبعا الي بيحبني وعايزني ياخدني زي م انا واكيد مش هيكون زي ريان يالا علشان نفطر ونروح الجامعه ...
هند ومنه أختين لكن مختلفين تماما هند كليه صيدله ومنه علوم ...
❤️❤️❤️❤️❤️
في جناح سليم ....
كان واقف وهو بيلبس چاكيته دخل حازم اخوه الصغير الي في ثانويه عامه..
/ايه الحلاوه دي علي الصبح يا احسن ظابط حراسات في الدنيا كلها ..
سليم بابتسامه /اخلص وقصر عايز ايه ...
حازم ابتسم /دائما كده فاهمني عايزك تخليني اشترك في الدوره السنه دي علشان خاطري يا سليم ...
سليم بغيظ /يا ابني انت ليه فاكر نفسك ميسي ده انت بتتغلب بفرق عشر اجوان ..
حازم مسك أيده بسرعه /لا وحياتك عندي الايام دي ناوي اتدرب كويس وهرفع راسك أن شاء الله...
سليم ضحك /ههههه ربنا يستر يالا بينا نفطر .
❤️❤️❤️❤️❤️
في اوضه ريان ....
كان واقف بينفخ سيجارته بضيق دخلت منه واتكلمت بحب وعشق ...
/ريان ليه منزلتش نفطر بصيت علي السفره لقيتك مش موجود ..
بصلها ريان والشيطان هياله أن ده الي لازم يحصل قرب منها وقغل الباب بصتله وهي مستغربه ....
/في ايه عاد يا ريان بتقفل الباب ليه ..
قرب منها ريان ومسك أيدها بخبث /ايه يا حبيبتي مش عايزه تكوني مع ريان حبيبك ولا ايه..
منه وتاهت بين ايديه/حبيبتك ..
ريان شالها ومشي خطوات لسريره بشر /طبعا حبيبتي وروح قلبي كمان ...
❤️❤️❤️❤️❤️❤️
علي السفره....
كانوا قاعدين بياكلوا بصمت واحترام لجدهم .
حسن بحده /الزفت ريان منزلش ليه ولا منه .
هند بارتباك وهي مش عارفه منه فين /منه نائمه يا جدي وانت عارف ريان بمزاجه ..
ادهم بجديه /ربنا يهديه ..
حسن بغضب /الواد ده مش هيرتاح الا لما يخلص عليا ..
سليم بأس أيده باحترام /بعد الشر عليك يا جدي معلش صغير وبكره يعقل ...
حازم بغيظ /من فضلك يا سليم مفيش صغير في العائله دي غيري ...
ادهم بضحك /ههههه طبعا يا زوما ..
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
في اوضه ريان ....
كانت قاعده بتعيط بحرقه وهو بيولع سيجارته اتكلم بعصبيه ..
/ما خلاص بقا صدعتيني هو انا غصبتك علي حاجه ما كله بمزاجك ..
منه مسكت دراعه /انت عارف انت عملت فيا ايه ريان انت لازم تقولي لجدي انك بتحبني لازم نتجوز في اسرع وقت ..
ريان مسكها من شعرها /بقولك ايه يا بنت عمي انتي جيتيلي بمزاجك مش انا الي اتجوز واحده زيك فاهمه انا عملت كده لهدف معين اني اكسر قلب ادهم لانه بيحبك اكتر من كده متحلميش ويلا غوري من هنا ..
منه بحرقه وهي بتلبس هدومها /ربنا ينتقملي منك يا ريان ...
❤️❤️❤️❤️❤️❤️..
في شركه الجبالي....
كان قاعد ادهم علي مكتبه دخلت حياه السكرتيره وهي بتمسح دموعها ...
/الملف الي طلبته يا ادهم بيه ...
ادهم باستغراب /مالك يا حياه فيه ايه .
حياه بدموع /انا اسفه يا ادهم بيه بس أنا واحده شريفه ومقبلش كده ابدا .
ادهم خبط علي المكتب بغضب /جرا ايه يا حياه متخلصي في ايه...
حياه وهي بتاخد نفسها بالعافيه /ريان بيه ..
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
في ڤيلا جميل الشافعي ...
كانت واقفه داليا وهي بتعيط ..
/ارجوك يا بابا اروح عند خالتي لحد ما ترجع بس بلاش اروح عند ناس معرفهاش ارجوك ..
جميل بحده /وبعدين معاكي بقا انتي عامله زي العيال الصغيرين ليه كده قولتلك هما شهرين لحد ما اعمل العمليه وارجع انتي عارفه أن فيه ناس عايزه تاذيني فيكي انا قولت الي عندي وده اخر كلام عندي ...
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
في مكتب ريان ....
كان قاعد وحطط رجله علي المكتب دخل ادهم بكل غضب اتفزع ريان من شكله مسكه من هدوم بغضب ....
/بقولك ايه الوساخه الي بتعملها مع بنات الشوارع متتعملش في مكان اكل عشنا فاهم ولا لا .

دار مصر - روايات

03 Dec, 06:59


ريان اتعصب جدا/ انت اتجننت ولا ايه قصدك ايه وبعدين نزل ايدك دي مبقاش الا انت يا تربيه الملاجئ ..
ادهم بحده /الي جاي من ملجا ده انضف منك مليون مره أنا بحزرك يا ريان لو قربت من حياه تاني هتشوف مني الي عمرك مشوفته ..
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
في المندره ...
ليلا ....
كان قاعد حسن الجبالي مع صاحبه جميل ..
جميل بامتنان /اني مش عارف اشكرك ازي يا حسن انك وفقت علي ان داليا تفضل معاكم هنه وتحت عنيكم وان سليم يكون حارسها الشخصي بحكم شغله ..
حسن بابتسامه /متجولش كده يا چميل بتك نشيلها علي راسنا من فوق ..
دخل سليم وهو بيبوس ايد جده باحترام /مساء الخير يا چدي اهلا وسهلا يا جميل بيه ..
جميل بابتسامه /اهلا بيك يا سليم يا ولدي .
فجاه دخلت بنت منتقبه وهي باصه في الأرض .
/يابا حضرتك رنت عليا ادخل .
جميل بابتسامه /ايوه يا حبيبتي ده سليم حفيد جدك حسن وبيشتغل في الحراسات الخاصه وهيكون معاكي طول الوقت بحكم شغله ..
حسن وقف بهيبه /لا يا جميل مع احترامي لكلامك بس ده هيبقا واچبه لأنها هتكون مرائته علي سنه الله ورسوله..
سليم بصدمه /ايييه ....يتتتتتبع ..
عارفه أن البارت صغير بس عايزه اشوف تفاعل جااامد بقا زي ما متعوده منكم بجد الروايه دي غير اي روايه كتبتها ....
تفتكروا منه فعلا هي حبيبه ادهم 🤔🤔🤔
سليم هيعمل ايه مع داليا 🤔🤔🤔🤔

يتبع....
https://darmsr.com/2024/08/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d8%a8%d9%86%d8%a7%d8%a1-%d8%a7%d9%84%d8%ac%d8%a8%d8%a7%d9%84%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

03 Dec, 06:41


فصول جديدة من رواية زواج مصلحه
https://darmsr.com/2024/11/15/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b2%d9%88%d8%a7%d8%ac-%d9%85%d8%b5%d9%84%d8%ad%d9%87-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7-3/

دار مصر - روايات

03 Dec, 05:59


....كنت أخد سيارتي عند الميكانيكي بسبب التكييف لا يعمل كان ﺍﻹﺯدحام ﺷﺪﻳﺪ على الطريق رأيت ﻣﺴﻜﻴﻨﺔ ﺗﻠﻚ ﺍﻟﻤﻨﻘﺒﺔ ﺗﻄﻠﺐ ﻗﻮﺕ ﻳﻮﻣﻬﺎ ﻣﻦ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻭﻟﻢ ﻳﻔﺘﺢ ﻟﻬﺎ ﺃﺣﺪ ﻧﺎﻓﺬﺓ ﺳﻴﺎﺭﺗﻪ ﻫﺎﻫﻲ ﺗﻘﺘﺮﺏ ﺗﻔﻀﻠﻲ ﻳﺎ ﺃﺧﺘﻲ ﺃﺳﺄﻝ ﺍﻟﻠﻪ ﺃﻥ ﻳﻔﺮﺝ ﻫﻤﻚ ﻭﻫﻤﻲ
قالت ﺑﺎﺭﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﻓﻴﻚ ﺃﺧﻲ ﻭﺍﻟﻠﻪ ﻳﻔﺮﺣﻚ ﻣﺜﻞ ﻣﺎﻓﺮﺣﺘﻨﻲ
ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺎ ﺃﺟﻤﻞ ﻋﻴﻨﺎﻫﺎ ﺯﺭﻗﺎﺀ ﺻﺎﻓﻴﺔ ﻛﻤﻴﺎﻩ ﺻﺒﺖ ﻓﻲ ﻗﺮﻳﺔ ﺟﺎﻉ ﺃﻫﻠﻬﺎ ﻓﺠﺬﺑﺖ ﺍﻟﻜﻞ ﺭﺟﻌﺖ ﻟﻠﻤﻨﺰﻝ ﻓﺎﺭﻍ ﺑﻌﻴﺪ ﻋﻦ ﺍﻷﻫﻞ ﻭﺍﻷﺣﺒﺎﺏ جائنيﺇ ﺗﺼﺎﻝ ﻣﻦ ﻧﺮﺟﺲ ﺻﺪﻳﻘﺔ ﺗﻌﺮﻓﺖ ﻋﻠﻴﻬﺎ ﻣﺆﺧﺮﺍ قالت ﺃﻫﻼ ﺯﻛﺮﻳﺎ
أهلا ﻧﺮﺟﺲ حبيبتي ﻛﻴﻒ ﺣﺎﻟﻚ ؟
ﺗﻮﻗﻒ ﻋﻦ ﺇﺣﺮﺍﺟﻲ ﻳﺎ ﺯﻳﻜﻮ ﺃﻧﺎ ﻟﺴﺖ ﺣﺒﻴﺒﺘﻚ ﺑﻌﺪ
ﻗﺮﻳﺒﺎ ﻻﺗﻘﻠﻘﻲ
ﺳﻮﻑ ﻧﺮﻯ
ﺃﻳﻦ ﺃﻧﺖ ؟
ﺑﺎﻟﻌﻤﻞ
ﺇﺫﺍ ﺳﺄﺗﻲ ﻹﺻﻄﺤﺎﺑﻚ ﻷﺣﺪ ﺍﻟﻤﻘﺎﻫﻲ
ﺗﻤﺎﻡ
ﻣﺎ ﺇﻥ ﻏﺎﺑﺖ ﺍﻟﺸﻤﺲ ﻭﺣﺎﻥ ﻣﻮﻋﺪ ﺇﻧﺘﻬﺎﺀ ﺩﻭﺍﻡ
ﺧﺮﺟﺖ ﻷﺧﺬﻫ نرجس ﻫﻨﺎﻙ ﺟﻠﺴﺖ ﺑﺬﻟﻚ ﺍﻟﻤﻘﻬﻰ ﺍﻟﺮﺍﻗﻲ ﻧﺘﺒﺎﺩﻝ ﺍﻟﺤﺪﻳﺚ ﻭﺍﻟﻀﺤﻜﺎﺕ ﺣﺘﻰ ﺇﻟﺘﻔﺖ ﻳﻤﻴﻨﺎ ﻷﻧﺴﻰ ﻧﺮﺟﺲ ﻭﺃﺭﻛﺰ ﺑﺘﻠﻚ ﺍﻟﻤﻨﻘﺒﺔ ﺍﻟﺠﺎﻟﺴﺔ ﺑﺎﻟﻄﺎﻭﻟﺔ ﺑﺠﺎﻧﺒﻨﺎ عيونها ﻫﻲ ﻧﻔﺴﻬﺎ ﺃﻧﺎ ﻣﺘﺄﻛﺪ
ﺷﺮﺩ ﻋﻘﻠﻲ ﻭﻛﺄﻧﻨﻲ ﻏﺮﻳﻖ ﻓﻲ ﺑﺤﺮ ﻋﻴﻨﺎﻫﺎ ﻫﻲ ﻟﻢ ﺗﻌﺮﺽ ﺷﻴﺊ ﻣﻦ ﺟﺴﺪﻫﺎ ﺇﻻ ﻋﻴﻨﺎﻫﺎ ﻭﺳﺤﺮﺕ ﻓﻤﺎ ﺑﺎﻟﻜﻢ ﻟﻮ ﻟﻢ ﺗﺮﺗﺪﻱ ﻧﻘﺎﺑﺎ
قالت نرجس ﺯﻳﻜﻮ ﺇﺣﺘﺮﻣﻨﻲ ﻗﻠﻴﻼ ﻋﻠﻰ ﺍﻷﻗﻞ ﺃﻧﺎ ﺳﺄﺫﻫﺐ
ﺇﻟﻰ ﺃﻳﻦ ؟
ﺳﺄﺗﺮﻛﻚ ﺷﺎﺭﺩ ﺑﺘﻠﻚ ﺍﻟﻤﻨﻘﺒﺔ ﻓﺄﻧﺎ ﻟﺴﺖ ﻣﻬﺘﻤﺔ ﺑﺸﺨﺺ ﻧﺴﻮﻧﺠﻲ
ﺇﻧﺘﻈﺮﻱ ﺃﻧﺖ ﻓﻬﻤﺘﻲ ﺍﻟﻤﻮﺿﻮﻉ ﺧﻄﺄ
ﺑﻞ ﻓﻬﻤﺘﻪ ﺟﻴﺪﺍ ﺳﻼﻡ
ﺧﺮﺟﺖ ﻣﻦ ﺍﻟﻤﻘﻬﻰ ﻭﺍﻟﻐﻀﺐ ﻳﻌﺘﻠﻲ ﻣﻼﻣﺤﻬﺎ ﺑﻴﻨﻤﺎ ﺗﺮﺟﻠﺖ ﺍﻟﻤﻨﻘﺒﺔ ﻣﻦ ﻃﺎﻭﻟﺘﻬﺎ ﻣﺘﺠﻬﺔ ﺇﻟﻲ ﻭﺩﻗﺎﺕ ﻗﻠﺒﻲ ﺗﺘﺴﺎﺭﻉ
قالت لي ﺃﺗﻤﻨﻰ ﺃﻥ ﻻ ﺃﻛﻮﻥ ﺗﺴﺒﺒﺖ ﻟﻚ ﺑﻤﺸﻜﻠﺔ
ﺁﺁﻩ ﻓﻲ ﺍﻟﻮﺍﻗﻊ ﺃﻧﺎ ﻣﻦ ﺗﺴﺒﺒﺖ ﻟﻨﻔﺴﻲ ﺑﻤﺸﻜﻠﺔ
ﺷﻜﺮﺍ ﻟﻤﺴﺎﻋﺪﺗﻚ ﻟﻲ ﺑﺎﻟﻨﻬﺎﺭ ﻟﻜﻦ ﺃﻟﻢ ﻳﻜﻦ ﺍﻟﻤﺒﻠﻎ ﻛﺒﻴﺮﺍ ﻧﻮﻋﺎ ﻣﺎ
ﻻﺗﻬﺘﻤﻲ ﻋﻠﻰ ﺃﻱ ﺣﺎﻝ ﻣﺎﺫﺍ ﺗﻔﻌﻠﻴﻦ ﺑﻤﻘﻬﻰ ﻣﺜﻞ ﻫﺬﺍ ؟
ﻣﻌﻚ ﺣﻖ ﻣﺎﺫﺍ ﺗﻔﻌﻞ ﻣﺸﺮﺩﺓ ﻣﺜﻠﻲ ﺑﻤﻘﻬﻰ ﺭﺍﻗﻲ ﻣﺜﻞ ﻫﺬﺍ
ﻻﻻ ﻟﻢ ﺃﻗﺼﺪ ﻫﻜﺬﺍ ﺳﺎﻣﺤﻴﻨﻲ
ﺃﻣﺰﺡ ﻣﻌﻚ ﺃﻧﺎ ﺃﺗﻴﺖ ﻫﻨﺎ ﻷﺭﺍﻙ
ﻛﻴﻒ ﻋﻠﻤﺘﻲ ﺃﻧﻲ ﺳﺎﺗﻲ ﻫﻨﺎ ؟
ﺃﻧﺎ ﺃﻋﻠﻢ ﻛﻞ ﺷﻴﺊ عنك
ﻣﺎﺫﺍ ؟
ﺳﻼﻡ ﺍﻷﻥ
ﺧﺮﺟﺖ ﻫﻲ ﺍﻻﺧﺮﻯ ﺻﻮﺗﻬﺎ ﻋﺬﺏ ﻟﻴﻀﺎﻑ ﻛﻨﻘﻄﺔ ﺇﺿﺎﻓﻴﺔ ﺑﺠﺎﻧﺐ ﻋﻴﻨﺎﻫﺎ ﺩﺧﻠﺖ ﻣﻨﺰﻟﻲ ﻭﻻﺯﻟﺖ ﺃﻓﻜﺮ ﺑﻤﻌﺸﻮﻗﺘﻲ ﺍﻟﻤﺠﻬﻮﻟﺔ حتى جاء ﺇﺗﺼﺎﻝ ﻣﻦ ﻧﺮﺟﺲ قالت ﻟﻢ ﺗﻜﻠﻒ ﻧﻔﺴﻚ ﻭﺗﺘﺼﻞ ﻹﺭﺿﺎﺋﻲ
ﻛﻨﺖ ﻋﻠﻰ ﻭﺷﻚ ﺍﻹﺗﺼﺎﻝ ﺑﻚ
ﺃﺷﻚ ﺑﺬﻟﻚ
ﻣﺎﺫﺍ ﺗﺮﻳﺪﻳﻦ ﻳﺎ ﻧﺮﺟﺲ ﺃﻟﻢ ﺗﺨﺮﺟﻲ ﻭﺗﺘﺮﻛﻴﻨﻲ ﻟﻮﺣﺪﻱ ﺇﺫﺍ ﺃﻏﺮﺑﻲ ﻋﻦ ﻭﺟﻬﻲ ﺃﻏﻠﻘﺖ ﺍﻟﺨﻂ ﻋﻠﻰ ﻭﺟﻬﻬﺎ ﻻ ﺃﻋﻠﻢ ﻟﻤﺎﺫﺍ ﺗﺤﺪﺛﺖ ﻣﻌﻬﺎ ﺑﻬﺬﺍ ﺍﻷﺳﻠﻮﺏ ﻋﻠﻰ ﺃﻱ ﺣﺎﻝ ﺃﻧﺘﻈﺮ ﺍﻟﺼﺒﺎﺡ ﺑﻔﺎﺭﻍ ﺍﻟﺼﺒﺮ ﻷﻣﺮ ﻣﻦ ﺗﻠﻚ ﺍﻟﻄﺮﻳﻖ ﻭﺃﺭﻯ ﻣﻌﺸﻮﻗﺘﻲ
ﺍﻟﺴﺎﻋﺔ التاسعة ﺻﺒﺎﺣﺎ ﻣﻮﻋﺪ ﺍﻟﻌﻤﻞ ﺃﻳﻦ ﺃﻧﺖ ﻳﺎﻣﻌﺸﻮﻗﺘﻲ ﺃﻳﻦ ﺃﻧﺖ ﻛﻞ ﺃﻣﻮﺍﻝ ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ ﻟﻚ ﻓﻘﻂ ﺇﻇﻬﺮﻱ ﺗﺒﺎ ﻟﺮﺑﻤﺎ ﺑﻌﺪ ﺭﺟﻮﻋﻲ ﻣﻦ ﺍﻟﻌﻤﻞ
ﺯﻛﺮﻳﺎ ﻟﺪﻳﻚ ﺯﺍﺋﺮ
ﻣﻦ ؟
ﺃﻧﺴﺔ
ﺃﻧﺴﺔ ! ﺃﺩﺧﻠﻬﺎ ﺃﻳﻌﻘﻞ ﺃﻥ ﺗﻜﻮﻥ ﺍﻟﻤﻨﻘﺒﺔ ﻋﺮﻓﺖ ﺃﻳﻦ ﺃﻋﻤﻞ
ﺃﻫﻼ ﺯﻳﻜﻮ
ﻧﺮﺟﺲ ﺃﻫﻠا ﻛﻴﻒ ﺣﺎﻟﻚ
ﻷﻧﻨﻲ ﺃﻏﻀﺒﺘﻚ ﺑﺎﻷﻣﺲ ﺃﻋﺪﺩﺕ ﻟﻚ ﻛﻌﻜﺔ ﺑﺎﻟﺸﻜﻮﻻ ﺳﺘﻌﺠﺒﻚ
ﻟﻢ ﻳﻜﻦ ﻫﻨﺎﻙ ﺩﺍﻉ
ﺑﻞ ﻫﻨﺎﻙ ﻭﺍﻟﻴﻮﻡ ﺳﺄﺣﻀﺮ ﻟﻤﻨﺰﻟﻚ ﻷﻋﺪ ﺍﻟﻌﺸﺎﺀ ﻟﻚ ﻣﺎﺭﺃﻳﻚ ؟
ﻻﻻ ﻟﻴﺲ ﺑﺎﻟﻀﺮﻭﺭﺓ
ﺑﻞ ﻫﻮ ﺿﺮﻭﺭﻱ
ﻻ ﺃﺻﺪﻕ ﻛﺎﻧﺖ ﺩﻭﻣﺎ ﺗﺘﺤﺪﺙ ﻣﻌﻲ ﻭﻛﺄﻧﻬﺎ ﺳﻠﻄﺎﻧﺔ ﻭﺃﻟﻒ ﻣﺮﺓ ﺗﺮﺟﻴﺘﻬﺎ ﻟﺘﺄﺗﻲ ﻟﻤﻨﺰﻟﻲ ﻭﺭﻓﻀﺖ ﺍﻟﺘﺠﺎﻫﻞ ﺟﻤﻴﻞ ﺣﻘﺎ ﺟﻤﻴﻞ ﺃﻇﻦ ﺃﻥ ﺍﻻﻣﺮ ﺳﻴﻌﺠﺒﻨﻲ ﺇﺟﻠﺴﻲ ﻫﻨﺎ ﺇﻧﺘﻈﺮﻱ ﺃﻧﻬﻲ ﻋﻤﻠﻲ ﻭﺳﻨﻌﻮﺩ ﻣﻌﺎ ﻟﻠﻤﻨﺰﻝ
ﺇﻧﺘﻬﻰ ﺍﻟﺪﻭﺍﻡ ﺑﻄﺮﻳﻖ ﺍﻟﺮﺟﻮﻉ ﻫﺆﻻﺀ ﺍﻟﻤﺘﺴﻮﻻﺕ ﻣﺰﻋﺠﺎﺕ ﺣﻘﺎ
ﺃﻱ ﻣﺘﺴﻮﻻﺕ ؟
ﺃﻣﺜﺎﻝ ﺗﻠﻚ ﺍﻟﻤﻨﻘﺒﺔ ﻳﺎ ﺯﻛﺮﻳﺎ
ﻫﻲ ﺇﻧﻬﺎ ﻫﻲ ﺇﻗﺘﺮﺑﻲ ﺃﺭﺟﻮﻙ
ﻟﻤﺎﺫﺍ ﺃﺧﺮﺟﺖ ﻛﻞ ﻫﺬﺍ ﺍﻟﻤﺎﻝ ﻳﺎ ﺯﻛﺮﻳﺎ ؟
ﺃﺭﻳﺪ ﺃﻥ ﺃﻛﺴﺐ ﺃﺟﺮ
ﻟﻴﺲ ﻫﻜﺬﺍ ﻫﻜﺬﺍ ﺳﺘﻔﻠﺲ
ﻻﺗﻘﻠﻘﻲ ﺳﺄﻋﻮﺿﻪ ﺑﺴﺎﻋﺎﺕ ﺇﺿﺎﻓﻴﺔ
ﻣﺮﺕ ﺑﺠﺎﻧﺐ ﺍﻟﺴﻴﺎﺭﺓ ﺗﺴﺎﺭعت ﺩﻗﺎﺕ ﻗﻠﺒﻲ ﻛﺎﻟﻌﺎﺩﺓ ﻟﻜﻨﻬﺎ ﻟﻢ ﺗﺘﻮﻗﻒ ﺣﺘﻰ ﺛﺎﻧﻴﺔ ﻟﺘﺸﺒﻊ ﻧﺎﻇﺮﻱ ﺑﻞ ﺃﻛﻤﻠﺖ ﻃﺮﻳﻘﻬﺎ ﻭﻛﺄﻧﻬﺎ ﻻﺗﺮﺍﻧﻲ ﺭﺟﻌﻨﺎ ﻟﻠﻤﻨﺰﻝ ﻭﻭﺩﻋﺘﻨﺎ ﺍﻟﺸﻤﺲ
ﺯﻛﺮﻳﺎ ﺣﻀﺮ ﺍﻟﺘﻮﺍﺑﻞ
ﺩﻗﻴﻘﺔ ﻓﻘﻂ
ﺑﺴﺮﻋﺔ ﻳﺎﺑﻄﻴﺊ
ﺃﻧﺎ ﻟﺴﺖ ﺑﻄﻴﺊ ﻓﻘﻂ ﻟﺴﺖ ﺧﺒﻴﺮﺍ ﺑﺄﻣﻮﺭ ﺍﻟﻄﺒﺦ
ﻛﻴﻒ ﺗﻌﻴﺶ ﻭﺣﻴﺪﺍ ﺇﺫﺍ ؟
ﻋﻠﻰ ﺑﺮﻛﺔ ﺍﻟﻠﻪ
ﻣﻦ ﺍﻷﻥ ﻟﻦ ﺃﺗﺮﻛﻚ ﻳﺎ ﺑﻄﻴﺊ
ﻓﺼﻞ ﺍﻟﺘﻴﺎﺭ ﺍﻟﻜﻬﺮﺑﺎﺋﻲ ﺯﻳﻜﻮ ﻣﺎﺫﺍ ﻳﺤﺪﺙ ؟
ﻻﺗﻘﻠﻘﻲ ﻳﺎ ﻧﺮﺟﺲ ﺇﺑﻘﻲ ﻣﻜﺎﻧﻚ ﺳﺄﺗﻔﻘﺪ ﺍﻟﻘﺎﺑﺺ ﺍﻹﺣﺘﻴﺎﻃﻲ ﻧﺰﻟﺖ ﻟﻠﻘﺒﻮ ﺑﻤﺠﺮﺩ ﺃﻥ ﻧﺰﻟﺖ ﻭﺟﻬﺖ ﺍﻟﻤﺼﺒﺎﺡ ﻟﻠﺠﺪﺍﺭ ﻷﺟﺪ ﺑﺎﻟﺪﻡ ﻣﻜﺘﻮﺑﺔ ﺃﻧﺎ ﺣﺰﻳﻨﺔ ﻣﺒﺎﺷﺮﺓ ﺑﻌﺪﻫﺎ ﻃﻔﺊ ﺿﻮﺀ ﺍﻟﻤﺼﺒﺎﺡ ﻋﻤﺖ ﺍﻟﻌﺘﻤﺔ ﺍﻟﻤﻜﺎﻥ ﻭﺭﺟﻊ ﺍﻟﻜﻬﺮﺑﺎﺀ ﻟﻜﻦ ﻻ ﺃﺛﺮ ﻟﺘﻠﻚ ﺍﻟﻜﺘﺎﺑﺔ

يتبع....
https://darmsr.com/2024/08/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b3%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%86%d9%82%d8%a8%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

03 Dec, 04:59


طلعت لقيت خديجه لابسه فستان صيفى مقفول لكنه قصيره بالنسبه للبسنا كان بعد الركبه و فرده شعرها الاصفر خديجه احلى منى وده شئ ميزعلنيش بالعكس يفرحنى لكن طريقتها فى تبين جمالها هى الى بتدايقنى
أتوجهنا لبيت عمه كُنت حاسه بتوتر عشان اول مره اشوفهم لكنى اتفاجئت بإستقبالهم لينا كانه ناس و دوده و لطاف
قعدت طنط حنان مرات عمى جمبى و ماما لحظت انها معرفتناش ليها
فردت ضهرى مستانيه ماما تقدملى ليهم لكنها فاحئتنى أنها شاورت على خديجه الأول
_ده دكتوره خديجه فى سنه تانيه طيب
وبعدين شاور عليا
_و دى هَنا بنتى الكبيره
بس كده؟!مفيش تكمله مش هتتفاخر بيا و بالاكاديميه بتاعتى؟!
قاطعنا دخلو عُمر أبن عمى الصُغير قدمته لينا طنط
_ده عُمر أبن عمكم فى أخر سنه هندسه
بادلته السلام كان لطيف زى طنط بالظبط
دخل أبنها الكبير الى اتفاجئت أنه آدم
جرى عليا زين و هو بيحضنى
_الله كابتن هَنونه عندنا
بادلته الحُضن
أدخل آدم عشان يفهمهم
_دى الكابتن بتاعت زين و اكيد أنتم بقا ولاد عمى
سلمنا على بعض وقعد معانا نظراتى كانت عليه لكن نظراته مكنتش عليا كانت على خديجه
مركز معاها إبتسمت بسُخريه طبعا ما الدكتور هيتجوز دكتور زيه
كل ما اشوف نظراته ليها بحس بخنقه
عزمناهم بعديها عندنا كُنت مستانيه منه نظره كلمه لكنى كُنت بقابل التجاهل خديجه مكنتش مدياله فرصه على طول بتتكلم معاه
قرب منى عُمر و هو بيبتسم
_متعرفناش كويس يا هَنونه
أبتسمتله على دلعه ليا وسألنى
_أنتِ عندك كام سنه أنا ٢٥
_أيدا أحنا قد بعض؟!
قرب زين مننا وقعد على رجلى بصمت ضحكت بصوت على على حركته ضميته ليا و عُمر قرب و دغدغ زين
_كده يا زيزو سايب أخوك و عمال تُحضن فيها
ضحكت انا وزين على حركات عُمر
عينى أتلاقت فى عينه لكنى بعدتها بسُرعه
_أنتِ مش معجبه بحد كده ولا كده يا هنا
بصيت لخديجه بإستغراب انا وهى مش بالقرب ده
قربت منى
_زى آدم مثلًا
بصتلها بصدمه يعنى هى عارفه انى معجبه بيه و بتقرب منه؟!
_أنتِ عارفه أن عمو محمود عايز آدم يتقدملى
كُنت بصلها بصمت كملت بحقد
-زى ما عملتى معايا فى حسن هردهالك
سكت شويه وانا بفتكر حسن ده كان جارنا كنا متربين مع بعض كانت خديجه بالنسباله طفله اتقدملى لكنى رفضته عشانها مع انه كان مناسب هى شايفه انى اخدته منها
_أنتِ ليه مصممه انى اخدته منك حسن أكبر منم ب ١٢سنه فاهمه يعنى ايه كُنتى بالنسباله طفله
دخلت اوضتى و سمحت لنفسى بالإنهيار دموع نزلت وشهقاتى علت أنا أذتهم فى أيه مش دى الحياه الى اتمانتها
صحيت تانى يوم و عيونى منفجه لبست ورحت الشُغل شكلى كان مُرهق جدا
رجعت البيت لكن اتفاجئت بوجود ناس كتير فى البيت عندنا دخلت البيت و انا مستغربه سألت ماما بعد ما شوفتها
_فى أيه يا ماما أيه الى جايب قريبنا
_اصل ابن عمك اتقدم لاختك و جدك اصر انهم يجو النهارده
كُنت واقفه مكانى حاسه بقلبى بينزف مش بسبب إعجابى با آدم بسبب خديجه أزاى قدرت تعمل فيا كده
قاطع تفكيرى صوت عُمر
_أيه يا كابتن هَنا مش هتغيرى هدومك
إبتسامتله بهدوء
_لا طبعا هغير
دخلت اوضتى كُنت بلبس و انا بمسك دموعى لبست فستان اسود ستان و طرحه سودا وحطيت ميكب بسيط
كنت رايحه نحيه الصاله لكن قاطعنى صوت زعيق جدى من الاوضه بتاعته قربت اكتر وانا سامعه
_يعنى أيه مش عايزه آدم يا خديجه
فتحت الباب بعد ما سمعت جُملته دى
كانت خديجه بتعيط كأنها أستوعبت هى حطت نفسها فى ايه
_يا جدو آدم اكبر منى بكتير وبعدين ان مشفتهوش غير كام مره
ضرب جده بعُكازه الارض
_و عايزه تفضحينا قُصاد الناس
دخل آدم الاوضه أثر زعيق جدو
قربت من خديجه وانا بحاول اهديها
_خديجه تعالى معايا
زقت أيدى بعصبيه
_ابعدى عنى انتِ السبب فى ده اتمنى تكونى مبسوطه
بصتها بحُزن ممزوج بالإحراج من الموقف واتكلمت
_عن أذنكم يا جماعه
وقفنى صوت جدى الغليظ
_اوقفى عندك يا هَنا
التفت ليه
_انتِ الى هتبقى العروسه مكان خديجه انتِ الانسب لآدم البنت عندنا بتبقا لى أبن عمها
بصتله بدهشه اتحولت لغضب
_لاء طبعا انا مش موافقه على المهزله دى
اتكلم جدى بحده
_خلى بالك على حديثك مع جدك انا قولت كلمه و هتتنفذ
كنت لسه هتكلم لكن ماما اتدخلت و هى بتتكلم برجاء
_عشان خطرى يا بنتى يرضيكى نتفضح
تانى!
بتشيلنى مسؤليه أكبر منى بتحملنى مصايب خديجه
_قوللها هى تشيل شيلتها انا مش هتحمل غلط حد لو مش عايزين فضيحه يبقا تخلوها هى الى تتحمل غلطها انا مش هبوظ حياتى عشنكم
قرب منى جدو بسبب كلامى وصوتى العالى الحقيقه انى خوفت كنت بتكلم و انا خايفه شوفت الخوف فى عين ماما منه
كان لسه هيرفع ايده ويضربنى لكنى لقيت حد ماسك ايده و واقف بينا
اتكلم آدم
_مش خطبتى و الى هتشيل اسمى الى تضرب بالقلم ياجدى
اتكلم جدى بإنفعال اكبر
_انتَ بتتحدانى يا آدم
_انا مقدرش اتحدك يا جدى
مسك ايدى بعد ما بعد ايد جدو و كمل
_عن أذنك هتكلم معاها شويه
اتكلمت قبل ما أمشى
_انت كده بتظلمنى يا جدى
سحبنى وراه للبلوكونه وانا بسحب ايدى منه
_اوعى ايدى انا مش خطيبته حد مش هبوظ حياتى عشانهم

