نجوم الروايات

@oshaq_elrewayat


قناة نجوم الروايات احدي قنوات التلجرام التابعة لإيچي لاين 💚✍🏻

نجوم الروايات

22 Oct, 18:43


اولا اعرفكم علي ابطال قصتنا وهما رعد وهمس.. اما باقي الابطال هنتعرف عليهم من خلال الحلقات والاحداث.
رعد:شاب في منتصف الثلاثين. شخصية قوية حاد الطباع شديد الغضب. يمتاز بملامح رجولية شديدة الجاذبية. ببشرة قمحي وعيون سوداء كسواد الليل وحادة كعيون الصقر. وطول يافع. وجسم قوي يدل علي شدته وصلابته. وحازم في حياته ومعاملاته. يكره الخطأ والضعف. وليس من النوع الذي تستهواه النساء ويكره العلاقات النسائية يشمأذ منها ويراها ضعف ومهانة. ولايعترف بالحب.
همس:فتاه في اوائل العشرينات هادئة وبسيطة. بملامح شرقية جذابة شعر اسود طويل وناعم وعيون سوداء جميلة ولكن حزينه. وبشرة بيضاء. هي فتاة رقيقة ولكن. تائهة متعبة من هموم الحياه. وظلم الناس لها حتي الاقرب لها يطمع بها.
تبدأ قصتنا في اول مشاهدها في ڤيلا عائلة الحديدي والتي يعيش بها رعد الحديدي وزوجته وابنة عمه في نفس الوقت مها الحديدي. وايضا جدهم وكبير عائلة الحديدي توفيق الحديدي
تنزل مها من اعلي للفطور مع جدها توفيق.
علي السفرة قاعد توفيق الحديدي وبيفطر كعادته.
مها:صباح الخير يا جدو. وباسته وقعدت تفطر
توفيق: ابتسم.صباح النور يا حبيبة جدو. هاه قوليلي عاملة ايه مع رعد
مها: بزهف. هعمل ايه عادي مفيش جديد.
توفيق: اتنهد. انا بس نفسي اعرف انتوا طول عمركم عايشين مع بعض. وكمان متجوزين بقالكم 5 سنين ليه مش قادرين تحبه بعض وتتفقه انا عايز اتطمن عليكم.
مها: جدو انت عارف من الاول ان انا ورعد اتجوزنا بس علشان نرضي حضرتك لكن انا عمري ما حبيت رعد. وهو كمان عمره ماحبني رعد اصلا مبيعرفش يحب ولا عنده قلب يحب بيه. انسان قاسي ومغرور. انا لولا زعلك كنت اتطلقت منه من زمان.
توفيق: بغضب وصرامة. خبط بإيده علي الترابيزة بقوة. انا قولت مسمعش كلمة طلاق دي تاني. ولا منك ولا منه. والا انتي عارفة هعمل ايه لا انتي ولا هو هطوله جنيه واحد من ثروتي
مها:بخوف. خلاص يا جدو انا بس بقولك علي اللي انا حاسة بيه.
توفيق: بجدية. لا متقوليش. وانا عند وعدي اول لما تخلفه ولد انا هكتبله ثروتي كلها. بس المهم اشوف حفيد ليا. انا مش فاضلي من ولادي وولادهم غيركم انتم الاتنين
مها:اتنهدت. اعمل ايه بس يا جدو ما انت عارف كل حاجة كل شهر والتاني عملية وتعب وانا خلاص تعبت
توفيق:معلش استحملي. احنا بنتعب اوي علشان نقنع رعد بحكاية العملية دي كل شوية. ده ولد عنيد ومتعب
مها:حاضر يا جدو هستحمله. بس هو يخنق جدا كل مرة بيطلع روحي علشان يروح للدكتور هادي علشان ياخد منه العينة
توفيق: عارف المهم انتي ملكيش دعوة حضري نفسك انتي بس للعملية اللي بعد يومين. انا اصلا كلمته علشان يروح لهادي وهكلمه تاني وافكره
مها:اوك يا جدو. عن اذنك علشان اروح السنتر
توفيق: ماشي مع السلامة. طمنيني عليكي لما توصلي
مها:حاضر يا جدو. متقلقش ما هو البيه بيخلي السواق هو اللي يوصلني في كل حته ومبيخلنيش اسوق من يوم ما اتجوزته انسان معقد
توفيق: معلش خلينا نسايسه بس لحد لما تحملي. وانا وقتها هعرفه عنده وغروره ده هيوصله لفين
مها: تمام اشوفك بالليل باي.
(في مجموعة شركات رعد الحديدي)
في مكتب رعد
رعد قاعد علي مكتبه بيتابع بعض الاوراق ودخلت السكرتيرة نانسي.
نانسي:رعد بيه الفاكس ده جه لحضرتك من شركة تجميل في إيطاليا
رعد:بجدية.وشركة تجميل تبعتلي فاكس ليه
نانسي:بيقولوا ان مدام مها طلبت اجهزة وادوات تجميل للسنتر بتاعها من هناك وطلبت انهم يبعتوا فاكس الاستلام علي حضرتك
رعد: رجع ظهره علي الكرسي وابتسم بخبث. مها اه قولتيلي. تمام ابعتيلهم وقوليلهم ان احنا مطلبناش حاجة ومش هندفع وخلي الهانم تبقي تدفع هي
نانسي:ابتسمت وقربت من رعد وبرقة ودلع. واضح ان مدام مها مزعلاك. بس في ست في الدنيا تزعل رعد باشا تؤتؤ غلطانة
رعد:كان بيسمعها ببرود وثبات. وبعد كدة مسك ايديها وضغط عليها وبحزم.لو فكرتي تعيدي اللي عملتيه ده تاني هتشوفي مني معاملة متتوقعيهاش ده غير انك مش هتقعدي هنا يوم واحد. سامعة

لمتابعة باقي الرواية كاملة من الفصل الاول للاخير من هنا 🩵👇🏻
https://www.nogoom-elrewayat.com/2024/10/blog-post_85.html

نجوم الروايات

22 Oct, 18:42


ماما انا فرحانه اووي انا جبت مجموع 99 كده هدخل كلية الطب وهحقق حلمي
الام بكره.. لا مافيش الكلام دا ومش هيحصل انتي ازاي عايزه تدخلي الطب واختك لاء المفروض تزعلي عموما انا هدخل نور جامعة خاصه وهتدخل بطب أما انتي فشوفيلك أي كلية وأدخليها عندك تجاره او معهد غير كده لاء
شذي پصدمه..ايه اللي بتقوليه ده يا ماما وحضرتك عارفة إن أنا حلمي من زمان أدخل طب و..
لزمت شذى الصمت لثوان ولاحظت النظرات التي تبادلتها شقيقتها ووالدتها فاكملت بحزن.. انا عارفه انك بتحبي نور عني بس ده حلم حياتي مينفعش تحرميني منه

الام .. خلاص لو عايزة تدخلي طب شوفي مين هيصرف عليكي
الام لنور..مټخافيش ياحبيبتي انا هدخلك احسن جامعة فمصر وكمان لو لزم الامر اسفرك بره
وحضنتها فاللحظة دي بصت نور بكره وغيظ وابتسامة شړ لشذى وقالت پشماتة ..شوفتي ياحرام حلم حياتك بيضيع قدامك تعرفي انا عملت كده قصد عشان مخلكيش تدخلي كليتك او تنفذي اللي بتحلمي بيه لانو بستمتع لما اشوفك ببتعذبي حتي امنا بتحبني انا اكتر منك بمراحل واوعدك اني هسرق منك اي حاجه تحبيها
صړخت فيها باڼهيار..انا عملتلك ايه عشان تكرهيني بالشكل ده المفروض اني انا أختك انا عملتلكم ايه عشان يحصل فيا كده
وطلعت من الشقه وانا دموعي نازله مش قادره اتحكم فيها بس مستحيل اخسر حلمي رميت حجارتين علي شباك بيت قريب من بيتي استنيت لثواني ولقيته نزل وسألني بهدوئه الغريب..مالك اوعي تقوليلي امك واختك
شذي مقتدرتش تتحمل فقالت له بدموع .. تخيل يا احمد ماما عايزه تدمر مستقبلي عشان خاطر نور وياريتها جت علي كده لا دي عايزة تدخلها جامعة خاصة وتدخل طب على الرغم من مجموعها الضعيف وأنا اللي تعبت واتعذبت ما بين مذكرتي وخدمتهم وجبت مجموع كويس مش عاوزه تخليني ادخل وقالتلي هدخلك معهد أحمد انا استحملت كتير .
ومسكت ايديه احمد.. أحمد أنا مش هقدر أتحمل الوضع دا اكتر من كده علشان كده انت لازم تيجي تتقدملي بص انت تيجي النهارده مع مامتك وتطلبني وماما اكيد هتوافق علشان تخلص مني
احمد..تمامم ماشي يا شذى
الام..اومال فين عريس الغفله هو طفش ولا ايه
نور بحب..مبروك يا شذي انا فرحنالك اوي
شذي باستغراب..نعم
الام پصدمه..نور بسم الله من امتي
نور بحب..دي اختي برده

لمتابعة باقي الرواية كاملة من الفصل الاول للاخير من هنا 🩵👇🏻
https://www.nogoom-elrewayat.com/2024/10/blog-post_465.html

نجوم الروايات

22 Oct, 15:48


تبدأ الرواية علي شاطئ بحر الأسكندرية في الساعة الخامسة صباحا
كان الجو هادئ السماء صافية تتوسطها الشمس ونورها الذهبي الجميل أمواج البحر كانت تعلو وتهبط بحرية أمام هذه الرمال الصفراء الرائعة
ياله من منظر طبيعي خلاب ويالها من مبدعة تقوم بتصويره
كانت تقف أمام ذلك المنظر وتصوره بأحتراف وإبداع وهي تمسك بيدها كاميرا صغيرة لكنها تعتبرها افضل ما لديها
أنزلت الكاميرا عن وجهها بعد أن إنتهت من التصوير وأبتسمت للصور بعذوبة وقالتمش معقول فعلا رغم كل التطورات اللي بنعملها عشان نجمل الدنيا هتفضل المناظر البسيطة دي أجمل ما فيها

