روايات دينية🌸🙊

@rawayaitdanya


_لـ من يقولون ليس هناك بديل للروايات الرومانسية والخيالية، هنا ستجدون روايات دينية تقربكم من الله وتفيدكم في حياتكم وتعطيكم العبر💛📝📚
https://t.me/rawayaitdanya قناتي الثانيه https://t.me/aljanaGalaya
رابط صارحني
https://twet.link/eag3221501gamilcom

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


ياسين:ولاويهمك ربنا يسعدك باللي ف بالك
ياسمين:مهو واقف قصادي
ياسين:بسلام...اي انتي قولتلي اي!؟
ياسمين بخحل:يعني ماكنش ف حد ف بالي اصلا
ياسين:طيب وكنتي بترفضي لي
ياسمين:كان خوف
ياسين:يا شيخة بقا خلتيني افقد الامل الله يسامحك
ياسمين بضحك:تقدر ترجعه من عند ماما عن اذنك اوزع ع الباقي
ياسين:استني المأذون بكرة طيب لاني هسافر اخر الاسبوع دا ولزام تكوني معايا
ياسمين بأبتسامة:ماشي
ياسين:واخيييييرا جينا بالفرررررحة
اويس:مبارك يعائشي
عائشة بأستغراب:اي عائشي دي
اويس:لانك بقيتي بتاعتي خلاص
عائشة:اي الا بتقوله دا انت شيخ
اويس:اه شيخ بس باد بوي مع مراتي
عائشة:اويس انا مرتاحة اوي ودا مخوفني
اويس:طمني قلبك الآن..لانك الان تستطيعي ان تفلتي يديكي من كل شئ ولا تخشي اي شئ لاني دائما سأكون بجوارك ....
وكانت أخر كتابات عائشة: وها قد وجد بطلي المفضل والغريب ف الأمر انه لم يكن في اي رواية ....جاء من يخشي حزني ودموعي ...فأصبح زوجًا لي ورفيق قلبي ...🦋🤍
•------------•✿•------------•

*تـابـع تـلـك الـقـنـاة لـ مـزيـد مـن الـࢪوايـات الـديـنـيـة الـجـمـيـلـة :*

⤾ࢪوايـات تـࢪجـو الآخـࢪة 🎀

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


ام اويس:ع مهلها
ام عائشة:عائشة كانت بتحكيلي عن محاضرات حضرتك واللهم بارك يعني ربنا يزيدك من علمه وفضله
اويس بحرج:تسلمي ربنا يبارك ف حضرتك
دخلت عائشة بي عصير وهي تنظر للارض:السلام عليكم
اويس رفع عينه اتفاجئ بجمالها فهي لا تضع اي شئ ورغم ذلك جميلة حقا
ام اويس:وعليكم السلام
عائشة:ازاي حضرتك يطنط
ام اويس:الحمدلله يحببتي اللهم بارك زاي القمر
عائشة بكسوف:تسلمي يطنط
الام وهي تغمز لي اويس متسرحش كتير..ابتسم اويس
ام اويس:طيب نقول مبارك
ام عائشة:رأي العروسة مقدرش اجبرها ع حاجة
ام اويس طيب لو عندك حاجة يحببتي اسأليه اهو عقبال ما اقعد مع مامتك شوية كدا
عم الصمت لدقائق ..
اويس:احم علفكرة لون البيبي بلو جميل
عائشة ترفع رأسها منصدمة:شيخ اويس الاه اي جابك هنا
اويس:منا العريس ...واخد رقم والدتك لهذا السبب
عائشة:يعني مش حلم زاي ما ياسمين قالتلي
اويس بضحك:لا مش حلم
عائشة بأرتياح:الحمدلله انه حقيقة
اويس :يعني موافقة
عائشة بخجل:الرأي رأي ماما
اويس:لو حابه تسألي عن اي حاجة انا جاهز انا خريج كلية بشتغلالحمدلله الصلاة مش بسيب فرض ...سبب اني اازوج تكوين اسرة يحبها الله ورسوله ...شخصية متفاهمة جدا ...حابة تعرفي اي تاني
عائشة:نسيت تقول بتصحا امتا وبتنام ...استننا انت بوظت الدنيا المفروض اسأل وانت تجواب
اويس بضحك:قولت انجز علطول
عائشة:امممم طيب
اويس :اي
عائشة:مافيش
ام اويس:ها يولاد نقول مبارك
ابتسم عائشة واستأذنت لتخرج....
ام عائشة :ان شاء الله يكون خير ..
اويس بتوتر من رد فعل عائشة:بإذن الله خير ...عن اذنك ومستني الرد بإذن الله
ام عائشة :بإذن الله
وغادر اويس وامه .....
في جهه اخري###
تميم:انتي بتعملي اي
حنان:بكلم حبيبي
تميم بغضب:انتي اتجننتي !؟انتي متجوزه يعني المفروض في عصمه راجل
حنان:بس انا قولتلك اني عمري ما هحبك ي تميم انا بحب محمود
تميم:بس انا زوجك
حنان:جوازنا كان غصب وانت جوزي ادام الناس وعلي الورق وبس
تميم:اصدك اي
حنان:وجودك زاي عادمه ي تميم
تميم:انتي ازااااي كدا
حنان:زاي مانت كدا
تميم:انا مقدرش أامن لوحدك زايك
حنان:ولا انت مصدر للامان
تميم:انتي طالق يحنان طالق
حنان برضا:ودا كان هدفي شكرا ...
تميم نزل وبترن كلمة ف وادنه اتعاقبت بذنبها ...افتكر عائشة وازاي اتخلي عنها بسهوله وجلس يبكي
(الا فاكر انه لما هيأذي حد مش هيتأذي يبقي غلطان ...الدنيا دواره حقيقي ...الا ظلمك هيجي يوم ويتظلم ...والا اذاك هيجي يوم ويتأذي....والا خانك وخان ثقتك فيه وكسر بخاطر هيلاقي الا هيخونه وهيكسر بخاطر....  الا كان سبب ف دموعك ف يوم من الايام ...هيدخل ناس في حياته هتخليه يبكي زاي ما بكاك ....ان الله يمهل ولا يهمل ...هي بتبقي مسألة وقت بس ....)
عودة مرة اخري#
مش عارفة ي ياسمين خايفة
ياسمين:بس اويس شخصية انتي عارفاها وكويس جدا
دخلت الام
عائشة:هكلمك بعدين يا ياسمين استودعك الله
ياسمين:ف حفظ الله
الام:ها رايك اي ف اويس
عائشة مش عارفة ي امي
الام:يعني حلو وحش مرتاحه قلقان
عائشة:انا مبسوطة بس خايفة اتوجع تاني
الام:انسي الماضي اويس شخصية كويسة وباين انه بيحب
عائشة بفرح وكسوف:الا تشوفيه يماما
الام بفرحة:حضنتها قائلة مبارك يحبيبة قلبي ...هروح ارن اعرفهم
في احدي المطاعم#
ياسين:يعم فرفش وزقطط كدا فررفش وزقطط
اويس:هزقطط حاضر بس يارب توافق
الام:هتوافق وهنفرح كلنا بإذن الله
تررررن ترررن...
اويس بخضه:امها بترن اعمل اي اعمل اي
ياسين بضحك:رد
اويس:اه صح ..الو السلام عليكم
ام عائشة:وعليكم السلام ازيك ي اويس
اويس الحمدلله
ام عائشة:هنستناكم بكرة بإذن الله ف اي وقت تحبوا
اويس:يعني اجيب المأذون واجي
ام عائشة بضحك:اه هتجيب المأذون وتيجي
اويس:تمام يطنط مع السلامة ...
اويس بفرحة واااااافقت اخييييرا
ياسين بفرح:مبارك
الام:زغرطت من فرحتها (قولنا يجماعة حد يزغرط معاها😂🤌)
__
في صباح يوم جديد#
ياسمين:لا لا هاتي البلالين هنا
عائشة:تعبت
ياسمين بضحك:معلش فرحك برضوا
ام عائشة:روحوا البسوا يلا زمان المأذون جاي
علي الجهه الاخري كان وصل اويس وامه وياسين الي بيت عائشة بالمأذون
خرجت عائشة بفستانها الابيض ...كانت اميرة من اميرات ديزني بمعني الكلمة ...
المأذون اين الشهود......وبعد وقت ليس بطويل تعالت الزغريط وبدأو يباركوا للعراس
دخلت ياسمين بتوزع حاحة ساعقة اتفضلي اتفضل ..ولكنها صدمت من رؤيه ياسين ...فقررت انها تعتذر منهياسمين:ازيك ي ياسين
ياسين بأستغراب:الحمدلله ...شكرا ع البيبسي
ياسمين :العفو ...ياسين انا ...انا اسفة
ياسين:ع اي 
ياسمين:انه كانت ردودي الفترة الاخيرة مش لطيفة

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


هند:اها وفي حاجة
اويس:اتفضلي
هند:وعن عائشة رضي الله عنها قالت: (كنت أغتسل أنا ورسول الله صلى الله عليه وسلم من إناء بيني وبينه، فيبادرني حتى أقول: دعْ (أترك) لي، دع لي) رواه مسلم
اويس :بالظبط وهنا ما يوحي بجو المرح والمداعبة...وذات يوم غارتْ عائشة رضي الله عنها من ثناء النبي صلى الله عليه وسلم على خديجة رضي الله عنها فقالت: (ما أكثر ما تذكرها حمراء الشدق (كبيرة السن)، قد أبدلك الله عز وجل بها خيرًا منها، فقال: صلى الله عليه وسلم: ما أبدلني الله عز وجل خيرًا منها، قد آمنتْ بي إذ كفر بي الناس، وصدَّقتْني إذ كذبني الناس، وواستني بمالها) رواه أحمد...... وهنكتفي بذكر هذا الجزء البسيط من قصتهم الجميلة
عائشة دون وعي:جميلة اوي يعني انا ممكن القي حب زاي حب الرسول لي عائشة
ضحك الجميع علي طريقة عائشة التي كانت تتحدث بها فشعرت بالحرج الشديد فهي لم تفكر لي دقيقة واحده
اويس بسرعة ليرفع عنها الحرج:اكيد كل واحدة بتتمني انها تلاقي حب زاي حب الرسول صل الله عليه وسلم لي عائشة رضي الله عنها بس الحب وحده مش كافي لزام يكون في بنكم مودة ورحمة واسأل الله العظيم رب العرش العظيم ان يرزقكم بالزوج الصالح الهين اللين الذي لا تشقى برفقته ابدا ...
رد الجميع:امين ...
وبدأ ينصرف واحده تلو الاخري ...
اويس:أ أ ا يعائشة ثانية بعد اذنك ..
عائشة:نعم ي شيخ
اويس:الا انتي من هنا
عائشة:لا من هناك
اويس بضحك:هناك فين
عائشة بخجل:اصدي اني ساكنة عند *
اويس:دا الا بعد شارع البحر
عائشة:اه بس لي
اويس:مافيش ممكن رقم والدتك
عائشة:لي
اويس:مافيش محتاج اطلع بطاقة من عندكم بس
عائشة:اها تمام 010 .*اي دا ثواني بس ماما مش فاتحه سجل
اويس مقدرش يكتم ضحكه :اويس الله يهديكي اديني الرقم وهتعرفي
عائشة بعدم فهم:ماشي 010**
اويس:جزاك الله خيرا ي عائش . .وتركها وغادر
واما عن عائشة فضلت واقفه متنحه هي سمعت منه عائش صح  ...هو يقصدها هي ...لا حد تاني ....قاطع ذلك صوت ياسمين
ياسمين:روحتي فين يازفته بنادي من بدري
عائشة بزهول:قالي عائش
ياسمين:هو مين ...؟شكلك سخنة يحببتي تعالي نروح
عائشة بوعي:لا بجد اويس قال كدا؟
ياسمين:يابنتي الشيخ مشي
عائشة:يعني انا كنت بحلم!
ياسمين:اه جايز بتخرفي
عائشة:طب يلا ناكل ايس كريم
طلعوا يتمشوا وبدأت ياسمين تحكي لي عائشة انها بتحب ياسين بس خايفة من تكرار الغلط ..واما عن عائشة ظلت تطمن ياسمين وان مش كل صوابعك زاي بعضها ...واننا كان لزام نمر بالمواقف دي علشان ناخد خبرة لما نتعرض لمواقف زايها وهكذا حتي اقتنعت ياسمين بكلامها وتمنت لو ان يعود ياسين هذه المرة فتعطيه فرصة ...
(وسلامًا علي الدنيا ...ان كان بها صديقًا هكذا ... يشد بيدك نحو الجنة ... ويكن لك سندا وقت المحن ....حكيما في الشدائد ...صديق يشارك رحلة الحياة معك ولا يكن عليك مع الحياة)
__
في احدي المنازل#
ياسين:حمدلله بسلامه
اويس بفرحه:الله يسلمك يحبيبي
ياسين :حاسك ف حاجة
اويس:ايوا فين امي !
الام:خير يواد
اويس:بصراحة كدا عايز اقولكم حاجة
ياسين والام خير ؟
اويس:اخيرا قلبي اختار
ياسين بفرحة:اوووووووه
الام زغرطت (ماصدقت يجماعة الا بيعرف يزغرط يزغرط معاها🙈😂)
ياسين:مبارك يا بور 🥳🥳🥳🥳عندنا عررررررييييس وهيصااااااااااا
فضلوا يهيصوا وفرحانين ولكن ياسين تذكر فرحته لما كان رايح لي ياسمين ففرت دمعه منه
اويس:تعالي ياست الكل نروح بقا علشان ياسين يلحقنا قبل ما يسافر
ياسين بأهتمام:اها صحيح انا حجزت خلاص اخر الاسبوع دا هكون مسافر
اويس بحزن:هتسبني
ياسين:قال يعني الواد واقع ف حبي يعم انت لو طولت تنايمني ف الشارع هتعملها
اويس بضحك:هتوحشني والله
ياسين:وانت مش هتوحشني
اويس:رخم رخم يعني
ياسين:اه 😜
اويس :طب تعال
وبداو يجروا ورا بعض
وبعد مدة من الوقت ...
ياسين:انا هنزل اتمشا كدا لحد ما تخلصوا وترن عليا نتعشا برة
اويس:فل  ...يلا ي امي انا واخد معاد ع ٧ علشان مش نتأخر
الام:يواد اصبر مستعجل دلوقت ...
ياسين بضحك:شيخ اويس هنجوزه علطول
اويس:تأدب يولد😆
في مكان اخر##
عائشة:'مش قاعدة
الام:اقعدي عيب علشان الناس الا جاية ولو مش عاجبك خلاص
عائشة:بلا عريس بلا بطيخ انا كدا حلوه
الام:عائشة كلمة وقولتلها بلاش دلع قومي البسي يلا
عائشة بغضب:ماشي يارب عربيته تعطل ولا التاكس يتوه بس ها
دخلت عائشة تلبس ....اختارت درس بيبي بلو علي خمار ابيض فزاد من جمالها ....الام:ي اهلا وسهلا نورتونا والله ازي حضرتك
ام اويس:تسلملي الحمدلله
ام عائشة:اتفضلوا اتفضلوا
اويس:جزاكي الله خيرا
ام اويس:اومال فين عروستنا
ام عائشة:بتجهز بس ثواني وزمانها جاية

