ديسمبر

@dicambir


" في ديسمبر تكتب النهايات وأيضاً تبدأ قصص جديده"
@KhaledAone

ديسمبر

17 Oct, 11:37


خايف احكيلك حقيقتي تيجي تسالني انت مين !!

ديسمبر

12 Oct, 13:20


انا واقع في حب chatgpt 🥰

ديسمبر

27 Sep, 00:08


عارف لما حاجة تفوتك وتجرى وراها..كمل جرى ..هتسبقك.. وانت مش عارف تبطل جرى..لحد ما تنسى كنت بتجرى ورا ايه..اوعى تبطل..طاقتك خلصت..رجلك واجعاك…بتقف وبتبص حواليك..بتلاقى نفسك فى مكان تانى فيه ناس تانية ..بيرحبوا بيك. المكان حلو….فى بنت وسط الناس بتضحكلك…شكلك عايز تعيش هنا..ده مكانك..مش حاسس انك محتاج تجرى.. انت وسط ناسك..القرية هنا كلها ناس شبهك..كلهم ناس رجلها واجعاها

ديسمبر

25 Sep, 07:28


في حاجات، لإنك كبير..
مابقتش تعملها
زي انَّك..
في وسط ما بتغرق تعوز تاخد نَفَس
وان انت تنزل في الطريق الصعب ترتاح حبتين
وان انت زيِّ ما كنت عَيِّل..
تمشي في الشارع مِعَيَّط
أو تنادي لحد وتقوله "الطريق الصح فين؟"
مع إن ليك الأولوية عشان كبير..
إنَّك تعَيَّط..
كل ما يزيد الألم وتزيد حمول
أو تحِس بـ فَقد..
أو إنَّك حزين
أو تحِس ب كل دول!

ديسمبر

22 Sep, 16:49


لسنوات انتظرت أن تتغير حياتي ..
لكني الآن عرفت أنها تنتظر مني أن أتغير ..

ديسمبر

19 Sep, 08:50


كنت في صفقه مع شيطاني ومهتمش اقري الشروط !

ديسمبر

18 Sep, 11:37


تعرفني او متعرفنيش ادعيلي اعدي الفتره دي علي خير..

ديسمبر

17 Sep, 11:04


والشخص الذي كنت تستهجن فعله منذ سنوات أصبح أنت الآن. والشيء الذي ظننت أنك أبدا لن تفعله، تدافع عنه اليوم.. والنصيحة التي أعطيتها لأحدهم وكنت تظن تنفيذها سهلا، لا تنفعك اليوم!
للحياة طريقة شيقة في تهذيب البشر.. على رأسها أن تقع في حفرة أخيك، وفقط حين تخرج منها، تتأدب وتكف عن التنظير والفلسفة وتكتفي بإماءة بسيطة، أنك الآن تفهم.

ديسمبر

17 Sep, 07:06


وانا عامل نفسي عميل في الشغل عندي علشان اخد حلاوه ببلاش ❤️😂

ديسمبر

16 Sep, 09:34


مع الوقت ببص بلاقي ان الناس طوائف ، كل طائفة ليها طريقة كلام وطريقة هزار وطريقة لبس وطريقة معاملة وطريقة حياة بشكل عام ، وكل طائفة بتكره الطائفة التانية وشايفنها على باطل ، ومش قصدي بكلمه طوائف يعني "دينية" ، اطلاقا ، بتكلم على فئات المجتمع ، وللاسف لحد دلوقتي انا مش عارف انا من انهي طائفة ، ولسه ماشي تايه زي الكوكب الي ملوش مجرة ، اسف ، بس قبل متقول عليا تافه او فاشل او ايا كان ، شوف هل دا بسبب اني كده ولا بسبب اني مش من نفس طائفتك او بمعنى تاني مش من نفس "فصيلتك" ، انا شخصيا مبقتش عارف احدد اي حاجة ومبقاش عندي يقين لأي شيء موجود ، مبقاش عندي يقين انا حقيقي اصلا ولا لا ، اسف.

ديسمبر

14 Sep, 14:04


أكبر غلط ارتكبته السنة دي،
اني كنت عايز أقلّد اللي نجح من غير ما افهم إمكانياتي ومدى اختلافي!
فمع محاولات التقليد اللي مهما بدت للناس ناجحة وتحفة، بس من جوايا كنت فاقد دوافع الاستمرارية،
وبالتالي وقفت اللي بعمله، لأنه مش أنا،
وابتديت أراجع كتالوج إمكانياتي،
وانا مميز في ايه؟ وايه سر اختلافي؟ وإزاي أكوّن خلطة نجاحي؟
والأهم، ايه اللي أقدر اعمله ويكون عندي الدافع اني أكمل فيه أيًا ما يكون،
وتقبّل الناس أو رفضهم ليا .. ده رزق من عند ربنا بعد كده.