بعد ان إنتهت أخذت أغراضها وعادت إلي حيث تسكن وهي تسكن في شقة صغيرة بالدور الثاني بعمارة قديمة نسبيا في أحدي الشوارع الهادئة
يارا فتاه جميلة طيبة القلب ورقيقة تحب الهدوء والطبيعة لا تحب الإختلاط مع الأخرين لعدم الإزعاج
في التاسعة عشر من عمرها وبأول سنة بكلية الفنون الجميلة كانت جميلة للغاية رغم هدوئها حتي كان يطلق عليها زميلاتها لقب أميرة الهدوءكانت تمتلك عينان رماديتان مائلة للأخصر واسعة وجميلة وتمتلك شعر جميل ناعم وطويل يصل إلي آخر ظهرها لونه بني فاتح بشرتها بيضاء ناعمة وطولها متوسط وهي نحيفة ورشيقة ترتدي دائما ملابس تشبه ملابس الأطفال تدل علي شخصيتها النقية البريئة
دلفت يارا إلي الشقة التي تعيش بها هي ووالدها ووالدتها لتجد والدتها في انتظارها
عبير والدتهاايه يابنتي كنتي فين كل دة
اتجهت يارا إليها وقبلت يدها
يارا صباح الخير يا ست الكل أنا جيت أهو
عبير أبوكي فضل مستنيكي لحد ما نام
يارا طيب أنا هدخل أنام وصحيني الساعة عشرة عندي سكشن مهم تصبحي على خير يا حبيبتى
عبير وانتي من اهله يا بنتي ربنا معاكي وينولك اللي نفسك فيه
يارا خشي انتي كملي نومك وطمني بابا
عبير حاضر يا حبيبتى
دلفت يارا إلي غرفتها وأخذت تطبع الصور التي صورتها ثم توجهت إلي فراشها ونامت
كانت تسير بمكان مظلم لا تعرف أين هي ذاهبة ولا لماذا لكنها كانت تشعر بالتعب والإرهاق من السير وكانت خائڤة من ذلك الطريق لكنها تسير دون وعي لتري أمامها ضوء بسيط تركض إليه لتجده شخص واقف ومعه مصباح بيده يترك المصباح ويمسكها من يدها ويتجه بها إلي بيت كبير منعزل عن الناس ويقول لها بحدة وصوت رجوليمن النهاردة أنتي في چحيم ومش هتخرجي منه ابدا
تفيق وهي مڤزوعة علي ذلك الحلم أو ما يسمي بكابوس
تضع يدها علي قلبها وتقرأ بعض آيات القرآن الكريم لعلها تهدأ
في نفس الوقت دلفت والدتها إلي الغرفة
عبير أنتي صاحية يا حبيبتي كنت جايه اقولك الساعة تسعة ونص تنامي النص ساعة دي و لا تقومي
يارا لا لا هنام شوية
عبير ماشي يا حبيبتى

لمتابعة باقي الرواية كاملة من الفصل الاول للاخير من هنا 🩵👇🏻
https://www.nogoom-elrewayat.com/2024/10/blog-post_180.html

نجوم الروايات

21 Oct, 15:53


قلع التيشرت بتاعو وفتح الدولاب بس اتصدم لما لقاها قاعده في الدولاب وبتبصلو بارتباك

بصلها بزهول وقال..انتي مين يا بت انتي وايه الي دخلك دولابي

البنت بلعت ريقها بارتباك وطلعت من الدولاب وكانت لابسه خمار طويل وهيه قصيره شويه وشكلها مضحك قالت …انا…انا كنت مستخبيه

قال ايوه مستخبيه من مين وانتي مين اصلا
ضحكت بتوتر وقالت..انا…انا سكر

قال بسخريه حصلنا التلزيق ايوه يعني مين س…

بس قطع كلامو وهو بيبصلها من فوق لتحت بزهول وقال..انتي سكر..انتي العروسه

سكر هزت راسها بايوه
اتسعت عنيه وقال بابتسامه..ازيك يا سكر انتي مش فكراني انا يامن
بقلم…زهرة الربيع
سكر ابتسمت وقالت ايوه انا عرفاك علشان كده جيت استخبيت في دولابك

يامن ضحك وقال..وتستخبي ليه اصلا فيه عروسه تستخبى يوم فرحها

سكر اتنهدا وقعدت على السرير ةقالت ..انا مش عايزه اتجوز..انا عايزه اعيش سني عايزه افضل في بلدنا

يامن ابتسم وقال..ليه بقى مش عجباكي القاهره…وبعدين انا بذات مشوفتكيش من سنين طويله من وقت ماكونتي عيله مفعوصه..مش عيزانا نشوفك لما بقيتي قمر كده

سكره ضحكت وقالت..زي ما انت متغيرتش يايامن..وقالت بغيظ..وابن عمك زي ما هو كمان مستفز قوي يا باااايي

يامن ضحك وقال.. عادل طيب قوي وهيسعدك بس هو مبيعرفش يعبر كويس ..ها قوليلي بقى وصلتو امتى

سكره قالت…بص انا عايزه استعمل الحمام معلش هدخل هنا علشان ميلاقونيش واطلع احكيلك الي حصل

تحت كانو بيدورو على سكره ووالدتها كانت هتتجنن قالت بخوف..هتكون راحت فين بقالتا ساعه بندور

كان معاهم شاب في العشرينات قال بضيق..بنت مستهتره..جايبنلي طفله اتجوزها ايه القرف ده

والدتو قالت ..معلش يا عادل يبني.. بص من شويه يامن طلع فوق اطلع ناديلو هو عندو معارف كتيره يمكن خرجت ومعرفتش ترجع خدو واطلعو دورو عليها يا ابني واحنا هندور تاني في البيت

عادل نفخ بضيق وطلع على اوضة يامن
بقلم…زهرة الربيع
يامن كان في الاوضه مستني سكر تطلع وطلع تيشرت يلبسو لانو كان هيغير لما لقاها في الدولاب وقبل ما يلبسو سمع صرخه من الحمام

لمتابعة باقي الرواية كاملة من الفصل الاول للاخير من هنا 🩵👇🏻
https://www.nogoom-elrewayat.com/2024/10/blog-post_68.html

نجوم الروايات

21 Oct, 10:48


انت رايدني اتجوز مرتك انت اتجنيت يا عاصم
كان بيتكلم رعد پصدمة وهو وبيبص لعاصم ابن عمه بحيرة ووقتها عاصم رد عليه بلهفة وكأن رعد طوق النجاه بالنسباله ارجوك يا رعد توافج انت غير انك واد عمي فانت صاحب عمري وانا لا يمكن هأمن حد غيرك علي مرتي
رعد بتوتر وهو بيقوم من مكانه بتهرب انت عارف انت بتطلب مني ايه عاد اني اتجوز مرتك رايدني ابجي محلل كيف ده بس يا عاصم
عاصم اتنهد بتعب وقام وهو بيتكلم باصرار اسمعني زين بس يا رعد انا طلجت فتون الطالجة التالتة ومينفعش ارجعها الا لما تتجوز حد تاني وانا مش هثق في حد غيرك يا واد عمي عشان خاطر ابن عمك وافج وهما كام ليلة وتطلجها واتجوزها اني

رعد بتردد وهو بيبص لعاصم بفضول طب وهي فتون خابرة بالحديت ده
عاصم بص لرعد بتوتر وبعدين رد بكدب وهو بيبتسم اه اه طبعا دي من وجتها وهي زعلانة من اللي حوصل واني طلجتها ولما جولتلها هنشوف محلل كانت فرحانة جوي
سكت رعد وكان باين عليه الضيق بس حاول يخفيه لما اتكلم بجدية اني ياما جولتلك يا عاصم انك لازمن تحكم عجلك زين وبذيادة بجي طلاجك اللي عمال علي بطال ده اهو شوف اخرتها وصلت لايه
عاصم نفخ بضيق ورد بتلقائية وهو بيفتكر اللي حصل اسكت يا رعد انا مبجتش عارف فعلا اتحكم في ڠضبي وبعدين بجي هو طبعي كدة وهي لازم تعرف ده فمتحاولش تقف قصادي
رعد رد بقلة حيلة وهو بيبص لعاصم بضيق انت فعلا راسك يابس يا عاصم واني مش فاضي لحكاياتك دي
عاصم قرب من رعد بسرعة قبل ما يخرج وقاله بقلق طب طمني عاد موافج ولا لا يا رعد
رعد اتوتر من سؤال عاصم بس رد عليه بهدوء خارجي مش لما اعرف رأي فتون ايه الاول مش يمكن هي ترفض لما تعرف ان اني المحلل
عاصم كشړ پغضب ورد بتلقائية وهو بيقبض علي ايديه جامد وهي هيبجي ليها رأي ولا ايه في حاجة زي دي يا رعد انا جولت لچدي وهو جالي هيجولها وخلاص
رعد اتنهد بحيرة ومكنش قادر يفسر احساسه ايه وللاسف هو من جواه موافق وجدا كمان وعشان كدة رد بهدوء اللي فيه الخير يجدمه ربنا يا عاصم
بس اني مش موافجة يا ابوي ابوس يدك متخلنيش ارجع لعاصم اني ما صدجت انه رمي عليا اليمين التالت
كانت بتتكلم فتون باڼهيار وهي بټعيط وقاعدة تحت رجلين فضل ابوها اللي كان باين عليه الڠضب ورد عليها بحدة يعني ايه مش رايدة ترجعيله انتي خابرة اني هوافج يتجال عليكي مطلجة ولا ايه اصلا عاصم اتحدت مع جدك وهو خلاص
وافج
فتون عيطت اكتر وقعدت عالارض بتعب لانها متأكدة ان مهما عملت ابوها مش هيرجع في قراره فبقت تتكلم پقهرة يعني خلاص يا ابوي هتحكم عليا اعيش باجي عمري مع عاصم هتهمله كل يوم يضربني هتهمله يتحكم فيا كاني جاريته كل ده عشان ميتجالش عليا مطلجة
اتنهد فضل بضيق ورد بلا مبالاه علي فتون وهو بيقوم من جمبها متكبريش الموضوع يا فتون عاصم راجل زين وبعدين كفايا انه رايدك لسة ووافج علي قصة المحلل ده ولولا انه واثق في رعد صاحبه مكناش خابرين هيحصل ايه كان زمانك جاعدة جارنا والاسم مطلجة
فتون انتبهت لاسم رعد وبصت لابوها وقامت وهي بتقول بلهفة انت جولت رعد رعد ابن عم عاصم
رد فضل بتأكيد وهو بيبص لفتون
باستغراب من طريقة سؤالها فقالها اه هو عاصم مش واثق في حد غيره واتحدت معاه والراجل موافج وخلاص فاضل علي عدتك اسبوع ووجتها نتمم الجواز
سرحت فتون في كلام ابوها وهي بتمسح دموعها ووقتها ردت بجمود ماشي يا ابوي واني موافجة
فتون ابتسمت بسخرية ومردتش علي ابوها وسابته وطلعت وهو كان متابعها باستغراب وفرحة لانها وافقت اخيرا
بتستعري من امك يا حبيبة

لمتابعة باقي الرواية كاملة من الفصل الاول للاخير من هنا 🩵👇🏻
https://www.nogoom-elrewayat.com/2024/10/blog-post_326.html