دار مصر - روايات

03 Dec, 04:59


_انتَ كده بتظلمنى يا جدى
كُنت بتكلم بوجع و نظرات ضعيفه
وانا بفتكر كُل الى فات
_خديجه انتِ ازاى تخدى فُستانى من غير أذنى
قولتها بعصبيه شديده منها
بصتلى بلا مبلاه
_وفيها ايه يعنى مش أنا أختك الصغيره
غمضت عينى بضيق منها
_فى أنك بوظتيلى الفُستان
وجهت نظرها لماما
_هخلى ماما تجبلك واحد تانى مش كده يا ماما
ماما هزت راسه بالموافقه وهى مش مُنتبه اساسا بتتفرج على المسلسل غضبى زاد
_مش عايزه واحد تانى انا عايزه هو ده كان هديه
تأفئفت ماما بضيق
_خلاص بقا يا هَنا مكنش حتت فُستان
بصتلها بنظره غضب ممزوجه بالحُزن نفسى تقف فى صفى مره ...مره واحده بس
رحت الشُغل و انا بحاول امسك دموعى تعبت من تفضيل خديجه عليا عشان ايه يعنى عشات هى الصغيره؟!
المفروض بتاخد دلع اكتر اهتمام اكتر
مش بتاخد الدلع كله و الحُب كله
_افردى رجلك اكتر من كده يا لينا
رُحت اكاديميتى الصُغيره الى فتحتها لتمرين الكاراتيه ما انا خريجه تربيه رياضيه الى مكنتش ماما مُعترفه بيها أصلا عكس خديجه الدكتوره
_مالك بس يا هَنونه
سندت راسى على كتفاها بتعب
_تعبانه يا رقيه معاملة ماما ليا تعبت نفسيتى دايما انا رقم اتنين أهم حاجه سعادت خديجه مفكرتش انها كده مُمكن تكرهنا فى بعض
طبطبت على كتفى و هى بتحاول تواسينى
_زى ما قولتلك طنط طريقتها غلط بس هى فاكره كده انها بتعوضها عن غياب عمو الله يرحمه
_طب و انا ما انا كمان اتحرمت من بابا و انا صغيره مين هيعوضنى ؟
اتكلمت بمرح بتحاول تخفف زعلى
_انا أعوضك يا جميل و لو مش أنا يبقا قره عينك الى مش عارفينه فين ده
ضحكت عليها
_على رأيك أنا هدور على قره عينى
قمت من مكانى لما لحظت شخص واقف عند البوابه بيبيص على صاله الكاراتيه قربت منه
_حضرتك بتدور على حد ؟!
_اه بدور عن المسؤل
شاورت على نفسى
_أتفضل حضرتك أنا المسؤله
بصلى من فوق لتحت كأنه بيقيمنى
_عايز أمرن أخويا هِنا
_عنده قد أيه
_١٠سنين
أبتسمت ليه و طلعت كارت الاكاديميه من جيبى و عطيتهولو
_ده كارت الاكاديميه فيه الموعيد كُلها و الرقم لو حابب تسأل عن حاجه و بالمنسابه أنا كابتن هَنا المسؤله عن الاكاديميه
أبتسامى بهدوء
_وانا دكتور آدم
_جدك كلمنى و هيجى عشان يسلم على عمك و عياله
بصتلها بإستغراب
_عمى مين؟
_عمك محمود الكبير أنتِ مشوفتهوش غير وانتِ صغيره وهو سافر الإمارات من سنين
همهمت لها بدون إهتمام
_ماشى يجى بالسلامه
كان بيتكلم بضيق
_أنا بجد مش فاهم معطلانى عن شُغلى عشان أشوف مكان لابنك يتمرن فيه ده الى بيشوفنى معاه بيفتكره ابنى
ضربته على كتفه بضيق
_آدم اتكلم عن اخوك أحسن من كده
اتنهد بضيق و هو بيديها كارت الاكاديميه
_خدى شوفى المواعيد و اعرفى التفاصيل من الرقم
لقيت رقم باعتلى رساله بيسأل عن التفاصيل جاوبت وبعدها نمت
صحيت على ماما و خديجه و هما بيفطره
_رايحه فين يا هَنا
جاوبت خديجه بملل
_رايحه العب تيجى معايا
بصت لماما بضيق
_بصى بتعاملنى أزاى
فتحت باب الشقه بعد ما لبست الكوتشى
_انا نازله عشان مش فاضيه لدلع بتك ده
وصلت الشُغل
إبتسمت و أنا بحاول مضيقش نفسى
_صباح الخير جاهزين للتمرين
كلهم جاوبه بنشاط
_جاهزين يا كابتن
بدأت التمرينه لكن قاطعنى صوت الباب و هو بيتفتح و دخل منه نفس الشاب بتاع أمبارح و معاه ولد صغير كانت ملامحه لطيفه أووى
قربت منهم و انا ببتسم للطفل الصُغير
_ده زين
بص لساعته و كمل
_انا عارف اننا أتأخرنا
كُنت باصه على ملامح زين و شايفه نظراته للأطفال و هما بيتمرنه إبتسامتله بود و انا بنزل لطوله
_أنا كابتن هَنا و أنتَ
جاوبنى بخجل
_زين
قرصته من خده
_أسمك جميل زيك يا زين
جاوبنى بوش محمر من الكسوف
_ثُكرا
طبطت على شعره_يلا روح غير هدومك فى الاوضه الى هناك
بص لآدم بتردد لحد ما شاوله يروح
_أقدر أدفع الشهر فين
وجهت نظرى ليه بعد ما كُنت ببص لزين
_من التمرينه الجايه دى تعتبر تعارف على المكان وكمان عشان الوقت تقدر تستناه هِنا لو عايز
عدى أسبوعين أتقابلنا ت فيهم كتير لحدا ما مكنتش بتكلم و هو مكنش بيتكلم يدوبك بيستنى زين وياخده لكن غصب عنى انجذبت ليه لشكله و لبسه لملامحه الوسيمه
_جدك جاى النهارده
_ينور
بعد ساعتين جدو وصل عُمرى ما كُنت قريبه من جدى مشوفتهوش غير قليل عكس خديجه الى أتربت على أيده بعد موت بابا
قربت منه بإحترام
_أزى حضرتك يا جدى
ضمنى ليه و هى بيطبط على ظهرى
_اهلا ببنت الغالى
بعدت عنه بإحراج لكن خديجه قربت منه بفرحه
_اخيرا يا جدو شوفتك أيه الغيبه الطويله دى
ضمها ليه بحُب و حنان كان باين فى صوته
_حبيبت جدها كده كل ده متسأليش عليا
غصب عنى عينى دمعت شيلونى المسؤليه بدرى بابا اتوفى و انا عندى ١٠سنين محدش قدر ده كانو بيعاملونى انى ٢٠سنه ماما كانت مشغوله فى حُزنها و مع خديجه و أنا أتسبت بقيت بطيب جراحى بنفسى
_ألبسو عشان نروح نسلم على عمكم محمود
كُنت هرفض بس قمت لابست ممكن هُما يحبونى و أبقا الدلوعه بتاعتهم
لبست بنطلون كتاب ابيض و عليه بلوزه لبنى وطرحه بيضه حطيت ميكب خفيف يبرز ملامحى و كحل بيبرز لون عيونى الزتونى

دار مصر - روايات

03 Dec, 04:59


وقفنى قصاده و هى مغمض عينه بسبب صوتى العالى اتمالك اعصابه و اتكلم بهدوء
_انتِ دلوقتى فى أمر واقع وعارف انك مش هترضى ان حد يتكلم عنكم بطريقه وحشه
كلامه خلانى اتعصب أكتر كله بيضغط عليا و بيحملنى المسؤليه
_لا مش امر واقع روح اجبرها هى متجرنيش انا مش فارق معايا حد يتكلم علينا ولا لاء هى مفكرتش غير فى نفسها
قربى من و هو بيتكلم بنبره هاديه لكنها مُبطنه بالعصبيه
_صوتك ميعلاش و انتِ بتتكلمى ..احنا هنلبس الدبل بس قُصاد الناس و بعدها هنحلها
قلبى مش قادر يقسى مهما كان دول أهلى
اتنهدت و انا بكلمه
_ماشى يا آدم بس ملاكش علاقه بيا أنتَ سامع
بسبب إنفعالى وحركتى الطرحه رجعت لورا شويه
_يلا بينا
قربى منى قبل ما أطلع لقيته دخل شعرى لجوا و عدلى الطرحه
بعدها مدلى أيده
_كده يبقا يلا بينا
لبسنا الشبكه وانا بحاول اضحك لا اكتر شكلى ولا شبكتى و لا حتى العربس انجبرت على كُل حاجه
عدى اسبوع مش بتكلم معاه و قاطعه كل الى فى البيت بشوفه بس لما بيوصل زين
رحت الشُغل كُنت لسه هدخل لكن وقفنى حسن أستغربت وجوده لانه مختفى من اكتر من سنه
_عامله أيه يا هَنا
_الحمد الله
أتكلم برجاء
_ليه مش عايزه تدينى فرصه
_لو سمحت يا حسن متفتحش تانى الموضوع ده الدنيا نصيب وانا و انت مننفعش لبعض
قرب ليا اكتر و مسك ايدى كان بيقربنى منه و بيتكلم بهوس
_انا مش هسيبك مش بعد كُل ده و هسيبك
كُنت بحاول ابعد عنه لحد ما ضربته بالقلم و سحبت ايدى منه اتكلمت بقوه
_اوعى تفكر تقربلى تانى ياحسن انت سامع
_ايه البيحصل
بصيت لورا لقيت آدم و كان ماسك زين
كُنت لسه هقولو مفيش لكن حسن اتكلم
_مفيش حاجه بتكلم مع خطبتى
بصتله بصدمه و بصيت لملامح الغضب على وش آدم كور قبضته بقوه و هو بيحاول يتمالك اعصابه
_خاطبتك أزاى يعنى أمشى من هِنا يلا عشان متجنش عليك
وزع حسن نظراته بنا انا و آدم وخصوصًا آدم
_انا همشى بس مش هسيبك يا هَنا
بصتله بقرف
حاولت أتعامل كأن مفيش حاجه حصلت مديت ايدى لزين
_تعالا يا دودو أيه الجايبك بدرى اوى كده ؟
شاور على آدم بصمت رفعت نظرى ليه و خوفت من نظرته ليا مسكت زين و دخلت بيه جوا
لكن آدم كان أسرع مسكنى من دراعه
_ادخل انت يا زين جوا و احنا حنحصلك
نظرات آدم كانت كفيله انها تخليه يدخول
شدنى من دراعى بعصبيه سحبت دراعى منه بغيظ
_أنت سحبنى و رايح على فين
التفتلى بعصبيه
_مين ده
كُنت هجاوبه لكنى افتكرت اتفقنا
_وانتَ مالك مش اتفقنا انك متدخلش فيا
رفعت ايدى عشان اعدل الطرحه مسكها و ضغط عليها بعُنف
_أنت كمان مش لابسه الدبله طبعا عشان كده قرب منك ..... و طبعا انتِ مبسوطه سايبه واحد غريب يقول انك خطيبته و اكيد مش هيقول كده من دماغى
كُنت ببصله بصدمه من كلامه أزاى!..أزاى قادر يقول عنى كده؟!
سحبت ايدى منه بعد ما كانت وجعتنى وزقيته فى صدره بعصبيه
_اخرس انتَ أزاى تتكلم عنى كده؟!...انت فاهم بتقول ايه؟ ..... أن...أنت متستحقش حتى أنى أشرحلك
أعصابى بدأت تسيب بسبب إنفعالى و توترى إبتسمت بسُخريه على نفسى كُنت مستنياه يحتوينى يطبطب عليا لكنه طلع زيهم ميختلفش عنهم حملنى المسؤليه
حاول يقرب منى عشان يهدينى بعد ما شاف إنفعالى لكنى أتكلمت بتهديد
_أوعى تفكر تقرب منى أنتَ سامع و حوار الخطوبه ده أنساه قولهم أى حاجه
سبته و انا ببعد مدخلتش مكان الشُغل كُنت بمشى فى الشارع و أنا بعيط لدرجه أن كُله كان بيبصلى
روحت بإرهاق البيت كانت ماما قاعده بتتفرج على المسلسل
وقفت قدمها عشان الفت نظرها و سألتها بتعب
_ليه؟....ليه مُش بتحبينى زيها؟.....ليه بتحملينى فوق طقعتى ؟... دايما بتحملينى مسؤليه غلطها
كانت هترد لكنى قاطعتها
_صدقينى يا ماما كلامك مش هيفرق سبينى اطلع الى جوايا .....أنت مُدركه عملتى أيه حملتينى غلطها وطيشها و دمرتى حياتى ...ازاى قدرتى تسبينى اتخطب لوحده كان هيخط خديجه؟!
خلصت كلامى و انا بجرى على اوضتى قفلت الباب و انا سامعه خبطها عليه وكلامها ليا لكن بعد أيه كُل ده!..... معرفش ليه لقيت نفسى مره واحده بحدف الكُبايه لحد ما اتكسرت خلت ماما تزود الخبط قربت من حته إزاز و مسكتها بإيدى ضغط عليها كُنت عايزه أحس بالآلم غمضت عينى بعد ما لفيت ايدى بقماشه و استسلمت للنوم
صحيت تانى يوم على خبط ماما على الباب فتحت عينى بتعب و قربت من الباب و انا بفتح القفل
بصتلى بنظره تفحص دريت ايدى المتعوره ورا ضهرى قربت منى و هى بتبوس دماغى
_حقك عليا يا بنتى
محستش بأى مشاعر السكوت بس بعدت عنى بعد ما مسحت دموعها و اتكلمت و هى بتطبطب على راسى
_حضرى شنطتك عشان هنروح الصعيد مع جدك

يتبع....
https://darmsr.com/2024/08/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a2%d8%af%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85-3/

دار مصر - روايات

03 Dec, 03:59


كانت بتجري بخوف بهدومها الشبه مقطوعه وهي بتبص وراها كل شوي
لحد ما وقفت مره واحده لما شافت عربيه قدامها
مريم وقفت قدام العربية . أقف.اقف
مره واحده العربية وقفت ونزل منها واحد وقال بغضب .انتي مجنونه ازاي تقفي كدا قدام العربية
مريم قربت منه برجاء وعياط .ارجوك ساعدني عايزين يقتلوني
امير بص عليها . هما مين ومين الطفل دا
مريم وهي بتحاول تهدي الولد .ابني دا ابني ارجوك ساعدني
امير بهدوء .اركبي
مريم ركبت بخوف وامير طلع بسرعه
وبعد شوي وصلوا الفيلا بتاعته
امير فتح الباب.ادخلي
مريم فضلت تبص عليه بخوف وقالت وهي بترجع لورا .ل.لاا أنا هتصرف . شكرا
وقبل ما تلف علشان تمشي امير مسكها بجمود.استني عندك .
مريم خافت اكتر.انت مسكني كده ليه
امير سحبها وهي بتحاول تنزل ايده ودخلها وقفل الباب
امير بهدوء .اطمني الفيلا فيها خدامين.وما اظنش خالص ان شكلي مجرم أو شكل حد ممكن يعمل فيكي حاجه ي مدام . دلوقتي فهمني مين اللي كان عايز يقتلك .أنا ساعدتك من غير ما أسألك ع حاجه
مريم بتوتر وكدب .دول قريب جوزي .بعد ما مات كانوا عايزين يخلصوا مني انا وابني علشان ياخدوا الورث لأن جوزي كتبه كلو باسمي
امير بصلها بشك .ممكن ترفعي قضيه عليهم
مريم بخوف. لاا لاا .أنا مش عايزه حاجه غير أني ابعد عنهم.انا همشي وهتصرف .شكرا انك ساعدتني
امير بهدوء.خليكي لحد الصبح .بلاش تخرجي دلوقتي .احب اعرفك بنفسي .أنا دكتور امير هاشم دكتور اطفال
مريم بتوتر . وأنا مريم
امير مد أيده ياخد الطفل .والصغير
مريم بخوف .ادم
امير ابتسم بهدوء واتحرك وخبط ع باب
شوي والباب اتفتح .نعمه معلش ع الازعاج.جبلي هدوم من عندك لي المدام
نعمه هزات رأسها بفضول .حاضر بيه
مريم كانت واقفه واستريحت لما لاقت في حد غيرها
امير اتحرك نحيت الباب وهو ماسك ادم
مريم بخوف .انت رايح ع فين بيه
امير بهدوء.اطمني .أنا هخلي البواب يجبله لبن وشوي حاجات.لحد ما تغيري هدومك
نعمه .اتفضلي
امير خرج ومريم دخلت تغير بخوف وبسرعه
مريم خرجت لاقت امير قاعد وبيلعب مع ادم .شكرا مش عارفه اقولك اي
وقبل ما تتكلم دخل البواب . اتفضل ي بيه
امير .نعمه ممكن تعملي الرضاعه لي ادم
نعمه . تحت امرك
مريم قربت منه.ممكن اخده
امير .اتفضلي .البيت بيتك. نعمه هتعرفك الاوضه اللي هتنامي فيها .بعد اذنك
امير طلع ع فوق
ومريم فضلت تبص ف اثره بشرود ازاي ف انسان طيب كده
ف الوقت دا نعمه اتكلمت .عارفكي تلاقيكي بتفكري ازاي ساعدك وسيبك ف بيته كده
مريم بصتلها بفضول .فعلا
نعمه.هو دكتور امير كدا .وهو أمير فعلا .رجل ابن ناس ومحترم ويحب يساعد الناس زي عينه ربنا يخلي .خدي اكلي ابنك
مريم اكلت ادم
ودخلت الاوضه وفضلت تبص عليها كويس وبعدين قفلت الباب
وقاعدت تبص ع ادم بدموع
...
الناحية التانية
علي بغضب .يعني اي هربت البت دي لازم تكون عندي
واحد من الرجاله.مش لاقين اثر ليها وبعدين ي ريس اهي مشيت واستريحت منها هي والعيل
علي بغضب .أنا عايزها فاهم يعني اي عايزها تتدورا عليها لحد ما تجي عندي واول ما تشوفها تخلصوا ع العيل وتجبهلي
الرجاله مشيت وعلي فضل يلف حولين نفسه بغضب
.....
تاني يوم الصبح
مريم فتحت عينها بنوم وقامت بسرعه تبص حوليها لاقت الباب مقفول وادم نايم بهدوء زي ما هو
مريم قامت وفتحت الباب وخرجت لاقت نعمه قدامها .كنت لسه هصحكي.امير بيه بيقولك يلا علشان الفطار
مريم بصت ع ادم .
نعمه .خلي نايم وأنا هكون جانبه .اتفضلي
مريم رحت لاقته قاعد بيفطر بهدوء واول ما شافها .صباح الخير.اتفضلي
مريم بتوتر.صباح النور .مريم قاعدت وقالت بتوتر .وهو أنا ممكن افضل هنا كام يوم
امير بهدوء .تقعدي تعملي اي
مريم بسرعه ورجاء .هتشتغل اي حاجه.خدامه لو عايز .صدقني فتره بس وبعد كده هاخد ابني وهمشي
امير بصلها بهدوء.نعمه هتعرفك كل حاجه
مريم بفرحه.شكرا مش عارفه اشكرك ازاي
امير قام وخرج من غير ولا كلمه
مريم لنفسها.هنا احسن من الشارع .انتي عملتي الصح .انتي هتمشي قبل ما يعرف اي حاجه ويكون معكي قرشين كمان
مريم رحت لنعمه وفضلت تعرفها تعمل وطول ما هما بيشتغلوا كانت بتحكلها ع اد اي امير دا محترم وكويس ودا خله مريم تفرح اكتر وتستريح
....
عند امير خرج وركب العربيه وطلع ع المستشفي بتاعه اول ما دخل مكتبه
لاقها قاعده ببرود
امير :اي اللي دخلك هنااا
ايزل قربت منه بهدوء وهي بتلف أيدها حولين رقبته:وحشتني وكان نفسي اشوفك
امير بصلها بهدوء وهو شايفها بتقرب اكتر ...

يتبع....
https://darmsr.com/2024/08/25/%d8%b1%d9%88%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%b1%d9%8a%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8%d9%82%d9%84%d9%85/

دار مصر - روايات

03 Dec, 02:59


" بالله عليـك ما تلمسـني اعتبرني زي أختك!!
ابتعـد عنها يقول بضيق:
_ أول مره؟
أومـأت برأسهـا تقـول ببكاء:
_ اه والله، أبـويا اللي أجبرني، بالله عليك اعتقني لوجه الله..
_ جوز أمك؟
قالت بقهر:
_لا ابويا.. ابويا اللي أنا من دمـه..
صاح " عيسي" بغضـب:
" منتصـر!!! أنت يا زفـت "
دلف منتصـر ينظـر بقلق تجـاه زعيـمه يسأله :
" خير يا قائد! "..
" كررت نفس الغلطـة تـاني، أنا مبحبش الغباء "..
" الغلط يتصلح يا قائد في لمح البصـر، اخرجي يا بت أنتي برا "..
قال عيسي بضيق:
" لحظه.. أنتي ليـكي اخوات؟! "..
هزت رأسها نفيا فسألها من جديد:
" عاوزة ترجـعي لأبوكي! "..
" احسن من الشارع يا بيـه "..
" لا مش أحسن مش ناقصه غبـاء.. تاخدها للبنسيون و تديهـا أوضه هناك، و شوفلها شغلانه في مطعم تبعي "..
قالت ببكاء:
" ربنا يجبـر بخاطرك ويعلي مراتبك يا بيه يا رب "..
أخذهـا منتصـر للخـارج وظـل عيسي مكـانه ينفخ دخـان سيجـاره بضـيق وصاح غاضبـا:
" منتصـر!!! "..
عاد منتصـر راكـضا تاركا تلك الفتاة بالخـارج وهو يتمتم بضيق:
" اركب جناحات واللي اعمل مني سبع نسخ!! "..
" اؤمر يا قـائد! "..
" الغـي صفقـة مؤمن زيـدان "..
نظر له منتصـر بصدمه:
" دي فيها رقاب يا قـائد!! احنا واخـدين نص المبـلغ! و بعدين البضـاعه جـاهزه و علي التسليم!! "..
وضـع عيسي قدما فوق الأخري و قال بغرور:
" وأنا لقيت مشتـري تاني وهيدفـع مبـلغ أكبـر، وبالنسبة لمؤمن فأنا مبحبش الظـلم، اديـله فلـوسه "..
سأله منتصـر بضيق:
" أنت كدا هتخـلق عداوة جـديدة بينك وبين ابن زيـدان يا عيسي!! هو احنا ناقصيـن عداوات!! و ميـن بقي المشتـري التاني!! "..
قال عيسي بخبث:
" سليـم مغـاوري "..
فـتح منتصـر عينه بصدمـه:
" أكبر عدو لمؤمن!! دا أنت كدا هتولعهـا بين الإتنين "..
" و هو دا بالظبط اللي أنا عـاوزه.. خليها تـولع بين الإتنين، حاسس بملل عاوز اتسلي شـوية، اي متسلاش!!
قـال منتصـر بضيق:
" لا إزاي يعنـي و دي تيجـي!! حيث كدا بقي نتقابل بكـرا الصبح "..
" رايح فين!! "..
" هروح اسلم علي مراتي قبل ما أموت.. سـلام يا قـائد! "..
تحـرك منتصـر للخـارج بضيق وظـل عيسي بمفـرده، بدل ثيـابه ثم أخذ مفـاتيح سيـارته و تحـرك بهـا عائدا لمنـزله الأسـاسي حيث يسكـن ومـعه والدته..
.........................................................
" خـاله زينـات!! يا خـاله خليهـم يدخـوني... يا خـاااله! "..
خـرج عيسي من سيـارته يقتـرب بغضـب من تلك التي تحـاول دفع حراس أحجامهم يفوقـون حجمها أضعاف ورغم ذلك تتدافع بينهم بإستماته وتنـادي بإسم والدته، سأل بغضب:
" في اي!! انتي مين؟! "..
إلتفت لله تقتـرب منه بلهفـه:
" عيسي!! أنا.. أنا أختك "...
نظر لها بتعجـب ثم قال بتفكير يحـاول تذكر اسمهـا:
" فـريده!! "..
هزت رأسها نفيا تقـول بإبتسامة:
" فردوس "..
سألها بضيق:
" اي اللي جـابك هنا!! عاوزة اي يعني!؟ "..
اختفـت ابتسامتهـا وقالت بحـزن:
" ماما ماتت.. ممكن اتكـلم معاك شوية لو سمحت! "..
نظر لها بضيق ثم فتح بـاب سيـارته فأتجـهت سريعا تجـلس بداخـلها و التف هو ليجلس بالجـهة الأخري وفتـح له حراسه البوابـة الخـارجيه يسيـر في الطريق الطـويل الذي يؤدي في النهـاية لقصـر القائد...
دلفـت فردوس تنـظر حـولها بإنبهـار، اشار لهـا عيسي لتجـلس فجـلست كما اخبـرها وهو أمامها فسألته بإهتمام:
" اخبار الخاله زينات اي!! كنت حـابة اشوفهـا، أنا جايالك انت بس عاوزة ابقي اسلم عليها "..
تأفف عيسي و سألها بضيق:
" في اي يا فردوس، اي اللي جـايبك بعد كل السنين دي!؟ "..
قـالت بإحراج:
" عيسي أنا... أنا و حنـة أخـتي هنطـرد من البيت علشان مدفعناش الإيجـار، و أبوك...
قاطـعها بحـده:
"متقوليش ابوك دي أنتي فاهمه!!"..
قالت بضيق:
" ما أنا كمان مش قادره أقول بابا "..
قال عيسي بسخرية:
" خلاص نقول عنه الزفـت.. حلو الاسم دا!! "..
قـالت بضيق:
" المهم.. الراجـل دا طفش من خمس شهور و سايب علينـا ديون كتير أوي، انا و حنة بنشتغـل بس مش عارفين نلاحق علي اي ولا اي.. و انا تعبت و مبقاش قدامي حل غير اني ألجأ ليك "..
أومـأ برأسه وقال بهدوء:
" ارجـعي بيتك و كل الديون هتتسد والايجـار، و هبعتلك فلوس كل شهر "..
جـاءت زينـات من الداخـل تقول بحـده:
" ترجـع فيـن يا عيسي!! "..
نظـرت لهـا فردوس بإبتسامـة واسعه وأقتربت منهـا فضمتهـا زينـات بحنـان ثم أخرجـتها من أحضانها وقالت بجدية:
" عيسي!! فيفي و حـنه هيجوا يعيشوا هنـا "..
سألها بإستنكـار:
" يعيشوا هنا فين!؟ "..
قالت فيفي بهـدوء:
" لسه في حاجه تـانيه عـاوزة عيسي فيهـا "..
نظر تجـاهها بضيق وملل فتابعت هي بتوتر:
" عـاوزاك تدور علي اخـواتك يا عيسي "..
" نعم يا اختي!! "..
اقتـربت منه تتابع حديثها بجدية:
" ماما قالتـلي قبل ما تمـوت ان.. انه يعنـي كـان متجـوز واحده عرفي بعد ماما، و لما البنت حمـلت هو اتخلي عنها بس هي خـلفت اتنين تؤام و بعـدين مشيت بسبب كـلام النـاس "..
قال عيسي بسخرية:

دار مصر - روايات

03 Dec, 02:59


" اذا كان أنتي اللي أنا عارف بوجـودك من زمـان و قاطع علاقـتي بيكي هـروح أدور علي ولاده اللي أنا مش عارفهم!! ومش عاوزهم اساسا أنـا مش مدور علي حد "..
قالت فيفي بجدية:
" بس أنا عاوزاهم يا عيسي! أنا عاوزة يكـون لينا سند و ضهـر في الحيـاة، أنا عـندي ٢٤ سنه لما بيجيلي عريس ممبقاش عارفه اقوله يطلبني من مين!! انا بنام وانا مغمضه عين ومفتحـه عين، مش حاسه بالأمان أنا واختي.. انت اختارت متكونش موجود في حياتي بس يمكن هما يختاروني "..
قـال زينات بترجي:
" علشان خاطري أنا يا عيسي "..
تأفف عيسي بضـيق:
" الست دي اسمها اي وعنوانها! "..
أجابته فيفي بحمـاس:
" الورقة دي فيهـا كل المعلومات عنهـا.. ".
اخذ عيسي الورقة وأخرج هاتفه يصـورها ثم ارسلها لمنتصـر...
علي الجـانب الأخر كان يجـلس علي السفـرة ممسكـا بيد زوجته اليسري وبيدها اليمني كـانت تضع الطـعام بفمه، ارتبك عندما وجد هاتفـه يرن بنغمه خاصه لعيسي فأخرجه و هو يبتعد بضيق عن زوجته:
" أوامرك يا قائد "..
" بعتلك صورة، متنامش غير ما لما تجيبلي ولاد الست اللي اسمها في الورقة "..
" اعتبره حصل يا قائد "..
أنهـي منتصـر المكـالمه بضيق وهو يشد شعـره حتي كاد يأخذه بين يديه، نظـر لزوجـته بحزن و قال بضيق:
" نتقـابل بكرا الصبح يا نوسه.. سلام "..
أخذ جاكيتـه ثم رحـل لتنظر هي في أثره بغضـب و ضيق..
................................................
" في حد بـرا هيوصلك.. و دا رقمي الشخصي لو احتاجتي حاجه كلميني، متجـيش هنـا تاني يا فردوس "..
أومأت برأسها بحـزن ثم اتجهت لزينـات تضمهـا بحب ثم اخذت حقيبتهـا وتحـركت للخـارج بينمـا هو صعـد للأعلي تجـاه غرفـته و خلفـه والدته..
" يا ابني علاقاتك مع اللي حـواليك بتخسرهـا بسبب الفـلوس، فيها اي يعني لو كنت طبطت علي اختـك و خدتها في حضنك و قعدتها في بيتك!! يا ابني دي بنت و عايشـه لوحدها في منطقه عشوائيه، الناس هتنهش في لحمها "..
" مش من النهـاردة.. أنا هحط حراسها ليهـا هي وأختهـا و هبعتلها اللي تحتاجه.. تمام كدا!! "..
" لا مش تمـام!! اي هتفضل عـايش كدا بطـولك لوحدك!! انا ان عيشتلك النهاردة مش هعيش بكـرا يا عيسي.. لا جواز عاوز و لا عاوز تخلي اختك جمبك لحد ما عدلها يجيلهـا و لا حتي عاوز تدور علي اخواتك "..
ضحك عيسي بسخرية:
" الله أعلم أنا لو فضلت أدور ورا الراجل دا هيطلعلي كام أخ.. مش بعـيد لو روحت للتؤام دول يقـولولي الحق ابوك كان مخلف من الست اللي هناك دي علي أول الشارع "..
" طب اسكت متخنقناش وتجيب سيـرته، المهم انا لمـا كنت مع صافي هـانم ورتني صورة بنتها، والبت اي يا ولا طالعة من فيـلم اجنبي "..
قال عيسي بسخرية:
" صافي هانم!!! الله يرحم يا زينـات "..
أجابته بتهكم:
" ركز في اللي بقـوله، بقولك جيبالك عروسه! "..
تنهـد عيسي بتعب و هو يلقي بجسده علي فراشه:
" لا يا ماما "..
قالت بضيق ونفـاذ صبر:
" ماشي يا عيسي، موافقه علي رفضك بس بشـرط "..
" و اي هو بقي!؟ "..
" مترجـعليش كـل يـوم والتاني و قميصك في ريحه واحده شكـل يا حبيبـي "..
ألقت عليـه ثيابـه مع كلمه بضيق وغضـب فقال بتهكم:
" سبحان الله بغير لبسي قبل ما أرجع وبردو بتعـرفي!! انتي مرقبانـي يا زينـات!! دا المخابرات معرفتش تراقبني!! "..
نـظرت لـه بضـيق فتحرك تجـاهها يضـع رأسه علي قدمها وتمدد جوارهـا فمسدت هي علي رأسه بحـنان:
" نفسي أشيل عيالك يا عيسي، يا ابني دا أنت شعرك ابيض، هتعنس يا عيسي!! "..
" هو في راجل بيعنس يا زينات!! وبعدين مش خايفة تيجي واحده تاخدني منك يعني! "..
" يا حبيبي الأم بيبقي ليها مكـانة تانيه غير الزوجـة، دور علي بنت الحـلال يا عيسي اللي تكمل معاك باقي عمرك "..
تنهـد يغمض عينيـه بتعـب حـتي استسـلم للنـوم وأخيـرا فتركتـه زينـات لينعم بالراحـه و يغوص في أحـلامه، نفس الحـلم الذي رافقـه لسنوات وزائـرة أحلامه تجـلس أمامه مستنده بظهرها علي صدرها وهو يحيط جسده بيديـه، يتطـلع لخصـلاتها السوداء و تلك الخلصه البيضـاء تحـاول هي تخبئتهـا بيدهـا فأمسكهـا هو بيده و قـال بحب:
" بتخبيهـا ليه!! دي أكتر حاجـه بحبهـا فيكـي!! "..
فتح عينيـه علي صوت رنين هاتفـه و كان منتصـر فأجابه عيسي بصوت ناعس:
" لقيتهم!! "..
" اه لقيتهـم يا قائد في بيت عمك "..
" عمي!! عمي مين هو أنا ليا أعمام؟ "..
" اه يا حبيبي ليـك في طنطـا.. ف بكـرا الصبح بقي نشد الرحـال أنت وأنت علي السيد البدوي "..
" لا روحـله أنت "..
" عيسي الموضوع دا حساس أنا مش هروح أخد الشابين من وسـط بيتهـم وأقولهم معلشي أخوهم عاوز ياخدهم.. أنت لازم تيجي معايا "..
" بعد اذن المشاعر يا منتصـر، أنت الدراع اليمين لعيسـي ال... "..
قال منتصـر بسخريـة:
" مالك يا قائد مش فـاكر باقي الاسم ولا اي!!! ما علينـا بس الموضوع دا مش هينفع فيه القوة "..
أجابه عيسي بضيق:
" يبقي الصباح رباح "..
همس منتصر بغيظ:
" مـا كان من الأول ولا هو حرام ليك حلال فيا، دا أنت غتت"..

دار مصر - روايات

03 Dec, 02:59


" طب مـا تسمعني بتقـول اي وتخليك راجـل!! "..
" بقولك نـوم العوافي يا حبيب قلبي، سـلام يا قائد "..
.....................................................
في الصبـاح التـالي...
كـان يتمدد في المقعـد الخلفي لسيـارته و بالأمام منتصـر ينظر له بضـيق من المرآة وهو يقـود السيـارة بتعـب بسبب ساعات نومـة القليلـه، يتحرك في طريقـه لمدينـة طنطـا..
وإن لم تكن سعيـدا، عكر مزاج الآخرين..
قـام بتشغـيل الأغاني بصـوت مرتفـع ففتح عيسي عينيه بإنزعـاج واعتدل في كرسيـه ينظر لـه بغضـب:
" اطفي الزفت دا "..
لم يكـن ليتجرأ منتصر علي عصيان أوامر القائد فأغلقها بضيق فسأله عيسي بإنزعاج:
" مالك يا منتصر!! "..
وأخيرا انفـتح منتصـر به يقول بضيق:
" امبـارح كانت ذكـري جوازي، و اليـوم اتضـرب من أوله لأخره، ونسرين مبتكلمنيش كمان و شكـلها ناوي يسيبلي البيت و يمشي "..
" وهو أنت يعـني بتلعب ما أنت في شغـل، دا دلع وكلام فاضي "..
نـظر له منتصـر بضـيق ثم أكمـل طريقـه حـتي أصـبح وأخيرا الإثنـين أمام منـزل ذلك العـم الذي ظهـر فجاءه بحيـاته...
تحرك منتصر للداخل اذ كـان البيت مزدحـم و تعلو بـه صوت الأغاني والزغاريـد..
اقترب منعـم منهم يسـألهم بتعجب:
" أنتم مين يا بهـوات!! "..
اقترب منتصـر من الرجـل يصافحه ويسأله:
" حضرتك الأستاذ منعم!! "..
" أيوا أنا "..
اقترب عيسي يقول بضيق:
" أنا عيسي.. ابن اخوك "..
تسأل منعم بتعجب:
" يااه، بعـد كل السنيـن دي!! طب اتفضـلوا تعـالوا بعيـد عن الدوشـه دي "..
أخذهم منعـم لإحدي الغرف وعيسي ينظر حوله بضيق حتي جـلس و أمامهم جلس منعم فسأله عيسي بضيق:
" أنت اتجـوزت الست اللي كان اخوك متجوزها و مخلف منها عيليـن!! "..
اومأ منعم برأسه:
" اه اتجـوزتهـا، مهـو طلقهـا و اساسا مكانش متجـوزها رسمي يعني دي كانت ورقة عرفي "..
" وعيالها فين! ".. سأله عيسي.
" برا يا ابني، أصـل النهـاردة كتب كتاب بنتـي عقبال عندك "...
" طيب أنا عاوز أشوفهم، وعاوزهم يجوا معايا القاهرة علشان فردوس عاوزه تتعرف عليهم، يعرفوها وتعرفهم "..
" خلاص يبقي تحضـر كتب كتـاب بنت عمك الأول و بعـدين تتكلم معاها و تتفق معاهم هما، اعتبروا البيت بيتكم، هروح أجيبلكم حاجه تشربوها"
تحـرك منعـم للخـارج فبقي عيسي و منتصر الذي تراجـع برأسـه علي الأريكـه وهو يتمتم بضيق:
"قصدك بنتك اللي هتبيعهـا"..
نـظر له عيسي يسأله بتعجب:
" اي!! "..
اعتدل منتصر يقول بجـديـة:
" وأنا بدور عليـهم عرفت ان منعم دا اتجـوز ام اخواتك علي مراتـه اللي هـي كانت مخلفـه منه بنت، اللي هي العروسه دي.. المهم يعني عرفت ان عمك دا عنده عيب واحد.. الفـلوس!
العريس مش كبير أوي، عنده ٤٠ سنـه و هي ٢٥.. شغال في الإمارات بقاله عشر سنين و معاه كتيـر أوي، بس مش دي المشكله "
" اومال!! "..
" بنت عمك هتكون الزوجة التالته، وليه لا عمك قابض مهر مليـون جنيه "..
" أما عيـلة عاوزة الحرق صحيح، دا حاجه تعر يا جدع "..
ضحك منتصـر وهو يؤيده:
" جدتك معـرفتش تربي تقريبا كدا "..
" طيب تعـالا ندور علي اخواتي دول نشوفهم فين علشان نخلص أنا مبحبش الدوشه "..
تحـرك معه منتصـر للخـارج وبدأوا في البحـث عنهـم، تجـول عيسي و كـانت النظرات حـوله من جميـع من بالمنـزل، حتي ان احدي السيدات دفعـت ابنتهـا تجـاهه لتقـدم له مشـروبا باردا فقدمـته له الفتـاة بإضطراب ليأخذه عيسي و يتخطـاها مكملا جـولتـه حتي توقف أمام احدي الغـرف، كان سيتخطـاها لولا سماعـه لصوت شهقات عاليـه...
كـانت تدفن وجهها بين يديها وهي تبكـي و ينسدل شعـرها علي يديها و يخفي وجهها بشكـل كامـل، كان سيتخطـاها للمرة الثانيـة لولا رؤيـته لتلك الخصـله التي يعـرفها جيدا..
اقترب عيسي أكثر وكاد يقتحم غرفتهـا حتي و هو يدقق نـظره في خصلات شعـرها و لكن اوقفـه صوت أنثـوي قادم من خلفه..
" عيسي!!! "..
ألتفت عيسي لهـا، لم يتعرف عيسي عليها فقدمت نفسهـا:
" أنا فاتن، مامت عمـار و عمر اخواتك "..
انتبه عيسي لهـا وكـاد يسألها عن اخوته ولكنه وجـدهم بالفعـل يأتون من خلفـها ينظرون بتعجـب لأخيهم كما أخبرهم منعم منذ قليل..
كـانوا يشبهـون بعضهم لحد كبير ولكن يمكن بالنهاية التفرقة بينهم فقالت فاتن بإبتسامة:
" دا عمر، و دا عمـار... دا عيسي أخوكم يا حبايبي "..
اقتـرب عمار منه بحمـاس يضمه ويربت علي ظهره بقـوة فرفع عيسي يده يضمـه بهدوء:
" مكنتش أعـرف انكم كبار كدا، فكرتكم مراهقين! "..
قـالت فـاتن بإبتسامة واسعه:
" لا دول اصغر من فـردوس ب سنتين اتنين بس.. ٢٢ سنه، عمـار اتخرج السنـادي من كلية التجارة لسه معملوش حفلة التخـرج، و عمر لسه فاضله سنـه في كلية طب الأسنان في جامعة طنطا هنا "..
قال عمر بهدوء:
" و في كمان سنه امتيـاز "..
مد يده يصافحـه فصافحـه عيسي ثم و ضـع يده في جيبه يقــول بهدوء:
" الحقيقـة فردوس عاوزة تشوفـكم و أنا قولت أجيبكم ليهـا لحد هنا، حد عنده مشكـلة نروح القـاهرة!! "..
سبقتهـم فاتن بالحديث:

دار مصر - روايات

03 Dec, 02:59


" يخلـصوا بس كتب الكـتاب وبعدين هيجـوا معاك يا ابني، هما من زمان عاوزين يشوفوا أختهم و يشوفوك بس أنا قولتلهم محدش يعرفكم فيهم، مكنتش أعرف والله انكم عارفين "..
قال عيسي بجـديه:
" لا أنا مكنتش أعرف، و عامة انا أصلا مشوفتش فردوس غير امبارح من ساعـة ما سيبت الحي..و فردوس عرفت لما امها ماتت "
نظرت له فاتن بصدمه فهي ظنت بأن فردوس تعيش مع اخيهـا، تحرك عيسي من امامهم و خرج ليجـد منتصـر يجـلس بين النساء و يسقف بيده معهم يشاركهم الغناء...
وهكذا بدي المشهد، شاب قـوي البنيه كمنتصر يرتدي بذلـة رسميـه غايه في الأناقه، يضـع نظارة الشمس و يجلس بيهم يسقف ويغني، ضاعت الهيبه!
اقتـرب منه عيسي يسحبـه بضيق واخذه بعيدا عن الجميع يقـول بحده:
" اسمعني كـويس، عريس الغفـله دا ميوصلش "..
نظر له منتصر بتعجب:
" يعني اي ميوصلش!! "..
" يعـني...