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


ريتاج:اه
كريم:طيييييب انا هروح اصحيها بقا
كريم انجب بنت وسماها ياسمين ...بس هو بيحب ريتاج جدًا ونسي ياسمين اصلا خصوصا لما ياسمين الصغيرة بنتهم جات زاد حبهم اكتر ...وريتاج نسيت كل حاجة حصلت ف حياتها وبتحب كريم ...في بنهم مودة ورحمة ...
في جهه اخري##
عائشة:ماما انا نزله المسجد مع ياسمين ...
الام:ماشي يحببتي ف حفظ الله
(نسيت اقولكم عائشة اتغيرت خالص ... فراق تميم كان في صالحها ...لانها قربت من ربنا اكتر واكتر )
عائشة:ازيك ي ياسو
ياسمين:بخير وانتي
عائشة:الحمدلله مالك
ياسمين:مافيش بس ممكن نتمشا لما نخلص
عائشة بأستغراب:اشطا
في المسجد كان يجلس اويس وينتظرالجميع
دخلت عائشة وياسمين:السلام عليكم
اويس:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته .. ازيك ي عائشة ازيك يا ياسمين
ردو:الحمدلله
عائشة:هو محدش جه
اويس:لا لسه...اتفضلوا اقعدوا وانا هستنا برة
عائشة:لا عادي انا بسأل بس
ابتسم اويس ثم خرج
ياسمين:طب اي
عائشة:اي
ياسمين :شيخ:اويس مارضيش ياخد منك فلوس ...وجبلك عصير ...وكل مرة كدا علشان مش تدوخي 🌚
عائشة:عادي بيساعد
ياسمين بشك:طيب
عائشة افتكرت لما جات المسجد بعد التعب وابتسمت ..
فلاش باك"
الام:تديله الفلوس وتشكريه ع تعبه فاهمه
عائشة:حاضر ي امي ...وصلت عائشة المسجد وقبل ما اويس يدخل أستأذنت منه تتكلم معاه
عائشة:ياسمين قالت ان حضرتك كنت معانا انبارح ف المستشفي شكرا جدا لتعب حضرتك ودا مبلغ المستشفي
اويس:الشكر لله ي
عائشة بسرعة:عائشة
اويس:الشكرلله ي عائشة ثم دي حاجة بسيطة
عائشة:كفاية تعب حضرتك والله
اويس:ولا تعب ولا حاجة
عائشة:اتفضل طيب
اويس:لا مش هينفع معلش تقدري تتصدقي بيهم ...وسابها وخل وسط زهول عائشة (معقول لسه ف حد كدا !)
اويس جاب عصير وحطه قدام عائشة ف المسجد وبدأ يشرح ...وكان يكررها كل مرة لا يعلم السبب وراء ذلك ....وكانت عائشة تشكره كل مرة
باااااك ***
اويس:السلام عليكم
رد الجميع :وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اويس:بما انها اخر محاضرة انهاردة فحد كدا يذكرني اتكلمنا عن اي
عائشة:انا ممكن اقول
اويس:اتفصلي
عائشة:اتكلمنا عن غض البصر وفوائد غض البصر ....واخدنا تفسير الاية رقم ١٤ من سورة ال عمران ....واخدنا بطل المشاة سلمة بن الاكوع ...حمار عزيز ...حال قوم لوط ...قصة السيدة زينب رضي الله عنها ....اويس القرني بس كدا
اويس:احسنتي وبارك الله فيكِ
عائشة بأبتسامة:جزاك الله خيرا
اويس :احب اختم بحاجة جميلة اوي وهي قصة عائشة رضي الله عنها والرسول صل الله عليه وسلم
عائشة نظرت لاويس بزهول بينما تبسم اويس واخفض بصره سريعًا
اويس:طبعًا كلنا عارفين حب الرسول لي عائشة وسمعنا عنه وقرأنا كتير بس الحقيقة ان لو كل زوج عامل زوجته زاي ما الرسول صل الله عليه وسلم كان بيعامل زوجاته ماكنتش الحياة هتبقي كدا.... بمعني انه كان هيبقي في بنهم مودة ورحمة وحب ...مش شتايم وضرب واهانه ورمي العيال وحاجة عافانا الله واياكم عنها ... عاش النبي صلى الله عليه وسلم مع زوجته عائشة رضي الله عنها في حجرة لا تتجاوز مساحتها خطوات معدودات..انتو متخيلين ؟ وكان يمر عليهما شهران ولا يوقد في بيتهما نارٌ ومع ذلك أشعَّ بين جدران هذه الحجرة الحبّ في أعلى وأطهر صورِه ....شوف الجمال بقا🥺 والذي كان النبي صلى الله عليه وسلم يعبر ويفصح عنه دون حرج...ماكنش بيسيب زوجته تسمع كلام عزل من اشخاص تاني زاي ما بيحصل دلوقت لا دا كان بيفصح عن حبه دون حرج 🥺🥺🤍 فعن عمرو بن العاص رضي الله عنه أنه قال: (يا رسول الله! من أحب الناس إليك؟ قال: عائشة.....قال: من الرجال؟ قال: أبوها) رواه البخاري
ياسمين:بس أغلب الرجال دلوقت محدش بيعترف بحبه لزوجته دا اذا فكر فيها اصلا والحياة بقت ملهيه
اويس:لان لو بصينا من الاول هنلاقي الترتيب كان ماشي غلط ...زاي كان بيكلمها وبيغازلها قبل الخطوبة ...ف الخطوبة مافيش ضوابط ...فالجواز حياتهم هتبقي عاملة زاي !؟وعلي رأي الشيخ امير منير لو في فترة الخطوبة عيشتوا متزوجين هتعيشوا ف الزواج مطلقين واصله لحضرتك
ياسمين:فعلا جزاك الله خيرا
اويس نكمل قصتنا:ومع كثرة أعبائه ومسئولياته صلى الله عليه وسلم كان يلاطف عائشة رضي الله عنها.... ويداعبها ويمازحها..... فعن عائشة رضي الله عنها قالت: (كنتُ أتَعرقُ العظم (آكل منه بأسناني) وأنا حائض وأعطيه النبي صلى الله عليه وسلم فيضع فَمَهُ في الموضع الذي فيه وَضعتُهُ...وأشرب الشراب فأنَاوِلَهُ....فيضع فمه فِي الموضع الذي كنتُ أشرب منه) رواه مسلم.
كانت عائشة:تستمع بحب واهتمام فجذبتها قصة عائشة رضي الله عنها  والرسول صل الله عليه وسلماويس:  وروى مسلم في صحيحه عن عائشة رضي اللَّه عنها أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (يا عائش! هذا جبريل، يقرأ عليك السلام، قالت: وعليه السلام ورحمة اللَّه وبركاته). 

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


•------------•✿•------------•
سنحيا بعد كربتنا ربيعًا كأننا لم نذق مرارًا بالامس ...🦋🤍
__
بعد مرور ٦ شهور ...
يابني هتفضل قاعد زعلان كدا لحد امتا
ياسين:مش زعلان ولا حاجة يخالتي خلاص كلها شهر وهسافر تاني
ام اويس:يابني هي مش اخر بنت وربنا دايما بيختار لينا الصالح ...
ياسين:يخالتي وانا خلاص مش عايز اتجوز
ام اويس:شوف مين الا بيقول كدا . يابني دا انت اكتر واحد كنت هتتجن وتتجوز
ياسين بحزن:كنت بقا ...انا هنزل اتمشا شوية
ام اويس:ما تغبش كتير يا ياسين
ياسين:حاضر يخالتي
نزل ياسين يتمشا وهو سرحان ف الا حصل من ٦ شهور ...
فلاش بااك**
يلا يخالتي هنتأخر كدا
ام اويس:يواد منا طالعة ع السلم اهو اطير يعني
ياسين:ايوا صح طيري يخالتي
ام اويس:'يواد خليك تقيل كدا شوية
ياسين:طب بس شدي حيلك كدا شوية معايا
ام ياسمين:ي اهلا وسهلا نورت ي ياسين عاش من شافك
ياسين:تسلمي يطنط ...دي خالتي
ام ياسمين:فيها شبة من مرفت فعلا ي اهلا وسهلا نورتوا والله
ام اويس:تسلمي دا نورك
ياسين:احم بصراحة ي طنط انا كنت جاي لحضرتك بخصوص موضوع كدا
ام ياسمين:خير ان شاء الله
ام اويس:ياسين طالب القرب منكم ف بنتك
ام ياسمين بفرحة:دا شرف لينا والله يا ياسين .... بس الرأي رأي ياسمين برضوا
ام اويس:اومال فين هي
ام ياسمين دقيقة انادي عليها
دخلت ياسمين بي عصير وكانت ف غاية الجمال حقا ...
ام اويس:بسم الله ما شاء الله ازيك ي قمر
ياسمين:الحمدلله بخير ....ياسمين بتكلم نفسها حاسة اني شوفتها قبل كدا ...
ياسين:ازيك يا ياسمين
ياسمين:الحمدلله ...هو انت ! اي الا جابك هنا
ام ياسمين:ياسو عيب دا ياسين ابن طنط مرفت
ياسمين:يماما دا فرمل العربية قبل كدا عليا
ياسين:انتي الا كنتي ماشية سرحانه
ياسمين:وانت مالك
ام ياسمين:بس يعيال انتو كبرتوا ...اقعدوا
ياسمين كتمت غيظها وجلست
ام ياسمين:بصراحة يا ياسمين ياسين جاي طالب ايدك
ياسمين بصدمة وتوتر:لا
ياسين بخوف:لا اي
ياسمين:مش موافقة مش انت الشخص الا بحبه
ياسين بحزن:وهو انتي في حد ف حياتك ي ياسمين
ياسمين بتوتر:اه وعن اذنك
ام ياسمين بأستغراب من ردها فهي تعرف ياسمين جيد
ام اويس:طب تستأذن احنا بقا ..يلا يا ياسين
وبالفعل مشي ياسين وخالته
ياسين:يخالتي ازاي ...
ام اويس:طلع ف حد ف حياتها يابني وكل شئ نصيب
ياسين بحزن:بس لا انا هكلم ياسمين تاني ممكن تكون مضايقة بس علشان شدينا فوق
ام اويس :ربنا يصلح الامور يابني
عودة مرة اخري#
ام ياسمين:اي الا انتي عاملتيه بره دا يا ياسمين ..ومين الا في حياتك
ياسمين ببكاء:انا اسفة يماما
الام:طب فهميني
ياسمين:مافيش حد بس مش عايزة اعلق قلبي واتوجع تاني
الام:بس ياسين كويس
ياسمين:عارفة بس ممكن يمل وممكن يزهق وانا مش حمل وجع قلب تاني
الام:طيب اهدي يحببتي
في اليوم التالي
ياسمين كانت نزله رايحة المسجد لقيت ياسين ف وشها...
ياسين:ممكن اتكلم معاكي شوية
ياسمين:لا مافيش كلام بنا اصلا
ياسين:بس انا بحبك اديني فرصة اثبت دا
ياسمين بتوتر:وانا قولت ف شخص ف حياتي عن اذنك مافيش بنا كلام
وسابته ومشيت حاول ياسين يتقدم ليها تاني ولكن ياسمين مازالت رافضة ...
باااااك****
اويس:امي انا نازل المسجد
الام:سلملي عليها طيب
اويس بأحراج:مين
الام:الا كنت بتدعي ليها ف القيام انبارح
اويس بتوتر:احم لا صليت عادي وبدعي
الام:وصلاة الاستخارة عادي
اويس وشعر بأن قد كشف امره:هقولك بس متجبيش سيرة
الام بفرحة:قول
اويس:بصراحة مش عارف اقول اي بس هو شعور غريب فرحة وراحة مش قادر احدد لي بحس بكدا لما بقيت اشوف البنت دي من ساعة المستشفي وال ٦ شهور دول حاسس ان كل حاجة اتشقلبت
الام:هي هي نفس البنت الا كانت ف المستشفي الا حكيت عنها
اويس:ايوا هي بحس بشعور غريب لما تكون ف نفس المكان الا انا موجود فيه مش عارف لي كدا حاسس كدا انه ف حاجة مش فاهم برضوا اي هي انتي فاهماني !؟
الام:طيب ولما صليت استخارة حصل اي؟
اويس:مافيش حاجة هي مازالت الراحة موجودة
الام بفرحة:شكلنا هنبل الشربات قريب
اويس:بس انا معرفش حاجة غير اسمهابس والنهاردة اخر يوم ف الحملة ومش عارف اعمل اي وهشوفها تاني ازاي
الام:طيب ماتكلمها يحبيبي وتعرف مكانها ونروح ليها علطول والله
اويس:مش عارف رد فعلها هيكون اي
الام:جرب ي اويس
اويس بحيره:بفكر من انبارح ...اوبس الوقت الحق اطير انا
الام بفرحه:ربنا يفرحك يحييبي واشوفك مبسوط وعقبال ياسين يارب
___
كريم: يحببتي فين ياسو
ريتاج:البت نامت ي كريم اياك تصحيها دي ممرمطانيكريم بضحك: دي صغننة لسة مش تعرف حاجة
ريتاج:دي عارفة كل حاجة طالعه لابوها
كريم:بقا كدا