نجوم الروايات

21 Oct, 07:58


تقف تلك السيدة بجبروتها المعتاد وهي تآمرهم بتنفيذ أوامراها ومن يستطيع أن يخالفها فبرغم من سنها الكبير مازالت محتفظة بمظهرها الشاب الشديد مع الجميع
تروح تجيب الطلبات وشوفلي البت دي اتأخرت كدا لي
_حاضر عن اذنك
اذنك معاك
في مكان آخر يقف هذا الشاب وأمامه شاب آخر بينهما شبه كبير
نطق پعصبيةمش كفاية بقي القړف اللي انت بتعمله امتي امتي هتتعلم المسؤلية أنا زهقت منك ومن مشاكلك
أجاب عليه پبرود كالجليد
محډش قالك تهتم انت ممكن تروح تشوف شغلك وفكك مني كدا كدا محډش طلب منك
دماء تغلي داخل عروقه جعلته يصل إلي أقصي درجات ڠضپه

انت اټجننت
رفع يده وكادت الصڤعة ان تدوي علي وجهه ولكن صوتها أوقفه
استني يامراد
مراد يارا اطلعي منها لوسمحتي
يارا لا يامراد عشان خاطري
ابتعد مراد وهو يضغط علي وجهه بشدة ليخفف من عصبيته
يارا آدم تعالي معايا لوسمحت
آدم ياست حلي عني اوعي
قال كلماته وهو يزيحها من طريقه بطريقة مھينة أبت ډموعها النزول أمامه
مراد يارا متزعليش انتي عارفة اللي حصله مأثر عليه ومش قادر يخرج منه
يارا ولا يهمك انا هروح پقا وابقي طمني عليه
مراد اصبري هوصلك كدا كدا أنا عايز أشوف طنط وحشتني
يارا بابتسامةيلا
ذهبت برفقته إلي منزلها
نعود لتلك السيدة تجلس وهي تضع قدم فوق الأخري بتكبر معتاد وتتحدث بطريقتها المتعجرفة
دلفت فتاة جميلة ورقيقة ترتدي حجابها الذي زاد من جمالها ووجهها المشرق وعيناها الزرقاء المشابهة للسماء الصافية
مساء الخير يانظلي هانم
ردت بتكبركنتي فين كل دا ياريم
ريموالله كان عندي محاضرات كتير وأنا قلت لحضرتك امبارح اني هتأخر
نظلي هانمانتي هتناقشيني اچري جهزي نفسك عشان في ضيوف جايين الليلة
ريمطپ وانا اعمل اي
نظلي هانمالپسي حاجة شيك واخلعي الطرحة اللي مكفنة نفسك بيها دي
ريمأنا اتكلمت مع حضرتك قبل كدا بخصوص الحجاب وفهمتك إني استحالة أخلعه
نظلي هانمبس بس روحي اعملي اللي تعمليه يلا
تعريف الشخصيات
مراد السويفيفي الثانية والثلاثين من عمره ورث شركات والده وعمل علي تطويرها حتي أصبحت من اكبر الشركات في الشرق الأوسط يحافظ علي چسده الرياضي ومتمسك بدينه يحافظ علي صلاته.
آدم السويفيالاخ الأصغر لمراد في الثامنة والعشرين عكس مراد في كل الأمور پعيد كل
البعد
عن ربه حډث له أمر في
الماضي جعله يتغير كليا لايقل وسامة عن مراد.
يارا السويفيابنة عم مراد وآدم في الرابعة والعشرين جميلة وملامحها هادئة ټوفي والدها وتعيش مع والدتها وأيضا خطيبة آدم.
ريمفتاة في الواحدة والعشرين كلية تجارة جميلة ورقيقة محجبة تعلم أصول دينها وهذا مايميزها يتيمة الأبوين تعيش مع نظلي هانم منذ طفولتها وهي التي تولت تربيتها

لمتابعة باقي الرواية كاملة من الفصل الاول للاخير من هنا 🩵👇🏻
https://www.nogoom-elrewayat.com/2024/10/blog-post_55.html

نجوم الروايات

20 Oct, 18:54


شكلها حرب ياسليم ياهواري واتكتبت علينا نخسرها احنا الانتين

ابتعدت عن شرفتها النائيه عن الانظار قليلا للخلف واوشكت علي قفل بابها الخشبي فجاه اعتلت صوت شهقتها بمجرد ارتطام الحجر الصغير المقذوف نحوها .. زفرت بضيق ثم استجمعت شتات قواها متوعده فنظرت من النافذه تبحث عنه بعيون متلهفه كمن يبحث عن النور في عتمة الظلام.

قطبت حاجبيها قليلا باندهاش
- وه راح فين المجنون ده ؟!

استدارت راسها يسارا علي مصدر الصفير الهادي فوجدته امامها ناظرا اليها بعيون لامعه قائلا بثقة
- خابر زين انا عتقدريش تنامي قبل ماعيونك تشوف ضي عيني .

اخفت ابتسامتها وارتسمت ملامح الجديه
- وبعدين فيك ياولد ( الهواري ) .. راسك تخينه ليه ومش ناوي تجيبها لبر ..!

- اصل ولد الهواري واخد عهد علي نفسه مايوصلش البر غير علي يدك يابت (العتامنه) .

اجابته معانده بصوت بدأ منفعلا ثم انخفض فجأه
- قولت لاه ... ولاه يعني لاه ولو اخر راجل في الدنيا ياولد الهواري مش هتجوزك .. وعند بعند ...

زمجرت رياح غضبه محاولا خفض نبرة صوته وهو يلتفت يمينا ويسارا
- ليييه اكده ناقص يد ولا رجل انا !.. قدامك سبع الرجال بنات البلد كلهم يتمنوا نظرة من عيني .. وانا منفضلهم عشانك ياواخده قلب وعقل سليم لحسابك .

ابتسمت معانده كإنها اقسمت ان تُحارب جيوش مشاعرهما
- وانا قولتلك لاه ياسليم .. واللي مابينا بقي دم وماعينضفيش غير بالدم .

اجابها بنبره حب
- وانا دمي كله فداكي ياقلب سليم من جوه .

- لاااه دم عيلتكم كله مش هيكفي اللي عمله عمك وهرب .. دا قتل ابوي ياسليم عارف يعني ايه ؟!

لاح اليها بكف غاضبًا
- وهو عشان غلط ارتكبه عمي عاوزه تقتلني انا يا ( وجد)!

- اللي عندى قولته ياولد ( الهواري) .. ويلا امشي من اهنه بدال مااصوت والم عليك الخلق وياريت تبطل حركات العيال دي هتفضحنا .. واللي بينا كان ماضي وخلاص خُلص .

ارتسمت علي ثغره ماكرة
- لما تبطلي تستنيني كل ليله اهنه .. هابقي ابطل اجي يابت ( العتامنه ) .

لمتابعة باقي الرواية كاملة من الفصل الاول للاخير من هنا 🩵👇🏻
https://www.nogoom-elrewayat.com/2024/10/blog-post_64.html

نجوم الروايات

20 Oct, 18:00


قبل ما نبدا اول مشهد في حكيتنا لازم نتعرف علي شخصية بطل القصة دي وهو مراد سلام المنشاوي مراد شاب في اوائل الثلاثين . مغرور . متكبر. قاسې لابعد حد . تقريبا قلبة مېت . بيكره الستات والبنات وشايفهم كلهم خاينين وكدبين . وده لسبب حنعرفة بعدين . ومع ذالك كل ليلة لازم يقضيها مع بنت بكر ولو ملقاش يبقي اي واحدة وخلاص ومكنش بيهتم اذا كانت متجوزة او لا . ولما كان بيعمل كدة كان ليه اسلوب همجي ومتوحش كان بيحس انه بينتقم من كل واحدة بتكون معاه . لكن مراد ماكنش يعرف انه في اليوم ده حياخد قرار حيغير. حياتوا للابد. مراد رجل اعمال كبير وبيدير شركات والده سلام المنشاوي بس بجانب كدة . كان ليه شغله الخاص مع شريكه ياسر . وده الشغل الخفي والقذر في نفس الوقت .

بتبدا الحكاية في مكتب مراد في شركته . مراد قاعد خلف مكتبه في منتهي الكبرياء والجبروت . ببتكلم مع فهمي مدير. الحسابات
مراد امممم يعني انت عايز تقولي انك مدير حسابات اكبر مجموعة شركات في مصر ومتعرفش ازاي اختفي من عندك شيك خاص بالشركة بمليون جنيه لا وكمان الشيك لحامله . اممم ده انت كدة شغال في الشارع
فهميعرقان وخاېف وبيتلجلج في الكلام . ااااانا بعتزلك انا معرفش ازاي ده حصل بس انا شاكك في الولد المحاسب الجديد اكيد هو اللي سړقة
مراد هو انت فاكرني مش عارف مين اللي سرق الشيك .
فهمي خاف . هو حضرتك تعرف مين هو
مرادقام من علي مكتبه ومحط ابده في جيبه . وضحك بسخرية . هههه طبعا والا مبقاش مراد سلام . ده مش بس عارف هو مين ده انا كمان عارف صرف الشيك ازاي وعمل بيه ايه . الشخص ده سرق الشيك واداه لواحد تاني علشان يصرفه. وكمان اداله زء من المبلغ 100الف جنيه . وكمان لعب بباقي المبلغ علي ترايبزة قمار في فندق ..... لا وكمان خسرهم . تعرف مين الشخصي ده . انت يا فهمي يا حرامي يا سكري يا امرتي
فمهي ارجوك ابوس ايدك سامحني انا ماعرفش عملت كدة ازاي . ارجوك انا اسف
مراد ده شئ مايخصنيش تسكر. تلعب قمار مش مشكلتي . لكن فلوسي لازم ترجع . واوعي تفتكر اني عرفت الكلام ده متاخر لا انا عارف كل حاجة من اول ماخرجت بالشيك من الشركة
لحد ما خسړت الفلوس . هتقولي ليه ممنعتكش . اقولك انا ليه اصل بصراحة لقيت اني حتسلي واضيع وقت لطيف وانا بهزاك واذل فيك زي دلوقتي كدة . وكمان قولت يمكن ميبقاش معاك المبلغ وده اكيد وبكدة انا ممكن اسجنك واشردلك عيالك ويتقال ان ابوهم حرامي . مش بذمتك حاجة لطيفة
فهمي بيبكي . ارجوك انا كبرت ومش حمل السچن والپهدلة .
مراد مش مشكلتي انت حتمضي دلوقتي وانت خارج عند ميادة 10 شيكات كل شيك ب الف وفي خلال 48 ساعة لو الفلوس مكنتش علي مكتبي حقدم الشيكات للنيابة واسجنك .
فهمي لا لا ارجوك اوعي تعمل كدة . انا عندي حل . انا عارف ان حضرتك بتحب تقضي كل ليلة مع بنت بكر وساعات مش بتلاقي .
مراد وده دخلوا ايه في موضوعنا . هو انت بخلاف انك سكري وحرامي وبتاع قمار كمان قۏاد

لمتابعة باقي الرواية كاملة من الفصل الاول للاخير من هنا 🩵👇🏻
https://www.nogoom-elrewayat.com/2024/10/blog-post_53.html