يتبع....
https://darmsr.com/2024/08/25/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d9%8a%d8%b3%d9%89-%d8%a7%d9%84%d9%82%d8%a7%d8%a6%d8%af-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

23 Nov, 12:52


فصول جديدة من رواية وسيلة انتقام 2
https://darmsr.com/2024/06/15/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%88%d8%b3%d9%8a%d9%84%d8%a9-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%82%d8%a7%d9%85-2-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

23 Nov, 12:47


فصول جديدة من رواية اجمل قدر
https://darmsr.com/2024/11/20/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d8%ac%d9%85%d9%84-%d9%82%d8%af%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9/

دار مصر - روايات

23 Nov, 12:15


فصول جديدة من رواية عشق اولاد النمر
https://darmsr.com/2024/06/06/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%a7%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d9%84%d9%86%d9%85%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/

دار مصر - روايات

23 Nov, 12:11


فصول جديدة من رواية زمزم قلبي
https://darmsr.com/2024/08/07/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b2%d9%85%d8%b2%d9%85-%d9%82%d9%84%d8%a8%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/

دار مصر - روايات

23 Nov, 10:57


فصول جديدة من رواية أبو الرجالة
https://darmsr.com/2024/09/18/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d8%a8%d9%88-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%ac%d8%a7%d9%84%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

23 Nov, 10:37


فصول جديدة من رواية فعلتها لأجل أبي
https://darmsr.com/2024/08/09/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%81%d8%b9%d9%84%d8%aa%d9%87%d8%a7-%d9%84%d8%a3%d8%ac%d9%84-%d8%a3%d8%a8%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/

دار مصر - روايات

23 Nov, 10:03


ونبي يا ماما انا بخاف منو ازاي هتجوزو
الأم: ياملاك يابنتي انا عاوزه افرح بيكي قبل ما اموت
ملاك: بعد الشر بس ونبي انا بخاف منو اوي ياماما😭
الأم: يابنتي اسمعي الكلام انا تعبانه وممكن اموت في اي وقت وعمك ومرات عمك وحشين اخاف اسيبك ليهم لما اموت💔
ملاك: لا ونبي متقوليش كده عشان خاطري انا هعرف احمي نفسي منهم والله وهشتغل وهعملك العمليه😭💔
الأم: يابنتي فارس طيب وابن حلال وهيعرف يخلي بالو منك متوجعيش قلبي اكتر من كده
ملاك: خلاص يا ماما انا موافقه 😭💔
الأم: عارفه يا لوكه لما اموت هتقولي ماما كان عندها حق وفارس طيب وحنين اوي يابنتي هو بس عصبي شويه بسبب طريقت شغله
ملاك: بعد الشر عليكي ياحبيبتي خلاص ياماما انا موافقه يلا عاوزه حاجه قبل مروح الكلية مع نور
الأم: لا ياحبيبتي خدي بالك من نفسك
ملاك نزلت لنور وجاسر

ملاك: احم يلا
جاسر: مالك ياكوكي
نور: اي ده مالك يا لوكه شكلك معيط
ملاك: ماما عاوزاني اتجوز فارس😭
جاسر: حضنها طيب اهدي ياروحي اهدي
ملاك: 😭😭
نور: خلاص بقا يا لوكه يلا نروح الكليه
ملاك وجاسر: يلا
--------------------------------------------------------فى احد شركات فارس الصياد وتحديدا في مجلس ادارة شركات الصياد يجلس فارس علي مكتبه يراجع بعض الصفقات وفجاه يدخل فهد بهزار
فهد بهزار: العريس اهو العريس اهو لولولولووووووي
فارس بعصبيه: اخرس يازفت وبعدين ميت مره اقولك خبط قبل متدخل فااااااااهم
فهد بخوف: فاهم ياعم خلاص في ايه انت عريس حتى
فارس: بس بقا اي عريس عريس مخلاص
فهد بهزار: خلاص ياعم اسف وكمل بخبث هي ملاك حلو ياض يا فارس
فارس بغيره: نعم ياررررررروح امك وقام
فهد طلع يجري
فارس: حيوان تلفونه رن
فارس: الو
فارس بصدمه: اي.........
ملاك السيوفى: فتاه عمرها 20سنه مجنونه جدا وعنيده عيونها زرقا وشعرها بني طويل جدا وقصيره وبيضا اوي في كلية هندسة ومش محجبه

نور المحمدي: فتاه عمرها 20سنه تبقي بنت خالت ملاك واختها في الرضاعه بابها ومامتها متوفين عندها اخ توأم عيونها خضرا وبيضا وشعرها اسود طويل وقصيره مع ملاك في الكليه

جاسر المحمدي: عمره 20سنه اخو نور وملاك في الرضاعه طويل جدا عصبي جدا بس حنين علي اختو
وبيخاف عليها جدا عيونو خضرا قمحاوى وجسمه رياضي ومعاهم في الكليه

فارس الصياد: عمره 27سنه طويل جدا وجسمه رياضي اهله متوفين وعصبي جدا وعنيد ومش بيحب الدلع عيونه رصاصي وقمحاوى وظابط مخابرات وماسك شركت بابها

فهد الدمنهوري: صاحب فارس عكسو خالص بيحب الهزار جدا بس لما يتعصب محدش يعرف يسيطر عليه طويل جدا وجسمه رياضي اهله متوفين قمحاوى عيونه زرقا وظابط مع فارس وبيشتغل مع فارس في الشركه.

يتبع....
https://darmsr.com/2024/11/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d8%ad%d8%a8%d8%a8%d8%aa-%d8%b8%d8%a7%d8%a8%d8%b7-%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%ae%d8%a7%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d8%aa-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9/

دار مصر - روايات

23 Nov, 09:13


فصول جديدة من رواية على امل ان يعود
https://darmsr.com/2024/11/19/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d9%84%d9%89-%d8%a7%d9%85%d9%84-%d8%a7%d9%86-%d9%8a%d8%b9%d9%88%d8%af-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/

دار مصر - روايات

23 Nov, 09:01


فصول جديدة من رواية نعم وجاسر
https://darmsr.com/2024/09/30/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%86%d8%ba%d9%85-%d9%88%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/

دار مصر - روايات

23 Nov, 08:59


_انتي مين يا بت انتي وقاعده في شنطه العربيه ليه
قالت بسرعه...اشش وطي صوتك ليسمعوك هكون قاعده ليه يعني باخد تان..مستخبيه طبعا

قال باستغراب..مستخبيه ليه... ومن مين يعني

طلعت من العربيه وقالت..قولي الاول ساعتك كام

بص في الساعه وقال...12

قالت بزهول 12بالليل
بصلها بضيق وقال..لا الضهر بس الشمس بتستعبط شويه انهارده ..ملهاش مزاج تطلع

شدت شنطه صغيره بتاعتها علقتها على كتفها وقالت بسرعه..بتستظرف حضرتك... انا راحت عليا نومه في عربيتك... لازم امشي بالأذن

ولسه هتجري مسك ايدها بسرعه وقال..استني هنا مش هتمشي قبل ما اعرف انتي مين وبتعملي ايه في عربيتي

قالت بغيظ وهيه بتمد ايدها انا ..داليدا
سلم عليها وضغط على ايدها وقال بمعاكسه...حلوه يابلدي

دفعت ايده بغيظ وقالت...ادينا اتعرفنا سامو عليكو
ولسه هتمشي وقفها تاني وقال..قولتلك مش هتمشي غير لما اعرف حكايتك ايه اللي طلعك في عربيتي اتكلمي احسنلك

داليدا اتنهدت وقالت ...شوف يا....
قال بسرعه ...مؤمن اسمي مؤمن العناني

داليدا قالت بضيق... ولو انو مش باين خالص ولا فيك ريحة الامان حتى ...بس مش مهم خليني اخلص ..انا اسمي داليدا وكنت هربانه من عمي علشان كان عايز يخطبني لابنو انهارده وانا مش حباه.... خلصنا كده

مؤمن قال بمعاكسه..معاكي حق...الللي زيك لازم يتأنى..ربما النصيب على الابوب ومحتاج اللي يفتحلو الباب...افتحي بدل ما ينط من الشباك ويعملكو مصيبه

داليدا ابتسمت على كلامو وقالت...انا ناقصه مجانين
ولسه هتمشي قال بسرعه..طب خليني اوصلك..احنا في المقطم هنا والدنيا مش امان

داليدا اتفاجأت وقالت بزهول. في المقطم..كمان...يا ليله رمادي

مؤمن ضحك وقال..رمادي
داليدا اتنهدت وقالت..اه رمادي ...علشان ليله مش باينلها لا لون ولا ملامح بتستعبط كده من اولها
حصري بقلم...زهرة الربيع
مؤمن ضحك وقال..طب اركبي معايا..ونحددلها لون على الطريق.... وقرب منها وقال بوقاحه..يمكن تطلع ليله حمرا واحنا مش واخدين بالنا
بقلم زهرة الربيع
بس اتفاجأ لما ضربتو بشنطتها على دماغو وقالت بغيظ...احترم اسمك حتى ...قال مؤمن قال

ومشيت بغضب..مؤمن فرك راسو بألم وقال..هو انا قولت ايه..مش بحاول اساعدك...انتي يا بت..يابت استني الدنيا ليل...بس جريت وموقفتش ابدا ولا سمعتو

مؤمن اتنهد وابتسم على شكلها الجميل وكلامها وضحك بخفه وهو حاطط ايده على دماغو وركب عربيتو ومشي هو كمان

في صباح يوم جديد في شقه جميله جدا على البحر مؤمن قام من النوم واخد شور وخرج بقى بنشف شعره وحس بالم بسيط في دماغو فافتكر داليدا واللي عملتو ونظراتها وكلامها ابتسم وقال..كان لازم يعني تتسحب من لسانك..مش كنت تهدى شويه لحد ما تاخد رقمها حتى

وبدأ يلببس هدومه ونزل على شغله
لسه هيطلع في عربيته فيه واحد وقفو وقال لو سمحت يا استاذ

مؤمن اتقدم عليه باستغراب وقال... نعم مين حضرتك
بس في ثواني وقع مغمى عليه لما حد ضربو بقوه من وراه على دماغو

بعد وقت مؤمن فتح عنيه بشهقه قويه لما اتكب عليه ميه كتيره بص حواليه بزهول لقا نفسو متكتف على كرسي وفيه راجل في الاربعين قصاده قال بغضب...شرفتنا يا مؤمن بيه

مؤمن بصلهم باستغراب وقال..هو..هو فيه ايه..انا بعمل ايه هنا انتو مين

الراجل قال وهو بيلف حواليه..احنا مين دي سبها لظروفها ...انما عايزين ايه فاحنا مش عايزبن غير حقنا...هتقول معلومه واحده وهترجع بيتك صاغ سليم...البنت فين

مؤمن قال باستغراب..بنت..بنت مين

الراجل قال بغضب شديد...البنت اللي اتخبت في عربيتك امبارح...هيه فين...كانت هربانه مننا واستخيت في عربيتك اخر حاجه وبعد كده معرفناش نوصلها

اتسعت عنيه بزهول وقال..انت انت عمها..صح..انت ليه عايز تجوزها غصب...اسمحلي اقولك انت الغلطان بقى لو معملتش كده مكانتش هربت و

بس قاطعو وقال بغضب...جواز ايه وهباب ايه..هيه قالتلك انها هربانه مننا علشان عايزنها تتجوز
قال باستغراب..اه..امال هيه هربت ليه

ضحك جامد وقرب منو وقال بهمس عند ودنو..هربت علشان حراميه..وسرقتني...اخدت التمثال بتاعي وهربت..التمثال ده مش هيكفيني فيه عمرك وعمرها فهمت فتكلم احسنلك

مؤمن قال بغضب. ..حيلك يا باشا... تمثال ايه ده اللي يسوى عمري لا حاسب انت مش عارف انا من عيلة مين قولي على تمن التمثال ده ولا نوعه واجبلك غيره وبلاش تصدعوني انا عندي ميتنج مهم

الراجل وقف قدامو وكتف اديه وقال بغضب..تمام....التمثال اللي معاها ده قطعة اثار ...تسوى ملايين...ولو اتعرف ان لك دخل في الموصوع هتروح في داهيه انو والميتنج سوا في كلبش واحد ها ايه رأيك

مؤمن اتسعت عنيه بصدمه رهيبه وقال بتلعثم...ااا..اثار....يا ليله رمادي وووو
يتبع..................
https://darmsr.com/2024/11/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%88%d8%b1%d8%b7%d9%87-%d8%b1%d9%85%d8%a7%d8%af%d9%8a%d9%87-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

23 Nov, 07:50


فصول جديدة من رواية ملاك الأدهم
https://darmsr.com/2024/09/27/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d9%84%d8%a7%d9%83-%d8%a7%d9%84%d8%a3%d8%af%d9%87%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

23 Nov, 07:40


فصول جديدة من رواية وسيلة انتقام 2
https://darmsr.com/2024/06/15/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%88%d8%b3%d9%8a%d9%84%d8%a9-%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%82%d8%a7%d9%85-2-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

23 Nov, 07:30


فصول جديدة من رواية عشق المستبد
https://darmsr.com/2024/10/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%a8%d8%af-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

23 Nov, 07:20


فصول جديدة من رواية أحببته رغما عني
https://darmsr.com/2024/11/16/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d8%ad%d8%a8%d8%a8%d8%aa%d9%87-%d8%b1%d8%ba%d9%85%d8%a7-%d8%b9%d9%86%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-2/

دار مصر - روايات

23 Nov, 07:10


فصول جديدة من رواية الأربعيني
https://darmsr.com/2024/11/17/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%a3%d8%b1%d8%a8%d8%b9%d9%8a%d9%86%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

23 Nov, 07:00


فصول جديدة من رواية أأستحق هذا العذاب
https://darmsr.com/2024/09/14/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d8%a3%d8%b3%d8%aa%d8%ad%d9%82-%d9%87%d8%b0%d8%a7-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%b0%d8%a7%d8%a8-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88/

دار مصر - روايات

23 Nov, 06:50


فصول جديدة من رواية أميرة آخر الزمان
https://darmsr.com/2024/11/10/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d9%85%d9%8a%d8%b1%d8%a9-%d8%a2%d8%ae%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84/

دار مصر - روايات

23 Nov, 06:39


فصول جديدة من رواية جنة الياسين
https://darmsr.com/2024/09/14/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ac%d9%86%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%8a%d8%a7%d8%b3%d9%8a%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

23 Nov, 06:29


فصول جديدة من رواية ملاك في عالم الشياطين
https://darmsr.com/2024/09/21/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d9%84%d8%a7%d9%83-%d9%81%d9%8a-%d8%b9%d8%a7%d9%84%d9%85-%d8%a7%d9%84%d8%b4%d9%8a%d8%a7%d8%b7%d9%8a%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9/

دار مصر - روايات

23 Nov, 06:21


فصول جديدة من رواية عشق آسر
https://darmsr.com/2024/11/13/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%a2%d8%b3%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9/

دار مصر - روايات

21 Nov, 04:59


صباح الخير يا حبيبي
يوسف بحب:ـ صباح النور يا حبيبتي ايه القمر دا احلي قمر دا ولا ايه
خديجة برقة:ـ أيوة اضحك عليا بكلمتين زى عادة
يوسف:ـ في حد يبقا معاه الرقه دى و يقول كلمتين بس انا عندي كلام كتير اوى عايز اقوله
خديجة:ـ طب يلا علشان الفطار جاهز و مفيش اعتراضات زى كل مرة سامع يا يوسف
خديجة قامت و خرجت
يوسف:ـ يا ام العكننة انا عارف اتهببت اتجوزتها ازاي ست نكدية جتك الارف
خديجة من برا:ـ يلا يا يوسف كل دا
يوسف بضيقة:ـ جاي اهو
يوسف راح التواليت و بعد وقت خرج جاهز حاله و خرج قبل راسها و قعد جانبها و قعدوا يفطور مع بعض
خديجة بفرح:ـ في خبار بمليون جنيه م
يوسف:ـ بعدين يا حبيبتي لم ارجع بليل ابق اعرف
فون يوسف رن
خديجة:ـ رايح فين
يوسف:ـ الشغل يا حبيبتي مش هتاخر
قبل خدها بحب:ـ اشوفك بليل خلي بالك من نفسك
خديجة هزت راسها بهدوء:ـ تمام متتاخرش
يوسف مشي و ساب خديجة في قلقها قامت لمت السفرة و قعدت تربت البيت و هى مش فاهمه تغيره و تهربه منها
بليل فى بيت يوسف التانى
هالة:ـ بس انت وحشتني اوى يا حبيبي كل دا تأخير يا يوسف بصراحة أنا مليت من الوضع دا هو انا مش مراتك زيها ولا ايه
يوسف:ـ حقك عليا يا حبيبتي بس اعمل ايه لازم اعمل كدا علشان خديجة متشكش فيا و بعدين دى بنت عمي و احترامها واجب
هالة:ـ والله ممممم طلامة مش عايزاه اتجوزتها ليه طلاقها احسن بدل الارف و الصداع دا
يوسف:ـ مينفعش دلوقتي و بعدين فكك منها انا هحل كل حاجة ممكن تروقي بقا
هالة بابتسامة:ـ ثانية اشوف الباب
يوسف مسك ايديها:ـ تفتحي الباب كدا روحي على جوه و انت هفتح الباب
هالة:ـ عيوني
هالة مشيت جوه و هو راح فتح الباب
يوسف بصدمة:ـ خديجة
هالة لبست الروب و خرجت:ـ مين يا حبيبي
خديجة بصلته بصدمة
يوسف بتوتر:ـ دى انتي فاهمه غلط ه
هالة حطت ايديها في خصرها:ـ نعم يا حبيبي مين الى فاهمه غلط صح معاك حق اعرفك بنفسي انا هالة درتك يا عمري حتي اساليه
خديجة بصلتهم بصدمة و .....
يتبع
https://darmsr.com/2024/11/20/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%86%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a-2/

دار مصر - روايات

21 Nov, 03:59


اهدى ازاي بقولك اتجوزتها اتجوزتها ..انا اسر الراوي ادبس كده دي معرفتش تفتح باب عربيتي يا محمد متخيل انت

محمد ضحك وقال..انا شايف انك مكبر الموضوع يا اسر... عربيتك اخر موديل وفيه ناس كتير ممكن متعرفش تفتحها ده غير انها ممكن تكون خايفه.. انت اتكلمت معاها

اسر قال بغضب..اتكلم ده ايه... انا مطقتش ابص في وشها فضلت متلقحه في الكرسي اللي ورا لحد ما وصلتها الشقه وجيت على هنا على طول

قال بهدوء .يا ابني المفروض الليله دخلتك ايه الجنان ده

اسر قال بغضب..دخلت ايه..انت هتشلني بقولك اتدبست فيها ماما فضلت تعيطلي... وتقولي بنت اختي ومرات ابوها مبهدلاها والبنت استنجدت بيا وفضلت تتحايل عليا مقدرتش ارفض...ربنا يسامحها انا مش مصدق اني اصلا بقيت متجوز

بعد ساعات في شقه جميله وانيقه كانت قاعده بنت محجبه في ال18بملامح رقيقه وناعمه نفخت بزهق وقالت..معقوله كل ده ..ياترى راح فين...يكون بيركن العربيه..وكملت بياس وقالت..يعني معقوله كل ده بيركن

بعد دقايق سمعت صوت ضحكات عاليه جريت وبصت من الاطلاله واتصدمت باسر نازل من العربيه ومعاه بنت بيضحكو سوا وبيهزرو
بقلم....زهرة الربيع
اتسعت عنيها بصدمه نزلت جري وقالت بصدمه...مين دي يا اسر

اسر بصلها باستغراب وقال بسكر....مين دي يا اسر ...انتي اللي مين
بصتلو بدهشه وقالت...انا قدر ولسه هتكمل
قال بسرعه.....اااااه....افتكرت ..اكيد انتي الخدامه اللي ماما بعتاها .. يلا اجري با بت وضبيلي الاوضه

قدر كانت بتبصلو بزهول وقالت بغضب..خدامه. ..انت ازاي بتكلمني كده..مجنون ولا اهطل ومين اللي معاك دييي بكلمك

اسر بصلها بزهول وقال..انتي اللي بتكلمي مين كده يا زباله ..انتي مين اصلا

قدر قالت بغضب..انا مراتك يا سيد الرجاله معلش تلاقيك نسيت ما انت معذور هتفتكر ايه ولا ايه

البنت اللي معاه شهقت وقالت..مش معقول دي مراتك يا ايسو..مش مصدقه بلدي موووت

قدر بصتلها بزهول وقالت..يا بجاحت اهلك ..انتي ازاي صوتك طالع اصلا

اسر قال بزهق...اه اه افتكرت خلاص..روحي نامي في اوضتك ملكيش دعوه باي حاجه تحصل هنا..ومتعشيش في الدور قوي فاهمه

قال كده ولسه هيمشي مسكت ايده وقالت...استنى هنا انت بتقول ايه مشي البنت دي حالا احسنلك

اسر دفعها بغضب وقال..بقولك ايه..متطلعيش جناني عليكي..احمدي ربك يا اختي على اللي انتي فيه االي مكنتيش تحلمي بربعه اصلا..وادخلي اتلقحي جوه من سكات احسنلك فاهمه

واخد البنت وطلع بيها
قدر حطت ايدها على بقها بزهول وهيه مش مصدقه اللي حصل ابدا

بعد اقل من ساعه كان اسر نايم والبنت في حضنو متغطيه بالملايه وبيشرب سيجاره وبيضحكو سوا بس باب الاوضه خبط جامد

اسر نفخ بزهق وقال بغيظ وصوت عالي ..فيه ايه تاني عدي ليلتك قولتلك

بس اتصدم بشده لما سمع صوت والدتو بتقول..ده انا يا اسر افتح حالا ليلتك سوده انهارده

اسر انتفض من مكانو و اتسعت عنيه بصدمه ووووو
يتبع...........
https://darmsr.com/2024/11/20/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d8%ac%d9%85%d9%84-%d9%82%d8%af%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9/

دار مصر - روايات

21 Nov, 02:59


منصور:
-بارك الله فيه وحفظه لك بحفظه ورعايته.
ثم أمال على الصغير وأشار له على الأطفال قائلاً:
-يا ولد، شايف الجمع هاك؟ يلا امشب لهم والعب معهم، العب بالصخال الصغيرة وتونس.

نظر آدم لأبويه، وبمجرد أن أومأ له أبوه بالموافقة،
تحرك مسرعًا باتجاه الأطفال. وما إن ابتعد كادت أمه أن تتبعه مهرولة خلفه، لولا أن منعها منصور بنبرته المحذرة:
-إياك تتبعينه.

نظرت له عايده ثم نظرت لزوجها راجية، فخفض محمود عينيه ولم يعر خوفها أي اهتمام، رغم أنه هو بذاته يشعر باضعاف خوفها،
ولكن عليه أن يمثل هذا الثبات أمامها وأمام الجميع، فلا خيار أمامه غير ذلك.

جلس منصور ثم قال لمحمود: "ماتجلس يارجال إنت وحرمتك إيش بيكم؟

جلس محمود ومن بعده عايده، وعيون الاثنين متعلقة بذلك البعيد الذي انطلق في اللعب مع باقي الأطفال بسعادة،
. فتنهد محمود، وردت عليه الأخرى بتنهيدة مشابهة، وهما يراقبانه بقلوب تنزف وجعًا، وانتبه كل منهما حين جاءت الفتاة بكاسات وإبريق وصبت القهوة وقامت بتقديمها لهم قائلة:
-"بالهنا."

محمود: "تسلم إيدك يا بنتي." ابتسمت له الفتاة وانصرفت، ثم بدأ منصور بشرب القهوة وهو يراقب ملامح عايده وحركة عينيها التي تتبع صغيرها، ثم مال على محمود فحدثه هامسًا:

-مرتك ما عندها جلد يا محمود، وراح تتعب وتتعبك كثير."

محمود:
-كلنا هنتعب مش بس هي يا شيخ منصور."

منصور:
-اسمع، تشرب قهوتك وتقوم تاخذها وتمشي من هنا سريع قبل ما ينتبه الولد ليكم."

قالها وعاود شرب قهوته.
أما محمود فوضع كاسته جانبًا ووقف ناظرًا إلى عايده التي هبت واقفة، ونظرت في اتجاه ابنها وهتفت بترجي:

-أرجوك يا محمود، أبوس إيدك، بلاش."

منصور:-
ام آدم، فراق الحين اهون من فراق كل السنين، روحي ولا تخافي ولدك عندي أمانه والشيخ منصور مايفرط بأمانته، توكلى علي ربك وغادري قبل لا يشوفك الولد ويتعلق بثوبك.

عايده:
- حرام يا ناس والله دا حرام.

منصور:
-حرام عالميخافون الله مو علينا، هيا يا محمود، خذها قبل لا الصغير ينتبه، ايش جاك واقف متل المضيع عقلة ورجوله ماعادت تتحرك؟! هياااا
نهره بقسوة فأمسك محمود بذراع عايده زوجته وجذبها غصبًا تحت اعتراضها المستمر ونظراتها المتوسلة وعباراتها المستعطفة له ان يرحم حالها وحال صغيرها،
ولكن هيهات، فقد تحجر قلبه واُصدر حكمه بنفي قطعة من روحه وروحها ولا يوجد للحكم معارضه او إستئناف.

وصل محمود بعايده الي السيارة اخيراً وبعد معاناة معها لكي تمشي معه،، وكان "منصور" يمشي بمحاذاتهم هو "وقُصير" وقام "محمود" بفتح باب السياره ودفعها بداخلها بكل قسوة،
واغلق الباب ثم ترك مهمة منعها من النزول من السيارة "لقصير" الذي ثبت الباب بيديه القويتان فبائت كل محاولاتها لفتحه بالفشل..

وقام هو بالالتفاف الى الجانب الآخر وصعد السياره وقام باغلاق ابوابها اتوماتكياً وما إن سمع "قصير" صوت القفل حتي ترك الباب وابتعد عنه مطمئناً فقد اُنهيت مهمته..

اقترب منصور من محمود وامال بجسده ليتقابل مع وجه محمود وهمس له مطمئنا وهو يري الخوف في عينيه :
-بعيوني وليدك لا تخاف اعليه،، والله وهالشارب ماراح يمسه سوء طول مافي نفس يطلع وينزل.
ولكن عند شرطنا.. لا تيجي عليه ولا تروح وتنساه، ولك علي اسلمك شاب مافي منه بكل القبايل..

محمود :
-وانا جايبه هنا ياشيخ وعارف ان مفيش مكان أءمنله من القبيلة ولا حد فالدنيا ممكن يخاف عليه ويحميه زيي ويمكن اكتر مني غيرك..
قالها وابتسم لمنصور وهز له منصور رأسه مؤيدا، ثم ابتعد عن السيارة،
لينطلق بها محمود،، بعد ان نظر نظرة اخيره الي ابنه يودعه،وكاد قلبه ينفطر وهو يراه قادما من بعيد نحو السيارة يجري ويصرخ، فكان لابد له ان يبتعد عنه قبل ان يصله.

وها هى صرخات عايده تهز اركان السيارة رداً على صرخات وليدها،،
وزلزلت قلبه وهي تتخبط وتنادي عليه بأعلى طبقات صوتهت،
فهو طفلها الثاني الذي تُحرم منه وماأصعب الفراق..إنه لشعور قاتل.

اما آدم فوقع يلهث على الارض بعد أن جري وصرخ كثيرا مناديا عليهم طالبًا منهم أن ينتظراه،
سقطت دموعه وهو يراهم يختفون عن ناظريه تاركينه في هذا المكان الغريب!
فهرول اليه قصير وقام بحمله من وسط الرمال الساخنه،،
ووصل اليهم منصور وأشار لقصير بأن يتبعه الي الخيمه باالصغير.

فنفذ قصير وتبعه حاملاً من تعلقت عيناه بحيث اختفى والداه وشهقاته تتوالى وتمنعه حتي من التنفس بشكل طبيعي، وينتظر عودتهم فى اي لحظة بالسيارة، فقد صور له عقله الصغير بأنهم نسوه ليس الا، وسيعودان لأخذه.

ولم يكن يعلم أن النسيان سيستمر لسنوات طويلة سيتعب من عدها لاحقاً.

يتبع....
https://darmsr.com/2024/11/20/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d9%82%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d8%a8%d9%86-%d8%a7%d9%84%d8%a8%d8%a7%d8%af%d9%8a%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84/

دار مصر - روايات

21 Nov, 02:59


توقف بالسيارة أخيرًا بعد سفر طويل على طرقات وعرة مارًا بصحراء سيناء الشاسعة إلى أن وصل لهذا المكان، لهذه البادية القابعة وسط محيط من الرمال الذهبية التي تشبعت بحرارة الشمس حتى بدأ الوهج يخرج من جوفها.

ترجل من السيارة ثم أمر من فيها بالنزول قائلاً:
-يلا يا عايده انزلي، ونزلي آدم.

فتحت السيدة باب السيارة وترجلت هي والصغير صاحب الخمس سنوات. وما إن وضعوا أرجلهم على الرمال حتى أخذت السيدة تتلفت حولها بقلق، ودب الرعب في أوصالها لما تراه حولها؛
فعلي مرمى البصر لا ترى سوى صحراء يتخللها بعض أشجار النخيل، وبعض الخيام المتراصة! وبئر، وأشياء بدائية لا يوجد بها أي من مظاهر التمدن أو حتى بناء واحد من طوب!
فقالت بصوت خائف:

-محمود، ايه المكان ده؟! هو معقول فيه ناس عايشين هنا؟! لا لا يا محمود، أنا مش موافقة. يلا بينا نرجع، خلينا نسيب البلد بحالها ونسافر بره، خلينا ناخده ونمشي خالص ولا اننا نعمل فيه كده.

هدر بها محمود بصوت عالي:
-عايده، إحنا اتفقنا على كل حاجه من زمان، خلاص يا عايده انتهى وقت النقاش.
ودلوقتي يلا اتفضلي قدامي.

نظرت عايده حولها مرة أخرى، ثم نظرت إلى صغيرها في شفقة بالغة، وقالت في نفسها:
-لله الأمر من قبل ومن بعد... منهم لله.
قالتها ثم تقدمت ممسكة بيد الطفل الذي كان يطالع المنطقة من حوله مبتسمًا، فهذه التضاريس جديدة عليه كليًا. فها هو يرى الرمال التي كان يراها فقط على تلفازه في أفلام الكارتون،
والتي تختلف كثيرًا عن رمال شواطئ البحار التي كان يراها حين يسافر مع أبويه للمصيف.

استمرا في التقدم ببطء وصعوبة بسبب الرمال إلى أن وصلا خيمة كبيرة تليها مجموعة خيام أصغر منها متوزعة على جوانبها بعشوائية. وعلى مسافات من بعضهم البعض.

ويا للعجب الذي أخذ آدم حين رأى أطفال يلعبون!
يلحق أحدهم الآخر يطوفون حول أشجار النخيل! ومن الجمال الكثيرة منها الواقف ومنها النائم !

همس وهو يشد على يد أمه ينبهها لشيء ما:
-ماما، شوفي.. هورسس أند ألوت اوف انيمالز!

لتنظر أمه في اتجاه إصبعه الصغير، فتجد خيولًا مصطفة بجوار بعضها البعض تأكل، وأغنامًا وماعزًا كبيرة وصغيرة متفرقة في أنحاء المكان، وكلابًا تجري خلف الأغنام المبتعدة فتعيدها وتمنعها من الابتعاد أكثر.

وفي الجانب الآخر نساء تجلس أمام قدور سوداء وضُعت فوق بناء طيني صغير يسمى "موقد" وتحتها قطع من الخشب يحترق لطهوا الطعام. وأخريات ذاهبات نحوا البئر حاملين جرارًا فوق رؤوسهم.

فسحب آدم يده من يد أمه وصفق وهو يرى هذا الكم الهائل من الحيوانات، والذي جعله يعتقد بأنه في حديقة للحيوانات، أو في مكان جديد للتنزه كما يأخذه والده دائمًا ويريه الأشياء الغريبة والجميلة.

وقف محمود في مكانه وهو يرى رجلاً بدويًا يتقدم منه سريعًا، وكان يستقبله بترحاب شديد وهو يهتف: - - هلا هلا بالحبيب، هلا برفيق الشيخ، هلا بالضيف الغالي،كيفك وكيف صحتك؟
ثم صافح محمود بعدها، والذي رد عليه قائلاً:
-تسلم يا "قصير"، الله يسلمك من كل شر، انا بخير انتوا كلكم عاملين إيه، والشيخ منصور عامل إيه؟

قصير:
- والله الشيخ والكل بأفضل حال بفضل الله الكريم، والحين هو بروحه يطمنك عن احواله.
قالها ثم بدأ بالصياح بصوت عالٍ:

-شيخ منصور! يا شيخ منصور! حبيبك اجا يا شيخ، ضيف ماراح تصدق عيونك لشوفته.
اجلس ياراجل ليش واقف انت وجماعتك، اجلسوا.

وأشار لهم على شيء أشبه بالكرسي مصنوع من جريد النخل ثم نادى بصوت عالٍ:
-معزوزه! بنِت يا معزوزه!"

أجابته فتاة ممن يجلسون حول المواقد يطهون الطعام،
: اي يبه، شو بتأمر؟"

قصير:
-تعي هون.

تركت الفتاة مابيدها وجاءته تهرول ووقفت تعدل في غطاء رأسها، فقال لها قصير معترضًا:
- اتركي شيلتك ولا تشوشي مافي حدا غريب
مدي يدك سلمي بلاول، وردي سوي قهوة وقهوجي ضيوفنا.

معزوزه:
-تم يابوي من هالعين قبل هاي. قالتها ومدت يدها لمصافحة الجميع تباعًا، وما إن انتهت من المصافحة، حتى عادت مهرولة مرة أخرى من حيث أتت.

دقائق معدودة، وخرج من فتحة الخيمة شيخ كبير ذات لحية بيضاء وملامح وجه حادة، زادت الرعب في قلب عايده فور رؤيتها له، فأحتضنت ابنها خائفة وهي تنظر لهذا الرجل المخيف، وهمست لنفسها:

-يا رب، لا دا كتير! يعني لا مكان كويس، ولا ناس كويسين... يا رب لطفك."

وماأن خرج الرجل من الخيمة بكامل جسده حتى نظر لمحمود وصاح مُرحبًا:
- ياهلا، يامية هلا بالقناديل النوروا قبيلتنا، ياهلا بأحبابنا، ياهلا..."
وتقدم من محمود واحتضنه فرد عليه محمود بنفس لهجته: "هلا شيخ منصور، الله كيفك؟

منصور: صرت زين بشوفتك ياعزيز القلب والعين، ايش علومك يامحمود والله زمن ماريناك، ليش هي القطيعة كِلها؟
- والله مشاغل ياشيخ ماانت عارف كل حاجة. واديني جيت لما ربنا اراد.

