عالم الروايات وقصص (@pddf100)の最新投稿

عالم الروايات وقصص のテレグラム投稿

عالم الروايات وقصص
اهلان وسهلان بكم في قناتي عالم رويات وقصص
https://whatsapp.com/channel/0029VaifXzGJZg3y62gn2C2n/100


مشرف القروب في الواتساب لطلب روايات او قصص


اي ستفسار عن الروايه اضغط على الرابط موباشر
👉https://wa.me/967736654085
2,746 人の購読者
6 枚の写真
1 本の動画
最終更新日 08.03.2025 16:49

عالم الروايات وقصص によってTelegramで共有された最新のコンテンツ

عالم الروايات وقصص

16 Jul, 23:36

1,025

أجابه ثائر وهو يضع الطعام فى فمه:
- مش هتصدق لو قولتلك ان دى الحاجة الوحيدة اللى عرفتها فى المنيو، الباقى كنوش على بطوش وحاجات غريبة كدا
حرك مازن رأسه بعشوائية وهو يقول:.
- بسيطة يا خالو بطوش يعنى بط و كنوش يعنى كنافة
نظر ثائر بضع ثوان إلى مازن فى دهشة ثم نطق:
- تصدق ممكن بردو، كمل اكل كمل خلينا نقوم نشوف اى اوضة فى اى فندق وننام احسن شايفك تسعة قدامى
- طيب.
انتهوا من تناول الطعام وظلوا يبحثوا عن الفنادق القريبة حتى وجدوا فندق أخيرا بسعر مناسب وهو جنيه واحد فى الليلة، صعدا الى الغرفة وقفز ثائر على السرير وفرد جسده فصعد مازن هو الآخر...
نظر ثائر إلى مازن قائلاً:
- نام يلا بقى علشان نصحى على بليل كدا ننزل نجيب هدوم بدل اللبس بتاع النوم اللى احنا لابسينه ده وادور على شغل علشان مش معانا غير 8 جنيه ونص من اصل 10 جنيه ومش هيكفونا اكل وفندق طول الاسبوع.
ابستم مازن قائلاً:
- اسطا عليك يا خالوا لما تفكر
رفع ثائر إحدى حاجبيه قائلاً:
- اشطا عليا! طيب ياسيدى، زمان امك قالبة الدنيا عليك دلوقتى وقلبها مرعوب، هو ينفع نتصل بيها نطمنها؟
حرك رأسه بالرفض ليقول:
- احنا فى عالم تانى غيل بتاعنا، مس ينفع
فكر ثائر قليلا ثم عاود الحديث مرة أخرى ليقول:
- طب ينفع حارس الزمن يطمنها؟!
- لا طبعا مس ينفع، ده يعتبل لعبة ولو اتكلم ممكن يجبلهم سكتة قلبية من الخضة.
وضع ثائر يده على رأسه قائلاً:
- اها تصدق عندك حق، ربنا يستر بقى ويعدى الاسبوع ده على خير، يلا نام بقى.
خلد الاثنين فى نوم عميق لم يناماه من قبل حتى مضى النهار وغربت الشمس، إستيقظ ثائر وفتح عينيه بصعوبة ليجد مازن يقرأ بعض الكتب فنطق ثائر بصوت نائم:
- رئيس خط زمنى ومثقف كمان، ربنا يزيدك يا عمنا
ترك مازن الكتاب ونظر إلى خاله قائلاً:
- ده كله نوم! انت نايم بقالك تسع ساعات
فرك ثائر عينيه وهو يقول:
- ياااه دا انا نمت نوم منمتهوش من ساعة ما اتولدت، النوم على الكوكب ده جامد.
- اها طبعا علسان مفيس ابلاج اتصال وسبكات ومفيس موبايل هنا فالنوم مليح
ضيق ثائر عينيه بدهشة ليقول:
- انت متأكد انك فى كى جى تو ياض؟
حرك مازن رأسه بالايجاب قائلاً:
- ايوة
تابع ثائر حديثه:
- امال ليه حاسك متخرج وواخد دكتوراه كمان!
- ما الميس بتاعتى قالت لماما تدخلنى ابتدائى علطول علسان انا ذكى فاهم كل حاجة بس ماما مس لاضية علسان ابقى دلست كل حاجة
