Dernières publications de أثر الصالحين💐🤍 (@me_do_elsaeid) sur Telegram

Publications du canal أثر الصالحين💐🤍

أثر الصالحين💐🤍
●سـبحآن آللهه وبحمـدهہ 💐🤍
●صـل علي نبينآ مـحمـد 💐🤍

●آلمـآلگ: @ME_DO_O 💐🤍
12,659 abonnés
1,101 photos
103 vidéos
Dernière mise à jour 25.02.2025 04:52

Canaux similaires

BAYERN C.F❤️
23,101 abonnés

Le dernier contenu partagé par أثر الصالحين💐🤍 sur Telegram


|💕🌱"".

حتى ان سنمر على الفواكه ونأكلها ونتذكر فواكه الدنيا وكيف كانت اشكالها واحجامها ، إلى درجة نقول لأنفسنا كيف كنا متقبلين العيشة في الدنيا؟ لأن الفواكه في الجنة حجمها أكبر وطعمها أفضل بمراحل كبيرة جدًا :

﴿كُلَّما رُزِقوا مِنها مِن ثَمَرَةٍ رِزقًا قالوا هذَا الَّذي رُزِقنا مِن قَبلُ وَأُتوا بِهِ مُتَشابِهًا﴾.. :))💕

|💕🌱"".


ويتذكرون أيام الدنيا ، وما لاقوا فيها من ابتلاء ومحن في أنفسهم وأبنائهم وأهليهم وأموالهم ، فيقولون مسرورين:

﴿وَقالُوا الحَمدُ لِلَّهِ الَّذي أَذهَبَ عَنَّا الحَزَنَ إِنَّ رَبَّنا لَغَفورٌ شَكورٌ﴾.:))💕

|💕🌱"".


وكذلك تذكّرهم لأهل الشر الذي كانوا يشككون أهل الإيمان، ويدعونهم إلى الكفر، قال تعالى في سورة الصافات:

﴿فَأَقبَلَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ يَتَساءَلونَ قالَ قائِلٌ مِنهُم إِنّي كانَ لي قَرينٌ يَقولُ أَإِنَّكَ لَمِنَ المُصَدِّقينَ أَإِذا مِتنا وَكُنّا تُرابًا وَعِظامًا أَإِنّا لَمَدينونَ﴾.
:))💕

|💕🌱"".

أهل الجنة يتذكرون ما كانوا عليه في الدنيا وقد وردت أدلة في القرآن تدل على ذلك منها ما جاء في سورة الطور:

﴿وَأَقبَلَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ يَتَساءَلونَ قالوا إِنّا كُنّا قَبلُ في أَهلِنا مُشفِقينَ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَينا وَوَقانا عَذابَ السَّمومِ إِنّا كُنّا مِن قَبلُ نَدعوهُ إِنَّهُ هُوَ البَرُّ الرَّحيمُ﴾. :))💕

|💕🌱"".

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يـ حبايب ..💕')

- بإذن الله هتكلم عن هل في الجنة سنتذكر أيامنا في الدنيا؟💕:)-

وبعدين راحت على جبل الصفا و قالت بقى محمد بيشتمنى ويقول فيا شعر وتقول : " أيظن محمد أنه شاعر ؟ ، و إنى شاعرة والله لأهجونه " ( هشتمه ) .. وقالت : " مذمماً عصينا و أمره قلينا ودينه أبينا " ، ويبدأ الكفار يرددوا وراها " أبينا أبينا أبينا " .. ويبدأ سفهاء قريش والأطفال يحفظوا بيت الشعر ده ويرددوه ... وتبدأ البلد كلها بلا إستثناء تقول هذا البيت من الشعر في كل طرقات مكة ..

ويبدأ الصحابة يضيق صدرهم ويتعبوا ويحسوا أنهم عايزين ينتقموا وعاوزين يتعاملوا بعنف
مع كفار قريش ... فالنبي صَلي الله عليه وسلم عايز يهديهم فيقول لهم : " لا عليكم فإنما يشتمون مذمماً و أنا محمداً ً " ( يعني مش أنا ده حد تاني .. شوفوا البساطة بتاعة رسول الله صلي الله علي محمد .. صلي الله عليه وسلم ♡ ) ..