ابتعد عنه منصور وأومأ لعايده برأسه مُرحبًا، ثم نظر للصبي وأردف قائلاً:
-هاد هو العليه العين؟

رد عليه محمود بتنهيدة:
-أيوه.. هو دا ابني آدم يا شيخ منصور.

دار مصر - روايات

21 Nov, 02:19


فصول جديدة من رواية عشق اولاد النمر
https://darmsr.com/2024/06/06/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%a7%d9%88%d9%84%d8%a7%d8%af-%d8%a7%d9%84%d9%86%d9%85%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/

دار مصر - روايات

21 Nov, 02:09


فصول جديدة من رواية صوت من المجهول
https://darmsr.com/2024/10/19/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b5%d9%88%d8%aa-%d9%85%d9%86-%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%ac%d9%87%d9%88%d9%84-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

21 Nov, 01:59


كان محمود يتفقد حديقته التى زرعها على درجات التلة التى تواجه قصرة والتى إختار ازهارها النادرة بعنايه وجعل فيها قسم خاص بالنباتات الطبية، من الزعلوك والبريناس والانديرى وعشبة داستينيس المخدرة وعشبة فجالونو التى تداوى الدوخة والانيميا بعد أن قرر أن يخضع اوزار لتجاربة الطبيه كى يعيده لحالته الأولى وراح محمود يمرر يده على طلع الزهور وعينه تتابع الجنيات الصغيرات التى تروى الحديقه وفى الوادى الذى يغطيه العشب كان ابنيه ادم وادهم
يتبارزان باسياف خشبيه تحت عناية معلم من الجان يدعى افتيلون ورغم انه محمود كان قد قرر أن يبعد ابنيه عن الحروب وصراعات الجان الا ان تسنيم أصرت ان يتعلم الاميرات أصول المبارزة والطعن، حملق محمود بادم الذى يذكره بنفسه، فقد كانت بنيته قويه ومتهور مثله وكان محمود قد ترك السيف والحروب بلا رجعه بعد أن استقرت حياته فى أرض الجان وبعد أن سنت القوانين الجديده التى تمنع استعباد البشر وكانت تسنيم فوق سطح القصر تجلس على اريكه من خشب الفلاسفون الملون حولها وصيفات الجان تتابع درس الاميران والى جوارها طفلتها اجلانيا الجميله ذات الشعر الأصفر الطويل والعيون الزرق الواسعه
وفى البحر القريب تتقافز الحوريات الصغيره وتلعب مع أمواج البحر الهادرة وفى الأفق البعيد كانت سفينه محمله بالبضائع تستعد للرسو فى ميناء ابيداس الضخم
عندما اخترق فارس ملثم يركب جواد ابيض بوابة القصر الأحمر وفى يده رسالة
سار محمود بقلق يفرك لحيته الطويله الصفراء فقد مر زمن طويل منذ وصلته اخر رسالة حتى انه يتذكرها بالكاد
.....
يتبع............
https://darmsr.com/2024/11/20/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b2%d9%88%d8%ac%d8%aa%d9%8a-%d9%85%d9%86-%d8%a7%d9%84%d8%ac%d9%86-2-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

21 Nov, 01:49


فصول جديدة من رواية روحي فداكي
https://darmsr.com/2024/11/13/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b1%d9%88%d8%ad%d9%8a-%d9%81%d8%af%d8%a7%d9%83%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

21 Nov, 01:39


فصول جديدة من رواية قلبي بك مغرما
https://darmsr.com/2024/11/20/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%82%d9%84%d8%a8%d9%8a-%d8%a8%d9%83-%d9%85%d8%ba%d8%b1%d9%85%d8%a7-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1/

دار مصر - روايات

21 Nov, 01:29


فصول جديدة من رواية خلف الظلام
https://darmsr.com/2024/11/15/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ae%d9%84%d9%81-%d8%a7%d9%84%d8%b8%d9%84%d8%a7%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

21 Nov, 01:19


فصول جديدة من رواية ما يخفيه القدر
https://darmsr.com/2024/11/10/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%a7-%d9%8a%d8%ae%d9%81%d9%8a%d9%87-%d8%a7%d9%84%d9%82%d8%af%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

21 Nov, 01:10


فصول جديدة من رواية ابن عمي
https://darmsr.com/2024/11/16/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d8%a8%d9%86-%d8%b9%d9%85%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-5/

دار مصر - روايات

21 Nov, 00:59


دخلت اوضه جمب اوضتها بالليل وهي بتعيط فتحت الباب ودخلت علي طول
عمر قام وقف
دعاء في ايه بتعيطي ليه وايه جايبك في اوضتي دلوقتي
دعاء بعياط ؛ عمر ارجوك ماتسفرش وتسيبني انا بحبك يا عمر
عمر اتصدم وقال
دعاء انتي لسا عيله صغيره علي الكلام دا وانتي في ثانويه ركزي علي هدفك وبلاش التفاهه دي
دعاء مصدومه
بقي حبي ليك يا عمر تفاهه تعرف اني محدش هيحبك قدي
و روح يا عمر سافر وصدقني انك هتندم كتير بس مش هيبقي لي فايده
و طلعت من الأوضه
كانت في الجامعه وبتفتكر اللحظات دي ابن عمها الي جرحها قبل ما يسافر عشان يأخذ الدكتوراه
ملك صاحبه دعاء
انتي لسا بتحبيه يا دعاء والدموع دي عشان عرفتي أنه راجع انهارده من السفر
دعاء اتعدلت : فين الدموع دي يا ملك انا مش شايفه دموع خالص
ملك ..
ايه دا بجد انتي مفكره يعني عشان لبست نقاب فا انا مش هقدر اعرف اذا كنت بتعيطي أو بتضحكي عيب يا دودو دا انا لوكه صحبتك
ضحكت دعاء وقالت
طيب يالي بقي عشان انهارده دكتور جديد جاي مكان دكتور رامي ومش عايزين تهزئ من اولها
دخلت دعاء ومعاها ملك المدرج
وقعدوا في أول بينش (مقعد)
وبعد شويه دخل الدكتور الجديد وقال
اعرفكم بنفسي انا الدكتور عمر
الي هدرس لكم المادة الجديده
ملك بصت ل دعاء الي كانت مصدومه مش مصدقه اني عمر هيدرس ليهم كمان في الجامعه
فضلت بتخبي دموعها وهو بيشرح وهي منزله وشها في الأرض
عمر وهو بيشرح شافها وهي منزله رأسها في الأرض
عمر ..
الأستاذه الي لبسه نقاب الي بتكلم الأرض انا بشرح هنا مش في الأرض والله
رفعت وشها بسرعه ليه
هو شاف عينها وحس أنه عارفها
لكن هو ما يعرفش أنه دعاء لبست نقاب
وكمل شرح والمحاضرة خلصت ودعاء روحت وكان عمر وصل قبلها
دخلت الصالون وسمعت صوت ضحك العائله
دعاء : السلام عليكم
والد دعاء
وعليكم السلام تعالي يا دعاء شوفي عمر رجع
عمر بص عليها وقال
ايه دا هو انتي الي كنت في المحاضره الي انا بشرح فيها وانتي لبستي نقاب ليه
اتعصبت دعاء من أسلوبه
وايه يعني بقي لما لبست نقاب
ولا مش عاجبك حضرتك يا دكتور عمر
ابتسم : كبرتي يا دودي وبقيتي تعرفي تتكلمي وتردي
وايه دكتور عمر دي انا هنا ابن عمك واسمي عمر
دخل شاب تاني ابن عمهم
مازن بهزار : في ايه بتزعل دودي ليه يا عمر كله الا دودي دي الحب كله
عمر ادايق جدا من كلامه
وانت مالك يا مازن انا بكلمها هي وانت ازاي تقول عليها الحب
كله دي بنت عمك زي اختك
فاهم
دعاء ادايقت من كلامهم وطلعت اوضتها
والد عمر : في ايه يا عمر ابن عمك بتكلم مع دعاء وانت ليه مدايق بعدين مازن متقدم ل دعاء وهيخطبها بعد ما تخلص
عمر : نعععم وهي بقي عارفه
وقالت ايه موافقه علي الكلام دا
والد دعاء : في ايه يا عمر دعاء متعرفش بس الكلام بيني وبين مازن وأبوه وانا قولت لما تخلص واقولها كدا كدا دي اخر سنه
عمر ادايق من كلامهم و طلع
اوضه وهو كان داخل الأوضه
راح عند دعاء يعرف هي عارفه
عن موضوعها هي ومازن ولا لأ
دعاء كانت غيرت لبسها لي بجامه حرير نبيتي وفؤدت شعرها الطويل
وكانت بتذاكر علي مكتبها
عمر فتح الباب ودخل
شافها وهي قاعده بشعرها اتصدم وقف مكانه مش بيتحرك
شافته واتصدمت وراحت بسرعه علي الحمام وكانت بتعيط وقالت
اطللللع برا انت ازاي تدخل اوضي كدا انت مش بني أدم طبيعي اطلللع
عمر : انا اسف والله مكانش قصدي هطلع اهو بس بطلي عياط
دعاء مسحت دموعها
انا سكت اهو اطلع بقي يا عمر
طلع عمر وهو لسا ملامحها مش بتختفي من قدامه
عمر وهو بيبتسم
اتغيرت خالص و بقيتي احلا بكتيييير يا دودي
وبعدها افتكر أنه مازن عايز يتجوزها
يتبع..............
https://darmsr.com/2024/11/20/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%82%d9%84%d8%a8%d9%8a-%d8%a8%d9%83-%d9%85%d8%ba%d8%b1%d9%85%d8%a7-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1/

دار مصر - روايات

20 Nov, 23:59


كانت أول مرة احس بشعور الصدمة وانا لسه طفلة في الصف الرابع الابتدائي،لسه طفلة مش فاهمة حاجة، وفي يوم من الأيام الدراسية في وقت الاستراحة بين الدروس، كنت قاعدة في مكان هادئ لوحدي داخل حوش المدرسة، منتظرة أن وقت الاستراحة يخلص لان مكانش في اختلاط اوي بيني وبين زمايلي في المدرسة، كنت طفلة عادي بتروح المدرسة تحضر الدروس و تروح علي البيت مع انتهاء اليوم الدراسي، وقتها لقيت بابا داخل من بوابة المدرسة، انا فاكرة نظرتي كويس و هو جاي من بعيد في اتجاهي، كنت فرحانه بشكل ميتوصفش أنه جاي المدرسة علشاني، فرحانه أن عندي اب هيظهر قدام زمايلي في الفصل وهحس أن أنا زيهم ومفيش اختلاف، وقتها قلت هو اكيد جاي علشان يشوفني لاني بقالي فترة كبيرة مش بروح عنده البيت.
لكن كانت الصدمة كبيرة لما لقيته ماشي من جنب المكان اللي كنت قاعده فيه و مكمل طريقة في إتجاه تاني، وقتها كان عقلي مش قادر يستوعب الموقف لسه طفله مش فاهمة حاجة كل اللي تعرفه أنها اتولدت لقت نفسها باباها و مامتها منفصلين و هي عايشه مع والدتها في منزل جدها وسط أخوالها و بتروح زياره لوالدها كل فترة بس كدا و كنت متعايشة مع الفكرة، لكن في اللحظة اللي شافني فيها و هو جاي في اتجاهي و كمل طريقه وكأنه مش شايفني صدمتني، وانا مش فاهمة اي اللي بيحصل و لقيت دموعي نازلة وانا مش عارفة اي الاحساس ده ولا فاهمة اي حاجة.
فجأة جرس الاستراحة يعلن عن انتهاءها و رجعت تاني علشان اكمل باقي دروسي و انا لسه بحاول استوعب، لكن في لحظة حسيت بفرحة كبيرة لما لقيت بابا داخل من باب الفصل، وقلت لنفسي "هو رجع تاني علشاني، علشان مزعلش أنه مسلمش عليا هو اكيد كان مستعجل وبعد ما خلص طلبه، و سأل علي الفصل بتاعي وجيه علشان يشوفني"، لكن زي كل مرة فرحتي مبتكملش و كان الدنيا مستقصداني، فقت علي صوت بابا وهو بيسال مدرس الفصل بتاعي عن مدرس تاني كان محتاجه علشان يدي ولاده درس خاص في البيت ومجابش سيرتي في حاجة، ولا كأنه شايفني ولا يعرفني، وبعدها سلم بابا علي واحد من زمايلي في الفصل كان من أقاربه وكأنه قاصد يزود جرحه ليا، جرحه لطفلة ملهاش ذنب أنها تعيش المواقف دي كلها، وبعدها خرج ومشي، مشي وانا معلقه نظرتي بيه، مشي وانا من جوايا بقوله متمشيش ارجع سلم عليا قدام صحابي و قولهم انا أبوها، لكنه مشي....
في اللحظة دي حاولت اوقف دموعي اللي دايما كانت بتتمرد عليا وبتنزل غصب عني وبتحرجني وبتحسسني بضعفي و بتشرح للكل احاسيسي المدفونة، لكن وقتها سألني مدرس الفصل بتاعي لانه كان علي معرفة بوالدي وعارف ان انا بنته، وسألني بكل حزن واسي" هو مش ده ابوكي" و رديت عليه بكل كسره " آه " ....
بعد ما اليوم خلص روحت البيت وانا لسه داخل صدمه اللي حصل ومحدش في البيت عارف مالي و بعيط بس.. فضلت اعيط لحد ميعاد النوم وبعدها بالصدفة و الكل نايم شافتني خالتي وانا نايمة وفي نزيف من الأنف وسايب اثر كبير علي السرير كاني غرقانه في دمي، صحيت وقتها علي صوتهم وهما مخضوضين من المنظر وانا كمان اتخضيت، لكن وقتها. مكنتش حاسة باي وجع.
يتبع...................
https://darmsr.com/2024/11/20/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%af%d9%85%d9%88%d8%b9-%d9%85%d8%a4%d8%ac%d9%84%d8%a9-%d9%88%d8%a7%d8%ad%d8%aa%d8%b6%d8%a7%d9%86-%d8%a3%d8%ae%d9%8a%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85/

دار مصر - روايات

20 Nov, 22:59


في القاهرة بأحدي عماراتها دلفت جالان شقتها في تمام الساعة الثامنة مساءً، وضعت حقائبها على أول مقعد قابلها بتعب ورأته يقف هناك يضع يديه في جيبه بغضب ظاهر في ملامحه، ركضت نحوه مبتسمة بوجه طفولي يبدو عليه الأرق وعانقته بسعادة وهي تهتف بدفء: -
- واحشتني
أبعدها عنه بقوة وهو يقول بأنفعال: -.

- ماهو مش معقول كدة، دي مش تصرفات واحدة متجوزة كل يوم أرجع وأستن ست الحسن والجمال لما تتنازل وتحن عليا وترجع من شغلها دي مبقتش عيشة
تحولت ملامح وجهها المُبتسم آلي اللا مبالاة وبرود شديد وقالت ببرود: -
- يعني عايزني أعمل إيه أسيب شغلي وأقعد في البيت أربي العيال اللي هم مش موجودين أصلا، أنت مبتتعبش يا حسام من الخناق بسبب الشغل، إحنا بقالنا 3 شهور متجوزين مفيش يوم مفهوش خناق..

صرخ بها بأنفعال وهو يمسك ذراعها بقوة ويجذبها نحوه حتى أصطدمت بصدره من قوته قائلاً: -
- ماهو أنتي لو ست زي الستات خايفة على بيتك وجوزك مكنتيش عملتي كدة على الاقل كنتي خليتي بيتك وجوزك رقم واحد في حياتك
نزعت ذراعها من قبضته وقالت بشجاعة: -.

- أنت عارف كويس آن بيتي وجوزي أهم حاجة في حياتي بس ده ميعنيش آني اقعد من الشغل وبعدين أنت واخدني بشتغل ايه الجديد بقي ومتفقين على الشغل من الأول لزومه ايه خناق كل يوم انا تعبت وأتخقنت من الخناق اللي مبخلصش
- معلش يا جناب السفيرة المفروض اجهزلك العشاء واستني جنابك لما ترجعي
قالها بغضب شديد، فهتفت بهدوء وهي ترسم بسمة مزيفة قائلة: -
- لا يا حسام نص ساعة والعشاء يكون جاهز.

كادت أن تذهب من أمامه فأوقفها وهو يمسك يدها ثم يردف قائلاً: -
- مش عايز اطفح شبعت من نكدك وقرفك أنتي مش هترتاحي غير لما اتجوز عليك وتشوفي الستات بتعمل ايه
رمقته بنظرة حادة ثم صرخت به بأنفعاله: -
- روح أتجوز وشوف واحدة تستحملك زي ده لو لاقيت أصلا
خرجت شهقة قوية من بين ضلوعها حين صفعها على وجهها بقوة ويردف بغضب: -
- تستحملني يابنت طب روحي وأنتي طالق يلا.

أتسعت عيناها الزرقاء على مصراعيها بصدمة، بعد أن طلقها للمرة الثالثة كبتت غضبها وأخذت شنطتها وصرخت بقوة حين مسكها من حجابها بقوة يخرجها من الشقة كما عادت...

• جالان: - فتاة شابة تملك من العمر ال 26 عام تعمل صحفية في إحدى الجرائد المهتمة بالموضة، يتيمة الوالدين ووحيدتهما، تزوجت من حسام عن حب منذ ثلاث شهور، شابة فاتنة الجمال وملامحها بريئة عكس شخصيتها قوية ولا تقبل الإهانة من أحد، عنيدة لأبعد الحدود...

• حسام: - رجل في مقبل عمره ذات ال 30 عام يعمل موظف حكومي بأحدي الشركات، يمتاز بعصبيته وعدم سيطرته عليها، يعشق جالان عشق جنوني وطلقها ثلاث مرات في ثلاث شهور زواج بسبب آنفعاله، ذات أصل صعيدي طرد من الصعيد لأسباب..

أستيقظت قمر على صوت جرس الباب، وجدت نفسها على الأريكة وبجوارها طفلتها الصغيرة ذات الخمس سنوات ملك غارقة في نومها ببراءة الأطفال مُتشبثة بها وعلى صدرها تنام طفلتها الصغيرة الأخرى توأمها مكة ، أبعدت مكة عنها بخفوت شديد حتى لا تستيقظ من النوم وذهبت تفتح الباب ووجدت جالان على الباب وتبكي، دلفت للداخل وهي تسألها بدهشة: -
- حصل إيه، حسام زعلك
- لا وأنتي الصادقة طلقني الثلاثة.

قالتها وهي تجلس على أقرب كرسي، صدمت قمر من حديثها ثم جلست بجوارها مُردفة بذهول: -
- الثلاثة ابن المجنونة، كدة مفيش رد لعصمته تاني، حصل إيه عشان يعملها، إحنا مش حذرناه ميعملهاش ويبطل عصبية
- ده حيوان أزاي يمد أيده عليا ويطلقني ده آنا هخرب بيته الناس تقول عليا إيه عروسة ثلاثة شهور وتطلق ثلاثة مرات، وكل ده عشان الشغل...
قالتها وهي تخلع جاكيتها بأنفعال من صدمتها وحجابها، هتفت قمر بحنان تؤاسيها قائلة: -.

- طب قومي ارتاحي ياحبيبتي، لما نشوف هيجي بكرة المجنون ده يبرر مصيبته بأيه وتعملي حسابك نروح للمأذون بسرعة خلينا نخلص منه وأياكي أسمع كلمة بحبه دي كفاية كدة...
دلفت لغرفتها بغضب شديد من فعلته وصدمتها، حملت قمر أطفالها ودخلت بهم لغرفتها...

• قمر: - إبن خالة جالان عمرها 27 عام، أرملة توفى زوجها بعد ولادتها لتوأمها بعام واحد، أمتنعت عن الزواج بعد وفاته لتربية أطفالها الصغار ملك ومكة.

دار مصر - روايات

20 Nov, 22:59


- طلع الشنط فوج ياعوض.

تفحصتها جالان ببرود وهي تمسك في يد حسام فتاة بعمرها شعرها أسود مموج طويل وعيناها بني غامق وبشرتها حنطية، جسدها ممشوق طويلة نسبياً مُرتدية عباية أستقبال زرقاء وعلى رأسها حاجب بسيط يزينها دون لفه وأخفاء شعرها، لم تشعر بغيرة عليه أو أي شيء فقد أكتفت من أهانته والفضل له بأفعاله بردت مشاعر وتقمص حبها حتى بدأ في التلاشي من قلبها لكنها جاءت هنا ووافقته لهدف أخر ترغب به وحدها، دخلت وهي تمسك بيدها ملك وخلفها قمر تمسك طفلتها الأخري، تأملت السرايا من الداخل بنظرها بذهول وصعدت مع فريدة إلى الاعلي صامتة لم تنطق بحرف...

في غرفة مكتبه كان يقف مستمعاً لحديثه وأقتراحه حتى صاح به مُستدير له...
صرخ صقر به وهو يرمقه بنظرات شرسة قائلاً: -
- مش بجولك انت جنيت على الاخير، طب جول أجوزها واحد من الرجالة لكن أنا ده جنان رسمي...
هتف حسام بهدوء قائلاً: -
- أنا مأمنش حد من رجالتك على مراتي، لكن أنت آنا واثق آنك مش هتلمسها ولا هتقرب منها ابدا.

- ده على اساس ان المحلل ده لعبة ده جواز يعني لازم يكمل سواء انا او غيري ومادام بتحبها أكده بتطلجها ليه الثلاثة يا مفتري
قالها صقر بحزم وهو يجلس على كرسيه...

ساعات قليلة ودق باب غرفتها ففتحت قمر ووجدت فريدة تحمل بيدها دفتر المأذون وصور قسيمة الزواج، مضيت جالان وهي تقرأ أسمه بحذر صقر ، خرجت فريدة ثم دلفت جالان إلى حمام غرفتها وأخذت حمامها ثم خرجت وجلست أمام المرآة تصفف شعرها وتجففه بالأستشوار، فسألتها قمر بحيرة من صمتها وموافقتها للزواج من محلل: -
- وأخرت الهدوء والسكوت ده ايه، ناوية على ايه يا جالان.

وقفت من مكانها ترتدي حذاء بيتي بقدمها ثم رفعت نظرها لها وقالت بجدية وتحدي: -
- ناوية أربي حسام وأدفعه تمن كل الاهانات دي واخرتها تمن القلم اللي ضربهولي وسُمعتي اللي دمرها وسط الناس بكلمة انتي طالق اللي بيقولها
وقفت قمر بذهول وقالت: -
- قصدك إيه
- قصدي اني اللي يحسره ويكسره اني اتمم الجوازة دي وأنا ناوية أذيله، عن أذنك عشان الحق جوزي قبل ما ينام.

قالتها بأستعجال وتحدي، أوقفتها قمر وهي تمسك يدها تمنعها من الخروج قائلة: -
- أنتي هتروحي لحسام اوضته باللبس ده
أبعدت يدها عنها وقالت بغرور وكبرياء: -
- انا جوزي أسمه صقر ياقمر أفتكري أسمه كويس وأتعودي عليه.

خرجت من الغرفة وأتجهت لغرفته ووجدت عوض يقف أمام باب غرفته دهشت من وجوده أهذا المُدعو بزوجها ينام وعلى باب غرفته حارس، كادت أن تدخل لكن منعها عوض وهو يقف أمام الباب مُتحاشي النظر لها وهي بملابسها هذه ناظراً للأرض ثم قال: -
- جنابك ممسموحلكيش تفوتي على اوضة جناب البيه
هتفت بثقة وهي تعقد ذراعيها أمام صدرها بكبرياء قائلة: -
- وجنابك عندك أوامر تمنع مراته من الدخول.

صمت لوهلة دون النظر لها، فأبعدته عن طريقها دلفت للداخل...

وقف أمام سريره بتعب من عمل اليوم وتلك الكارثة آلتي فعلها بزواجه من امرأة لا يعلم عنها شئ أو كيف مظهرها حتى آو شخصيتها ماهي، نزع عمامته ثم عبايته عن أكتافه وكاد أن خلع عبايته لكنه سمع صوت عوض من الخارج أستدار وتسمر مكانه بذهول حين رأها أمامه...

يتبع....
(رواية صقر الصعيد)
https://darmsr.com/2024/11/15/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b5%d9%82%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d8%b5%d8%b9%d9%8a%d8%af-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7-2/

دار مصر - روايات

20 Nov, 22:59


في مكان بعيد عن القاهرة بمحافظة قنا وسط صعيد مصر وجمال أرضيه وأهله تحديداً بنجع أبو الذهب سُمي بهذا الإسم نسبة إلى كبيره ناجي أبو الذهب منذ زمن بعيد، بأخر البلدة توجد سراية ل صقر أبو الذهب تنازل عن حكم النجع كما كان يفعل والده وجده وأجداده ليباشر عمله المُستقل، سراية أقل ما يقال عنها متحف أثري أو قصر فرعون لأحد الملوك القدم، بدأ من بوابة كبيرة حديدية ومساحة كبيرة خضراء من الحدائق مزينة ببعض الطاولات وحولها مقاعد خشبية وفي زواية أخرى توجد أريكة أرجوحة تحت مظلة خشيبة وأمامها طاولة دائرية وبعض الكتب وسط الكثير من أشجار الفاكهة وهناك بعيداً مشتل للورود تبث منه رائحتهم الطيبة، أما أمام القصر هناك نافورة كبيرة دائرية تنبع منها الماء، بكل مكان بالحدائق يوجد حشد من رجاله بالملابس الصعيدية آما بداخل السراية الكثير من التحف والنجف والدرج مقابل الباب في نهاية الساحة وبينهم صالونات كثيرة و خالية من الخدم والحشم لا يدخلها أي شخص سوي واحد فقط عوض يلبي طلباته، تسكن معه أخته الصغري فريدة وتقوم بجميع الأعمال المنزلية...

هناك غرفة على اليسار كان يخرج منها صوته العالي وهو يتحدث في الهاتف بغضب وأنفعال شديد قائلاً: -
- أنت جنت فعجلك ياحسام كيف تطلجها التلاتة، كومان عايز ترجعها كيف دي الله يكسف كسفتنا جدام أهل مصر
قالها بغيظ شديد جالساً بغرفة مكتبه على كرسيه صاحب العجلات من الأسفل، ماسكاً بيده نبوته الفضي من الأعلي وأسود من الأسفل ثم أكمل حديثه بصوت جهوري قوي: -.

- طب أنا هجيلك ونشوف المصيبة دي هنعملوا فيها إيه اللي يحرجك على الصبح...
ومن ثم أغلق الهاتف بغيظ من أفعال ابن عمه المستهتر...

•صقر أبو الذهب: - رجل صعيد أصيل عمره 32 عام، يرفض الزواج بعد حبه الأول الذي ذهب هباً لأسباب، يكره الروتين، درس بجامعة سوهاج كلية الهندسة وبعد تخرجه عمل ببعض الشركات كمهندس بجانب دراسة دبلومة أدارة الشركات وعندما أخذ ورثه بعد وفأة والده فتح شركة له بالقاهرة في مجال العقارات والبناء يذهب بنهاية كل أسبوع لمتابعة عمله بها، يعشق حياته في الصعيد ويكره الخروج منه لأي بلد أخرى حتى القاهرة يذهب لعمله فقط، أبن عم حسام يساعده بعد أن طرد من الصعيد وقطعت العائلة صلتهم به.

• فريدة آبو الذهب: - أخت صقر الصغري عمرها 25 عام أنهت دبلومها، تعشق حسام لحد بعيد لكنها لم تستطيع الوصول له بعد أن طرد، وتعلم أخبره من أخيها
• عوض: - أحد رجال صقر ورئيسهم بمثابة ذراعه الأيمن يخدمه منذ أن كان طفل...

دق جرس الباب، تتنهدت قمر بهدوء لكي تستطيع الحديث معه وهي تعلم من يدق الباب جيداً، أدخلت أطفالها لغرفتها ونظرت ل جالان فأشارت إليها بنعم وهي تجلس على المقعد وترتشف الكابتشينو وتل فل حجابها بسرعة فهي محرمة عليه الأن، فتحت الباب ووجدت حسام هادئ تماماً وعلى وجهه تعابير الندم والأسف أكثر من أي مرة سابقة، فهتف ببرود وهي تضع يدها على الباب تمنعه من الدخول قائلة: -
- نعم جاي ليه بعد عملتك السودة دي.

- ممكن أقابل جالان
قالها بندم وهو ينظر لها بأسف وأحراج، فصرخت به بغضب وهي تقول: -
- تقابل مين، دي خلاص متحللكش ولا تنفع ترجع او تسامح خلاص يابابا متلزمناش
أتاها صوت جالان من الخلف عاقدة ذراعيها أمام صدرها تقول: -
- دخليه يا قمر
أدخلته ثم أغلقت الباب وقالت بحزم وهي تنظر له ببرود مُستفز: -
- نعم جاي ليه
- جالان أنا اسف ياحبيبتي مكنش قصدي خالص.

قالها وهو يمسكها من ذراعيها بأسف فنزعت يديه بعيد عنها ثم قالت بإنفعال شديد: -
- اسف دي هتعمل ايه أن شاء الله، آنا بقيت محرمة عليك للأبد ومبقاش من حقك تحبني، مش كنت عايز تتجوز روح أتجوز وأنا هتجوز وأعيش حياتي بعيد عنك
أزدرد لعوبه بصعوبة يجمع شجاعته ثم هتف بحب: -
- لا مش للأبد ياحبيبتي في محلل اتجوزيه يوم واحد بس وأرجعلي تاني.

أتسعت عيناها بصدمة من حديثه، شعرت بأن لسانها شل ولم يستطيع الحديث ثم هتفت بتلعثم من صدمتها: -
- محلل أنت مجنون
مسح على رأسها بحنان ثم قال بهدوء: -
- متخافيش ياحبيبتي ده واحد آنا بثق فيه ومش هيأذيكي
صرخت قمر به بأنفعال ثم قالت: -
- أنت أكيد أتجننت رسمي أطلع برا ياحسام بدل ما اصوت والم عليك الناس
خرج من الشقة بهدوء فنظرت ل جالان بدهشة وقالت: -
- ده مجنون.

دلفت لغرفتها وظلت اليوم بأكمله تفكر بحديثه وبشئ أخر هام، وإذا وافقت هل ستعود له ولأهانته المستمرة لها وشجارهم، رن هاتفها مساءاً بأسمه فأغمضت عيناها بأستسلام ثم فتحت الخط وأجابته عليه بجدية ووافقته.

في اليوم التالي توقفت السيارة أمام بوابة السراية وضغط على البوق ففتح له البوابة الرجال فدلف بسيارته وهي تجلس في الأمام بجواره وفي الخلف تجلس قمر وأطفالها الصغار غاضبة من قرار جالان ، جلست تتفحص المكان وتشاهد الحديقة بأنبهار وذهول والرجال في كل مكان، أوقف السيارة أمام النافورة ووجد فريدة في أستقبالهم ورحبت ب حسام بأشتاق و رؤيته بعد كل هذه السنوات، هتفت فريدة متجاهلة جالان و قمر قائلة: -.

دار مصر - روايات

20 Nov, 21:32


فصول جديدة من رواية توأمي سبب تعاستي
https://darmsr.com/2024/07/24/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%aa%d8%a4%d8%a7%d9%85%d9%8a-%d8%b3%d8%a8%d8%a8-%d8%aa%d8%b9%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84/

دار مصر - روايات

20 Nov, 21:32


فصول جديدة من رواية النصيب
https://darmsr.com/2024/04/22/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%86%d8%b5%d9%8a%d8%a8-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8-5/

دار مصر - روايات

20 Nov, 21:24


فصول جديدة من رواية حلم القاسم
https://darmsr.com/2024/11/08/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ad%d9%84%d9%85-%d8%a7%d9%84%d9%82%d8%a7%d8%b3%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

13 Nov, 22:29


فصول جديدة من رواية سارة مالك
https://darmsr.com/2024/11/11/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b3%d8%a7%d8%b1%d8%a9-%d9%85%d8%a7%d9%84%d9%83-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/

دار مصر - روايات

13 Nov, 22:23


فصول جديدة من رواية وبالعشق اهتدى
https://darmsr.com/2024/10/08/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%88%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%a3%d9%87%d8%aa%d8%af%d9%8a-%d9%85%d9%8a%d8%ab%d8%a7%d9%82-%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%b1%d8%a8-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%ba%d9%81/

دار مصر - روايات

13 Nov, 22:20


فصول جديدة من رواية ضحية الظروف
https://darmsr.com/2024/11/04/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b6%d8%ad%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%b8%d8%b1%d9%88%d9%81-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

13 Nov, 22:15


فصول جديدة من رواية حب بلا حدود
https://darmsr.com/2024/10/22/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ad%d8%a8-%d8%a8%d9%84%d8%a7-%d8%ad%d8%af%d9%88%d8%af-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88-2/

دار مصر - روايات

13 Nov, 21:00


فصول جديدة من رواية خادمة بموافقة ابي
https://darmsr.com/2024/11/04/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ae%d8%a7%d8%af%d9%85%d8%a9-%d8%a8%d9%85%d9%88%d8%a7%d9%81%d9%82%d8%a9-%d8%a3%d8%a8%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88/

دار مصر - روايات

13 Nov, 20:52


فصول جديدة من رواية غصون
https://darmsr.com/2024/11/08/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ba%d8%b5%d9%88%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8%d9%82%d9%84/

دار مصر - روايات

13 Nov, 20:44


فصول جديدة من رواية أحببت مربية ابنتي
https://darmsr.com/2024/09/08/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d8%ad%d8%a8%d8%a8%d8%aa-%d9%85%d8%b1%d8%a8%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d8%a8%d9%86%d8%aa%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88/

دار مصر - روايات

13 Nov, 20:25


فصول جديدة من رواية أميرة آخر الزمان
https://darmsr.com/2024/11/10/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d9%85%d9%8a%d8%b1%d8%a9-%d8%a2%d8%ae%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84/

دار مصر - روايات

13 Nov, 20:21


فصول جديدة من رواية عذرا لقد نفذ رصيدكم
https://darmsr.com/2024/11/03/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d8%b0%d8%b1%d8%a7-%d9%84%d9%82%d8%af-%d9%86%d9%81%d8%b0-%d8%b1%d8%b5%d9%8a%d8%af%d9%83%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5/

دار مصر - روايات

13 Nov, 20:12


فصول جديدة من رواية ملاك في عالم الشياطين
https://darmsr.com/2024/09/21/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d9%84%d8%a7%d9%83-%d9%81%d9%8a-%d8%b9%d8%a7%d9%84%d9%85-%d8%a7%d9%84%d8%b4%d9%8a%d8%a7%d8%b7%d9%8a%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9/

دار مصر - روايات

13 Nov, 20:07


فصول جديدة من رواية في قبضة الفهد
https://darmsr.com/2024/11/05/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%81%d9%8a-%d9%82%d8%a8%d8%b6%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%81%d9%87%d8%af-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1/

دار مصر - روايات

13 Nov, 19:51


فصول جديدة من رواية ما يخفيه القدر
https://darmsr.com/2024/11/10/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%a7-%d9%8a%d8%ae%d9%81%d9%8a%d9%87-%d8%a7%d9%84%d9%82%d8%af%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

13 Nov, 19:43


فصول جديدة من روية تزوجت امرأة صعيدية
https://darmsr.com/2024/10/18/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%aa%d8%b2%d9%88%d8%ac%d8%aa-%d8%a7%d9%85%d8%b1%d8%a3%d8%a9-%d8%b5%d8%b9%d9%8a%d8%af%d9%8a%d9%87-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5/

دار مصر - روايات

13 Nov, 19:22


فصول جديدة من رواية جانا الهوى 3 (عاصفة الهوى)
https://darmsr.com/2024/07/18/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ac%d8%a7%d9%86%d8%a7-%d8%a7%d9%84%d9%87%d9%88%d9%89-3-%d8%b9%d8%a7%d8%b5%d9%81%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%87%d9%88%d9%89-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85/

دار مصر - روايات

13 Nov, 19:13


فصول جديدة من رواية حبيبي المدير
https://darmsr.com/2024/11/01/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ad%d8%a8%d9%8a%d8%a8%d9%8a-%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%af%d9%8a%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1/

دار مصر - روايات

13 Nov, 19:07


فصول جديدة من رواية جنة الجبل
https://darmsr.com/2024/10/07/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ac%d9%86%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%ac%d8%a8%d9%84-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/

دار مصر - روايات

13 Nov, 19:00


فصول جديدة من رواية أميرة آخر الزمان
https://darmsr.com/2024/11/10/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d9%85%d9%8a%d8%b1%d8%a9-%d8%a2%d8%ae%d8%b1-%d8%a7%d9%84%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84/

دار مصر - روايات

13 Nov, 18:54


فصول جديدة من رواية عشق المستبد
https://darmsr.com/2024/10/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%b3%d8%aa%d8%a8%d8%af-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

13 Nov, 18:47


فصول جديدة من رواية مجنونة دهب
https://darmsr.com/2024/11/13/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%ac%d9%86%d9%88%d9%86%d8%a9-%d8%af%d9%87%d8%a8-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

13 Nov, 18:41


فصول جديدة من رواية كارينا
https://darmsr.com/2024/10/07/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d8%b1%d9%8a%d9%86%d8%a7-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8/