اعتدل ثائر وهو يقول:.
- ابتدائى اية! انت تخش على تحضير الدكتوراه علطول، اما نرجع بس واشوف امك نبقى نشوف الحوار ده، المهم يلا جهز نفسك علشان ننزل نشترى لبس
وقف مازن وهو يقول:
- انا جاهز، يلا بينا
وقف ثائر هو الاخر قبل ان يقول:
- هاخد دش على السريع كدا واخرجلك
- طيب.
دلف ثائر إلى الحمام وما هى إلا دقائق قليلة حتى انتهى وعاود إرتداء ملابسه القديمة مرة أخرى ثم اصطحب مازن وخرج إلى الخارج، وقف ثائر ينظر حوله فى الشارع لا يعرف الطريق فذهب إلى احد الاشخاص وهو يقول:
- لو سمحت مفيش محل ملابس قريب من هنا؟
حرك رأسه قائلاً:
- لا هنا لا، هتركب ميكروباص من هنا وتنزل اسماء هتلاقى محلات ملابس كتير هناك
ابتسم ثائر قائلاً:
- شكرا.
عاد الى مازن مرة أخرى وامسك بيده واوقف إحدى سيارات الميكروباص وهو يقول:
- اسماء يسطى؟
اجابه السائق بصوت غليظ:
- ايوة اطلع بقى بسرعة احسن الظابط جاى
دلف ثائر إلى السيارة ثم سحب مازن واجلسه بجواره ونظر إلى السائق مرة أخرى قائلاً:
- الأجرة كام يسطى
أجابه السائق بنفس الصوت:
- 5 قروش وهات فكة علشان معيش فكة
نظر ثائر إلى مازن قائلاً:
- تختلف العوالم ويفضل سواقين الميكروباص على مبدأهم.
ثم نظر إلى الرجل العجوز الذى يجاوره ونطق قائلاً:
- معاكش فكة نص جنية يا حاج؟
نظر إليه الرجل العجوز ولم يرد فرفع ثائر حاجبيه قائلاً:
- اية ياعم هو انا بقولك ريحتك وحشة! انا بقولك معاك فكة يعنى ترد تقول اها او لا
نظر الرجل العجوز إليه مرة أخرى ثم عاود النظر امامه دون ان يتحدث
تابع ثائر بغضب:
- اية ام الكوكب المتوحد ده، حد معاه فكة نص جنية يا جماعة!
اجابه شاب من الخلف:
- ايوة خد ربع والباقى قروش اهم.
اعطاه النصف جنيه واخد منه النقود ثم اعطى السائق الأجرة وهو يقول:
- ونبى يسطا بقى متنساش تنزلنا اسماء
أجابه السائق:
- حاضر
ماهى إلا دقيقة حتى عاود ثائر طلبه مرة أخرى:
- متنساش يسطا بالله عليك اول ما اسماء تيجى تنزلنا
- حاضر ياعم عرفنا
مرت دقيقتان فعاود ثائر طلبه مرة أخرى:
- اسماء عدت يسطى!
نطق السائق بصوت اجش وغاضب:
- قولتلك ياعم لما تيجى زفت اسماء هنزلك، متوجعلناش دماغنا بقى
رفع ثائر يده قائلاً:.
- خلاص ياعم بص قدامك بقى احسن تعمل بينا حادثة مش ناقصة
مرت خمس دقائق فشعر ثائر بأن المسافة طويلة فسأل السائق:
- هو لسة كتير على اسماء يسطى!؟
جاء الرد الصادم من السائق الذى صاح قائلاً:
- اسماء عدت من زمان ياعم، مقولتليش لية؟
ـ
[🙇] انتظرونا في رويه  القادمة ​...
قناتي في تليجرام ضغط هنا👇
https://t.me/Pddf100
عالم الروايات وقصص

16 Jul, 23:27

1,150

للتوصل واتساب
👇👇👇👇👇👇
الناشرالروايات والقصص/عاشق الوحدانيه
📥https://wa.me/967736654085
📚| .عالم.الروايات.وقصص.tt
📖| #نوفيلا_أوجاست👥
🎬| الــــحـــــلــــقـــــة【1】
ـ