ومرة تانية يكون النبي ماشي في طرقات مكة وطول ما هو ماشي يرموه بالطوب والرمال ويقولوا مجنون مجنون ويطلعوا يجروا ... و طول ما هو ماشي صلي الله عليه وسلم ييجي عليه واحد أسمه " أمية بن خلف " ( ده اللي كان بيعذب بلال رضى الله عنه فاكرين ؟ )
المهم أمية كان يهمز ويلمز رسول الله ( يعنى يشتمه ويلعنه ويستهزيء به و يغتابه ) .. فينزل قول الله تبارك وتعالي : { ويلٌ لكل همزة لمزة الذي جمع مالا وعدده • يحسب أن
ماله أخلده } والمقصود بهذه الآية أمية بن خلف ..

مرة النبى كان واقف عند الكعبة وبيصلي لربه تبارك وتعالي ، فيجتمع كفار قريش ويقولوا : " من منكم يذهب فيأتي بسلا جزور بني فلان فنطرحه علي محمد وهو يصلي " ( َسلا الجَزور هو مخلفات ولادة الناقة ) فقام " عقبة بن أبي معيط " وقال : " أنا آتيكم بها " .. وفعلا راح وجابها ورماها على ضهر رسول الله و هو ساجد .. ودخلت النجاسة دي في ضهر النبي و تخللت شعر رأسه و دخلت جوه لبسه .. فالنبى ثبت مكانه و مرفعش رأسه من السجود ..

و فاطمة بنت النبي عرفت الخبر فجت تجري من بيتها لحد الحرم وهي بتصرخ و بتبكي
فتوصل لأبوها حبيبها صلي الله عليه وسلم .. فتلاقي النبي في الأرض فتقع وتبكي عليه وتفضل تشيل القاذورات دى من عليه وتبعدها عنه وتبكي .. وتبص لقريش تلاقيهم بيضحكوا ويتمايلوا وتقول لهم : " قتلكم الله .. لعنكم الله .. خذلكم الله .. أخذكم الله ".. وفضلت تدعي عليهم ..

فالنبي ﷺ لما قام .. راح مطبطب عليها وقال لها : " يا بنية لا تبكي فإن الله ناصرُ أباكي " ( نفس الناس دي اللي يوم فتح مكة هيقولهم ﷺ : " يغفر الله لكم وهو أرحم الراحمين " .. أذهبوا فأنتم الطلقاء .. صدق من أرسلك رحمة للعالمين وليس فقط للمسلمين ) صلي الله علي محمد .. صلي الله عليه وسلم 🤍.

نكمل بكرة إن شاء الله 🤍
صلي على سيدنا النبي 🤍

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
#حلقة _16

يلا صلوا على النبى 🤍
أحد .. أحد 🤍

بعد ما جهر النبى ﷺ بالدعوة أسلم عدد من الناس .. بس للأسف هيتعرضوا للتعذيب
سيدنا " بلال بن رباح " رضى الله عنه كان عبد عند " أمية بن خلف " و أمية عذبه أوى ..
كانوا بيخدوا سيدنا بلال وقت الضهر فى عز الشمس و الحر .. وبيلبسوه درع حديد 
( أنتو متخيلين السخونة !! ) ..

وكانوا يضربوه بالسياط ( الكرباج ) ويأمروه يشتم النبى عليه الصلاة والسلام .. وكان يرد عليهم و يقول الجملة الشهيرة " أحد .. أحد  " ، و كان أمية يربط بلال بالحبل و يدى الحبل للولاد الصغيرين و يفضلوا يجرجروه و يلفوا بيه فى طرقات مكة .. و كان لما أمية يزهق منه ، هيتجنن من ثباته فيقوله قول كلمة الكفر يقوم سيدنا بلال يغيظه أكتر و
يقوله : " ماذا تقول .. أنا لا أستطيع أن أنطق الذى تقول " ( يعنى إيه .. بتقول إيه ، أنا لسانى مش عارف ينطق اللى بتقوله  ) ..