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


حنان وهي تجلس بجانبه ابنه عمه:متزعلش انا كمان عمري ما فكرت فيك ...وبحب واحد وكان نفسي ابقي معاهتميم مسح دموعه بسرعة وقال:انتي اي الا طلعك فوق السطح دلوقت
حنان:نفس السبب الا مطلعك ..مجروحه والاهل مش مستوعبين دا
تميم:انا بكرهك وعمري ما هحبك .. وسابها ونزل
بقلمي:روان ابراهيم
..................................................
فلنبدأ من جديد كأننا لم نذق مرارآ بالامس🦋
صباح الفل ياست الكل
الام:خير اللهم اجعله خير عايز اي ع الصبح
ياسين:بصبح عليكي يخالتي
الام:لا العادة انك لما بتقوم ..بتقول انا عايز افطر
ياسين:منا هفطر بس بصبح
الام بشك:ماشي
ياسين:خالتي
الام:استر امم
ياسين:ممكن تيجي معايا انهاردة وانا رايح اتقدم للبنت الا اختارها قلبي من زمان وماصدقت اني لقتها
الام:ياسيدي ياسيدي الحب ومين تعيسه اصدي سعيده الحظ دي
ياسين:هتشوفها لما نروح ..اناعرفت اوصل للرقم مامتها وهاخد منها معاد النهاردة
الام:ماشي يحبيبي ربنا يسعدك يارب وعقبال ما اشوف اويس جاي يقولي ع عروسة كدا
ياسين:امين...هقوم اكلمها ...
ياسين:الو السلام عليكم
:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مين
ياسين:ازيك يطنط انا ياسين ابن مرفت الا كنا ساكنين ف الشقة الا جانبكم
:اهااا ياسووو عامل اي يصغنن والله فيكم الخير
ياسين:الحمدلله يطنط بخير
:مرفت عامل اي طمنوني وبقي محدش يشوفكم فين
ياسين:اصل احنا سافرنا وبننزل الاجازات بس بقا
:اها بسلامه يحبيبي
ياسين:كنت بستأذن حضرتك لو ينفع اجي اقعد معاكي انهاردة شوية
:يلا اهلا وسهلا تنور يحبيبي دا بيتك
ياسين بفرحه:تسلميلي يطنط ربنا يبارك فيكي
:تسلملي يحبيبي مع السلامه
ياسين وهو يرقص:مع السلاااامه مع السلللاااامه🥳😍وافقت يخاااالتي واااافقت خلاااااص
اويس:يافتح ياعليم يارب اي يابني اتجننت
ياسين بيمسك ايده وبيلف :انا العرررريس انااا العرررريس انااااا العرررررريس
اويس بزهول من رد فعله:اقف ...اي الا بتعمله دا ..
ياسين:اخوك عريس
اويس يفتكره بيهزر كالعاده:طب ياسيدي الف مبارك عقبال العروسة والمعازيم ..عن اذنك رايح افوق ...لا حول ولا قوة الا بالله الواد بقت حالته صعبه
الام بضحك:والله تلاق اويس ما مصدق من كتر هبلك الا بنشوفه ...
ياسين:مش مهم هيصدق بعدين هروح اجهز
الام:مجنون والله بس ربنا يسعد قلبكم يارب
ف جهه اخري#
ياسمين:كنتي بتكلمي مين ياماما
الام:دا ياسو ابن طنط مرفت فاكرهم
ياسمين بتذكر..ياااسو يااااسو؟
الام:الا كنتي بتلعبي معاه انتي وكريم
ياسمين بتذكر:ياسووو اها ماله
الام:هيجي يقعد معانا شوية اخر النهار اصلهم سافروا وبقوا بينزلوا اجازات
ياسمين حست بشعور غريب وافتكرت ان كريم دايما كان بيتخانق مع ياسين علشان كان بيلعب معاها اكتر منه ...بس ياسين برضوا كان بيحب يلعب مع ياسمين
الام:روحتي فين
ياسمين:ها لا معاكي ...هروح اصلي
الام:طيب
ويتبع...........
•------------•✿•------------•

*تـابـع تـلـك الـقـنـاة لـ مـزيـد مـن الـࢪوايـات الـديـنـيـة الـجـمـيـلـة :*

⤾ࢪوايـات تـࢪجـو الآخـࢪة 🎀

https://whatsapp.com/channel/0029VadkHD45PO0ry4AHIC10
[٢٢/‏١٠, ١:٣٦ م] null: > ⤾ࢪوايـات تـࢪجـو الآخـࢪة 🎀
*عوقبت بذنبها* 💕🌾
*الفــصـل { 17 و الأخير }*
​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


ياسمين:شكرا جدا بجد
الممرضة خرجت:حضرتك تقدري تشوفها المريضة فاقت وبقت كويسة
ياسمين:شكرا ليكي ..بصت لاويس انا هدخل اشوفها
اويس:اتفضلي
ياسمين دخلت لقيت عائشة نايمة ع السرير ودموعها تسقط ف صمت حزنت علي حال صديقتها ثم قالت:كدا يجميل تقلقيني عليكيعائشة بتعب:اسفة بس معرفش حسيت بدوخة جامدة مرة واحده
ياسمين:سلامتك يعيوني هوني علي نفسك
عائشة:الحمدلله قدر الله وماشاء فعل ....عايزة اروح معلش
ياسمين:صحيح شيخ اويس برة هو الا طلب الاسعاف واتكفل بتكاليف المستشفي والله
عائشة:لزام اشكره وارجعله الفلوس ..
خرجوا فلم يجدوا اويس...
___
عودة مرة اخري#
ماجد:بنتي حببتي حمدلله ع السلامة
ريتاج بدموع:بابا وحشتني اوي
ماجد:وانتي كمان يحببتي
ماجد:اي دا من اي دا يكريم
كريم:سليمه يعمي رصاصه كدا بس الحمدلله جات خدش
ماجد:انتو كويسين
كريم وريتاج:الحمدلله بخير
كريم:واخيرا قبضوا ع النمس
ماجد:الحمدلله ربنا كفانا شره
ريتاج:عايزة اقول حاجة بس خايفة
كريم:قولي يحببتي
ريتاج؛انا جعااانه
ماجد بضحك:ههههه وتتخطفي تاني
كريم:ابدا انا هعمل اكل بنفسي
ريتاج بضحك:وانت هتعرف ولا هنروح المستشفي
كريم؛علي بيتنا يلا وهوريكي
بالفعل اخذ ريتاج وذهبوا الي بيتهم ...
في جهة اخري#
الام:غريبة جيت بدري
اويس:ما شرحتش حاجة النهاردة
ياسين بمرح:دي بركة دعواتي بقا
الام :لي كدا حبيبي اومال كنت فين
اويس:والله ف واحده من الاخوات تعبت و ....قص عليهم كل ما حدث
الام:ربنا يجعلك ف خدمة الناس دايما
اويس:امين يارب
ياسين:صحيح ي اويس كنت عايز اسألك من وجهه نظرك اي هي موصفات الزوجة الصالحة
اويس:دا شكلنا نوينا بقا
ياسين:مالقتش منك فايدة قولت اشوف نفسي
الام:ولد تأدب
ياسين:حاضر يخالتي ...قولي ي اويس
اويس:اول حاجة يا ياسين هي ان تتقي الله في السر والعلن ....والعسر واليسر....والمنشط والمكره...
ياسين:طيب وازاي تتحقق التقوي دي
اويس: تحقق التقوى بحفظ اللسان عن قول الزور...والكذب... والغيبة ... والنميمة... واللغو.... وسائر ما ذمَّه الشرع...وكفّ الجوارح عمّا حرّمه الله.🤚 من فعل الحرام... والمشي إليه، والنظر، والاستماع له، وحفظ القلب من الكبر، والحقد، والحسد، والرياء، والظن السيء، وسائر أمراض القلوب....
ياسين:طيب ف اية كدا ف سورة النساء بتقول...." فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللهُ" يعني اي بقا قانتات دي !؟
اويس:مطيعات لأزواجهن.
الام :يعني اي حافظات للغيب !
اويس :ي امي حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بمعني : تحفظ زوجها في غيبته في نفسها، وماله..... .ودا ما قاله السدي وغيره
ياسين :علشان كدا لزام على الزوجة حفظ أوامر الزوج،...وحفظ نفسها حالة حضوره،....وحالة غيبته.....
اويس :بالظبط كمان جاء في المسند،...وغيره من حديث عبد الله بن أبي أوفى أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: لو كنت آمرًا أحدًا أن يسجد لغير الله تعالى، لأمرت المرأة أن تسجد لزوجها، والذي نفس محمد بيده، لا تؤدي المرأة حق ربها حتى تؤدي حق زوجها كله، حتى لو سألها نفسها وهي على قتب، لم تمنعه...
ياسين:جميل الكلام دا جزاك الله خيرا ي اويس
اويس:ولك بالمثل
الام:انا هقوم احط الاكل ...
عودة مرة اخري###
اييي دا مالها يابنتي حصل اي
ياسمين:مش تقلقي يطنط دي عائش بتدلع بس
عائشة بهزار:ياست الله يسامحك
ام عائشة:'حصلها اي
عائشة:دوخة بس يماما
الام:كله بسبب قله الاكل مش بتاكل خالص ي ياسمين وطول النهار والليل ع النت والتليفون ...التليفون هو السبب (ام عائشة ست مصرية اصيلة اصيلة يعني🙈🌚😂👨‍🦯)
بقلمي:روان ابراهيم
ياسمين:معلش يطنط متز
عائشة مقاطعة:معلش اي ياست انتي مصدقه الا هي بتقوله
الام:اهو خدي منها كلام وبس
ياسمين:يجماعة صلوا علي النبي مش كدا انا الا اكلت الجبنة 🤌😂
عائشة بضحك:ايوا انتي
الام:بس يابت دي ياسمين ربنا يبارك فيها ويرزقها بأبن الحلال الطيب الا يسعدها امين يارب
عائشة:الا ما بتدعي لي بنتك
ياسمين بهزار:بدأنا الغيره
الام:انتو اخوات ما ينفعش واحده تغير من التانية
ياسمين:ربنا يباركلنا فيكي يطنط هستأذن انا علشان ماما ...هبقي اكلمك ي عائش...استودعك الله
عائشة:ف حفظ الله
ياسمين نزلت وراحت ع البيت واما عن عائشة فضلت النوم لكي لا تفكر كثيرا ...
في جهه اخري#
يبابا مش عاااايز اتجوزها انا مش عااااايز
الاب:هتجوز بنت عمك غصب عنك
تميم:مش بحبها ولا هي بتحبني
الاب:لما هتعيشوا مع بعض هتحبوا بعض ولكن بت عمك متروحش للغريب
تميم بيأس من قرار ابيه:حاضر يبابا الا يريحك
تميم خرج وهو متعصب لانه هو حب عائشة وكان نفسه تكون ليه بجد بس الظروف بالنسباله كانت صعبة اوي دلوقت ومازالت ...قالها كدا علشان تبعد وتشوف مصلحتها ومش تعطل نفسها بيه لانها تستاهل كل خير...كان جالس ونزلت منه دمعه

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏
•------------•✿•------------•
قد تظن انك خسرت كل شئ ...ولكن في الحقيقة انك رُحمت 🦋🤍
_____
كريم :اي دا
حسام:مسدس
كريم:وانا اعمل بيه اي
حسام:خليه معاك
كريم:خليه معاك انت يحسام
حسام:معايا يكريم انجز مافيش وقت
كريم:طيب هنعمل اي دلوقت
حسام:شايف الا واقفين ع الباب دول
كريم:ايوا
حسام:روح اضرب فيهم
كريم:وانت
حسام:اسمع مني
كريم بعد فهم تمام
بالفعل راح كريم وبدأ يضرب ف واحده واتنين تاني جم وبدأو يضربوا ف كريم ولكن سرعان ما تحرك حسام واطلق الرصاص عليهم ...
كريم:كنت بضحي بيا ولا اي يسطا
حسام:يابني لو كنت روحت معاك كنت اضربت انا وانت وماكنتش هعرف ان ف اتنين تاني .... استنيت لحد ما جم كلهم
كريم:لا دماغ شغالة
حسام:حااااسب يكررررررريم.......حسام مسك واحد وفضل يضرب فيه..
كريم:الواحد لزام ياخد باله
حسام:خلي بالك يلا اتحرك ..مروا علي غرفة فيها مجموعة من الرجال يلعبون مروا بهدووووء
حسام بصوت خافت:انزل تحت انا هقف اراقب هنا بس استعجل
كريم:تمام نزل كريم لقي واحد نايم ع الكرسي جانب اوضة ...ضربه وخبط ع الباب قائلا:ريتاج انتي هنا
ريتاج بخوف :مين
كريم بفرحة:انا كريم
ريتاج بأمل:كريم بالله خرجني من هنا
كريم فضل يخبط ف الباب لحد ما اتكسر ...اول ما شافها خدها ف حضنه وريتاج فضلت تعيط
ريتاج:النمس هو السبب يكريم
كريم:يلا نهرب بسرعة حسام فوق ...ولسة كريم هيتحرك لقي مجموعة جاين عليه
النمس بضحك:لا شجاع يابن ممدوح
ريتاج تقف خلف كريم خائفة
كريم:علي الاقل بواجه راجل مش بخطف حرمه
اتنين كانوا شايلين حسام ورموا ادام كريم الذي صدم ..
حسااااام
النمس:ماتقلقش دا ضرب بسيط بس وهيفوق .. بس شااابوااا لذكائه
كريم:انت فاكر انك هتقدر تعمل حاجة تبقا غلطان ...وطلع المسدس اتجاه النمس
ريتاج صوتت
النمس :حاسب تتعور منه يحبيبي غلط عليك ....انا ممكن ادفنك مكانك
كريم ضرب طلقه ع احد الحراس
النمس:فداك واحد ولا يهمك ...ثم اخرج مسدسه قائلا بس حاسب التاني لتموت
كريم:مابخافش
النمس اطلق رصاص ع دراع كريم فوقع منه المسدس وريتاج تصرخ
ريتاج:حرااام عليك انت عااايز منا اي .. .يكررررريييم
النمس:هو انا لسه عملت حاجة
حسام بدأ يفوق ولكنه مثل انه مازال مغمي عليه
كريم بألم :كلها مسألة وقت والشرطة زمانه ع وصول
النمس:يأهلا وسهلا دا ان لقيوا حد غير جثثكم
ريتاج برعب:انت اي معندكش رحمه منك لله
النمس:كلمه تاني هنقول الله يرحمك كانت رغاية
حسام بيحاول انه يغمز لي كريم بس كريم مش واخد باله
فحسام بيحاول يفكر ويتصرف بسرعة لانه عارف النمس بينفذ كلامه علطول
كريم لاحظ ان حسام بيتحرك بشويش فرح جدا وعرف انه لزام يلاغي النمس علشان محدش ياخد باله
كريم:ولما هتموتنا هتستفاد اي
النمس:ابقي حققت انتقامي
كريم:انتقامك علي اي علشان خسرت ارباح سنة كاملة بسبب عامل عندك
النمس بغضب:عامل !دا كان بسبب ابوك وماجد
كريم:غلط كان بسبب خطفك لي مرات العامل وبعد ما رضيت غرورك قتلتها وفهو انتقم منك...بحرق كل حاجة ف المخزن القديم
النمس:وانت اي الا مخليك متاكد كدا
حسام قام بسرعة البرق ووضع مسدس تجاه رأس النمس ثم قال:اي حركة هضرب هنا كله ينزل السلاح
النمس:مبهور بي ذكائك بجد ي حسام بيه
حسام:مهو مش اي حد يدخل الشرطة ويطلع بدون ما يتعلم حاجة
ريتاج:كريم دراعك بينزف اوي
كريم:مش مهم لزام نطلع بسرعة من هنا
حسام:خد مراتك واطلع يكريم
كريم:مش هسيبك يحسام
حسام:اسمع الكلام
كريم حاضر ...بالفعل خد ريتاج وقبل ما يطلع كانت الشرطة جات وتم القبض علي النمس ...
في جهه اخري#
عااااااااااااااائش ...جريت عليها لقتها ف الارض
ياسمين:حد يلحقني يجمااااعة عاااائش قومي بالله
الجميع جري والشيخ اويس واقف من بعيد مش فاهم ف اي
ياسمين:ساعديني بالله معرفش مالها جيت اشوفها لقتها ف الارض كدا
هند:ممكن تكون اغمي عليها هاتوا ماية يابنات...هند فضلت تحاول ولكن دون جدوي فلم تستيقظ عائشة
ياسمين بدموع:حد يتصل بالاسعاف
بالفعل اتصل اويس وتم نقل عائشة الي مستشفي
في المستشفي#
الدكتور:هي كويسة مش تقلقوا محتاجة بس تخلص المحلول وبعدها هتفوق
اويس:جزاك الله خيرا
ياسمين:شكرا لحضرتك جدا ي شيخ لولاك ماكنتش هعرف اعمل اي
اويس:الشكر لله ...مافيش داعي للكلام دا
اويس:هستنا لما تفوق وبعدين استاذن علشان لو احتاجتوا حاجة