دار مصر - روايات

11 Nov, 10:39


فصول جديدة من رواية خيوط القدر
https://darmsr.com/2024/11/06/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ae%d9%8a%d9%88%d8%b7-%d8%a7%d9%84%d9%82%d8%af%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

11 Nov, 09:59


- دي أول مره أشرب
كُنت قاعده بقلب في التليفون كالعاده، وصلي مسدچ من صحبتي
- أيه رأيك لما نعمل حاجه مُختلفه!!
- حاجة زي أيه!!
- نسهر بُكرا بما أن بُكرا الخميس، عندي ليكي مكان يجنن
- بس أنا مبسهرش
- يا ستي جربي هتخسري أيه، صدقيني المكان تُحفه
- أيه المكان!!
- بُكرا لما نتقابل هتعرفي، يلا باي
قفلت الشات وأنا بفكر في كلامها، طب ليه لاء، هيحصل أيه لو جربت، دي حتي الحياه تجارُب، حطيت التليفون جمبي وبدأت أفكر في بُكرا
محسيتش بنفسي غير ونور الشمس بيخترق أوضتي، صحيت دخلت التويليت، خدت دُش ساقع، دخلت المطبخ، حضرت ساندوتش مع كوباية نيسكافيه، طلعت البلكونه وبدأت أفطر، ودي كانت أول مره أطلع البلكونه في الشمس، أنا عدوة الشمس، مبحبش أنزل بالنهار، حرفيًا النزول في الشمس بيتعبني، وبما أن الشمس لسه موصلتش للبلكونه، يبقي ألحق أفطر بسُرعه قبل ما توصل.
خلصت فطاري ودخلت الأوضه، فضلت واقفه وقت طويل قُدام الدولاب، محتاره ألبس أيه، لحد ما أستقريت علي بنطلون قُماش مخطط وشميز أبيض، أخترت كوتشي مُريح وحضرت شنطه وسط متضايقنيش.
- وبكدا أكون جهزت كُل حاجه
علقت الطقم علي شماعه برا الدولاب، قررت أحُط مونيكير مُختلف تمامًا عن كُل مره، كان باللون الأصفر.
فضلت قاعده لحد ما دقت الساعه ٩، قومت لبست الطقم اللي جهزته، وقبل ما أنزل تممت علي البوك بتاعي، خدت تليفوني من غير ما أبُص فيه ونزلت، كانت صحبتي وصلت عند العُماره.
ركبت وبعد ما سلمت قولت:
- ها يا ستي، أديني وافقتك، هنروح فين بقى
- مُمكن تسبيلي نفسك خالص
هزيت دماغي ووصلت التليفون بكاست العربيه، وشغلت أُغنيه لمريام فارس
"أنا والشوق يطول ليلي وأنتَ تغيب، أنا والعين نسأل فين أغلي حبيب"
كُنت بدندن مع الأُغنيه لحد ما العربيه وقفت، فضلت أبُص حوالين نفسي
- يلا أنزلي
- أنزل فين!!، أحنا فين يا موده!!
- هتعرفي، يلا
نزلت وأنا حرفيًا مش فاهمه حاجه، دخلت ولقيت المكان عباره عن رقص، وأضواء، وشُرب!!.
موده شدتني من أيدي وقولت:
- موده هو أحنا هنا بنعمل أيه!!
- يا بنتي ده أنتِ قافيله أوي
كانت بتتنطط من الرقص، وأنا كُنت مقلقه وقالت:
- ده هو يوم واحد بس، يا هنعيشه، يا هنفضل قافلين علي نفسنا العُمر كُله
المزيكا كانت عاليه بطريقه وحشه، حاولت أستجيب معاها وفضلت أرقُص مع موده.
بعد وقت من الرقص قعدنا وطلبت عصير، برفض قالت:
- سبيلي المشروب ده عليّ
- مبقتش مرتحالك
بضحك قالت:
- يا بنتي لا تقلقي
نزل قُدامي مشروب غريب، فضلت أشم الكوبايه وقالت:
- يلا دوقي، هيعجبك
شربت وكان طعمه مُقرف جدًا، رجعت اللي شربته وقومت وقولت بعصبيه:
- أيه القرف ده يا موده!!، أنتِ بتشربيني أيه!!
واحده ضحكت بمياصه وقالت:
- هيكون أيه يعني حلبه، دي كحول يا روحي
بصدمه قولت:
- أيه!! كحول!! أنتِ أتجننتي يا موده!!
باللامُبالاه قالت:
- يوووه بقى هتقرفنا
- أقرفك!! هو أنتِ مش عارفه أن القرف ده حرام!! يا شيخه طب أعملي حساب القُرآن اللي حافظينه أو لربنا اللي شايفك
بغضب مكتوم قالت:
- بقولك أيه يا هند، مش عاجبك مُمكن تمشي أنما أنا القعده عجباني ومش همشي
- أنا فعلًا همشي، وأنا غلطانه أني عرفت واحده زيك
مشيت والناس حرفيًا كانت واقفه تتفرج، كُنت متعصبه من نفسي، أزاي أصلًا رضيت أدخُل مكان زي ده، مكان مُقرف والناس اللي فيه مُقرفين، أزاي جربت أشرب حاجه أنا مش عرفاها.
دمعت وقولت:
- يارب سامحني
لقيت حد بينادي عليّ، وقفت وبصيت ليه وقال وهو بينهج:
- عمال أنادي عليكي
- أسفه مخدتش بالي
مدلي أيديه بالتليفون وقال:
- تليفونك، لقيته علي التربيزه
خدته منه وقولت:
- شُكرًا
بص لي وقال:
- ليه جيتي المكان ده!!
بعصبيه قولت:
- وليه أنتَ كُنت في المكان ده
سكت وقال:
- أنا جيت عشان عرفت أن أخويا في المكان
- وأنا جيت وأنا معرفش أني جايه مكان زي ده
بستغراب قال:
- أزاي يعني!!
اتنهدت وقعدت علي الرصيف وبدأت أشرح له اللي حصل، دمعت وقولت:
- دي أول مره أشرب، ومكُنتش أعرف أنا بشرب أيه
سكت وقعد علي رُكبته وقال:
- بس أنا لاحظت أنك رجعتي!!
هزيت راسي وقولت:
- الطعم مكنش حلو خالص ومستحملتهوش، ومن حُسن حظي أني رجعت ومدخلش معدتي
- طب كويس، هتعيطي ليه بقى!!
بعدت عيوني عنه وأنا حاسه بدموعي اللي بتكتر في عيني وقولت:
- عشان ربنا، مش عايزه ربنا يزعل مني
ابتسم وقال:
- ربنا شايفك، متخافيش أن شاء الله هيسامحك، حاولي تنسي وكأن مفيش حاجه وحاولي تبعدي عنها، يمكن أنتِ أتحطيتي في الموقف ده عشان ربنا يكشفهالك
هزيت راسي وقولت:
- فعلًا، يارب يسامحني، شُكرًا جدًا لكلامك
قومت وقفت وقولت:
- أنا لازم أمشي بقى
بأحراج قال:
- أنتِ مينفعش تمشي في وقت زي ده لواحدك، يعني لو تسمحي لي أوصلك!!
- وأخوك!!
هز راسه بيأس وقال:
- ملقتهوش في المكان
هزيت راسي وقال:
- تعالي يلا
مشيت معاه لحد العربيه، ركبت ولف وركب، كان بيقلب في العربيه فا شوفت مُسدس
أتوترت وكُنت هنزل بس هو لاحظ أني شوفت المُسدس وقال:
- رايحه فين!!
- لاء مالوش داعي توصلني

دار مصر - روايات

11 Nov, 09:59


ابتسم وطلع كارنيه من العربيه وعرفت أنه ظابط، ابتسمت أكتر لما شوفت أسمه
اتحرجت وقولت:
- أنا أسفه علي طريقة كلامي
هز راسه برفض وقال:
- لاء أنا مش عايز رسميات، أتعاملي علي طبيعتك يا!!
- هند، أسمي هند
هز راسه ودور العربيه، وقال:
- بصراحه أنا مش بحب أمشي ساكت كدا يعني لو عندك حاجه حابه تشغليها، ياريت تشغليها
ابتسمت وشغلت الأُغنيه علي كوبليه
"أنا قلبي ينادي ليك، وروحي تروح أليك، يوقف بيا الزمان، وأستني أشوف عينيك"
كُنت بغني مع الأُغنيه وهو كان بيضحك ومُستمتع، وصلت العُماره وكُنت هنزل لقيته بيقول:
- أيه ده!!
بصيت له بستغراب وهو عمال يقلب في جيوبه وقال:
- مش عارف التليفون راح فين
- طب أتصلك عليه!!
- آه ياريت
أخد التليفون وكتب الرقم ورن، التليفون كان في جيبه الشمال، بصيت له ورفعت حاجبي وضحكته فضحته وقولت:
- لا والله!!
- يلا أنزلي، وخلي بالك من نفسك، ولو أحتاجتي تسهري قوليلي، وأنا هاجي أسهرك في الحبس
ضحكت وقولت:
- لا وعلي أيه بيتي أولي بيّ
ضحكنا وشكرته للمره اللي مش فاكره الكام ونزلت وأنا الأبتسامه من الودن دي للودن دي، سمعت صوت الكلاكس لفيت لقيته بيغمز لي، ابتسمت وطلعت
"ارجعلي أشوفك والقلب يرتاح، ريحني يا حبيبي من نار الأشواق، تلقاك بالبسمة عيوني وتغني الأفراح، وألقاك يا حبيبي زي أنا مشتاق"

يتبع...
https://darmsr.com/2024/06/21/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d8%ad%d8%a8%d8%a8%d8%aa-%d8%b8%d8%a7%d8%a8%d8%b7%d8%a7-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

11 Nov, 08:59


تشرق شمس يوم جديد وفي داخل إحدي غرف بيت جميل ومتواضع تعمه الراحه والطمأنيه هناك فتاه ساجده علي سجادة صلاتها وتدع الله لها ولعائلتها بالثبات.
طق طق طق
ـ اتفضل
ـ تقبل الله
ـ منا ومنكم يا ست الحبايب
ـ طب يلا البس وتعالي علشان الفطار وتمشي انت واخوك
ـ حاضر يأ أمي
أنتهت بطلتنا من صلاه الضحي ووقفت أمام خزانتها وارتدت ملحفه من اللون الاسود وكاب ونقاب من نفس اللون فهي تحب اللون الاسود بل تعشقه تري نفسها فيه مختلفه ومميزه
ـ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صباح الخير يا بابا
ـ وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته صباح النور يا قلب بابا
ثم ذهبت واحتضانته
ـ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته صباح الخير
الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته صباح الخير يا سلمان.
باااااااس عارفه انكم تهتوا مني فهعرفكم الشخصيات.
البطله سلسبيلا بنوته جميله جدا جدا وتبلغ من العمر 20 عاما وتخبئ هذا الجمال وراء النقاب طاعة لله حتي عينها لا تظهر فتاه ملتزمه بمعني الكلمه تحاول الثبات هي وصديقتها وتشجيع بعضهن البعض.
البطل: أحمد الدسوقي يبلغ من العمر30 مغرور بمعني الكلمه وكلمه مغرور قليله عليه لا يعرف عن الدين إلا قليل وستغير سلسبيلا حياته وهو دكتور في كليه هندسه ويمتلك مجموعه شركات الدسوقي كبيره جدا
عائلة البطله
الاب وهو محمد نور الدين وهو يمتلك شركه للاستراد والتصدير وهو ملتزم وخلوق جدا.
الام وهي عائشه عمرها وهي دكتوره جامعيه ولكنها لم تشتغل من بعد ما تزوجت بل فرغت وقتها لتربي ابنائها
سلمان الاخ الوحيد لسلسبيلا وهو أكبر منها ويبلغ من العمر 30 وهو يحب عائلته جدا جدا وملتزم وصديق البطل ويده اليمين في الشركه وانهم اصدقاء من الطفوله مع فارق الشخصيات ودائما ما يحاول سلمان مع أحمد لعله يتغير
عائلة البطل الأب وهو يوسف الدسوقي وهو متوفي وهذا السبب الذي يجعل أحمد خلقه ضيق من بعد وفاة ابيه وصعب التعامل معاه.
الام نورهان وهي طيبه جدا وتحب اولادها جداً ولكن دائما حزينه علي أحمد
أروي الدسوقي وهي أخت البطل وفي عمر سلسبيلا
سلمان: الحمدلله يلا يا سلسبيلا
سلسبيلا: لحظه هشوف أماني فين.
أماني صديقة سلسبيلا وبنت عمتها ولكن توفي باباها ومامتها منذ الصغير فربتها جدتها ام مامتها وهي تعيش معها
لاحظت سلسبيلا ابتسامه صغيره ظهرت علي وجه اخيها حين ذكرت اسمها ولكن تجاهلت الامر
ــــــــــــــــــــــــــ
أماني: الحمدلله عايزه حاجه يا تيتا علشان همشي قالت هذا وهي تقوم من علي سفرة الطعام وذهب وقبلت يد جدتها
رغد: عايزه سلامتك يا قلب تيتا هيوصلك سلمان أنت و سلسبيلا.
أماني: إن شاء الله يا تيتا
ذهبت أماني ولكن توقفت حين سمعت رن هاتفها
أماني: يا خبر كنت هنسي التلفون تاني والبت سوسو تهزقني
أماني: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سلسبيلا: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته فينك
أماني: انا طلعت في مدخل العماره
سلسبيلا: تمام
وصلت كل من سلسبيلا وأماني الكليه نزل سلمان من العربيه عايزين حاجه سلسبيلا تسلم يا حب واماني عنيها في الارض غاضه بصرها
سلمان: وحضرتك يا انسه أماني
أماني: جزاك الله خيراً
ابتسم سلمان وقال: تمام انا همشي خلصوا ورنوا عليا مش تمشوا لوحدكم
ــــــــــــــــــــــــــــــــ
أماني و سلسبيلا ماشين فجاه حد خبط في سلسبيلا البنوته: أسفه مش اخدت بالي
سلسبيلا: عادي يا جميله مش حصل حاجه
البنوته: ممكن سؤال
سلسبيلا: اتفضل يا وصية رسول الله
فرحت البنوته من اللقب وقالت: هوا انت شايفه من النقاب دا
ابتسمت سلسبيلا: ايوا حبيبتي
البنوته: طب انت عامله كدا ليه في نفسك
سلسبيلا: الجنه حبيبتي تستاهل اكتر من كدا كفايه اني هشوف رب العزه إن شاء الله
فقشعر جسد البنوته وقالت: كلامك جميل جداً أنا اروي الدسوقي وانت ممكن نبقي صحاب
سلسبيلا وأماني: طبعا حبيبتي أحلي اروي انا سلسبيلا ودي اماني
تسلمي أنتم اللي جمال
سلسبيلا وأماني: سلمك الله من كل سوء
يلا نستاذن علشان نشوف اول محاضره اي السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اروي: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
ـ أنا نفسي أتوب وأقرب من ربنا بس كل صحابي بيقعدوا يقول لي هتبقي معقده ايه يا ست الشيخه وتبكي بحرقه
سلسبيلا: قعدة جنبها:السلام عليكم ورحمةالله وبركاته ممكن نساعدك
نظرت الفتاه وجدت فتاتين في غاية الجمال مع انهم منتقبتين ومش باين منهم حاجه
يتبع...
https://darmsr.com/2024/06/22/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%a9-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d9%86%d9%82%d8%a7%d8%a8-%d8%aa%d8%ac%d9%85%d9%84%d8%aa-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5/

دار مصر - روايات

11 Nov, 07:59


احمد.. بس كده انتى تؤمرى اتفضلى يابنتى
وحكت جنه كل الموضوع
جنه...وانا طالبه الفلوس دى وانا اوعدك انى هحاول على قد مقدر ارجعهم
احمد..وحتى لو مرجعتهمش يا جنه عادى يا حبيبتى بس ياسين اللى بتقولى عليه ده معنى انه يهدد ابوكى عشان يتجوزك معنى كده انه مش هيسيبك حتى لو رجعتى الفلوس
جنه.. بس هو قال لو رجعتى الفلوس مش هيبقى ليه دعوه بيه وساعتها لو عملى حاجه انا ممكن اشتكيه
احمد..بصى يا بنتى انا عارف الناس دى كويس مش من الناس اللي ليهم كلمه ثابته والكلام ده ده ممكن يعمل اى حاجه عشان ياخدك وممكن يعمل فيكى حاجه
روان..فعلا ياجنه جدك معاه حق لو هو عمل كده فعلا عشان عارف ان ابوكى مش معاه الفلوس فكده هتتجبرى تتجوزيه ولما يعرف انك رجعتى الفلوس ساعتها مش هيبقى فى حاجه يجبرك بيها انك تتجوزيه وممكن يعمل فيكى او فى عيلتك حاجه
جنه.. تب وانا هعمل ايه دلوقتى
احمد..*********
جنه.. بصدمه ايه!!!

يتبع...
https://darmsr.com/2024/06/22/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ac%d9%86%d9%87-%d8%a7%d9%84%d9%81%d9%87%d8%af-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a-2/

دار مصر - روايات

11 Nov, 07:59


بتبدا الروايه بجنه بنت جميله ولطيفه شعرها بنى وطويل وعيونها زرقه زى البحر وبشرتها بيضه زى التلج محجبه معاها كليه هندسه عندها 23 سنه وعليتها
باباها اسمه محمد 55 سنه راجل كويس وبيحب ولاده جدا
الام ريهام ست جميله جدا شبه جنه بالظبط عندها 53 سنه
مصطفى اخو جنه شاب جميل شعره طويل وبنى فاتح وعيونه زرقه وعنده 27 سنه معاه كليه تجاره
ريم اخت جنه بنت لطيفه عيونها عسلى زى باباها وشعرها اسود وبشرتها حنطيه عندها 21سنه لسه بتدرس صيدله
............................................................
ريهام..جنه يا جنه قومى بقى يابنتى الساعه بقت عشره كل ده نوم
جنه..ياماما والنبى بس سبينى شويهه
ريهام.. لأ يلا قومى بلاش كسل وبعدين ابوكى عايزك فى موضوع
جنه..قامت اتعدلت موضوع ايه ياماما
ريهام..والله ما اعرف يا بنتى هو قالى روحى قوليلها كده
جنه..حاضر يا ماما هغير هدومى واجى
بعد ما جنه غيرت هدومها.......
جنه..خير يا بابا ماما قالتلى انك عايزنى فى حاجه مهمه خير
الأب/محمد..ان شاء الله خير يابنتى اقعدى بس
بصى يابنتى فى واحد متقدملك
جنه..يابابا انا اسفه بس انت عارف انا انا رافضة فكره الجواز دى دلوقتى خالص وبعدين يا ترى مين اللى متقدملى
محمد.. بصراحه كده يابنتى ياسين هو اللى متقدملك
جنه..بصدمه ايه اللى انت بتقوله ده يا بابا ياسين ده واحد قليل الادب وتافه وانا بكره جدآ وبعدين هو عايز يتجوزنى عشان ابقى تحت ايده ويكسر كرامتى وانا مستحيل اوافق بكده
محمد..بس يا بنتي انتى لازم توافقى لأن انا عليا ليه فلوس وهو بيهددنى بيهم وانه لو متجوزكيش هيسجنى
جنه..بصدمه سجن اى يابابا اللى انت بتتكلم عنه وفلوس ايه
محمد..انا هحكيلك الموضوع كله يابنتى بصى انا قبل عشر سنين لما انتقلنا من البيت التانى عشان اتحرق فى الحريقه جيت عشان ادور على بيت لما سألت الناس قالولى روح لياسين بيه لما روحت قالى انه موافق يدينى البيت ده واسدد فلوسه لمدة 4سنين ودلوقتى عدى تسع سنين وانا مقدرتش اجمع غير حاجات بسيطه خالص وهو قالى أنى لو مدتهلوش الفلوس هتسجن او يجوزك ومش عايز فلوس
جنه..تب يا بابا هى الفلوس قد ايه
محمد..بقله حيله2 مليون جنيه وانا مجمعتش غير 500الف
جنه ..بصدمه كام 2مليون دا انا لو فضلت اشتغل لاخر عمرى مش هجمع ربعهم ودخلت على اوضتها جرى وهى بتعيط ورنت على روان صحبتها
روان صديقه جنه من الطفوله بنت حلوه ومع سن جنه بنت جميله شعرها اسود وعيونها عسلى جسمها رشيق مش محجبه وعايشه مع امها بس اسمها اسماء 52 سنه
روان..الو يجنه ازيك يابت يا وحشتيني والله
جنه..بحزن وعياط ازيك يا روان
روان..باستغراب اى ده مال صوتك انت بتعيطى فيه ايه اللى حصل احكيلى وحكت جنه على كل حاجه
جنه..وبي كده ومفيش غير حلين ارجع الفلوس اللى مش عارفه اصلا ممكن اجيبها منين او اتجوزه
روان..تب بصى انا عندى فكره بس ممكن متعجبكيش
جنه..تب قولى بس الفكره هو ده وقته
روان..احنا نستلف الفلوس
جنه.. فكرت فى كده بس مين اللى هيدينا المبلغ ده كله
روان..مش انتى قولتيلى قبل كده ان جدك كان عارف واحد مليونير وكان صديقه جدآ وهو كان بيحبك جدا
جنه.. اه
روان..خلاص روحى قوليلوا على المشكله وهو اكيد هيديكى الفلوس
جنه.. تفتكرى ممكن يدينى المبلغ ده كله
روان ..جربى ياجنه احنا مش هنخسر حاجه
جنه..تمام انا هروح النهارده الساعه خمسه بس ممكن تيجى معايا عشان مش عايزه اروح لوحدى
روان..اوى اوى هجيلك ياروحى سلام باى يا قلبى
جنه..باى يا حبيبتى .............
بعد ما الساعه جت خمسه وجنه لبست وجهزت نفسها
ريهام..شوفى مين اللى على الباب يا جنه
جنه..دى هتلاقيها روان يا ماما
ريهام.. اى ده انتوا رايحين فين
جنه..مشوار سريع كده ومش هنتأخر
ريهام..تب خلو بالكوا من نفسكوا
روان وجنه.. حاضر يا ماما
وبعد ماجنه وروان راحوا القصر
روان..بانبهار يا نهار اسود كل ده بيت.بيت ايه بقى ده ولا الجنه
جنه..يا بت بطلقى نق البيت هيقع ويلا عشان منتاخرش
روان... يلا
الحارس..مين انتوا
جنه... لو سمحت عايزه اقابل جدى احمد
الحارس ..تب ثانيه واحده اقوله مين
جنه..قوله جنه محمد على
الحارس...اتفضوا من هنا
احمد..ده بقى صديق جد جنه واحد غنى جدآ جدآ جدآ عنده عنده 79 سنه عنده حفيده
فهد شاب وسيم عنده 30سنه شعره اسود عيونه رمادى جسمه رياضى بشرته سمره حنطيه بيدير شركات جده كلها
وام فهد امينه ست طيبه مبتحبش المشاكل عندها 51سنه
وعنده ابنه محمود راجل ملهوش كلمه مراته هى اللى ممشياه 57سنه ومراته سحر عنده 52سنه ست جامده وجاحده مبتحبس غير نفسها وبنتها اهم حاجه عندها الفلوس
وبنته رحمه بنت خبيثه زى امها بالظبط اهم حاجه عندها الفلوس واللبس..؟..
ونرجع تانى بقى نكمل
احمد.. اهلا اهلا وحشتينى يابنتى مشفتكيش من لما جدك مات الله يرحمه
جنه..الله يرحمه
احمد... كبرتى وحلويتى
جنه..شكرا يا جدوا اه صح نسيت اعرفك روان صديقه الطفوله واكتر من اختى
احمد..اهلا يابنتى
روان...اهلا بيك يا جدوا
جنه..لو سمحت يا جدوا كنت عيزاك فى موضوع مهم

دار مصر - روايات

11 Nov, 06:59


صحيت علي صوت بيعلن وصولنا لمصر الحبيبه
نسيت اعرفكم علي نفسي
انا جاسر صاحب شركه برمجيات في امريكا عندي 28سنه من وانا صغير اهلي خدوني وروحنا امريكا كملت دراستي هناك وبقا معايا الجنسيه الامريكيه وتوفو سابوني لوحدي قررت ارجع مصر صفيت كل شغلي في امريكا وقررت استقر في مصر مع عمتي الحبيبه قد اي وحشتني ووحشني جو مصر
نزلت باخد نفس كبير براحه وحماس بعد 20 سنه اخيرا رجعت هتفرح عمتي من المفاجاه دي اوي
وقفت تاكسي لف بيا شوارع مصر كلها شوفت قد اي اتغيرت وبقت زحمه الناس بقت تعبانه بس لسه طيبين حسيت براحه كبيره كأن روحي رجعتلي برجوعي ضربت طعميه وفول وكملت بالتاكسي لبيت عمتي
كان معايا مفتاح بعتتهولي من سنتين جريت علي السلالم بفرحه وانا شايل الشنط علي كتفي وفتحت الباب بسرعه مبتسم وانا بصرخ عمتيييييييييييي
وقعت الشنطه مني بصدمه لما لقيت بنت في بدايه العشرين شعرها اسود طويل بشرتها بيضاء كرفي
رنا بصدمه : انت مين
جاسر : انا جاسر فين عمتي
رنا : ايوه انت ابن اخو ماما ساميه
جاسر : هي فين
رنا بحزن : ماتت هي وعيالها في حادثه
وقتها بس حس أنه اتاخر اوي وغربته مش بس حرمته من أنه يشوف حبايبه لا وكمان حرمته من أنه يودعهم ظهر علي وشه الحزن وقال
جاسر : وديني ليها المقابر
حست رنا بحاجه غريبه وقالت : حاضر
استناها لبست ونزلو مع بعض وقف علي القبر والحزن مالي قلبه انا اسف اتاخرت عليكي اوي يا عمتي سامحيني بس متقلقيش علي بنتك هتكون في عنيا دي الوحيده اللي بقيالي من ريحتك
رنا بصدمه اي ده هو بيتكلم عني أنا
مسك ايديها : يلا نروح
روحت معاه وهي مصدومه ودخلت اوضتها وقفلت علي نفسها صلت واستخارت ربنا وحست براحه سمعت صوت الباب
رنا : اتفضل
جاسر : حضرت الاكل يلا عشان تأكلي
رنا بتوتر : تمام
ياربي أقوله ازاي اني مش بنت عمتك
دخلت كلت معاه
جاسر : انتي في كليه اي
رنا : اعلام
جاسر : كويس عندك جامعه بكرا
رنا : لا مش هروح
جاسر : وده ليه أن شاء الله
رنا : عندي شغل
جاسر بصوت عالي شويه : مفيش شغل مصاريفك كلها انا متكفل بيها المهم اهتمي بدراستك
رنا : هكمل بس باقي الشهر علشان اخد المرتب وبعد كدا أبقا اسيبه
جاسر : سمعتي انا قولت اي اللي أقوله يتنفذ
رنا بضيق : حاضر تصبح على خير
دخلت اوضتها وهي فرحانه اوي اخيرا حد اهتم بيها اخيرا حست بالحنيه وان في حد بيخاف عليها طول عمري نفسي يبقالي سند واخيرا حاسيت الاحساس ده معقول أقوله ويبعد انا محتاجاه في حياتي جدا عندي مشاكل كتير ووجوده معايا هيبعد عيون كتير عني
وهو باين عليه محترم سمعت خبط علي الباب
دخل جاسر : هتنزلي معايا نتفسح
رنا : هو لو قولت لا هتزعل
جاسر : لا ابدا 10 دقائق والاقيكي جاهزه هستناكي بره
وطلع
رنا اي المجنون ده ماله لبست وخرجت معاه
وريته كل الاماكن القريبه مننا ودخل محل خضار اتسوق وبعدها دخلنا السوبرماركت اشتري حاجات كتير جدا
رنا بتعب : هي دي الفسحه عندك
جاسر : انتي سايبه البيت علي الجنط كدا ليه
رنا : اصل انا اكلتي بسيطه وخفيفه مش بحتاج حاجات كتير في البيت
جاسر : طب تعالي نضرب كشري
دخلنا محل الكشري طلبت اكبر طبقين وبدانا ناكل بصيت عليها عشان اسال جدولها في الجامعه ازاي لقيتها نسفت الطبق وبتطلب كماله
جاسر : كل ده واكلتك بسيطه وخفيفه يا مفتريه
رنا : انت باصصلي في الاكل ولا اي هو الاكل اللي عملته في البيت اسمه اكل
جاسر : لا كلي يا اختي كلي .... بالمناسبه صح هتقل عليكي اليومين دول واقعد عندك لحد ما البيت بتاعي يجهز
رنا بتوتر : لا ولا يهمك
جاسر : طيب يلا بقا
رنا : اكمل بس الطبق
جاسر : كفايه عليكي كدا هتتعبي غلط الاكل الكتير بالليل قومي
قامت معاه وهي متضايقه ومبوزه روحت ودخلت اوضتها لقت صاحبتها بترن عليها
جنا : انتي فين ده كله يا زفته انتي
رنا : كنت بجيب طلبات للبيت
جنا : ومن اين لكي هذا انتي علي الحديده
حكت رنا لجنا كل شي
جنا : الله بدايه قصه حب
رنا : اتوكسي وجوده هيساعدني كتير لما بيبقا فيه راجل بجد بتحسي بالأمان والراحة اول مره احس بده
جنا : هو ده الحب
رنا : بقولك اي غوري
جنا : طب هتيجي بكرا
رنا : لا سلام
صحيت الصبح لقيت الفطار جاهز
جاسر : هتخلصي جامعه امتي
رنا : جامعه اي
جاسر : لا فوقي معايا كدا
رنا : اه اه الساعه 4 أو 6
جاسر : تمام انا مستعجل لازم انزل عايزه حاجه
رنا بابتسامه : لا شكرا
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
كانت جنا ماشيه في الطريق لحد ما شافت قطه طلعت تجري وراها وهي فرحانه وفجاه فرملت عربيه بسرعه قبل ما تخبطها
جنا بضيق : انت يا استاذ يا عبيط مش عارف تسوق قولي قولي أعلمك بدل ما انت كنت هتبيد روح قطه كيوته
حازم : انتي هبله يا بت انتي انتي اللي وقفتي قدامي وكمان بتبجحي
بصتله جنا بضيق واول ما شافته ابتسمت وضربته بالقلم
حازم بعصبيه : انتي مجنونه يا بت انتي
جنا بابتسامه : طول عمري بقول اني هعيش قصه حب زي الروايات واخيرا جت الفرصه
حازم بغضب : نعم ياختي انتي مجنونه يا انسه
جنا : اهيييييح قد اي انت جميل يا قره عيني

دار مصر - روايات

11 Nov, 06:59


حازم : اه ده انتي طايره منك علي الاخر سلام
جنا جريت عليه ومسكت أيده : رايح فين لسه انت منتقمتش مش هتاخدني معاك وتروح عند اقرب مأذون وتتجوزني غصب عني وافضل اعيط اعيط اعيط وانت تسحلني عشان تنتقم بقا ازاي تضرب بالقلم في الشارع وبرستيجك يضيع ف تسحل فيا وتعذبني وتكتشف بعدين اني غير كل البنات اللي عرفتهم وعملولك عقده وتبدأ تحبني
كان واقف بيبص ليها وفمه مفتوح من الصدمه
زقها بسرعه وطلع يجري علي عربيته ومشي بيها وطلع رأسه وهو بيقول ليها
حازم : ابقي اتغطي كويس وانتي نايمه
جنا بابتسامه : قليل الادب بس بحبه اعمل اي
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
نزل جاسر ركب تاكسي ووصل لمبني كبير جميل جدا دخل وبص علي كل حاجه حواليه واطمن أن كل شي ماشي تمام
حازم : في مدير يتأخر بردو يا برو
جاسر بابتسامه : والله واحشني اي الاخبار
حازم : انا زي الفل
جاسر : اقصد الشغل
حازم : طول عمرك لتحبني لدرجه مهتم بادق تفاصيلي بص عملت الانترفيو وبعتلك كل حاجه راجعتها والشغل هيبدا من بكرا
جاسر : تمام كويس اوي والشقه
حازم : بتجهز وبتتشطب
رن هاتف جاسر رد وبعد كلام كتير قفل السكه
حازم : اي
جاسر : الاعلانات اللي روجناها علي التواصل الاجتماعي جابت نتيجه وده اول عميل لينا هروح أقابله بره زي ما انت شايف المكتب مش مناسب لستقبال حد يلا سلام
حازم : جاي معاك يا حبيبي
جاسر : الكلام ده للكبار روح شوفلك واحده زي عوايدك
حازم : لا
جاسر : انت كويس انت بتقول علي البنات لا وده من اي
حازم وهو بيحط ايديه علي أكتافه : ولاد الناس مش لعبه انا بقيت اخاف منهم
ضحك جاسر بشده : معلش يا كوكي ابقي خلي بالك من نفسك يا قطه
سابه ومشي وصل اخيرا للوكيشن اللي كان مبعوت ليه واتقابل مع العميل وبدأ يفكرله في فكره برنامج مميزه تساعده في شركته وبدأ يشرحله تفاصيل البرنامج اعجب العميل جدا بالعرض والشرح ومشي الديل بشكل كويس
طلب العميل الويتر علشان يطلبو حاجه يشربوها
طلب العميل وجه دور جاسر بص في المنيو وابتسم وهي بيطلب وفجاه اتحولت ابتسامته لغضب شديد
بقلم نوران احمد
جاسر بغضب : انتي بتعملي اي هنا
رنا بخوف من شكله : انا انا

يتبع...
https://darmsr.com/2024/06/22/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%87%d8%aa%d9%85%d8%a7%d9%85-%d9%85%d8%a4%d9%82%d8%aa-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

11 Nov, 06:40


فصول جديدة من رواية في قبضة الفهد
https://darmsr.com/2024/11/05/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%81%d9%8a-%d9%82%d8%a8%d8%b6%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%81%d9%87%d8%af-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1/

دار مصر - روايات

11 Nov, 06:30


فصول جديدة من رواية اختفاء مجهول
https://darmsr.com/2024/11/04/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d9%81%d8%a7%d8%a1-%d9%85%d8%ac%d9%87%d9%88%d9%84-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1/

دار مصر - روايات

11 Nov, 06:20


فصول جديدة من رواية نغم وجاسر
https://darmsr.com/2024/09/30/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%86%d8%ba%d9%85-%d9%88%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/

دار مصر - روايات

11 Nov, 06:10


فصول جديدة من رواية وبالعشق أهتدي (ميثاق الحرب والغفران 2)
https://darmsr.com/2024/10/08/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%88%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%a3%d9%87%d8%aa%d8%af%d9%8a-%d9%85%d9%8a%d8%ab%d8%a7%d9%82-%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%b1%d8%a8-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%ba%d9%81/

دار مصر - روايات

11 Nov, 05:59


سمعت القصة من مرات وفضلت يومين أفكر في الأحداث اللي ميصدقهاش عقل دي، وقولت أكيد تخاريف ولا حاجة، أصله مش كلام مقنع أبدًا، ده حتى وأنا سايق العربية ومروحين كان لسه الموضوع في دماغي..
- بابا بابا.. عايز أقولك على حاجة.
صوت عمر كل شوية كان يقطع حبل أفكاري وأنا أسكته، عشان السبب ده أولًا والسبب التاني إن الساعة عدت ١٢ بليل وأنا شايف الطريق بالعافية، لحد ما لقينا فرع شجر كبير في نص الطريق، مهي ناقصة، نزلت من العربية عشان أشيله، وفجأة سمعت صوت شد أجزاء ١، ٢ .. ٥ أسلحة!
بصيت حواليا لقيت خمس رجالة، خمس رجالة شكلهم لا يبشر بالخير، تلاتة منهم فضلوا مثبتني واتنين راحوا جابوا عمر ومراتي وبنتي ملك الصغيرة من العربية، طبعا كلهم فضلوا يصوتوا وأنا بدأت أقول وأنا مرعو..ب عليهم..
- شوفوا عايزين ايه وانا هديهلكم!
فضلوا يضحكوا بطريقة مستفزة لحد ما سمعت صوت، صوت موبايلي بيرن، الموبايل عمر كان مخبيه في جيبه، هو ذكي طول عمره! لقيته فتحه بسرعة و لسه هيص..رخ فيه بس واحد من الرجالة حط إيده على بوقه، عمر في الهزة دي فتح الاسبيكر بالغلط، عشان أسمع صوت مرات عمي اللي كانت بتقول:
- مش عارفة يا أشرف حسيت إني عايزه أقولك ده ليه بس أنا افتكرت حاجة، أبو جدتك لما كان عند الشيخ ده قاله إن حارس ممتد مع نسلها، بس انت وابوك أثبتوا عكس ده الحمد لله، المقلق في الموضوع إن الكلام اللي ستك قالته قبل ما تودع كان من سبع سنين بالظبط، زي النهاردة، اليوم اللي اتولد فيه عمر.. ابنك.
ايه! سمعت صوت صر..خة راجل من الخمسة، اللي كان ماسك عمر، عشان يسيبه فجأة لسبب مش معلوم، وبعد صوت صر..خته حصل صمت غريب، صمت بعدها الخمس رجالة بدأوا يسيبونا ويرجعوا لورا، كإنهم شايفين حاجة قدامهم، عشان فجأة إيد الراجل اللي كان ماسك عمر تتشال من مكانها ويظهر مكانها نافورة د..م! عشان يمسك مكانها ويفضل يصر..خ، جسمنا اتصلب من الخضة!
و.. و رغم الضلمة اللي في المكان بدأنا نشوف أشلا..ء بتطير، و د..م، صرخ..ات الأ..لم بتاعتهم كانت م.. مر..عبة! رؤوس بتطي..ر، د..م في كل حتة! جرينا ع العربية بعد ما شيلت فرع الشجر في وسط المجز..رة اللي بتحصل وطيرنا بيها.
بصيت لعمر وأنا.. وأنا أول مرة أركز في الحور اللي في عينه، وابص للسانه اللي فعلا فيه خط طولي يكاد يكون باين! بصيتله وأنا شايف ايده متعورة وبحاول أكدب اللي شوفته واتكلم وكإن مفيش حاجة حصلت وقولتله:
- هم.. عوروك وهم بيشدوك؟!
شاورلي براسه وهو بينفي ده فسألته أمال ايه اللي عورك عشان يقولي:
- منا ده اللي كنت عايز أقولهولك من شوية، هو.. اللي قالي كده، قالي إنه صايم بقاله ٧ سنين، ومستني اللحظة دي.
- ه.. هو مين؟!
- الشخص اللي شوفته مع تيتة في الصورة، حارس!