فتح عينه ليجد اخيه الصغير جالساً فوقه ويعبث بوجهه فأبتسم قائلاً:
- اية اللى مصحيك دلوقتى ياض انت؟
أجابه الطفل بحروف شبه متأكلة:
- مس كايلى نوم
اعتدل ثائر وقال مبتسماً:
- والاخ الحبيب مش جايله نوم لية؟
وضع الطفل مازن يده ليسند برأسه عليها قائلاً:
- مس عالف بس قولت اما اصحيك تسلينى سوية لغاية ما ماما تصحى
ضحك ثائر وسحب إبن شقيقته الكبرى ووضعه بجانبه قائلاً:.
- طيب يا سيدى هسليك بس لازم انت كمان تسلينى وإلا هزهق وانام
اسرع مازن فى الرد ليقول:
- لا لا هسليك بس تعالى معايا اوتى اكيب حالس الخط الزمنى
رفع ثائر حاجبيه قائلاً:
- حارس الخط الزمنى؟ انت بتتفرج على فلاش من ورا امك ولا اية ياض!
- فلاس مين، حالس الخط الزمنى ده اللعبة بتاعتى بس هو بيتكلم وكدا
وضع ثائر يده على رأسه قائلاً:
- اهااا قول انها لعبة، ماشى ياعم تعالى نروح الاوضة نجيب عم الحارس الزمنى ده.
نهض ثائر وتحرك بصحبة مازن إلى غرفته وقاموا بإحضار اللعبة الخاصة بمازن واتجهوا مرة أخرى إلى غرفة ثائر...
جلس ثائر ونظر إلى مازن الذى يمسك بلعبته وقال:
- هو ده اللى هتسلينى! اديك هتلعب بلعبتك وانا افضل كدا زى العبيط اتفرج عليك بعد ما طار النوم من عينى
اشار مازن بيده قائلاً:
- اتقل بس، دلوقتى هتتسلى وتسبع تسلية
- اتقل! طيب ادينى تقلت اما نشوف اخرتها.
امسك مازن بلعبته وقال بصوت مسموع:
- انا استدعى الآن حالس الخط الزمنى
رفع ثائر حاجبيه بدهشة ليقول مبتسماً:
- ما شاء الله وبتتكلم فصحى كمان! انت بس محتاج تظبط شوية الحروف اللى واقعين منك دول وهتمثل مع فتيات القوة
اشار مازن إليه بالصمت فصمت ثائر منتظراً انتهاء هذا العرض لكن سرعان ما نطق الحارس الذى وضعه مازن امامه على السرير وقال:
- انا الان فى حضرتك يا سيدى
ضحك ثائر بأعلى صوته قائلاً:.
- سيدك مين ياعم مش شايف طوله اللى مش معدى 3 سنتى
إلتف الحارس ونظر إلى ثائر قائلاً:
- أرى انك يجب أن تلتزم الصمت فى حضرة رئيسى ورئيس الخط الزمنى
نظر ثائر برعب إلى مازن قائلاً:
- هو طبيعى انه يلف كدا ويرد على البنى ادمين ولا انا فى فيلم toy story الجزء الخامس؟
نطق الحارس مرة أخرى قائلاً:
- ماذا! اتشبهنى بلعبة؟
اسرع مازن فى الحديث:
- استنى انت يا قوقعة
انحنى الحارس قائلاً:
- امرك يا سيدى.
ثم نظر إلى خاله قائلاً:
- ده حالس الخط الزمنى الزمنى بتاعنا وانا دلوقتى لئيس الحط الزمنى ده ودلوقتى هخليه ينقلنا لخط زمنى تانى على الالض التانية
ضم ثائر حاجبيه قائلاً:
- استنى انت بس ياعم رئيس الخط الزمنى اية! هو فية رئيس خط زمنى بينطق اللام ياء! وبعدين ارض تانية اية؟ مش بقولك شكلك بتتفرج على فلاش كتير
تابع مازن حديثه:.
- استنى بس، لازم علسان الحالس ينقلنا من الخط الزمنى بتاعنا لخط زمنى تانى لازم توافق ولازم تقتنع انه حالس الخط الزمنى وانى انا لئيس الخط الزمنى
وضع ثائر يده على رأسه قائلاً:
- انت بقيت تافه للدرجة دى يا ثائر، طيب اما نشوف اخرتها، انا تحت امرك يا سيدى، واثق بأنك رئيس الخط الزمنى وبأن هذا هو حارس الخط الزمنى، هااا عايزنى اقول حاجة تانية! لغة عربية فصحى ومروق عليك اهو
نطق مازن قائلاً:.
- بص انت هتمسك فى ايدى وانا همسك فى طلف سيف حالس الخط الزمنى وهعد لغاية تلاتة وبعدها هينقلنا تمام؟
وضع ثائر يده على رأسه ومد يده الأخرى وهو يقول:
- يارب انا عارف انى تافه بس انى امثل فيلم كرتون على الصبح كدا ده كتير عليا.
امسك مازن بيده وامسك بيده الأخرى طرف السيف الذى كان يمسكه الحارس ونطق قائلاً:
- هيا بنا أيها الحالس، نحن مستعدون للسفل
نظر ثائر إلى الحارس قائلاً:
- معلش هو الحروف عنده ضايعة، يقصد السفر مش سفالة
رفع الحارس سيفه وهو يقول:
- الان تفتح بوابة الخط الزمنى، واحد، إثنان، ثلاثة، الان انطلقوا.
كان ثائر مبتسماً من طريقة تحدث الحارس الصغير لكنه سرعان ما صرخ بسبب انفتاح ثقب فى الهواء وسحبهم إلى الداخل، ظل ثائر يصرخ ويصرخ حتى فتح عينه ليجد نفسه ممسكاً بيد مازن ويقفون على عشب ستاد ضخم فنظر إلى مازن قائلاً:
- اية ده احنا روحنا فييين!
ضحك مازن بعد ان ترك يده وجلس على الارض وهو يقول:
- احنا دلوقتى على الالض 2 يعنى خط زمنى مختلف يعنى ناس مختلفة خالص عن اللى تعلفها
صاح ثائر:.
- يلااااهوى، لا لا انا اكيد بحلم، تعالى اقرصنى علشان اصحى
- انت مس بتحلم واحنا فعلا على الض 2
تحرك ثائر ذهاباً وإياباً يفكر فى كلام مازن الصغير ويصيح:
عالم الروايات وقصص