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


ماجد:عايزين نفكر شوية دا شخصية مش ساهلة
كريم:بس ا . قاطعة صوت رنين الهاتف ...كريم:الو
حسام بلهفه:فييينك
كريم بقلق:ف البيت ها وصلت لحاجة
حسام:وصلت هي في المخزن المهجور في شارع * بس في مشكلة
كريم بخوف:اي
حسام:في حراسة هنا جامدة وكلهم مسلحين
كريم:يبقي نبلغ البوليس ويبقي معانا
حسام:عملت كدا وادامهم ٣ ساعات
كريم:انت فين انا جاي
حسام:نازل من المكتب اهو وجايلك
ماجد:خير يابني طمني
كريم:حسام عرف مكانهم
ماجد بفرح:الحمدلله ...انا هاجي معاكم
كريم:لا الدنيا خطر هناك وانا مش هعرف اخلي بالي من اتنين
ماجد:توعدني ترجع بنتي ي كريم
كريم:اوعدك اني ارجع مراتي بخير وسلامه
في جهه تاني#
وانا اعمل لي كدا ي ياسمين
ياسمين:علشان نعرف هو ناوي علي اية لو متمسك بيكي هيكلم طنط ويقولها انا عايزها بس اديني وقت ...ولو غير كدا فأنتي هتكوني عرفتي وهتبعدي تماما عنه   ....
عائشة حاضر هرن عليه استني ......
ياسمين:هدخل استنا ف المسجد جو عقبال ما تتكلمي وتحكيلي
عائشة:تمام هخلص واجي وراكي ......
عائشة طلعت الفون وبترن ع تميم
عائشة:الو ازيك ي تميم
تميم:الحمدلله طمنيني عنك
عائشة:الحمدلله بخير
تميم:كنت قافلة تليفونك لي انبارح
عائشة:مافيش كنت تعبانه شوية
تميم:الف سلامه
عائشة:تميم في حاجة عايزة اقولهالك
تميم:خير
عائشة:في عريس متقدم وماما عايزاني اقعد معاه وانا مش حابة كدا
تميم:خلاص ما تقعديش معاه
عائشة:طب وماما ماهي جبراني اقعد معاه واشوفه   ...متكلمها تقوله انك لسة عايزني بس الظروف مش سامحه
تميم:اقعدي معاه يعائشة بصي امي قالتلي كل حاجة نصيب وابويا مش موافق اقعدي معاه لعلي وعسي ترتاحي
عائشة بدموع:انت بتتكلم بجد
تميم:اه يعائشة مش ف ايدي حل تاني ...انتي تستاهلي كل خير
عائشة:بس لي طيب ...
تميم:النصيب ي عائشة
عائشة اغلقت الخط وجلست تبكي بشدة ظنت انه لن يتخلي عنها بهذا الشكل وبهذه الطريقة...
(طبيعي تكون دي نهاية اي شئ حرام ....بلاش بلاااش بلاااش ندخل ف علاقات منعرفش نهايتها اي ...بلاش نخدع نفسنا نقول دا بيحبني ودا هيتقدم ..الا بيحبك هيجيلك مش هيقولك ظروف ونصيب ...مبدأيًا كلمة ظروف ونصيب دي شماعة بنعلق عليها اخطأنا ...في مقولة بتقول من اراده استطاع ...الا عايزك هيعمل المستحيل علشان تكوني معاه مش هيقعد يقول اصل وفصل ...خليكي مؤمنه دايما ان الخير فيما اختاره الله لنا ..وان رب الخير لا يأتي الا بالخير ...فممكن تكوني مفتكره ان دي نهاية العالم وخلاص ...بس بعد فترة من الوقت هتلاقي نفسك بتنوري من تاني مع العوض ..وعوض الله اذا أحل انساك ما قد فقد 🦋🤍)
كانت جالسة تبكي بشدة
اويس كان داخل المسجد شاف واحده قاعدة بتعيط بشدة فوقف بص انه يلاقي اي بنت تساعدها مالقيش فراح هو ناحيتها قائلآ:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ...
مافيش رد فكرر السلام مرة اخري ...مافيش رد ..
اويس:يا اخت....
عائشة بدموع :نعم
اويس شايفة زهول من عيونها الحمرا من كثرة البكاء ولكنه سرعان ما استغفر وغض بصره..
اويس:ضايع منك حاجة  
عائشة:ضايع قلبي
اويس:هوني علي نفسك دي دنيا لا شيء يستحق ان نحزن عليه هكذا
عائشة بدموع
اويس:ممكن تتفضلي ف المسجد شوية يمكن ترتاحي صلي ركعتين لله
عائشة:قامت ودخلت تتوضا فعلا وتصلي ..
اويس وهو داخل يفكر:انا مالي بيها ...ووقفت ازاي واتكلمت كدا   ...وبعدين مين دي ...
دخل اويس قائلا:السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
رد الجميع:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ياسمين:لقيت عائشة اتأخرت استأذنت وطلعت تشوفها ...وفجأة شافت......
يتبع.........
•----------•✿•----------•

*تـابـع تـلـك الـقـنـاة لـ مـزيـد مـن الـࢪوايـات الـديـنـيـة الـجـمـيـلـة :*

⤾ࢪوايـات تـࢪجـو الآخـࢪة 🎀

https://whatsapp.com/channel/0029VadkHD45PO0ry4AHIC10
[٢٢/‏١٠, ١:٣٤ م] null: > ⤾ࢪوايـات تـࢪجـو الآخـࢪة 🎀
*عوقبت بذنبها* 💕🌾
*الفــصـل { 16 }*
​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏
•------------•✿•------------•
وحفلت انك لا تميل مع الهوي ...اين اليمين واين ما عاهدني ...؟
_______
كانت جالسة تبكي بشدة وتتألم وتحدث نفسها ...لييي يا تميم خلتني احبك واتعلق بيك لي وانت هتمشي ..لي اخترت تكسرني ....قاطع ذلك ثوت رنين الهاتف
عائشة ببكاء:يااااسمين
ياسمين بقلق من صوتها:اي دا مال صوتك يحببتي في اي
عائشة:تميم ي ياسمين
ياسمين:طيب اهدي طيب وفهميني ماله حصل اي
عائشة:باباه مش موافق ع الموضوع خالص
ياسمين:طيب اهدي يحببتي يمكن بس وقت عصبية وتروح لحالها
عائشة:بس تميم مش عايز يتخانق معاه بيقولي كل شئ قسمة ونصيب
ياسمين:يحببتي انتي متعرفيش الخير فين....ويمكن دا الخير وربنا كشفه قبل ما تحصل حاجة
عائشة:بس انا حبيته ي ياسمين حبيته والله
ياسمين:يحببتي عارفة انه غصب عنك بس هتاخدي وقتك وتنسي وهتكون مجرد ذكري قديمة ...اقولك قومي صلي ركعتين لي ربنا
عائشة:بدموع حاضر هقوم اصلي
ياسمين:ربنا يجبر بخاطرك يارب يحببتي ويعوضك خير
عائشة:يارب
في جهه اخري##
دا شكل البيه بايعك مش سأل فيكي لحد دلوقت
ريتاج:لو يعرف مكاني كان جه وقتلك كمان
النمس بضحك:ههههههه لا حلوة النكته دي
ريتاج في سهرها:عبو تقل دمك
النمس:انتي عارفه اني ممكن اخلص عليكي دلوقت ...بس انا محتاج احرق قلب ابوها زاي ما ابوه حرق قلبي
ريتاج:حرق قلبك ف اي عمو ممدوح الله يرحمه كان طيب
النمس:خلاني اخسر ارباح سنة كاملة ...كل حاجة اتحرقت خلوني بدأت من الصفر تاني
ريتاج:وانت ازاي عرف انهم هما
النمس:ماكنش ف خلاف بيني وبين حد غيرهم
ريتاج:بس ممكن يكون في وناسي مثلا
النمس بغضب:انتي هترغي معايا اسكتي بقا صدعت
ريتاج بخوف :حاضر
النمس:دخلو ليها اكل واقفلوا الباب
شخصا ما:حاضر يافندم....
ريتاج:شكرا ..ثم حدثت نفسها قائلة:وبعدين بقا انا زهقت عايزة اروح 🥺وضعت يديها ع بطنها قائلة:يعني علي الحلو لما تبهدله الايام ....يعني عليكي يالوووزة
__
في صباح يوم جديد#
لا أعلم كيف مرت هذه الليلة ... لقد سمعت أصوات تمزق قلبي .... وسألت نفسي هل كُنت استحق ذلك !..
الام:معقول نايمة كل دا ...عااااائشة اصحي
عائشة بحزن:صاحية يماما
الام:ولما انتي صاحية ما قومتيش لي ...قومي يلا علشان نفطر
عائشة:ماليش نفس يماما
الام بأستغراب من هدوئها:مالك انتي تعبانه؟
عائشة:لا يماما كويسة
الام بعدم تصديق:طيب قومي نفطر
عائشة ف صمت حتي خرجت والدتها وبدأت دموعها ف السقوط ...قاطع ذلك رنين الهاتف فردد قائلة:الو
ياسمين:ازيك يحببتي عاملة اي
عائشة ببكاء:مش عارفه ي ياسمين بس مش بخير
ياسمين:يحببتي استهدي بالله كدا ...انتي لسه متعرفيش الخير فين
عائشة:بس كلام تميم ليا مضايقني اوي حسيته بايعني وانا نفسي غالية عليا
ياسمين:طيب هو كلمك تاني طيب
عائشة:لا لسه
ياسمين:طيب اصبري يحببتي يمكن باباه يغير رأيه
عائشة:يارب ياياسمين يارب بجد
ياسمين:قومي اتوضي وصلي يلا عندنا حلقة
عائشة:حاضر ي ياسو
بالفعل قامت عائشة تصلي وتدعوا لله
في جهه اخري#
اويس:لا يعني لا
ياسين:طب نتفاهم طيب
اويس:لا مش هتروح
ياسين:والله هقعد مؤدب 🙈
اويس:لا انا عارف
ياسين:ي اوس اوس انا حبيبك
اويس بحزم:ياااااسيييين
ياسين بخوف:خلاص والله هقعد جانب خالتي اقعور بتنجان
اويس بأبتسامة:اسمها اقور مش اقعور
ياسين:اي حاجة المهم الاكل
اويس:الصبر يارب ي امي انا انازل ع المسجد
الام:ربنا يراضيك يابني ويجبر بخاطرك يارب وتلاقي بنت الحلال الا تسعدك
اويس بأبتسامة:امين يارب
ياسين:وانا ماليش اي دعوة ولا حاجة من الحب دا
الام:ربنا يهديك يا ياسين وتلاقي بنت الحلال
ياسين:يخالتي هو انا مجنون ثم مش عدل تدعي لاويس وانا كيس جوافة كدا
اويس بضحك ع كلام ياسين:انا نازل استودعكم الله
ياسين:ف حفظ الله
الام:تعال يواد يا ياسين قشر الكوسة عقبال ما اويس ياجي
ياسين:ما بعرفش يخالتي
الام:اتعلم زاي اويس
ياسين:هو اويس اشطر مني انما انا خيبة
الام:وهتفضل خيبة ولا هتفلح طول مانت مش بتعرف تقشر الكوسة
(كويس ان ام اويس مش معانا🙈كانت هتنبر بينا واحنا بنعمل الاندومي😂😂🤌)
____
ماجد ازاي يعني اي
كريم:مش لاقي اي أثر لي ريتاج انا خايف وقلقان اوي يعمي
ماجد:لا ان شاء الله خير
كريم:انا هعمل بلاغ
ماجد:لا ممكن يعرف ويأذيها
كريم:منا مش هفضل واقف كدا وحتي حسام صاحبي مش لاقي اي حاجة ليه