نجوم الروايات

20 Oct, 00:57


ابلكيشن نجوم الروايات عليه مش اقل من ١٠٠ روايات كلهم حصري وكاملين من اول فصل لاخر فصل .. بنختار الروايات بناء علي رأي الجمهور وتفاعلهم وبنجبها كاملة وبنجهزها وبنرفعها علي الابلكيشن .. لو انت مش معانا فا انت فايتك كتير اووووي
اسم الابلكيشن نجوم الروايات ودا لينك التحميل 👇
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fahem.poem

نجوم الروايات

18 Oct, 23:16


– ماشي يا طارق .. انا همشي دلوقتي بس عشان انا متآكد ان انت طول عمرك شغال في السليم وكنت بعيد عن اخوك طاهر وشغله معانا.. بس صدقني لو عرفت ان فلوس طاهر معاك انا هرجعلك تاني.
اكتفى طارق بابتسامه بـ.ـارده. نزل الرجل من القطر ومعاه رجـ.ـالته. اتكلم طارق مع واحد من رجـ.ـالته وامره انه يروح لسواق القطر ويطلب منه انه يكمل طريقه لـ أسوان.
طبعا كل اللي حصل ده وكل الحوار ده انا كنت قاعده تحت الكرسي على الأرض وبتابع كلامهم باهتمام وكأني بتفرج على فيلم أكشن بجد! مكنتش مصدقه ان في كده فعلا.. وحقيقي طارق ده شكله طلع جـ.ـا.مد اوي ومش بيخاف!! ازاي خرج السلاح اللي في ايديه ده بسرعه كده وخرجه منين؟ ازاي كان واقف قدام المجرمين اللي اقتحموا القطر وهو مش خايف وكان بيبتسم بثقة وببرود ومش هامه اي حد..
وانا في دوامة أفكاري لقيته فجأة واقف قدامي وانا على الارض تحت الكرسي وهو بيتكلم بصوت قوي:
– اطلعي من تحت الكرسي..
خوفت واتخضيت لما لقيته واقف قريب مني كده ولسه السلاح في ايديه! رديت عليه وانا تحت الكرسي:
– بس انا مرتاحه كده.
اتكلم مرة تانيه بعصبيه:
– قولتلك اطلعي من تحت الكرسي احنا مش هنلعب مع بعض هنا!
اضايقت لما زعق فيا وقومت من تحت الكرسي واتعصبت عليه انا كمان:
– وانت بتزعقلي ليه دلوقتي.. انت مين اصلا عشان تزعق فيا كده؟!
بصلي بقوة والسلاح في ايديه وقالي:
– اظن انتي سمعتي كل الكلام اللي اتقال هنا واكيد عرفتي انا ابقى مين.
اتـ.ـو.ترت جدا وعملت نفسي مسمعتش حاجة و رديت عليه:
– لا طبعا انا مسمعتش اي حاجة ومعرفش انتوا كنتو بتتكلموا على ايه اساسا!
بصلي بغموض كده شويه وانا اتـ.ـو.ترت اكتر..
اتحرك القطر مرة واحدة وانا اتخضيت وصرخت لاني كنت هقع وغـ.ـصـ.ـب عني مسكت فيه عشان مقعش، الغريب ان هو كمان مسكني بسرعه وسألني بقلق:
– انتي كويسه؟
صرخت اكتر لما لقيت السلاح بتاعه لمسني وخوفت يقــ,تــلني بيه واتكلمت معاه بسرعه وخوف:
– هو المسدس ده حقيقي!؟
رفع المسدس قدام عيني وقبل ما ينطق بكلمه انا اتكلمت تاني برعـ.ـب:
– انت عايز تقــ,تــلني؟ انا معملتش حاجة والله ومسمعتش اي حاجة.. اختي هتولد حـ.ـر.ام عليك مينفعش تقــ,تــلني قبل ما اختي تولد.
رد عليا بستغراب:
– يعني لما اختك تولد ممكن اقــ,تــلك عادي؟
اتكلمت بخوف وانا همـ.ـو.ت من الرعـ.ـب:
– لا طبعا تقــ,تــلني ايه!.. طب ورحمة اخوك طاهر ما تعملي حاجة وسبني امشي.
رفع حاجبه واتكلم وهو بيبصلي بقوة:
– واضح فعلا ان انتي مسمعتيش حاجة!
اتكلمت بخوف وتـ.ـو.تر:
– انت مش مصدقني ولا ايه؟
رد عليا بسخريه:
– لا مش مصدقك ازاي!! دا انتي حتى بتحلفيني برحمة اخويا طاهر.
يتبع…
رواية حب مجهول الهوية طارق واحلام
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.housenovels.com/2024/10/anonymous%20love.html

نجوم الروايات

18 Oct, 23:16


بصيتله بغيظ واخدت تليفوني من علي الارض و بصيت علي التليفون بعد ما وقع من ايدي بسببه ولقيت التليفون فصل ومش بيشتغل.. اتصـ.ـد.مت لما لقيت التليفون مش راضي يشتغل وشكله باظ من الواقعه او اتحرق.. حـ.ـر.ام والله دا انا لسه بدفع في القسط بتاعه.. دmـ.ـو.عي نزلت غـ.ـصـ.ـب عشان انا تعبت اوي في فلوس التليفون ده وصعب عليا انه يتحرق او يبوظ بالسهوله دي..
صرخت فيه وانا ببكي والتليفون في ايدي مش بينطق:
– عجبك كده.. اهو التليفون باظ بسببك.. حـ.ـر.ام عليك انا لسه شرياه جديد ومدفعتش باقي اقساطه..
انهرت في العـ.ـيا.ط وحقيقي صعب عليا اوي التليفون بتاعي.. انا ملحقتش افرح بيه يا ربي وكمان انا معرفش عنوان اختي في اسوان وكانت متفقه معايا اول لما اوصل المحطه هناك اتصل عليها عشان تبعت جوزها ياخدني.. هعمل ايه دلوقتي وانا حتى مش حافظه الرقم بتاعها وكل الارقم اللي عندي مش حفظاهم.. حتي رقم ماما.. انا دايما كده مش بحفظ اي ارقام.. هعمل ايه دلوقتي؟.. هو السبب.. تليفوني وقع بسببه وباظ بسبب صراخه فيا..
قربت منه والتليفون في أيدي ودmـ.ـو.عي في عيني لكني بصيت له بقوة وقولتله:
– تليفوني باظ بسببك.. انت المسؤول تصلحهولي.
ضحك بسخرية وقال بنبرة صوت بـ.ـارده:
– روحي يا شاطرة اقعدي مكانك.
اتغظت من بروده واتعصبت عليه:
– مين دي اللي شاطرة! انت شكلك مش عارف انت بتتكلم مع مين!
وقف رجـ.ـال الحرس بتوعه بسرعه وقربوا مني وفي ايديهم السلاح بتاعهم. قلبي دق بخوف وهما بيقفوا حواليا وفي ايديهم السلاح. سمعت صوت ضحكته بسخرية مرة تانيه وقال بثقه:
– مقولتليش بقا انا بتكلم مع مين؟
اتغظت منه جدا ومن بروده وقررت ارجع اقعد مكاني ومتكلمش معاه تاني وافضل ساكته لحد ما اوصل أسوان والاقي طريقه اقدر بيها اوصل لعنوان اختي وجوزها.
اتحركت من قدامه عشان ارجع مكاني وفجأة سمعت صوت ضـ.ـر.ب نار عالي والقطر بيقف واصوات صراخ كتير.
بصيت عليه وانا همـ.ـو.ت من الخوف ولقيت نص رجـ.ـالته وقفوا حواليه والنص التاني اتقسموا لحماية عربية القطر اللي احنا فيها واتكرر صوت ضـ.ـر.ب النار وحصل تبادل لاطـ.ـلا.ق النار بين رجـ.ـالته وبين رجـ.ـاله ملثمين كانوا عايزين يقتحموا عربية القطر اللي احنا فيها..
فجأة كده لقيت نفسي داخل فيلم اكشن ومش فاهمه ايه اللي بيحصل.. قعدت على الارض وانا بحاول احمي نفسي من الرصاص اللي بقى حواليا في كل مكان وصوته كان قوي جدا وكنت حاسه ان خلاص هي دي النهايه.. غمضت عيني وانا بنطق الشهادة وببكي من كتر الخوف..
صوت ضـ.ـر.ب النار وقف فجأة، رفعت وشي ببطئ وبصيت حواليا، لقيت الملثمين اقتحموا العربية اللي انا فيها والحرس بتوع المغرور استسلموا.
دخل رجل شكله يخوف اوي القطر وقرب من الشاب المغرور ده واتكلم معاه بقوة:
– كنت فاكر ان رجـ.ـالتك دول هيقدروا يحموك مني؟! مكنتش اعرف ان انت بالغباء ده يا طارق!
ابتسم الشاب المغرور واللي عرفت ان اسمه طارق و رد علي الرجل اللي اقتحم القطر ببرود:
– وانت فاكر اني محتاج رجـ.ـاله عشان يحموني..
في لحظة كده وفي غمضة عين لقيت طارق خرج سلاح معرفش منين وصوبه في وش الرجل اللي كان واقف قصاده. الرجل ظهر على ملامحه الذعر واتكلم بتـ.ـو.تر:
– نزل سلاحك يا طارق وخلينا نتكلم.
رد عليه طارق ببرود:
– انت عارف اني مبحبش الكلام الكتير.
بلعت ريقي بخوف وتـ.ـو.تر لما لقيت عينيه جت عليا لما قال انه مبيحبش الكلام الكتير.. اكيد كان يقصدني انا بكلامه.. طب اروح فين واهرب منهم ازاي؟ انا شكلي كده وقعت مع عصابه زي اللي بشوفهم في الأفلام الأجنبي!
الرجل اللي اقتحم القطر رفع ايديه باستسلام وقاله:
– طب خلينا نتفق يا طارق.. انت ترجعلي الفلوس اللي اخوك طاهر الله يرحمه سرقها مني وانا اسيبك في حالك.
ابتسم طارق بسخريه و رد عليه:
– انا معرفش فلوس ايه اللي طاهر كان واخدها منك وبعدين انت عارف ان انا مليش في سكتكم الشمال دي واديني شوفت اخر الطريق بتاعكم كان مـ.ـو.ت اخويا مقـ.ـتـ.ـو.ل ولسه معرفش مين اللي قــ,تــله.
اتكلم الرجل اللي اقتحم القطر بتـ.ـو.تر:
– بس انت اكيد عارف ان انا مليش يد في مـ.ـو.ت اخوك.. طاهر كان من اعز اصحابي وهو اللي غدر بيا في الأول لما خد الفلوس كلها وهرب.
رد طارق عليه بغضب:
– واللي قــ,تــله اخد الفلوس منه وهرب هو كمان وانا معرفش لحد دلوقتي هو مين. ومعرفش اي حاجة عن شغله معاك ومش عايز اعرف.. طاهر مـ.ـا.ت خلاص ومـ.ـا.تت معاه كل اسراره.
اتكلم الرجل اللي اقتحم القطر بنبرة حادة:
– وفلوسي؟
رد عليه طارق ببرود:
– اعرف مين اللي قــ,تــل طاهر وانت هتعرف مين اللي سرق فلوسك..
وقف الرجل محتار وبيفكر في كلام طارق، هدده طارق بالسلاح بتاعه لاخر مرة وقاله:
– واللي انت عملته انت ورجلتك ده مش عايزه يتكرر تاني.. دي اخر مرة اشوفك في طريقي.. والا انت عارف كويس انا ممكن اعمل فيك ايه.
اتحرك الرجل بتـ.ـو.تر وقاله:

نجوم الروايات

18 Oct, 23:16


بدأت حكايتي لما ركبت القطر اللي هياخدني من القاهرة لأسوان.. بسمه اختي الكبيرة عايشه في أسوان بقالها سنتين مع جوزها.. من يومين جوزها كلم ماما وقالها ان بسمه تعبانه اوي في اخر شهور حملها وخلاص فاضلها اسبوع وتولد ومحتاجه ماما جنبها.. بس ماما مقدرتش تسافر كل المسافه دي لانها مريـ.ـضه وانا اضطريت اسافر مكانها عشان اكون جنب اختي.
دخلت القطر وانا حاسه اني مخـ.ـنـ.ـوقه.. للأسف انا مش برتاح خالص لـ “شاكر” جوز اختي ودايما شيفاه انسان مدي وسـ.ـخيف.. بس لازم اتحمل الاسبوع ده لحد ما اطمن على اختي وارجع القاهرة تاني.
قعدت جنب الشباك وانا مجهزة كل حاجة عشان محسش بملل طول الطريق.. الفون بتاعي فيه الشحن كامل.. الهاند فري بتاعي معايا.. وكام سندوتش ماما جهزتهم عشان لو جوعت في الطريق.. عصير وتسالي وحلويات.. كل حاجة ممكن احتاجها عشان محسش بملل في الرحلة الطويله دي.
القطر عمل صوت تنبيه مزعج وكان معناه انه خلاص هيتحرك وبدأ فعلا يتحرك ببطئ وبعدين وقف تاني.
انا مشغلتش بالي وحطيت الهاند فري في الفون وقعدت براحة عشان ابدأ الرحلة.
فجأة لقيت رجـ.ـا.لة حراسه كتير لابسين بدل ونضارات سوده وبينزلوا كل اللي كانوا راكبين معايا في القطر.
انا استغربت وقلقت وخلعت الهاند فري عشان اسمع وافهم ايه اللي بيحصل.
لقيتهم بيطلبوا من الناس ينزلوا بسرعه من عربية القطر اللي انا فيها ويركبوا واحدة تانيه في نفس القطر!
قرب واحد منهم مني واتكلم بنبرة صوت فيها امر:
– اتحركي بسرعه يا انسه وانزلي من هنا واركبي عربيه تانيه.
مكنتش فاهمه ليه اقوم من مكاني واركب عربيه تانيه في نفس القطر وطبعا سألته:
– اشمعنا يعني؟ ايه اللي هيحصل هنا عشان اقوم من مكاني واركب عربيه تانيه في نفس القطر؟!
رد عليا بصوت عالي:
– في شخص مهم هيركب القطر وبالتحديد العربيه دي ولازم نفضي العربيه كلها عشانه.
شهقت بصوت قوي و رديت عليه:
– يعني ايه اقوم واسيب مكاني عشان شخص مهم هيركب هنا لوحده! يعني ايه مهم اصلا؟ وبعدين كل الناس يقعدوا فوق بعض في العربيات التانيه عشان جنابه يقعد لوحده هنا ليه ؟ طب ما كان يركب طياره خاصه توصله لما هو شخص مهم اوي كده!
لقيت الرجل بيبصلي بصدmة وكأنه مش مصدق اللي انا قولته، في حد كلمه في السماعه اللي هو لابسها وتقريبا سأله ايه اللي بيحصل! اتعصب عليا فجأة وقالي:
– قومي يا انسه واتحركي بسرعه مفيش وقت.
قعدت مكاني براحة وحطيت الهاند فري بتاعي في الفون تاني و رديت عليه ببرود:
– مش هقوم من مكاني.
وقف قدامي وهو متعصب ومش عارف يعمل ايه وانا تجاهلته خالص.
فجأة اتحرك من قدامي وراح اتكلم مع واحد تاني، مشغلتش بالي بكل اللي بيحصل وقولت مش هسمح لحد انه يقومني من مكاني مهما حصل.
دخل الشخص اللي كانوا بيفضوا القطر عشانه، كان شاب طويل ولابس بدله رسميه وشكلها غاليه اوي ونضاره سودا مش موضحه شكله بس كان واضح انه شخص مهم شبه رجـ.ـال الاعمال والوزراء كده وكمان كان شكله غامض وله هيبه وكان واضح كمان انه مغرور.
قرب منه الحارس اللي كان بيتكلم معايا وشاور عليا وقالوا ان انا رفضت اقوم من مكاني.
بص عليا من خلف نضارته السوده وشاور للحرس بتوعه عشان القطر يتحرك.
انا قلبي دق بخوف شويه لما ملقتش منه اي رد فعل او اعترض على وجودي ولقيت القطر اتحرك فعلا! كنت مركزه اوي ومتابعه ايه اللي بيحصل ولقيته قعد في مكان قصادي والحرس بتوعه قعدوا في باقي العربيه.
حاسيت بخوف شويه وتـ.ـو.تر بس برضه مهمنيش وخرجت سندوتش واكلته لاني لما بتـ.ـو.تر باكل كتيير.
القطر اتحرك وبدأت الرحلة والقطر كان هادي جدا ومفيش فيه اي صوت.. حاسيت ان الرحلة دي هتبقى ممله اوي بوجود الشاب الغامض ده والحرس بتوعه.
شغلت ميوزك في الفون شويه.. وفتحت الانترنت شويه.. وبعدها ماما كلمتني تطمن عليا.. وبعدها بشويه اختي كلمتني تسألني وصلت فين دلوقتي.. وبعدها صحبتي هند كلمتني عشان تحكيلي على المشكله اللي حصلت بينها وبين خطيبها وحمـ.ـا.تها اللي مصممه ان سيراميك الحمام يكون لونه ازرق غامق وهند عايزاه لونه بيبي بلو………..
فجأة لقيته وقف من مكانه وصرخ فيا بصوت بعالي:
– بس بقاا كفايه.. افصلي شويه.. انتي ايه!! .. سيراميك حمام ايه اللي ازرق وبيبي بلو!!.. ما تعمليه ابيض وارحميني.. انا مبكرهش في حياتي اكتر من الكلام الكتير والدوشه… ساعتين بس في الطريق وكل شويه زن وكلام واكل.. انتي ايه!!
انا اتخضيت بجد والفون وقع من ايدي من صوته العالي وصراخه فيا.. انا عملت ايه لكل ده عشان يتعصب عليا كده؟ مين ده اصلا عشان يتعصب عليا كده ويعلي صوته عليا كمان!
وقفت قصاده و رديت عليه بصراخ انا كمان:
– وانت مالك انت انا حره اعمل اللي انا عايزاه برحتي.. اكل اشرب اتكلم في التليفون انا حره.. وبعدين سيراميك الحمام نعمله ابيض ليه؟ دي شقة عروسه ولون البيبي بلو هيبقى احلى.
صرخ فيا تاني وهو متعصب جدا:
– مش عايز اعرف تفاصيل.. انا عايزك تسكتي وبس.. عارفه يعني ايه تسكتي؟

نجوم الروايات

18 Oct, 23:15


في الصعيد في في احدى المنازل..
شهد لا يابوي انت كبرتني وعلمتني عشان ترمني الرميه السوده ديه.
منصور رمـ.ـيـ.ـت ايه يابت منصور انا بجوزك لسلطان الحلازمه اللي يملك نص البلد اللي انتي شايفاها دي..
شهد وانا عتجوزه هو والا فلوسه ..ماليش صالح بالجوازه دي..
منصور وانا قولت عتتجوزيه يابت منصور.
يابوي ده مجوز اتنين بدل الوحده يعني هبقى على ضرتين..انت عترميني الرميه دي ليه..
منصور حقه ..يتجوز .واحده واتنين وتلاته.وانا..عايز اطمن عليكي قبل مامـ.ـو.ت
لا يابوي متقولش إكده ربنا يديك الصحه وطولت العمر.
منصور قولتي ايه..
شهد معايزاشي يابوي انت مش عتجبرني عالجواز انت معتعملش إكده..
لياتيهم صوت تلك الافعى ايمان..وليه معايزاشي .. بنات البلد كلاتها تترمي تحت جزمت سلطان بيه لتردف بقرف انا عارفه اختارك انتي على ايه.
شهد مالكيش صالح يامرات ابوي ..ومتدخليش بالي مكليش فيه
ايمان انت معتبطليش طولت لسانك دي
شهد قولتلك مالكيش صالح..بيا..
منصور ايه عتتعركوا قدامي…
شهد العفوا يبوا مقصدش..
ايمان والا تقصدي..
منصور اقفلي خشمك معايزش اسمع حسك واصل..وانجري غور من خلقتي..
ايمان نهضت بغيظ..وغادرت
منصور قولتي ايه يابت منصور..
شهد يابوي انا مش حمل الضراير..معايزاشي عشان خاطري..
منصور وانا قولت عتتجوزيه..
شهد بس يابوي..
منصور ايه عتكـ.ـسري كلامي..عاد..
شهد معاش ولا كان اللي يكـ.ـسر كلامك..بس..
منصور يبقى تجهزي عشان كتب الكتاب والدخله السبوع الجاي
شهد بس يابوي..ده بدري قوي..
منصور انا قولت كلمتي ومش هتتكرر تاني..
شهد بحـ.ـز.ن اللي تشوفه….لتصعد غرفتها بخطوات سريعه وترتمي على سريرها وهي تحتضن صورة والدتها. لعلها تشعر بالدفئ والحنان الذي افتقدته..
لتسمع زغاريد زوجة ابيها التي تريد التخلص منها منذ زمان وقد وصلت لمبتغاها
____
في منزل سلطان الحلازمه
جدت سلطان: معايزش تشوف عروستك..
سلطان ملوش لزوم..
الجده نسوانك عتعمل معاهم ايه..
سلطان مالهم في حد منهم اشتكالك
الجده لا محدش نطق بكلمه بس انا عقول بلاش يعملو مشاكل..
سلطان ربنا ميجبش مشاكل .
الجده على فين ..
سلطان عروح مشور اشوفك بالليل
بعد اسبوع..
ودعت شهد عائلتها..بحـ.ـز.ن
منصور احتضنها بحنان ..انا عارف انك شايله مني ..بس صدقيني يابتي انا إكده هبقى مطمن عليكي..
شهد…..
منصور ايه معترديش على ابوكي..مخصماني اياك..
شهد قبلة يده ..ماعشت ولا كنت ياضي عيني..
منصور ربت على رأسها بحنو الجوازه دي هيا اللي عطمني عليكي ياقلب ابوكي..خودي بالك من روحك واسمعي كلام جوزك يابت منصور..سلطان صعب صوح بس راجـ.ـل وعيهتم بيكي وياخد بالو منك
شهد حاضر يابوي
ايمان بهمس لأبنها فائق بركه خلصنا منها..بس ايه وقعت وهي واقفه بت المحظوظه ..
فايق المهم انها عتغور من وشنا.يمه
ايمان صوح يابن بطني اهي غارت بداهيه..
احتضنها والدها ليودعها بموكب زفاف كبير الى بيت زوجها .وصلت شهد منزل سلطان..ليتم استقبالها بالزغاريد والاحتفال..وقد اقيم زفاف كبير…وبعد انتهاء الاحتفال وكان الجميع سعيدا مما زاد دهشت شهد فقد كانت زوجتاه تهتمان بها كثيراً..ليتركاها تنتظره بغرفتها بتـ.ـو.تر وقلق فهي لم تره من قبل..سمعت صوت فتح الباب لتقف بتـ.ـو.تر وهي تفرك يديها تخشى مما ينتظرها فهي سمعت كثيرا عن قسوته وجبروته..التي كان يتفاخر والدها بها..ضـ.ـر.بات قلبها تتسارع..جسدها يرتجف..وهي لا تعلم مالذي ينتظرها..جفلت فور سماعها لصوته يتنحنح..هادرا بصوته الاجش للخادmه حطي الوكل عندك واطلعي انتي..
سلطان مش سامع صوتك..
خرج صوتها المتقطع بـ.ـارتباك واضح..ايوه ..شهد.. اسمي..
مد يدها اليها ورفع عنها طرحت الزفاف..ليراها تنظر الى الارض لم ترفع نظرها اليه..لكنه مد يده ليرفع ذقنها بأصبعه وينبهر بجمالها.. لتسمعه يردد بسم الله ماشاء الله زي البدر..
تجمدت مكانها من الخوف حتى سمعت يقول معتبصيش ليا ليه..
شهد….
سلطان أحتضن وجهها بكفيه واقترب منها..
لكن..
رواية شهد السلطان سلطان وشهد
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.housenovels.com/2024/10/Sultan%20witnessed.html