يتبع...
https://darmsr.com/2024/06/22/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ad%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%d8%ba%d9%8a%d8%b1-%d9%85%d8%a3%d9%84%d9%88%d9%81-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

11 Nov, 05:59


- بابا.. هو مين الشخص اللي قاعد ورا تيتة ده؟!
الجملة دي طلعت من عمر ابني لما شاف صورة جدتي الله يرحمها، بس الغريبة إن مكنش فيه حد غيرها في الصورة! لما سألته فين قعد يشاورلي على مكان مفيش فيه حد! وكان مصمم جدًا كإنه شايف حد فعلًا، وبيقولي كمان إنه شخص شكله مخ..يف ومر..عب!
أخدته على قد عقله وقولتله هبقى هسأل جدو ولا أي حاجة عشان أسكته، ده كإنه شايف حد فعلًا! المهم فضولي خلاني أروح أسأل والدي وأقوله:
- عمر بيقول إنه شايف شخص قاعد ورا جدتي الله يرحمها في الصورة اللي ورتهاله، شخص لابس عباية سودة وملامحه ك..
حسيت بابا اتوتر فجأة وقال:
- هو قالك كده؟!
قولتله أيوه عشان يقول:
- ده خيال عيال صغيرة.. أنت هتاخد على كلامه؟!
وغير الموضوع بسرعة، غريبة، للعلم عمر من صغره وهو بيقولي بشوف مش عارف ايه وكده بس بقول خيال أطفال عادي، بس متوقعتش رد الفعل ده من بابا خالص، ده.. كإن بابا مخبي حاجة فعلا! المشكلة إني رغم السن ده مروحتش البلد إلا كام مرة من ساعة ما اتولدت، مبدأتش أروح إلا على كبر، حتى عمر ولا شاف جدتي ولا هى لحقت تشوفه.
بس استغليت فرصة إننا مسافرين البلد عشان نقضي العيد هناك وكده وروحت لمرات عمي، أصلها من النوع اللي عارف كل حاجة في البلد تقريبًا، مفيش حد هيفيدني أكتر منها.
- بقولك ايه يا مرات عمي، ما تحكيلي عن جدتي شوية.
- يااه.. أقولك ايه بس يا أشرف، كانت ست كُمّل، خدتني وربتني زي بنتها أصلها برضو تبقى زي أمي بس..
- مقصدش كده.
- أمال تقصد ايه؟!
- يعني.. مكنش فيه حاجة غريبة كده ولا كده؟!
لقيتها بدأت تبلع ريقها وتقول:
- حاجة زي ايه؟! أنت فيه حد قالك حاجة؟!
كده يبقى فيه حاجة فعلًا، بس مرضتش ألف وادور..
- الصراحة لأ، بس طول عمري كل ما أقول للحج يحكيلي عنها يتوه ف الكلام ويتوتر وكإنه مخبي حاجة، وأنتي عارفة، مبنجيش البلد كتير فمنعرفش حاجة عن أي حد.
لقيتها بصت حواليها، وزي ما توقعت، طبعها في إنها تحكي كان عمال يلح عليها، فبصتلي وبدأت تهمس..
- بص.. هو الموضوع ده بيني وبينك ميطلعش بره القاعدة دي.
قولتلها ماشي وبعدها بدأت تحكي..
- ستك من صغرها وهى.. طفلة مختلفة شوية، هادية، مبتتكلمش كتير و دايما في حالها، بس عرفت في يوم إنها حكت لأبوها إنها بتشوف حاجات..
- حاجات ازاي؟!
- اللي هم بسم الله الرحمن الرحيم وكده.
- اممم..
- المهم لما أبوها دعبس في الحوار عرف إن بنته طفلة زهرية..
- طفلة زهرية، يعني ايه؟!
- ده طفل بيبقى عنده بعض المواصفات، زي حور بسيط في العين، ولسانه فيه شق خفيف بالطول وكذا حاجة كده في بعض، و أهمهم إنه بيشوف سكان العالم الأخر، في أقاويل بقى إن الطفل ده من عالم الجن ومش عارفة ايه بس كل ده مكنش يهم أبوها، اللي همه ساعتها إن أهل البلد كلهم عرفوا!
- طب وايه المشكلة؟!
- ايه المشكلة؟! دي نصيبة.. احنا قاعدين في الصعيد، يعني مقابر الفراعنة ياما، وعشان المقابر دي تتفتح.. لازم دم من طفل زهري، عشان يفكوا الرصد من عليها، ده اللي كان معروف ساعتها، وطبعا بقى يجي لأبوها كل كام يوم كذا واحد عايزين يفتحوا مقابر، بس أبوها كان بيرفض، لحد ما الموضوع وصل لتهد..يدات وأبوها عرف إنه مش هيعيشلها طول العمر فقرر يتصرف..
- وعمل ايه؟!
- راح لواحد من الشيوخ اللي مكنوش شيوخ، قاله يشوفله حل، يخلي بنته زي أي عيلة ولا يعمل أي حاجة، بس الراجل قاله دي هبة ميقدرش يعمل فيها حاجة بس فيه حل، قاله يدله عليه، فقاله الجن بيحب دم الطفل الزهري، وعن طريق دمها هيحضرلها جن حارس، واسمه " حارس " هيفضل مرافقها طول العمر في سبيل إنها كل فترة تديله قطرات من دمها، بيقولوا بيديله قوة جبارة! بس كان فيه شرط.
- ايه هو؟!
- إنها تكون كملت ال سبع سنين، واستنى فعلا لحد ما كملتهم.
- وأبوها عمل كده؟!
- أيوه.. كان مضطر من خوفه عليها، وفعلا من بعد الموضوع ده وهى اللي كان بيقربلها كان.. كان بيم..وت مو..تة بشع..ة، مرة اتنين خطفوها عشان يفتحوا مقبرة، بيقولك لقوا الاتنين دول تاني يوم جث..ة واحد فيهم مشو..هة من كل حتة وعلى وشه معالم فز..ع، والتاني متبقاش منه غير أعضاء، كل عضو في حتة.
- للدرجادي!
- أيوه.. ده في مرة كان فيه طار بين عيلة ابوها وعيلة أبو غفار، وبيقولوا وهم قاعدين في بيت عيلة أبو غفار، كانوا عايزين يغدروا ب أبوها اللي كان رايح قاصد خير، مع إن ده مش من أصل الصعايدة ف.. البيت ولع بيهم، كلهم، محدش خرج منه سليم إلا أبوها والرجلين اللي كانوا معاه، ومن ساعتها ومحدش بقى يقدر يقربلها، ولا يقرب لحد من عيلتها، لكن مدام مش ناوي أذ..ى مكنش بيحصله حاجة.
- دي حكاية ولا في الأفلام! طب و مو..ت جدتي كان حارس ده ليه علاقة بيه؟!
مرات عمي سكتت شوية وبعدين قالت:
- ستك في أخر أيامها كانوا بيشوفوها وهى بتكلم نفسها، كانت بتفضل تقول " هيم..وتني، خلاص مبقاش محتاجلي، ه.. هيخلص مني! " لحد ما.. ما دخلنا عليها في يوم، الله الحفيظ لقيناها مبرقة في السقف و السر الإلهي طلع، بس مرضيناش نعرف حد باللي شوفناه.

دار مصر - روايات

11 Nov, 05:52


فصول جديدة من رواية ملاك في عالم الشياطين
https://darmsr.com/2024/09/21/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d9%84%d8%a7%d9%83-%d9%81%d9%8a-%d8%b9%d8%a7%d9%84%d9%85-%d8%a7%d9%84%d8%b4%d9%8a%d8%a7%d8%b7%d9%8a%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9/

دار مصر - روايات

11 Nov, 05:43


فصول جديدة من رواية جنة الياسين
https://darmsr.com/2024/09/14/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ac%d9%86%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%8a%d8%a7%d8%b3%d9%8a%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

11 Nov, 05:33


فصول جديدة من رواية الماسة المكسورة
https://darmsr.com/2023/07/25/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%a7%d8%b3%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%83%d8%b3%d9%88%d8%b1%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84/

دار مصر - روايات

11 Nov, 05:15


تم اضافة باقي الفصل ال 31 من رواية حان الوصال
https://darmsr.com/2024/07/02/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ad%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%84%d9%88%d8%b5%d8%a7%d9%84-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

11 Nov, 04:59


مساء الخير جس'مك حلو اوي فتحت المسدج بتوتر لقيت لينك دخلت عليه
أتصدمت لما لقت صورها وهي عريا'نه و رقم تلفو'نها
أيدي أرتعشت من الصدمة دخلت ماما عليا و قالت بشك ..مالك يا زينة في حاجة حصلت
قلت بصريخ ..أنا هطلق فيها ده مش بعيد يقت'لني بتنزل زينة من بيتها علي مكتب جوزها و هي مش مستوعبه اللي بيحصل
ألحقني يا أمجد في واحد بيهددني بصوري و منزلها علي النت !!
لف الكرسي و أبتسم ليا بقرف : أنا اللي حبيت أفرج الشيخ أبوكي علي بنته وهي علي النت
ده أنتي هتجيبي مشاهدات نار
نار الغيره أكلت قلبي و قربت منه خنقته و دموعي نازله كان بيحاول يزق نفسه عني لحد ما وقعت علي الارض
وهو كح من التعب و أنفجر في الضحك و لقيت تلفوني بيرن
كان بابا : رديت و أيدي بترتعش
نعم يا بابا أنت كويس ؟
مالك يا زينة أنتي بتعيطي رديت بصوت مبحوح ..لا أبدا هعيط ليه المهم شويه و هاجي البيت
مشيت من عند أمجد و أنا بشوف صوري اللي نازله صرخت في الشارع و لطمت علي وشي يا فضح'تك يا زينة
و يوم ما يحصل يكون جوزك السبب
ياريتها جت من الغريب
مشيت في نص الشارع و فجأة جت عربية سريعة خبطتني أنتقلت ل المستشفي و أنا مش حسه بحاجه بعدها
بيرن كامل علي أمجد بتوتر : هي زينة بنتي عندك ؟
رد أمجد بشمئزاز ..لا يا عمي مشوفتهاش و بعدين تلاقيها في بيتها ولا عندكوا
قفل كامل في وشه وقال بقرف : عمره ما كان راجل الست أنظف منه ..
رني علي بنتك يا سهير كل ما برن مغلق يا حج ..البت راحت فين أنتي عارفه أنا بخاف عليها
مسكت سهير أيده بحنان..بنتك هترجع متقلقش تلاقيها في السوق ولا حاجه ..أو حصل حاجه ل صاحبتها
ومشيت !!
عدا نص الليل و مفيش خبر عنها بيتزاع الخبر في الجامع و علي النت لحد ما بيظهر صورتها بقم'يص في الكومنتات
بيركز أبوها فيها .. هي دي بنتك
بتصرخ أمها اول ما بتشوفها : زينة بنتي
بيمثل أمجد الرجوله و بيجي يخبط علي الباب بقوة ..هي فين الخاينة أطلعيلي يا بت
بتنزلي صورك بلمنظر ده علي النت أنتي متجوزه خروف
بيبصله كامل بهدوء : أطلع بره بيتي ؟
أتصدم أمجد من رد فعله ..بنتك صورها علي النت يا عمي
قال كامل بقرف منه : أنت معندكش ثقة في بنتي أنا اللي مربيها دي لو كلمت مليون واحد عارف أخلاقها
أنت بتتكلم في أعراض يا أمجد
قال بتهديد : مراتي و هقت'لها

يتبع...
https://darmsr.com/2024/06/22/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b1%d8%ad%d9%85-%d8%a3%d9%86%d8%ab%d9%89-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9/

دار مصر - روايات

11 Nov, 03:59


-معلش يا حبيبتي هتتعودي عليه ، الله يعلم قلبه طيب أد ايه ، بس يضنايا لسه قلبه مكسور ده مفاتش علي موت المرحومه شهرين ، اسمعي مني الكلمتين دول يا بنتي حاولي تكسبيه وتطلعيه من الحزن اللي فيه أنا معتمده عليكي يا بنتي.
نظرت لها رفيف بـاستعطاف وهي تفكر بـكلامها ، ثم ابتسمت لتلك الطيبة قائلة بـصوت رقيق عذب :-
- حاضر يا طنط.
- قوليلي يا ماما انتِ بنتي دلوقت.
اتسعت ابتسامة رفيف وكادت أن ترد عليها ، ولكن قاطعها صوت زمير السيارة ، فأخذتها هناء سريعًا وركبوا السيارة منطلقين إلي قصر عائلة الراوي ، مع بعض النظرات الخاطفة من رفيف لذلك الذي لا يعيرها أي اهتمام.
بينما بدر غارق في تفكيره فـقد تزوج من طفلة وليس هذا فقط بل أنه مغصوب بسبب طفلُه ، ولم يمر علي وفاة حبيبته سوي شهرين فقط.
____________________
خرجت هناء وغلقت الباب خلفها ، تاركة رفيف التي تنظر لهذا البدر الذي يجري مكالمه ، فـتذكرت عندما وصلوا للقصر وتلك الوجوه الكثيرة منها الخبيث والطيب ، فتنهدت عالمه أنها سوف تري الكثير بـهذا المنزل.
انتهي بدر من المكالمه ، ثم استدار دون أن ينظر لها قائلا بـصوت حاد :-
-اسمعي يا بنت الناس القوانين اللي هقولها ده ومفيش اعتراض
أولا أنا مقدرتش أنسي المrحومة فمش هقدر أقرب منك ولكن لـخاطر أنه حرام لو طلبتيني أنا مش هتأخر
، ثانيا تصحي بدري كل يوم تشوفي شغل البيت والأكل في مواعيده مش بحب التأخير
، ثالثا اوضتي مش هتقربي منها أنا هنضفها بنفسي يعني متحاوليش تقربي منها
، رابعا وده الأهم ابني هتراعيه ولو عرفت انك قصرتي معاه هطlقك وأشوف غيرك لأن ابني أهم حاجه مفهوم؟
أمسكت رفيف طرف فستانها بأيدي مرتعشة رادفة بـصوت جاهدت أن يكون طبيعي غير متأثر ، ولكن ظهر فيه الخوف والرعشة :-
- مـ مفهوم.
- هتنامي في اوضة الاطفال وتخلي بالك من آدم ، أنا داخل أنام.
ذهب لغرفته غالقًا خلفه ، بينما ظلت رفيف تنظر في أثره بـدهشة من تعجرفة وقوانينة ، قائلة بـغضب :-
-غور نام تنام عليك حيطة وانت زي العسل كدا ومتكبر .
__________________
هل سيقاوم بدر كتلة الجمال والرقة والأدب رفيف ؟
هل سينظر إليها حتي أم كل تفكيره في زوجته المتوفية ؟
وماذا ستفعل رفيف معه ومع عائلته التي سنتعرف عليها في الفصول القادمة ؟

يتبع...
https://darmsr.com/2024/06/22/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b1%d9%81%d9%8a%d9%81-%d8%a7%d9%84%d8%a8%d8%af%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

08 Nov, 19:14


فصول جديدة من رواية نغم وجاسر
https://darmsr.com/2024/09/30/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%86%d8%ba%d9%85-%d9%88%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/

دار مصر - روايات

08 Nov, 18:38


فصول جديدة من رواية ام بالإجبار
https://darmsr.com/2024/11/04/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%85-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%a5%d8%ac%d8%a8%d8%a7%d8%b1-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

08 Nov, 18:27


فصول جديدة من رواية كسرة اصلحت قلبي
https://darmsr.com/2024/11/02/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%83%d8%b3%d8%b1%d8%a9-%d8%a7%d8%b5%d9%84%d8%ad%d8%aa-%d9%82%d9%84%d8%a8%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/

دار مصر - روايات

08 Nov, 18:17


فصول جديدة من رواية ليه يا زمن 2
https://darmsr.com/2024/10/12/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%84%d9%8a%d9%87-%d9%8a%d8%a7-%d8%b2%d9%85%d9%86-2-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

08 Nov, 18:07


فصول جديدة من رواية أسرت قلبه
https://darmsr.com/2024/04/21/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d8%b3%d8%b1%d8%aa-%d9%82%d9%84%d8%a8%d9%87-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/

دار مصر - روايات

08 Nov, 17:52


فصول جديدة من رواية حارس على قلبي
https://darmsr.com/2024/11/06/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ad%d8%a7%d8%b1%d8%b3-%d8%b9%d9%84%d9%89-%d9%82%d9%84%d8%a8%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1/

دار مصر - روايات

08 Nov, 17:38


فصل جديدة من رواية عشق متملك
https://darmsr.com/2024/11/02/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d9%85%d8%aa%d9%85%d9%84%d9%83-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/

دار مصر - روايات

08 Nov, 17:20


فصول جديدة من رواية ملاك الأدهم
https://darmsr.com/2024/09/27/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d9%84%d8%a7%d9%83-%d8%a7%d9%84%d8%a3%d8%af%d9%87%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

08 Nov, 17:03


تم اضافة الخاتمة من رواية على القلب سلطان
https://darmsr.com/2024/10/12/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d9%84%d9%89-%d8%a7%d9%84%d9%82%d9%84%d8%a8-%d8%b3%d9%84%d8%b7%d8%a7%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/

دار مصر - روايات

08 Nov, 16:39


فصول جديدة من رواية وشم على حواف القلب
https://darmsr.com/2024/10/24/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%88%d8%b4%d9%85-%d8%b9%d9%84%d9%89-%d8%ad%d9%88%d8%a7%d9%81-%d8%a7%d9%84%d9%82%d9%84%d8%a8-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88/

دار مصر - روايات

08 Nov, 15:33


فصول جديدة من رواية أنت عمري
https://darmsr.com/2024/10/01/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d9%86%d8%aa-%d8%b9%d9%85%d8%b1%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9/

دار مصر - روايات

08 Nov, 15:27


فصول جديدة من رواية كسرة اصلحت قلبي
https://darmsr.com/2024/11/02/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%83%d8%b3%d8%b1%d8%a9-%d8%a7%d8%b5%d9%84%d8%ad%d8%aa-%d9%82%d9%84%d8%a8%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/

دار مصر - روايات

08 Nov, 14:48


فصول جديدة من رواية عيسى القائد
https://darmsr.com/2024/08/25/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d9%8a%d8%b3%d9%89-%d8%a7%d9%84%d9%82%d8%a7%d8%a6%d8%af-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

08 Nov, 14:41


فصول جديدة من رواية النصيب
https://darmsr.com/2024/04/22/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%86%d8%b5%d9%8a%d8%a8-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8-5/

دار مصر - روايات

08 Nov, 14:32


فصول جديدة من رواية الجمال الداخلي
https://darmsr.com/2024/11/05/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%ac%d9%85%d8%a7%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%af%d8%a7%d8%ae%d9%84%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/

دار مصر - روايات

08 Nov, 14:21


فصول جديدة من رواية في قبضة الفهد
https://darmsr.com/2024/11/05/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%81%d9%8a-%d9%82%d8%a8%d8%b6%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%81%d9%87%d8%af-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1/

دار مصر - روايات

08 Nov, 14:07


فصول جديدة من رواية جوازة صالونات
https://darmsr.com/2024/08/15/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ac%d9%88%d8%a7%d8%b2%d8%a9-%d8%b5%d8%a7%d9%84%d9%88%d9%86%d8%a7%d8%aa-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

08 Nov, 12:59


-مين دى يبابا انت جبتلنا نونه جديده
قال ابراهيم -دى هتكون اختكو من النهارده
قال عدى -عندها كام سنه دى شكلها صغير اوى
قالت جنى- عنيها جميله.. ماما انا ليه عينى مش ملونه زيها
قالت ميرفت بغضب -انت متجوز عليا يا ابراهيم وكمان جايبلي بنتك اربيها
قال ابراهيم- مش قدام العيال ياميرفت انا هفهمك كل حاجه
-تفهمنى ايه انا مش قعدالك فيها
مشيت ساب ابراهيم الطفله وجرى وراها
كانت بتبص حواليها بخوف قرب منها عدى وقال
-انا اخوكى الكبير ودى جنى اختى
قالت جنى- هى مبتتكلمش ليه
-مش عارف ممكن تكون خرسه
رجع البيت شاب يبلغ من العمر ١٨ سنه كان طويل وكتفه عريضه
قال عدى- يوسف بص اختنا الجديده
-اخت مين؟!
قالت جنى-اختنا احنا.. هلاقى بنت العب معاها
بص يوسف لطفله إلى كانت خايفه ومتعرفش هى فين ومين دول
كان وشها متسخ كانت بشرتها سمراء قليلا وعينها خضرا
قال يوسف-اسمك ايه
مخدتش عليه
خرج منديل ومسح وشها بقرف قال
-اى الوساخه دى كنتى ف مكب زباله
البنت عيطت فجأه بسبب ايده القويه سبها وقال
-انا عملتلك حاجه
كانت بتعيط ومش راضيه تسكت سابها وقال
-انا كان مالى، طيب معلش
قال عدى- بص خليتها تزعل
قال بوسف وهو بيطبطب عليها- خلاص متعيطيش
كان قرفان يلمسها بس بدأت تسكت وترفع عينها حس يوسف بمغناطيس غريب من لون عينها الجميل
سمع صوت خناق ابوه وامه من جوه قام يشوف ف ايه
فى الاوضه قال ابراهيم- اسمعيني الاول
-مش عايزه اسمعك طلقنى
-مش بنتى والله
-انا لسه قايل يعتبروها اختهم وجبتها بايدك لهنا.. نهارك ابيض البنت دى بنت حرام
قال ابراهيم بغضب- ميرفت اسكتى بقا، مش بنتى عشان لقتها فى الشارع
-وانت بتجبلنا ولاد الشوارع ليه انت تعرفها ممكن تكون حراميه
-حرام عليكى دى طفله امها لسا متوفيه
-كمان عارف امها يخاين فعلا كان لازم اسمع كلام أهلى ومتجوزكش وانك هتنسي كل إلى عملته عشانك
سكت وهو شايفها بتفكره بماضيه قال بجديه
-مفيش خروج لحد ما تعرفى الحكايه لو انتى مش عايزه تخربى بيتك ياميرفت
خرج وسابها قابل يوسف فى وشه قال
-بالا فى اى
-عقل امك
مشي وسابه دخل شاف امه فى غيظها قالت
-شايف ابوك جابلنا بنت من الشارع
-عشان كده متوسخه، وبابا من امتى بيعمل اعنال خيريه كده
-انت بتتريق
-انا مش فاضي لحوارتكو حلوها بنفسكو
راح اوضته بس فجأه اتصل بيه صحابو
-انت فين يابنى
-اى الدوشه دى
-الحفله خراب تعالى بسرعه فايتك كتير
-خمس دقايق واجى
خرج لقى ابوه بيشيل الصغيره ابتسم بسخريه قال
-هى بنتك بجد ولا اى
-اعتبرها بنتى
-يبقى ماما معاها حق
مشي وسابهم خرجت ميرفت قالت
-ماشي هسمعك ممكن تقولى مين دى
-معرفش
-متعرفش ازاى
-مامتها اتوفت فى المستشفى بسبب حادثه وسلمتهالى امانه
-وانت مالك متحطها فى دار أيتام او جامع ثم انت كنت معاها ازاى وهى بتوصيك انت تعرفها
-اه
-ازاى انطق يابراهيم
-انا الى قت.لتها
وصل عند صحابو وكانو عامين حافله ومعاهم بنات صحابهم كانو لابسين ضيق
قرب عليه صاحبه وليد قال
- نيره بتسأل عليك، ادخل
قعد معاهم وكانت فى بنت بتبصله كتير كانو بيشربو خمره وريحة السجاير ماليه المكان
قربت منه قالت
- كويس انك جيت
-عشانك
ابتسمت قامت فتبعها سحبته خلف الحيطه قال
-بقيتى جريئه اوى
-معاك انت بس
رفع حاجبه بشم وقرب منها قال-ولا مع غيرى
-كده يا يوسف انا بعمل كده عشانك
لمست وشه ابتسم قال- وحشتينى
-وانت كمان
جذبها من رقبتها وهو بيقبل شفتاها بقوه و...

يتبع....
https://darmsr.com/2024/07/28/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ba%d8%b1%d8%a7%d9%85-%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%82%d8%a7%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1/

دار مصر - روايات

08 Nov, 11:59


_هو انت محبتنيش؟
=....
_يبقا انت محبتنيش! طيب انا عارفة ان احنا اتجوزنا مش عن حب ومحبيناش بعض حتى بس انا حبيتك والله بصدق اوي ومش بنساك ولا بعرف، وانت خلتني احس انك بتحبني وانت!!
=وانا محبتكيش.. احنا اتفقنا اننا اخوات
_بس انت تصرفاتك كانت بتبين عكس دة
=لا دي الحقيقة واصلا حبيتيني لية؟ خنتي الوعد!؟
_وانت خنتني
=انا مخنتكيش
_لا حتى لو مبتحبنيش وحتى لو عايشين زي مش عايشين مع بعض بس انت كنت واعدني ان مفيش حاجة هتخفى بينا وقولت ان برغم اننا اخوات الا انك هتصوني وانت معملتش اي حاجة من دي خالص
=انا مخنتكيش على فكرة
_لا انك تكلم حد وفي حد فحياتك يعني خنته
=مين قال انك فحياتي؟ مين قال اصلا اني حبيتك ولا بحبك ولا حتى هحبك.. يارنا ياحبيبتي احنا كنا صحاب واخوات فجوازنا دة.. وانا كنت بعاملك بما يرضي الله ونتي فكرتيني بحبك مع انك عارفة ان كل واحد فينا عايش مع نفسه انتي بس فكرتيني بحبك ، انا مش عاوز اسيبك بس فنفس الوقت مش عايزك تفهميني غلط ولا تفتكري حاجة عكس حاجة
_ال انت شايفه، بس انا مش هعرف استحمل كدة واكتر.. نسيب بعض وكدة كدة مفيش حاجة بينا حتى لحظة حب عشان تهون علينا او نندم عليها انت اصلا محبتنيش.. انا اتوهمت بيك بس
=هعملك اللي انتي عاوزه.. بس لو سحمتي متحسسنيش اني شخص وحش لمجرد اني مغلطتش
_انت مغلطتش؟ يعني مش شايف انوحتى كنت تعرفني ان في واحدة فحياتك؟ عمتاً العتاب ملهوش لزوم انا هدخل الم حاجتي وهمشي
=لا تمشي فين رنا انت....
_منا همشي.. وانت مش هتعترض.. تمام؟
{كنت بلم حاجتي وماسكة دموعي بالعافية كرامتي مسمحتليش اعمل كدة.. انا عارفة انو مكنش بيحبني.. بس لية طول الوقت تصرفاتة كانت بتبان انو بيحبني؟ هو انا اتوهمت انو بيحبني عشان بحبه.. انا اتجوزته بس عشان ارضي اهلى وعشان بابا كان موصيني اني اتجوز واعمل بيت وعيلة بعيد عن الاهل ال مش هيحبولي الخير، وهواتجوزني عشان يرضي اهله.. توقعت ان قصتنا هتكون قصة وردية وهتنهي بأطفالنا! بس هو محبنيش وانا حبيته.. حب من طرف واحد.. او حب من طرفين، بس انا كنت الطرفين!}
بعد شوية لميت حاجاي وهو اصر يوصلني وكان بيحاول يعتزرلي ويفهمني بس انا كنت ساكتة طول الوقت.. من بعد وفاة اهلى، وسفر اختي واناعايشة فبيتنا لوحدي وهو كان مالي عليا حياتي رغم انو محبنيش، بس انا بحب.. اخ نسيت انو خلاص كدة خلصت حكايتنا
_اتصل بيا بكرة انزلك عشان نروح المأذون.. سلام
=يا رنا!!
_اية
=حقك على راسي
{مشيت وسبته مقدرتش اسمعه بس هو عمل عكس توقعي ونزل ورايا بسرعة وشدني من ايدي
وبصلي فعيني بعنيه ومسكني من نقطة ضعفي هنا
وقالي:
متزعليش من كلامي ليكي.. انا معترف اني غلطان.. عارف اني خو.نت الوعد لللي كان مابينا، بس حقك على راسي اني دلوقت زعلتك.. انتي صونتيني يارنا وخليتني بالك علينا كل الفترة دي.. انتي كنتي فالفترة دي كل حاجة.. بس انتي كنتي عارفة اني بحب قبلك.. كنتي عارفة اني لسا بحبها.. ف هي لسا موجودة ولسا بحبها، انتي تستاهلي حد احسن مني يارنا.. وتستاهلي تتحبي بجد وتتصاني، تستاهلي كل خير.. شكرا على كل الفترة دي يارنا
[مكنتش ناوية اضعف.. فرت دمعة من عيني.. فاتكلمت بكل صعوية وصوتي باين اني على وشك الانهيار..
_خلاص.. اطلع؟
[لقيته فجاة ومرة واحدة بدون مقدمات حضني.. وقالي: متعيطيش انا اسف اني زعلتك وخليت دموعك تنزل.. انا هحررك مني عشان تكوني اسعد وتلاقي اللي يسعدك
[بدون ارادة محستش بنفسي غير وانا ببادله الحضن وبنهار.. وهنا انهارت حصوني،، كان نفسي اقوله خليك جمبي ومتبعدش عشان بحبك.. بس للاسف كل حاجة خلصت.. كنت بفلهق وبعيط وانا مش فاهمة لية ضعفت قدامه..! مكنتش ناوية اعمل كدة.. كنت ناوية افضل قوية قدامة..
_انا اسف.. اسف بجد اسف. حقك عليا
[وياترر بتعمل اي اسف بعد م دشدشتني ميت حتة.. مفيش حاجة هتصلحني
سبته ومشيت قبل م انهار اكتر
وكملت انهيار ف اوضتي ال رجعتلها بعد كتير اوي
بحبه بس بقيت اكرهه.. ولا لا
مش عارفه
{صليت وانا من جوايا بقولو يارب انا مبقاش ليا غيرك.. طمني يارب انا تعبت اوي،
بعدها كعادتي نمت.. نمت وكنت خايفة انام ما اصحاش من كتر الحزن اللي كنت فيه بجد ومن جوايا كان قلبي متكـ.سر ميت حتة..مش ذنبه. يمكن انا معرفتش احببه فيا
كنت بضحك على نفسي مع اني عارفة انو مبيبحبنش.. بس كان عندي امل لو ضعيف
والصبح.. صحيت مفزوعة على صوت جرس الباب.. والموبايل اللي عمال يرن، مأخدتش بالي منه.. روحت افتح الباب الأول
_صباح الخير.. انا اسف صحيتك بس دة معادنا وانا اتصلت بيكي كتير اوي تنزليلي زي ما اتفقنا، بس مردتيش
=انا اسفة مسمعتش الموبايل.. ونسيت خالص
انا لسا ملبستش
طب ادخل ياعلي، هلبس وننزل
_بس...
=عمتاً علاقتنا لسا منتهتش وانت لسا جوزي متقلقش
{ف دخل.. وانا ندمت اني فتحت، يارتني ما شوفتو تاني ولا فاجئتي بالطلاق من جديد.. مش عايزة، قلبي مش مطاوعني
لبست بسرعه.. فطلعت ونزلنا فعلاً ووصلنا هناك
فكان رد الشيخ
_انتو اكيد عارفين ان الطلاق مفهوش تهاون وسهل.. فكرتو كويس

دار مصر - روايات

08 Nov, 11:59


_فكرنا وواخدين القرار بكل اريحيا ياشيخ.. ودلوقتي ابدأ الاجراءات
[كنت معمية ومشوشة.. مش وعية انا بمضي على اية ولا بعمل اي ولا انا فين
ولحد م وعيت فلحظا لماقالو ارمي اليمين..
_يلا يا استاذ قولها انتي طالق...
..... يـ. استاذ قولها انتي طالق
_انت. انتي طالق
{مستنش اكمل.. فثانية كنت مروحة...
_هوصلك يارنا استني
=لا مبقاش في بينا حاجة عشان نتكلم او عشان توصلني
خلاص كدة حكايتنا خلصت
_انا بعتزرلك للمرة المليون اني عشمتك فيا.. بس اكيد انتي عارفة انو مش ذمبي
ابتسمت: اكيد
{ولفيت ضهري ومشيت وساعتها كانت دموعي مغرقة وشي، مكنتش متخيلة اني خلاص مش هعيش معاه تاني ولا متخيلة اني بقيت بعيد عنه ومش هسمع صوته تاني خلاص
بس روحت كملت عياط فالبيت، وصليت ونمت وفضلت على الحال دة....
______
_انت طلقتها ياعلي
=ايوا ياريم طلقتها.. هي صعبانة عليا اوي بجد.. مشوفتش منها حاجة وحشة وكانت دايما بتراعيني بجد
_ما خلاص يـ علي.. ميصعبش عليك غالي، احنا دلوقت هنفكر ف اللي جاي. هنفكر في فرحنا وحياتنا اللي جاية وهنكملها سوا. ولا انت مبتحبنيش!؟
_لا طبعاً ياريم انتي حبي من زمان.. انا بس حاسس بالذمب
_ذمب اية؟؟ وانت كنت حبيتها
هتفضل تتكلم عنها كتير! خلاص روحلها احسن
_خلاص ياريم حقك عليا مش هتكلم اصلاً
___
{الباب خبط ف فتحت
كانت مفاجأة غير متوقعة واتصدمت لما شوفتها.. كانت اختي، اللي لقتها جت من السفر علشاني واول ما عرف بطلاقي سابت حياتها ودراستها وجت
محستش غير وانا بحضنها وبنهار فحضنها وهي..!! كانت بتطبطب عليا وبتهون عليا
_انا عارفة انك كنتي بتحبيه..! بس دة نصيب ودة اللي ربنا عاوزه مش كدة
يووه.. كفاية بقا دموعك غرقتلي لبسي ياست هانم
مش هدخليني ولا اية
فضحكت بحزن: ادخلي يلا
_جبتلك حاجات تجنن.. لا تقوليلي حزينة ولا مكتئبة، انتي دلوقتي معايا يعني مينفعش تعيطي.. حسك عينك اشوف دموعك تاني، هزعلك
_مريم انا بحبه اوي
_يادي النيلة الزرقا.. حبيبتي انا عارفة بس لازم تحاولي تتقبلي فكرة انو خلاص مبقاش في بينكو حب
صح؟
_بس
_بس انا شايفة انك تيجي فحضني وتنسي كل الهموم دي، ولو سمحتي بطلي عياط
{فروحت فحضنها ورجعت اعيط تاني عادي
وفضلت على الحال دة.. لا بتحسن ولا بنسا.. ومكنتش عارفة انساه عشان كنت بحبه طول السنة دي.. احنا فضنا مع بعض سنة عيشة اخوات.. بس مكنش يعرف اني بحبه حب..!
وتعدي الايام ومفيش تغيير.. كل حاجة زي ما هي
وفيوم صحيت من النوم وكتت فاتحه موبايلي عادي،، ف لقيت ماسدج من زميل ليا من ايام الجامعة كانت محتواها"اخير لقيت الاكونت بتاعك يارنا.. انا كريم فاكراني!! صاحب الجامعة"
فرديت عليه واتكلم معايا
وقالي ان في تجمع صحابه وصحابنا ايام الجامعة ومتفقين كلهم هيجيبو صحابهم ويتعرفو كلهم علي بعض.. وقالي انو اجي افك شوية وابالمرة يسلم عليا
فوافقت عشان اتغير شوية،، احاول اخرج عن العالم اللي انا في. واهو هقابل صحابي اللي بقالي سنين مشوفتهومش، واهو روحت وقعدت قابلتهم
كريم: انتي بجد انا مش مصدق اني شايفك يارنا، ومش متخيل انك قدامي
بابتسامة: عامل اية
كريم: انا كويس.. بس اخير جيتي بدري.. عمتا لسا مش كلهم
رنا: هلا وميري وطارق.. الحبايب كلهم هنا
هلا: ولسا مش كلهم جم.. باركيلي يارنا انا وطارق اتخطبنا
رنا: فعلا.. الف مبروك انبسطلكم بجد.. انا فاكره ان كان في نظرات كدة ايام الجامعة.
ميري: وقربو يتجوزو كمان
[كانت القاعدة لطيفه وشوية جم.. وعرفوني على بقيت صحابهم. وقابلت صحابي كلهم وتدريجيا ابتديت انسى المي لحد م قالت هلا..
: ادي ريم جت اهي
ريم: هالو هالو.. جيت بس مش لوحدي. جبتلكم جوزي معايا
هلا: كمان.. اهلا ياعم
كريم: ماشاءالله عرفتي تنقي
{كنت مصدومة من اللي شايفاه قدامي.. مكنتش مصدقة نفسي
هه اتجوزها؟ خلاص وبعد مانسيت جي يجي فوشي.. كانت ريم صاحبت هلا
وانا عمري ما تخيلت اني اشوفو ويوم ما اشوفو اشوفو معاها!!
ومرة وحدة تلاقت عيونا واخد باله مني، وكنا احنا الاتنين فحالة صدمة و.......