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


اويس : بصوا أويس القرني هو أويس بن عامر بن مالك...ودا عالم وزاهد  وورع... كانت له أم كان بارا بها كأبر الرجال بأمهاتهم...
الام:زايك ي اويس كدا ربنا يراضيك يابني زاي ما بتراضيني دايما
ياسين:طيب ماذا قال عنه النبي صلى الله عليه وسلم ؟
اويس:خَيْرَ التَّابِعِينَ رَجُلٌ يُقَالُ لَهُ: أُوَيْسٌ...  هكذا وصف رسول الله صلى الله عليه وسلم ...كَانَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ رضي الله عنه إِذَا أَتَى عَلَيْهِ أَمْدَادُ أَهْلِ الْيَمَنِ سَأَلَهُمْ: أَفِيكُمْ أُوَيْسُ بْنُ عَامِرٍ؟..... حَتَّى أَتَى عَلَى أُوَيْسٍ فَقَالَ: أَنْتَ أُوَيْسُ بْنُ عَامِرٍ؟ قَالَ: نَعَمْ. قَالَ: مِنْ مُرَادٍ، ثُمَّ مِنْ قَرَنٍ؟ قَالَ: نَعَمْ. قَالَ: فَكَانَ بِكَ بَرَصٌ فَبَرَأْتَ مِنْهُ إِلَّا مَوْضِعَ دِرْهَمٍ؟ قَالَ: نَعَمْ. قَالَ لَكَ وَالِدَةٌ؟ قَالَ: نَعَمْ. قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «يَأْتِي عَلَيْكُمْ أُوَيْسُ بْنُ عَامِرٍ مَعَ أَمْدَادِ أَهْلِ الْيَمَنِ، مِنْ مُرَادٍ، ثُمَّ مِنْ قَرَنٍ، كَانَ بِهِ بَرَصٌ فَبَرَأَ مِنْهُ إِلَّا مَوْضِعَ دِرْهَمٍ، لَهُ وَالِدَةٌ هُوَ بِهَا بَرٌّ، لَوْ أَقْسَمَ عَلَى اللَّهِ لَأَبَرَّهُ، فَإِنْ اسْتَطَعْتَ أَنْ يَسْتَغْفِرَ لَكَ فَافْعَلْ» فَاسْتَغْفِرْ لِي. فَاسْتَغْفَرَ لَهُ.
الام:طيب هو كان من الصحابة !؟
اويس:ليس هو من الصحابة.... وإنما هو من التابعين....والتَّابِعون هم من لَحِقوا ورَأَوا أصحابَ النبي صَلَّى اللهُ عليه وسلَّمَ.
ياسين:كمل انا حبيت اسم اويس اوي
اويس :هي قصته جميلة فعلا وكان بار بأمه بدرجة كبيرة جدا وكان دايما بيرد اذي الناس ليه بالعفو وما يجدوا منه الا اطيب الثمرياسين:انت تعرف انا حبيت الاسم جدا واول ابن ليا هسميه اويس
اويس بضحك: يعم ماشي ..بس انوي انت
ياسين:لا منا نويت خلاص
اويس:اوووه بجد
الام:اصل
ياسين مقاطعا:اصل خالتي هتيجي معانا
اويس:بالتوفيق ان شاء الله وربنا ييسر ليك الامر
ياسين:عقبالك
اويس:ان شاء الله
الام:هقوم انا للصلاة قيام الليل
اويس:هنصلي كلنا مع بعض
ياسين:اشطاااا
عووودة مرة اخري ###
عائشة : يعني اي باباك مش موافق ي تميم
تميم :يعني انا مش هخسر ابويا ي عائشة
عائشة:انا ما قولتش كدا حاول علشاني
تميم:انتي تستاهلي كل خير ي عائش وانا حبيتك بجد وكانت اجمل فترة معاكي
عائشة:أنت ازاي عملت فيا كدا.. ازاي فرط فيا بالسهولة دي ..معقولة انا كنت رخيصة عندك للدرجة دي ..انا حبيتك لي متحاولش علشان مرة ..انا تعبت من المحاولة لي جاي بعد فترة الحب تقولي كل شئ قسمه ونصيب ..طيب لي وعدني وعشمتني انك انت نصيبي لي عشمتني وانت ناوي تفارق ..لي
تميم :مانتي أديكي شايفة الظروف اعمل اي طيب مش في ايدي حاجة اعملها
عائشة:حاول علشاني حسسني انك لسة بتحبني فعلا وانك متمسك بيا اعمل اي حاجة تثبتلي دا .. هتسبني اضيع كدا من ايدك .... انا روحي بتتسحب مني علشان خاطري اعمل حاجة انا بحبك انت وعايزاك انت
تميم: هقعد معاه طيب وربنا يسهلها
عائشة:انت بتتكلم بجد !هه دا بجد معقول انت الا وعدني انك عمرك ما هتسبني ..وانك هتتحدي كل حاجة علشاني .. واني هبقا مراتك وجانبك غصب عن اي حد...دا دا انا عطيتك الثقة في وقت ما قربت افقدها في نفسي تقوم أنت تكسرلهالي كدا بسهولة ..تمام انا مش هعيط ولا هدعي عليك بالعكس بتمنالك السعادة وربنا يرزقك ببنت الحلال الا تسعدك ي ح،**** اصدي ياتميم قالتها ثم اغلقت الخط وانهارت بعد هذا الحدث
يتبع.........
•------------•✿•------------•

*تـابـع تـلـك الـقـنـاة لـ مـزيـد مـن الـࢪوايـات الـديـنـيـة الـجـمـيـلـة :*

⤾ࢪوايـات تـࢪجـو الآخـࢪة 🎀

https://whatsapp.com/channel/0029VadkHD45PO0ry4AHIC10
[٢٢/‏١٠, ١:٣٣ م] null: > ⤾ࢪوايـات تـࢪجـو الآخـࢪة 🎀
*عوقبت بذنبها* 💕🌾
*الفــصـل { 15 }*
​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


تميم:انك من بلد بعيده عني والمشوار وكدا ...بيقولي بنت عمك اولي من الغريب
عائشة بحزن:طيب وانت رأيك اي يتميم
تميم:اكيد هنتكلم تاني عمري ما اتخلي عنك ي عائشة انا بحبك انتي
عائشة:وانا كمان يتميم واتمنا عمو يرضا
تميم:يارب يحببتي يارب
عائشة:هقوم اشوف ماما
تميم:اشطا سلاموز يقلبي
عائشة:سلاموز
نعم ي امي
الام:ياسمين عاملة ترن يابنتي ما تشوفيها
عائشة:حاضر هكلمها من فوني
الام:تمام
ياسمين:طبعا الهانم لقيت احباب نسيت اصحاب
عائشة بأبتسامة:مقدرش يحببتي
ياسمين:عاملة اي ياست
عائشة:مش بخير وخايفة
ياسمين:من اي حصل اي ؟
عائشة:تميم كلمني من شوية و....حكت ليها كل الا قاله تميم
ياسمين:مش عارفه اقولك اي بصراحة بس خليكي واثقة ان ربنا دايما بيتختار لينا الصالح ولعل ما في الامر خير
عائشة بدموع:بس انا مش متخيلة تميم يبعد عني ي ياسمين اتعلقت بيه اوي وحبيته
ياسمين:ياحببتي اطمنى لزام نعدي بأزمات وموقف علشان تثبت صدق حبنا
عائشة:ادعيلي ي يايسو
ياسمين:من غير ما تقولي يحببتي والله ..قومي صلي ركعتين لله
عائشة:حاضر هقوم..أستودعك الله
ياسمين:ف حفظ الله
في جهه اخري....
كانت جالسة تبكي فالغرفة مظلمه جدا ....فجأه الباب اتفتح وظهر شخصا ما يضحك بصوتًا عالي
النمس:نقول نورتي يا حرمه كريم بيه ولا يابنت ماجد
ريتاج بصدمة انه يعرف انها مرات كريم واسم باباها:انت مين
النمس:انا الا كنتي عايزة تشوفيه وتجيله برجلك (النمس)
ريتاج وهي خائفة ع طفلتها:وعايز مني اي
النمس:ابدا انتقام صغنن بس حفيدة عيله ممدوح تلزمني
ريتاج رعب:انت فاكر ان كريم هيسيبك ولا بابا لو عرفوا انك خاطفني هتقول علي نفسك يرحمان يرحيمالنمس بضحك:لا طلعتي قوية بس خليكي اد كلامك واعرفي انتي بتكلمي مين واني ممكن اخلص عليكي ف ثانية
ريتاج حست بصدق في كلامه فاترعبت وسكتت
النمس:ايوا كدا ..قولي بقا ف الشهر الكام علشان ننجز
ريتاج:الرابع
النمس:يعني فاضل ٥ شهور نقضيهم مع بعض كدا بهدوء بدل ما نترحم عليكي
ريتاج:طب انا جعانه
النمس:من عيوني يجميل دقيقة وتلاقي اكل عندك
ريتاج ف سرها:عبوشكلك تلاقي طنط ماكنتش فاضية تربيك
النمس:بتقولي حاجة !
ريتاج:لا لا بحكي لبنتي حدوته علشان مش تخاف بس
النمس:اممم ماشي
طلع النمس وطلب ليها اكل
ريتاج:ياربي هي حياتي كانت ناقصة بهدله ...كل دا علشان طلبت اكل بس اومال لو كنت روحت الملاهي كان هيحصلي اي ...يكريم انت فين تعال خدني ....
هاااا ف اي اخبار يابني
كريم بحيرة وخوف:للاسف يعمي مش لاقي اي أثر ليها
ماجد بخوف:انا قلقان يكون الزفت ورا الا بيحصل دا
كريم بعدم استيعاب:اصدك مين
ماجد:النمس
كريم بشر :دا يبقي الله يرحمه لو هو الا عمل كدا
ماجد:يابني نبلغ البوليس ومش تودي نفسك ف داهية
كريم:اخد حق ابويا وحق انه حاول يخطف مراتي
ماجد:فكر بس بهدوء وبلاش تسرع لزام تحسب خطواتك
كريم:احسب هو انا لسه هحسب دا مراتي معاه ممكن يعمل فيها حاجة
ماجد:منا مرعوب زايك يابني دي بنتي بس خايف يقتلها القتل عنده سهل
كريم:طيب والعمل
ماجد:هقولك احنا ....**
كريم:بس دا مش هيعرض حياة ريتاج للخطر
ماجد:لا متخافش
كريم:حاضر يعمي
في جهه اخري###
ينهار ابيض مال دماغك لففها لي كدا
اويس:مافيش ياست الكل خبطة بسيطة بس
ياسين :اتخانقت ولا اي
اويس:لا لا دي حاجة بيسطة
الام بقلق:يابني ماتقول وقعت قلبي
اويس:ي امي دول شوية حرمية و
ياسين مقاطعا:حاولوا يسرقوك واضربت ...مش مهم الا اخدوه انت كويس ...طيب عملت محضر
اويس بنفاذ من تفكيرهم:بسسسس ...دي واحدة ناس حاولوا يخطفوها وحاولت اساعدها بس جه حد من ورايا وخبطني ...بس زوجها كتر خيره وداني المستشفى واطمن
الام:لا حول الله يارب ربنا يردها ليه
ياسين:كان لزام تعمل استرونج يعني
اويس:ولو ف ايدي يا ياسين اني اساعد اي حد عمري ما هتأخر لو فيها حياتي انت ناسي كان الله ف عون العبد ماكان العبد في عون اخيه
ياسين:بس انت اتأذيت استفاد اي
اويس:يكفى ان نيتي كانت خير
ياسين؛يعم ماشي
الام:تعالوا نتعشا طيب
ياسين واويس:يلا
الام:تعرف يواد ي اويس ابوك الله يرحمه كان بيحب صنية البطاطس دي
اويس:الله يرحمه
ياسين:الا صحيح ي خالتي امي قالتلي انكم كنتوا هتسمونا نفس الاسم بس ابو اويس اعترض
الام:ايوا يواد يا ياسين اتفقنا ع اسم ياسين وقولنا هنسميكم زاي بعض وتبقوا اخوات وسند لبعض بس ابو اويس سمي اويس علي اسم ... اويس القرني
اويس:اهااا دا السبب الا سماني علشانه . .. بس حقيقي احسن الاختيار انا بحب اسمي اوي
ياسين:ما تقولنا قصته طا
اويس:بعد العشا نحكي
ياسين اشطا
وبعد دقائق اتجمعوا الثلاثة لكي يعلموا المزيد عن اسم اويس القرني

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


*تـابـع تـلـك الـقـنـاة لـ مـزيـد مـن الـࢪوايـات الـديـنـيـة الـجـمـيـلـة :*

⤾ࢪوايـات تـࢪجـو الآخـࢪة 🎀

https://whatsapp.com/channel/0029VadkHD45PO0ry4AHIC10
[٢٢/‏١٠, ١:٣٠ م] null: > ⤾ࢪوايـات تـࢪجـو الآخـࢪة 🎀
*عوقبت بذنبها* 💕🌾
*الفــصـل { 14 }*
​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏
•------------•✿•------------•
والخير دائما فيما اختاره الله لنا ....🤍
______
يخالتي عجبك اهو زعل مني
الام:اويس قلبه ابيض
ياسين:تفتكري الا عملناه غلط
الام:مش عارفه بس كلام اويس صح وانه لزام هو الا يختار
ياسين:قوليلي صحيح انتي عملتي اي لما روحتي
الام:البنت الا كانت لابس اسود دي روحت قولتلها اني مامت اويس وانه طالب ايدك
ياسين:نهاااار ابيض يخالتي مش كدا.... لزام تعرفي اسمها الاول
الام:اسمها ازاي وانت قايلي عليها؟
ياسين:يخالتي انا اعرف ياسمين بس وانما التانية لا
الام :مانا كلمت الا انت جيت تقولها اسمك دي ومشيت 👀
ياسين:ينهاااااااار ابيض لاااااا يخالتي دا انا اروح فيها والله واموت اويس كمان
الام:ولد تأدب حصل اي
ياسين:ياااااالاااااهوووووي يخاااااالتي انتي جيتي تكحليها عمتيها
الام:احكلها وعمتها !؟لي هو اويس يكونش متزوج وانا معرفش 🤔
ياسين:يخاااااالتي ركزي بالله مش انا كنت بقولك اني اصلا مختار
الام:ايوا
ياسين:وانتي كلمتي الا انا مختارها
الام:ايوا
ياسين:ينهااااار ابيض يخااااالتي
الام:استنا ي ولد مش انت الا قولتلي هما دول
ياسين:منا اصدي ع التانية
الام:طب قدر ولطف 🌚
ياسين:اهو يخالتي صدق لما قال اويس انه مش ياخدنا الحلقات معاه تاني
الام:لا تاني ولا تالت انا هسيب ابني هو الا يختار
ياسين:يبقي احسن والله يخالتي
الام:طب امشي من ادامي يلا
في جهه اخري#
كريم:ثواني بس هنزل اجيب اكل واجيلك علطول 
ريتاج:اشطا
كريم نزل يجيب اكل لي ريتاج وريتاج قاعدة ف العربية مستنياه
وفجأه عربية ماشية بسرعة وقفت بجانب عربية كريم وبدأت تخرج ريتاج غصب عنها
اويس شايف ان واحده بتصوت من بعيد فجري ناحيتها وكانت ريتاج بتصوت اويس حاول يساعدها بس اخدو ريتاج وضربوا اويس
كريم طالع شايف واحد مرمي ادام عربيته وعربية تانيه جريت
كريم بخضه:ريتاج جري مش لقي حد ف العربية
اويس بيحاول يقوم وهو بيمسك دماغه :دول حراميه
كريم:مراتي راحت فين
اويس محاولا الكلام:خدوها ثم وقع مغشيًا عليه
كريم حط اويس في الكرسي ادام وحاول يلحق العربية بس فص ملح وداب ..فطلع ع المستشفى
في المستشفى....
كريم : الاستاذ الا جوه كويس
الممرضة:اه الحمدلله كويس
كريم:طب الحمدلله ...ينفع ادخل لاني مستعجل امشي
الممرضة اتفضل 
كريم:انت مين ولو تعرف حد دلني مش عارف مراتي راحت فين
اويس:انا شوفت العربيه جاية من بعيد وبتحاول تاخد واحده بس للاسف معرفتش اساعدها بسبب ان حد خبطني علي دماغي
كريم بحزن:ياتري انتي روحتي فين يا ريتاج
اويس سمع الاسم واعتقد انه اكيد تشابه
كريم:عن اذنك انا
اويس اتفضل
نزل كريم بيحاول يدور علي ريتاج ف كل حته بس للاسف
واما عن اويس فروح البيت
.............  ............. .............
مش عارف اعمل اي حاسس دماغي واقفة بجد
عائشة:حاول تتكلم معاه تاني يتميم وتفهمه براحه
تميم:هنتخانق تاني
عائشة:طيب هو سبب رافضة اي