و يستمر تعذيب بلال لحد ما راح سيدنا " أبو بكر " علشان يشتريه من أمية و يحرره .. و يفضل أمية يطلب أموال كتير و أبو بكر قرر يدفع ، وبعد ما دفع .. أمية ضحك و قال :
" بلال ﻻ يساوى عندى كل هذا المال .. فإنه يباع بأبخص الأتمان " ( يعنى بلال ميساويش عندى كل ده ، دا أنا أبيعه بأرخص تمن .. عايز يقوله أنه ضحك عليه فى سعر بيع بلال ) ،
فرد سيدنا أبو بكر رضى الله عنه و قاله : " والله لو أنك طلبت ضعف هذا ﻷعطيتك ، فبلال يساوى عندى الكثير " ( عايز يقوله إن أنا اللى ضحكت عليك و بلال يستاهل أكتر من اللى دفعتهولك  ) ..

و بلال هيبقى بعد كده مؤذن الرسول ﷺ  صوتك جلجل بكلمة أحد أحد و أنت بتتعذب هيعلى أكتر برفع الآذان لكل صلاة ويكون لك هذا الشرف العظيم ( مؤذن رسول الله  ) ..
مين كمان بيتعذب ؟ سيدنا " خباب بن الأرت " سيدنا خباب كان عبد عند سيدة من قريش ولما عرفت أنه أسلم مسكت حديدة و سخنتها جامد ( متخيلين اللون الأحمر لما الحديد يسخن ) وحطتها على رأس خباب بتكوى رأسه  و مش عجيب أن ست قاسية زى دى  بعد كده ربنا هيبتليها بمرض وهتفضل تصرخ من الوجع .. و علاجها هو أن رأسها تتكوى ( الجزاء من جنس العمل سبحانه العادل  ) ..

و من التعذيب كمان اللى أتعرضله سيدنا خباب رضى الله عنه أنهم كانوا بينيموه على حجر مولع ( زى الفحم كده لما يبقى سخن جداً ) ، وكان بيحكى و يقول أن مكنش بيطفى النار دى إلا شحم ضهرى ( يعنى جلده اللى ساح  )

وتتعذب عيلة من أب و أم و إبن " آل ياسر" أتعذبوا عذاب شديد .. و فى مرة عدى النبى جنبهم وهمه بيتعذبوا و قال ﷺ : " صبرآ آل ياسر فإن موعدكم الجنة " .. " ياسر " مات
من التعذيب و زوجته " سمية بنت خياط " عذبها أبو جهل و ضربها بالرمح فى مكان عفتها ،
و أبنهم " عمار" أتعذب عذاب شديد غير العذاب اللى شاف أهله فيه .. عمار تحت ضغط كبير أوى .. عمار بيطلبوا منه يقول كلمة الكفر عشان يسيبوه ..

و فعلاً عمار هينطق كلمة الكفر .. قريش سابت عمار .. عمار يبكى و يبكى ويجرى لرسول الله ، وينزل القرآن بكلام الله يطمن و يجبر قلب عمار قال تعالى : { مَن كَفَرَ بِاللَّهِ مِن بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ } أنت يا عمار قلتها بلسانك تحت ضغط كبير ،
لكن قلبك مؤمن بالله و بمحمد ﷺ .. أنت مكفرتش .. أنت لسه مسلم

نكمل سوا التعذيب اللى أتعرض له المسلمين الأوائل .. كان فى جارية أسمها " زِنِّيرَة " ُ، أسلمت و فضل سيدها يعذبها لحد ما جه أبو بكر رضى الله عنه أشتراها بردوا عشان يرحمها من التعذيب .. المهم لما أشتراها و أعتقها لتصبح حرة .. أتعمت .. فقريش قالت أن اللات و العزى أنتقمت منها ( آلهة الكفار ) فراحت زِنِّيرَةُ قايلة : " كَذَبُوا و َبَيْتِ اللهِ .. مَا تَضُرُّ اللَّاتُ و َالْعُزَّى و َمَا تَنْفَعَان " ِ، فَربنا رجع لها بصرها و رجعت تشوف تانى :) ♡..