16 Jul, 23:27

929

- يعنى مطلعتش بتتفرج على فلاش والحوار بجد، يا مصيبتى السودة
استلقى مازن على الارض قبل ان يقول:
- اهدى بس، مس كنت عايز تسلية، ادينى وديتك عالم تانى غيل بتاعنا
- لا شكرا يا عم انت، رجعنا يلا انا ورايا شغل الساعة تسعة الصبح ولو مروحتش هترفد يا حيلة امك انت.
حرك مازن رأسه بالرفض:
- لا مس هينفع، لازم نقعد اسبوع علسان نقدل نلجع تانى
صرخ ثائر فيه قائلاً:
- وحياة امك! اسبوع اية؟ ده انا اكون اترفدت ومش لاقى اكل كمان
نطق مازن بهدوء:
- اهدى بس، انت وافقت على الشلوط وجيت بلغبتك
- ابوس ايدك انطق حرف الراء صح شلوط اية بس، انا مكنتش اعرف انك بتتكلم جد علشان كدا وافقت على الشروط
اعتدل مازن قبل ان ينظر إلى خاله قائلاً:.
- مفيس داعى للدوسة دى كلها، ممكن تهدى يا خالو! مفيس حل غيل اننا نستنى اسبوع
وضع يديه على رأسه وظل يتحرك ذهاباً وإياباً حتى هدأ تماماً ونظر حوله ليجد انه فى ستاد كرة قدم كبير:
- اية ده بقى! ستاد القاهرة ولا برج العرب؟ لا لا ده كبير اوى، شكله الكامب نو
لم يتحدث مازن الصغير فنظر إليه ثائر ليجده قد غط فى النوم فوضع يده فوق رأسه قائلاً:
- طبعاً نايم ولا على بالك بعد ما توهتنا فى عالم تانى.
حمله ثائر وتقدم الى خارج الملعب حيث منطقة خالية من أشعة الشمس بالقرب من المدرجات، خلع ثائر قميصه وقام بتكويمه ووضعه تحت رأس مازن وتركه نائماً وظل يفكر فى حل لما حل بهما، تذكر هاتفه فسرعان ما وضع يده بجيبه واحضر هاتفه وقام بتشغيل الانترنت لكن لم تصله أى اشعارات فنطق ثائر محدثاً نفسه:.
- اها صحيح مفيش نت هيشتغل، احنا فى عالم تانى واكيد يعنى معندهمش فودافون، وبعدين بقى فى فيلم الكرتون اللى وقعت فيه ده
نظر إلى مازن ثم نطق بصوت منخفض:
- اما اروح اجيب فطار وافهم الدنيا فيها اية هنا، يارب ما تصحى عقبال ما اجى.
خرج ثائر من الاستاد ليتفاجئ بيافطة كبيرة باللون الابيض وفى منتصفها مكتوب باللون الأسود مرحبا بك فى ام الدنيا
وضع ثائر يده على رأسه وقال بصوت مسموع:
- اية ده هو فيه مصر على الارض 2 بردو؟
تحرك خطوتين فأوقفه شاب قائلاً:
- لو سمحت متعرفش اروح لنيرة منين؟
ضم ثائر حاجببه بدهشة ليقول:
- وانا ايش عرفنى نيرة بتاعتك دى فين ياعم، سيبنى فى حالى الله لا يسيئك