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


في جهه اخري #
اويس:اومال امي راحتي فين ي ياسين
ياسين:أ أ أ اهاااا الحمااااام
اويس بشك:يااااااسين !
ياسين :وانا مالي يالمبي الاه راحت هناك
اويس بغضب:روح هاتها بسرعه
ياسين برعب:حح حاااضر
=ايوا اتفضلي
ام اويس:انا ابقي مامت الشيخ اويس وهو بصراحة طالب ايدك يقمر
=ايييي
ام اويس:كنت عايزة رقم باباكي او مامتك
ياسمين بتوتر:بس انا لا عن اذن حضرتك
عائشة بصوت خافت:شكلها واحدة كدا بتقول اي كلام وخلاص
ياسمين:هششش اسكتي
ياسين من وراهم:ازيك يا ياسمين
ياسمين:افندم !؟
ياسين بأبتسامة:انا ياسين مش فكراني انا الا ....وه وه دي مشيت
الام:مانت موكوس اي الا جابك
ياسين:ابدا اويس هيشلوحنا ...وهينفخنا
الام:احم طب يلا نروح بسرعة
ياسين:عملتي اي
الام:هو انا لحقت كنت لسه بقولها هاتي الرقم البنت مصدمه
ياسين:ينهار ابيض يخالتي كل دا ومش اخدي الرقم اتلم المتعوس علي خيب الرجا
الام:اسكووووت يوااااد بدل ما اخليك انت المتعوس وخيب الرجا
اويس من وراهم:كلمة واحدة وهي يلا
الام وياسين بخضه:بسم الله الرحمن الرحيم
اويس:شوفتوا عفريت !؟
الام:لا يحبي
اويس:يلا
الام وياسين بصوا لبعض ومشيوا من غير صوت
اويس كان متعصب جدا من تصرفهم
ف جهه اخري##
عائشة:مالك يابنتي
ياسمين:مش عارفه طنط دي وترتني
عائشة:لا دي شكلها واحده سايكو (مجنونه يعني)
ياسمين:مش حاسة دي كانت بتتكلم بجديه
عائشة:يعني الشيخ هيجيب امه تجوزه اكيد لا طبعا
ياسمين:اعااااااااااااا
عائشة بخضة:في اي يابنت المجنونه
ياسمين:عايزة دماغي تفصل
عائشة:بس صحيح مين ياسين دا الا يعني مش كمل وسحبتيني ومشينا
ياسمين :دا مجنون اصلا
عائشة:يعرفك منين المجنون دا
ياسمين:كنا جيران واحنا اطفال وكان بيلعب دايما معايا انا وكريم
عائشة:صحيح مافيش اخبار عنه
ياسمين:سمعت ماما وهي بتكلم خالتو انه بيحاول يرجع لي مراته وانها طلعت مالهاش ذنب ف لعبته دي
عائشة:يعيني مسكينه ...حاولي تنسي انتي كمان
ياسمين بألم:مش بفكر اصلا ..يلا استودعك الله
عائشة:في حفظ الله
عائشة فضلت ماشية وطلعت الفون تطمن علي تميم
الووو
عائشة:عامل اي
تميم:الحمدلله يحببتي وانتي
عائشة:الحمدلله بخير
تميم:عندي ليكي مفاجأة
عائشة:اييي
تميم:كلمت ماما ف موضوعنا وموافقة جدا
عائشة بفرح:بجد طيب وهتيجي امتاتميم:كدا ناقص بابا يعرف ونيجي عن قريب بإذن الله
عائشة بسعادة:انا مبسوطة اوووي بجد
تميم:انا اكتر ربنا يباركلي فيكي يحببتي
عائشة:امين يارب
تميم:حببتي جه شغل شوية وهكلمك
عائشة:اشطات استودعك الله
تميم:ف حفظ الله
في جهه اخري##
بابا ممكن انزل اتمشي شوية
ماجد:خلي بالك من نفسك يحببتي
ريتاج:حاضر
نزلت وبدأت تتمشا وكريم كان وراها ريتاج حست ان حد ماشي وراها فبدأت تمد برعب
كريم بقلق:متخافيش يحببتي
ريتاج:انت بتعمل اي هنا
كريم:وحشتيني ي قلبي جيت اشوفك
ريتاج بحزن:انت عايز مني اي تاني يكريم
كريم:عايزك انتي والله سامحيني ياريتاج
ريتاج:ازاي طب وقلبي
كريم:ندمان والله اديني فرصة اثبت دا
ريتاج:بس اتجرحت اوي منك
كريم حضنها قائلا:انا اسف حقك عليا سامحيني والله طلعت بحبك
ريتاج:خايفة تأذيني تاني
كريم:وعد مني عمري ما هفكر ف كدا تاني
ريتاج بحب:وعد
كريم :وعد
(وهنا صدقت مقوله المرأة دايما زاي الهبلة 😂أقل كلمة بتراضيها والله ...الناس فاكره انها بتطلب المستحيل ..ولكن والله اي ست أقل كلمة بتراضي زعلها ودا بجد ..حاولوا تكونوا هينين لينين في المعاملة معاهم بجد واتذكروا حديث الرسول صل الله عليه وسلم حرم علي النار كل هين لين سهل قريب من الناس )
كريم:انا بحبك اوي
ريتاج بدموع:وانا كمااان
(ماااالنااااش دعوة بيهم يمووووهي🌚😂)
ريتاج:طب انا جعانه
كريم بهزار:دي هرمونات صح
ريتاج:تؤ النونو جعانه
كريم:جعانه هي بنوته!؟
ريتاج:ام
كريم:دا يألف نهار ابيض هنجبلها فساتين امتا
ريتاج بضحك:مش لما تيجي بسلامة
كريم:طيب يلا
ريتاج:ع فين
كريم:علي بيتنا
ريتاج:وبابا
كريم:عمي عارف اني بمشي وراكي اصلا
ريتاج:اصلا
كريم:ام دا ماما هتفرح اوووي بيكي
ريتاج:طب والاكل
كريم:والله هجبلك كل الاكل
في جهه اخري##
اويييييس بناااادي عليك
اويس:عايز اي يا ياسين
اويس:طب انت زعلان لي
اويس:لان غلط الا انتو عاملتوا دا ...وقولت يوم ما هقرر هكون انا الا مختار مش انتو الا تجيبوا .. وانت يا ياسين مافيش مرواح للمسجد معايا تاني غير لما تظبط نفسك
ياسين:عندك حق ما انا ماكنش ينفع اتهور برضوا واجيب خالتلي معانا
الام:الاه وانا مالي يالمبي مش قولت ف عروسة
اويس بنفاذ صبر:انتو كمان بتهزروا*
ياسين:خليك فرش ما نهزرش لي
اويس:يااااسين انا بتكلم بجد والا حصل دا اتمنا مش يحصل تاني لان رد فعلي مش هتعجبكم
ياسين:حاا حاضر
الام:انا هروح اعمل اكل 🌚
اويس انا نازل اتمشا شوية
ياسين:اجي معاك
اويس:لا خليك جانب خالتك
نزل اويس يتمشا وسرحان وفجأه شاف........
يتبع.........
•------------•✿•------------•

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


ياسين:ركزي يخالتي ع الا هناك دي
الام:فين يواد
ياسين:اهي يخالتي البنت دي انا عارفها كويس
الام:اها الا لابسه خمار دا
ياسين:ياخاااللتي كلهم لابسين خمار الله يرضي عنك ركزيالام:اللهم بارك شوفتها يواد ..ودي الا عايزها لاويس
ياسين:اي رايك
الام:طب يلا بسرعة نقي انت كمان يموكوس خليني اروح اكلم معاها قبل ما تمش
ياسين:لا مش عايز انا كدا كدا مختار
الام:طيب هقوم الحقهم قبل ما اويس يجي
ياسين:اشطا عليكي يخالتي
قامت مشيت راحت ناحيه البنات
ام اويس:لو سمحت
=ايوا اتفضلي
ام اويس:انا ابقي مامت الشيخ اويس وهو بصراحة طالب ايدك يقمر
=ايييي
يتبع.........
•------------•✿•------------•

*تـابـع تـلـك الـقـنـاة لـ مـزيـد مـن الـࢪوايـات الـديـنـيـة الـجـمـيـلـة :*

⤾ࢪوايـات تـࢪجـو الآخـࢪة 🎀

https://whatsapp.com/channel/0029VadkHD45PO0ry4AHIC10
[٢٢/‏١٠, ١:٢٩ م] null: > ⤾ࢪوايـات تـࢪجـو الآخـࢪة 🎀
*عوقبت بذنبها* 💕🌾
*الفــصـل { 13 }*
​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏
•------------•✿•------------•
ان عوض الله اذا حل انساك كل ما فقده 🕊🦋
______
النمس:اممم حلو الكلام دا يعني وريث شركة عيلة ممدوح علي الطريق
شخصا ما:ايوا يافندم وكريم بيه بيحاول يرجعها وتقريبا هي رافضة
النمس:جميل اوي ناخدها احنا
شخصا ما:بس دي مش بتنزل وان نزلت كريم بيه بيبقا ماشي وراها علطول
النمس بعصبية:انا قولت ناخدها يبقا تجيلي سااامع ولا تقول ع نفسك يا رحمان يارحيم
شخصا ما برعب:لا ح حح حااضر
النمس بغرور..دايما الا في دماغي بعمله وعمري ما اسيب شركة ممدوح وماجد ف حالهم كانوا سبب دمارى في يوم لازم انتقم موت ممدوح بالنسبالي مش كفاية  ....ثم سرح فيما حدث ف الماضي
فلاش بااااك**
النمس:اهلا اهلا ممدوح بيه وماجد بيه
ممدوح:اخبار الصفقة اي ي نمس
النمس:مش تقلق هنكسبها والمكسب بالنص انا النص وانتو النص
ماجد:ازاي احنا شركتين انا المكسب يتقسم ع ٣
النمس بي مكر:ما انا عارف بس عارف برضوا انكم اصحاب والدخل واحد
بص ماجد لي ممدوح بصدمه لان دا اول مرة يتعاملوا مع النمس
النمس:مانا مش اي حد يدخل الشركة غير وانا عارف عنه كل التفاصيل
ممدوح:ولكن دا ما يمنعش ان المكسب يتقسم علي ٣ دا مبلغ كبير اوي وينفع يتقسم ع ١٠ ولكن احنا ٣ بس
النمس بغرور:ودا الا عندي
ممدوح بتهديد:هتندم ي نمس وهتخسر واحنا الا هنكسب
النمس:هه يبقي وريني ي ممدوح بيه
ماجد:هنوريك
وغادر ماجد وممدوح ...في المساء كانت المفاجأه وهي ان كل مخازن النمس كلها ولعت وخسر كل الارباح الا حققها طول سنة كاملة
النمس فكر ان ماجد وممدوح هما السبب...ولكن دا كان عامل شغال عنده انتقم منه بسبب انه اسر مراته وبعد ذلك قام بقتلها ....ولحد دلوقت النمس ما يعرفش دا ...
ممدوح وماجد اول ما سمعوا الخبر
ماجد:شوفت الل حصل
ممدوح:من غروره
ماجد:اللهم لا شماته
(افتكرت حاجة😅لما حد يكون اذاك ويمشي وبعدين تفتكر ان الدنيا دواره ويتأذي فتقول اللهم لا شماااااته  لاااا شمااااااته😂🙈)
النمس بغضب:وعد مني لانتقم منك ي ماجد انت وممدوح وبدأ ف انه يوقع بنهم لحد ما حصل خلاف بالفعل وقبل موت ممدوح عرف كل الحقيقة ولكن مالحقش يعمل حاجة لان النمس قتله ....
باااااااك**
النمس:انا لسه عند وعدي ف الانتقام