طبعا متنسوش إن بسبب الإيذاء اللى أتعرض له المسلمين ده خلى الإسلام يرجع يبقى فى السر مرة تانية .. واللى يسلم بقى بيخفى إسلامه وتستمر إجتماعات النبى بالمسلمين فى دار الأرقم من غير قريش ما تحس .. ولكن الرسول كان بيدعوا للإسلام جهرآ ( علنآ ) ..

فيفضل الإيذاء مستمر .. زوجة أبو لهب أسمها أم جميل .. كانت بتحط الحطب والشوك فى طريق النبى صلى الله عليه وسلم عشان تجرح قدمه الشريفة فنزلت الآية : { وَامْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ } فراحت عند الكعبة بحجره عايزة تحدفها على النبي صلي الله عليه و سلم وقالت :
" أين محمد ؟ " ( والنبي كان قاعد قدامها وهي مش شايفاه .. و أبو بكر قاعد جنب النبي يبصله ومش فاهم ) فقالت : " أين محمداً .. والله إني علمت أنه يهجوني ولإن رأيته لأطأن بهذه الصخرة وجهه " ( هضربه بالحجرة ) كل ده بيتقال والنبي قاعد وهي مش شايفاه ،
ربنا أعمى بصرها عنه ..

تعالوا اقولكم انا استفدت إيه النهارده ♥️.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ♥️.
عساكم بخير ي رب🫶🏻.
تعالوا نتكلم النهارده عن الصدقة ..بما إننا علي طول بره البيت سواء دروس أو مدارس أو حتي جامعات ف اكيد معانا فلوس 🌝.

اول حاجه لازم تعرفوها إن الصدقه نجاه
لما تدي فقير صدقة وانتوا متأكدين إنها وصلت لِ أيد ربنا قبل م توصل لِ أيد الفقير تلاقوا نفسكوا ابتسمتوا تلقائي وانتوا بتعملوا كدا لانكم عارفين إن ربنا اختارنا علشان يرفعنا ويكرمنا بالصدقة دي💞.

لما نأكل القطط و العصافير وننوي إن دي صدقة .. الصدقة ممكن ترفع عننا البلاء🥹.
الصدقة تشفي مرضك وتفرج همك خلي مع أمنياتك ودعواتك صدقات دايمًا🫂💞.

الرسول قال: "داووا مرضاكم بالصدقة." ليه حدد الصدقة؟ من كتر ما أثرها كبير جدًا على المريض!💞.

والله الصدقة بتطفئ غضب ربنا وكمان بنشوف أثرها بسرعة 🎀.

ربنا قال: (رب لولا أخرتني إلى أجلٍ قريبٍ فأصدق).
ليه الأموات بيتمنوا يرجعوا الدنيا عشان يتصدقوا؟!
ليه؟! ..لأنهم شافوا أثرها العظيم
وشافوا عنها حاجه تفرح القلب الصدقة هي اللي بترفعنا درجات وتكرمنا وتخلينا معروفين عند أهل السما بالصدقة.🎀🥹.

ربنا بيعوضنا عن كل صدقة بأضعاف أضعافها هتحسوا بأثرها في حياتكم وبعد موتكم.💞

الصدقة بتجيب لينا الخير وبتدفع عننا الشر ويحبك ربنا أكتر بيها وبيعزك وبيكرمك💞.

هتلاقي الدنيا بدأت تبقى سهلة قدامك زي ما ربنا ألان الحديد لسيدنا داوود هتنسى كل هم عدى عليك وهيقذف جوا قلبك الراحة والسكينة وهيعزك عز كبير يخليك تطير من الفرح🥹💞.