شعر الرجل بالتعجب وظنه مجنون فرحل من امامه على الفور وتابع ثائر السير حتى اوقفه رجلا اخر وسأله نفس السؤال:
- لو سمحت متعرفش اركب أية علشان اروح لنيرة؟
خبط ثائر بكفه على كفه الآخر قائلاً:.
- هو اية حكاية نيرة النهاردة! وانا ايش عرفنى يا عم روح اسأل خطيبها كان لسة بيسأل عليها دلوقتى
تركه الرجل ورحل بعدما تعجب من طريقة كلامه فتابع ثائر المشى وهو ينظر حوله متعجباً من جمال الشوارع والمنازل حتى اوقفه رجلاً اخر فصاح ثائر قائلاً:
- من قبل ما تتكلم، معرفش مكان نيرة فين
اسرع الرجل فى الرد ليقول:
- لا لا انا مش بسأل عن نيرة
ابتسم ثائر قبل ان يقول:
- طيب الحمدلله، تؤمر بأيه؟
نطق الرجل قائلاً:.
- انا من الصبح تايه بدور على مكان اسماء، متعرفش اركب اية؟
ـ
[🙇] انتظرونا في رويه  القادمة ​...
قناتي في تليجرام ضغط هنا👇
https://t.me/Pddf100
عالم الروايات وقصص

12 Jul, 00:38

2,050

نوفيلا أوجاست
للكاتب عبد الرحمن أحمد كاملة
الناشر/ عاشق الوحدانيه
خطوط زمنية عريضة مجاورة لمربع ضخم، يشكل هذا المربع منتصف خطنا الزمنى ويبعد عنه بسنتيمترات قليلة الخط الزمنى المجاور اى إنك إذا استطعت القفز من على حافة هذا المربع إلى الخط الآخر فهنيئاً لك، انت الان تعيش على الارض الخاصة بمجرة اخرى لنقول انها "الارض رقم اثنين"
عالم الروايات وقصص

12 Jul, 00:19


Channel photo updated
عالم الروايات وقصص

11 Jul, 23:09

1,505

https://whatsapp.com/channel/0029VaifXzGJZg3y62gn2C2n/100
قناة في الوتس اب بعيد عن مشاهدات الارقام في القناة مشفر تشفير الارقام
لان يضهر رقمك في القناة لااي شخص
ومرحب بل جميع ونتمنا لكم وقت ممتع وشكران لكم وكل احترامي وتقدير لكم
👥روائيون وروائيات
📚روايات متنوعه
📚روايات عالمية
📚قصص رومانسية
📚قصص مخيفة
📚قصص هادفة
📚قصص رائعة
📚قصص بوليسية
📚قصص خيال علمي
عالم الروايات وقصص

11 Jul, 22:43

1,153

https://whatsapp.com/channel/0029VaifXzGJZg3y62gn2C2n
عالم الروايات وقصص

09 Jul, 16:59

1,295

🛰عالم الروايات وقصص📚
📚قصه/الواقع المر
الـــحــلــقــه(4)



لؤي: يماه انا عد افلتكم عميد ادرس وتبسروني اكبر محامي في اليمن ان شاء الله

الجدة: ان شاء الله ....الله يوفقك ي ابني

الجد: في امان الله ي ابني اوبه لنفسك
.
.