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


الوووو
ماجد:اي يكريم يابني
كريم:مافيش يعمي بس انا قاعد تحت العمارة لان ريتاج مش حابه وجودي
ماجد:متزعلش يابني انت جارحها برضوا استحمل شويةكريم:مستحمل والله بس نفسي تكون جانبي انا محتاج وجودها
ماجد:فترة وهتعدي ...معلش هرجع اكلمك ف شغل
كريم:تمام يعمي ....اغلق الخط افتكر اول مرة شاف ريتاج بالحجاب واد اي هي جميلة فعلا بيه ازاي مفكرش ف يوم يخبيها ..ازاي ساب الجمال دا يشوفه غيره
في جهه اخري#
اويس:بس يعسل الله يصلح حالك
ياسين:امين يارب بس خالتي هتيجي معانا برضوا
اويس:تيجي فين هو فتحنا مكتب جوازات!؟
ياسين:يعم انت مالك انت الاه
اويس :يارب الصبر لاني جبت اخري
الأم:ايوا هاجي اسمع اويس واستفاد
اويس:امي ي حببتي من عيوني الا عايزة نحكيه هنا
الام:يمين عظيم ابدا لاشوفك ف المسجد
اويس:الله يسامحك يا ياسين انت السبب
ياسين :الاه وانا مالي يالمبي
اويس:ادامي ع المسجد
نزلوا جميعا لكي يذهبوا الي للمسجد
عودة مرة اخري#
مدي شوية هنتأخر
عائشة:حاضر بمد اهو
ياسمين:فكريني بعد المسجد اقولك حاجة
عائشة:فل
وصلوا المسجد وجلسوا
اويس السلام عليكم
رد الجميع وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اويس:هنتخم انهاردة بإذن الله قصة زينب وابو العاص توقفنا لحد ما قال لذينب انها هترجع لابيت ابيها لان الرسول صل الله عليه وسلم قال لابو العاص انه لايحل لي زينب ان تبقي معك تمام كدا
الجميع تمام
اويس ياتري اي رد فعل السيدة زينب ع الكلام دا
ياسمين:هي مشيت بس زينب قلبها يكاد أن ينفطر على فراق زوجها لكن عليها أن تطيع ربها وأبيها ﻓﺄﺧﺬﺕ ﻭﻟﺪﻫﺎ ﻭ ﺍﺑﻨﺘﻬﺎ ﻭ ﺫﻫﺒﺖ ﺇﻟﻰ ﺍﻟﻤﺪﻳﻨﺔ
اويس بارك الله فيكي :وبعد كدا بقا ﺑﺪﺃ الخطاب ومنهم كبار الصحابه ﻳﺘﻘﺪﻣﻮﻥ ﻟﺨﻄﺒﺘﻬﺎ ﻋﻠﻰ ﻣﺪﻯ 6 ﺳﻨﻮﺍﺕ...ﻭﻛﺎﻧﺖ ﺗﺮﻓﺾ بإستمرار..على أمل ان يعود زوجها ويسلم ...بس  ﺑﻌﺪ 6 ﺳﻨﻮﺍﺕ ﻛﺎﻥ ﺃﺑﻮ ﺍﻟﻌﺎﺹ ﻗﺪ ﺧﺮﺝ ﺑﻘﺎﻓﻠﺔ ﻣﻦ ﻣﻜﺔ ﺇﻟﻰ ﺍﻟﺸﺎﻡ ، ﻭﺃﺛﻨﺎﺀ ﺳﻴﺮه ﻳﻠﺘﻘﻲ ﻣﺠﻤﻮﻋﺔ ﻣﻦ ﺍﻟﺼﺤﺎﺑﺔ فأخذوا قافلته وأرادوا أسره ﻓهرب منهم وتوجه ﻋﻠﻰ ﺑﻴﺖ ﺯﻳﻨﺐ وطرق بابها..
هند:دا النصيب اكيد ربنا رايد الخير
اويس: ولما راح وطرق الباب ﻓﺴﺄﻟﺘﻪ ﺣﻴﻦ ﺭﺃﺗﻪ : ﺃﺟﺌﺖ ﻣﺴﻠﻤﺎً ؟ ﻗﺎﻝ : ﺑﻞ ﺟﺌﺖ ﻫﺎﺭﺑﺎً. ﻓﻘﺎﻟﺖ : ﻓﻬﻞ ﻟﻚ ﺇﻟﻰ ﺃﻥْ ﺗُﺴﻠﻢ؟ ﻓﻘﺎﻝ : ﻻ‌. ﻗﺎﻟﺖ : ﻓﻼ‌ ﺗﺨﻒ ،ﻣﺮﺣﺒﺎً ﺑﺎﺑﻦ ﺍﻟﺨﺎﻟﺔ ، ﻣﺮﺣﺒﺎً ﺑﺄﺑﻲ ﻋﻠﻲ ﻭ ﺃﻣﺎﻣﺔ..ماكنش ينفع تقوله مرحبا ي زوجي لانه لا يحل لها ...واثناء صلاة الفجر بعد أن أم النبيﷺ بالناس ،
إذا بصوت يأتي من خارج المسجد يقول (أجرت أبا العاص بن الربيعه) فقال رسول الله : هل سمعتم ماسمعت؟ فقالوا نعم يارسول الله. فقالت زينب يارسول الله إن ابا العاص ان بعد فهو ابن الخاله وان قرب فأبو الولد وقد أجرته يارسول الله ...فوافق الرسول...ﺛﻢ ﺫﻫﺐ ﺇﻟﻴﻬﺎ الرسول ﻋﻨﺪ ﺑﻴﺘﻬﺎ ﻭﻗﺎﻝ ﻟﻬﺎ : ﻳﺎ ﺯﻳﻨﺐ اكرمي مثواه فأنه ابن خالتك وابو العيال ولكن لا يقربنك فأنه لا يحل لك.. ﻓﻘﺎﻟﺖ : نعم يارسول الله فدخلت وقالت لأبو العاص: يا أبا العاص أهان عليك فراقنا؟ هل لك أن تسلم وتبقى معنا؟ورغم كل الحب الذي بقلبه لزينب إلا ان الكبر مازال في قلبه ورفض الاسلام وخرج من عندها وهوا يبكى بشدة وهيا مرضت من الزعل على حبيبها الذي لا يريد أن يؤمن ، فﺃﺧﺬ ﻣﺎﻟﻪ ﻭ ﻋﺎﺩ ﺇﻟﻰ ﻣﻜﺔ ﻭﻋﻨﺪ ﻭﺻﻮﻟﻪ ﺇﻟﻰ ﻣﻜﺔ ﻭﻗﻒ ﻭ ﻗﺎﻝ : أيها الناس هذه أموالكم أبقي شي؟
عائشة:طيب لي مش عايز يأسلم علشانها
اويس:كبرياء منعه وان الناس تقول دا خالف دين ابائه
عائشة:طيب وكدا هيمشي !؟
اويس:اسمعي الا جاي قال :ايها الناس هذه امولكم ابقي شي !!!؟ دا ﻓﻘﺎﻟﻮﺍ : ﺟﺰﺍﻙ ﺍﻟﻠﻪ ﺧﻴﺮﺍً ﻭﻓﻴﺖ ﺃﺣﺴﻦ ﺍﻟﻮﻓﺎﺀ....فنطق الشهادتين أمام الناس وعاد مره أخرى للمدينه بعد أن انهكه الشوق ... ودخل على رسول الله المسجد وقال له أجرتني بالأمس واليوم جئت مسلمًا فهل تأذن لي يانبي الله أن اراجع زينب؟
عائشة بدموع:الله انا جسمي قشعر بجد
ياسمين:الحب الصادق فعلا
اويس بتأثر :فأخذه النبيّ وقال له تعال معي حتى وصل إلى منزل زينب وقال لها ﻳﺎ ﺯﻳﻨﺐ ﺇﻥّ ﺍﺑﻦ ﺧﺎﻟﺘﻚ ﺟﺎﺀ ﻟﻲ اليوم يستأذنني أن يراجعك فهل تقبلين؟ فأحمر وجهها ﻭﺍﺑﺘﺴﻤﺖ كما أحمر وجهها منذ زمن طويل عندما تقدم لها، لكن للأسف كان اسلام العاص متأخر كثيرًا والنهايه لم تكن جميله لأنه بعد سنة بالضبط من هذه الواقعه توفت زينب رضي الله عنها فبكى عليها بكاءً شديدًا حتى رأى الناس رسول الله يهون عليه وهو يقول (والله ماعدت أطيق الدنيا بعد زينب يارسول الله ) ﻭﺑﻌﺪ ﺳﻨﺔ ﻣﻦ ﻣﻮﺕ ﺯﻳﻨﺐ أهلكه الشوق لزينب وتوفي بعدها بسنه بالضبط ليلحق بحبيبته..
حزنت ياسمين وعائشة بل الجميع ما اجمل هذه المشاعر حقا صادقه اكان يحبها بهذا الحب الذي جعله يقول ما عدت اطيق الدنيا بعد زينب
اويس:بكدا نكون ختمنا اعظم قصة حب ف الاسلام

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


والمعين لسيدنا محمد ...(ياريت والله تكون كل الناس نفس تفكير اويس🦋)
ياسين:كلامك جميل ي اويس بس شوف البنوته دي ولعله خير مش عارف لي حاسس بكدا
اويس بنفاذصبر منه:حاضر ي ياسين اتخمد بقا خلينا نصحا للقيام
ياسين بفرحه اشطات
في جهه اخري#
مالك يحببتي سرحانه ف اي
ياسمين:مافيش ياست الكل
الام:مش علي ماما يلا قولي
ياسمين بأبتسامة:مش عارفه ي امي والله بس خايفة
الام بقلق:من اي يحببتيياسمين:ع عائش ي امي انا بحبها اوي ونفسي تكون معايا ف الجنة علشان مش مش بقدر استحمل اي غلط بدون اصد منها تعرفي انهاردة راحت تشوف تميم الا جه ليهم بس لسه مش اتقدم ولا كتبوا الكتاب علشان تقابله ..احنا بنغلط كتير بيبقا غصب عننا لان مشاعرنا هي الا بتتحكم فينا بس بندرك الغلط دا بعدين مش عايزة يكون ليها بابا للندم مفتوح
الام:للدرجة دي بتحبيها اكتر من امك
ياسمين بأبتسامه لا يحبيبي بس هي اختي وانتي امي وبحبكم انتو الاتنين بجد
الام:ربنا يباركلي فيكي يحببتي ..طيب كنتي اتكلمتي معاها يا حببتي
ياسمين:اتكلمت ي امي بس زاي ما قولتلك ان مشاعرنا هي الا بتتحكم فينا
الام:اقولك حاجة انا بصراحة من ساعة ما عرفت الموضوع ومش مرتاحه
ياسمين:لا ي امي ادعي ربنا ييسر ليها الامر لان عائش حبته بالله تدعي ان ربنا يراضي فؤادها متشوفش اي حزن فيها
الام:ربنا يسعدها ويسعدك يحببتي ويرزقك انتي كمان بأبن الحلال الهين اللين الذي لا تشقى برفقته ابدًا
ياسمين بأبتسامه:امين يارب امين
عودة مرة اخري#
تميم:رايحة فين
عائشة:همشي اتاخرت
تميم بأبتسامه:فرحان اني شوفتك واكيد هنتقابل تاني
عائشة:ان شاء الله استودعك الله
عائشة طلعت من الكافيه وهي تبتسم وتتذكر حديثهم
واما عن تميم كان هو الاخر مبسوط
عائشة ي اهل البيييت انا جيييت جييييت
الام:بطلي صداع اتأخرتي لي
عائشة بتوتر:اصل يعني كنت كنت مع ياسمين شوية
الام:ماشي يلا غيري لبسك وادخلي ع المواعين
عائشة:هو انا اتولد علشان المواااعين وبس
الام:بطلي لماضه
عائشة:حاضر ي امي دخلت عائشة غرفته حزينه لانها اول مرة تكذب ع مامتها بسبب تميم
(مش قررت تمشي ف طريق الغلط يبقي استحمل بقا استحمل انك هتكذب بدل المرة الف ...هتبدأ تحور ع كل الا حواليك حتي لو انت شخصيتك مش كدا ...فنصحية بلاااش من الاول بلاش نحط نفسنا في متاهه اخرها هتكون حيطه سد ...البنت لزام تفهم انه يتحارب علشانها تستحق شخص يحارب اهل والقبيلة من اجلها )
كانت واقفه بتغسل المواعين سرحانه في مقابلتها مع تميم وكل الكلام الا حدث بنهم ..قاطع ذلك صوت رنين الهاتف
عائشة بحزن:السلام عليكم
ياسمين:وعليكم السلام ازيك ي عائش
عائشة:الحمدلله وانتي
ياسمين؛بخير مال صوتك
عائشة:مش عارفه ي ياسمين بس كذبت ع ماما بخصوص مقابلة تميم ومش عارفه مضايقة اوي مش حابه كدا
ياسمين:ابعدي عنه ي عائش
عائشة:مش قادرة غصب عني حبيته واتعلقت فيه
ياسمين:بس حرام عليكي نفسك ومشاعرك ..الحلال اجمل واحلي ميه مرة
عائشة:كلميه ي ياسمين بالله قوليله يجي يتقدم نقرأ فاتحة حتي
ياسمين:يحببتي اهدي طيب حتي لو قرأ المصحف كله ماينفعش وهيبقي اجنبي عليكي لزام كتب كتاب
عائشة:خايفة ي ياسمين اتخذل
ياسمين بحزن:لا يحببتي ربنا يسعدك يارب ويكون من نصيبك
عائشة :يارب
(بلاش ندخل علاقة واحنا مش ضامنين الطرف التاني صادق ولا كاذب ...النية بتبان في الاخلاص والافعال غير كدا محدش يصدق ...لزام تطوني مطمنه مش خايفة ان الشخص دا هيجي يوم ويخذلك لا تكوني مرتاحه ومطمنه انه هيعمل المستحيل علشان يوصلك لانك يغالية تستاهلي كدا وبس)
___
في صباح يوم جديد##
لا استطيع تقبل الهزيمة مرتين ...جئت الآن لكي استعيد جزء من قلبي 🦋
ريتاج صحيت من النوم علي ورد جانبها بصت عليه بنعس وقامت راحت ناحيته ظنت انه من والدها فأبتسمت ولكن فجأة
دخل كريم وهو يحمل صنية فطار ويقول:صباح الخير علي اجمل مامي ف الدنيا
ريتاج بعصبية:انت اي الا جابك هنا وفين بابا
كريم:اهدي يحببتي طيب بابا نزل الشغل وانا جيت علشان وحشاني
ريتاج بحزن:وحشاك !؟ياتري لعبتك الجديدة اي ..عايز اي تاني
(وكيف لإنسان اعتاد علي القلق ان يطمئن🥺)
كريم بحزن:ريتاج صدقيني انا ندمان والله والمرادي عايزك انتي وبس
ريتاج:كداب وعمري ما هصدقك يكريم
كريم:سامحيني ي ريتاج والله كنت غبي ومتهور مافكرتش ف اي حاجة للحظة ريتاج انا حبيتك انتي والله وبدا يقترب حتي يستطيع ان يخبئها بين احضانه
ريتاج:اطلع بره يكريم والا والله هتشوف مني تصرف مش هيعجبك
كريم بخوف:طيب همشي بس اهدي بلاش عصبيه بالله
ريتاج:امشي
كريم حاضر وبالفعل خرج
ولكنها جلست تبكي وهي تحتضن نفسها (أحببتُكَ ف وقتٍ كنت ارفض فيه الجميع ..ووثقت بك واحدك ..وراهنت عليك الجميع ..لقد قولت لهم انه اعظم انتصاراتي ..واما عن الآن فأنت اكبر هزيمة لي ولقلبي ..حقًا واقولها صدقًا لقد خسرت كل شئ قلبي ونفسي وثقتي لا استطيع ان اقاوم شيءٍ اخر )