ربنا هيكرمك في كل خطوة ومش هيغفل عنك أبدًا عايز دايمًا يشوفك في الثلث الأخير من الليل دايمًا عايزك تتصدق عشان يعوضك بخير أكتر.🥹🎀.
اطمئنوت أنتوا بتتعاملوا مع الكريم الرحيم ملك الملوك!💞.

لو حسيتوا إن الدنيا داقت بيكوا ..تصدقوا

ربنا قال: (فأما من أعطى واتقى وصدق بالحسنى).💞🌱.

بتمني تكونوا استفدتوا 💗.
في رعاية الله 🥹💗.

*قصص وعبر من حياة الصحابيات*
*أسماء بنت أبي بكر الصديق* (1)
👈🏼 هي أسماء بنت أبي بكر الصديق وأمها قتلة أو قتيلة بنت عبد العزى العامرية ، وهي زوجة الزبير بن العوام ووالدة عبد الله بن الزبير وأخت أم المؤمنين عائشة رضي الله عنهم جميعا

🍂 وهي أكبر من السيدة عائشة رضي الله عنها ببضع عشرة سنة ، أسلمت رضي الله عنها بعد إسلام سبعة عشر صحابيا و هي آخر المهاجرات وفاة

🍂وكانت رضي الله عنها تلقب بذات النطاقين ، وذلك لأنها عند هجرة الرسول صلى الله عليه وسلم وأبيها هيأت لهم طعاما فاحتاجت إلى ما تشده به فشقت خمارها نصفين فشدت بنصفه السفرة، واتخذت النصف الآخر منطقا ،فسميت ذات النطاقين.

🍂وعندما هاجر الرسول صلى الله عليه وسلم وأبو بكر الصديق رضي الله عنه ، وعلمت قريش بذلك ، جاءها أبو جهل يسألها عن والدها، فأجابت: إنها لا تعرف عنه شيئًا فلطمها لطمة على وجهها طرحت منه قرطها.

🍂 ولما خرج الصديق رضي الله عنه  مهاجراً بصحبة رسول الله صلى الله عليه وسلم حمل معه ماله كله، ومقداره ستة آلاف درهم، ولم يترك لعياله شيئًا...
فلما علم والده أبو قحافة برحيله -وكان ما يزال مشركًا- جاء إلى بيته وقال لأسماء رضي الله عنها : والله إني لأراه قد فجعكم بماله (أخذ ماله ولم يترك لكم شيء) بعد أن فجعكم بنفسه.

🍂فقالت له: كلا يا أبتِ إنه قد ترك لنا مالاً كثيرًا، ثم أخذت حصى ووضعته في الكوة التي كانوا يضعون فيها المال وألقت عليه بثوب، ثم أخذت بيد جدها -وكان مكفوف البصر- وقالت: يا أبت، انظر كم ترك لنا من المال. فوضع يده عليه وقال: لا بأس... إذا كان ترك لكم هذا كله فقد أحسن.
وقد أرادت بذلك أن تسكن نفس الشيخ

🍂وكانت رضي الله عنها عند الهجرة للمدينة حاملاً بعبـد الله بن الزبيـر رضي الله عنه، وما كادت تبلغ قباء عند مشارف المدينة حتى جاءها المخاض ونزل المهاجر الجنين أرض المدينة في نفس الوقت الذي كان ينزلها المهاجرون من الصحابة،  وكان اول مولود يولد للمهاجرين في المدينة ، وحُمِل المولود الأول إلى الرسول صلى الله عليه وسلم فقبّله وحنّكه، فكان أول ما دخل جوف عبـد اللـه ريق الرسول الكريم، وحمله المسلمون في المدينة وطافوا به المدينة مهلليـن مكبرين.🍂🤍🍂

كُل الذين أتجهَو لله بِأجنحَةٍ مَكسورَة عآدوا وَهم يُحَلقون 🤍.