نجوم الروايات

18 Oct, 19:50


ديمه ماما انتي بتقولي أي يعني اي طلقني مستحيل أصدق ماما دا لسه نزل من البيت بقاله ساعه واحنا مش مټخانقين والله دا اخر حاجه عملها قبل ما ينزل وقالي بحبك انتي اكيد متلخبطه صح او بتهزاري معايا صح ياماما
سميحه مامتها يابنتي اسمعيني حسام جوزك لسه بعت ليا الورق دلوقتي مش ناقص غير انك تمضي عليها
ديمه بضحك وهلوسه طلقني انا جوزي طلقني حسام حبيبي طلقني طب طب ليهليه قالي بحبك هو هو مش لما يطلقني يعني أنه بقي بيكرهني ومش قادر يعيش معايا طب ماما انا زعلته ف اي استني كد هتصل بي
سميحه متتصليش بحد يابنتي تعالي علي بيت أهلك متفضليش في بيتك

ديمه استني ياماما بجد هكلامه يمكن هو زعلان مني أو اي حاجه بصي هتصل بي واكلمك
سميحه يابنتي اسمعيني
قفلت الموبايل مع ماما وبعده فضلت ارن عليه بس هو مش بيرد اتصلت اكتر من مره انا بجد مش مصدقه أن دا حقيقه ازي انا كنت لسه معاه كان هو دا الوادع ولا اي اكيد لا هو بيحبني هو قالي كد قبل ما ينزل انا لازم افهم في أي لبست بسرعه ونزلت لي حماتي اكيد هي عارفه اي اللي بيحصل أساسا هي سبب كل المشاكل اللي بيني وبين حسام فضلت اخبط لحد ما لقيت أخت حسام اللي فتحت الباب
ديمه بعصبيه مريم فين اخوكي انا بتصل بي مش راضي يرد
مريم بشماته اكيد مش هيرد اصلا عند المأذون عقبال عندك بيتجوز بقي
ديمه پصدمه يتجوز ازي وانا هو بجد طلقني ويتجوز مين انا مش فاهمه حاجه فين امك يامريم انا لازم افهم اي اللي بيحصل هنا
مريم جت عشان تتكلم بس قطع كلامها صوت حماتي
حماتي في اي ياختي عمله دوشه ليه مش ورقتك وصلت بيت أهلك في اي بقي يلا ياختي لمي هدومك وحاجتك اصلا ابني ومراته الجديده جايين ف السكه وانا مش عايزهه تشوف اي حاجه تخصك ف الشقه
ديمه پصدمه انتي بتقولي أي ياحماتي دي اخرتها دا انا كنت بستحمل منكي كل حاجه وحشه بتعمليها فيا وكنت بقول زي امي مينفعش اتكلم كنت اقول استحملي عشان حسام ف الآخر تعملي فيا كد
حماتي اه ياختي اصلا انا عايزه اشوف حفيد ليا وانتي عارفه كويس انك ارض بور وصراحه يعني حتي لو بتخلفي انا بكرهك ومش عارفه ابني بيحب اي فيكي يلا بقي لان مش عايزه افضل شايفكي قدامي كد كتيرر
ديمه بحزن تصدقي بالله انا عمري ما كرهتك رغم كل التصرفات اللي انتي عملتيها معايا بس مش هقول ليكي غير جمله واحده بس حسبي الله ونعمه الوكيل
خرجت من عند حماتي وانا حسه اني ضهري انكسر مش مصدقه ازي جوزي طلقني لا وف نفس اليوم اتجوز لدرجه دي مكنش طايقني لدرجه دي كنت وحشه عشان يعمل معايا كد هو دا حب ٦سنين فضلت افكر انا عملت اي عشان يعمل معايا كد شريط حياتي كلها بقي قدامي من اول يوم لينا ف الجامعه لحد انهارده فضلت افكر لحد ما طلعت بيتي وفضلت قاعده مستني حسام لازم اعرف اي اللي حصل خلي حسام يعمل كد بعد ساعتين كنت لمېت هدومي وكل حاجه ليا ف البيت وفقدت الامل أنه يجي قرارت اني اخرج وهرجع تاني عشان اعرف هو ليه عمل كد جيت افتح الباب لقيت حسام بيفتح ومع
صحبتي كانت اكبر صډمه ليا حسيت أننا ف روايه أو فيلم او

لمتابعة باقي الرواية كاملة من الفصل الاول للاخير من هنا 🩵👇🏻
https://www.nogoom-elrewayat.com/2024/10/blog-post_82.html

نجوم الروايات

18 Oct, 17:28


يعنى ايه مجبره اتجوزه مين ده يا بابا وليه مصمم أن اتجوزه بالشكل ده
قالتها فتاة ذوى الثلاثون عاما والدموع تنهمر منها شعرت وكأن ضلوعها تنكسر واحده تلوى الأخړى صړخت پغضب شديد وقالت
انت بعتنى أنا كمان يا بابا بعتنى علشان تاخد قرشين تعدل بيهم مزاجك أنا مسټحيل اقبل بالوضع ده مش هتجوز راجل معرفش حتى شكله ايه
امسك شعرها پغضب وهدر بها قائلا
انتى بټكسري كلمتى يا بنت الکلپ طيب هتتجوزى ورجلك فوق رقبتك وعريسك چاى كمان ساعتين يخدك فى سچن الزوجيه
نظرت له پكره شديد وظلت تتألم بشده وقالت من بين ډموعها
مش هتجوزه يا بابا ولو اخړ نفس فيا مش هتجوزه انت طول عمرك يهمك مصلحتك وبس اختى ماټت بسبب طمعك وجشعك على الفلوس بعتها لواحد فضل يعذب فيها لحد ما موتت نفسها وچاى النهارده تكرر نفس اللى عملته فى اختى معايا بس انا مش هستنى لما يحصل فيا زى ما حصل معاها

وركضت سريعا أمسكت السکېن ووضعتها عند صډرها وقالت پدموع
ھمۏت نفسي من دلوقتى ما كده كده هعملها ليه استنى لما اتجوزه ويوصلنى لكده فى الاخړ
لكنها شعرت بيد تسيطر عليها من الخلف وتمسك يدها پقوه وتأخذ منها السکېن جعلها تلتف له ونظر بعينيها بعلېون كالصقر تملأها الکره والڠضب وقال بصوت غليظ
متستعجليش على مۏتك يا عروسه دى مهمتى أنا وانا اللى هعملها بنفسي
ظلت تنظر له والدموع تنهمر منها بعدم فهم تكلمت بصعوبه وقالت
انت مين !
أجابها بصوت قاسې قائلا
انا العريس يا عروسه
ثم نظر إلى والدها بأمر حتى يخرج ويتركهم
تحرك والدها سريعا إلى الخارج وتركهم بمفردهم
نظرت إلى والدها وهو يتحرك إلى الخارج والدموع تتسابق على وجينتها تكلمت بصوت مخټنق وقالت بترجى
ارجوك ابعد عنى وسېبنى لحالى انت عايز منى ايه انا معرفكش ولا عمرى قابلتك
صر على أسنانه پغضب وظل ينظر لها بتوعد وقال بصوت غليظ
انتى مټعرفنيش بس انا اعرفك كويس يا دكتوره موده
ظلت تنظر له بتمعن تحاول أن تتعرف عليه لعلها صدفة يوم ما تقابلوا لكنها لم تستطيع تكلمت بصوت مخټنق وقالت
مودهطيب أنا عملتلك ايه ليه
الکره اللى فى عيونك ليا أنا مش فاهمه حاجه بس كل اللى فاهمه أن جوازك منى اڼتقام مش اكتر
تعالت ضحكاته الڠاضبه وقال
شاطره فاهمتيها لوحدك ولا حد ساعدك فيها
ثم تحرك بأتجاه الباب ونظر لها بتوعد وقال پغضب
جهزك نفسك لچحيم يا دكتوره
وخړج وتركها تائهه بين أفكارها وخۏفها من المصير المجهول الذى ينتظرها جلست على الأرض وانهمرت ډموعها بغزاره دعت ربها أن ينجيها من هذا الرجل المجهول
بالمساء
تم عقد القران خړجت من غرفتها والدموع تملاء عينيها نظرت پحزن واڼكسار إلى والدها تمنت لو يحن قلبه عليها ويمنع هذا الهراء انتفضت مكانها عندما سمعت صوت كفحيح الافعى يتكلم بالقړب من أذنيها قائلا
مبروك يا عروسه چحيمك منتظرك يلا يا دكتوره امشى معايا
نظرت له والدموع تملأ عينيها واومأت رأسها بالموافقه وقالت بصوت مخټنق
موده يلا أنا جاهزه
وتركته وتحركت پغضب اتجاه الباب ثم الټفت پحزن واڼكسار ونظرت إلى والدها وقالت پدموع
انت كده خسړت بناتك الاتنين عيش حياتك لوحدك فى الدنيا خلى القرشين اللى بعتنى بيهم ينفعوك پكره يخلصوا زى بتوع اختى وترجع تشحت السېجاره من كل واحد شويه مش مسمحاك على اللى عملته فى اختى واللى عملته فيا

لمتابعة باقي الرواية كاملة من الفصل الاول للاخير من هنا 🩵👇🏻
https://www.nogoom-elrewayat.com/2024/10/blog-post_20.html

نجوم الروايات

18 Oct, 15:02


يعني ايه عايزه تعملي فرحك في بيت جدك..انتي اكيد عارفه ان جاد طليقك ومراتو عايشين هناك

ابتسمت وقالت..طبعا عارفه ياماما..جاد ابن عمي وبيت جدي هو بيت ابوه وجده …يعني هيسكن فين غير هناك

امها قالت..ايوه يا رقيه…بس..بس مينفعش يا بنتي..يعني تكوني رايحه جايه ومعاكي واحد تاني قدامو كده و

رقيه قربت منها وابتسمت وقالت..انتي اكيد مش زعلانه على جاد ولا خايفه على مشاعره..انا عارفه انتي خايفه من ايه..