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏
•------------•✿•------------•
لم انسى تلك الصدفة التي جمعتنا ..لم انسى ذكري حدثت بيننا .. لقد وقع قلبي من الوهلة الاولي ف حبك .. ولم يكن بالحسبان ذاك الالم الذي جعلتني اشعر به ..🍂🦋
_____
كانت جالسه تبكي ‏وتحتضن نفسها وهي تتذكر كل ذكرياتها
ماجد:يحببتي غلط العياط دا علي صحتك وصحة البيبي وانتي تعبانه
ريتاج:جارحني يبابا اوي تخيل انه يقولي في وشى انه بيحب غيري وانه انا ولا حاجة ازاي استأمن علي نفسي معاه تاني
ماجد:يحببتي هو غلط وندمان ورجع اعترف بغلطه ...ربنا بيغفر وبيسامح انتي مين يا بنتي علشان مش تسامحيه
ريتاج:يبابا لو علي المسامحة فانا سامحته من زمان ولكن لو علي الود دا عمره ما هيعود تاني لاني اتخذلت بطريقة وحشة واني هونت عليه يعمل فيا كدا
ماجد:طيب اهدي يحببتي انتي تعبانه ولزام راحة علشان البيبي حتي
ريتاج وهي تمسح دموعها:حاضر يبابا
ماجد :حضرلك الخير يحببتي
في جهه اخري#
نجلاء:ها يابني لحقتها
كريم بحزن:مش عارف ي امي حاسس اني بخسر كل حاجة ف حياتي
نجلاء بخوف :لي بتقول كدا يحبيبي
كريم:انا خسرت كل حاجة ي امي حتي نفسي تخيلي اني اذيت شخصية بريئة وهي ذنبها اي ..ازاي مفكرتش للحظة بس
نجلاء:يحبيبي انسا الا فات وابدا صفحة جديدة
كريم:بس هي زعلانة اوي
نجلاء:راضيها واهتم بيها يحبيبي البنات بتحب الاهتمام وانك تاخد بالك منها وتفرحها ..ف ايدك ترجع كل حاجة تاني
كريم:بس انا جارحها
نجلاء:حاول تنسا الا فات وانزل روحلها كل يوم ولزام تستحمل منها كل حاجة لان دلوقت ف طفل ملزوم منكم انتو الاتنين وتردها ليك ي كريم
في جهه اخري #
عائشة استني رايحة فين
عائشة بتوتر هروح شوفتك وخلاص
تميم:طب عشر دقايق بس حللي المشوار حتي
عائشة:بس
تميم مقاطعا:عشر دقايق بجد..تعال نشرب حاجة طيب
عائشة بتوتر تمام
دخلوا الكافية
تميم:تشربي اي
عائشة:اي حاجة
تميم:الا يعجبك يقمر
عائشة بتوتر اكتر:وبعدين همشي
تميم:لا لا خلاص ٢ مانجا (وواحد علشاني اشمعزا هما😂)
عائشة:.....
تميم:هتفضلى ساكتة كتير
عائشة:لا بس تميم انا مش حابة كدا
تميم:كدا اي
عائشة:لزام ع الاقل يكون ف خطوبة بنا علشان ع الاقل اقدر اكلمك بحرية
تميم:صدقيني وانا عايز كدا بس مش بأيدي ودلوقت مش معايا
عائشة:طيب وهنفضل كدا كتير
تميم:صدقيني ي عائش هعمل كل حاجة علشان تكوني ليا ..انتي اول بنت تدخل قلبي اول بنت حبتها ..لما بكلمك ببقا فرحان ومبسوط مش عايز الشعور دا يضيع مني
عائشة:وانا حبيتك ي تميم بس نفسي متخذلش 😥
تميم وهو يمسك يديها:عمري ما اخذلك معقول حد يخذل نفسه وعد مني مش هسيبك ووعد الحر دين
عائشة بتسحب يديها بتوتر :المانجا جات
تميم بأبتسامة :ماشي اتفضلي
عائشة:تميم انت قريب اكتر من مامتك ولا باباك
تميم:امي بميل ليها اكتر يعني
عائشة:اممم
تميم:وانتي
عائشة:لي ماما برضوا هي منبع اسراري مش بحب اخبي حاجة اي حاجة علطول بروح اقولها
تميم:جميل
عائشة :شكرا
وظل هكذا الاحاديث تدور بينهما
ف مكانًا ما
كان يجلس ينشد بعض من الاناشيد "ومتى ننال نصيبنا فرحَا يصيب ديارنا "
ياسين:ياسيدي يااااسيدي ع الاصوات الجميلة
اويس بأبتسامة:اي الا جابك
ياسين:علشان اسمعك😁
اويس:غتت غتت يعني
ياسين:منا طالع لاخويا اويس👀
اويس:يعم ماشي
ياسين:علفكرة ف ايدك انك تخلي الفرح يصيب ديارنا وديار الجيران وديار ام محمد ونااااس كتشييير كتشييير اوي اوي سعادك
اويس:وماله اصل بقيت مصباح علاء الدين
ياسين:تؤ تؤ العريس قول امين
اويس:امين
ياسين بصدمة:اييي انت قولت اييي قولت امين صح يعني موافق صح
اويس:واقول لا لي يابني افهمني انا مش معارض فكرة الزواج بل انه خير متاع الدنيا الزوجه الصالحة بس فانا بقا عايز زوجة صالحة بس ف نفس الوقت اكون مرتاح ومش متذبذب علشان مش اظلمها معايا لان اي زعل او ظلم انا الا هتحاسب بيه ادام ربنا فلازم اكون هين لين لا تشقى برفقتي لانها لو شقت برفقتي هتبقي كارثة ازاي اخليها تحس بكدا اومال انا هكون اي ف حياتها ..يعني الرسول صل الله عليه وسلم كان عنده صحابه كتير واهل وقبيلة الا انه كانت ملجأ ليه السيدة خديجة كانت مسانده

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


________
انا ازاي بقيت بالوحشية دي ازاي ظلمت بنت مالهاش ذنب
عمري ما احترمت وجودها وكان قلبي بينبض لحد تاني وهي معايا ازااااي غلط فيها كدا ..معقول يكون ربنا عاقبني في ياسمين علشان غلطي دا ..طيب هي ذنبها اي طيب ..قاطع كل افكاره صوت الهاتف
كريم:الو
نجلاء:اسمع ي كريم ريتاج حامل منك وهتمشي بعيد هي وابنك الحقها يابني
كريم بصدمة وزهول:حامل
نجلاء:ايوا وماكنتش تعرف لسه عارفين وهي تعبانه محتاجة راحه الحقها يكريم متخلهاش تمشي يابني
كريم قفل الخط يااااا رب دا اختبار صعب انا ندمان عن كل الغلط الا عملته يارب الحقها
في جهه اخري#
اسكووووتي يخااااالتي لقييييت عروسة لي اوس اوس
الام:بجد ي ياسين
اويس:لا ي امي دا ياسين تعبان ف دماغه انهاردة حتي كان بيكلم ف نفسه حالته اتطورت وانا بصراحه اخاف ع نفسي معاه
ياسين:كذب والله ي خالتي طب لقيت عروسة واعرفها كويس كدا كمان وخدي الدليل عندك بتاخد درس عند استاذ اويس
الام بجدية :تعرفها منين يا ياسين!
ياسين:والله ما اعرف 🥲
اويس بضحك:مش قولتلك انه تعبان انهاردة
الام:كدا يا ياسين
ياسين:ما انا مش عارف اقولك اي بصراحه بس هي اكيد كويسة دي بتحضر دروس دينية
الام:بص ي ياسين يحبيبي مافيش حاجة اسمها اكيد كويسة علشان كذا ..كلنا كويسين ..وكل واحد فينا بيجاهد احنا لولا ستر ربنا علينا ماكنش حد عرف يقابل التاني ...متخليش فعل الشيء عندك يبقي مقياس للشخص لان دي طريقة غلط
ياسين:معاكي حق يخالتي بس بجد انا عارف الا شوفتها في الدار النهاردة كنا جيران واحنا صغيرين
الام:اويس ربنا يصلح حاله بس ويرضا ويصلح حالك انت كمان ي ياسين
ياسين:يارب يخالتي
اويس:الاه ربنا هداك
ياسين:لا حول الله يارب يابني بتجر ف شكلي لي
اويس:انت الا بدأت
الام:يختاااااااي اي مولودين فوق راس بعض ...هقوم اعمل الغدا
جلس اويس بجوار ياسين
ياسين قائلا:لسه بتحبها يا اويس
اويس:هي مين
ياسين:انت عارف قصدي ع مين
اويس:اكيد لا طبعا انا حاليا منشغل بحبى للقراءن والحلقات وبس
ياسين:اومال بترفض لي
اويس:مش كدا
ياسين:فاهم دماغك ي اويس بس عايز اقولك انه زاي ما في الوحش ف الحلو زاي ما في الفاسد ف الصالح اينعم اقله والا من رحم ربي بس دا مش معناها اننا نعمم ان كل البنات مش كويسين لمجرد انك مريت بتجربه سيئة
اويس:معاك حق
ياسين:طيب يلا
اويس:ع اي
توافق ع العروسة
اويس:وانت ايش ضمنك انها مش مخطوبة ولا متجوزة ولا مخلفه
ياسين:تصدق ف دي عندك حق
اويس:شوفت بقا تعبان ف دماغك ازاي الله يعين الا هتاخدك ليها الجنة
ياسين:نينينيي دمك
عودة مرة اخري#
بابا لي معرفتنيش اني حامل علي الاقل كنت هخاف علي البيبي
ماجد بصدمة:اي مين قال كدا
ريتاج:كنت ف المستشفي وعرفت
ماجد بقلق:مستشفي لي مالك
ريتاج:تعبت شوية بس معرفتنيش لي
ماجد:خوفت عليكي وتزعلي وتتعبي خصوصا انك كان لازم راحه ..بس ازاي روحتي المستشفي
ريتاج:روحت لي كريم و...قصت له ما حدث
ماجد:يحببتي متزعليش نفسك كريم اكيد هيندم ع كل دا
ريتاج:بس يبابا انا اتكسرت منه حبيته وجارحني طلع بيحب واحده تانية اصلا (ثم سقطت دموعها )بس انا هتلخم ف البيبي وهخلي حياتي كلها ليه وبس
ترررن ترررررن
ريتاج:هقوم اشوف مين...ريتاج بتفتح مي*اتصدمت لما شافت كريم بدموع واقف
كريم ب امل :ريتاج الحمدلله اني لقيتك واخدها ف حضنه
ريتاج بحزن:متأخر اوي يكريم بعدت عنه انت جاي عايز اي
ماجد من وراهم:كريم تعال يابني
كريم دخل انا اسف يعمي انا غلط اوي والله ومعترف بدا
ماجد:كلنا بنغلط ي ابني
كريم:انا عرفت كل حاجة متأخر اوي بس وعد اني هنتقم من النمس
ماجد:بلاش يابني دلوقت هيبقي ف حياتك طفل
كريم بص لي ريتاج بحزن :انا اسف حقك عليا بس
ريتاج سابته ودخلت اوضتها
ماجد:هتاخد وقتها من الحزن بس حاول تصلح غلطك ي كريم
كريم:وعد مني ي عمي هتغير وهصلح غلطتى
ماجد:ربنا يسعدكم يابني
كريم عن اذنك ومشي ...
في جهه تاني #
فينك مستنيكي
عائشة جاية اهو
تميم:طيب يلا
عائشة دخلت الكافي لقيت تميم قاعد اول ما شافته اتوترت ورجعت تخرج لبره تاني
تميم لاحظ دا وراح ناحيتها و...
يتبع........
•------------•✿•------------•

*تـابـع تـلـك الـقـنـاة لـ مـزيـد مـن الـࢪوايـات الـديـنـيـة الـجـمـيـلـة :*

⤾ࢪوايـات تـࢪجـو الآخـࢪة 🎀

https://whatsapp.com/channel/0029VadkHD45PO0ry4AHIC10
[٢٢/‏١٠, ١:٢٨ م] null: > ⤾ࢪوايـات تـࢪجـو الآخـࢪة 🎀
*عوقبت بذنبها* 💕🌾
*الفــصـل { 12 }*
​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​

روايات دينية🌸🙊

22 Oct, 19:50


[٢٢/‏١٠, ١:٢٧ م] null: > ⤾ࢪوايـات تـࢪجـو الآخـࢪة 🎀
*عوقبت بذنبها* 💕🌾
*الفــصـل { 11 }*
​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏
•------------•✿•------------•
"إن الله يُخبئك لمن يشبهك فلا تستعجل رزقك قبل أوانه."🦋لمن يشبهك في النقاء و الالتزام و الطيبة والعفة.🦋🤍
_______
نجلاء:طمنيني عنها عاملة اي
الممرضة:تعبانه اوي عملت مجهود وهي حامل ودا خطر عليها هي والبيبي خاصٍ انها لسه ف الشهور الاولي
نجلاء بصدمة:حامل !
الممرضة:اه عن اذنك
نجلاء راحت قاعدة جانب كريم بفرح وصدمة في نفس الوقت ومش عارفه تقوله اي ولا تعرفه ازاي فقالت:كريم ا
كريم مقاطعا:لزام اعرف منها كانت عايزة تقول اي
نجلاء:بس يابني دي تعبانه
كريم:وانا مالي انا طلقتها ي امي وجوازي منها كان لهدفي وبس
قاطع كلامه صوت الهاتف
كريم:الو ..
حسام صديقة:اي يابني فينك بحاول اوصلك مش عارف
كريم بي زهق :عايز مني اي ياحسام سبني دلوقت
حسام:اي دا مالك
كريم:في المستشفي مع ريتاج وامي
حسام:كريم انا عايز اقولك حاجه مهمه
كريم بأستغراب: خير
حسام:مطلقش ريتاج يكريم ماجد مطلعش هو السبب
كريم بصدمة وزهول:اي
حسام:ايوا ي كريم انا لسه عارف ان ف واحد اسمه النمس حاول يوقع الشركتين ف بعض وابوك الله يرحمه كشف لعبته وماجد هو كان عصبي وايوا هدد ابوك بالقتل بس معملش كدا لانه لما عرف وراح لابوك لقيه اتقتل وحذف نص الل الكاميرات الا سجلت وخلي التهمه تثبت ع ماجد علشان يطلع هو منها ...ريتاج مالهاش ذنب ف اللعبه دي يكريم حرام تعمل فيها الا قولتلي عليه
كريم الكلام نزل عليه زاي الصعقة واقف ف صدمة وزهول من تصرفه مع ريتاج وضربه ليها وتهديده بالقتل ليها ....خرج من المستشفي بعصبية وغصب من تصرفاته
نجلاء:ممكن ادخلها
الممرضة اتفضلي بس بلاش اي حاجة تتعبها
نجلاء حاضر
ريتاج كانت نايمة في هدوء
نجلاء جلست جانبها :انا اسفه ليكي يابنتي ابني غلط ف حقك حتي لو ابوكي غلطان انتي مالكيش ذنب
ريتاج بأجهاد:لا يطنط بابا مش غلطان
نجلاء:اومال مين بس يابنتي
ريتاج وهي بتحاول تقعد ونجلاء بتساعدها:هقولك يطنط وحكت ليها كل القصة الا عرفتها من ابوها
نجلاء بصدمة من فعل كريم :حقك عليا يابنتي كريم والله ما يعرف دا انا مش عارفه اقولك اي
ريتاج:ولا حاجة يطنط بس كريم لزام يعرف غلطه وانا اخد وعد اني هوصل للحقيقة وبعدها هختفي من حياته
نجلاء برعب:لا ازاي وانتي حامل ماينفعش
ريتاج بصدمة:حامل !مين دي ؟
نجلاء:انتي ماكنتيش تعرفي انك حامل
ريتاج وهي تضع يدها علي بطنها :لا يعني انا حامل بجد ثم حزنت علي هذا الطفل الصغير
نجلاء وقد شعرت بحزنها:مش تقلقي يحببتي كريم لما يعرف الحقيقة هيرجعك وهيعوضك عن كل الا عمله
ريتاج بحزن:بس انا مش عايزة ارجع يطنط خلاص ..انا همشي بعيد انا والطفل
نجلاء:استني طيب لما كريم يجي
ريتاج:لا يطنط مالهوش لزوم عن اذنك
وغادرت وهي تبكي ندمًا علي حظ صغيرها
في جهه اخري#
ياسمين:هتقابليه ازاي يعني لوحدك لا طبعا ما ينفعش
عائشة:طب تعال معايا
ياسمين:برضوا لا لزام طنط تكون معاكي
عائشة:هشوفه وهمشي علطول
ياسمين:عائش انا حذرتك وانتي حره
(ان لم يكن لك صديق يقول لك هذا حلال وهذا حرام ف والله لا خير في صحبتك 🦋🤍)
عائشة مشيت تفكر في كلام ياسمين وهل فعلا ياسمين صح ولا عادي انها تقابله ومافيش اي مشاكل ..دول شوية وخلاص هيعدو ..دا جاي ليا من بعيد (بدأت مداخل الشيطان تلعب ف دماغها)وللاسف عائشة راحت فعلا علشان تقابل تميم