في صنعاء
عند عائلةة احمد غيروا مكانهم لمنطقةة ثانيه فيها واشترى ارضيه وبدأ يعمرها بحكم انه مهندس معماري فكان يشتغل للناس من السبت للربوع ويحاسبوه ويسير يشتري ادوات البناء ويبني بيته من الربوع للسبت

لطيفةة: ي بنات يااا بنات لمه بين اصيح لكن مابتجاوبين

بسمة: ماهو يماه انتي داريه ان هذا الوقت هو وقت الحلقة اللي بنبسرها مابيعيدوهااش

لطيفة: وانتي داريه ان ابوش عيجي ذلحين كيف عيفعل لو يدرا ان عادكن ما رقدتن

بسمة: خلاص هوذا عد اقول لخواتي ونسير نرقد انتي غر جي بزي الذربه حقش من عندنا (طارق)

لطيفة: تمام عد اجي اشله ولا تزيد تقولين له ذربه هو اخوكن الصغير

بسمة: هو ما ضره الا دلعكم

لطيفة: يوو واللقانه ادب لا اجي اكسر لقفش

بسمة: تمام


وصل احمد البيت
لطيفة: مالك تأخرت هكذا

احمد بضبح: ولا شي غر اتصل لي علي اخي قال التقيهم عيجي هو ولؤي

لطيفة بقلبة صور: ماهو ماهو وما عيجي يفعل لؤي عندنا

احمد: مدري عيوصلوا ذلحين وندرا...وهوذا قد جوا صوت الباب بيدق

لطيفة: وما دراهم بالبيت

احمد: قلنا لابنش سلمان يسير لهم

لطيفة: سابر (وفي نفسها قصده ان هو عيجي يعيش عندي يحرم عليه) 


احمد: حياك الله يا اخي

علي: الله يحييك

لؤي: كيف انت يا اباه

احمد بضبح: الحمدلله.. ادخلوا

دخلوا للمجلس

احمد: ايوة وايش سبب الزيارة المفاجئة هذه

علي: والله يااخي جينا نبسركم ولؤي ابنك قده رجال وكمل الاعدايه ويشتي يدرس ثانويه طلع عندك يكمل

احمد: إنا وعيكمل عندي يا سعم وانا من اين ادي له زلط ومصروف يلا كودا اتلبج حق المصروف

علي: ولا تهم شي انا شدي له انا

لؤي في نفسه ( رجع عمي احسن من ابي الحمدلله)

احمد: انا شاقوم ادي لكم عشاء وارجع

.
.

عند لطيفة
احمد: يامره هي هاتي العشاء

لطيفة: ماجوا يفعلوا؟؟

احمد: ادا لؤي قال يكمل دراسته هانا

لطيفة: وانا مااشتي منه سعم ان احنا مخاطبين به نصرف ونشقى عليه

احمد: من وقتها عندور حل

شل العشاء ورجع عندهم


مرت الايام ولطيفة كارهه لؤي موت ولؤي بيحاول يحسن العلاقه بس مابش فايدة

لطيفة: احمد بدل ما بنشقى ع هذا خليه يكون يسير يشتغل معك بدل واحد من الشقاه نوفر حق الشاقي لنا

احمد: والله ان هي فكره اشل معي لؤي وسلمان يجوا يشتغلوا معي نوفر حق اثنين شقاه

لطيفه: ماهو ماقلت تشل ابني معك يشقى ماشي ولا ابني مايسيرش يشقى

احمد: يسيروا الاثنين
.
.