ديسمبر

14 Sep, 11:46


كل ما تبقى الأرض أصلب تحت رجلي أترعب

ديسمبر

12 Sep, 09:18


افتكر بابا في بداية أحداث ٧ أكتوبر قالي الح.رب دي مش هاتطول، الحُثالة دول معندهمش طول نفس ..
وإذ بنا قربنا نتم سنة!

واحدة من أكبر تأثيرات السوشيال ميديا علينا واحنا مش واخدين بالنا هي
*ضيق الخُلق*

الموضوع بدأ بفيديوهات طويلة عاليوتيوب ل تيكتوك ل ريلز ل استوريز وكل مدى ما الموضوع بيقل تدريجياً لحد ما مخك اتسستم إن هو دا قدر تحمله واستيعابه
وأكثر من ٣٠ ثانية أو خمس سطور أنت مش بتستحمل!

الآية انقلبت دلوقتي وهما بيشتغلوا على أحر من جمر وصبروا قرابة السنة وكلهم واقفين ف ضهر بعض بالعدة والعتاد..

وأنت ماستحملتش تشيل بس همهم كام شهر والله أعلم لسه مقاطع ولا لأ!

خذلانك ليهم زادهم إيماناً وتمسكاً بمن لا تأخذه سِنةٌ ولا نوم ونزلك أنت درجات كتير تحت.

راجع حساباتك وقيمك وأولوياتك تاني..

ديسمبر

11 Sep, 06:51


‏وقلت لنفسي مرة غاضباً كيف تحيا غداً..
قال لا شأن لي بغدي إنه فكرة لا تراودني وأنا هكذا
هكذا لن يغيرني أي شيء كما لم أغير أنا أي شيء فلا تحجب الشمس عني..
فقلت له: لست إسكندر المتعالي
فقال: ولكن في اللامبالاة فلسفة إنها صفة من صفات الامل.

ديسمبر

11 Sep, 06:48


أمي ذهبت لتخطب لأخي ، و عندما قالت لأهل الفتاة أن ابني يعمل و يعيش بالغربة وافقوا ، و أتت الفتاة و جلست بجانب أمي و رأت أخي بالصور و أعجبها كثيراً ..
قالت لها أمي : عندما تتزوجي بابني هل تقبلين العيش معه في الخارج ، في السودان ؟؟
الفتاة تغيرت ملامحها و غضبت و قالت : لا أكيد ، أعيش بالسودان ، مستحيل ..
فرفضت البنت ..
خرجت أمي من بيتهم مكسورة الخاطر ، إلتقت بفتاة جارتهم بالطريق ، سألتها :
ما بكِ يا خالة غضبانة ؟؟
أمي قالت لها القصة ، فقالت لها الفتاة : لا تغضبي يا خالة ، أنا سأتزوج إبنك ..
فذهبت أمي و خطبت البنت و أهلها وافقوا .. و بدأت الفتاة تتكلم مع أخي بالتلفون و سألته :
كيف الأجواء عندك بالسودان ؟؟
ضحك أخي وقال لها : أي سودان !!
أنا أعيش بالسويد ، و أمي دائما تُخطئ و تقول السودان ...

ديسمبر

10 Sep, 16:37


انا حرفيا مبقتش فاهم اي حاجه بتحصل حوليا، انا محتاج اعاده بناء لعقلي التالف ده!

ديسمبر

10 Sep, 12:09


وشيل همومك واوعي تحكي للبايع والي شاري .

ديسمبر

10 Sep, 06:36


"لم يمنحه الحُلم الطمأَنينة، حتي في الحلم كانَ وحيداً. “

ديسمبر

09 Sep, 18:04


اكتر حاجه خايف منها اني افضل وحيد لاخر عمري ، مرعوب اني اكمل عمري واموت وانا لوحدي !

ديسمبر

09 Sep, 13:29


عيشوا المشاهد كل مشهد
زي ما يكون الاخير
واشبعوا ساعة الوداع
واحضنوا الحاجة بضمير
ده اللي فاضل مش كتير