يتبع...
https://darmsr.com/2024/07/28/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ad%d9%83%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b1%d9%86%d8%a7-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/

دار مصر - روايات

26 Oct, 01:59


اعاااا الحقني يا نيهال
نيهال بفزع في ايه الله يخرب بيتك بتجري كده ليه
مريم مش هتصدق في شركه كبيره منزله اعلان أنهم محتاجين مهندسين الكترونيات حتي لو مكانوش عندهم خبره
نيهال بخيبه أمل : هو انتي مبتتعبيش يا مريم احنا قدمنا كتير في شركات و انا تعبت بصراحه دول كلهم عايزين واسطه جايه تقولي شركه كبيره
مريم بابتسامه : طيب شوفي يمكن تغيري رأيك
نيهال خدت منها الجريده و شافت اسم الشركه M.R
وصرخت وقالت : عايزانا نشتغل في شركه M.R يا بنت المجنونه طيب ازاي يا بنتي دي اكبر شركه الكترونيات انتي هبله
مريم : هما عايزين اي مهندسين حتي لو لسه متخرجين
نيهال : قرأت الأعلان و فعلاً كانوا طالبين اي مهندسين
مريم : ايه رأيك نروح المقابله الساعه ١ الظهر
نيهال ب أمل اخير : نروح يمكن ربنا يفكها
مريم : البسي احلي ما عندك عايزين نتقبل شركه زي دي المظهر اهم عندها
نيهال ضحكت علي صحبتها : طيب امشي ياختي عشان تلحقي تظبتي مظهرك عشان اهم حاجه
ودخلت و عملت كل الشغل البيت و لبست احلا ما كان عندها تي شيرت اسود و عليها جاكت و بنطلون كحلي
و بعدها اتقابلوا نيهال و مريم وراحوا الشركه فعلاً
نيهال كانت ماشيه و بتتفرج علي الشركه و كان شكلها راقي وجميل و الكل كان بيتنح لما يشوف نيهال
نيهال بتوتر : مريم شوفي الناس بتنظر لينا ازاي انا خايفه يالي نرجع
مريم ههههه اه يا نيهال يا بنتي دول ينظروا لجمالك الي غير طبيعي هما متنحين ازاي في حد كده
نيهال : بطلي غباء انا مش جميله يعني عشان ينظروا ليا كدا
نيهال : اوبس الإسواره وقعت من ايدي ودي الي بابا ادهالي من و انا صغير و هرجع تاني ادور عليها و انتي اطلعي احجزي دورك ز دوري عشان نلحق قبلوا ما يستكفوا
مريم : حاضر بس علي طول يا نيهال
نيهال طلعت تدور مكان ما نزله و كانت بدور عليها و فجاه لقتها وقامت سقفت وقالت هيه لقتها ولبستها و راحت علي المصعد و ركبت و كان هيقفل و دخل شاب
واول ما دخل بصت عليه نيهال و كان مراد طبعاً
نيهال كانت خايفه عشان بتخاف من الأماكن المغلقه
و مراد كان مشغول في موبايل و مشافش نيهال من الأساس
و نيهال بدأت تختنق بس مبينتش
مراد حس انها مش قادره تقف بس فاهم أنها مش عايزه تبين
و هو احترم كدا و بعد شويه نيهال و قعت في الأرض و بدأت في سعال ووجها احمر واخيرا مراد شال النضاره عن عيونه لينظر الي نيهال الي اتفاجأ بشكلها وتنح ثواني ثم اتجه ناحيتها وقال يا انسه انتي كويسه
نيهال ماردتش و كانت بتكح جامد
مراد : اهدي بس اول حاجه غمضي عينك و عدي من واحد الي خمسه و خودي نفس عميق يالا
و بالفعل نيهال أغمضت عينها وبدأت تعد من واحد لي خمسه
ميرا افتكري احلا مكان بتحبي
نيهال افتكرت البحر وتخيلت أنها قاعده هناك وابتسمت تلقائي وغمازاتها بانت و كان شكلها جميل وجذاب أكثر
مراد سرح فيها ثواني ثم إنب نفسه ووقف ولبس نضارتها المصعد فتح و طلع مراد من غير ما تحس نيهال
نسهال فاقت لما المصعد فتح و بدور علي الشاب و ملقتش ليه اثر و قالت هو راح فين كنت عايزه اشكره وطلعت راحت مكان المقابله و كانت بتفكر مين الشخص دا
أما مراد فا طلع الدور المخصص ليه فقط وكان الدور الخامس و محدش يقدر يدخله غيره و اذا هو طلب حد و السكرتيره طبعاً
ياسمين كانت جايه ل ي مراد ووقفت السياره في الكراج و كانت نازله بس في حد شممها وكانت واحد ولبسته شال احمر ومغطيه بي وشها وحطتها في العربيه وواحد جه وساقها ومشي أما البنت فا دخلت غرفه المقابلات وكانت جايه تقدم علي وظيفه وقعدت جنب نيهال ومريم
واتعرفت عليهم وقالت انا ملك وأنها متخرجه من ٣ سنين بس ملقتش وظيفه ونفسها تتوظف وبعدها لتعرفوا علي بعض ومريم كانت متجنباها نهائي مكنتش مرتاحه ليها
أما نيهال فا حبتها و ملك قالت ممكن تقبلي من دا غالي علي قلبي و انا حبيتك جدا و كان نفس الشال الأحمر
و نيهال بطيبه و انا والله حبيتك اكتر
ملك : لو حبتيني فعلا هتيجي لما تشتغلي تلبسيه
نيهال بضحك : لو اشتغلت بإذن الله عليه اول يوم
ونيهال حطته في شنطتها و عملت المقابله وقالوا هيردوا عليها الساعه ٩ م
روحوا مريم و نيهال
ومراد روح وسأل عن ياسمين
بس والدته قالت إنها راحتله من الصبح ازاي مجاتش وفضل مراد وعز يدورا علي ياسمين بس مكانوش لقيتها
وراح مراد وراجع الكاميرات وشاف البنت الي بشال احمر
و حلف أنه هيندمها لو ملقتش ياسمين
الساعه ٩ تلفون نيهال رن وقالوا إنها
و تاني يوم
مراد كان بيدور علي ياسمين و جاب الكاميرات و شاف البنت الي لابسه شال احمر و بعد ما شاف الكاميرات كان طالع من الشركه تاني ووقف بحلق لما شاف نيهال و كانت لابسه نفس الشال مراد جري وقرب ناحيتها ويتتتبع

يتبع...
https://darmsr.com/2024/04/25/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%a8%d8%b7%d8%b9%d9%85-%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%b0%d8%a7%d8%a8-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/

دار مصر - روايات

26 Oct, 00:59


من احدي النوادي و في قاعة الكراتيه
تقف المدربة مها و امامها المتدربات
مها: لا كدا مش عحبني خالص دا مش شغل، احنا داخلين علي بطولة، الوحيدة الي حاسة فيها حماس هي أميرة ، حنوقف انهاردا و المرة الجاية حيكون في كلام تاني.
الكل ينصرف و تنادي مها: أميرة
اميرة فتاة جميلة، متوسطة الطول نحيفة
أميرة : نعم يا كابتن
مها: انا مبسوطة منك أوي، و تدريب اكتر انا متأكدة انك حتاخدي البطولة
أميرة بفرحة: و الله بعد ربنا بفضل حضرتك و تشجيعك ليه
مها: و هي تملس علي شعرها ، و انت هايلة و ان شاء الله حتاخدي البطولة السنادي كمان
حضنتها أميرة يا رب يا كابتن يسمع منك ربنا.
مها: يالله مش حعطلك الباشمهندس واقف من بدري بره
أميرة بكسوف: ماشي، باي
و تخرج أميرة من الصاله
حلمي: اشمعنا انا منشفاها عليه
أميرة: هو ايه دا، هي دي السلام عليكم
حلمي: لا بجد
أميرة: مش فاهمة حاجة
حلمي: شايفك من الإزاز عمالي تبوسي في الكابتن و تحضينيها، اشمعني انا ونبي، دا انا غلبان و استاهل العطف
أميرة تضحك ضحكتها الجميلة و تظهر غمازاتها
حلمي: لا انا مش قادر استحمل، بالله عليكي لما اكون معاكي متضحكيش خالص
و تزيد اميرة في ضحكتها: لا مش معقول انت مجنون
حلمي: انا حروح لأبوكي بكرة، لا بكرة ايه دلواتي، انا حتجوز علي روحي
اميرة: استني بس، اصبر شوية كمان
حلمي: اصبر ايه كمان، كنتي بتقولي لما اخلص ثانوي و خلصتي و حتدخلي كليه، بس عندي ان شاء الله
أميرة بكسوف: خلاص يا حبيبي الي تشوفه
حلمي: مين قوليها تاني كدا، و لا اقولك
اللهم صل علي سيدنا محمد
و لا اقولك انا رايح لابوكي، و مشي
و اميرة بتضحك عليه
------------------------
في فيلا أيوب المنشاوي
هيام أم أميرة ، سيدة جميلة تبدو اصغر من سنها و أنيقة جدا و طيبة
هيام في حجرة أمير اخو أميرة التوأم: أمير، أمير، و يلف الناحية التانية ، يووووه يا ماما
سيبيني نايم
هيام : يحبيبي انت مشقلب الدنيا تنام بالنهار و تصحي طول الليل.
أمير يتوجه لامه بزهق: طب انا مسدأت الاجازة تيجي و آخد راحتي، دي ثانوية عامة عارفة يعني ايه ثانوية عامة ، ثم يجلس: عارفة يا ماما، المفروض بعد الثانويا دي يدونا اجازة سنتين نريح من ضغطها.
مها بشهقة جامدة و تخبط ايدها علي صدرها: يا نهارك مش فايت ايه الي فوشك دا يا ولد.
أمير بارتباك : في ايه يا ماما
هيام بعصبيه: اتفضل بص في المرايا و شوف
أمير: قام بص في المرايا و كلم نفسه: يا نهار اسود، يخربيوتكم، فضحتوني اعمل ايه دلواتي، ووط راسه في الارض
هيام: اعمل فيك ايه دلواتي، و لو كان ابوك الي شافك كان ممكن يعمل فيك ايه
أمير: ايه بس يا ماما، دي البت اميرة هي الي باستني و ماخدتش بالي انها طبعت روج هنا
هيام: يا كذاب، هي اختك بتحط روج اصلا، دي ارجل منك
أمير: ماشي يا ماما انا مسامحك و سامحيني و نبي مش حعملها تاني
هيام: معتش في سهر برا و الا حقول لأبوك و هو يتصرف معاك
يجري امير عليها و يقبل يدها: خلاص والله حعمل الي تعوزيه بس بلاش بابي
هيام: ماشي يا امير، اتفضل اغسل وشك و حنشوف.و تخرج و تنزل اسفل
اللهم صل علي سيدنا محمد
أميرة داخلة من الباب و تجري علي امها و تحضنها
أميرة: حبيبة البي
هيام: حبيبة ماما، ها الكابتن عملت ايه انهاردا، و جلست علي الكرسي و قعدت اميرة علي حجرها
أميرة: بنتك دايما مشرفاكي و ان شاء الله البطولة
باستها هيام: و انا واثقة في كدا
أميرة: هو أمير لسه مصحيش
هيام بمدايقة: انا صحيته
اميرة: اوعي يكون زعلك، دا انا اقطملك رقبته
و ينزل امير من علي السلالم
أمير: والله، عاملالي فيها بطلة كاراتيه، دا انا افعصك بصباعي زي الصرصور و بص في صوابعه و قال: يع دا انا مقرف اوي ، حرجع
اميرة و امها يضحكو
اميرة: طب ايه رايك نجرب و اخدت وضع قتال في الكراتيه
امير بيعدل لياقته: ها لا طبعا انت اختي حبيبتي الصغيرة و اخاف لتموتي في ايدي
أميرة: صغيرة
أمير: اه انا اكبر منك ب٥ دقايق
و تضحك اميرة و امها
امير: انا جعان، هو انتم معندكمش اكل انهاردا و لا ايه
هيام: ابوك و احمد زمانهم جايين و حنجهز الغدا
و فجاة تنظر اميرة في تليفونها و تجد رسالة
و تفتحها و وجهها يتغير و يدخل من الباب ابيها و اخوها الاكبر احمد.

يتبع...
https://darmsr.com/2024/04/25/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b3%d8%a7%d8%a6%d9%82%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%a7%d9%83%d8%b3%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

25 Oct, 23:59


ء .. أنا كنت عايزة اصارحك بحاجة .
= إيه يا حبيبتى ؟
- أنا ظهرى فيه تشو'ه بسيط كده ، من حادثة حصلتلى زمان ..
= تشو'ه ؟!
- بس مش باين والله ، أنا قولت اقولك علشان متتفاجئش بعد الجواز
وشة اتقلب مرة واحدة = امم تمام ، أنا همشى بقى علشان متأخرش..
- ابقى طمنى عليك لما توصل .
= هز راسة و مشى
ماما قابلته على باب الشقة : رايح فين يابنى أنت لحقت تقعد؟
-معلشى بقى يا طنط ، الشغل مبيستناش حد ..
ماما رفعت إيدها ودعت بود : ربنا يعينك يبنى ، و تكون سيليا بنتى وش السعد و الأدم عليك
ابتسم بإصطناع و مشى بسرعة ، كإنه كان مسجون هنا و ما صدق الباب يتفتح !
قفلت ماما الباب وراه ، وجت عندى وهى بتقول : عملتى إيه فى الولا يا سيليا ، نازل وشه مخضوض كده ليه ؟
-فركت فى إيدى : قولتله .. قولتله على إلى فظهرى.
الهدوء عم المكان وماما بصتلى بصمت : وقالك إيه ؟
-مقالش حاجة .. خد مفاتيحه وقالى أنا نازل
قعدت جنبى وهى بتتنفس بضيق ، كإن حاجة طابقة على نفسها ، و بعدين قالت : ربنا يستر .. و يكملك على خير المرادى .
"عيونى دمعت و حاولت اخلي دموعها متنزلش ، لكن غصب عنى نزلت من غير إستئذان ، أنا سيليا عندى ٢٨ سنه ، خريجة أسنان ، كان عندى كل حاجة ، تعليم كويس ، و اخلاق الكل يتحاكى بيها ، جمالى معقول ، ومن أسرة مستريحة ماديا و نسبها يشرف ..
بالرغم من كده محدش جالى ، محدش فكر يدق الباب و يطلب القرب فيا ، الموضوع ده مسبب ضغط على بابا وماما و أنا شايفه ده ، بالرغم أنهم مش بيبنوا ، بشوفه فى نظرات الحزن إلى فعيونهم لما يجيلنا جواب فرح لناس اصغر منى بكتير !
و أخيرا جه اليوم الموعود ، و اتقدملى شريف ، شاب محترم و اخلاقة كويسة و على قدر ما من الوسامة ، قولت هو ده العوض و أنا لازم اتمسك بيه .. واضحى بالى يطلبه علشان الجوازه تكمل ..
بالفعل معاد الفرح قرب ، لكن .. لكن حسيت أنى بخدعه ، لازم يبقى عارف كل حاجة عن إلى هيتجوزها ، فبالرغم من صعوبة القرار لأنه ممكن يسيبنى ، إلا أنى قررت أوجهه .. وأنا واثقة فيه ، واثقة فى حبنا ! "
ماما لاحظت عياطى ،جت وقعدت جنبى وهى حضنانى : متخافيش يا عبيطة .. شريف شاب كويس ، واكيد مش هيشغل باله بشىء بسيط زى ده
تبت فى حضنها : تفتكرى يا ماما ؟
ماما بحنية : افتكر ونص .. حتى لو ، لا قدر الله يعنى قرر كل واحد يروح لحاله ، هو الخسران ، هو هيلاقى فى ضفرك و لو لف السبع قارات على رجل واحدة !؟
أبتسمت بصعوبة ، و حضنتها جامد وأنا بدعى فى سرى أن كل شىء يمشى زى ما كان ، أن علاقتنا متتهزش !
فات كام يوم ، و مفيش جديد .. وأنا قلبى بدأ يستريح ، لما لاقيته طبيعى معايا
لحد ما فيوم ، الباب كان بيخبط
روحت افتح كانت حماتى ، إبتسمت و سلمت عليها بحب وأنا بقول : اتفضلى .. يا أهل مرحب و سهلا يا طنط ، تشربى إيه ؟
مبتسمتش من أول ما دخلت ، بصتلى ببرود وقالت : مش وقت مضايفة .. أنا شريف قالى على التشو'ه إلى فظهرك و قالى أنك قولتيله بسيط.. لكن أنا أحب اتأكد بنفسى من مرات إبنى بنفسى ، علشان ميتعبش بعد الجواز ..
ورينى ظهرك يا حبيبتى !

يتبع...
https://darmsr.com/2024/04/25/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b5%d8%b1%d8%a7%d8%b9-%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%a8-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a-3/

دار مصر - روايات

25 Oct, 22:59


في شاليه بعيد في الغردقه ادهم قاعد في بلكونته اللي ډافن نفسه فيها علي طول ومش بيخرج منها الا علشان يروح يكمل حبسته في اوضته...
كان يوم جميل جدا. الشمس هاديه والهواء تحفه
الجمال ده كان حواليه بس لكن هو مفيش جواه غير مرار وبس
فجأه وهو سرحان اد ايه المنظر من هنا يجنن يا بختكم بالمنظر ده!
ادهم ايه ده انتي مين وډخلتي هنا ازاي
الصوت براحه براحه علي مهلك شويه. ايه هو ده هو انا هاكل المنظر بتاعك ولا ايه
ادهم انتي مين وډخلتي هنا ازاي
الصوت انا حراميه جايه اسړق منظركم براحه ياعم علينا شويه ده ايه ده.
ادهم اطلعي بره ماما يا ماما عمي حسين انتو فين كلكم
ادهم كان بينادي وبيزعق بصوت عالي جدا جت امه تجري
كريمه في ايه يا ادهمايه يا ابني جري ايه وبتزعق كده ليهظ.
ادهم مين دي ودخلت هنا ازاي وازاي تدخل هنا عندي وازاي سمحتولها اصلا تدخل هيا فوضي ولا ايه
كريمه دي البنت بتاعت الدليفري هيا جابت الاكل اللي انا طلبته
ادهم وازاي نتدخل لحد هنا
البنت براحه بقي شويه انت فاكر نفسك مين يعني..كل ده علشان غني حبيتين يعني دخلنا الجنه وانا مش واخده باليعلي العموم اشبع بيها لوحدك واسفين ياعم علي دخول جنتك
ده علي رأي المثل جنه من غير ناس ما تنداس اشبع بيها لوحدك.
ادهم اتوتر جدا حست امه انه مسيطر علي اعصابه بالعافيه
استغربت كريمه جدا ابنها ديما لا مبالي مش بيهتم باي حد ولا حد بيقدر يحرك مشاعره لا بالحلو ولا بالۏحش بس البنت دي في لحظه جننته وخرجته عن شعوره بالطريقه دي
كريمه اهدي يابني اهي طلعت بره اهي
ادهم مش عايز الاقي حد فوق راسي كده تاني مفهوم
كريمه حاضر يا ابني مفهوم بس انت هدي نفسك
ادهم اهدي اهدي اهدي هو انتي ايه شايفاني مچنون ولا ايه
كريمه لا حبيبي بعد الشړ عليك من الجنون انا بس مش عايزاك تضايق نفسك كده
ادهم يبقي تسيبوني في حالي ومتدخليش حد عليا
كريمه حاضر هسيبك لوحدك
خرجت الام بره وسابت ابنها لوحده راحت للبنت واديتلها باقي حسابها وقبل ما البنت تمشي
كريمه متزعليش يا بنتي من ابني هو عصبي شويتين وبيحب الوحده شويه.
البنت لا عادي حصل خير انا اللي تتطفلت عليه وبعدين متخيلتش انه هيتضايق كده لمجرد دخولي علي العموم انا اسفه لو كنت ضايقتكم
كريمه لا يا بنتي احنا اللي ضايقناكي احنا اللي اسفين المهم مقولتيليش اسمك ايه بقي

البنت اسمي ليلي

كريمه اهلا بيكي مش غريبه ان بنت تشتغل ديليفري
ليلي اكل العيش بقي هنعمل ايه انا اصلا بغسل صحون في المطعم وحضرتك طلبتي الاكل بسرعه ومكنش في حد فجيت انا.
كريمه ده من حسن حظنا علشان نشوفك
ليلي قصد حضرتك من سوء حظكم علشان ضايقت ابن حضرتك
كريمه لا يا حبيبتي المهم لو طلبت اكل تاني عايزاكي انتي اللي تجيبيه ماشي
ليلي لا حضرتك ممكن تطلبيني بالاسم لكن انا مينفعش اطلب منهم في المطعم اطلع ديلفيري
كريمه خلاص اتفقنا انا هطلبك بالاسم
ليلي وانا تحت امر حضرتك
مشيت البنت وابتسمت الام ابتسامه خبيثه لان في خطه اترسمت في دماغها وهتحاول تنفذها.
فات يومين وطلبت الام الاكل تاني وطلبت ليلي بالاسم وفعلا جت ليلي بالاكل سلمت عليها الام واستأذنتها تجيبلها الفلوس وسابتها واقفه قصاد البلكونه اللي ادهم فيها اتمنت انها تدخله تاني فوقفت تراقب من بعيد
ليلي اترددت تدخل ولا لأ خطت خطوه ورجعتها تاني لانه ممكن يزعق تاني وممكن تتطرد من شغلها لو ضايقتهم
وبعد شويه قررت تدخل تعتذر له
ليلي اوعي يكون منظرك نقص شويه لما انا شوفته
اتفاجأ ادهم للحظه بصوتها بس افتكر صاحبه الصوت واتفاجئت ليلي لما ابتسم
ادهم اسف علي نرفزتي عليكي المره اللي فاتت بس كنت متضايق شويه وانتي جيتي في وشي
ليلي اه فاڼفجرت فيا انا بقي يالا ما علينا المهم ما ردتش عليا
ادهم ما رديتش علي ايه
ليلي منظرك نقص شويه لما شوفته
ادهم ابتسم اه نقص هاتي بقي اللي اخدتيه...
ليلي پخوف مصطنع ايه ده انت هتتبلي عليا ولا ايه والنعمه ما اخدت حاجه منه.
ادهم ضحك وهيا كمان ضحكت
ليلي ما انت بتعرف تبتسم وتضحك زي الناس اهو امال بيقولو عليك كده ليه
ادهم بضيق مين بيقول ايه عليا وبيقولو ايه هاه
ليلي اهدي اهدي. انا بهزر محدش بيقول حاجه. هو انت ايه علي طول قافش كده
ادهم قافشقافش ايه
ليلي بضحك قافش يعني متزربن كده
ادهم مت مت ايه
ليلي لاه ده انت مفيش منك امل خالص
ادهم ومين امل دي كمان
ليلي امل دي تبقي بنت مفيش فايده
ادهم ههههه ههههههه اتريقي براحتك.
ليلي فشړ انا اقدر اتريق ده انت فله فله شمعه منوره
ادهم امشي يا فله انتي
كريمه اول مره من 3 سنين تشوف ابنها بيضحك وبيهزر وبيتكلم كده حست ان في امل ان ابنها يرجع تاني زي الاول فسابتهم وطلعت تجيب الفلوس لليلي
ادهم للدرجه دي اكل مطعمكم حلو امي بتطلبه كل شويه
ليلي المفروض انا اللي اسألك أنت أيه رأيك
ادهم معرفش ما اكلتش منه
ليلي طبعا انت اكيد ليك اكل مخصوص ممكن بيجبهولك بالطياره من بره ولا حاجه.
ادهم بطلي لماضه انا مش باكل اكل بره الا نادرا
ليلي اه ماشي المهم بعد اذنك علشان والدتك جت اهي
ادهم اه اتفضلي

دار مصر - روايات

25 Oct, 22:59


مشيت ليلي بعد ما اخدت حسابها ودخلت كريمه لابنها اللي كان مبتسم علي غير عادته
كريمه حبيبي ايه اخبارك
ادهم انا الحمد لله كويس
كريمه انت علي طول بتقولي كويس
ادهم وعايزاني اقولك ايه.
كريمه افتحلي قلبك احكيلي اللي جواك
ادهم مفيش حاجه جوايا انا كويس متشغليش انتي بالك.
كريمه عرفت ان مفيش فايده في ابنها ومش هيفتح قلبه ليها ولا هيشاركها في مشاعره
حست انها لازم تعمل اي حاجه ولا ابنها هيضيع منها
ياتري ادهم ايه اللي حصله وايه اللي كرهه في الدنيا واللي فيها
وامه هتعمل ايه ويا تري اللي هتعمله هيكون كويس ولا هيجيب عكس النتيجه اللي بتتمناها

يتبع...
https://darmsr.com/2024/04/25/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%83%d8%a8%d8%b1%d9%8a%d8%a7%d8%a1-%d8%a3%d8%b9%d9%85%d9%89-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

25 Oct, 22:45


فصول جديدة من رواية معتز وليلى
https://darmsr.com/2024/07/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%b9%d8%aa%d8%b2-%d9%88%d9%84%d9%8a%d9%84%d9%89-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

25 Oct, 22:22


فصول جديدة من رواية حب بلا حدود
https://darmsr.com/2024/10/22/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ad%d8%a8-%d8%a8%d9%84%d8%a7-%d8%ad%d8%af%d9%88%d8%af-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88-2/

دار مصر - روايات

25 Oct, 21:59


صرخ الصدأ وقال غبي انت بضحي ببنتك اللي هتجوز عشانها فين الفايده في كده فين التضحيه أنت خسرت وخسرت بنتك ومستحيل هتكون في نظرها أب مثالي
رد بحزن لا انا هجيبها قبل متعرف وتفهم الدنيا انا مش هسيبها كتير هنآك هما كام شهر بس انا مش وحش انا مش أب"وحش أنت فاهم
بص ملكيش حد حوليه بقي يصرخ ويقول انا مش وحش انا مش وحش
"في بيت جابر اخدو" هنا" ورجع
بصت ليه زوجته وقالت مين دي ياجابر .

يتبع....
https://darmsr.com/2024/10/18/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b7%d9%81%d9%84%d8%a9-%d8%a3%d8%b1%d9%87%d9%82%d9%87%d8%a7-%d8%a7%d9%84%d8%b2%d9%85%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88/

دار مصر - روايات

25 Oct, 21:59


كان يجلس رجل على الرصيف العام يبلغ من العمر 32عام كان يحمل بين يديه طفله صغيره تبلغ من العمر شهر نظر لها بحزن وكاد الوجع يفتك قلبه وقال بحزن ذنبك ايه يابنتي تجي الدنيا يتيمة الأم طيب انا فشلت في تربيتك لي وحدي انا مش قادر اوفق بين شغلي وبين رعايتك مش قادر تعبت
​وضع صديقه إيده على كتفه وقال اهدي يا "علي خير ان شاء الله يارجل إيه الكلام اللي بتقوله ده غلط
رد عليه بحزن شديد طيب واللي انا فيه مش حرام يا "محسن لما زوجتي تتوفى وبنتي عمرها يوم مش حرام لما بقالي شهر بعتني بالبنت طيب ومين يصرف علينا ثم كمل بخذلان ومش حرام لما أروح أتقدم لي كذا واحده ف بيخيروني بينهم وبين بنتي وانا لو هتجوز هتجوز عشان بنتي
واحده تقولي ياانا يابنتك
ولو واحده وافقت ورضيت تربي بنتي أهلها يرفضوا شوفت احنا وصلنا لي إيه بقينا في وزمن أسود القلوب ماتت منها الرحمة
رد محسن بحزن على حالة صديقه وقال اهدي يا:علي طيب شوف صرفه لي البنت لغاية ماتجوز وبعدين وديها عند أهل زوجتك أو أهلك أنت
رد بحزن ويأس أهل مرتي متوفين وانا امي ست كبيره ومش حمل رباية أطفال ضهري اتكسر بعد موت "دعاء "مش قادر استوعب حاجه حاسس اني غريب في الدنيا حاسس بضياع أوي يا"محسن
​رد محسن بتفكير وقال انا عندي حل كويس ومرضي ليك
رد اي هوا الحل ده

​رد محسن بهدوء وقال أنت تسيب بنتك قدام باب جامع
رد عليه بغضب وانفعال أنت اتجننت يا"محسن ولا ازي بتقول كده ازي اسيب بنتي اللي لسه عمرها شهر واتخلى عنها أنت اكيد مجنون
رد محسن بجديه بصي مفيش غير الحل ده أنت مش هتتخلى عنها أنت هتسيبها قدام باب جامع وبعدين ترقب الشخص اللي هيخدها وبعدين تتجوز وحياتك تستقر وترجع تاخد بنتك وتخترع أي عذر مثلآ قول انخطفت مني واحنا في المستشفى
رد عليه بغضب روح يا"محسن روح أمشي عشان مش عايز أفرغ كل غضبي فيك
تنهد محسن بحزن وقال تمام همشي بس مفيش حل قدامك غير كده فكر كويس سلام
جلس ينظر إلى طفلته اللي موجها بصرها ليه وضمها ليه اكتر وقال مستحيل مستحيل بابا يتخلى عنك ياروحي انتي اللي فضله ليه من ريحة الحبايب رجع نظر لها بحزن شديد وقال طيب هنعمل ايه دلوقتى ياست "هنا "
​وهتعمل إيه الدنيا فيا انا وانتي وبعدين ضمها لي صدره بقوه وقال معقول معقول يابابا أسيبك معقول اتخلى عنك ياروحي سرقه الوقت وهو بيتكلم معاها لغاية ماقراء قرآن الفجر
وقف حاملها بين ايديه وضمها ليه اكتر وعيناه تلمع بالدموع وشعر بضياع وهو مع كل خطوه يخطيها كانت الدموع تزرف من عيناه رغما عنه جرته خطواتها
لغاية باب المسجد وقف ينظر كثير على باب الجامع ويضمها ليه اكتر وهو لايستوعب انو بجد هيسيبها أيعقل هذا
تنفس بصعوبه وبعدين وضعها العربه ونيامها ولسه هيسحب إيده
لكن كانت حضنه أنامله بكفيها الصغير حول يسحب أنامله ولكن كانت كفيها متشبث فيه ومش عايزه تسيبه نزلت دموعه لاارديا وسحب إيده غصب عنه وسابها وجري
وبقي يرقبها من بعيد مر فتره من الوقت وبدأت "هنا تعيط وبدأ صوتها يعلى كان يرقبها من بعيد لبعيد كاد الوجع يفتك قلبه ف مش قادر يقرب منها رغم عيطها قد إيه شعر بضعف
ولسه هيقرب منها قرب عليها شخص
وقال يارب رحمتك رحمتك يارب
لا حول ولا قوة الا بالله
استغفر الله العظيم واتوب اليه
ابتسم الطفل الذي يبلغ من العمر 10 سنوات وقال الله شكلها حلو أوى يابابا
الأب بحزن مش عارف يا أنس مين دي
رد صديقه دي استغفر الله شكلها بنت حرام ابعد عنها ياجابر ياخوي بلاش تجيب مشاكل لي نفسك
رد عليه جابر بغضب قال استغفر الله إيه الكلام اللي بتقوله ده يا"فوزي اكيد أهلها بيدور عليهآ
​رد فوزي بجديه أهل مين ومفقوده مين دي اكيد غلطة اتنين طايشين وتدفع ثمنها الطفله البريئه انا بنصحك أبعد عنها وبلاش مشاكل
رد جابر بحنان مستحيل اسيبها كدا انا هيخدها وبعدين اشوف مين أهلها حرام أكيد بيحثو عنها
سماء على "هنا وشالها ومشي
خبط إيده في بعض فوزي وقال براحتك ياخوي
قرب" علي" من فوزي وقال مالها بنتو عايز اي مساعده
رد فوزي بنت مين دي استغفر الله استر على ولايانه يارب بنت حرام وجابر قلبه طيب صعبت عليه إذا كان أهلها هان عليهم وسبوها هو ياخدها ليه ويجيب لي نفسه المشاكل
رد على طيب هو اسمه ايه وساكن فين انا ظابط ومستعد اتكلف بيها
رد فوزي بإحترام بصي ياباشا ده جابر السيوفي جاري من 15 سنه تاجر في السوق معروف بشهامته وجدعانته إحنا ساكنين في العمارة ال*****
رد" علي " تمام انا هتابع الموضوع بنفسي وسابه مشي
رجع "علي "على البيت والقه بجسده على السرير بتعب حزن ورفع بصره لي السقف وقال بحزن سامحني يارب سامحني مكنش عندي خيار تاني انا مش أب"وحش
ردعليه الصداء امال انتي إيه ي"اعلي"
أنت فعلآ مش وحش أنت انسان حقير وخسارة فيك نعمه الأطفال عشان مفيش أب هيرمي بنته لي كلاب السكك عشان يتجوز منعول الست اللي ترمي بنتك عشانها
صرخ "علي " بقوه وقال كان لازم أعمل كده عشان خاطر بنتي عشان اجبلها حدا يهتم بيها كان لازم عشان مفيش واحده قابلت تتجوز شخص معاها أطفال كام لازم أضحي

دار مصر - روايات

25 Oct, 21:58


فصول جديدة من رواية عقيق آل دورادو
https://darmsr.com/2024/10/04/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b9%d9%82%d9%8a%d9%82-%d8%a2%d9%84-%d8%af%d9%88%d8%b1%d8%a7%d8%af%d9%88-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

25 Oct, 21:07


فصول جديدة من رواية وبالعشق اهتدى
https://darmsr.com/2024/10/08/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%88%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%a3%d9%87%d8%aa%d8%af%d9%8a-%d9%85%d9%8a%d8%ab%d8%a7%d9%82-%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%b1%d8%a8-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%ba%d9%81/

دار مصر - روايات

25 Oct, 21:02


فصول جديدة من رواية معشوقتي
https://darmsr.com/2024/10/16/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%b9%d8%b4%d9%88%d9%82%d8%aa%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-3/

دار مصر - روايات

25 Oct, 20:58


فصول جديدة من رواية أحببت مربية ابنتي
https://darmsr.com/2024/09/08/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d8%ad%d8%a8%d8%a8%d8%aa-%d9%85%d8%b1%d8%a8%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d8%a8%d9%86%d8%aa%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88/

دار مصر - روايات

25 Oct, 20:55


فصول جديدة من رواية تزوجت امرأة صعيدية
https://darmsr.com/2024/10/18/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%aa%d8%b2%d9%88%d8%ac%d8%aa-%d8%a7%d9%85%d8%b1%d8%a3%d8%a9-%d8%b5%d8%b9%d9%8a%d8%af%d9%8a%d9%87-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5/

دار مصر - روايات

25 Oct, 20:52


فصول جديدة من رواية جنة الجبل
https://darmsr.com/2024/10/07/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ac%d9%86%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d8%ac%d8%a8%d9%84-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a/

دار مصر - روايات

25 Oct, 20:48


فصول جديدة من رواية اسيرة بقلب عاشق
https://darmsr.com/2024/10/24/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d8%b3%d9%8a%d8%b1%d9%87-%d8%a8%d9%82%d9%84%d8%a8-%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%82-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/

دار مصر - روايات

25 Oct, 20:44


فصول جديدة من رواية فوق جبال الهوان
https://darmsr.com/2024/08/17/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%81%d9%88%d9%82-%d8%ac%d8%a8%d8%a7%d9%84-%d8%a7%d9%84%d9%87%d9%88%d8%a7%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/

دار مصر - روايات

25 Oct, 20:40


فصول جديدة من رواية انا واخواتي
https://darmsr.com/2024/10/12/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a7%d9%86%d8%a7-%d9%88%d8%a7%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%aa%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

25 Oct, 20:37


فصول جديدة من رواية زوجتي من الجن
https://darmsr.com/2024/10/07/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b2%d9%88%d8%ac%d8%aa%d9%8a-%d9%85%d9%86-%d8%a7%d9%84%d8%ac%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1/

دار مصر - روايات

25 Oct, 20:33


فصول جديدة من رواية وبها متيم انا
https://darmsr.com/2024/09/14/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%88%d8%a8%d9%87%d8%a7-%d9%85%d8%aa%d9%8a%d9%85-%d8%a3%d9%86%d8%a7-%d9%86%d8%b9%d9%8a%d9%85%d9%8a-%d9%88%d8%ac%d8%ad%d9%8a%d9%85%d9%87%d8%a7-2-%d9%83%d8%a7%d9%85/