اليوم الثاني الصبح
احمد: سلمان لؤي قوموا هيا شرق

لؤي: ماهو ياباه

احمد: قوم انت واخوك شرق عتسيروا تشتغلوا معي

لؤي: تمام

ساروا يشتغلوا من الساعه 6 الصبح بحكم ان الثانويه للعيال من ظهر

واستمر الوضع ع هذا الحال واكثر وكان لؤي يحاول يتجنب مرة ابوه بقدر الامكان لما جت الاجازة الصيفيه ونزل البلاد


الجدة: حيا بابني حيا

لؤي: لش الحياه ي جده ابسرتي ان انا رجعت

دخل الجد: وانا بين اقول مالها مناخة منوره لؤي جاء

قام لؤي سلم ع جده
لؤي: تسلم يا اباه الله يحفظك

الجد: اجلس اجلس ي ابني احكي لي ما وقع معك وكيف عشت

لؤي: الحمدلله بس خلاص انا شاستقر عندكم ماعد اشتيش ادرس

الجد: ليش ماوقع

لؤي: ولاشي ياباه ولاشي

الجدة: كيف ولاشي ي ابني وانت كنت مصمم تكمل دراستك وتطلع اكبر محامي

لؤي: الصدق يمه انا تعبت من لطيفة

الجده: ليش

لؤي: كانت كل يوم تفعل لها خبر ماعد اشتيش حتى اطلع عند ابي

الجد: ي ابني ابرد لك منها وانت كمل دراستك وما عليك منها

لؤي: لوقته يحلها الله


مرت الاجازه ولؤي مصمم ع كلامه انه ماعد عيدرس

ومرت سنه كامله ع ابطالنا

جاء احمد للبلاد هو ومرته وعيالها وجلسوا فيها فتره

احمد: ي لؤي ليش ما تطلع عندي صنعاء تكمل دراستك ي ابني للمه بطلت هذه السنة

لؤي: ما عد اشتيش اكمل دراسه ي اباه

احمد: ضروري ي ابني تكملها وتطلع تعيش عندي

لؤي: بس انا

قاطعه احمد: والله انك عتطلع معي وتكمل

لؤي: تمام ( وفي نفسه كيف شا افعل مابين اسدش انا ولطيفه)


[🙇] انتظرونا في حلقه القادمة ​...
قناتي في تليجرام ضغط هنا👇
https://t.me/Pddf100
اي ستفسار عن الروايه اوقصه تواصل واتساب اضغط على الرابط موباشر👇
wa.me/967736654085
عالم الروايات وقصص

09 Jul, 16:59

913

🛰عالم الروايات وقصص📚
📚قصه/الواقع المر
الـــحــلــقــه(3)



محمديه: يماه انتي داريه

امها: ماهو

محمديه: شكلي حامل بس الصدق مااشتيش مش انا فارحة سعما كنت فارحة ب لؤي

امها: ليش يا بنتي؟؟

محمديه انتبهت: هاه ولاشي بس قصدي عادو بدري

امها: لابدري ولاشي وحمتي بلؤي بدري وماقلتي شي

محمديه: الصدق يماه مش احنا سديين انا وهو

امها: ليش مابه يابنتي

محمديه: يوميه واحنا نتصايح علاميد احمد

امها: وما دخل احمد

محمديه: بيقول عاد انا بين احب احمد ومن ذيه الهدار

امها: احمد قد سافر هو ومرته وبنته صنعاء

محمديه: سافروا صنعااء؟؟ مايفعلوا

امها: قال عيدور شغل هانك ويستقر

محمديه: وللمه مايشتغل في الاراضي حقهم؟

امها: مدري قال يشتي يستقر هو واهله في صنعاء

محمديه: سابر


في صنعاء عند احمد ومرته دور ع شغل واشتغل ووفر لمرته وبنته حياة الترف
والان مرته حامل بالجاهل الثاني

طبعاً كان يحب بنته (اروى) قوي ومش مهتم لابنه لؤي من مرة او بالاصح متناسي لابنه لؤي وفارح باللي عيجي لهم الجاهل

احمد: يا مرة يا مرة

لطيفة: ماهو مالك بتصيح هكذا صلِ ع النبي

احمد: ايش رأيش ننزل البلاد نفعل لنا اسبوع اسبوعين ونرجع

لطيفة: تشتي الصدق ماشي خلينا في صنعاء هذه الفتره احسن بعد ما اولد وننزل

احمد: هاه خلاص تمام بعد ما تولدي وقدو ننزل ونحضر عرس علي اخي

لطيفة: وقدو عيتزوج مسرع

احمد: قدو وقته

لطيفه: سابر
.
.