امها اتنهدت وقالت…طيب…ماشي انا عارفه اني مش هقدر اخبي عنك..انا خايفه عليكي يا روكه يعني معقوله هتشوفيه مع مراتو ليل نهار قدامك كده..ده لسه فاضل اسبوعين على الفرح هتقدري تستحملي

رقيه اتنهدت وقالت…انا كمان مش هقدر اخبي عنك..ولا اقولك اني نسيتو…بس انا دلوقتي هتجوز والمفروض اني انساه

امها اتنهدت وقالت..طب وهو

رقيه قالت..هو ايه

امها قالت..هو قدر ينسى

رقيه ابتسمت بسخريه وقالت..طبعا قدر..مش اتجوز وعايش حياتو…الدنيا مبتقفش عند حد يا ماما

امها قالت بقلق..انا برضو خايفه..انا كلمت شفا امبارح قالتلي ان محدش قدر لحد دلوقتي يقول لجاد انك جايه..ولا حتى حد قدر يقولو انك هتتجوزي هناك كمان …ده مش بعيد ميكونش عارف انك هتتجوزي اصلا

رقيه ضحكت وقالت..وايه الجديد ما انتي عارفه ان الكل بيخافو منو ومحدش هيقدر يقول..مفيش غير جدو الي بيقدر يكلمو وده بقى بيخاف على زعلو ومستحيل يحكيلو

امها قالت بقلق… يا مصيبتي يعني انتي هتدخلي فجأه كده ومراد معاكي وتقوليلو هتجوز

بقلم…زهرة الربيع
رقبه اتنهدت وقالت..ماما ياحببتي..جدو تعبان..وهو مصر اني اتجوز عندو ويشوفني عروسه..انتي عارفه جوازي من جاد جيه ازاي وهو مفرحش بيا..ومصر اتجوز في بيت ابويا…مش هينفع ازعلو وابان اني مش هقدر اواجهه انا مش عيله .. ويلا بقى علشان الحق الطياره

امها اتنهدت وقالت..طيب ربنا معاكي يا بنتي انا هاجي اول ما يقرب معاد الجواز..سلميلي على مراد

رقيه ودعتها ولسه هتطلع جالها تليفون وقالت..الو…ايوه يامراد..انا نازله اهوه…انت كمان وحشتني

في بيت كبير جدا كان قاعد راجل في السبعين من العمر در وهبي الرماح جد رقيه وواضح على ملامحو القلق

جات ست في الخمسين دي شفا والدة جاد قعدت قصادو وقالت بهمس..وبعدين يا عمي..جاد شويه وينزل وبعدها هيطلع على الغيط..انت لازم تحكيلو انا مش هقدر انطق..وبعدين انت الي اصريت تجوزها هنا

وهبي ابتسم وقال..وبعدين يا شفا.مش اتحددتنا في الموضوع ده…البت دي كمان بت ولدي…ومفرحتش بيها واصل مع ان الله يرحمو وصاني عليها قبل ما يموت..ولدك الاول اتجوزها ودخل بيها علينا من غير احم ولا دستور ودلوقتي عيزاني اعرف انها هتتجوز واسيبها تتجوز بعيد كيف الي ملهاش اهل..لا..جاد لازم يعقل ويعرف ان الي فات مات انا هخاف منو ولا ايه خلاص اتجوزو واطلقو ومفيش نصيب يبقى البت تشوف حياتها زي ما هو شاف حياتو

لمتابعة باقي الرواية كاملة من الفصل الاول للاخير من هنا 🩵👇🏻
https://www.nogoom-elrewayat.com/2024/10/blog-post_74.html

نجوم الروايات

18 Oct, 13:20


تستيقظ رغد على اشعة الشمس تتململ فى الڤراش ثم تقف و تتجه إلى الحمام لتغسل وجهها و تتوضأ ثم تصلى فريضتها و تتجه الى غرفة والدتها لتوقظها
رغد بحب ماما يا ماما اصحى يا حبيبتى
سعاد بنعاس ايه يا رغد
رغد بمرح يلا يا سوسو عشان نفطر
وقفت سعاد و اتجهت الى الحمام و غسلت وجهها و توضأت و صلت فريضتها بينما توجهت رغد الى المطبخ لتعد الافطار
جلست رغد و والدتها على السفرة يأكلون فى صمت قاطعته رغد
رغدماما انا حنزل ادور على اى شغلانة

سعاديا بنتى انتى كل يوم بتنزلى و تهدى حيلك على الفاضى
رغد بحب و مرحكله عشانك يا جميل
ثم قبلت يد والدتها
سعاد بحنانربنا يخليكى ليا يا بنتى
رغدو يخليكى ليا يا ست الكل
سمعت رغد طرقات على باب منزلها فتوجهت لفتحه وجدت صديقتها تقف امامها بأبتسامتها الجميلة
رغد بمرحايه الجابك على الصبح بعيونك الخضرا ده
ياسمين پغيظوسعى يا بت انا جيه عشان سوسو اصلا
رغد بمرحادخلى ياختى
ډخلت ياسمين و جرت الى سعاد ټقبلها بحب و مرح
سعاد بضحكهههههههه بس يا بت كفاية پوس
ياسمين بدلعالله بحبك يا سوسو يا حلو انت
سعاد بضحكه هههههههه يا بكاشة
ياسمين لا انا مش بكاشة خالص يا مزة انتى
سعاد بحب يلا يا حبيبتى خدى صاحبتك و ادخلوا الاوضة و انا حاخد الدوا و اڼام
رغدماشى
ډخلت ياسمين و رغد الغرفة
فى الغرفة
جلست ياسمين و رغد على السړير
ياسمين قريتى جرنان النهاردة
رغد بمرح انتى من امتى مثقفة يا بت
ياسمين بڠرور مصتنع طول عمرى
رغدعلى يدى
ياسمين بجدية فكك بس قريتى ولا لا
رغد لا مقرتش حاجة
ياسمين اتفضلى اقرى
مسكت رغد الجرنان و قرأته كان مكتوب
مطلوب فتاة للعمل فى قصر عائلة الدمنهورى للتفاصيل اتصلوا بهذه النمرة
رغدهاتى التليفون پتاعى من جمبك عشان اتصل
اعطتها ياسمين الهاتف
اتصلت رغد بالنمرة و ردت عليها احدى الخادمات و اخبرتها بأن تأتى غدا فى الصباح لكى تقابل سعد الدمنهورى
اغلقت رغد الهاتف و هى تنظر لياسمين
ياسمين قالولك ايه فى التليفون
رغد واحدة بتشتغل فى القصر هى الردت عليا
و قالتلى اجى الصبح و اقابل سعد الدمنهورى
ياسمين ربنا يوفقك يا حبيبتى

لمتابعة باقي الرواية كاملة من الفصل الاول للاخير من هنا 🩵👇🏻
https://www.nogoom-elrewayat.com/2024/10/blog-post_33.html

نجوم الروايات

17 Oct, 18:51


اغ*تصابتها انت مجنون دي دخلتها الليله علي اخوك

قاسم..وايه يعني طالما مجاش بالذوق تستاهل كل الا يجراله

عبدالله .دا جنان الا انت عملته وهي تعرف انك انت إلا عملت كدا

قاسم بضحكه عاليه ..لا طبعا متعرفش أن انا الا عملت فيها كده

ماهي عمياء ومش بتشوف

عبدالله . بعصبية انت مجنون ياقاسم دي بنت عمك وفرحها الليله ازي تعمل فيها كدا مش خايفه تقول هناك في البيت

قاسم..هتقول ازي وهي متعرفش أن انا مكنش حد في الأوضه وكان الكل مشغول بتحضير الفرح عليها

لقيتها قاعده علي السرير فضلت تقول مين مين لحد ماكتمت صوتها وعملت الا انا عايزه وخرجت وسبتها وجيت هنا علي طول

عبدالله ..يعني دلوقتي هنرجع البيت نلاقي مصيبه في البيت يانهار اسود وانت واقف تتكلم كدا بدون مبلاه يا برودك ياخي

قاسم..في ايه ياعبدالله انا غلطان اني بحكيلك

عبدالله . انت مش فاهم انت دي مرات اخوك

قاسم.لسه مبقتش مراته

عبدالله .فرحها بليل يعني حتي لو المسكينه دي سكتت اخوك مش هيسكت يق*تلها

قاسم.رامي عاقل مش هتوصل للق*تل

عبدالله ..متخدش الموضوع بالبساطة دي دي مصيبه ولازم تنحل د قبل المعازيم وقبل الليل مايجي

قاسم وهو يفتح باب عربيته انا هرجع الفيلا علشان اشوف ايه الاحصل

وساق بسرعه البرق وفضل طول الطريق

يقول .تستاهلي ياملك كل الا جرالك علشان توافقي باخويا وانا لا

وفصل يراجع في الذكريات

في الفيلا

العمه.هيام .

يامرجانه اطلعي صحي ملك علشان تجهز للفرح بتاعها

مرجانه الشغاله. .اومرك ياهيام هانم

وطلعت مرجانه

رامي ..هي ملك لسه نايمه ياعمتي لحد دلوقتي

هيام.مش عروسه بقا يارامي لازم تنام

رامي ..انا هطلع اصحها علشان تلحق تجهز للفرح لسان انا حاجز تذاكر الطيران

علي صرخه مرجانه الحقوني الحقوني

علي طلوع رامي في ايه في ايه وفتح الباب علي ملك

وجد

في الوقت دا كان قاسم بيركن في الجنينه

؟؟؟؟؟؟

يتبع…

لمتابعة باقي الرواية كاملة من الفصل الاول للاخير من هنا 🩵👇🏻
https://www.nogoom-elrewayat.com/2024/10/blog-post_81.html

نجوم الروايات

17 Oct, 15:48


قد تكون هذه العباره صاډمة للبعض و قد تقولون ان هذا ضلم نعم اوافقكم الرأي و لكننا في مجتمع يصدق هذه الجملة و يطبقها طوال الوقت
ليس بالأمر الغريب ان نرى شاب وسيم متزوج من امرأة جميلة لن نستغرب بل اننا سنقول العباره المعتادة لايقين على بعض
ولكن لماذا يصيبنا الذهول عندما نرى فتاة عادية او حتى غير جميلة تتزوج من رجل وسيم او العكس
خلقنا الله مختلفين و اعطانا مميزات كثيره و لكن في نظر مجتمعنا هذا الجمال يساوي الحب و الحب يساوي الزواج و اي شئ غير ذالك يساوي العنوسة !!!!!!!!!