دار مصر - روايات

25 Oct, 02:01


انا غادة عبد الفتاح ممرضة سني ٢٢ سنه
ابويا عبد الفتاح المقص ترزي رجالي بيفصل جلاليب قمصان بنطلونات اي حاجة ..
اي حته قماش تقع تحت ايده بتطلع
تحفه فنيه عشان كدا سموه المقص عشان بصراحه لما بيمسك المقص بيبقي عامل زي الرسام وهو ماسك الفرشة بيبدع ويطلع كل المواهب اللي جواه علي قطعة القماش..
وفي مره وهو قاعد جوة الدكانه بتاعته اللي جوة حارة ضيقة في منطقة شعبية وكالعادة زحمه كبيرة عنده ولا كأنه محل فول وطعميه وقفت قدام الدكان عربية سودا طويلة وفخمه اوي ونزل السواق فتح الباب للكرسي اللي وراه ونزل راجل طويل وعريض عجوز اينعم سنه حوالي ٥٠ سنه لكن سنه مش باين عليه من العز اللي هو فيه شعره ابيض ناعم ولابس بالطو اسود لأننا كنا في عز البرد وفي ايده سيجار طويل ..
واول ما نزل من العربية الحارة كلها وقفت علي رجل والرجالة قبل العيال اترصوا قدام الدكان عشان يعرفوا الراجل دا جاي عند ابويا ليه ..
حتي الستات فضلت واقفة في البلكونات مستغربه وبتكلم بعضها وبيسألوا مين الباشا دا ؟!!
المهم الحارة اللي مش بتبطل دوشة ليل ونهار اتحولت فجأة لهدوء تام ترمي الابرة علي الارض ترن !!
صمت رهيب اصاب الحارة ودا كله عشان يحاولوا يسمعوا الراجل دا دخل حارتنا ليه وجاي عند ابويا بالذات عشان ايه ؟!!
المهم الراجل دخل الدكان وابويا قلق لما شافه جاي ناحيته وقام واقف علي حيله
الرجل.. انت عم عبدالفتاح المقص
عبد الفتاح .. ايوا انا يا بيه ..
حضرتك عدم لا مؤاخذة مين ؟!!
الرجل .. هتعرف كل حاجة ..
بس ياريت نكون لوحدنا بعد ازنك
عبد الفتاح .. هو عدم لا مؤاخذة انا عملت حاجة ؟!!
انا طول عمري في حالي وماشي جمب الحيط !!
الرجل .. متخفش يا راجل يا طيب ..
انا عايزك في موضوع خير
عبد الفتاح .. خير !!
طب يا جماعة بعد ازنكم سيبونا لوحدنا دقيقتين
وتخرج جميع الزبائن ويغلق عبد الفتاح باب الدكان ثم يسأل في دهشة
عبد الفتاح.. أأمر يا سعت البيه ..
الرجل .. مالك يا راجل يا عجوز وشك اتخطف ليه كدا وجاب الوان اول ما جيتلك؟!
عبد الفتاح .. اصل بصراحة شكل سعتك وهيئتك متقلش انك جاي تفصل عندي حتة قماش .. عدم لا مؤاخذة البالطو اللي عليك دا بالشئ الفلاني ومستورد كمان
الرجل .. انا فعلا جايلك في موضوع تاني غير التفصيل .. بص يا سيدي انا زاهر ابو النورس رجل اعمال معروف في الدنيا كلها وجاي انهارده عشان اطلب ايد بنتك غادة
عبد الفتاح.. غادة !!
بنتي انا ؟!!
الرجل .. ايوا
عبد الفتاح .. تقصد جواز يعني ؟!!
الرجل .. امال هطلب ايديها عشان اكل بيها مثلا ؟!!
طبعا جواز يا راجل يا عجوز
عبد الفتاح .. ومين العريس يا بيه ؟!!
الرجل .. انا
عبد الفتاح .. ايه ؟!!
ازاي ؟!!
الرجل .. ازاي ايه ؟!!
عبد الفتاح .. ازاي حضرتك تتحوز بنتي احنا فين وانت فين يا باشا ؟!!
الرجل .. لا انا الحاجات دي مبتهمنيش ..
المهم عندي اني لازم اتجوز بنتك
عبد الفتاح .. وحضرتك شفتها فين عدم لا مؤاخذة ؟!!
الرجل .. كل يوم بشوفها في احلامي وفضلت ادور عليها لحد ما عرفت انها بنتك
عبد الفتاح .. ازاي يا بيه شفتها في احلامك ؟!!
الرجل .. سيبك من الكلام دا اللي بيضيع وقت بدون فايدة خلينا في المهم ..
مهر بنتك مليون جنيه وهتقعد في فيلتي في الزمالك والفرح هيكون في اعظم فنادق في مصر وشهر العسل هيكون في اليونان ..
قلت ايه ؟!!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عبد الفتاح .. اصل .....
الرجل .. يبقي نقول مبروك وادي شيك ب ٣٠٠ الف جنيه اعتبرهم في الصينيه ..
اقري الفاتحه يا راجل يا طيب
عبد الفتاح مندهش ويقرأ الفاتحة
الرجل .. آمين .. الفرح بعد اسبوعين ..
سلاموا عليكم
عبدالفتاح .. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ويعود عبد الفتاح الي المنزل فرحا مهللا ليخبر زوجته وابنته بما حدث
عبد الفتاح .. زعردي يا حسنية بنتك اتخطبت انهارده
حسنية .. لا والنبي ؟!!
مين يا عبد الفتاح اكيد الواد حمو ابن جلال المزين
عبد الفتاح .. المزين !!
لا مش المزين .. دا راجل اعمال كبير اوي نازل من عربيه فخمة قفلت الحارة اسمه زاهر ابو النورس
حسنية .. راجل اعمال !!
وراجل اعمال يطلب بنتك للجواز ليه ؟!!
عبدالفتاح .. بيقول انه شافها في الحلم واعجب بيها وفضل يدور عليها لحد ما عرف انها بنتي
حسنية .. شافها في الحلم !!
ايه الكلام الغريب دا ؟!!
عبدالفتاح .. ياستي شافها في الحلم .. شافها في الحقيقة .. المهم انه شافها وخلاص وعايز يتحوزها دا هيدفع مليون جنيه مهر وهيسكنها في فيلا في الزمالك وشهر العسل هيقضوه في اليونان كمان ..
انتي عرفة رمي كام في الصينية ؟!!
حسنية .. ٢٠٠ جنية ؟
عبدالفتاح .. ٢٠٠ جنيه ايه يا وليه يا فقرية دا اداني شيك ب ٣٠٠ الف جنيه
حسنية .. يا لهوي !! معقول
عبد الفتاح .. امال ايه .. امسكي واقري بنفسك
حسنية .. يا الف نهار ابيض .. هي دي الجوازة السقع اللي بحق وحقيق
عبد الفتاح .. طب قبي بزغرودة بقي وفرحينا
الام تزغرد وتأتي غادة من حجرتها متعجبة

دار مصر - روايات

25 Oct, 02:01


غادة .. ايه يا ماما بتزغردي ليه؟!!
حسنية .. مبروك يا بنتي جالك عريس وخطبك من ابوكي
غادة .. عريس !، ودا يطلع مين ؟!!
عبد الفتاح .. راجل اعمال كبير اوي ..
مليونير من الاخر
غادة .. مليونير !!
ودا هيجي يخطبني ليه ؟!!
حسنية .. ليه يا بنتي هو انتي قليلة ولا ايه ؟!! انتي ممرضة اد الدنيا
غادة .. ودا عنده كام سنه دا؟!!
عبدالفتاح .. يعني يطلع في سني كدا
غادة .. ايه ؟!! يعني راجل عجوز ؟!!
عبد الفتاح .. بس معاه فلوس ..
وبعدين من الابهه اللي هو فيها يبان ولا شاب في العشرين
غادة .. وانت قلتله ايه ؟!!
عبدالفتاح.. قرينا الفاتحة والفرح بعد اسبوعين
غادة .. كدا من غير ما تاخد رأيي ؟!!
عبد الفتاح .. اخد رأيك ليه هو انتي تطولي تتجوزي واحد زي دا ؟!!
انتي فاكرة نفسك مين ولا اهلك مين انتي اخرك حمو المزين ولا واد ممرض معاكي في الشغل
غادة .. اديك قلتها اني اخري واحد علي ادي .. يبقي المليونير دا جاي يتجوزني ليه ؟!! وشافني فين اصلا ؟!!
وبعدين انا متجوزش واحد اد ابويا
عبد الفتاح .. اسمعي يا بنت انا وافقت خلاص وقريت الفاتحة معاه والفرح بعد اسبوعين زي ما اتفقنا ..
انا خلاص معدتش حمل قعدة المكنة والخياطة .. انا نظري خلاص بيضيع مني والراجل دا هينجدنا كلنا وهيرفعنا فوق وهيريحنا من ذل الفقر اللي عايشينه .. وهتتجوزيه برضاكي او غصب عنك .. سامعة
ولم تملك غادة من امرها شئ فالابوان مصممان علي الجواز..
وبالفعل يتم الزواج وبعد ليلة زفاف جميلة داخل احد الفنادق الشهيرة سافرت غادة مع زوجها اليونان لقضاء شهر العسل وهناك نزلا بأحد الفنادق الشهيرة ودخل زاهر يأخذ شاور ليخرج من الحمام مرتديا بيجامة سوداء اللون مما يثير دهشة غادة
زاهر .. ايه يا حبيبتي هو انتي لسة مغيرتيش هدومك؟!!
غادة .. ايه دا ؟!!
هو في عريس يلبس يوم فرحه بيجامة سودا ؟!!
زاهر .. اه .. انا نسيت اقلك اني بعشق اللون الاسود في كل تفاصيل حياتي
غادة .. بس دا مش معناه انك تلبس بيجامة سودا يوم فرحنا !!
دا فال وحش
زاهر .. ولا فال وحش ولا حاجة قومي بس خديلك شاور والبسي قميص النوم الاسود اللي انا جايبهولك
غادة .. وكمان انا كمان هلبس قميص نوم اسود ؟!! لا دا مش طبيعي ابدا !!
زاهر يقبل احدي يديها قائلا
زاهر .. عشان خاطري متزعلنيش الليلة دي بالذات .. ارجوكي
غادة .. حاضر .. اما نشوف اخرتها ايه !!
وتدخل غادة لتأخذ شاور ثم تخرج لتفاجأ ان زاهر قد وضع علي السرير حبل ومقص وشريط لاصق .. ؟!!!!!
يتبع.....................
https://darmsr.com/2024/10/24/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b5%d8%b1%d8%ae%d8%a9-%d9%85%d9%83%d8%aa%d9%88%d9%85%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

25 Oct, 01:01


-ماما هي مين سارة دي ؟
نظرت لابنتها باستغراب : سارة ؟ انت سمعتي الاسم ده فين ؟
نظرت لوالدتها بخوف وهي تقول : خلاص خلاص يا ماما مفيش حاجة
حاولت ليلي تهدئة نفسها وهي تقول بصوت حاولت جعله هادئ قدر الامكان : متخافيش يا حبيبتي ممكن تقوليلي سمعتيه فين الاسم ده
حكت الصغيرة في شعرها بتذكر: وانا قايمة امبارح عشان اشرب لقيتك في المطبخ و الباب مفتوح فدخلت عشان اشوف بابا لقيته نايم و عمال يقول سارة انت فين وحشتيني بس فطلعت برا علي طول ودخلت انام
تمالكت ليلي نفسها وهي تتنفس بعمق : طيب يا حبيبتي بعد كدة لما بابا يبقي نايم متدخليش عليه الاوضة عشان دي خصوصية اتفقنا
أومأت الصغيرة جميلة برأسها وهي تنظر لوالدتها بنظرات بريئة قائلة : انت زعلتي مني
ليلي بهدوء : لا يا حبيبتي مزعلتش بس معدتيش تعمليها تاني اتفقنا
اومأت برأسها بحماس وهي تجري خارج الغرفة لكي تكمل وصلة اللعب مع اخاها يوسف تاركة والدتها تتطلع الي الفراغ بشرود وقد ادركت استحالة نسيان زوجها الي حبيبته السابقة سارة هذة السارة التي قد دمرت حياتها وجعلت زوجها يفكر بها ليلاً ونهارا ً بدون توقف !!
تحاملت علي نفسها وهي تقف لتكمل ترتيب المنزل وعقلها شارد في زوجها وعذابها معه
عند احمد
كان احمد زوج ليلي يجلس يباشر عمله علي الحاسوب بتركيز قاطعه صوت صديقة محسن قائلاً بمرح : ايه يا عم ما تخف علينا شوية مش بنتهزق الا بسببك علي فكرة
نظر له بضحك وهو يقول : ما انتوا لو مركزين في شغلكوا زي كده كان زمان الشركة دي في حتة تانية
ضحك محسن ثم تحدث بجدية قائلاً له : ايه الجديد عندك
تنهد احمد تنهيدة تعكس كل الالم والحيرة الذي بداخلة قائلاً : مفيش جديد زي كل يوم بروح اتعشي وانام واقوم البس وافطر واروح الشغل
محسن بحزن علي حال صديقة : طب وبعدين انت بقالك خمس سنين علي الحال ده جرب يا صاحبي تحب مراتك وتنساها بقي
نظر له احمد والدموع تلمع في عينه : غصب عني والله انا حاولت كتير بس الحب مش بايدينا هي مفيهاش غلطة بس انا مش قادر اشوفها غير البنت اللي اتغصبت عليها ومش عارف انسي سارة حاولت والله ومش عارف ثم تطلع الي شاشة حاسوبه الذي يترأسها صورة سارة وهي تضحك بحب و الم وهو يشعر بخنقة تملئه
نظر له محسن بشفقة وهو يقول : ربنا معاك يا صاحبي ان شاء الله هتنساها و حياتك هتبقي احسن وهتحب مراتك وهتبقي عيلة سعيدة
نظر له احمد وهو يعرف انه من المستحيل ان ينسي سارة في حياته فهي اول حب في حياته لكنه رد عليه قائلاً : ان شاء الله ربنا ييسر الامور
ثم اكمل عمله مرة اخري بعقل شارد وهو يفكر في مستقبله مع زوجته ويتخيل حياته مع سارة اذا كانت هي زوجته وليست ليلي
مساء اليوم
عاد الي عمله بعد يوم شاق وطويل وهو ينظر الي منزلة الفارغ والمظلم كداخله تنهد بضيق وهو يتوجه نحو غرفتهم دخل وجدها فارغة تحولت نظراته للاستغراب والقلق وهو يبحث عنها بعينه خرج من الغرفة وهو يتوجه للمطبخ لم يجدها ايضاً توجه لغرفة اطفاله وجدها تحتضن يوسف وجميله وهي نائمة منتصفهم تطلع اليها بحيرة فهي اول مرة تفعلها ولا تنام معه لا يعلم ماذا حدث لكي تنام لا تنام في غرفته لاحظت ليلي وقوفه ونظراته المصوبه عليها لفتره فنهضت بكسل من علي الفراش وهي تشير له بانها خارجة خرج من الغرفة وخرجت خلفة وهي تجلس علي الاريكة وكادت ان تتكلم الا ان قاطعها وهو يقول : نايمة مع الولاد ليه ومش نايمة في اوضتنا
ردت ليلي قائلة ببرود : عادي حبيت اغير
احمد باستغراب من طريقتها : واشمعني انهاردة يعني ومن امتي وانت مش بتنامي معايا
ليلي ببرود اكبر : اعتبره من النهاردة واهو حتي يا سيدي اسيبك تتكلم مع سارة براحتك في الحلم وتقولها وحشتيني
بلع احمد ريقه بصعوبه : انت سمعتيني
اومأت برأسها دون ان ترد عليه نظر لها احمد وهو يقول باسف: حقك عليا مش هتتكرر تاني والله
نظرت له ليلي بابتسامة: ما انا عارفة انها مش هتكرر تاني
ابتسم لها احمد لكنها قطعت ابتسامته وهي تقول ببرود : لانها هنتطلق طلقني يا احمد !!!
يتبع..........
https://darmsr.com/2024/10/24/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%82%d9%84%d8%a8%d9%87-%d9%84%d8%ba%d9%8a%d8%b1%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

25 Oct, 00:01


-خ..خلاص...اخدت ا..الي انت عايزه...سب...سبني اروح
كانت تحاول النهوض كل ذره في جسدها تؤلمها...بشده
عدل ملابسه..واخرج سيجاره ووضعها في فمه
-اه
نهضت بعد عناء شديد
-هات...هات الورقه والمفتاح
نظر لها قيلا
اخرج الورقه من درج التسريحه
القها في وجهها
-خدي...يلا غوي من هنا
جمعت الورق واخذت المفتاح ووضعه في جيب سترتها
-قولها
ابتسم بي مكر
-لاء انحا متفقناش علي كده...الي حصل من شويه حق الورق
اتسعت عينها
-ا..انت بتقول ايه
-كل حاجه ولها تمنها يا حلوه
عادت خطوه للخلف
-لاء...انت...احنا م..متفقناش علي كده
نظر لها بطريقه قذره...يفترسها بعينه
-انت عجبنتي اوي...خلنا ناخد جوله كمان
صرخت به
-لاااء...ق..قولها و..وخلصني
قلب عينه بي ملل
-اوف ...انتي طالق...يلا بره
تحاملت علي قدمها التي تؤلمها بشده
وخرجت بسرعه
________________
طرقت الباب لتفتح سيده كبيره
لتهتف
-يزن لوسمحتي
-ادخلي يا دالين
-شكرا...ممكن بس تنادي يزن
اتي يركض طفل صغير ويحمل كرسه وقلم
-دودو...شوفي...شوفي رمست ايه
حملته على زراعها
-الله جميله اوي...قعدت ساكت ومتعبتش طنط وفاء معاك
تحدث وفاء
-ده يزن ده عسل خالص
-شكرا يا طنط وفاء..معلشي تعتك معايه
-ولا تعب ولا حاجه....لو حابه تباتي هنا النهردا كمان مفيش مشكله
-لاء شكرا...هنروح بتنا
تحدث يزن
-احنا هنروح عند زيزي الوحشه
-لاء يا حبيبي...هنروح بتنا خلاص
_____________
تقف امام شقه في الطابق الثالث
-بنتاااا..هاااا
صاح يزن بسعاده
-دودو ممكن العب ومحدش يقولوا اسكت
التمعت الدموع في عينها
لقد عاني كثيرا بعد وفات والديهما
جلست على ركبتيها امامه
-طبعا يا روحي العب واتنطط كمان
-يلا افتحي..الباب..بسرعه...بسرعه
ضحكت
ووقفت وهي تخرج المفتاح
-حاضر..حاضر
فتحت الباب
ودخلا كان المكان غرق في الظلام
امسك يزن بقدم شقيقته
-هو مفيش شمس هنا
-هشوف الكهربه كده
تقدم نحو المقبس الكهربائ
وشغلت الكهرباء
صاح يزن بسعاده
-هااا الشمس
-ههههه...اسمه نور
نظرت ناحيه الغرف المغلقه
-يلا تعال نشوف الاوض
ركض يزن ودخل احدي الغرف
-استني يا يزن
سمعت صوت قوي من الغرفه التي دخل لها
-يزن!!!
اسرعت الي الغرفه
لتتجمد مكنها من الصدمه
صدمه الجمت لسنها وشلت حركت جميع اجزاء جسدها
كان الصمت سيد المكان
حتي تحث يزن وهو يشير إلى الشخص الواقف امامه
-دودو...مش ده عمو زين
بلعت ريقها بصعوبه وكأنها عادت الي ارض الواقع بعد ذكر اسمه امامها
كان يقف في وسط الغرفه بكل هيبه
وملامح شديده الغضب مرسومه علي وجه
لم تنطق بي جمله واحده
تقدم نحوها خطوه لتعود هي نفس الخطوه للخلف
ليهتف اخيرا ذالك الشخص
-نورتي البيت يا هانم
وعلي الغضب وجه اكثر وهو يكمل
-ياهنم يلا راحه تتجوزي وسيبه جوزك.....في شرع مين ده
ووو

يتبع...
(رواية رواية ماضي احاسب عليه)
https://darmsr.com/2024/10/14/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%a7%d8%b6%d9%8a-%d8%a7%d8%ad%d8%a7%d8%b3%d8%a8-%d8%b9%d9%84%d9%8a%d9%87-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/

دار مصر - روايات

24 Oct, 23:46


فصول جديدة من رواية مصلحه وانتقام
https://darmsr.com/2024/10/15/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%b5%d9%84%d8%ad%d9%87-%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%aa%d9%82%d8%a7%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

24 Oct, 23:33


فصول جديدة من رواية حياة المالك
https://darmsr.com/2024/10/20/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%ad%d9%8a%d8%a7%d8%a9-%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%84%d9%83-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88-2/

دار مصر - روايات

24 Oct, 23:18


فصول جديدة من رواية معتز وليلى
https://darmsr.com/2024/07/23/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%b9%d8%aa%d8%b2-%d9%88%d9%84%d9%8a%d9%84%d9%89-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

24 Oct, 23:01


-قوم خلينا نروح
نظرت له وكان الدموع محبوسه في عينها
كان الجميع ينظر لها منهم بشفقه ومنهم بسخريه
-سيف ارجوك
وقف اممها
-عايزاني اسيب مراتي يوم فرحي
-ط..طب ما انا مرتك
-انتي مبتخلفيش وانا عايز ولاد
-س..سيف
-روحي يلا كفيا احراج
بلعت رقها
-ط..طلقتي
نظر لها..تحدث تلعثم
-ب..بنفس المأذون الي كتب بيه..ك. كتابك عليها..طلقني..ح..حالا
-من عيوني
***
كانت واقفه امام باب منزل والدها وبيدها حقيبتها ..خائفه من طرق الباب ...لقد حاربت اهلها لتتزوج منه ولكنه مع اول مشكله تركها
لم يكن لها القدره علي مواجهتهم او النظر لوجوهم مره اخري
افاقت علي صوت فتح الباب رجعت ختوطين للخلف
-انا نازل عايزه حاجه من....
توقف عندما وجدها امام الباب...هي لم تأتي الي هنا منذ ثلاث سنوات
كانت موتره وترتجف
-ا..ازيك يا كريم
لم تجد رد منه بلعت رقها بخوف عندما تقدم منها اغمضت عينها بخوف ظنا منها انه سيقوم بصفها
لتجده يحتضنها
-عامل ايه يا صفاء...وحشتني
ابتعده عنه تنظر له في ذهول
امسك يدها
-تعابي واقفه ليه...تول هيطروا من الفرحه لما يشفوكي

جالسه علي الاريكه تضم حقيبتها لصدرها وصامته...كان والدها سعدين وشقيها يحاول ان يمازحها
ولكنها وبدون مقدمات انهارت في البكاء
-انا اسفه...عا..عارفه انكم مش هتسمحوني...علي الي عملته..كنت غبيه..اسفه
نظر الثلاث لبعضهم وتحدث والدها بهدوء
-مين قالك كده...انتي بنتي...ممكن نكون اضايقنا زمان..بس مش هنشيل منك العمر كله
رفعت رائسها لهم
اكدت والدتها الكلام
-انتي حببتي وبنتي الوحيده مقدرش ازعل منك ابدا
تحدث كريم مازاحا
-بما انك نورتي بقي هكون كريم معاكي وهعزمك علي بيتزا
ضحكته صفاء
-موافقه بس تجيب ايس كريم معاك
-طماعه..بس ماشي...متتعوديش على الدلع ده
ضحكه وضحك الثلاثه
-هقوم اعملكم الغدا ..قومي اطلعي فوق يا حببتي وغيري هدومك
-حاضر

كانت والدتها واقفه في المطبخ
جائ كريم بي الطلبات
-امال فين صفاء
-لسه طالعه
-قولتها علي الاوضه
تركت ما في يدها
-لاء نسيت
كان سيتحدث عندما سمعوا صراخ من الاعلي
**
فتحت الباب لتجد شخص وتقف عاري الصدر يدخن
لتصرخ بشده وتغلق الباب عليه
صعد كريم سريعا
-ك..كريم ح..حرام..
فتح الباب
وو

يتبع....

(رواية لم اكن اعلم)
https://darmsr.com/2024/09/05/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%84%d9%85-%d8%a7%d9%83%d9%86-%d8%a7%d8%b9%d9%84%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7/

دار مصر - روايات

24 Oct, 22:57


فصول جديدة من رواية زوجتي التي لا اعرفها
https://darmsr.com/2024/10/18/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b2%d9%88%d8%ac%d8%aa%d9%8a-%d8%a7%d9%84%d8%aa%d9%8a-%d9%84%d8%a7-%d8%a7%d8%b9%d8%b1%d9%81%d9%87%d8%a7-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81/

دار مصر - روايات

24 Oct, 22:49


فصول جديدة من رواية معشوقتي
https://darmsr.com/2024/10/16/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d8%b9%d8%b4%d9%88%d9%82%d8%aa%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-3/

دار مصر - روايات

24 Oct, 22:49


فصول جديدة من رواية سرداب غوانتام
https://darmsr.com/2024/10/04/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b3%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%a8-%d8%ba%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%aa%d8%a7%d9%85-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

24 Oct, 22:42


فصول جديدة من رواية وبالعشق اهتدى
https://darmsr.com/2024/10/08/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%88%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%b9%d8%b4%d9%82-%d8%a3%d9%87%d8%aa%d8%af%d9%8a-%d9%85%d9%8a%d8%ab%d8%a7%d9%82-%d8%a7%d9%84%d8%ad%d8%b1%d8%a8-%d9%88%d8%a7%d9%84%d8%ba%d9%81/

دار مصر - روايات

24 Oct, 22:37


فصول جديدة من رواية أبو الرجالة
https://darmsr.com/2024/09/18/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a3%d8%a8%d9%88-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%ac%d8%a7%d9%84%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88/

دار مصر - روايات

24 Oct, 22:24


فصول جديدة من رواية طفلة أرهقها الزمن
https://darmsr.com/2024/10/18/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%b7%d9%81%d9%84%d8%a9-%d8%a3%d8%b1%d9%87%d9%82%d9%87%d8%a7-%d8%a7%d9%84%d8%b2%d9%85%d9%86-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88/

دار مصر - روايات

24 Oct, 22:19


فصول جديدة من رواية كارينا
https://darmsr.com/2024/10/07/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d8%b1%d9%8a%d9%86%d8%a7-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d8%a8/

دار مصر - روايات

24 Oct, 22:13


فصول جديدة من رواية وسولت لي نفسي
https://darmsr.com/2024/09/01/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%88%d8%b3%d9%88%d9%84%d8%aa-%d9%84%d9%8a-%d9%86%d9%81%d8%b3%d9%8a-2-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7%d9%84/

دار مصر - روايات

24 Oct, 22:08


فصول جديدة من رواية وبها متيم انا
https://darmsr.com/2024/09/14/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%88%d8%a8%d9%87%d8%a7-%d9%85%d8%aa%d9%8a%d9%85-%d8%a3%d9%86%d8%a7-%d9%86%d8%b9%d9%8a%d9%85%d9%8a-%d9%88%d8%ac%d8%ad%d9%8a%d9%85%d9%87%d8%a7-2-%d9%83%d8%a7%d9%85/

دار مصر - روايات

24 Oct, 22:01


-في شرع مين ده الي الواحده تتجوز اتنين
ابتلعت ريقها بخوف شديد
وضربات قلبها تعلوا
تقدم منها وامسك زراعها يهزها بعنف
-ردي عليااا
حاولت التماسك لكن دموعها انهمرت رغم عنها
كان سيتحدث عندما احس بشي يركل قدمه
-سيب دودو..عمو زين وحش...سببها
استجمعت شجعتها
-سب..سيب دراعس دلوقتي...م..مش قدام يزن
نظر لها ثم دفها بي عنف
اسرعت وضمه يزن اليها
-دودو انتي كويسه
-ك..كويسه ...ت..تعالي نام دلوقتي
-وتفضلي مع الوحش ده
-متخفش..متخفش...يلا تعالي
______________
خرجت من الغرفه بعد ان جعلته ينام
وجده خلفها...اخذه لغرفه اخري حتي يلا يستيقظ يزن
-انت عايزه ايه مني
نظر لها بسخرية
-هكون عايز ايه...جاي اشوف مراتي الي مشيه علي حل شعرها
-انا مش مراتك...انت..احنا كنا مكتوب كتبنا بس..و..وانت طلقتني
-يا سلام
-انت مشيت وسبتني جاي تاني ليه...مش مشيت الي رجعك...جاي تشمت فيا...عشان عايزه في ذل...يلا اشمت
انفجرت في البكاء واكملت
-سبتني قبل فرحنا...سبتني يوم موت ماما ..سبتني لوحدي ...عايزه ايه مني ...كفيا بقي...كفيااااا
جلست على الارض تبكي بشده
كان ينظر لها نظرات بارده للغايه لم يهزه فيها كلمه
-خلصتي
رفعت راسها ونظرت له
-ا..ايه؟!!
وضع يده في جيبه
-قومي عشان هتجي معايا
اتسعت عينها مما سمعت
وقبل ان تعترض
-ده مش خيار...ومش من حبي فيكي...ده وصيت بابا ليا اني اخد بالي منك
اضافه بسخرية
-وكان عنده حق...انتي محتاجه الي يربكي من اول...ان كات باباكي معرفش يربكي انا هعمل كده
-م..مس محلكش تتكلم عنهم كده انا متربيه احسن منك
صفعها بشده
-اخرسييي...انتي فعلا محدش عرف يربكي
ثم تعرفي تقولولي كنتي فين من شويه يا متربيه
بلعت ريقها بصعوبه
-قولي...ولا اقول انا
-زين...
كان يدور في الغرفه بعصبيه وهو يتحدث
-الحلوه الاموره...طالعه مين بيت راجل...وياتري كانت بتعمل ايه..
-زين هف...
صفعها مره اخري..لتسقط ارضا من قوتها
-ولا كلمه سامعها...ولا كلمه
وجد ساعه علي الحائط دفعها ارضا لنتكسر
كان صدره يعلو ويهبط من الغضب
-قومي...قووومي
امسك زراعها وجعلها تقف...ضغط عليه بشده فتألمت
-آاااااه دراعيي
-هجتجي تعشي معايا
-لاء..لاااء
ضغط اكثر فلي زاعها
-انا مش باخد رائيك
كانت تحاول سحب زاعها من تحت قبضته الحديديه
-سبنييي...مش عايزه اجي معاك
هزها بعنف وهتف
-لييييه..وعايزه تفضلي هنا..مي غير رقيب علكي. ..تعملي الي في با...
عندما لم تتحمل اكثر صفعته
-انا...اشرف منك
نظر لها وكانت عيونه بلون الدم
دفعها وهتف بحده
-وربي لهندمك يا دالين علي القلم ده!!!...وعلي كل حاجه!!!
غادر المنزل وصفعه الباب خلفه
________________
تحاملت علي قدمها التي ترتجف بشده
وخذت تحاول ان تستعيد نتظيم انفسها
ذهبت حيث يوجد يزن دخلت واغلقت الباب بهدوء
تقدمه نحو السرير واستلقت بجوار يزن الذي يغط في نوم عميق
احتضتنه فهو الشي الوحيد الذي تشعر بي الأمن معه
قبلت خده
-هخلي بالي منك
من كثرت تعبها وما تعرضت له نامت
دون ان تفكر حتي في سبب ظهوره في حياتها مره اخري....اوكيف دخل المنزل
او كيف يعمل ما تفعل...او ماذا يريد منها
اغلقت عينها لتوقف رائسها عن التفكير
________________
-يزن...يلا يا حبيبي
-بس انا مش عاوز اروح
-معلشي عشان تبقي شاطعندما رئت الاعتراض جلي على وجه
-ه..هي ساعتين بس يا يزن
-مش عايز ارووح
جلست على ركبتيها امامه
ووضيعه يدها علي خده
-مالك مش عايز تروح ليه...حد مزعلك
بدء الحزن يظهر علي وجه
-مين زعلك
نظر لها ثم تحدث
-فين بابا!!؟
حلت الصدمه عليها ...لم تتوقع ان يتحدث في هذا
-كل زملاتي بيقولوا ان مش عندي اب...فين بابا؟!!
-ي...يزن...م..ما اتا قولتك اعتبر جدو حسن جدك
-بس ه مكنش بابا الحقيقي....هو بابا الحقيقي عند ربنا مع جدو حسن..وتيتا هناء
لم تعرف بما تجيبه
لم يتحرك لسنها
هل تكذب عليه ياتري ام ماذا
ماذا تفعل
لاكنه سيعلم عاجلا ام اجلنا
-ماما
-ا..اسمع يا يزن...ه..هقولك علي بابا بس مش دلوقتي
التمعت عيونه بسعاده
-يعني عندي بابا
-اه..اه يا حبيبي...بس لازم تسني شويه وهقولك
-ماشي....بس ماما
-نعم
-هو العمو زين خرج من التلفون
ايه؟؟!
-مش انتي قولتي ان العمو ده اسمه زين وكان في التلفون...خرج ازي!!!
-جه يشوفك
-ماشيي
-يلا عشان تروح الحضانه
________________
-مسمحش ليك تتكلم عليها كده
كان يشرب قهو بهدوء تام امام ثورت غضب الواقف امامه
وضع الكوب علي المكتب
-مش دي حقيقه
لم يرد عليه كور يده بغضب
نظر له ووقف
-زين...مش هسمحلك تعمل حاجه تضر سمعت العيله
نظر له زين بضيق شديد هتق قبل ان يخرج من المكتب
-وانا مش هستسلم بسهوله
__________________
مره اسبوع..خلف الثاني ....
الي ان مر ثلاث اشهر...
تعجبت دالين جدا لم يظهر زين في حياتها مره اخري
تنهد قليلا...
-من الاحسن يفضل الوضع كده
-دودو...دودو
-ايه يا حبيبي
-انا خلصت الهوم وورك بتاعي
نهضت
-يبقي تستحق تاخد الكيكه
-ممكن تحطي عليا شوكلت
-حاضر
ذهبت للثلاجه واخرجت قطع الكيك
واحضرت الشوكولاته لتضعها عليها
طرق الباب

دار مصر - روايات

24 Oct, 22:01


هتفت وهي في المطبخ
-يزن شوف مين ممكن تكون حنين جابت الهدوم
اسرع لفتح الباب
سمعت صوت الباب ولم تسمع صوت اخر بعدها
-يزن....يزن
الفت سريعا لتخرج من المطبخ
لتجده زين يقف ويسند ظهره علي الحائط وامامه يزن معه لعبه
-دودو...بصي..بصي...عمو زين الي في التلفون جه تاني وجبلي لعبه
لم تكن منتبه له كأنت اسيره عيونه ذالك الوقف
-لسه بتعملي كيك حلو
انتبه ونظرت للكيك ونظرت له
-جيت..جيت ليه
تجاهل كلمها وجلس على السفره التي في المطبخ
-مش هتدوقني منها
كان متعجبه منه بشده
وتوترت
جملت قطع الكيك ووضعتها اممه
-ماما انا عايز بردوا
نظرت له دالين بخوف من نطقه لهذا الاسم امام الجالس
-خد يا يزن...و..وروح اوضتك دلوقتي
-ماشي
اخذ الكيك ودهب الي غرفته بسرعه
_____________
-عايز ايه يازين
-هعوز ايه
-جاي ليه
نظر لها نظره طويله
-المأذون هيوصل كمان ساعه جهزي نفسك
-انت...انت بتقول ايه!!!!
-ايه عيزاني اعيد تاني
وقفت بغضب
-مستحيل....سمعت مستحييل
نظر لها ببرود
-صوتك
-انا مش موافقه اتفضل بره
-انا من امتي وانا بخيرك.... انا بقول وانتي تنفذي
-انت ملكش سلطان عليا
وقف بغضب
-انتكلمي عدل يا دالين
نظرت له بغضب شديد
-المأذون هيجي وهتوفقي مش عايز اي كلام تاني
-بأي حق تقولي اوافق ولا موافقش بي اي حق.....مفيش حاجه ما بنا عشان تجي تقولي كده
امسك زراعها
-فيه يا دالين
-سيب داعي....ومفيش حاجه بنا
-وابننا الي جوه ده!!!!
ظهرت الصدمه جليه علي وجهاا!!!
ووو

يتبع...
(رواية من فضلك فرصة أخيرة)
https://darmsr.com/2024/10/14/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%85%d9%86-%d9%81%d8%b6%d9%84%d9%83-%d9%81%d8%b1%d8%b5%d8%a9-%d8%a3%d8%ae%d9%8a%d8%b1%d8%a9-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88/

دار مصر - روايات

24 Oct, 20:25


فصول جديدة من رواية فعلتها لأجل ابي
https://darmsr.com/2024/08/09/%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%8a%d8%a9-%d9%81%d8%b9%d9%84%d8%aa%d9%87%d8%a7-%d9%84%d8%a3%d8%ac%d9%84-%d8%a3%d8%a8%d9%8a-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%84%d8%a9-%d8%ac%d9%85%d9%8a%d8%b9-%d9%81%d8%b5%d9%88%d9%84-%d8%a7/