نرجع لعيسى

دخل البيت جاء ومش هي موجودة لقيها فرصه دخل شل قطعة من ملابسها وخباها في جيبه... ورجع له الشك ان هي سارت تبسر احمد وسار يدورها

وصل لجنب بيت عمه ولقاها خارجة عتروح
عيسى: هيا وين كان انتي او سرتي تبسريه

محمديه: استغفر الله العظيم يارجال صلِ ع رسول الله من اين بتبسرني خارجة

عيسى: يلا يلا البيت جهزي الغداء قد احنا جاوعين

محمديه: تمام


وصلوا البيت
عيسى: كملي افعلي الغداء وانا عد اسير اكمل عملي وارجع

محمديه: عمل مه هذا السع

عيسى: مش هو عليش....خاطرش

محمديه : مع السلامة وفي نفسها ( رجل مدت لا ردت) 
.
.


عند عيسى
عيسى: هاه هذه قطعة من لداتها

ـــــــ: تمام العصر وهو جاهز انت غر عليك تفعل اللي اقلك عليه

عيسى: افعل اللي تشتي ولا يهمك المهم ان هي تكرهه وتحبني

ــــــ: ما هذا اكيد

عيسى: يلا خاطرك شاجي بالعصر وادي لك الزلط

ـــــــ: مع السلامة المهم لاتنسى الزلط

عيسى: ابشر
.
.

بعد مرور فتررة

عند بطلنا لؤي قد عمرة 7 سنوات
طبعاً لؤي بما انه عايش عند جده وجدته كان يحبهم قوي ودخلوا في راسه فكرة ان امك بتكرهك وهي ما تشتيك ومن هذا الخبر ...كان اذا ابسر امه بالطريق يسير من طريق ثاني
..
..

عند عيسى كمل مهمته ع اكمل وجه والآن ارتاح نفسياً بعد ما عمل لمحمديه 3 اسحار عشان تحبه والآن محمديه مريضه دخلت في حاله نفسيه...

*(يبيعوا ذمتهم ع اشياء ماتستاهل بس حسبنا الله ونعم الوكيل)*


الآن محمديه مريضة عايشة حياتها ولا هي داريه بشي عيالها مش مهتمه فيهم بسبب مرضها (معاها 3 عيال)

وفي يوم محمديه ماشيه ومشي لؤي ابسرها وهرب كانت تلحقه وهوو مفجووع مارضيش يجاوبهاا ( بسبب الافكار اللي دخلوها له ... انه امك مجنونه ... امك بتكرهك ...امك لو تسير عندها عتقتلك ...واشياء زي هذه) 

بينما محمديه بتمشي بعد لؤي لقت ابنها الصغير ( خالد ) عمره سنتين ما اهتمت وهو كان ماشي بطريق كلها حيوود (زي الجبال)  نكع من فوق الحجر ومات 💔

هكذا تكون الحياة عندما لايوجد شخص مهتم 💔

..
..

نرجع لعيسى شويه من بعد مامرضت محمديه فلتها وهرب من البلاد وانتقل الى منطقة ثانيه


ومحمديه ع هذا الحال لفترة كبيره امها وابوها ماتوا وما بش احد مهتم بها


وبعد مرور فترره بطلنا لؤي كمل الاعداديه وقال بيدرس الثانويه بس مافيش بالبلاد ثانويه فقرر يطلع صنعاء عند ابوه بس كان خايف من ردة فعل ابوه ايش بتكون

لؤي: يابااه انا قررت اطلع صنعاء عند ابي ومرته اكمل دراستي واكون اجي عندكم بالاجازة

الجد: تمام يا ابني الله يوفقك بس ما عيقول ابوك

لؤي: عد اقنعه سهل لاتهم شي ( وفي نفسه الله يستر)
.
.


يوم سفر لؤي

لؤي: اماه اباه... دعواتكم لي انا شاسافر مع عمي وانتوا لا تقلقوش عليا

الجدة: عتفلتنا يا لؤي للمه عتفلتنا

لؤي: يماه انا عد افلتكم عميد ادرس وتبسروني اكبر محامي في اليمن ان شاء الله

الجدة: ان شاء الله.. الله يوفقك ي ابني

الجد: في امان الله


[🙇] انتظرونا في حلقه القادمة ​...
قناتي في تليجرام ضغط هنا👇
https://t.me/Pddf100
اي ستفسار عن الروايه اوقصه تواصل واتساب اضغط على الرابط موباشر👇
wa.me/967736654085