في الفترة الاخيرة بدأ الاعلام يصور لنا ان المرأة يجب ان تتعرى و تضع كل انواع المكياج لتبدو جميلة بطلات الفديو كليب و الافلام جميعهن يتميزن بالانوثة الطاغية حتى بدأ الجميع يضن ان هذا هو الشكل الطبيعي للمرأة
و لكن كيف لفتاة مثل مريم ان تعيش في هذا المجتمع و كيف تجد فرصة للعمل و الحياة وهي فتاة عادية !!!!!
و من ناحيه اخرى كيف لقلب ادهم اللذي دمرته الخيانه و طعنته في قلبه ان يكسر ذالك القيد ليعيش حياته مره اخرى مع فتاة عادية لا تشاركه العادات و التقاليد
الحلقة الاولى
مريم هي فتاة ذكيه جدا وطيبة القلب تمتلك قوام رشيق و عينان بنية اللون لم تكن فائقة الجمال بل هي عادية جدا و البعض يرى انها لا تمتلك من الجمال الا القليل
و هي من عائله متوسطة تكسن في احدى الحارات الشعبية كان والدها صحفي و لكنه توفى و هي صغيرة و اضطرت والدتها للعمل كخياطة لتربي ابنتيها مريم الكبيرة 25 سنة و اماني الصغيرة 20 سنة
قبل حوالي ثلاثة اشهر انهت مريم دراستها الجامعيه و تخرجت من كلية التجارة بتقدير جيد جدا و قد دعاها خالها لتقضي فترة الصيف عندهم في لندن و لان حالته المادية جيدة جدا فقد تكفل بكل مصاريف الرحلة
اليوم هو موعد رجوع مريم الى مصر بعد ان قضت وقتا ممتع جدا في لندن ودعت خالها و عائلته بحرارة و اتجهت الى الطائرة المتوجهه الى مصر
طلبت منها المضيفة ان تجلس في مقعدها ووضع حزام الامان و لأن مريم تخاف من الطائره فبدأت تردد بعض الايات القرانيه و اغمضت عيناها و يبدو عليها التوتر و فجأة قطع شرودها صوت طفلة صغيرة تجلس في الجهة المقابله لها
الطفلة ببراءة انت بتعملي ايه
مريم بأحراج انا بقرا قرآن يا حبيبتي
الطفلة يعني ايه
مريم بأستغراب انت مش عارفه يعني ايه قرآن
الطفله ببراءة شدت يد ذالك الرجل الوسيم اللذي يجلس بجانبها بشرود
الطفلة بابي يعني ايه قران
ادهم بأنفعال نادين انا مش ناقصك اقعدي مكانك من غير كلام
استغربت مريم من رد فعل ذالك الرجل نظرت اليه طويلا ثم ضحكت و قالت في نفسها مش كان ربنا خلقك وحش بس اخلاقك حلوة بدل ما انت قمر كده و محسسني اني عفريتة قاعدة قدامك
لاحظت مريم انزعاج الطفله فقررت ان تتجاهله و تتكلم معها
مريم بأبتسامة اسمك حلو اوي يا نادين
نادين مرسي و انت اثمك ايه
مريم انا اسمي مريم انت عندك كم سنة
نادين اشارت بيدها خمثة
مريم هههههه اسمها خمسة مش خمثة بس انت حلوة اوي يا نادين شكلك زي باربي
نادين بابي بيقول ان شكلي زي مامي
مريم بجد طب هي فين دي اكيد حلوة اوي شبهك

لمتابعة باقي الرواية كاملة من الفصل الاول للاخير من هنا 🩵👇🏻
https://www.nogoom-elrewayat.com/2024/10/blog-post_39.html

نجوم الروايات

16 Oct, 21:17


اكتفت مروة بنفس الابتسامة الساخرة لتنسحب إلى حوض المطبخ لتتابع جلي الصحون تحت غضب الاخرى من كلتا الغـ.ـبـ.ـيتان اللتان تعيشا معها بنفس المنزل
_________________
بالقاهرة الكُبرى
إنتهى من ارتداء رابطة عنقه وعقدها بتمرس ورتابة ليجذب بحِلة بدلته السوداء من فوق عليقة الملابس مرتديًا إياها ليتحرك صوب مرأة زينته ممسكًا بفرشاة شعره ليصففهُ بعناية، أعاد الفرشاة إلى موضعها ليلتقط قنينة عطره المميز وبدأ ينثر فوق ذقنه وعنقه،بات ينظر لهيئته الجذابة برضا تام،تحسس ذقنه النابته ثم نظر لشعر رأسه الفحمي مرورًا بعينيه السوداويتين كثيفة الأهداب وبشرته الحنطية التي جعلت منه جذابًا عن المعتاد، ثم نزل بنظره على صدره العريض وتقسيمـ.ـا.ت جسده الرياضية ليبتسم بمرارة حينما تذكر ماضيه الأليم، قطع شروده استماعه لبعض الطرقات الخفيفة فوق باب جناحه ليهتف برزانة مخاطبًا الطارق:
-إدخل.
فُتح الباب لتظهر منه سيدة أنيقة ترتدي بذلة نسائية تدل على وقار تلك المرأة بعامها التاسع والخمسون ذات الشعر البُني القصير المظهر التي وما أن رأها حتى ظهرت إبتسامة سعيدة على محياه لتتحدث هي بنبرة حنون:
-صباح الخير يا سيادة المستشار
-صباح النور يا حبيبتي...نطقها صاحب السادسة والثلاثون عامًا بابتسامة وهو يقترب عليها ليقوم بتقبيل رأسها بوقار،تحدثت باعجاب:
-ده إيه الشياكة دي كلها
-أنا إبن دكتورة عصمت الدويري أستاذ القانون الجنائي، فطبيعي أكون شيك ومميز زيها... نطقها باعتزاز لتضحك بسعادة قائلة:
-طول عمرك شاطر في الكلام وبتعرف تغلب بيه اللي قدامك
نظر لها ليقول بثقة:
-بس ده مش كلام يا ماما، أنا حقيقي طول عمري فخور بيكِ وواخدك مثال وقدوة للست الناجحة من وجهة نظري
واستطرد بإطراء:
- ست بيت وزوجة وأم عظيمة، وفي نفس الوقت أستاذة جامعية شاطرة، قدرت توصل لإنها تكون من أكبر الاساتذة في مادة القانون الجنائي على مستوى جامعات الحقوق في مصر كلها
تنهدت بهدوء لتتحدث بتمنى:
-فاضل لي أمنية واحدة وأكون حققت كل أحلامي يا فؤاد، وإنتَ الوحيد اللي قادر تحققها لي
-ومع ذلك مستخسرها فيا زي ما تكون صعبان عليك راحة قلبي...قالت كلمـ.ـا.تها الأخيرة بكثيرًا من التأثر والألم لينسحب من أمامها متجهاً صوب تلك المنضدة الجانبية جاذبًا من فوقها حقيبة جلدية باللون الأسود تحتوي على أوراق هامة خاصة بعمله كنائب في النيابة العامة ليتحدث متهكمًا:
-إبتدينا الوصلة الصباحية اللي مبتخلصش، كنت عارف إن زيارتك لأوضتي مش مجرد زيارة عادية، واللي توقعته حصل يا دكتورة
قالت بنبرة متأثرة:
-بتلومني علشان خايفة على مصلحتك يا فؤاد؟
واستطردت بنظراتٍ جالدة لذاته:
-إمتى بقيت أناني كدة، هو أنا مبصعبش عليك؟!
طب بلاش أنا، بباك اللي عاش عمرة كله يبني في إسمه وتاريخه ويجمع في ثروته وجيت إنتَ علشان تكمل مسيرته، مش شايف إن من أبسط حقوقه يكون له إمتداد لإسمه؟!
هتف بحنقٍ بعدmا تحولت ملامحهُ لشرسة:
-سبق وإتكلمنا في الموضوع ده وقولت لحضرتك إن موضوع الجواز والخلفة شيلتهم من حساباتي نهائي، كفاية عليا اللي شفته من تجربتي المُرة اللي عيشتها
تعمق بمقلتيها ليستطرد لائمًا بملامح مكفهرة:
- ليه عوزاني أعيش نفس الأذى تاني؟!
-مش كل الستات زي... كادت أن تكمل لولا تحركه السريع نحو الباب وهو يتحدث متمللاً:
-نفس الإسطوانة المشروخة بتاعت كل يوم،ياريت توفري على نفسك وعليا الكلام وتسيبيني أتحرك علشان أشوف شغلي،وحضرتك كمان لازم تتحركي علشان تلحقي طلابك بدل ما تتأخري عليهم يا دكتورة
-إهرب زي كل مرّة، هي عادتك ولا هتشتريها... نطقت بها بحدة ليتابع هو مروره بالممر المؤدي للدرج دون تعليق، بعد قليل ولج إلى غرفة الطعام، وجد والدهُ سيادة المستشار "علام زين الدين"أحد أعضاء هيئة المحكمة الدستورية العليا،مترأسًا الطاولة تجاوره نجلته"فريال"إبنة الثانية والثلاثون عامًا،فقد إختار علام اسماء نجله وابنته تيمنًا بأسماء ملوك مصر السابقين لكي يصبح شأنهم بأهمية اسمائهم، يجاور فريال زوجها"ماجد "المعيد بكلية الحقوق ذاتها التي تعمل بها والدة زوجته ولقد تعرف عليها من خلال زياراتها المتكررة لوالدتها بعملها وأُعجب بها وطلبها للزواج وكان شرط علام الوحيد للموافقة على تلك الزيجة هو مكوث ماجد معهما بالمنزل ويرجع هذا لحب وتعلق علام بنجليه، يليهما بالجلوس إبنتهما بيسان ذات الاعوام الست ولديها أيضًا طفل رضيع أطلقت عليه اسم" فؤاد" لتُدخل السرور على قلب والديها اللذان حرما من حفيد لنجليهما الوحيد ليسرا به
رواية انا لها شمس فؤلد وايثار
لقراءة باقي الفصول 💜👇
https://www.housenovels.com/2024/10/I%20am%20her%20sun.html

47,033

subscribers

8

photos

1,525

videos